Bij voegsel aan HET YPERSCHE VOLKvan Zaterdag 3 Oogst 1913
YPER HBBflHDISSEIIIEÏII
I
TRIMARD'S
Pater Cambier
YPER
Uit de Ronde van Frankrijk
POPERINGHE
Het Ypersche Volk!
Oudersnogmaals
met verloflet op a. u
Uwe hinders \ijn
b. voor het bedoeken
van de Gentsche Tentoonstelling-, best van
al waret er niet naartoe te gaan en de ex
positie te boycotteeren om reden van den
vuilboel die er bij hoopen ligtom reden van
de antivlaamschge\indheid van de expositie
commissie.
Het is in sommige afdeelingen werke
lijk schandelijk. Het betreft, zegt het
Handelsblad, niet enkel voorstellingen van
naakt, maar gezochte, gewilde, opzettelijke
vuiligheid, die niet dient om liefhebbers van
zwijnerij te behagen, maar om de katholie
ken te kwetsen iD hun innigste gevoelens.
Er zijn tooneelen bij, waarin, naast de
laagste dierlijkheid, moedwillig de gemeen
ste godslastering wordt voorgesteld, zoo e
en walgelijk, dat enkel de meest bedorven
verbeelding zoo iets menschonteerends kan
uitdenken.
Iiet'scbijnt dat men zoo iets niet kan we
ren omdat de vreemde afdeelingen vol
komen zelfstandigheid bezitten, doch wij
weten ook, dat, zoowel in Nederland, ra
Duitschland of in Engeland openbare uit
stallingen van zulke smeer poetser ij geen
vier en twintig uren zouden geduld worden.
En dit alles wordt door liberalen en so
cialisten Echoone kunst genoemd en als
zoodanig verbloemd.
Er zijn lieden, zegt men, die gezorgd
hebben dat er in alle afdeelingen toch iets
kwetsend zou te zien/zijn. Welingelichte per
sonen beweeren dat zulks het werk is der
Vrijmetselarij. De loge heeft besloten de kin
deren en de jeugd te bederven om ze aan t
gezag der Kerk te onttrekken. Weet wel,
lezers, dat de Vrijmetselarij tot al es be-
kwaamisen dat voor haar alle middelen
goed zijn. .Het was een vi ij metselaar die
schreefMaak bedorvene herten en ge
zult vijanden vormen der Kerk.»
De Nieuwe Ga\eteen geuzenblad van
Antwerpen moet zelf békennen dat het,in de
Expositie van Gent, met opraapsels, vuilnis
sen, en naaktheden over zijn hout gaat.
De fransche sectie spant de kroon voor
wat de properteiten betreft.... (maar de
franschgeminde belgische sectie van schoo-
ne (tl?) kunsten volgt van heel dicht by de
stappen van haar proper fransch model)....
Zoo walgelijk zijn zekere voorstellingen
dat men zeggen zou dat zij als vergroend
zijn door de choléra, doorknaagd van
melaatschheid en geschilderd met drek....
Foei 1 Weg met zulke schandalen 1
Christene Vlamingen geen voet ia die ten
toonstelling 1 Daar zijn tafereelen in het
Salon de l'art décoratifdie niet het minst
op kunstweerde mogen wijzen, die enkel en
alleen geschilderd zijn om te bederven en
die zoo zedeloos zijn dat wij erover hier
geen beschrijving durven geven.
Wij meenen dat het voor alle christene
menschen, groot en klein, oud en jong, een
gewetensplicht is, geen voet te stellen in die
verrotte, stinkende afdeelingen. Het ver
wondert ons dat niet alle kristene en treffe
lijke kunstenaars, zooals eenigen, hunne
gewrochten uit dit ontzenuwend, verzede-
loozend midden niet teruggenomen hebben
SS
Hunne D. H. de. Bisschoppen van België
hebben dan te recht alle christene menschen
gewaarschuwd. Voor alle jongelingen, ja
zelfs voor groote menschen - want mensch
is altijd menschis die expositie een ge^
vaar, eene gelegenheid tot kwaader zit
zoodanig veel vuilnis in, dat men best op
afstand blijft van sommige plaatsen.
Met veel reden schrijft te dier gelegenheid
Het Kortrijksche Volk.
