OJNZE VAART Gemeenteraad van Yper Elles rendent des services rnappréciables a I'agriculture. Nous pourrons maintenant les utiliser avec plus de poids encore vis a vis de ce Département si revèche pour nous. Nous parviendrons peut être enfin, maintenant, a leconvaincre de 1'urgence de la remise en état de notre canal A moins qu'il n'y ait deux sortes de vérités l'une pour le pays non dévasté et l'autre pour lacontrée qui fut sacrifiée pour le salut du pays. L'exposé de tous les grands travaux projetés, que fit M. Delmer, Secrétaire Général du Dépar tement des Travaux Publics, doit avoir certaine- ment abasourdi les assistants. Tous les fleuves, rivières et canaux, y ont passé, sauf peut être ceux de notre coin des réprouvés. L'Yser, le canal de l'Yperlée. celui d'Ypres a Comines, lui même, méritaient cependant au moins autant d'attention que plus d'un des projets exposés. Mais que voulez-vous? La conclusion c'est que l'utilité et l'extension des voies navigables attirent en ce moment spé- cialement l'attention des sphères gouvernemen- fales Un grand effort sera fait. L'énorme somme de un milliard huit cents millions y sera consacrée dans un espace de dix ans. D'autre part, les res sources du plan Dawes donnent au Gouvernement les moyens de terminer l'oeuvre de restauration du pays dévasté. Le moment est done venu de mettre une fois pour toutes les points sur les i et de dire au Dé partement des Travaux Publics Assez lanterné 1 II faut enfin qu'il se niette a la têche, afin que dans le courant de l'année 1929 ait lieu, en une fois. l'adjudication totale des travaux de restau ration du canal de l'Yperlée, d'Ypres a l'Yser. Les quelques millions que coüteront ces travaux ne sont qu'une paille après les discours de MM. Baels et Delmer. S'il faut en croire ce qu'en dit la Nation Beige le budget prévoit pour 1929 une somme de 1.375.000 francs Pas même de quoi faire l'ècluse de Boesinghe. Non, ce n'est pas sérieux II est temps que cela finisse De inrichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen heeft aan de vervoer- economie in ons land een merkelijke wijziging ge bracht. Deze maatschappij, op handelsbasis uitgebaat, tracht haar verkeer te vergrooten ten einde de ver houding der algemeene kosten te verminderen en de winsten te vermeerderen Onder de gebruikte middelen kan men een soort dumping ten na- deele der binnenscheepvaart vast stellen. Daaraan bleef deze laatste niet onverschillig en er ontstond een strijd tusschen beide middelen van vervoer. Op 3 en 4 November 1.1. werd in het Paleis der Academiën, te Brussel, het eerste Nationaal Congres der Binnenscheepvaart gehouden. Z. M Koning Albert woonde de openingszit ting bij en de heer Staatsminister Segers zat de plechtigheid voor. Onder de redenaars had men de heeren Baels, Minister van Openbare Werken en Delmer, Alge meen Secretaris an het Beheer der Openbare Werken De heer Baels handelde over de groote werken, over het fonds met 1 800 000.000 (één milliard acht honderd miljoen) frank begiftigd, in een tijd perk van 10 jaar te besteden, over de nieuwe vaarten, en, ten slotte, over de bevaarbaarheid van den Yzer en het herstel der Yperlee. Onze arme kleine vaart bevond zich daar als in een reusachtigen ketel versmoord, waarin zooveel grootsche ontwerpen heimelijk voorbereid worden. Een boontje in een brouwketel zou men te Yper zeggen. De beweegredenen door den heer Minister ten gunste dezer ontwerpen vooruitgezet zijn, zonder ling genoeg, juist dezelfde die we, sedert onzen terugkeer in het land; niet ophouden bij zijn departement' ten voordeele van onze vaart in te