Bij voegsel aan HET YPERSCHE VOLKvan Zaterdag 3 Oogst 1913 YPER HBBflHDISSEIIIEÏII I TRIMARD'S Pater Cambier YPER Uit de Ronde van Frankrijk POPERINGHE Het Ypersche Volk! Oudersnogmaals met verloflet op a. u Uwe hinders \ijn b. voor het bedoeken van de Gentsche Tentoonstelling-, best van al waret er niet naartoe te gaan en de ex positie te boycotteeren om reden van den vuilboel die er bij hoopen ligtom reden van de antivlaamschge\indheid van de expositie commissie. Het is in sommige afdeelingen werke lijk schandelijk. Het betreft, zegt het Handelsblad, niet enkel voorstellingen van naakt, maar gezochte, gewilde, opzettelijke vuiligheid, die niet dient om liefhebbers van zwijnerij te behagen, maar om de katholie ken te kwetsen iD hun innigste gevoelens. Er zijn tooneelen bij, waarin, naast de laagste dierlijkheid, moedwillig de gemeen ste godslastering wordt voorgesteld, zoo e en walgelijk, dat enkel de meest bedorven verbeelding zoo iets menschonteerends kan uitdenken. Iiet'scbijnt dat men zoo iets niet kan we ren omdat de vreemde afdeelingen vol komen zelfstandigheid bezitten, doch wij weten ook, dat, zoowel in Nederland, ra Duitschland of in Engeland openbare uit stallingen van zulke smeer poetser ij geen vier en twintig uren zouden geduld worden. En dit alles wordt door liberalen en so cialisten Echoone kunst genoemd en als zoodanig verbloemd. Er zijn lieden, zegt men, die gezorgd hebben dat er in alle afdeelingen toch iets kwetsend zou te zien/zijn. Welingelichte per sonen beweeren dat zulks het werk is der Vrijmetselarij. De loge heeft besloten de kin deren en de jeugd te bederven om ze aan t gezag der Kerk te onttrekken. Weet wel, lezers, dat de Vrijmetselarij tot al es be- kwaamisen dat voor haar alle middelen goed zijn. .Het was een vi ij metselaar die schreefMaak bedorvene herten en ge zult vijanden vormen der Kerk.» De Nieuwe Ga\eteen geuzenblad van Antwerpen moet zelf békennen dat het,in de Expositie van Gent, met opraapsels, vuilnis sen, en naaktheden over zijn hout gaat. De fransche sectie spant de kroon voor wat de properteiten betreft.... (maar de franschgeminde belgische sectie van schoo- ne (tl?) kunsten volgt van heel dicht by de stappen van haar proper fransch model).... Zoo walgelijk zijn zekere voorstellingen dat men zeggen zou dat zij als vergroend zijn door de choléra, doorknaagd van melaatschheid en geschilderd met drek.... Foei 1 Weg met zulke schandalen 1 Christene Vlamingen geen voet ia die ten toonstelling 1 Daar zijn tafereelen in het Salon de l'art décoratifdie niet het minst op kunstweerde mogen wijzen, die enkel en alleen geschilderd zijn om te bederven en die zoo zedeloos zijn dat wij erover hier geen beschrijving durven geven. Wij meenen dat het voor alle christene menschen, groot en klein, oud en jong, een gewetensplicht is, geen voet te stellen in die verrotte, stinkende afdeelingen. Het ver wondert ons dat niet alle kristene en treffe lijke kunstenaars, zooals eenigen, hunne gewrochten uit dit ontzenuwend, verzede- loozend midden niet teruggenomen hebben SS Hunne D. H. de. Bisschoppen van België hebben dan te recht alle christene menschen gewaarschuwd. Voor alle jongelingen, ja zelfs voor groote menschen - want mensch is altijd menschis die expositie een ge^ vaar, eene gelegenheid tot kwaader zit zoodanig veel vuilnis in, dat men best op afstand blijft van sommige plaatsen. Met veel reden schrijft te dier gelegenheid Het Kortrijksche Volk. Gelukkig dat onze vlaamsche studenten werk genoeg vinden in hun bonden en ander verzet dan te moeten op en afloopen in di.n grooten Expositie-Bazar. Dit is ook een van de vruchten van de Vlaamsche Studen ten bewegingde jongens een mannenideaal in den kop te steken, zoodat ze voor prullen en tierelierigheden geen tijd