LA REGION D'VPRES Meraw Ma-Anna-Ailda ia Marez Zondagrust - Repos dominical Bijvoegsel Supplément Wekelijksch Overzicht Heer Jerome - Alphonse - Auguste Sepuydt Procédés Soviétiques t ZIELMISSEN 7 Jaargang, NP 1 17 April 1926 T ^nnée, N° 1 17 Avril 1926 Marokko. De onderhandelingen die voorzien waren tusschen Abd-El-Krim en de franco spaansche gezanten, worden eindelijk werkelijkheid. Ziehier, volgens goede bron, wat zou ge- eischt worden 1. Abd-El Krim moet het gezag van den Sultan erkennen 2. Al de opstandige Riffi-stammen zullen ontwapend worden 3. Een fransch-spaansch toezicht zal uit geoefend worden 4. Zekere strategische punten moeten bezet blijven 5. De handel met de vruchtbaarste streek van Noord Marokko zal vrij zijn 6. Abd-El-Krim zal verwijderd worden e» men zal hem een vast verblijf aanwijzen buiten het Riffi grondgebied. De vertegenwoordigers van Abd-El-Krim zij-n verwittigd geworden dat zij naarOudja zullen gevoerd worden voor de bijeenkomst. Generaal Simon, de fransche gezant, heeft het inzicht te eischen dat de fransche en spaansche troepen zekere stellingen zouden mogen innemen die een waarborg zouden zijn tegen alle verkrachting van den wapenstil stand. Aldus zouden de fransche legers voor uitschuiven tot het uiterste einde der fransche bezetting en de spaansche troepen zouden gaan tot het Noorden van Tazza om in ver band te komen met het fransche leger. Indien de Riffi deze voorwaarden aannemen zullen de onderhandelingen plaats hebben, zooniet worden zij verbroken en zal de uitslag vaahet geschil door de wapens beslist worden. Men zou meenen dat Abd-El-Krim niet van zin is daarin toe te stemmen, want hij heeft opnieuw een oproep gedaan om vrijwilligers da zijn leger aan te werven. Hij wakkert de Musuimannen aan door hun, volgens den Ko ran, de martelaarskroon te beloven, daar zij zullen Sneuvelen in een heiligen oorlog. De reis Congo-Brussel. Onze puike landgenooten, waarnaar gansch de wereld met bewondering heeft uitgezien, zijn na on voorziene moeilijkheden, die hunne reis naar Brussel wat vertraagdhebben, Maandag terug op hun vertrekpunt aangeland, in 't bijzijn der Koninklijke familie en eener allergeest- -driftige menigte De Pooïzoekers. Het italiaansch lucht schip Norge werd deze week geleverd en deed de reis naar Pulham en dan naar Oslo zonder tegenkomsten. Vandaar zullen de twee gekende Noordpoolzoekers,waarvan verleden jaar zooveel spraak was Amundsen en Ells worth, uitza ten ona, zoo mogelijk, de Noord pool te bereiken. Dit jaar zijn er vier reizen, door verschillige ondernemers, beschikt om de Noordpool te zoeken. Een dezer reizen wordt gedaan met den bestuurbaren ballon Norge, en de drie andere met vliegmachienen. De bevelhebbers daeer groepen zijn Amundsen, Kapitein Wilkins, Kapitein Byrd en de twee beroemde vliegeniers Oyden en Wade. De vier ploegen zullen hunne ankers leggen aan den Spitsberg. Amundsen en Byrd zullen denzelfden weg volgen dien zij verleden jaar genomen hebben. Amerika stelt meest belang en heeft meest vertrouwen in de twee vliegeniers Oyden en Wade. Niets werd voor deze reis aan het toeval overgelaten. Geene kosten zijn gespaard geworaen. De twee ontdekkers hebben ter hunner beschikking vijf groote vliegtuigen voorzien van elk drie motoren. Frtmkrijk. De onderhandelingen met Amerika aangaande de oorlogsschuld zijn op het punt hernomen te worden. Na de misluk king van het plan Caillaux werd de heer Be- ra-iigc.: als gezant van Frankrijk in Amerika bene. .ad. h hel plan van M. Cnil- larv hervormd, ontdaan van de besluitselen die het deden mislukken en zoodoende hoopt men thans tot vereffening te komen. RIK. ifttoalseüs. Cercle Dramatique d'Ypres Ce cercle annonce pour le mardi, 27 Avril procliain, d 7 heures du soir, au Vieil Ypres, une séance dramatique et musicale. Au pro- gramme, Knock, oule Triomphede la Méde cine la joyeuse comédie de Jules Romains. Les places peuvent être retenues au Vieil Ypresles 25, 26 et 27 avril procbams. Prix des places 3, 4 et 5 francs. Des cartes de familie seront délivrées au prix de 12 francs, donnant accès aux places du Parterre. Nous souhaitons au jeune Cercle un plein succès pour sa première représentation. Elle fait preuve d'un esprit d'initiative qui mérite tous les encouragements. Son but est de d®mner des représentations de pieces fran- gaises irréprochables comme morale, et ac- cessibles a toutes les families. A ce titre, comme il y a déja a Ypres des troupes flamandes, le cercle dramatique vient combler une grande lacune, et il est a espérer que le public Yprois y trouvera une trés pré- cieuse ressource. On nous signale que la Société Générale Beige de distribution électrique vient de se livrer a des agissements peu délicats a l'égard de l'un de ses abonnés. Voici les faits tels qu'ils nous ont