Gelukkig dat onze vlaamsche studenten
werk genoeg vinden in hun bonden en ander
verzet dan te moeten op en afloopen in di.n
grooten Expositie-Bazar. Dit is ook een
van de vruchten van de Vlaamsche Studen
ten bewegingde jongens een mannenideaal
in den kop te steken, zoodat ze voor prullen
en tierelierigheden geen tijd hebben. Hoe
dwaas nog van wege sommige ouders hun
kinders naar 't Waalsche te zenden ot in
verfranschte gestichten. Ze leeren er een
beetje... Fransch zijn De Vlaamsche Stu
dentenbeweging aan onze Vlaamsche Colle
ges leert den jongen mensch zijn en man
worden.
En daar hebt ge een wereldtentoonstelling
in t en christen land 1
Wat hebben dan de christen mannen ge
daan, of vergeten te doen die in de
Commissie zetelen Maar neeB... dat is geen
belgische tentoonstelling, het is volop eene
fransche tentoonstelling.
Vlamingen Belgen weet het wel dat
de Gentsche Expositie niets anders is dan
een sedert lang op touw gezette betooging
--
ten voordeelejvan Frankrijk met medehulp
van antivaderlansche Belgen genoemd
Vulgarisateurs en andere dergelijke...
De vreemde natiën, buiten Frankrijk, te
Gent vertegenwoordigd hebben het zelf te
laat bemerkt anders zouden zij wellicht
niet gekomen zijn.
De Duitschers de beste kalanten van
Gent's bloemenhandel weigeren nog deel
uit te maken van de jury der aanstaande
bloemententoonstelling van den kring \an
Houtte.
En die Fransche manifestatie te Gent z&l
aan het land eene toelaag kosten van
7 1/2 millioen
De Vlamingen hebben niet aanveerd
geweest op detentoonstelling, de Vlaamsche
kunstenaars werden aan de deur gezet, de
Vlaamsche kunst moedwillig miskend.
Tzaar Braun anders gezegd burgemees
ter Braun—antiklerikaal en vrijmetselaar—
heeft ook eene betoogiug voor de vervlaam-
sching der Gentsche hoogeschool onmogelijk
gemaakt, zulks om Frankrijk aangenaam te
zijn en de fransche decoratie van het eere
legioen te krijgen, met de hoop ook, schrij
ven zekerebladeD,van baron gebombardeerd
te worden. Maar nu verlaten de Vlamingen
Gent. De vereeniging van rechtsgeleerden
die 600 leden telt moest op Congres te Gent
ontvangen worden, ze hebben menheer
(baron?)Braun bedankten zullen eene andere
stad kiezen. Het taal- en geneeskundig
congres heeft ook dergelijk besluit geno
men.
Ja, het leven van het Vlaamsche Volk,
dat was te veel voor de Vulgarisateurs de
la laDgue Frat9aise die baa3 zijn in de
tentoonstelling-commissies, en daarom heb
ben zij de hulp ingeroepen van Frankrijk om
in Gent, voor de Fransche kuituur, mani
festaties te kunnen houden van allen aard
voordrachten, coacerten, tot box-partij toe.
Frankrijk heeft die goede gelegenheid te
bate genomen en minister David verklaarde
openlijk in de fransche Kamer dat de
deelneming van Frankrijk bijzonder schitte
rend moest zijn om reden dat de Fransche
kuituur in Gent bedreigd was. Die deelne
ming was werkelijk schitterend (plus de
vuilpotteiij). Frankrijk heeft zich zoo goed
van zijn taak gekweten dat de fransche
algemeene Consul geluk gewenscht werd...
Omdat hij door \ijn werk België bijna
veroverd had
VlamiDgen weest het indachtig de ten
toonstelling van Gent is gericht tegen uw
bestaan als Vlaamsche Volk. Weet dan,
te handelen zooals het Vlamingen moeten.
den dat de beschuldigster bekend heeft af-
grijzelijk gelogen te hebben. We zouden wel
willen weten wie haar den leugen opgaf.
Had Pater Cambier min haar op zijn
tanden gehad, de loge zou de beschuldiging
voort uitgebuit hebben. Wat Pater Cambier
gedaan heeft tegen de loge, moeten alle zen
delingen, moet iedereen doen t. w. zijn
tanden toonen, en toe bijten. Het is met
leugen en laster dat framassons onze missio
narissen willen kleineeren en bezwadderen...
daartegen moeten alle katholieken ten strij
de trekken en het duivelswerk der loge aan
de schandpaal spijkerenen openbaar bekend
maken.
Wij moeten nu nog vragen indien sub
stituutvrijmetselaar Leclercqen prokureur
vrijmetselaar Munsch van wege de mini-
sterieele overheid belooning of straf verdie
nen voor hunne handelwijze tegenover
de familie en den persoon van Pater Cambier.