hebben. Hoe dwaas nog van wege sommige ouders hun kinders naar 't Waalsche te zenden ot in verfranschte gestichten. Ze leeren er een beetje... Fransch zijn De Vlaamsche Stu dentenbeweging aan onze Vlaamsche Colle ges leert den jongen mensch zijn en man worden. En daar hebt ge een wereldtentoonstelling in t en christen land 1 Wat hebben dan de christen mannen ge daan, of vergeten te doen die in de Commissie zetelen Maar neeB... dat is geen belgische tentoonstelling, het is volop eene fransche tentoonstelling. Vlamingen Belgen weet het wel dat de Gentsche Expositie niets anders is dan een sedert lang op touw gezette betooging -- ten voordeelejvan Frankrijk met medehulp van antivaderlansche Belgen genoemd Vulgarisateurs en andere dergelijke... De vreemde natiën, buiten Frankrijk, te Gent vertegenwoordigd hebben het zelf te laat bemerkt anders zouden zij wellicht niet gekomen zijn. De Duitschers de beste kalanten van Gent's bloemenhandel weigeren nog deel uit te maken van de jury der aanstaande bloemententoonstelling van den kring \an Houtte. En die Fransche manifestatie te Gent z&l aan het land eene toelaag kosten van 7 1/2 millioen De Vlamingen hebben niet aanveerd geweest op detentoonstelling, de Vlaamsche kunstenaars werden aan de deur gezet, de Vlaamsche kunst moedwillig miskend. Tzaar Braun anders gezegd burgemees ter Braun—antiklerikaal en vrijmetselaar— heeft ook eene betoogiug voor de vervlaam- sching der Gentsche hoogeschool onmogelijk gemaakt, zulks om Frankrijk aangenaam te zijn en de fransche decoratie van het eere legioen te krijgen, met de hoop ook, schrij ven zekerebladeD,van baron gebombardeerd te worden. Maar nu verlaten de Vlamingen Gent. De vereeniging van rechtsgeleerden die 600 leden telt moest op Congres te Gent ontvangen worden, ze hebben menheer (baron?)Braun bedankten zullen eene andere stad kiezen. Het taal- en geneeskundig congres heeft ook dergelijk besluit geno men. Ja, het leven van het Vlaamsche Volk, dat was te veel voor de Vulgarisateurs de la laDgue Frat9aise die baa3 zijn in de tentoonstelling-commissies, en daarom heb ben zij de hulp ingeroepen van Frankrijk om in Gent, voor de Fransche kuituur, mani festaties te kunnen houden van allen aard voordrachten, coacerten, tot box-partij toe. Frankrijk heeft die goede gelegenheid te bate genomen en minister David verklaarde openlijk in de fransche Kamer dat de deelneming van Frankrijk bijzonder schitte rend moest zijn om reden dat de Fransche kuituur in Gent bedreigd was. Die deelne ming was werkelijk schitterend (plus de vuilpotteiij). Frankrijk heeft zich zoo goed van zijn taak gekweten dat de fransche algemeene Consul geluk gewenscht werd... Omdat hij door \ijn werk België bijna veroverd had VlamiDgen weest het indachtig de ten toonstelling van Gent is gericht tegen uw bestaan als Vlaamsche Volk. Weet dan, te handelen zooals het Vlamingen moeten. den dat de beschuldigster bekend heeft af- grijzelijk gelogen te hebben. We zouden wel willen weten wie haar den leugen opgaf. Had Pater Cambier min haar op zijn tanden gehad, de loge zou de beschuldiging voort uitgebuit hebben. Wat Pater Cambier gedaan heeft tegen de loge, moeten alle zen delingen, moet iedereen doen t. w. zijn tanden toonen, en toe bijten. Het is met leugen en laster dat framassons onze missio narissen willen kleineeren en bezwadderen... daartegen moeten alle katholieken ten strij de trekken en het duivelswerk der loge aan de schandpaal spijkerenen openbaar bekend maken. Wij moeten nu nog vragen indien sub stituutvrijmetselaar Leclercqen prokureur vrijmetselaar Munsch van wege de mini- sterieele overheid belooning of straf verdie nen voor hunne handelwijze tegenover de familie en den persoon van Pater Cambier. Het ware ook ondertusschen het weten weerd