W Vandamme. - Ik steun de vraag door
hec" Missiaen gedaan betrekkelijk het
len van het loon der werklieden in het
lastenkohier.
1V1 Sobrv Ik vind dit voorstel redelijk
mits wij 't zelfde loon aangenomen hebben
Ver" onze werklieden. Daar de heer Lemahieu
V°nscht"de som der drainage kosten wat te
^rhoogen, zal dit te samen met het werk
Tceveer een uitgaaf van 7000 fr. vergen. Ik
stel voor dit te steromen.
Dit voorstel wordt eenparig aangenomen.
y Openbare Onderstand. Heropbouiv
eener hoppekeete. Aanbesteding. Goed-
keuring-
Het geldt hier het opbouwen eener hoppe
keete op de hofstede J. Van Ryckeghem te
Oostvleteren. De uitslag der aanbesteding
wordt eenparig goedgekeurd.
yj_ Openbare Onderstand. A pstand
van pacht.
Dit wordt zonder bespreking aangenomen,
yjj. Electrische kracht Nieuwe veror
dening op de abonnementsvoorwaarden.
De heer Sobry geeft een kort overzicht van
den vorigen toestand. Het vergunningsrecht
aan de maatschappij verleend om Yper van
electrisch licht en drijfkracht te voorzien
moest eerst goedgekeurd worden door. de
bestendige afvaardiging. Thans geldt het enkel
eenige veranderingen te brengen aan het
reglement van inwendige orde en practische
toepassing, dat vroeger reeds gemaakt werd,
om dit reglement nu in overeenstemming te
brengen met het goedgekeurd vergunnings
contract.
1) M. Declercq. In artikel i5 van het
reglement wordt voorgesteld de spanning
van 1100 tot op i3oo kw. te brengen zoo
doende ware het mogelijk met enkel twee
draden dezelfde kracht te leveren als thans.
De commissie die gelast werd met het onder
zoeken dier wijziging stelt voor ze te aan
vaarden zooals zij door de maatschappij
voorgesteld is.
M- Missiaen. Ik heb tegen deze wijzi
ging niets in te brengen, daar ik van de tech
niek weinig of niets ken. Ik begeer enkel een
princiepskwestie daar te stellen en enkele
opmerkingen te maken, namelijk nopens ar
tikels 5 en 11 van het reglement.
Artikel 5 machtigt de maatschappij stroom
te weigeren zoo zij de leiding niet goed vindt,
en artikel 11 laat haar toe alle veranderingen
te bevelen welke zij noodig oordeelt. Dit
geeft aanleiding tot misbruiken vanwege de
maatschappij en hier in Yper heeft zij reeds
meermalen moeilijkheden berokkend en scha
de veroorzaakt aan Ypersche electriekwer
kers, onze stadgenooten, niettegenstaande de
leiding in allerbeste voorwaarden geplaatst
was, en dit enkel met het doel zich het mono-
polium voor het plaatsen van electrische
leidingen toe te eigenen. Ik zou graag deze
artikelen zien veranderen in dien zin dat,
wanneer er betwistingen ontstaan tusschen
de maatschappij en een electricien, er een
derde bevoegde en onpartijdige persoon be
noemd worde als scheidsrechter. Dit ware
een zeer kleine verandering aar. het reglement,
vermits men nu toch bezig is sommige artike
len te wijzigen.
M Glorie. Oui mais ce sont des chan-
gements sollied és par la société. Croyez bien
qne, quand vous proposerez de modifier
lautres articles du contrat, la société dira
non.
M. Van Nieuwenhove. Ces clauses se
fiouvent dans tous les contrats, car la société
est respons able des défectuosités éventuelies
e la conduite. II faut done qu'.elle exerce un
certain controle, mais elle ne doit pas y aller
Ce parti pris.
M. Sobry. Wij kunnen in dien zin een
ensch uitdrukken bij de maatschappij.
Missiaen-, Wanneer de maatschappij
e'gert zal ik er uit besluiten dat het slechte
wil is.
Vo^' Declercq. De maatschappij mag,
gens het contract, geene installaties doen.
toch' ^Ddaen. Dit belet niet dat zij het
doet, maar onder bedekten vorm.
L $°bry. De heer Declercq stelt voor
stemmen over aitikel i5.
Dit
wordt dan met algemeene stemmen aan-
genomen.
ment\ ^ec^erc1- Artikel 28 van het regie-
den k hi ketrek °P de verbinding van aan
stelt v* TOt aan ^et hu's- De commissie
keuren°0[ voorgehouden wijziging goed te
16 v^'l dit thans overeenstemt met art.
*an het contract.
Van Nieuwenhove. Avant on facturait
le raccordement a partir du milieu de la rue.