Het ware ook ondertusschen het weten
weerd hoe de ambtenaar van Leopoldstad
zal beloond worden die zoo edelmoedig, zoo
deftigop vrijmetselaar's wijzehandelde
ten opzichte van de kloosterzusters van O.
L. V. van Namen, missionarissen te Kisantu
in den Kwango.
In Januari 1.1. hebben wij in 't breede
uiteengedaan hoe Z. H. Pater Cambier, van
Scheut, apostolisch prefekt van Opper-Kasaï
valschelijk beschuldigd werd wellicht
door opstoking der loge door eone bedor
vene negerin van 15 jaar, die haren echtge
noot ontvlucht was na een jaar huwelijk
van het onderhouden van schuldige betrek
kingen en het doen verdwijnen van een
kind.
Die beschuldiging werd door de vrijmet
selaarsambtenaars in Congo, o. a. Substi
tuut Leclercq en prokureur Munsch als
ernstig opgenomen en partijdig onderzocht.
De beschuldigde z warte vrouw Niemba met
nog eene andere werd, zonder onderhoor
zonder gelegenheid van verdediging een
maand opgesloten,zelfs ten huize geleid van
de bijzit van vrijmetselaar Munsch enz.
enz.
Pater Cambier vroeg te vergeefs onder-
hoord te worden om de valschheid van heel
de beschuldiging te bewijzen... niet te doen.
Het was de Pater dien men wilde trefïen.
Vrijmetselaar Leclercq die reeds Pater
Cambier's familie den duivel had aangedaan
had het voorzegd 'k zal den Pater
er in lappen De dokter van Luluaburg
zegde het Pater 't is een gemaakt spel
tegen u gericht. Ja de heldhaftige Pater
moest geëerroofd en gebroken worden 1
Zoo handelde de vrijmetselarij voor wie
alle middels goed zijn, zelfs de laagste
Intusschen had Pater Cambier het verhaal
der zaken per brieve naar België gezon
den... en 't was een schandegeroep tegen de
koloniale administratie-vrijmetselaarsagen
ten in het katholieke België.
Onze lezers weten nog hoe het Minister
Renkin wat te hoog opnam... en heel onge
past vond dat de zendelingen hun eer, hun
beschavingswerk verdedigden tegen de loo-
ze listen der afschuwelijke loge 1
Minister Renkin's onbegrijpelijke ziens
wijze in die treurige zaken, verwonderde en
bedroefde al de katholieken.
Sedert is Pater Cambier naar België
teruggekeerd om de zaken te vereffenen en
Rome zelf van wie alle Missiën afhaDgen
op de hoogte te stellen van de verschrik
kelijke toestanden in Congo, de kolonie van
een Christen land 1 Nu komt een telegram
van den Procureur generaal uit Congo mei-
Katholieke Jonge Wacht.
Maandag 11 Augustus heeft de vergade
ring plaats van de afgeveerdigden in de ver-
schillige K. J. W. van hel arrondissement Yper,
ten einde bepaaldelijk de standregelen goed te
keuren, het bureel aan te stellen en de wer
king te regelen van den gestichten Arrondisse-
mentsbond van K. J. W. De vergadering zal
voorgezeten zijn door M. Achille Denys van
Rouselaere,voorzitter in het Gouwverbond van
de K. J. W. van West Vlaanderen.
Alle K J. Wachters van Yper worden
dringend verzocht deel te nemen in groep aan
het vaandelfeestvan de K J. W. van Dickebusch
op Zondag 10 Augustus. Deze die niet gaan met
tram of per velo vergaderen te 11/2 u. 's namid
dags op de statieplaats te Yper.
Maandag laatst begonnen de wachtavonden
van K. J, W. Sectie St Niklaas. Een aanzienli k
getal Wachters waren opgekomen nog meer
worden er verwacht op de volgende vergadering
van Maandag 25 Augustus. Leutig spel en zang
alsook eene korte aanspraak hebben de aanwe
zige n maandag laatst gulhertig verzet.
Een nuttig boekje. De toekomst der Ka
tholieke Jonge Wacht en de Katholieke Jonqe
Wacht der toekomst door Pater L. Callewaert.
Geloofsverdediging. Provinciestraat,118, Ant
werpen. prijs 0, 25.
Dit boe kje werd geschreven naar aanleiding van
het Congres der K. J. W, gehouden te Brugge
op 6 April 11.