hoe de ambtenaar van Leopoldstad zal beloond worden die zoo edelmoedig, zoo deftigop vrijmetselaar's wijzehandelde ten opzichte van de kloosterzusters van O. L. V. van Namen, missionarissen te Kisantu in den Kwango. In Januari 1.1. hebben wij in 't breede uiteengedaan hoe Z. H. Pater Cambier, van Scheut, apostolisch prefekt van Opper-Kasaï valschelijk beschuldigd werd wellicht door opstoking der loge door eone bedor vene negerin van 15 jaar, die haren echtge noot ontvlucht was na een jaar huwelijk van het onderhouden van schuldige betrek kingen en het doen verdwijnen van een kind. Die beschuldiging werd door de vrijmet selaarsambtenaars in Congo, o. a. Substi tuut Leclercq en prokureur Munsch als ernstig opgenomen en partijdig onderzocht. De beschuldigde z warte vrouw Niemba met nog eene andere werd, zonder onderhoor zonder gelegenheid van verdediging een maand opgesloten,zelfs ten huize geleid van de bijzit van vrijmetselaar Munsch enz. enz. Pater Cambier vroeg te vergeefs onder- hoord te worden om de valschheid van heel de beschuldiging te bewijzen... niet te doen. Het was de Pater dien men wilde trefïen. Vrijmetselaar Leclercq die reeds Pater Cambier's familie den duivel had aangedaan had het voorzegd 'k zal den Pater er in lappen De dokter van Luluaburg zegde het Pater 't is een gemaakt spel tegen u gericht. Ja de heldhaftige Pater moest geëerroofd en gebroken worden 1 Zoo handelde de vrijmetselarij voor wie alle middels goed zijn, zelfs de laagste Intusschen had Pater Cambier het verhaal der zaken per brieve naar België gezon den... en 't was een schandegeroep tegen de koloniale administratie-vrijmetselaarsagen ten in het katholieke België. Onze lezers weten nog hoe het Minister Renkin wat te hoog opnam... en heel onge past vond dat de zendelingen hun eer, hun beschavingswerk verdedigden tegen de loo- ze listen der afschuwelijke loge 1 Minister Renkin's onbegrijpelijke ziens wijze in die treurige zaken, verwonderde en bedroefde al de katholieken. Sedert is Pater Cambier naar België teruggekeerd om de zaken te vereffenen en Rome zelf van wie alle Missiën afhaDgen op de hoogte te stellen van de verschrik kelijke toestanden in Congo, de kolonie van een Christen land 1 Nu komt een telegram van den Procureur generaal uit Congo mei- Katholieke Jonge Wacht. Maandag 11 Augustus heeft de vergade ring plaats van de afgeveerdigden in de ver- schillige K. J. W. van hel arrondissement Yper, ten einde bepaaldelijk de standregelen goed te keuren, het bureel aan te stellen en de wer king te regelen van den gestichten Arrondisse- mentsbond van K. J. W. De vergadering zal voorgezeten zijn door M. Achille Denys van Rouselaere,voorzitter in het Gouwverbond van de K. J. W. van West Vlaanderen. Alle K J. Wachters van Yper worden dringend verzocht deel te nemen in groep aan het vaandelfeestvan de K J. W. van Dickebusch op Zondag 10 Augustus. Deze die niet gaan met tram of per velo vergaderen te 11/2 u. 's namid dags op de statieplaats te Yper. Maandag laatst begonnen de wachtavonden van K. J, W. Sectie St Niklaas. Een aanzienli k getal Wachters waren opgekomen nog meer worden er verwacht op de volgende vergadering van Maandag 25 Augustus. Leutig spel en zang alsook eene korte aanspraak hebben de aanwe zige n maandag laatst gulhertig verzet. Een nuttig boekje. De toekomst der Ka tholieke Jonge Wacht en de Katholieke Jonqe Wacht der toekomst door Pater L. Callewaert. Geloofsverdediging. Provinciestraat,118, Ant werpen. prijs 0, 25. Dit boe kje werd geschreven naar aanleiding van het Congres der K. J. W, gehouden te Brugge op 6 April 11. Eerst en vooral handelt Pater Callewaert over het Wezen der Katholieke Jonge Wacht. De Katholieke Jonge Wacht is eene vereeni ging, een keurbende van jonge mannen, die door de politieke vorming, volmaking en groot- making harer leden streeft naar de politieke vor ming, volmaking en grootmaking van de stad of het dorp waar zij werkende is Daarna bespreekt de schrijverde noodzakelijk heid der Katholieke Jonge Wachtl)als eeneisch van hedendaagsche democratische beweging. 