Corsets 0. sierfer L'AVOCAT" OUD - VLAANDEREN Cercle Dramatique Yprois L'OHDONNANCE DU COLONEL L'Arfere de Noël pour les Enfants Invalides et Anciens Comkattants Au Théatre Communal d'Ypres tfotis nous empressons de satis]aire audésir du comité de la Chambre de Commerce du Tour- aisis regrettanttout autant que ces Messieurs, je devoir constater que les intéréts et appétits iftdividuels, vulgairement dèsigvés sous le nom je protectionnisme, dominevt les sentiments et intéréts collectifs dans un pays ami et crtusent cftaquejour davantage le fossé qui sépare deux nations, faites pour s'entendre et se comprendre. naar VICTOR FRIS (Vervolg en Slot) Yper Yper, sinds het einde der XVde eeuw voor altijd versteend, toonde langs zijne stille straten talrijke houten gevels, met hunne groote wandlogiën. De vijftiende eeuw had enkele roode of geel grijze voorgevels voort gebracht, met talrijke uit- en insprongen en met zorgvuldig versierde, soms door boogvor mige druiplijsten omkranste, gewelfboogjes. Een groot venster in den driehoek van den trapgevelmuur uitgespaard om de dakver dieping te verlichten, schonk aan deze Yper- sche huizen een eigenaardig kenmerk. Tijdens de Wedergeboorte, vergrootten de Ypersche bouwmeesters nog de opening van dit ven s er het wordt voortaan een tabernakel dat gansch de gevelspits inneemt dit wordt omgeven door pilasters en krullen en belegd met een stuttend booggewelf dat zelf met een ingebo gen gevelvlak bedekt is. Die nieuwe trant stak fel met den middeleeuwschen bouwstijl af. Want alles te Yper, dat reeds vóór Brugge den doodslaap ingegaan was, herinnerde aan verdwenen grootheid al het vroegere scheen nu te grootsch en te wij Jsch, vooral de open bare of kerkelijke gebouwen, als Sint Maar ten, Sint Pieters, de Vleeschhalle, de Gods huizen, doch boven alles de overgroote Lakenhalle met haar reusachtig Belfort. Nu, 't was juist nevens dien colossus dat men, bij 't begin der XVIT eeuw, het kleine stadhuis kwam aan te sluiten, een zeer liefelijk Renais- sancegebouw, van twee verdiepingen door verwelfde zuilen geschraagd. Daarvoor strekte zich de grootsche, de uit gebreide markt uit, gansch verlaten. Rijsel Rijsel was rondom ingesloten door de Deule. Tot de XVI' eeuw bleef het eene kleine stad. Doch, dank zij de landelijke nieuwe draperije, duurde het niet lang of het werd een der meest bedrijvige centrums der Nederlanden. Talrijke saaiwevers werkten hier tegen 1-igere prijzen voor groote kapitalis tische 1 ikenkooplieden. Door zijne ekono- mische belangrijkheid, ook als verblijfplaats van talrijke ambtenaars en als zetel van ver schillende bestuurlijke instellingen, verdiende Rijsel ruimschoots zijnen naam van hoofdstad van Waalsch-Vlaanderen. Zeker leed de stad ontzaglijk door den godsdienstigen oorlog en de ontvolking van de omliggende streek maar het opbouwen in het midden der XVIP eeuw van de Beurs in Vlaamsche Renais sancestijl en de nieuwe versteikingen waarvan wij de poorten van Gtnt en van Roebaais be waard hebben, bewijzen dat het betrekkelijk minder getroffen werd dan zijne buursteden uit Vlaanderen Flam ngant. Dowaai De alou le stad Dowaai, die door de Scarpe m twee gesneden werd, letfde vooral van den stapel der granen voor gamch Zuid-Vlaande- ren. Op de grens van het tot in 164.0-1659 bij de Nederlanden behoorende Artesiè gelegen, voerde de stad een grooten graanhandel, zon der nog te gewagen van talrijke verschillende artikelen in dit landbouwmidden. Met zijne antieke huizen, met O. L. Vrouw en Sinl- Pieters, met het Belfoit, het stadhuis en de oude poorten zag de universitaire stad Dowaai er schools en oudei.wets u t. Doornik Na de verovering van het Doomiksche had heizer Karei slechts op zeer losse wijze Uoornik aan Vlaanderen verbonden. Had de slad, die nu ophield de voorpost van Frank- njk te zijn, daardoor hare ware beteekenis Verl°ren, toch behield zij hiar eigenaardig uit- Zlcht levens bisschoppeh ke stad met de 2Uue kerken van O. L. Vrouw, Sint Qginten, 'nt NikuLas, Sint Jacob en Sint Maria Mag nlena, en overoude gemeente die met h ;og- frOid haar Belfoit en ha'e talrijke Romaar.