Eerst en vooral handelt Pater Callewaert over
het Wezen der Katholieke Jonge Wacht.
De Katholieke Jonge Wacht is eene vereeni
ging, een keurbende van jonge mannen, die
door de politieke vorming, volmaking en groot-
making harer leden streeft naar de politieke vor
ming, volmaking en grootmaking van de stad of
het dorp waar zij werkende is
Daarna bespreekt de schrijverde noodzakelijk
heid der Katholieke Jonge Wachtl)als eeneisch
van hedendaagsche democratische beweging. 2)
Een eisth van het jongeling-zijn zelf, een eisch
zijner schoone en rijke jeugd. 3) Een noodzake-
lijkgevolg eneennoodzakelijkeeisch van de ware
opvoeding, 4) En ten minste in Vlaanderen,
ook een eisch van Vlaamsche beweging.
Wat betreft de inrichting van de Katholieke
Jonge Wacht: de J. W. moet I) steeds een keur
bende vormen, 2) onder de leiding staan van
een proost, 3) de verschillende standen moeten
vertegenwoordigd zijn, 1) alles moet gebouwd
zijn op de overtuiging, den krachtdadiger, wil en
den opofferingsfeest der leden zelf, 5) eindelijk
moet de J. W. zich dermate inrichten dat
zij, na eenige jaren tijd, uit haar midden, ge
drilde mannen kunnen laten optreden, als kan
didaten voor de verschillende verkiezingen.
Verder bespreekt Pater Callewaert de midde
len tot vorming der Jonge Wachten op politiek-,
maatschappelijk en godsdienstig gebied.
Eindelijk, wat de uiterlijke werking der Jonge
Wacht betreft, er moet 1) steeds eenheid zijn in
de werking 2; een uitstekend middel voor blij
vende werking is het ronddragen van degelijke
bladen en vlugschriften 3) men msg den moed
niet opgeven omdat de propaganda niet seffens
schitterend slaagt door prachtige kiezingsuit-
slagen, 4) nimmer mag een Jonge Wacht in pes
simisme en positivisme dermate vervallen dat
zij een h'kei heeft aan alle geestdrift en luid
ruchtig betoon. 5) Elkeplaals waar verschillen
den samenkomen moet worden bewerkt. 6) Een
ontbeerlijke voorwaarde van wel slagen is de
goedheid, de verdraagzaamheid.
Dit zijn de bijzonderste gedachten die Pater
Callewaeit in zijn boekje uiteenzet Let wel dat
ik zeg de bijzonderste, want benevens dit alles
komt er zooveel nog in voor, over de werking
od politiek, sociaal en godsdienstig gebied
dat het bijna noodig ware het boek heelmaal uit
te schrijven om er een voldoende gedacht van te
geven.
Er zal natuurlijk getwist en gekeven worden
over bepaalde wenken en voorstellen, dit gaat
zoo met elk boek, en dit is juist een bewijs dat
de schrijver persoonlijk werk levert. In elk ge
val, zou ieder Jonge Wachter er persoonlijk dit
boekje moetenaankoopen.lezenen overwegen en
ieder kring van Jonge Wachters de gedachten die
in dit schrijven voorkomen, moeten bespreken
in hun vergaderingen en waar 't past in practijk
stellen. Heel zeker, zou dit boefje aldus veel
nut stichten en daarom juist werd het geschre
ven. Advokaat Jan Bernolet.
Muziekschool. Muziekfeest gege
ven op de Halle, Dinsdag 5 Augustus 1913
te 10 u. 's morgens, onder bestuur van M.
H. Vanden Abeele.
Programma
1. Symphonie Nr 6, F. dur, Opos 43.
a) Allegro, b) Andante, c) Menuet, d) Alle
gro Mo\art.
2. Heilgroet, eenstemmiDg koor met be
geleiding van Orkest. P. Benoit.
3. 2 Solo voor Viool met begeleiding
van Piano. (Eeckhout Gaston). Léonard.
4) Tout 1' Universkoor voor kinderstem
men met begeleiding van Orkest.
Bourganet-Ducourdran
Toereiking der certifikaten aan de prijs-
winners van de wedstrijden van het verloo-
pen schooljaar.
5. Gloria Flori, Cantate voor kinderstem
men met begeleiding van Orkest.
Dicht van Nestor de Tière.
Aug. De Boeck.
Gloria Flori werd de eerste maal opge
voerd, in 't jaar 1910, in de Waux-Hall te
Brussel.