2) Een eisth van het jongeling-zijn zelf, een eisch zijner schoone en rijke jeugd. 3) Een noodzake- lijkgevolg eneennoodzakelijkeeisch van de ware opvoeding, 4) En ten minste in Vlaanderen, ook een eisch van Vlaamsche beweging. Wat betreft de inrichting van de Katholieke Jonge Wacht: de J. W. moet I) steeds een keur bende vormen, 2) onder de leiding staan van een proost, 3) de verschillende standen moeten vertegenwoordigd zijn, 1) alles moet gebouwd zijn op de overtuiging, den krachtdadiger, wil en den opofferingsfeest der leden zelf, 5) eindelijk moet de J. W. zich dermate inrichten dat zij, na eenige jaren tijd, uit haar midden, ge drilde mannen kunnen laten optreden, als kan didaten voor de verschillende verkiezingen. Verder bespreekt Pater Callewaert de midde len tot vorming der Jonge Wachten op politiek-, maatschappelijk en godsdienstig gebied. Eindelijk, wat de uiterlijke werking der Jonge Wacht betreft, er moet 1) steeds eenheid zijn in de werking 2; een uitstekend middel voor blij vende werking is het ronddragen van degelijke bladen en vlugschriften 3) men msg den moed niet opgeven omdat de propaganda niet seffens schitterend slaagt door prachtige kiezingsuit- slagen, 4) nimmer mag een Jonge Wacht in pes simisme en positivisme dermate vervallen dat zij een h'kei heeft aan alle geestdrift en luid ruchtig betoon. 5) Elkeplaals waar verschillen den samenkomen moet worden bewerkt. 6) Een ontbeerlijke voorwaarde van wel slagen is de goedheid, de verdraagzaamheid. Dit zijn de bijzonderste gedachten die Pater Callewaeit in zijn boekje uiteenzet Let wel dat ik zeg de bijzonderste, want benevens dit alles komt er zooveel nog in voor, over de werking od politiek, sociaal en godsdienstig gebied dat het bijna noodig ware het boek heelmaal uit te schrijven om er een voldoende gedacht van te geven. Er zal natuurlijk getwist en gekeven worden over bepaalde wenken en voorstellen, dit gaat zoo met elk boek, en dit is juist een bewijs dat de schrijver persoonlijk werk levert. In elk ge val, zou ieder Jonge Wachter er persoonlijk dit boekje moetenaankoopen.lezenen overwegen en ieder kring van Jonge Wachters de gedachten die in dit schrijven voorkomen, moeten bespreken in hun vergaderingen en waar 't past in practijk stellen. Heel zeker, zou dit boefje aldus veel nut stichten en daarom juist werd het geschre ven. Advokaat Jan Bernolet. Muziekschool. Muziekfeest gege ven op de Halle, Dinsdag 5 Augustus 1913 te 10 u. 's morgens, onder bestuur van M. H. Vanden Abeele. Programma 1. Symphonie Nr 6, F. dur, Opos 43. a) Allegro, b) Andante, c) Menuet, d) Alle gro Mo\art. 2. Heilgroet, eenstemmiDg koor met be geleiding van Orkest. P. Benoit. 3. 2 Solo voor Viool met begeleiding van Piano. (Eeckhout Gaston). Léonard. 4) Tout 1' Universkoor voor kinderstem men met begeleiding van Orkest. Bourganet-Ducourdran Toereiking der certifikaten aan de prijs- winners van de wedstrijden van het verloo- pen schooljaar. 