W Vandamme. - Ik steun de vraag door hec" Missiaen gedaan betrekkelijk het len van het loon der werklieden in het lastenkohier. 1V1 Sobrv Ik vind dit voorstel redelijk mits wij 't zelfde loon aangenomen hebben Ver" onze werklieden. Daar de heer Lemahieu V°nscht"de som der drainage kosten wat te ^rhoogen, zal dit te samen met het werk Tceveer een uitgaaf van 7000 fr. vergen. Ik stel voor dit te steromen. Dit voorstel wordt eenparig aangenomen. y Openbare Onderstand. Heropbouiv eener hoppekeete. Aanbesteding. Goed- keuring- Het geldt hier het opbouwen eener hoppe keete op de hofstede J. Van Ryckeghem te Oostvleteren. De uitslag der aanbesteding wordt eenparig goedgekeurd. yj_ Openbare Onderstand. A pstand van pacht. Dit wordt zonder bespreking aangenomen, yjj. Electrische kracht Nieuwe veror dening op de abonnementsvoorwaarden. De heer Sobry geeft een kort overzicht van den vorigen toestand. Het vergunningsrecht aan de maatschappij verleend om Yper van electrisch licht en drijfkracht te voorzien moest eerst goedgekeurd worden door. de bestendige afvaardiging. Thans geldt het enkel eenige veranderingen te brengen aan het reglement van inwendige orde en practische toepassing, dat vroeger reeds gemaakt werd, om dit reglement nu in overeenstemming te brengen met het goedgekeurd vergunnings contract. 1) M. Declercq. In artikel i5 van het reglement wordt voorgesteld de spanning van 1100 tot op i3oo kw. te brengen zoo doende ware het mogelijk met enkel twee draden dezelfde kracht te leveren als thans. De commissie die gelast werd met het onder zoeken dier wijziging stelt voor ze te aan vaarden zooals zij door de maatschappij voorgesteld is. M- Missiaen. Ik heb tegen deze wijzi ging niets in te brengen, daar ik van de tech niek weinig of niets ken. Ik begeer enkel een princiepskwestie daar te stellen en enkele opmerkingen te maken, namelijk nopens ar tikels 5 en 11 van het reglement. Artikel 5 machtigt de maatschappij stroom te weigeren zoo zij de leiding niet goed vindt, en artikel 11 laat haar toe alle veranderingen te bevelen welke zij noodig oordeelt. Dit geeft aanleiding tot misbruiken vanwege de maatschappij en hier in Yper heeft zij reeds meermalen moeilijkheden berokkend en scha de veroorzaakt aan Ypersche electriekwer kers, onze stadgenooten, niettegenstaande de leiding in allerbeste voorwaarden geplaatst was, en dit enkel met het doel zich het mono- polium voor het plaatsen van electrische leidingen toe te eigenen. Ik zou graag deze artikelen zien veranderen in dien zin dat, wanneer er betwistingen ontstaan tusschen de maatschappij en een electricien, er een derde bevoegde en onpartijdige persoon be noemd worde als scheidsrechter. Dit ware een zeer kleine verandering aar. het reglement, vermits men nu toch bezig is sommige artike len te wijzigen. M Glorie. Oui mais ce sont des chan- gements sollied és par la société. Croyez bien qne, quand vous proposerez de modifier lautres articles du contrat, la société dira non. M. Van Nieuwenhove. Ces clauses se fiouvent dans tous les contrats, car la société est respons able des défectuosités éventuelies e la conduite. II faut done qu'.elle exerce un certain controle, mais elle ne doit pas y aller Ce parti pris. M. Sobry. Wij kunnen in dien zin een ensch uitdrukken bij de maatschappij. Missiaen-, Wanneer de maatschappij e'gert zal ik er uit besluiten dat het slechte wil is. Vo^' Declercq. De maatschappij mag, gens het contract, geene installaties doen. toch' ^Ddaen. Dit belet niet dat zij het doet, maar onder bedekten vorm. L $°bry. De heer Declercq stelt voor stemmen over aitikel i5. Dit wordt dan met algemeene stemmen aan- genomen. ment\ ^ec^erc1- Artikel 28 van het regie- den k hi ketrek °P de verbinding van aan stelt v* TOt aan ^et hu's- De commissie keuren°0[ voorgehouden wijziging goed te 16 v^'l dit thans overeenstemt met art. *an het contract. Van Nieuwenhove. Avant on facturait le raccordement a partir du milieu de la rue. Maintenant