- Sche huizen toonde, was zij ook eene barreel °P de Schelde, waarvan zij de beide oevers esloeg. Vóór de godsdienstige berotr.en en et beleg, genoot Doornik een waren bloei door de tapijt-, de saai- en de kousenwevei ij en langs de Schelde geschiedde een gewichtige doorvoer. Doch in de XVIIe eeuw kromp de stad gansch in zich zeiven en hare nieuwe Lakenhalle, in Renaissancestijl, verloor wel dra alle nut. Bien que l'entreprise puisse paraitre osée a d'aucuns, le Cercle Dramatique Yprois compte présenter a son fidéle public, le Mercredi 21 Décembre prochain, a 8 li tres précises, (bureau a 7 1/2 heures) en la Salie du Vieil Ypres unecomédie dramatique en 3 actes de Thomas Partie musicale par une symphonic d'ama- teurs. Prix des places Fauteuils 5 fr. Balcon 4 fr. Brasserie 3 Ir. Cartes de familie donnant droit a 4 places Fauteuil i5 fr. Balcon 12 fr. Brasserie 9 fr. Pour les cartes et la location, s'adresser au Vieil Ypres le Dimanche 18 Décembre et le Mercredi 21 Décembre, de 11 h. a 1 heure. Prix de la location o.5o fr. par place. Sisiea Yper» Berichten Op Vrijdag 23 December, om elf uur 's voormiddags ten stadhuize openbare ver pachting der standplaatsen op de Groenten- markt. Het College van Burgemeester en Schepe nen maakt bekend dat, ter gelegenheid van Nieuwjaar, de koffiehuizen, gasthoven en danszalen zullen mogen openblijven na één uur 's morgens in den nacht van 3i December 1927 op 1 Januari 1928. De Secretaris, De Burgemeester en Schepenen, G. Versailles. H. Sobry. Besteeniging van den ingang der buitenwandeling langs den Boterplas _Op Woensdag 21 December IQ2J, om 3 ure namiddag, zal er ten stadhuize van Yper over gegaan worden tot de openbare aanbesteding der besteeniging van den ingang der buiten wandeling langs den Hotei plas palende aan den steenweg naar Dickebusch, op eene lengte van 181 meters en eene breedte van 5 meters. De aanbevolen inschrijvingen moeten ten laatste den Dinsdag 20 Decembi r ter post besteld worden. Het bestek en lastenboek zijn ter inzage op het Gemeentesecretariaat. Yper, den 9 December 1927 De Schepen van Openbare Werken, R. Declercq. des LISTE DE SOÜSCRIPTION Report des hstes précé lentes I441.— Ypersche pleegmoeder tan een - Hongaarsch kind5. M. Wilding, London Garage 20. M. Georges Dtcoene100. M. Llérot de Gheus, Voormezeele 100.— 5e Liste de Souscription du Casino Les habitués de notre théatre communal sont mècontents, et il y a de quoi. Voict en eflet ce qui vient de se passer cette semaine.'l On avait annoncé pour lundi dernier, a 7 heures, en la grande salie de spectacle de 1'Hotel de Ville, la 17' representation gratuite de la fameuse Revue du Budget qui jouit ici en ce moment d'une vogue extraordinaire en considération de ce que les meilleurs artistes de notre troupe comique s'y pro- diguent sans compter. lis jouent pour le pu blic et posent, d'une faqon réellement extra ordinaire. Done, bien avant l'heure dite, un public compact et frétillant d'impatience, remplissait les couloirs menant i la salie de spectacle, et attendait l'ouverture des portes. II y avait la aussi un de nos concitoyens des plus méri- tants, M. Casttl, employé de l'État-Civil depuis 35 ans, et que le conseil communal avait convoqué pour lui remettre solennelle- ment sa décoration avant le lever du rideau. A 7 heures, la porte ne s'ouvraif pas. A 7 1/2 heures, elle restait toujours close, et la foule décue manifestait par des bruits divers le commencement d'une mauvaise humeur bien légitime Chacunsavait