Voor onze statie en onze vaart Pour noire Gare et notre Canal Vande Lanoitte's koffie zijn de beste OmschrijvingsprijskampvoorHingstKveulens Keuring der Stieren HPrijsKampen voor Stieren Koeien JA. AR 1929 De keuring der Stieren bestemd tot den openbaren Springdienst voor 1929, voor wat de 3de (derde) landbouwstreek betreft, zullen als volgt plaats grijpen Voor de 14' omschrijving te Yper op Bipsdag 2 April 1929 om 10 ore, op de Koeimarkt Voor de 16' omsch. te Meessen op Maandag 25 '2aart 1929 om to ure. Voor de 17' omschrijving te Kemmel op Woensdag 27 Maart 1929 om 10 ure Voor de 18' om schrijving te Moorslede op Donderdag 28 Maart 1929 <>m 10 ure. Te zei vertij d zullen te Yper, (voor de i3e, I4ev t5e, i6e, I7e en 18' omschrijvingen) de omschrijvingsprijskampen plaats grijpen voor stieren en koeien alsook toegekend worden de twééde of derde jaardoodingen van vroeger verleende bewaringspremiën van 2400 fr., cf de bewaringspremie van 1000 fr. aan de stieren die reeds deze derde jaardooding bekomen hebben. (Voor nadere inlichtingen, zie plakbrieven). Keuring der Stieren en prijskamp voor Stieren en Melkkoeien ter Gemeente BOESINGHE Op Woensdag 20 Maart 1929, voor de 3e Landbouwstreek en i3[ omschrijving (Bixschote, Boesinghe, Elverdinghe, Lange- rnarck, Poelcapelle, Woesten). I. Keuring der stieren Werden voorgesteld 40 stieren waarvan 29 aanvaard11 geweigerd en geen uitgesteld. II. Prijskamp voor stieren AStieren zonder tanden van volwassenheid 9 MEDEDINGERS ie prijs 100 fr. en zilveren medalie voor Henri Goderis te Boesinghe. 2e prijs 75 frank en bronzen medalie voor Henri Hoorelbeke te Woesten. 3e prijs 5o frank en bronzen medalie voor Henri Hoorelbeke te Woesten. 4e prijs 5o frank en bronzen medalie voor Camiel Deraedt te Elverdinghe. Eervolle melding voor de kinders Lampaert te Elverdinghe. B) Stieren met 10/2 tanden van volwassenheid 2° prijs 70 frank en bronzen medalie voor Karei Verplancke te Boesinghe. 3e prijs 5o frank en bronzen medalie voor Eugeen Coulier te Boesinghe. Eervolle melding voor Cyriel Pype te Elverdinghe. C) Stieren met 3 en meer tanden van volwassenh. ie prijs i5o fr. en zilveren medalie voor de Kinders Lampaert te Elverdinghe. 2e prijs 100 Fank en bronzen medalie voor Jerome Dochy te Elverdinghe. 3e prijs 75 frank en bronzen medalie voor Leon Vercaigne te Bixschote. 4e prijs 75 frank en bronzen medalie voor August Vancanneyt te Boesinghe. 5° prijs 5o frank en bronzen medalie voor W' Fl. Cailliau te Bixschote. Er waren 5 mededingers. D) Bewaringspremiën 1) 1000 fr buitengewone bewaringspremie en 600 fr. voor onderhoudspremie voor den stier van Pareyn Jules te Bixschote. 2) 800 fr. als 2e annuiteit en 600 fr. onderhoudspremie voor den stier van Henri Stubbe te Elverdinghe. 3) 800 fr. als 2e annuiteit en 600 fr. onder houdspremie voor den stier van Karei Ver plancke te Boesinghe. III. Prijskamp voor melkkoeien 2e prijs 75 frank en bronzen medalie aan Coulier Eugeen te Boesinghe. 3e prijs 5o frank en bronzen medalie aan Coulier Eugeen te Boesinghe. van het Belgisch Trekras OP HUN TWEEDE JAAR GAANDE gehouden te Yper, op 21 Maart IQ2Q, om 10 u. 'k op de Groote Markt 8 MEDEDINGERS ie premie van 200 fr. met zilveren eereme taal aan Marcel Coene te Dickebusch voor (Bourgogne de Becker) baai. 2e premie van i5o fr. met bronzen eereme taal aan Marcel Coene te Dickebusch voor (Rinck) vos rouaan. 3' premie van 75 fr. met bronzen eereme taal aan Marcel Coene te Dickebusch voor (Leon de Sassen) vos. Koninklijke Hof bouwmaatschappij en Werk van den AkkerYper Zooals vorige jaren richt de Koninklijke Hofbouwmaatschappij van Yper, op Witten Donderdag aanstaande, een PRIJSKAMP in voor uitstallingen versierd met natuurlijke bloemen, planten, fruiten en groensels. Deze prijskamp is kosteloos aangeboden aan al de ingezetenen der stad en de toe te kennen belooningen bestaan uit vergulden, verzilverde en bronzen eeremetalen en di ploma's. Een Jury zal, op gemelden Witten Donder dag, tusschen i5 en 17 uur, de verscheidene uitstallingen bezoeken en deze bekronen vol gens verdiensten. De handelaars en nijveraars welke deelne men aan de Handelsfoor, kunnen insgelijks in dezen prijskamp mededingen. Al de belanghebbenden die in dezen prijs kamp begeeren mede te dingen gelieven zich zonder uitstel te laten inschrijven bij den schrijver der Maatschappij, Rijselstraat, 80, alwaar ook alle verdere inlichtingen kunnen bekomen worden. Namens het Bestuur De Schrijver, De Voorzitter, Ferd. Dethoor. Th. Herreman. Een heilzame tusschenkomst van den Heer Senator MULLIE In de Senaatzitting van 6 Maart 11. heeft de Heer Senator Mullie namelijk het volgende vertoogd Mijne Heeren. vooreerst zou ik de vraag van den achtbaren