5. Gloria Flori, Cantate voor kinderstem men met begeleiding van Orkest. Dicht van Nestor de Tière. Aug. De Boeck. Gloria Flori werd de eerste maal opge voerd, in 't jaar 1910, in de Waux-Hall te Brussel. Al de bladen der hoofdstad, zoowel Fran sche als Vlaamsche, hadden den grootsten lof over de muziek van Aug. De Boeck Men prees harefrissche oorspronkelijkheid, haar kleuren- rijkdom en hare ongekunstel de zangerigheidDe Vlaamsche Gazet voeg de er zelfs bij De Wereld in van Benoit heeft een tegenhanger in Gloria Flori. F Dit is hier het portret van Philippe Thys die op zijn velo de Ronde van Frankrijk heeft gewonnen. Wij hebben daar niets over geschreven en waarom Wij zijn vriend van sport, van het gezon de sport te weten, dat het lichaam sterk maakt en kloek houdt om eene gezonde ziel in een gezond lichaam te bewaren. Welnu, met zulk sport als uit eene Ronde van Frankrijk, Ronde van België, enz., zullen wy nooit geen vrede hebben; dat is niet meer eene gezondmaking, maar eene afbeuling van 'tlichaam. Dat is geen menschenspel meer 't Is genoeg van de coureurs te zien afkomen of doorrijden, om er een afkeer van te hebben... Marcel Buysse zelf bekende hetde Ronde van Frankiijk is een beulenwerk. En daarmee verheft, veredelt men het volkül Moet men maar! 'tls eene verlaging van het menschdom en eene medewerking tot de terug keer naar het oude vervallene heidendom, dat enkel lust had, niet op gezondeiichaamsoefenin- gen en edel werk, maar op eten en spelen 11! En ge zult het gauw lezen of g'hebt het gele zen in de dagbladen hoe zij Thys te Brussel ontvangen hebben gelijk Defraye verleden jaar als ware hij een held, de held'der helden, een halven afgod Zoo zijn nu ongelukkiglijk de zinnen verdraaid... vraagt eens aan het volk wat het weet van groote mannen, diepe denkers, machtige schrijvers en sprekers, fijne kunstenaars uit het verleden en het heden... niets,... niets... ze kennen maar de t coureurs Weten ze iets van Pater Verbiest? van Deken De Bo van Hugo Verriest th hippe thys f^OY-SCO I TC Dat is eene onvertaalbare naam, die uit het engelsch in meest alle ander talen overgenomen is.' Het is de naam van een leger jongelingen, bijzonder opgeleid, juist niet als soldaten, maar in samenleving tot eigene ontwikkeling, tot medehulp van den naaste.! Deifinrichting werd in Engeland gesticht na den afrikaanschen oorlog door generaal Baden-Powell. In andere landen, ook in België werd die opvoedingswijze die alle andere onderricht niet uitsluit maar veronderstelt nagevolgd, Zulke inrichting is in haar eigen noch te prijzen noch te laken, 'tis al te zien hoe die opvoedingswijze verstaan wordt. Examens. De volgende oud-leerlingen van het Collegie ter stede hebben bun examen afge legd op de hoogeschool van Leuven Eerw. heer Jerome Pieters, van Poperin- ghe, met groote onderscheiding, proef van kandidaat in wijsbegeerte en letteren M Emiel Cardoen, van Elverdingbe, met onderscheiding, de 3e en laatste proef van doctor in geneeskunde M. Leo Van Merris, van Poperinghe, de tweede proef van doctor in rechten M. William Grimmelprez, van Oostvlete- ren, de eerste proef van kandidaat in natuur- en geneeskunde; M. Renè Candaele, van Beveren op den Yzer, de eerste proef van burgerlijk ingenieur der mijnen. Op de hoogeschool van Gent M. Marcel Loolvoef, van Beveren op den Yzer, de derde proef van kandidaat in natuur- en geneeskunde Arthur Deheegher, van Watou, de derde en laatste proef van doctor in geneeskunde. sinte Anna. Van over oude tijden werd Sinte Annadag gevierd door de spellewerksters. Maar nu begint het de feeste van al de inwoners der kleine wijken van Poperinghe te zijn, die daar bollingen en andere vermakelijkheden in richten In tien herbergen was er zoogezegd bolling voor vrouwspersonenin acht kroe gen was er dansfeest (met toelating van wege het stadsbestuur en tot één ure in den nacht was er geraas ongehoord in de Pottestraat, k-er van den Ommegang en Statieplein hoeveel dronke mannen, vrouwen, meisjes en jongens er liepen, dat kon men niet tellen. Waar de nachtwakers waren om 'smorgens te beletten dal ten 3 ure nogmaals de rust gestoord werden door de baldadige S' Annavierders, dat weten wij niet. Doch de treffelijke lieden van Poperin ghe verhopen dat er toch weldra maatregelen zullen genomen worden tegen