quand la canalisation se trouve a gauche de la rue, les propriétaires des mai- sons situées a droite paieront plus que leurs voisins d'en face. M. Vandamme. Het contract is gedag- teekend vari den 26 Juni 1922 en het regle ment van den i3 November 1922, dus enkele maanden later. Ik heb nooit begrepen waar om dit reglement niet overeenstemde met het contract. De menschen die thans te veel betaald hebben voor de aansluiting, zullen zij het verschil terugbetaald worden M. Sobry. Het contract moest eerst goedgekeurd worden door de bestendige afvaardiging, vroeger bestond er reeds een akkoord tusschen de maatschappij en den heer Van Nieuwenhove. Voor het plaatsen der aansluiting moeten alle gebruikte mate rialen betaald worden. De heer Vandamme onthoudt zich bij de stemming over dit artikel. Al de andere raadsleden stemmen ja. De heer Missiaen vraagt het woord per ordemotie en zegt dat hij zelf en veel z'iiner collega's beter de Vlaamsche taal machtig zijn dan de Fransche. Hij drukt diensvolgens tien wensch uit alle briefwisseling in 't Vlaamsch te doen, dan zal de maatschappij wel zoo beleefd zijn ook in 't Vlaamsch te antwoorden. Hieroep doet de heer Declercq opmerken dat hij reeds het reglement heeft laten ver talen. 3) De heer Declercq geeft lezing van arti kel 32 van het reglement bepalende dat de aan sluitingskabels aan de maatschappij behoo- ren. Zij blijven nochtans aan de woonst gevestigd en de nieuwe eigenaar of huurder moet geen tweede maal de aansluiting betalen. De commissie stelt voor dit artikel zoo niet te aanvaarden en de wijziging te. vragen in den zin dat het deel van de verbinding zich onder of boven den openbaren weg bevin dende aan de maatschappij toebehoort en het deel gevestigd aan het gebouw eigen dom is van den abonnent. De heeren D'Huvettere, Van Nieuwenhove en Bossaert oordeelen dat de verbindings leiding moet toebehooren aan deze die ze betaald hebben. De heer Declercq verklaart zich insgelijks van hun gedacht, doch de commissie heeft zijne zienswijze niet willen bijtreden. De heeren Vanderghote en Laton zijn van meening dat de heer Schepene Declercq ver wart over de zienswijze der commissie. Hierop wordt het voorstel van wijziging aan dit artikel met eenparige stemmen ver worpen. 4) Artikel 41 van 't reglement wordt uitge- schrabd en vervangen door artikel 14 van 't contract. Allen zijn hiermede t'akkoord. 5) Artikel 5o heeft betrek op het plaatsen van electrische bellen verbonden .aan den stroom door de maatschappij geleverd. Hier voor vraagt de maatschappij een kilowatt meer te mogen aanrekenen. Vroeger werd dit verworpen en de commissie vraagt nu even eens het uitschrabben van dit artikel. M. Van Nieuwenhove. II y a des trans formateurs actionnant de grosses sonnettes qui agissent sur le compteur. Et les autres pour le peu que cela consomme il n'est pas b'esoin a mon avis d'en faire mention. Dit artikel wordt dan eenparig verworpen. M. Sobry. Wij zullen de gestemde wijzi gingen aan de maatschappij mededeelen en trachten tot een overeenkomst te komen. M. D'Huvettere. Ware er geen middel om aan ieder raadslid een exemplaar van het reglement te bezorgen VIII. Stedelijke agglomeratie Bepaling der grenzen. Op aanvraag van het stadsbestuur, dat begeerde te weten wat er binnen en wat er buiten de stad gelegen is, heeft de heer Inge nieur Coomans een ontwerp van begrenzing opgemaakt. Worden gerekend als binnen de stad zijnde alle huizen zich bevindendé binnen de vestingsmuren, de Dickebusch- en Vf urnesteenwegen beiden tot aan de vaart, de Capronstraat tot aan den fjzerweg, den Meenensteenweg tot aan het Waterkasteel, den Zonnebekesteenweg tot aan de Drie Zot- tenstraat, de Kalfvaart tot aan den Brugge- steenweg (deze laatste van aan de Kalfvaart tot de Kaai medebegrepen), de Dixmude- straat tot aan de Kaai. M. Missiaen. Van den Vlamertinghe- s'eenweg is geen melding gemaakt, dit is dus buiten de stad gelegen. Welk voordeel brengt dit nu mede binnen of buiten de agglomeratie te wonen Een vermindering van taksen of wat M. Sobry. De twee bijzonderste redenen hiervan zijn de volgende 1) voor het weg nemen der vuilnissen, daar deze dienst niet evenveel werkt buiten als binnen de stad, en 2) om te weten waar de scheidsmuren op gemeene muren moeten gebouwd zijn. Binnen de stad is dit verplichtend en buiten de stad is dit vrij. M. Vandamme. Ik zou willen den Vla- mertinghesteenwpg medegerekend zien tot aan het krankzinnigengesticht. M. Sobry. Inderdaad deze steenweg is ook nog al druk bewoond. Ik vind die vraag dus redelijk. M.