Al de bladen der hoofdstad, zoowel Fran
sche als Vlaamsche, hadden den grootsten
lof over de muziek van Aug. De Boeck
Men prees harefrissche oorspronkelijkheid,
haar kleuren- rijkdom en hare ongekunstel
de zangerigheidDe Vlaamsche Gazet voeg
de er zelfs bij De Wereld in van Benoit
heeft een tegenhanger in Gloria Flori.
F Dit is hier het portret van Philippe Thys
die op zijn velo de Ronde van Frankrijk heeft
gewonnen.
Wij hebben daar niets over geschreven en
waarom
Wij zijn vriend van sport, van het gezon
de sport te weten, dat het lichaam sterk maakt
en kloek houdt om eene gezonde ziel in een
gezond lichaam te bewaren. Welnu, met zulk
sport als uit eene Ronde van Frankrijk, Ronde
van België, enz., zullen wy nooit geen vrede
hebben; dat is niet meer eene gezondmaking,
maar eene afbeuling van 'tlichaam. Dat is geen
menschenspel meer 't Is genoeg van de
coureurs te zien afkomen of doorrijden, om
er een afkeer van te hebben... Marcel Buysse
zelf bekende hetde Ronde van Frankiijk is
een beulenwerk.
En daarmee verheft, veredelt men het volkül
Moet men maar! 'tls eene verlaging van het
menschdom en eene medewerking tot de terug
keer naar het oude vervallene heidendom, dat
enkel lust had, niet op gezondeiichaamsoefenin-
gen en edel werk, maar op eten en spelen 11!
En ge zult het gauw lezen of g'hebt het gele
zen in de dagbladen hoe zij Thys te Brussel
ontvangen hebben gelijk Defraye verleden
jaar als ware hij een held, de held'der helden,
een halven afgod Zoo zijn nu ongelukkiglijk de zinnen verdraaid... vraagt eens aan
het volk wat het weet van groote mannen, diepe denkers, machtige schrijvers en sprekers,
fijne kunstenaars uit het verleden en het heden... niets,... niets... ze kennen maar de
t coureurs Weten ze iets van Pater Verbiest? van Deken De Bo van Hugo
Verriest
th hippe thys
f^OY-SCO I TC Dat is eene onvertaalbare naam, die uit het engelsch in meest
alle ander talen overgenomen is.' Het is de naam van een
leger jongelingen, bijzonder opgeleid, juist niet als soldaten, maar in samenleving tot eigene
ontwikkeling, tot medehulp van den naaste.! Deifinrichting werd in Engeland gesticht na
den afrikaanschen oorlog door generaal Baden-Powell. In andere landen, ook in België
werd die opvoedingswijze die alle andere onderricht niet uitsluit maar veronderstelt
nagevolgd, Zulke inrichting is in haar eigen noch te prijzen noch te laken, 'tis al te zien
hoe die opvoedingswijze verstaan wordt.
Examens. De volgende oud-leerlingen van
het Collegie ter stede hebben bun examen afge
legd op de hoogeschool van Leuven
Eerw. heer Jerome Pieters, van Poperin-
ghe, met groote onderscheiding, proef van
kandidaat in wijsbegeerte en letteren
M Emiel Cardoen, van Elverdingbe,
met onderscheiding, de 3e en laatste proef van
doctor in geneeskunde
M. Leo Van Merris, van Poperinghe, de
tweede proef van doctor in rechten
M. William Grimmelprez, van Oostvlete-
ren, de eerste proef van kandidaat in natuur- en
geneeskunde;
M. Renè Candaele, van Beveren op den
Yzer, de eerste proef van burgerlijk ingenieur
der mijnen.
Op de hoogeschool van Gent
M. Marcel Loolvoef, van Beveren op den
Yzer, de derde proef van kandidaat in natuur-
en geneeskunde
Arthur Deheegher, van Watou, de derde
en laatste proef van doctor in geneeskunde.
sinte Anna. Van over oude tijden werd
Sinte Annadag gevierd door de spellewerksters.
Maar nu begint het de feeste van al de inwoners
der kleine wijken van Poperinghe te zijn, die
daar bollingen en andere vermakelijkheden in
richten In tien herbergen was er zoogezegd
bolling voor vrouwspersonenin acht kroe
gen was er dansfeest (met toelating van wege
het stadsbestuur en tot één ure in den nacht
was er geraas ongehoord in de Pottestraat, k-er
van den Ommegang en Statieplein hoeveel
dronke mannen, vrouwen, meisjes en jongens
er liepen, dat kon men niet tellen. Waar de
nachtwakers waren om 'smorgens te beletten
dal ten 3 ure nogmaals de rust gestoord werden
door de baldadige S' Annavierders, dat weten
wij niet. Doch de treffelijke lieden van Poperin
ghe verhopen dat er toch weldra maatregelen
zullen genomen worden tegen al die losbandig
heid tijdens den Ommegang en die wijkfees
ten.