heer Vandewiele willen steunen wat betreft het oprichten van schuil plaatsen in de statie van Audenaerde. Die verbetering dringt zich op. Aan de ongunstige weergesteltenis is die statie buitenmate bloot gesteld de reizigers hebben daardoor veel te verduren. Ik ben van gevoelen dat de gerief lijkheid toch ook in aanmerking moet komen en dat ze de aandacht van het Beheer der Spoorwegen verdient. Ik begrijp.ten volle de bezorgdheid van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen om de uitgaven te beperken. Maar er zijn gevallen waarbij zekere verbeteringen zich opdringen. Ik wijs, in dien zin, op de noodzakelijkheid dergelijke schuilplaatsen in de statie van Yper op te richten deze laatste is ook aan het gure weder blootgesteld. Ik zou de welwillende aandacht van den heer Minister willen vestigen op het her bouwen der brug over de vaart van Yper naar den Yzer. Het geldt hier een vernieling, door den oorlog teweeggebracht, en die nog niet werd hersteld. Tot heden was dit herstel niet dringend, aangezien het kanaal niet bevaar baar was, daar het zelf nog niet hersteld werd. Maar nu er ernstige hoop bestaat in den loop van ig3o de vaart volledig hersteld te zien ware het oprecht onaannemelijk en be treurenswaardig dat het niet herbouWe spoorbrug bij de statie te Boesinghe Te h* vaarbaarheid van het kanaal zou kun letten. Ik ben overtuigd dat het bestuur" de Nationale Maatschappij der BeLi.^11 Spoorwegen reeds dit werk heeft ontw^ 6 en ik hoop dat de heer Minister mij heel bi6* nen kort zal melden dat het zal uitgevoerd worden In de zitting van 7 Maa t 11.' heeft de Beer Lippens, Minister van Spoorwegen, Zeeweg Posterijen, Telegrafen7 elejon en en Luchtvaart op de vragen van den Heer Senator Mulliè volgende antwoorden verstrekt Onze collega bekommerde zich ook oi» het herbouwen der spoorbrug te Boesinghe ze zal ten gepaste tijde door den dienst va» Bruggen en Wegen herbouwd worden, der- wijze de bevaarbaarheid van het kanaal vj» Yper naar den Yzer niet te vertragen. Wat de statie van Yper betreft, daar zal onmiddellijk een schuilplaats van 33 mtter gebouwd worden. Met de kwestie van het nieuw statiegebouw houdt men zich bezig Une heureuse intervention de M. Ie Sénateur MULLIE D'après les Annates Parlementair es (séances du Mereredi 6 Mars iQ2g) M. Ie Séna teur Mullie a exposé notamment ce qui suit Messieurs, je voudrais tout d'abord appuyer la demande formulée par l'honorable M. Vandewiele en ce qui concerne la con struction d'abris a la gare d'Audenarde. C'est la une amélioration qui s'impose. Cette gare est particulièrement exposée aux intern- péries, dontles voyageurs souffrentbeaucoup. J'estime que le confort doit tout de mème entrer en ligne de compte et qu'il mérite l'at- tention de l'administration des chemins de fer. Je comprends parfaitement la préoccupa- tion de la Société nationale des chemins de fer de ménager les dépenses. Cependant, il est des cas dans lesquels certaines améliora- tions s'imposent. Je signale, dans le même ordre d'idées, la nécessité de la construction de semblables abris a la gare d'Ypres celle-ci est également fort exposée aux intempéries. Je voudrais appeler la bienveillante atten tion de M. le ministre sur la reconstruction du pont sur le canal d'Ypres a l'Yser. C'est la une dévastation de la guerre qui n'est pas encore réparée. Jusqu'ici, cette reparation n'était pas urgente, étant donné que le canal n'était pas navigable, car il n'était lui nième pas restauré. Comme il y a un sérieux espoir pour que, dans le courant de l'année 1930, le canal soit complètement rétabli, il serait réellenient inadmissible et regrettable, que la non-construction du pont-rail a la gare de Boesinghe put empêcher la navigabilité de ce canal. Je suis persuadé que l'administration de la Société nationale des chemins de Ier a dé|a envisagé ce travail, et j'espère que M. le ministre m'annoncera trés prochainement qu sera exécuté. Dans la séance du Jeudi 7 Mars 1929, Lippens, ministre des chemins de fermarine, postes, télégraphes, téléphones et aeronautical, a fait les réponses suivantes aux questions 1 M. le Sénateur Mullie la Notre collcgue s'est aussi enquis de a reconstruction du pont-rails a Boesinghe sera reconstruit en temps utile par le service des ponts et chaussées, de fagon a ne paS retarder la navigabilité du canal d YpreS l'Yser. Pour ce qui concerne la gare d'Ypres, abri de 53 metres va être construit immé ia ment. On s'occupe de la question 8 MEDEDINGERS ie prijs 100 fr. en zilveren medalie voor Henri Stubbe te Elverdinghe. 3 MEDEDINGSTERS ie prijs 100 fr. en zilveren medalie aan Coulier Eugeen te Boesinghe.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1929 | | pagina 4