- Leuridan. Zoo gij den Vlamertinghe- steenweg binnen de agglomeratie mederekent heeft het geen zin de' Kruisstraat uit te sluiten. M. Lemahieu. Ik moet doen opmerken dat men binnen de stad verplicht is met ver diep te bouwen. Zoo gij de grenzen zoo ver uitbreidt, welk gevolg zal dit dan hebben M. Sobry. Best ware nog het voorstel van dep heer Coomans dat grondig werd ingestudeerd te aanvaarden, en ik stel voor hierover te stemmen. Stemmen ja de heeren Lemahieu, D'Hu vettere, Van Nieuwenhove, Vanderghote en Capoen. De andere raadsleden onthouden zich. Daar de onthoudingen niet tellen is dit voorstel dus aangenomen. IX.—Huurrijtuigen en autos Verordening Ontwerp. De heer Missiaen heeft een ontwerjp van reglement opgemaakt betrekkelijk de stand plaats voor huurrijtuigen en au-tos. Onder meer bepaalt dit reglement dat geen huur rijtuigen of autos' op den openbaren weg mogen stand nemen zonder de toelating van het stadsbestuur. Voor de rijtuigen met paar den bespannen wordt het standgeld bepaalt op 100 fr. per jaar en voor de mekanische rijtuigen op i5o fr.. Het jaar loopt van 1 Januari tot 3i December, en ieder begonnen jaar moet .volop betaald worden. De rijtuigen moeten een zekere waarborg geven van sterkte, moeten proper zijn, de geleiders moeten net gekleed en beleefd zijn. De rijtui gen moeten de standplaats verlaten volgens hunne rangschikking, in geval van betwisting aangaande den prijs der koers is de politie- kornmissaris bevoegd en berekent hij den verschuldigden prijs, enz., enz. M. Declercq. Wij hebben vroeger reeds hierop gedacht en inlichungen gevraagd, maar nog geen antwoord gehad. M. Missiaen. Ik heb uit zes verschillige plaatsen inlichtingen bekomen. M. Sobry. Ware het niet wenschelijk te weten welk tarief er moet toegepast worden M. Missiaen. Te Gent is het tarief als volgt 2 fr. voor de iekilometer, dan 25 cm. per 200m.meer,enwachttijd2ocm.perminuut. Binst den nacht 3 fr.75 voor de ie Km., 25 cm. per 100 m. meer en 25 cm. per minuut wachttijd. Ik heb het nutteloos gevonden het tarief in het reglement op te nemen, anders zult gij de huurhouders verplichten zware onosten te doen voor het plaatsen van een taximeter op hun rijtuig. M. Glorie. Presque toutes les voitures automobiles ont un compteur kilométrique. La plupart des éti angers aussi vont ignorer l'existence de notre i èglement, et vous voyez d'ici quel agrément si une ba'lade e^ voitaré finit chez le commissaire de police M. Missiaen. Bij dit reglement kan men nog zooveel artikels voegen als men wil, onder ander het verplichtend maken van het aanplakken in ieder huurrijtuig van een uit treksel van het reglement. M. Glorie. Ik zou het doen aanplakken niet alleen in twee maar in drie talen, Fransch. Vlaamsch en Engelsch. Hierop volgt eene schier eindelooze be spreking over het al of niet inlasschen van het tarief in hei reglement. M. Sob>y. Dit reglement zal een groote verbetering daarstellen en veel twisten ver mijden onder de geleiders van huurrijtuigen. Ik stel voor dit reglement te stemmen mits toevoeging, van het uitplakken in de 3 talen van een uittreksel van het reglement. Allen verklaren zich hiermede t'akkoord. X. Begravingsdienst. De heer Missiaen heeft een brief geschre ven waarin hij vraagt een openbare aanbe steding uit te schrijven voor den dienst der

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1927 | | pagina 3