OJNZE VAART
Gemeenteraad van Yper
Elles rendent des services rnappréciables a
I'agriculture.
Nous pourrons maintenant les utiliser avec plus
de poids encore vis a vis de ce Département si
revèche pour nous. Nous parviendrons peut être
enfin, maintenant, a leconvaincre de 1'urgence de
la remise en état de notre canal A moins qu'il n'y
ait deux sortes de vérités l'une pour le pays non
dévasté et l'autre pour lacontrée qui fut sacrifiée
pour le salut du pays.
L'exposé de tous les grands travaux projetés,
que fit M. Delmer, Secrétaire Général du Dépar
tement des Travaux Publics, doit avoir certaine-
ment abasourdi les assistants. Tous les fleuves,
rivières et canaux, y ont passé, sauf peut être
ceux de notre coin des réprouvés. L'Yser, le canal
de l'Yperlée. celui d'Ypres a Comines, lui même,
méritaient cependant au moins autant d'attention
que plus d'un des projets exposés. Mais que
voulez-vous?
La conclusion c'est que l'utilité et l'extension
des voies navigables attirent en ce moment spé-
cialement l'attention des sphères gouvernemen-
fales Un grand effort sera fait. L'énorme somme
de un milliard huit cents millions y sera consacrée
dans un espace de dix ans. D'autre part, les res
sources du plan Dawes donnent au Gouvernement
les moyens de terminer l'oeuvre de restauration
du pays dévasté.
Le moment est done venu de mettre une fois
pour toutes les points sur les i et de dire au Dé
partement des Travaux Publics Assez lanterné 1
II faut enfin qu'il se niette a la têche, afin que
dans le courant de l'année 1929 ait lieu, en une
fois. l'adjudication totale des travaux de restau
ration du canal de l'Yperlée, d'Ypres a l'Yser.
Les quelques millions que coüteront ces travaux
ne sont qu'une paille après les discours de
MM. Baels et Delmer.
S'il faut en croire ce qu'en dit la Nation
Beige le budget prévoit pour 1929 une somme
de 1.375.000 francs Pas même de quoi faire
l'ècluse de Boesinghe. Non, ce n'est pas sérieux
II est temps que cela finisse
De inrichting van de Nationale Maatschappij
der Belgische Spoorwegen heeft aan de vervoer-
economie in ons land een merkelijke wijziging ge
bracht.
Deze maatschappij, op handelsbasis uitgebaat,
tracht haar verkeer te vergrooten ten einde de ver
houding der algemeene kosten te verminderen en
de winsten te vermeerderen Onder de gebruikte
middelen kan men een soort dumping ten na-
deele der binnenscheepvaart vast stellen.
Daaraan bleef deze laatste niet onverschillig en
er ontstond een strijd tusschen beide middelen
van vervoer.
Op 3 en 4 November 1.1. werd in het Paleis
der Academiën, te Brussel, het eerste Nationaal
Congres der Binnenscheepvaart gehouden.
Z. M Koning Albert woonde de openingszit
ting bij en de heer Staatsminister Segers zat de
plechtigheid voor.
Onder de redenaars had men de heeren Baels,
Minister van Openbare Werken en Delmer, Alge
meen Secretaris an het Beheer der Openbare
Werken
De heer Baels handelde over de groote werken,
over het fonds met 1 800 000.000 (één milliard
acht honderd miljoen) frank begiftigd, in een tijd
perk van 10 jaar te besteden, over de nieuwe
vaarten, en, ten slotte, over de bevaarbaarheid
van den Yzer en het herstel der Yperlee. Onze
arme kleine vaart bevond zich daar als in een
reusachtigen ketel versmoord, waarin zooveel
grootsche ontwerpen heimelijk voorbereid worden.
Een boontje in een brouwketel zou men te
Yper zeggen.
De beweegredenen door den heer Minister ten
gunste dezer ontwerpen vooruitgezet zijn, zonder
ling genoeg, juist dezelfde die we, sedert onzen
terugkeer in het land; niet ophouden bij zijn
departement' ten voordeele van onze vaart in te
roepen.... beweegredenen die tot heden niet bij
ntachte waren het ertoe te doen besluiten zich
tegenover ons rechtvaardig te toonen.