al die losbandig heid tijdens den Ommegang en die wijkfees ten. De Bo-feesten te Poperinghe. Op Zondag 24™ Oogst. Als't weder gunstig is, zal er veel volk zijn te Poperinghe op 24en Oogst. Om aan allen de gelegenheid te schenken de drie eerste redenaars van 't land te ho. ren spre ken, beeft het feeslcomiteit beslist dat de let terkundige vergadering plaats zou grijpen niet in de feestzaal van het College, maar in de groote zaal van het nieuwe stadhuis Het ver hoopt dat de Burgerij van Poperinghe ze talrijk zal bijwonen. De Cantate. Deze week is de H. R. Ghesquiere, toondich ter der De Bocantate naar Poperinghe gekomen om te zien hoever men gevorderd was met het aanleeren der cantate. Hij heeft de verschillende scholen bezocht en is uiterst tevreden vertrok ken. Het verhoog op de markt. Voor de feesten zal op de markt een verFoog opgeslagen worden voor meer dan 800 zangers, zangsiers en muzikanten. Vandaar zullen. D1 Borms en Dr Claes van Antwerpen tot de menigte spreken. Na hen zullen de Turners van Yper, met buDne muziek samen een 100 man, het ver hoog bestijgen en d&hr spelen en oefenen, ledereen, waar hij ook sta, zal ze dus kelijk kunnen zien en volgen. Zoo in Engeland bij de katholieken bestaat zij ook, aangemoedigd door kardinaal en bisschoppen. In Frankrijk en in Belgie o. a. kwam eene navolging van Engeland in handen van anti-christenen en vrijmetselaars die deze jongelingsbenden wilden opleiden tot de vrij metselarij Doch ook katholieken zagen eenerzijds het goed dat zoo eene inrichting kon teweeg brengen en anderzijds het kwaad indien de boozen het monopool behielden van zulke opvoeding. Zoo werden o. a.te Brussel en te Namen, de katholieke Boy-bcouts gesticht met de beste jongelingen uit de christen onderwijsgestichten. Die jongelingen moe ten voorbeeldig zijn naar godsdienstigheid en zeden, oefenen zich zelf tot kloeke lichaams- ontwikkeling, leeren kloekmoedig door 'tlevengaan, moeilijkheden doorstaan en overwin nen hulp bieden aan den naaste, het gevaar trotseeren, de eerste op de bres springen als het het 'goede geldt. Ze maken samen, in verlofdagen, onder geleide van een bejaarde bevel hebber, uitstappen van verschillige dagen, verkenningstochten en allerhande oefeningen, 'tls het leven in open lucht en het zelf voorzien in allerhande noodwendigheden. Onze prent toont een troep Boy-Scouts op uitstap. De dag is ten einde, de nacht nakend, het uur is geslagen om de tenten op te slaan. Anderen bereiden intusschen het avondmaal, en na het avondgebed samen, zullen zij de wel verdiende rust genieten om 's anderendaags met het kraaien van den haan, frisch en welgezind ter kerke te trekken vooraleer hun tocht verder voort te zetten. Zoo gaat het ten minste in de kampen van katholieke «Boy Scouts». Bijzondere Trein. Op Zondag 24™ Oogst heeft het hooger bestuur der Spoorwegen een bijzonderen trein uit Yper naar Poperinghe toegestaan. Hij zal uil Yper vertrekken 1 uur 33 en te Poperinghe aankomen om i uuriö. Bijzondere Regeling der Trams. Het beheer der buurtspoorwegen heeft op aanvrage van het feestcomiteit de schikkingen genomen voor den Zondag 24cn Oogst 1) Lijn Poperinghe-Merckem. De laatste tram zal vertrekken van Poperinghe markt niet om 6.44 maar om 8 1/2. 2) Lijn Poperinghe-Veurne. De laatste tram zal vertrekken van Poperinghe markt, niet om 8 37 maar om 9 1/2. De trams om 6 44 naar Merckem, en om 8 37 naar Veurne zullen dien dag nietloopen. MENGELWERK N° 35 VIII. THUIS. bi Vervolf 3* Pastor Denysmoestnogaltijdvoort lachen, m.» hun afscheid van boer Mansion, nu ze gerust op den trein zaten, die 'lijk e- „i™. end hellejong de ruimte doorsneed. Ja dat ging »chuw de boer wilde Remi laatste veertien dagen met betalen; hij oastor Denys voor corbeau en - - en Remi voor tete de Spé" viiï azijn pipe moed en vroeger waren hem lijk Mansion in het zientje fut van A cet'heure... boere-fcoeuf, vous garder .