IV. yijvermeerschen van Dickebusch en Barmlanden Oostkant der vaart pe Hee ,rschepene I.emahieu heeft hierover verslas °Pi emaakt waarvan M. Sobry Jezir g i een v" 'pgft en waaruit wij 't volgende hebben MnengoPnemen n barmlanden gelegen langs weerskanten a vaart van Yper tot Boesinghe werden fJV December 1922 openbaar verpacht 2en termijn van negen naeenvolgende t°or n jen prijs van ongeveer 100 fr. per iaren Enkele loten werden, bii gebrek aan he° later uit ter hand verpacht. Deze dioge graslanden uit- laken skel zeer zullen steeds van geiinge landbouw- laiden die en geerde zijn Verscheidene daar zij gansch ori effen liggen. liet m pachters echter heüben den ukt die la zicht"ze te vereffenen en er zaailanden nsch uitgedrukt die landen te koopen met an te maken. Het schepenencollege was hier. van oordeel dat de verkoop dier landen een "C voordeelige bewerking zou geweest zijn foor de stad. Doch later, gevolg aan verscheidene onder handelingen met den Heer In gen it ur van "en enWegen, veranderde het schepenen oliede van gedacht en besloot de barmlanden Liegen aan den Westkant van de vaart voorloopig niet te vei koopen en in hunnen huidigen staat te behouden tot na de vol tooiing der vaart. De overige landen aan den Oostkant gelegen tusschen Boesinghe brug en Yper zouden best, daar de grond er zter klei achtig is, graslanden blijven. Het ware dus best die graslanden te behouden, maar de pachten ervan te herzien en een nieuwe pacht temaken voor 9 jaren. Al de pachters zijn op 20° October 11. geroepen geweest en allen hebben voorloopig de nieuwe pacht aanvaard. Als besluit stelt de Heer Lemahieu in zijn verslag aan den gemeenteraad de goedkeuring voor van 1) de openbare verkooping van de barmlanden gelegen al den Oostkant over Boesinghe brug. De weerde dier landen wordt geraamd op 5o.ooo fr. 00. 2) de inschrijving dier 5o.ooo fr. 00 als buitengewone ontvangsten in de stadsbegroo- ting voor 1928. 3) de herziening der pachten van de barna landen gelegen aan den Westkant der vaart. Voor wat betreft de vijvermeerschen bij Zillebeke en Dickebusch, stelt de Heer sche- pene Lemahieu voor de pachten ervan te herzienniettegenstaande de tegenwoordige pacht nog loopt voor vijf jaar. Al de pachters, die op 2on October 11. geroepen werden, heb ben het voorstel van nieuwe pacht voor 9 jaren aan ongeveer 3oo fr. per ha. aanvaard. M. D'Huvettere. Volgens ik uit dit ver slag verneem zullen de barmlanden aan den Westkant gelegen behouden blijven, omdat men ze geen andere bestemming kan geven dan weiland. Ik herinner mij nog dat over een 3o tal jaren de stad daar vooreen schoone som populieren verkocht heeft. Thans vraag ik de mogelijkheid te willen onderzoeken om "P die landen abeelen of andere boomen te planten, hetgeen de waarde dier barmlanden not zou verminderen maar, na een zeker ge hijaren, meer zou opbrengen dan de pacht ®lf van het land. Voor wat betreft de landen bij Zillebeke "jver, heb ik kunnen bestatigen dat er daar scerveel land ligt in een erbarmelijken staat, wjhebt vroeger bewezen met woorden, maar roet daden,dat gij bezield zijt met de beste pvoelens om de stadskas zooveel mogelijk te erhelpen. Daar liggen nu landen, die een bron Vaa inkomsten zouden moeten uitmaken, in eetl verwilderden staat zooals men dit van pen enktien privaten eigenaar zou te zien beheer Vandamme komt de raadszaal bin- n °ro 18 u. 3o. ^■Lemahieu. De bemeikingen van den er D tiuvettere zijn ten deele waar. Het 8oed- He boomen zijn zelfs dj6 S Sebert twee jaar geplant en bet hout zal "aTk W'n*er kunnen gekapt worden. Voor is et tweede deel aangaat, de schuld ervan wijten aan de stad. Vele boomtron- soel-Z.1Jn u't8estorven door de schuld der ijzer- tCnvers de struiken losmaken, putten gra- yoor-en ^aarna alles laten liggen. Er is iets op n geweest om de herplanting te doen leeM an^®n< en alles wat wij zouden kunnen W, ,0en is de gendarmerie verwittigen om aar wat meer toezicht uit te oefenen. Wij hooren dat het schepe- eerst van zin was deze barmlanden te hkoo >»2q °Pen en nu van gedacht veranderd is. (le2e Wt;nschcn te weten om welke reden «ulijl lerandering gebeurd