Maintenant quand la canalisation se trouve a
gauche de la rue, les propriétaires des mai-
sons situées a droite paieront plus que leurs
voisins d'en face.
M. Vandamme. Het contract is gedag-
teekend vari den 26 Juni 1922 en het regle
ment van den i3 November 1922, dus enkele
maanden later. Ik heb nooit begrepen waar
om dit reglement niet overeenstemde met het
contract. De menschen die thans te veel
betaald hebben voor de aansluiting, zullen zij
het verschil terugbetaald worden
M. Sobry. Het contract moest eerst
goedgekeurd worden door de bestendige
afvaardiging, vroeger bestond er reeds een
akkoord tusschen de maatschappij en den
heer Van Nieuwenhove. Voor het plaatsen
der aansluiting moeten alle gebruikte mate
rialen betaald worden.
De heer Vandamme onthoudt zich bij de
stemming over dit artikel. Al de andere
raadsleden stemmen ja.
De heer Missiaen vraagt het woord per
ordemotie en zegt dat hij zelf en veel z'iiner
collega's beter de Vlaamsche taal machtig
zijn dan de Fransche. Hij drukt diensvolgens
tien wensch uit alle briefwisseling in 't
Vlaamsch te doen, dan zal de maatschappij
wel zoo beleefd zijn ook in 't Vlaamsch te
antwoorden.
Hieroep doet de heer Declercq opmerken
dat hij reeds het reglement heeft laten ver
talen.
3) De heer Declercq geeft lezing van arti
kel 32 van het reglement bepalende dat de aan
sluitingskabels aan de maatschappij behoo-
ren. Zij blijven nochtans aan de woonst
gevestigd en de nieuwe eigenaar of huurder
moet geen tweede maal de aansluiting betalen.
De commissie stelt voor dit artikel zoo
niet te aanvaarden en de wijziging te. vragen
in den zin dat het deel van de verbinding zich
onder of boven den openbaren weg bevin
dende aan de maatschappij toebehoort en
het deel gevestigd aan het gebouw eigen
dom is van den abonnent.
De heeren D'Huvettere, Van Nieuwenhove
en Bossaert oordeelen dat de verbindings
leiding moet toebehooren aan deze die ze
betaald hebben.
De heer Declercq verklaart zich insgelijks
van hun gedacht, doch de commissie heeft
zijne zienswijze niet willen bijtreden.
De heeren Vanderghote en Laton zijn van
meening dat de heer Schepene Declercq ver
wart over de zienswijze der commissie.
Hierop wordt het voorstel van wijziging
aan dit artikel met eenparige stemmen ver
worpen.
4) Artikel 41 van 't reglement wordt uitge-
schrabd en vervangen door artikel 14 van 't
contract. Allen zijn hiermede t'akkoord.
5) Artikel 5o heeft betrek op het plaatsen
van electrische bellen verbonden .aan den
stroom door de maatschappij geleverd. Hier
voor vraagt de maatschappij een kilowatt
meer te mogen aanrekenen. Vroeger werd dit
verworpen en de commissie vraagt nu even
eens het uitschrabben van dit artikel.
M. Van Nieuwenhove. II y a des trans
formateurs actionnant de grosses sonnettes
qui agissent sur le compteur. Et les autres
pour le peu que cela consomme il n'est pas
b'esoin a mon avis d'en faire mention.
Dit artikel wordt dan eenparig verworpen.
M. Sobry. Wij zullen de gestemde wijzi
gingen aan de maatschappij mededeelen en
trachten tot een overeenkomst te komen.
M. D'Huvettere. Ware er geen middel
om aan ieder raadslid een exemplaar van het
reglement te bezorgen
VIII. Stedelijke agglomeratie Bepaling
der grenzen.
Op aanvraag van het stadsbestuur, dat
begeerde te weten wat er binnen en wat er
buiten de stad gelegen is, heeft de heer Inge
nieur Coomans een ontwerp van begrenzing
opgemaakt. Worden gerekend als binnen de
stad zijnde alle huizen zich bevindendé
binnen de vestingsmuren, de Dickebusch- en
Vf urnesteenwegen beiden tot aan de vaart,
de Capronstraat tot aan den fjzerweg, den
Meenensteenweg tot aan het Waterkasteel,
den Zonnebekesteenweg tot aan de Drie Zot-
tenstraat, de Kalfvaart tot aan den Brugge-
steenweg (deze laatste van aan de Kalfvaart
tot de Kaai medebegrepen), de Dixmude-
straat tot aan de Kaai.