„Tl avecen enfer et puis...et puis... 3 ee? beetje mijn kloefen, comprends, hCEer Remi»» litanieuitvvasrisptede gees telijke weg al lachende dat hi, hutste bi, mocht er niet aan denken nu dat schof zaten, of hij kon zij bedwingen. op het lachtlust niet De pastor zat maar met één zaak in nesten, en 't was dat Remi hem nieuws van 'tPuide- nest zou vragen. O het zou hem zoo deren, dat overlijk geluk van den jongen te moeten storen. Recht vóór hem zat hij, met stralend we- zen en wijd-opengesprietelde neusgaten, de veldreuken op te trekken, door 't openstaan- de venster, en met wijde, tintelende oogen de wereld te bezien en op te nemen, die wereld, die nu weer de zijne was, die wereld, waarin hij weer, vrij en vrank, gaan en kee- ren, loopen en draven mocht, zonder vaar of vrees, want hij wist nu reeds, dat Pol D'haene gansch hersteld was, en dat de op zoekingen om hem te vangen slechts acht dagen geduurd hadden, omdat boer Durenne, op aanvraag van Pol zelf, het aanhoudings mandaat en verdere vervolgingen, door zij nen grooten invloed, had weten tenden te zetten. Zijne nieuwsgierigheid aangaande Pol was nu voldaan; hij wist van Pastor Denys, dat zijn gewezen maat diep in Frankrijk weggedoold was, en dat niemand, zelfs zijn ouders, wisten waar hij belonden was voor aleer uit te zetten, had hij aan een Maat ver zekerd, dat ze hem nooit meer in Vlaanderen zouden zien. De priester zag Remi vóór hem, opééns in diepe gedachten als verslonden, en nu zou het oogenblik komen, dat hij nieuws uit het vaderland zou vragende pastor gevoelde het, hij las het op het wezen van den jongen, hij zag het aan het jagen van zijn hert en, om het spel te voorkomen, nam hij zijn bre vier en zei Remi, ge weet dat we van nacht in Rij- sel moeten uitslapen we kunnen niet verder, en daar ik nog veel te bidden heb, zal ik een beetje vóórkappen ge kunt gij wat rooken en naar de vliegende vogels kijken morgen zal ik u nieuws vertellen uit Stroombeke. Te Rijsel stapten ze afRemi trok naar Rosten's en pastor Denys bij een priester kennis, om den nacht over te brengen. Dien avond eer Remi te ruste ging, schreef hij een brief naar Dubois te Blanc- Mesnil, om hem te bedanken en hem het nieuws te melden van zijn blijden terugkeer naar het vaderland. In een naschrift smeek te hij Monsieur Dubois, zijnen dank en groeten aan L. Dubois van Aulnay en aan Monsieur Debrie van Tremblay te willen overzetten. Na een zaligen nacht, ontwaakte hij frisch en levenslustig en na afscheid van Rosten genomen te hebben, vloog hij naar de spoor- halle, waar hij den priester zou vinden, maar zijn herte vloog voren, naar huis, na2r huis, naar Stroombeke, naar 't Puidenestje. Al doorstappend, keek hij wijd de wereld in, heel de wereld en de lucht en de schoone winterzon, die eenlijk groot en rood, boven de huizen uitkeek, 't Was of alles het zijne geweest ware de aarde en de ruimte, de lucht en de zonne, en hij was lijk dronken ja, hij was brooddronken, 'lijk een lustige vogel, die 's morgens, na een stormenden nacht, in de dichte tronken ontwakend, de regendruppels van zijn vlerken slaat, pink oogt en met één wip, het hert vol blijde en gereede zangen, den hemel, zijn hemel in vliegt, gloeiend van wilde leven, vol verlan gen naar den openen, glanzenden, langen zonnedag, vol ontzeggelijke, nog ongekende, blijde verwachtingen. En zoo stapte hij naar de spoorhalle, wijd en zijd, op en neder kijkend en loerend, en toch zag hij niets van alles wat rordom hem omging, nietshij keek te wijd en zag niets, maar met de oogen van den geest, zag hij over en door alles, en zijn hert was voren, naar huis, naar alles wat hem dierbaar was, en hij voelde