Corsets D, W. LE FiANCÉ MALfiRË LUI Viste de terrains milltalrss a Yprts De Tale voor Blauwpootjes ;éa de Guerre a Ypres Naar loffelijke gewoonte bekwam de Har monie Ypriana machtig veel bijval. En aiet zonder reden. Haar muziekfeest van Zondagnamiddag was effenaf bewonde renswaardig. Hoe kan het ook anders wanneer men weet met hoeveel zorg al de uitvoeringen worden voorbereid en hoe nauwgezet ieder stuk tot in zijn kleinste bijzonderheden wordt ingestu deerd. Wanneer men weet dat de bestuurder, M. Albert Van Egroo, een kunstenaar tot in de ziel, met zijn overtuigend en medesleepend woord de muzikanten kan «lotn gevoelen wat hij zelf gevoelt en hun deelachtig maken aan het onbegrensd genot en de on vergankelijke schoonheid die de overheerlijke muziekkunst aan haar getrouwe bewonderaars verschait. Een prachtmensch, die bestuurder Met veel minder talent en veel minder ontzag zou een vreemdeling hier op de han den gedragen worden. Maar Albert Van Egroo is Yperling... en sommige zijner versch gebakken stadgeno©- ten vergeten maar al te dikwijls dat Yper het geluk heeft een kunstenaar te bezitten dien veel groote steden ons zouden benijden. Een kunstenaar die, op meer gastvrijen bodem, aan eer, roera en fortuin heeft verzaakt, uit liefde voor zijn stad, uit liefde voor de kunst. Maar de ware, de rasechte, de dankbare Yperlingen vergeten dit nooit Heil Albert Van Egroo en heil «Ypriana» Maandag namiddag was het de beurt aan de Fanfare Sinte Cecilia van Oostvleteren. Onder het kaap bestuur vaa den heer Ernest Wenes, leeraar aan de Ypersche Muziek school, hebben de muzikanten heel deugdelijk werk verricht. Vooral de solo voor tuba in Les Dragons de Villars werd, door den heer Docter Grimmelprez, op meesterlijke wijze gespeeld. Aan de goede vrienden van Oostvleteren een welgemeend proficiat en tot weder- ziens Van wege de Ypersche bevolking mogen 'ze zich verwachten aan hetzelfde gulhartig onthaal. Le Concert donné lundi aprèsmidi par 1' Harmonie Communale de Comines a obtenu un franc et légitime succès. L'orchestre a apporté a l'exécutioa des ceuvres admirables qui composaient le pro- gramme des ressources interprétatives trés éloquentas et colorées. Stimulés par le baton énergique, minutieux et enthousiaste de leur chef, M. G. Carpen- tier, les musicians se sont vraiment surpasses. Les solistes,MM. E. Gheysen et A. Deweer, ont rendu avec un art trés délicat Hilda polka pour piston et Virtuosïté polka poui» petite flüte. Le public Yprois, trés averti en matière musicale, a écouté le CoRcert avec une atten tion trés soutenue et vivement intéressée et on ne peut que féliciter les artistes Cominois pour la belle intelligence et le style parfait qui se sont manifestés dans leurs exécutions. Au vaillant maitre G. Carpentier et aux chers amis de Conaines un cordial «au revoir» et a bientót Aan Aimé Gruwez, de inrichter, de leider, de ziel dezer welgeslaagde muziekfeesten, onzen warmsten dank en onze innigste sym pathie p»as*©§es at ftlédlitieE*.... Le compositeur a vis-a-vis du peintre, maitre unique de son art, dont il est le seul interprète, l'infériorité d'une servitude. Sans des instrumentistes pour traduire sa pensée, Beethoven lui-mème aurait été impuissant a nous léguer le divin héritage de son inspira tion. Aussi n'a-t-on pas toujours toute la gra titude qu'il faut envers la somme de talent dépensée par un orchestre et le chef qui le guide. Si l'on songeait un instant au travail individuel de tous ces artistes de l'archet, de l'anche ou de l'embouchure, aux prodiges de persévérance et d'effort qu'a exigés leur vir- tuosité collective, on les associera.it davantage aü succès des grandes ceuvres qui renaissent sous leur soufile ou sous leurs doigts. {Exlrait de Hommes et Dièux par Candide Journal .Le Soir du Dimanche 17-4-27.) La lecture -des affiches annonpant la vente prochaine de terrains militaires en notre ville a eausé parmi les Yprois une émotion justifiée. On y voitfigurer l'antique magasin a fourra- ges situé en face de la prison qui méritait d'être conservé comme un souvenir de la guerre. Ce vieil ouvrage militaire servit d'abri précieux aux défenseurs de la cité inviolée, et il suffirait de l'aménager quelque peu pour y faire affluer les nombreux visiteurs en quête de découvrir encore par-ci, par la quelques rares vestiges de la grande guerre dans ce glorieux saillant d'Ypres. D'autre part pourquoi se dessaisir du beau terrain de l'ancien hópital militaire, en plein centre de la ville C'est pour l'Etat une occasion unique de réunir en une seule construction les