M. Missiaen. Van den Vlamertinghe-
s'eenweg is geen melding gemaakt, dit is dus
buiten de stad gelegen. Welk voordeel brengt
dit nu mede binnen of buiten de agglomeratie
te wonen Een vermindering van taksen
of wat
M. Sobry. De twee bijzonderste redenen
hiervan zijn de volgende 1) voor het weg
nemen der vuilnissen, daar deze dienst niet
evenveel werkt buiten als binnen de stad, en
2) om te weten waar de scheidsmuren op
gemeene muren moeten gebouwd zijn. Binnen
de stad is dit verplichtend en buiten de stad
is dit vrij.
M. Vandamme. Ik zou willen den Vla-
mertinghesteenwpg medegerekend zien tot
aan het krankzinnigengesticht.
M. Sobry. Inderdaad deze steenweg is
ook nog al druk bewoond. Ik vind die vraag
dus redelijk.
M.- Leuridan. Zoo gij den Vlamertinghe-
steenweg binnen de agglomeratie mederekent
heeft het geen zin de' Kruisstraat uit te
sluiten.
M. Lemahieu. Ik moet doen opmerken
dat men binnen de stad verplicht is met ver
diep te bouwen. Zoo gij de grenzen zoo ver
uitbreidt, welk gevolg zal dit dan hebben
M. Sobry. Best ware nog het voorstel
van dep heer Coomans dat grondig werd
ingestudeerd te aanvaarden, en ik stel voor
hierover te stemmen.
Stemmen ja de heeren Lemahieu, D'Hu
vettere, Van Nieuwenhove, Vanderghote en
Capoen. De andere raadsleden onthouden
zich.
Daar de onthoudingen niet tellen is dit
voorstel dus aangenomen.
IX.—Huurrijtuigen en autos Verordening
Ontwerp.
De heer Missiaen heeft een ontwerjp van
reglement opgemaakt betrekkelijk de stand
plaats voor huurrijtuigen en au-tos. Onder
meer bepaalt dit reglement dat geen huur
rijtuigen of autos' op den openbaren weg
mogen stand nemen zonder de toelating van
het stadsbestuur. Voor de rijtuigen met paar
den bespannen wordt het standgeld bepaalt
op 100 fr. per jaar en voor de mekanische
rijtuigen op i5o fr.. Het jaar loopt van 1
Januari tot 3i December, en ieder begonnen
jaar moet .volop betaald worden. De rijtuigen
moeten een zekere waarborg geven van
sterkte, moeten proper zijn, de geleiders
moeten net gekleed en beleefd zijn. De rijtui
gen moeten de standplaats verlaten volgens
hunne rangschikking, in geval van betwisting
aangaande den prijs der koers is de politie-
kornmissaris bevoegd en berekent hij den
verschuldigden prijs, enz., enz.
M. Declercq. Wij hebben vroeger reeds
hierop gedacht en inlichungen gevraagd,
maar nog geen antwoord gehad.
M. Missiaen. Ik heb uit zes verschillige
plaatsen inlichtingen bekomen.
M. Sobry. Ware het niet wenschelijk te
weten welk tarief er moet toegepast worden
M. Missiaen. Te Gent is het tarief als
volgt 2 fr. voor de iekilometer, dan 25 cm.
per 200m.meer,enwachttijd2ocm.perminuut.
Binst den nacht 3 fr.75 voor de ie Km., 25
cm. per 100 m. meer en 25 cm. per minuut
wachttijd. Ik heb het nutteloos gevonden het
tarief in het reglement op te nemen, anders
zult gij de huurhouders verplichten zware
onosten te doen voor het plaatsen van een
taximeter op hun rijtuig.
M. Glorie. Presque toutes les voitures
automobiles ont un compteur kilométrique.
La plupart des éti angers aussi vont ignorer
l'existence de notre i èglement, et vous voyez
d'ici quel agrément si une ba'lade e^ voitaré
finit chez le commissaire de police
M. Missiaen. Bij dit reglement kan men
nog zooveel artikels voegen als men wil,
onder ander het verplichtend maken van het
aanplakken in ieder huurrijtuig van een uit
treksel van het reglement.
M. Glorie. Ik zou het doen aanplakken
niet alleen in twee maar in drie talen,
Fransch. Vlaamsch en Engelsch.
Hierop volgt eene schier eindelooze be
spreking over het al of niet inlasschen van het
tarief in hei reglement.
M. Sob>y. Dit reglement zal een groote
verbetering daarstellen en veel twisten ver
mijden onder de geleiders van huurrijtuigen.
Ik stel voor dit reglement te stemmen mits
toevoeging, van het uitplakken in de 3 talen
van een uittreksel van het reglement.
Allen verklaren zich hiermede t'akkoord.
X. Begravingsdienst.
De heer Missiaen heeft een brief geschre
ven waarin hij vraagt een openbare aanbe
steding uit te schrijven voor den dienst der