Wijzen we terloops op deze beweegredenen
Voor de zware koopwaren en, bijgevolg voor
de meeste nijveraars, zijn de waterwegen het
goedkoopste vervoermiddel. De waterwegen wer
ken allerhande initiatieven in de hand, nieuwe
ondernemingen richten zich langs hunne oevers
op. Aan den landbouw bewijzen ze onschatbare
diensten.
Die beweegredenen zouden we thans, met nog
meer klem, tegenover dit voor ons zoo onvriende
lijk departement kunnen gebruiken.
Misschien zouden we er nu eindelijk toe gera
ken het te overtuigen van de hoogdringendheid
van het herstel onzer vaart Tenzij er twee soorten
van waarheden zouden bestaan de eene voor de
niet verwoeste streek en de andere voor het gewest
dat voor 's Lands heil geslachtofferd werd.
Het verslag over al de ontworpen groote wer
ken, door den heer Delmer, Algemeen Secretaris
van het Beheer der Openbare Werken uitgebracht,
moet de aanwezigen heel zeker verbijsterd hebben
Al de stroomen, rivieren en vaarten werden in
oogenschouw genomen, uitgezonderd misschien
deze van onzen verdoemden hoek De Yzer,
de vaart der Yperlee, deze zelfs van Yper naar
Komen verdienden nochtans minstens zooveel
aandacht als meer dan een der voorgelegde ont
werpen.
Maar wat wilt ge
Het besluit 't Is dat het nut en de uitbreiding
der waterwegen op dit oogenblik de bijzondere
aandacht der regeeringsmiddens gaande maken.
De overgroote som van één miljard acht honderd
miljoen zal er binnen een termijn van 10 jaar aan
besteed worden. De inkomsten van het Dawesplan
geven anderzijds aan de Regeering de middelen
om het werk van herstel der verwoeste stieek te
voltooien. Het oogenblik is dus gekomen om eens
en voor goed de puntjes op de i 's te zetten en
aan het Beheer der Openbare Werken te zeggen
Genoeg getalmd
Het moet zich eindelijk aan 't werk stellen opdat,
in den loop van 't jaar 1929, de gansche aanbe
steding in één maal kunne plaats grijpen voor het
herstel der Yperleevaart, van Yper naar den Yzer.
De weinige miljoenen die deze werken zullen
kosten zijn slechts een stroohalm... na de rede
voeringen van de heeren Baels en Delmer. Indien
we het dagblad La Nation Beige mogen geloo
ven zou de begrooting voor 1929 een som van
1.375.000 frank voorzien. Nog niet genoeg om de
sluis van Boesinghe te maken
Dat is niet ernstig.
En 't moet veranderen, 't Is hoog tijd
Verslag der Zitting van 12 November
De vergadering wordt korts na 6 uur geo
pend. Zijn tegenwoordig de heeren Sobiy,
burgemeester voorzitter; Declercq. Lemahicu
en D'Huvettere, schepenen Van Nieuwen-
hove, Vandamme, Laton, Missiaen, Bonnet,
Bossaert en Soete, raadsleden Versailles,
secretaris.
i. Proces-verbaal der zitting van 22
October 1Q28.
De heer Secretaris geeft lezing van dit pro
ces verbaal, waarna het zonder opmt rkingen
wordt goedgekeurd.
M. Missiaen. De dagorde der laatste
zitting vermeldde denedeilegging der rekening
van de Commissie van Openbaren, Onder
stand. De heer Voorzitter wilde die rekening
seffens bespreken, doch verscheidene raads
leden deden opmerken dat er hen voorafgaan
delijk de gelegenheid moest gegeven worden
die rekening te onderzot ken. T hans bestatig
ik dat dit punt op de dagorde van heden niet
werd gebracht. Meent de heer Voorzitter dat
het voldoende zal zijn deze rekening op het
bureel te hebben neergelegd In alle geval
houd ik eraan te verklaren dat ik mij hier
geenszins mee tevreden zal houden.
