Wanneer zal hij verrijzen (Aan Meessen) I. Zoo dikwerf, als het morgengloren Den mist doorboort, die dan verdwijnt, Zie ik het dal vóór mij herboren Met alles wat aan 't oog verschijnt. Mijn geest keert naar verleden tijden, Waar alles lag in moordgedruisch, En iedre morgen kwam met lijden Bij 't dreigen van den snooden Pruis. Die rampen zijn nu heengedreven Want ja, wij wilden fier herleven, En toonen dat wij Belgen zijn Onz' woonsten, uit hun asch verrezen, Doen allen thans met hoop herlezen «Na regen, komt de zonneschijn II. Het was voorwaar een echt mirakel, Als Vlaandren uit zijn puinen rees Het was 't geheim van 't volksorakel Dat grootheid ons ter wereld wees Men huldt de helden van 't verleden, En brengt 'hun hulde en glorie thans, Hun geest doorschittert weèr het heden, ïn heilgestraal en zegeglans 1 Doch zij alleen niet, die als helden Hr :n bloed vergoten op onz' velden Verdienen nu onz' hulde en eer... Hen allen, die onz' grootheid stichtten, Ons volk verstaalden en verlichtten, Verlangt het hart voor de oogen weêr III. Wanneer zal Meessen schoon ontwaken Bij feestgedruisch uit dankbaarheid Bij 't fierheid blaken op de daken, Waarop de zon heur glansen spreidt DELEU stond eens in hulde en glorie, En loeg ons toe op 't stedeplein... En elk vereerde zijn memorie, Het hart vol dank, en diep en rein Wanneer zal Hij nu daar verrijzen, Zooals een oorbeeld van de Wijzen, Die V laan drens bodem heeft bevrucht Wanneer zal 't volk naar Meessen stroomen Met lauwerkransen meegenomen, En zangen zenden in de lucht IV. De wijze Man van 't schoon verleden De Man van Wetenschap en Licht Moet weder op zijn eerzuil treden, En ons verheugen 't fier gezicht DELEU moet weder dan verschijnen In zijnen gloor van zedigheid... En nimmer meer van hier verdwijnen Zoolang een weg naar Meessen leidt De toekomst moet de grootheid weten En 't heden haar ook niet vergeten Van Meessens braven, vroeden Zoon Wanneer dus zal ons Meessen roepen Komt naar ons feest in drokke troepen Komt naar DELEU zijn huldbetoon V. Zal wel mijn stem tot U hergalmen, En U vervoeren tot den Plicht Op 't veld der eer is niet te talmen Vereer uw zoon, den man van 't Licht Hij was uw ziel eens en uw leven Hij wijdde U geest en hart en kracht Uw welvaart was zijn hoogste streven Door Hem, uw naam rees hoog in pracht. Waar men DELEU eens hoorde noemen, Men hoorde Meessen met Hem roemen, En om den glans, die uit U blonk En zoo nog zal en moet het wezen, Zoohaast DELEU hier is verrezen, Die u en roem en grootheid schonk KomenOktober 2J.. P.P. D. Oudheidkundige Kroniek Het Reuzelied en de Reuzen HET REUZELIED i En al die zegt de Reus die kom de Reus die kom' Ze liegen der om. Keere weerom, Reusje, Reusje, keere weêrom. Reuzegom II Sa moeder, zet den pot op 't vier, den pot op 't vier, de Reus is hier, Keere weêrom, enz. III Sa moeder, snijd 'n boterham 'n boterham, de Reus is gram. Keere weêrom. enz. IV Sa moeder, tapt van 't beste bier, van 't beste bier, de Reus is gier. Keere weêrom, enz. V Sa moeder, stopt nu maer het vat, nu maer het vat, de Reus is zat. Keere weêrom, er.z. DE REUZEN De Coussemaker (Chants populair es des Flamands de Francebrengt den oorsprong van het Reuzelied in verband met Scandina vische herinneringen Quelques écrivains pensent, et avec raison selon nous, que cette chanson et cette céré monie se rattachent a des souvenirs scandina- ves. En effet, quand on interroge l'Edda, on y trouve divers passages, oü il est question des guerres entre les Reuzes ou lot es et les Ases ou Guds. Les Reuzes qui, suivant certains auteurs, n'étaient autres que les Finnois, avaient fait a plusieürs reprises des tentatives d'invasion sur le territoire occupé par les Ases. Ceux ci avaient fini par les repousser dans les déserts. De la une antipathie de race qui parait avoir survécu chez les descendants des Ases, les Saxons et les Flamands-Saxons. C est ce qui explique l'aversion exprimée contre les Reuzes, dans le Reuzelied, par cette variante rapportée par Willems Die zeidt wy zyn van Reuzen gekomen, zy liegen daerom. C'était pour le peuple le représentant d'un ennemi, que ses ancêtres avaient eu a com battre plus d'une fois et a refouler dans leur désert Dit lied zegt Willems, in eene aantee- kening, werd van onheugelyke tyden gezon gen thans hoort men het vooral by groote plegtigheden, wanneer in de ommegangen in meest alle steden, zelfs in sommige dorpen, van Oost Vlaenderen en Braband het volk den Reus rondvoert. De beroemdste Reuzen