roepen.... beweegredenen die tot heden niet bij ntachte waren het ertoe te doen besluiten zich tegenover ons rechtvaardig te toonen. Wijzen we terloops op deze beweegredenen Voor de zware koopwaren en, bijgevolg voor de meeste nijveraars, zijn de waterwegen het goedkoopste vervoermiddel. De waterwegen wer ken allerhande initiatieven in de hand, nieuwe ondernemingen richten zich langs hunne oevers op. Aan den landbouw bewijzen ze onschatbare diensten. Die beweegredenen zouden we thans, met nog meer klem, tegenover dit voor ons zoo onvriende lijk departement kunnen gebruiken. Misschien zouden we er nu eindelijk toe gera ken het te overtuigen van de hoogdringendheid van het herstel onzer vaart Tenzij er twee soorten van waarheden zouden bestaan de eene voor de niet verwoeste streek en de andere voor het gewest dat voor 's Lands heil geslachtofferd werd. Het verslag over al de ontworpen groote wer ken, door den heer Delmer, Algemeen Secretaris van het Beheer der Openbare Werken uitgebracht, moet de aanwezigen heel zeker verbijsterd hebben Al de stroomen, rivieren en vaarten werden in oogenschouw genomen, uitgezonderd misschien deze van onzen verdoemden hoek De Yzer, de vaart der Yperlee, deze zelfs van Yper naar Komen verdienden nochtans minstens zooveel aandacht als meer dan een der voorgelegde ont werpen. Maar wat wilt ge Het besluit 't Is dat het nut en de uitbreiding der waterwegen op dit oogenblik de bijzondere aandacht der regeeringsmiddens gaande maken. De overgroote som van één miljard acht honderd miljoen zal er binnen een termijn van 10 jaar aan besteed worden. De inkomsten van het Dawesplan geven anderzijds aan de Regeering de middelen om het werk van herstel der verwoeste stieek te voltooien. Het oogenblik is dus gekomen om eens en voor goed de puntjes op de i 's te zetten en aan het Beheer der Openbare Werken te zeggen Genoeg getalmd Het moet zich eindelijk aan 't werk stellen opdat, in den loop van 't jaar 1929, de gansche aanbe steding in één maal kunne plaats grijpen voor het herstel der Yperleevaart, van Yper naar den Yzer. De weinige miljoenen die deze werken zullen kosten zijn slechts een stroohalm... na de rede voeringen van de heeren Baels en Delmer. Indien we het dagblad La Nation Beige mogen geloo ven zou de begrooting voor 1929 een som van 1.375.000 frank voorzien. Nog niet genoeg om de sluis van Boesinghe te maken Dat is niet ernstig. En 't moet veranderen, 't Is hoog tijd Verslag der Zitting van 12 November De vergadering wordt korts na 6 uur geo pend. Zijn tegenwoordig de heeren Sobiy, burgemeester voorzitter; Declercq. Lemahicu en D'Huvettere, schepenen Van Nieuwen- hove, Vandamme, Laton, Missiaen, Bonnet, Bossaert en Soete, raadsleden Versailles, secretaris. i. Proces-verbaal der zitting van 22 October 1Q28. De heer Secretaris geeft lezing van dit pro ces verbaal, waarna het zonder opmt rkingen wordt goedgekeurd. M. Missiaen. De dagorde der laatste zitting vermeldde denedeilegging der rekening van de Commissie van Openbaren, Onder stand. De heer Voorzitter wilde die rekening seffens bespreken, doch verscheidene raads leden deden opmerken dat er hen voorafgaan delijk de gelegenheid moest gegeven worden die rekening te onderzot ken. T hans bestatig ik dat dit punt op de dagorde van heden niet werd gebracht. Meent de heer Voorzitter dat het voldoende zal zijn deze rekening op het bureel te hebben neergelegd In alle geval houd ik eraan te verklaren dat ik mij hier geenszins mee tevreden zal houden. Tijdens de laatste geheime zitting heb ik er eveneens op gewezen hoe betreurenswaardig' het is dat plaatsen van onderwijzeres