été rap- portés. II y a quelque temps M. S... recut de la Compagnie une invitation a règlerune certaine somme a titre d'indemnité pour insuffisance de consomraation. A notre humble avis, une telle prétention est injustifiable, attendu que l'abonné paie déja une somme trop élevée pour le branche- ment. D'autre part, il prend a sa charge la loca tion du compteur dontle montant est suffisant pour amortir la valeur du compteur en quel- ques mois. Dès lors, comment pouvoir ad- mettre qai'il faille consommer un chiffre mini mum de watts sous peine d'indemnité C'est le raisonnement que tint notre abonné lorsqu'il refnsa de règler la note fantaisiste qui lui fut présentée. Mais la Compagnie ne se tint pas pour battue. Après maints pourparlers et moult menaces, elle délégua deux de ses fonction- naires, qui, hypocritement se présentèrent chez Madame S... en l'absence de son mari sous le fallacieux prétexte de rechercher cer- taines pert.es de courant, etenlevèrent le plomb fusible. Ce procédé que nous ne voulons pas quali fier est digne des Soviets. Nous le signalons aux autorités commu- nales afin qu'elles prennent les mesures éner- giques qui s'imposent. Nos concitoyens ne veulent pas être a la merci des fantaisies de ceux qui dirigent un service d'utilité publique. Le Comité a décidé, par mesure d'hygiène, de reenettere a «ae date ultérieure, qui sera annoncée par circulaire spéciale, la fête enfantine du iB avril courant. YPER - ONGELUK Zaterdag ion dezer, te 7 u. 's morgends, was de Boterstraat in rep en roer. Rechtover de Café de Paris stond de bakkerskar van M. Deknudt, toen het paard opeens verschrikte en op hol sloeg. Jufvrouw Martha Deknudt wilde het gespan inhouden en het dier tot bed-aren brengen, maar tevergeefs. Het paard struikelde, de wagen sloeg om en de geleidster viel ten gronde met het ongeluk kig gevolg dat zij erg aan het voorhoofd en aan den hals werd gekneusd. In de apotheek Van Robaeys binnen gedra gen ontving zij er de eerste zorgen waarna zij in auto naar huis werd gevoerd. Intusschen was het paard weer rechtge- sprongen en sleurde in een helsch lawaai de omgekantelde.kar vei der de straat op. Geluk kig kon het gespan tegengehouden worden, vlak tegen den gevel van het huis Victor Cuvelie. 't Scheelde geen haar of gansch de uitstalling was verbrijzeld. Zooals men wel denken kan verwekte dit ongeluk heel wat ontroering op de markt, J ufvrouw Deknudt is nu aan de beterhand en wij hopen dat zij weldra gansch zal hersteld zijn. Union Motoriste de la Flandre occidentale, Ypres Les membres sont priés de bien vouloir prendre part a la sortie de dimanche 18 avril a l'occasion du cortège-réclame a Poperinghe, on ira aussi dire un bonjour chez notre Doyen a Abeele. Réunion a 1h. au Trois Suisses Ypersche Studiekring Donderdag 22 April 132S, om 8 uur 's avonds in de feestzaal van het Christen Volks huis, St-Jacobsstraat, Yper, LIS X> E Ft A. W O 1ST O gegeven door het Gemengd Koor. Vrijen ingang voor de leden. Niet leden betalen 2 frank. Vrienden en kennissen worden beleefd uit- genoodigd de ZIELMIS te willen bijwonen, welke zal gezongen worden op Zondag 18 April 192 5, om 8 V» uur, in St-Jacobskerk, tot zielelafenis van Heer Aloïs WILL.AERT Gepen. Onderofficier der Gendarmerie en van zijn zoon Gaston, gesneuveld op het Eereveld. Vrienden en kennissen worden beleefd uit- genoodigd de ZIELMIS te willen bijwonen, welke zal gezongen worden op Zondag 18 April 1926, om 8 y« uur, in Sint Niklaaskerk tot lafenis der ziel van Heer René ST PER echtgenoot van vrouw Sophie LEMAHIEU. Mevrouw Jérome Depuydt Haelewyn 0 Jufvrouwen Bertha en Jeanne Depuydt Heer Maurice Depuydt Defamiliën Depuydt, Lowagieen Haelewyn, melden met droefheid het afsterven van hun teergeliefden echtgenoot, vader, broeden en schoonbroeder geboren te Dickebusch, den 25 Oogst 1878 en overleden te Y'per, den 10 April 1926. De vrienden en kennissen die, bij vergetel heid, geen rouwmare zouden ontvangen heb ben, worden verzocht dit bericht als dusdanig te aanzien. Mijnheer Florimond Vandevoorde Mijnheer Harold Vandevoorde Jufvrouw Lilliane Vandevoorde Mevrouw Weduwe Gustave Vandevoorde- Lagae De familiën De Marez, Verburgh, Devrieze, Vandevoorde, Lagae en De Meurisse, meiden U met diepe droefheid het afsterven van hunne teerbeminde echtgenoote, moeder, schoondochter, zuster, schoonzuster, "moei en nicht geboren te Aerseele, den i5 Mei 1894, en godvruchtig overleden te Y'per, den 12 April 19:6. De vrienden en kennissen die, bij vergetel heid, geen rouwbrief zouden ontvangen heb ben, worden verzocht dit bericht als dusdanig te aanzien. De Apotheek van La Pharmacie de Mr S $2 E 84 Groote Markt o— Grand'Place is ALLEEN OPEN op Zondag 18 April reste seuie ouverte le Dimanche 18 Avril

Het Ypersche (1925-1929) | 1926 | | pagina 9