divers services de l'administration des Finances Contributions, Enregistrement, Agence du Trésor, a l'instar de ce qui s'est fait a Ter- monde. Quel avantage pour le public et aussi pour les fonctionnaires dirigeant ces services. Le terrain est assez vaste pour y aménager a cóté des bureaux, les habitations particulières avec jardin spacieux al'usage dé ces Messieurs qui a chaque changement de titulaire ont les plus grandes difficultés pour trouver a s'installer. Peut-on demander a nos parlementaires et a nos édiles de s'occuper d'urgence de cette questien d'intérêt public, et de faire les de marches opportunes auprès du gouvernement? Ypris. Minister Wauters in de Verwoeste Gewesten De Heer Joseph Wauters, Minister van Nijverheid,Arbeid en Maatschappelijke Voor zorg, bezocht te Passchendaele de werken in uitv®ering op het Tyne-Cot Cemetery Hij werd er ontvangen door Captain Per- rott, Bestuurder van de Imperial War Graves Commission te Yper, door de heeren schepenen Camerlynck en Deforge, van Pas schendaele en door de belgische aannemers die het grootste werk van den Engelschen bouwkundige sir Herbert Baker aan 't vol tooien zijn. De Heer Wauters bezocht vervolgens de reusachtige werken der aanneming Somerville aan de Meenenpoort te Yper, waar het British Memorial ontworpen door Sir Reginald Blomfield, weldra zal ingehuldigd worden. Uit het laatste nummer der Ypersche Bode nopens het houden van een studenten dag De vlaamsche bevolking van Yper zal de jonge blauwvoeten hartelijk onthalen en de sufferige aan 't kapot-gane franskiljons wor den dien dag hun verslokerd hart onder den riem gehaald Verhevene t?al nietwaar Veelbeduidend staaltje van... hoogere oplei ding der Jeugd Bond der Krooslrijke Qezinnen Yper LEGERDIENST Bericht aan de miliciens vasa 191." Vrijstellingen van Werkelijken Dienst De bij artikel 57 der wet op de militie,-de werking en de dienstverplichtingen ingestelde commissie, heeft vrijstelling van werkelijken dienst verleend aan de voor den dienst aange wezen miliciens van 1927 die tot een gezin met ten minste zes kinderen behooren (zoneter onderscheiding van inkomen). De miliciens, die in voormeld geval verkee- ren, en vanwege den commandant van het Werfbureel geen bericht van vrijstelling «nt- vangen hebben, moeten hun bezwaarschrift indienen vóór X Mei aanstaande. Hun schrijven met opgave van naam, voor namen, plaats en datum van geboorte, ge meente waar ze voor de militie werden inge schreven en werfbureel waarvoor ze versche nen zijn, dient aangeteekend gericht tot den dienst van militair personeel en werving, 3C Bestuur, 1, Leuvenscheweg, Brussel. De van den dienstvrijgestelde miliciens kunnen van die vrijstelling afzien, mits zulks, onder aangeteekend schrijven, vóór I Mei, aan hetzelfde adres te beteekenen. Op te merken valt er dat, overeenkomstig de wet, geen vrijstelling van werkelijken diünst verleend wordt aan den milicien waarvan een broeder het voordeel van de ontheffing van den dienst, van de vrijstelling van werkelijken dienst, of van het onbepaald uitstel, als lid van een gezin met ten minste zes kinderen, bekomen heeft. CERCLE DRAMAT1QUE YPROIS Bureau a 7 h. 3o Rideau d 8 h. trés précises Salie du «Vieil Ypres», Place de la Gare SOIRÉE du Mercredi 27 Avril X827 Comédie en 3 act es de ASY LVANE et A. DE FARGES Distribution des Roles Robert de la Castelle MM. G.E. Capitaine Montbrisard P. F. Bourdinois L.l). Lucien Boutigny F. M, Bresnu G. Ï3. Cyprien.MM. X. Me Chamaille X.' Un.Paysan R. SI. Solange MM'S C.P, Nadine R. M. Régisseur R. G. Partie Musicale par une Symphonie d'Amatmrs Prix ties Places Fauteuils 5 Fr. Balcon 4 Fr. Brasserie 3 Francs. CARTES DE EAMILLE donnant droit d 4. places Fauteuils i5 Fr. Balcon 12 Fr. -t- Brasserie 9 Fr. Pour les cartes et la location s'adresser-au Vieil- Ypres les Dimanche 24 Avril et Mercedi 27 A vril, de il d j3 h. Prix de la location o,5oc. par place. A V ii IMPORTANT Les personnes qui par erreur ou par oubli n'auraient pas été touchées par la convocation du Cercle Dramatique Yprois, sont priées de considérer l'avis qui pré- cède comme tenant lieu d'invitation. de beste de sterkste de voordeeligste Le jour'de Paques a été ouvert au public, le musée officiel des Souvenirs de guerre ïn- stalfé dans les sous-sols du monument recon- struit dit Boucherie Maiché-bas. Ce petit musée, installé auparavant a Knocke/s/Mer contient entre autres objets intéressants une maquette des Halles d'Ypres dans leur état de destruction après l'incendie du 22 Novembre 1914. -^OWO

Het Ypersche (1925-1929) | 1927 | | pagina 3