Tijdens de laatste geheime zitting heb ik er
eveneens op gewezen hoe betreurenswaardig'
het is dat plaatsen van onderwijzeres worden
waargenomen door plaatsvervangende on,dei>
wijzeressen, terwijl wij de nooff^
mingen zouden kunnen doen Tr ge
2, 3 waarnemende onderwijzeresse et
ledig ten laste zijn van de stad diev°l-
Staat bijna al de kosten op zich erw^de
de onderwijzeressen die definitief V°0t
werden. Deze manier van handeleneis°?d
zeer schadelijk voor de stad. ^5
Ik zou dus graag dereden willen 1
waarom de rekening der Commissie^11
Openbaren Onderstand niet vermeld 6
de dagorde van heden, en ten tweede I^011
deze dagorde ook de benoeming van'om^
wijzeressen niet voorziet. r"
M. Sobry. - De Schepenenraad was wel
zin de rekening der Commissie van 0
ren Onderstand op de dagorde te bre
Doch het is de gewoonte dat de heer Sch"
pene van Financiën een verslag uitbrengt ov^
die rekening en de raadsleden zullen wd
willen den heer D'Huvettere verontschuldigen
zoo hij tot heden, wegens onpasselijkheid
zijn verslag nog niet heeft kunnen opmaken
Voor wat de tweede vraag betreft moetik
u kenbaar maken dat de stad heel onlangs de
toelating bekomen heeft een onderwijzeres te
benoemen in de school der St-Janstraat Ten
einde die benoeming te kunnen doen terzel
vertijd als die voor de school der Rijselstraat
hebben wij seffens geschreven aan den Moni-
teur om de noodige ruchtbaarheid te doen
Dit moet ten minste binst i5 dagen bekent
gemaakt zijn en daar dit nog niet gedaan
werd, verhopen wij wel dat, tij lens de aan
staande zitting, de raad tot de benoeming dei
onderwijzeressen zal kunnen overgaan.
M. Missiaen. Over het eerste punt moet
ik mij er bij neerleggen, doch ik ben niet t'ak-
koord met het Schepener.college voor wat het
tweede punt aangaat. Daar die uitgave voor
een onderwijzeres meer dan duizend frank per
maand kost aan de stad, vind ik het een
belachelijke geldverspilling te wachten tot de
twee benoemingen te samen kunnen gedaan
worden.
2. Stedelijk kerkhcf - Grondvergunninga,
De heer Voorzitter geeft lezing van ver
scheidene vragen om grondvergunning op het
stedelijk kerkhof en stelt voor deze goed te
keuren mits betaling der gebruikelijke ver
goeding ten voordeele van den Openbaren
Onderstand.
M. Lemahieu. Ik heb geene bemerkingen
te maken over de gevraagde grondvergunnin-
gen, doch ik houd eraan te dezer gelegenheid
den raad opmerkzaam te maken dat het nuttig,
misschien wel noodig zal zijn de grondver-
gunningen voortaan toe te staan voor 3o jaar
in plaats van 20 jaar. Er werd immers besta-
tigd dat de lijken zeer lang bewaren en weldra
zou men over geen voldoende plaats meer
beschikken om te begraven.
De voorgestelde grond vergunningen worden
hierop door de aanwezige leden eenparig
goedgekeurd.
3. Openbare Ouderstand Openbare ver
pachting van jachtrecht Proces-verbaal.
Tijdens de openbare verpachting van het
jachtrecht op de eigendommen van de Com
missie van Openbaren Onderstand, werden
er 175 ha. toegeslegen terwijl 62 ha. niet ver
pacht werden. j
M. Missiaen. In een vorige zitting Ve
die kwestie breedvoerig besproken. A w
hierover niet terugkeeren, doch het sc
mij zeer zonderling dat men hierover
goedkeuring komt vragen. Vooraleer
gaan tot de openbare verpachting, is de
missie van Openbaren Onderstand, vetp
geweest hiervoor onze toelating te via
Welnu de raad heeft, met bijna a^e^jagt.
stemmen, die toelating geweigerd, e
kohier der verpachting werd niet goedge
en niettegenstaande dat heeft de Com®
van Openbaren Onderstand toph en
zeilde, onveranderde dastkqhier het;'
recht verpacht. ..Neemt, jjjlt"
Openbaren Onderstand ons .voor kiiY
denk wel dat niet een did die verpaC
flclUg