een weiheid, die hem te wach ten stond, die op hem loerde, en hem wonk, ginder, tenden de reis. Als pastor Denys den jongenzagtoekomen, met glazende wezen en stralende oogen voel de hij zijn gemoed volhoe lastig zou het toch voor hem zijn, al die blijheid te ver gruizen en het arm jongentje, uit de hoogten van zijn geluk, in de ellendige werkelijk heid neer te buischen. Met zijne fijne men- schenkennis, wist hij wel waar het den jon gen hield. Het plots en onverwacht geluk, die verraadsche verlossing uit al zijn kwel lende angsten, dit zalig thuiswaarts-varen, dit alles had den jongen verbijsterd en hij Ter Drukkerij van dit blad worden schoone plakbrieven, programma's cn kaarten, goed koop geleverd. was overdaan alle lijden liet hij achter zijn rughij zag alleen nog vóór hem, al het zoete dat hem te wachten stond, en hij liet zijn hert openzwellen en dronk zijn ziele zat, aan deze stroomende lessching, argeloos rus tend in de zee van blijheid en voldaanheid, 'lijk een vogel, die zingend en tingelend, in het groen fokt, en, overmand van levens vreugde, in de stralen der gloeiende zomerzon tevlerkespelen ligt. Niet zoohaast nochtans, was de jongen in de spoorhalle en had hij den pastor gegroet en de hand gedrukt, of bij zag die groote ernstigheid, op dat altijd-open wezen en weemoed, in de groote kijkers van den pries ter en zijn herte neep toe. Toen ze wat later op den trein zaten, bezag de pastor zoo medelijdend den jongen, die hem nieuwsgierig aanblikte en niets meer vragen durfde dan nam de priester al zijn moed bijeen en begon te vertellen Remi, jongen, sprak hij, 'k heb beloofd u nieuws te geven over uw huis en huisge- nooten hewel manneke, ge moet u verijze ren en verstalen en moed hebben, zulle I 'k heb droevige dingen af te lezen. Met den slag kwam de gruwelijke tegen werking in Remi. Met den slag, met den harden slag, leed hij, meer dan hij lijden zou, bij het vernemen van al dat smertelijk nieuws. Hij had urens-gedurens geleefd, gezwom- EASaCHENDAELB Zit hier de namen der jongelingen die in October dienst moeten nemen in het leger. Cousement Cyriel, grenadiers Brussel. Debusschere Henri, gidsen Brussel. Deleye Ernest, 3e Linie Yper. Devogel Jules, 2e Linie Gent. Ghyselen Silver, jagers Charleroi. Hostens Cyriel, jagers Bergen. Pattyn Cyriel, jagers Bergen. Petit Etienne, 3e Linie Yper. Quinten Gaspard, 10' Linie Leuven. Thorrez Marcel, jagers Bergen. Vandecandelaere Alidor, jagers Bergen. Vandenbussche Camiel, jagers Doornijk. Vanhoorne Cyriel, jagers Bergen. Vanlerberghe Leopold, jagers Bergen. Leest en Verspreidt men en gevlogen in begoocheling, 'lijk betooverd en, met eenige woorden, was alles weg en hij zonk in de bittere werke lijkheid. Vader is doodelijk ziek en berecht, ver volgde de priester, en Meetje is in het oude- manshuis 't is best dat ge dat weet, niet waar jongen Daar zat Remi, bleek als een lijk, paf- geslegen, in onverdrageiijk lijden en zóó beschaamd zóó eenlijk beschaamd 1 En nu zal dat alles wel beteren, troost te de priester, voortaan zult ge thuis zyn en vader en moeder troosten en bijstaan. En Meetje schoot de jongen al opeens uit. Meetje slikte hij, ik ga naar huis niet zonder Meetje. Uit het sparkend hert van pastor Denys schoot een gloeiende vonke G'gebt gelijk, kind, g'hebt gelijk steek er u om naar 't oudemanshuis... De pastor beurde den jongen op, die nu voor hem zat, met het hoofd in de schouders getrokken, onder het gewicht zijner groote schuld en den zwaren last van zijn kruis. Toen ze te Roeselare afscheid van mal kaar namen, stelde de pastor dag aan Remi om, volgens vroegere afspraak te Gonesse, hem zijn pak in te dragen "SEordt voortgezet,} - r*T run .ljeloge. zijn verweet

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1913 | | pagina 3