is. Wanneer ze h. per hectaar kunnen opbrengen is het de moeite niet ze in hunnen staat te be houden, gezien zij, eens vereffend, 1000 fr. per hectaar zouden kunnen opbrengen als zaailand. Er wordt ook voorzien een som van 5o.ooo fr. te schrijven in de begrooting, maar er wordt niet gezegd waarom die som moet dienen. En een derde opmerking, wanneer het nu bewezen is dat die landen na hunne vereffening meer zullen opbrengen, waarom zou de stad zelf die vereffening niet doen en de grootere opbrengst ervan opstrijken in plaats van later die gronden te verkoopen M. Lemahieu. Het schepenencollege is van gedacht veranderd gevolg aan eenige samenspraken met den heer Ingenieur van Bruggen en Wegen, die zijne studiën van ont eigeningen voor het opmaken der vaart nog niet voleindigd heeft. Daar wij vast verhopen dat de vaart van Yper naar den Yzer binnen enkele jaren zal voltooid zijn, willen wij geen belemmeringen verwekken die den goeden vooruitgang van ditwerk zouden kunnen bena- deeligen. Wij hebben ook besloten de pachten niet te herzien, omdat wij dan zouden ver plicht zijn nieuwe pacht te geven voor 9 jaren, hetgeen nogmaals moeilijkheden zou kunnen verwekken bii mogelijke onteigeningen die kunnen noodig zijn voor het voltooien van de vaart. Voor wat de vereffening betreft, is dit niet mogelijk te doen binst den loop van de pacht, daar wij den pachter alzoo gedurende een zekeren tijd het gebruik zijner landen zouden ontnemen. Van een anderen kant zou dit werk aan de stad groote onkosten vergen van werk lieden en toezicht, en dan ware het nog niet gedaan in dezelfde goede voorwaarden als zou het uitgevoerd worden door den eigenaar- zelfgebruiker. Het land zal altijd het meest opbrengen wanneer het uitgebaat wordt door den eigenaar zelf. Ik geloof dat de verkoop der barmlanden, gelegen aan den Oostkant der vaart over Boesinghe brug, heel voordeelig is voor de stad, gezien de huidige groote waarde der lander. De opbrengst dier veikooping, 't zij 5o.ooo fr.,zou in princiep in de begrooting ge schreven worden als buitengewone ontvang sten en de gemeenteraad zou dan over de be stenjming dezer som kunnen beslissen. M Missiaen Ik ben volledig t'akkoord met den uitleg gegeven door den heer Sche- pene. Hierop wordt dit voorstel van den heer schepene Lemahieu eenparig aangenomen. V. Stadsgebonwen H eropbouw der twee woonst bestemd voor 't personeel der waterbe voorrading. Er zou vandaag een beslissing moeten ge nomen worden over dat punt, dat tijdens de laatste zitting uitgesteld werd en verzonden naar de Commissie van Openbare Werken. Het verslag van den heer schepene Declercq besluit tot den ophouw van twee woonsten bij de pomp- en filtreerinstelling van Dickebusch, daar de tegenwoordige gasmotors zullen moeten behouden worden omdeelectromotors, bij mogelijke onderbreking van electrischen stroom, te vervangen. Ook bii gebeurlijke on passelijkheid van een machinist, zou er dan altijd seffens iemand bij de hand zijn om hem te vervangen, of bii brandramn is men altiid zeker een van de twee aangestelde mannen bij de machinen te vinden- Voor wat de ligging betreft der twee op te bouwen huizen wordt er voorgesteld deze te plaatsen op den grond gelegen achter de machinekamer en niet langs den weg. De heer Stadsingenieur echter stelt voor te bouwen langs den weg omdat de grond langs achter- gansch onder water kan gestoken worden, zooals dit gebeurde in 1924. M. Bonnet. De Commissie van Openbare Werken besloot langs achter te bouwen omdat de grond er beter is. Ik kan ook niet aannemen dat er daar meer gevaar bestaat van onder water gestoken te worden dan langs voren, gezien het verschil van waterpas heel zeker de 25 cm. niet overtreft. M. Declercq. De heer Ingenieur beweert dat het al dezelfde grond is. En in 1924 was de barak, langs achter geplaatst, gansch onder water terwijl er langs voren geen water was. Daarbij langs achter zouden wij verplicht ziin te bouwen met trappen, wat altijd ongerievig is voor een huis en ook nieuwe groote kosten zou vergen. M. Bonnet. Ik moet er mij dus bij neer leggen. In de Commissie van Openbare Wer ken werd ook nog besloten verscheidene be sparingen te doen op het plan. M. Declercq. Deze zijn allen gedaan geweest. M. Missiaen. Hoeveel zal die tweewoonst nu kosten M. Declercq. 