qu'en ce moment, derrière cette porte, se tenait une séance a huis clos ou nos comédiens étaient entrain de répéter. Pour que ce huis-clos durat si long- temps, il fallait qu'il se passat quelque chose d'anormal. En réalité, si jusque la aucun bruit de discussion ne s'était fait encore en tendre, vers 7.45 environ des éclats de voix vinrent de temps en temps de l'intérieur ré- sonner jusque dans le couloir. A 8 heures, les portes ne s'ouvraient pas encore, et le bruit de l'intérieur se faisait de plus en plus fort. Le public devenait houleux et protestait a haute voix. Tout a coup, a 81/4, la porte s'ouvrit et les habitués se précipitèrent comme des fous a la conquête d'une bonne place. Hélas, l'attente de tous fut trompée Le régisseur provisoire du théatre commu nal annonca au public que l'heure était trop tardive pour commencer la représentation, et que celle ci n'aurait done pas lieu. On entend et on voit d'ici les cris et les gestes de protes tation auxquels cette annonce donna nais- sance 1 M. D., qui joue chez nous depuis tant d'années et avec tant de distinction le röle de père noble, s'empressait de disparaitre a tra vers le public, en riant les 2 ou 3 ténors de la troupe avaient l'air de triompher le gros des artistes semblait assez dépité et mème méoontent, tandis que notre régisseur provi soire faisait vraiment pitié a voir. Petit a petit, la foule s'écoula en se livrant a des commentaires variés. II ne faudrait cependant pas que de pareils faits se represented encore. On ne se moque pas ainsi du public, et celui ei finirait par se facher pour du *bon et par siffler toute la troupe, indistinctement. Que s'est-il passé dans la séarce a Luis clos On raconte de tout. Le fait est que ia répétition a huis clos a tour a fait raté et que tout le travail est a recommencer... Depuis le décès de notre ancien régisseur plus rien r,e marche Des éléments turbulents se sont glissés en grand nombre dans la troupe, ils soi t d'une écuie nouvelle oü i'on professe qu'il faut crier fort pour jouer bien, leurs amis et connaissances vienntnt pour les encoura- ger et ces acte ui s manifestement ne jouent plus leurs róles en conscience et pour le plus grand intérêt commun niais uniquement pour épater la galerie. Prise dans son ensemble notre troupe communale ne vaut plus rifn, les quelques excellents éléments qui s'y trouvent sont sans influence. II est grand temps qu'Ypres soit doté d'un bon Diiecteur, capable de calmer nos comé diens et de les faire manceuvrer avec ensem ble a la satisfaction générale, capable au be- soin de faire procéder au licenciement de toute la troupe. Notre régisseur provisoire, qui en dehors de la scène est cependant un homme estimé de tous, n'a, pour les fonctiops d'administrateur de r.otte théatre communal, ni la compétence, ni le doigté, ni l'autorité nécessaires. II faut pour cela un tempérament spécial. On attend avec impatience la nomi nation du nouveau directeur H i ¥1T de beste de voordeeligste 66 DE BRIEUX et un Vaudeville en un acte Félix Vergracht10. Van Nieuwenhuyse Eric5.— Pour que Firmin ne soit plus malade de ce vin 5. Remi Raekelboom-Verbeke5. Pour me reposer10. Hotel Restaurant Sultan 20.— Crombekenaar 10. Pour que Henri fasse plus de pratique 2. Pour que Suzanne pense au FÏainbeau 1.— Pour qu'Adrienne pince moins fort Pour qu; Omer ne traverse plus si rapidement le passage a niveau de Dickebusch 5 Alberic ziet Lorke zoo gaarne 2.— En Lorke Alberic2 Zoo liefde is toch schoon1.— Een oprechte Vlaming maar geen flamingant. r. Pour que les sages soulagent davantage 5. Ceci mon généreux donateur e'est pour des mal- heureux sans couleur 5. Jeunesses Nationales - Section d'Ypres-reconnaissantes 40.— Opdat Firmin zijnen broek zou afdoen. 5. TOTAL 1805.-

Het Ypersche (1925-1929) | 1927 | | pagina 3