worden waargenomen door plaatsvervangende on,dei> wijzeressen, terwijl wij de nooff^ mingen zouden kunnen doen Tr ge 2, 3 waarnemende onderwijzeresse et ledig ten laste zijn van de stad diev°l- Staat bijna al de kosten op zich erw^de de onderwijzeressen die definitief V°0t werden. Deze manier van handeleneis°?d zeer schadelijk voor de stad. ^5 Ik zou dus graag dereden willen 1 waarom de rekening der Commissie^11 Openbaren Onderstand niet vermeld 6 de dagorde van heden, en ten tweede I^011 deze dagorde ook de benoeming van'om^ wijzeressen niet voorziet. r" M. Sobry. - De Schepenenraad was wel zin de rekening der Commissie van 0 ren Onderstand op de dagorde te bre Doch het is de gewoonte dat de heer Sch" pene van Financiën een verslag uitbrengt ov^ die rekening en de raadsleden zullen wd willen den heer D'Huvettere verontschuldigen zoo hij tot heden, wegens onpasselijkheid zijn verslag nog niet heeft kunnen opmaken Voor wat de tweede vraag betreft moetik u kenbaar maken dat de stad heel onlangs de toelating bekomen heeft een onderwijzeres te benoemen in de school der St-Janstraat Ten einde die benoeming te kunnen doen terzel vertijd als die voor de school der Rijselstraat hebben wij seffens geschreven aan den Moni- teur om de noodige ruchtbaarheid te doen Dit moet ten minste binst i5 dagen bekent gemaakt zijn en daar dit nog niet gedaan werd, verhopen wij wel dat, tij lens de aan staande zitting, de raad tot de benoeming dei onderwijzeressen zal kunnen overgaan. M. Missiaen. Over het eerste punt moet ik mij er bij neerleggen, doch ik ben niet t'ak- koord met het Schepener.college voor wat het tweede punt aangaat. Daar die uitgave voor een onderwijzeres meer dan duizend frank per maand kost aan de stad, vind ik het een belachelijke geldverspilling te wachten tot de twee benoemingen te samen kunnen gedaan worden. 2. Stedelijk kerkhcf - Grondvergunninga, De heer Voorzitter geeft lezing van ver scheidene vragen om grondvergunning op het stedelijk kerkhof en stelt voor deze goed te keuren mits betaling der gebruikelijke ver goeding ten voordeele van den Openbaren Onderstand. M. Lemahieu. Ik heb geene bemerkingen te maken over de gevraagde grondvergunnin- gen, doch ik houd eraan te dezer gelegenheid den raad opmerkzaam te maken dat het nuttig, misschien wel noodig zal zijn de grondver- gunningen voortaan toe te staan voor 3o jaar in plaats van 20 jaar. Er werd immers besta- tigd dat de lijken zeer lang bewaren en weldra zou men over geen voldoende plaats meer beschikken om te begraven. De voorgestelde grond vergunningen worden hierop door de aanwezige leden eenparig goedgekeurd. 3. Openbare Ouderstand Openbare ver pachting van jachtrecht Proces-verbaal. Tijdens de openbare verpachting van het jachtrecht op de eigendommen van de Com missie van Openbaren Onderstand, werden er 175 ha. toegeslegen terwijl 62 ha. niet ver pacht werden. j M. Missiaen. In een vorige zitting Ve die kwestie breedvoerig besproken. A w hierover niet terugkeeren, doch het sc mij zeer zonderling dat men hierover goedkeuring komt vragen. Vooraleer gaan tot de openbare verpachting, is de missie van Openbaren Onderstand, vetp geweest hiervoor onze toelating te via Welnu de raad heeft, met bijna a^e^jagt. stemmen, die toelating geweigerd, e kohier der verpachting werd niet goedge en niettegenstaande dat heeft de Com® van Openbaren Onderstand toph en zeilde, onveranderde dastkqhier het;' recht verpacht. ..Neemt, jjjlt" Openbaren Onderstand ons .voor kiiY denk wel dat niet een did die verpaC flclUg

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1928 | | pagina 2