10 of 12.000 fr. meer dan hetgeen wordt toegestaan. M. Missiaen. Dit voorstel werd dus niet gewijzigd. In de laatste zitting vroeg ik te onderzoeken of het aanvaarden der som van 60.000 fr. die de Staat ons aanbiedt, geen nadeel zal berokkenen aan de oorlogsschade der vroeger bestaande huizen bij het water kasteel in stad. M. Declercq. Neen, daarvan moogt gij zeker zijn. Die som wordt ons gegeven op afkorting en maakt dus alleen een voorschot uit. Al de raadsleden keuren hierop dit voorstel goed. VI. Aanwerving eener vergoeding wegens oorlogsschade met het oog op de wederbelegging dezer vergoeding in den heropbouw van het Justiciepaleis. De Stad heeft van den heer Gouverneur een brief ontvangen waarbij gevraagd wordt dat de gemeenteraad een nieuwe beraadsla ging zou nemen nopens den aankoop van vaste goederen gedaan den 20 November 1926. De stad werd door het Provinciebestuur verzocht oor.logsschadevergoedingen aan te koopen om het Justiciepaleis te kunnen op bouwen. Hiervoor werd haar 200 000 fr. gegeven. Den 20 November igaölukte het den heer Van der Mersch, die door de stad werd aangesteld, de huizen van M. Rabau geleden nabij den hoek der Statiestraat en der Sint- Sebastiaanstraat te koopen. Den 23 Novem ber schreef de Stad aan den heer Gouverneur dat zij dezen aankoop gedaan had en vroeg hem de bestendige afvaardiging te verzoeken alleen den aankoop der oorlogsschade goed te keuren en deze van den grond te weigeren. De hoogere overheid is geneigd hierop in te gaan, doch vraagt ons thans door een nieuwe beraadslaging zulks uitdrukkelijk te Vragen. M. Missiaen. Ik kan absoluut niet be grijpen dat de stad iets koopt, en dan, wan neer het overgeslegen is, drie dagen nadien weigert den grond te aanvaarden. Ik geloof niet dat de verkooper hiermede zal t'akkoord gaan. M. D'Huvettere. Ik geloof dat het beter ware dit punt te bespreken in de geheime zitting, niet dat er iets gedaan werd dat niet mocht zijn, maar omdat er zekere persoons kwesties in gemengd zijn. M. Missiaen. Ik zou toch nog willen vragen dat het reglement vroeger door den gemeenteraad gestemd, waarbij alle niet herbouwde eigendommen moeten afgesloten worden, zou toepasselijk zijn voor de eenen zoowel als voor de anderen. M. D'Huvettere. Ik sluit mij hier bij aan en heb vroeger zulks reeds dikwijls gevraagd. O.m. is er aan den hoek der Surmont- en Dixmudestraat een openstaanden kelder die voor het verkeer aldaar dagelijks groot gevaar oplevert. Dit punt wordt dan naar de geheime zitting verschoven. VII. Aanleg uitweg Magazijn Boeren bond. In datum van 4 November 11. heeft de Boe renbond in een schrijven .aan de stad hare verplichting herinnerd voor het maken van een toegangsweg van 5 in. breedte. De op bouw van het magazijn is bijna ten einde en de bestaande weg is, door het aanbrengen der materialen, om zeggens onbruikbaar ge worden. M. Sobry leest het artikel van de verkoop akte waarbij de stad zich verbonden heeft tot het besteenigen van dien uitweg, en zegt dat de stad zich ook wel een opoffering mag getroosten vermits zij den grond verkocht heeft even duur als dezen afgestaan aan den ijzeren weg en den Boerenbond gevraagd heeft daar een schoon gebouw te zetten in wit steen. Hij is nog van mei ning dat de be- steeniging van dien weg veel zal bijbrengen tot ye verfraaiing der stad, die er moet aan houden goede wegen te hebben. Daarbij is de stad burgerlijk verantwoordelijk en in geval van niet uitvoering der voorwaarden van de verkoopakte zou zij heel wel mogelijk kunnen verplicht worden schadeloosstelling te be talen. M. Bonnet. - Na den gegeven uitleg blijkt er dat het maken van dien uitweg bepaald werd in de verkoopakte. Dit schijnt mij heel zonderling. Men verkoopt dus niet den grond, maar den weg. Ik vind het maar redelijk dat de eigenaar zelf een baan maakt die uitslui tend moet dienen voor zijn gebruik. M. Sobry. Het is een openbare weg lei-- H 111 1

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1927 | | pagina 3