zyn die van Antwerpen en Wetteren te Kortryk verschynt van tyd tot tyd, by een grooten stoet, eene reuzin, Mevrouw van Amazonïé, doch men kent daer het lied niet. Deze gewoonte (den Reus rond te voeren) kon wel samenhangen met de overlevering, dat wy van Reuzen afstammen, waerover men raedplegen kan Picardt, OudhedenvanDrenthe, bl. 28. Dergelyke zin is welligt te hechten aen het veelvuldig gebruik in de feesten der hertogen van Borgonje, van Reuzen te ver- toonen... Om ons liedje uit te leggen schrijft Fl. Van Duyse Het Oude Nederlandsche Lied, Tweede deel, blz. 1245), zullen we liever maar niet met De Coussemaker steunen op de Edda noch op de. oorlogen tusschen de Reuzen en de Asen, waaruit zou zijn 0ntsta A Saksen en de Saksische Vlamingen o., s aan de de haat door de afstammelingen der As - en, de Reuzen toegezworen. Het zal genoeg zjjn 485, te J. ter Gouw, De Volksvermaken, blz. met wijzen op de reuzenoptochten die van j in de Nederlanden populair waren, en 0p h S volksgeloof, volgens hetwelk de Reuzen, hoe geest, ijl hun wordt Zegt krachtig van lijf, meer beperkt zijn van en ook als gulzig worden aanzien, terw nog daarenboven lielde voor den drank toegekend. - Die liefhebberij van Reuzenoptochten ter Gouw nog, is eene erfenis der vroe»ste voorouders zoowel de Keltische als de Ger maansche mythologie is vol van reuzen en monsters Wat België betreft is de populariteit van dergelijke optochten nog niet aan 't kwijnen. Ten bewijze daarvan het zeer lezenswaar dig verslag van Armand de Behault, versche- nen in La Libre Belgique van in October 1927 onder den titel L'Origine des géants fi'urant dans les corteges verslag dat we met uite-st veel genoegen in zijn geheel over drukken Le clou du magnifique cortège de Folklore beige organisé par le Rotary Club de Bruxelles, qui s'est déroulé dans les rues de la capitale, fut la presence des quarante géants des villes beiges. Comment lurentelles amenées a figurer dans les réjouissarces publiquts ces gigantesques poupées, alors qu'en réalité 1 s géants n'ont jamais existé? C'est ce que je vais lacher d'exposer. Des ossements énormes trouvés jadis dans les 'roches granitiques de l'époque tertiaire et provenant d'animaux fossiles, avaient fait croire d'abord a l'existence autrefois d'hom- mes d'une stature colossale, mais la science a fait justice de cette erreur et il est reconnu, depuis un siècle, qu'il n'existe pas de diffé- rence sensible entre la taille de nos ancêtres les plus éloignés et la nótre. Les hommes trés grands ne sont que des exceptions curieuses a constater c'est ainsi que l'empereur romain Maximilien Hercule avait 2 m. 5o de haut; ce devait ètre aussi la taille du Goliath bibli- que. Atteinte au XIXme siècle par un Fran cais, nommé Constantin, la taille de 2 m. 60 a été dépassée par le Russe Machnoy, haut de 2 m. 85. L'origine fabuleuse des géants se retrouve dans la mythologie grecque qui inventa qu'ils étaient des enfants nés de la terre et qui tentèrent d'escalader le ciel en amoncellant rocher sur rocher, mais que Jupiter appela a son secours Hercule pour anéantir ses terribles ennemis. On trouve des traces de cette légende grecque même en Egypte, 011 se voit la statue d'Osymandias dont un pied mesure 7 coudées de long. A cöté des vrais géants, la poésie grecque ima- gina des géants secondaires Polyphène et les Cyclopes qui avec des bloes de pierre énormes auraient construit les monuments pélasgiques. Ici, nous nous trouvons devant de simples preuves de l'éternelle incrédulite humaine a l'égard des textes grecs qui comp- tent parmi les géants des héros entrevus a travers les ages Ajax, Oreste, Orion, etc. Hérodote ne nous dit-il pas gravement que le squelette d'Oreste, retiré de terre, mesu rait 12 pieds 1/4 de long Plutarque n'affirme-t-il pas qu'Antée, déterré a Tangeü avait 60 coudées Pline n'attribue-t-^ pas 46 coudées a Orion déterré a Candie Pour ne citer que ceux la 1 Parmi les géants des légendes de la Chevalerie, Victor dans sa Légende des siècles n0US^,,fit sérieusement du géant Ferrogest que e Roland Au surplus, tous les romans moyen age continuent a relater les fa's gestes de cette lignée formidable d gigantesques qui s'est perpétuée dans 1 des peuples depuis le Polyphème de 1 sée jusqu'au saint Christophe de la *e^jteS chrétienne depuis le Gargantua des jusqu'a l'Antigon d'Anvers. Aussi que V°^°;ne nous Les générations attribuer a leur 0 o Uil

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1927 | | pagina 4