De Bo-feesten te Poperinghe.
Op Zondag 24™ Oogst.
Als't weder gunstig is, zal er veel volk zijn
te Poperinghe op 24en Oogst.
Om aan allen de gelegenheid te schenken de
drie eerste redenaars van 't land te ho. ren spre
ken, beeft het feeslcomiteit beslist dat de let
terkundige vergadering plaats zou grijpen niet
in de feestzaal van het College, maar in de
groote zaal van het nieuwe stadhuis Het ver
hoopt dat de Burgerij van Poperinghe ze
talrijk zal bijwonen.
De Cantate.
Deze week is de H. R. Ghesquiere, toondich
ter der De Bocantate naar Poperinghe gekomen
om te zien hoever men gevorderd was met het
aanleeren der cantate. Hij heeft de verschillende
scholen bezocht en is uiterst tevreden vertrok
ken.
Het verhoog op de markt.
Voor de feesten zal op de markt een verFoog
opgeslagen worden voor meer dan 800 zangers,
zangsiers en muzikanten.
Vandaar zullen. D1 Borms en Dr Claes van
Antwerpen tot de menigte spreken.
Na hen zullen de Turners van Yper, met
buDne muziek samen een 100 man, het ver
hoog bestijgen en d&hr spelen en oefenen,
ledereen, waar hij ook sta, zal ze dus
kelijk kunnen zien en volgen.
Zoo in Engeland bij de katholieken bestaat zij ook, aangemoedigd door kardinaal en
bisschoppen. In Frankrijk en in Belgie o. a. kwam eene navolging van Engeland in handen
van anti-christenen en vrijmetselaars die deze jongelingsbenden wilden opleiden tot de vrij
metselarij Doch ook katholieken zagen eenerzijds het goed dat zoo eene inrichting kon
teweeg brengen en anderzijds het kwaad indien de boozen het monopool behielden van
zulke opvoeding. Zoo werden o. a.te Brussel en te Namen, de katholieke Boy-bcouts gesticht
met de beste jongelingen uit de christen onderwijsgestichten. Die jongelingen moe
ten voorbeeldig zijn naar godsdienstigheid en zeden, oefenen zich zelf tot kloeke lichaams-
ontwikkeling, leeren kloekmoedig door 'tlevengaan, moeilijkheden doorstaan en overwin
nen hulp bieden aan den naaste, het gevaar trotseeren, de eerste op de bres springen als het
het 'goede geldt. Ze maken samen, in verlofdagen, onder geleide van een bejaarde bevel
hebber, uitstappen van verschillige dagen, verkenningstochten en allerhande oefeningen,
'tls het leven in open lucht en het zelf voorzien in allerhande noodwendigheden.
Onze prent toont een troep Boy-Scouts op uitstap. De dag is ten einde, de nacht nakend,
het uur is geslagen om de tenten op te slaan. Anderen bereiden intusschen het avondmaal,
en na het avondgebed samen, zullen zij de wel verdiende rust genieten om 's anderendaags
met het kraaien van den haan, frisch en welgezind ter kerke te trekken vooraleer hun tocht
verder voort te zetten. Zoo gaat het ten minste in de kampen van katholieke «Boy Scouts».
Bijzondere Trein.
Op Zondag 24™ Oogst heeft het hooger
bestuur der Spoorwegen een bijzonderen trein
uit Yper naar Poperinghe toegestaan. Hij zal
uil Yper vertrekken 1 uur 33 en te Poperinghe
aankomen om i uuriö.
Bijzondere Regeling der Trams.
Het beheer der buurtspoorwegen heeft op
aanvrage van het feestcomiteit de
schikkingen genomen voor den Zondag 24cn
Oogst
1) Lijn Poperinghe-Merckem. De laatste tram
zal vertrekken van Poperinghe markt niet om
6.44 maar om 8 1/2.
2) Lijn Poperinghe-Veurne. De laatste tram
zal vertrekken van Poperinghe markt, niet om
8 37 maar om 9 1/2.
De trams om 6 44 naar Merckem, en om
8 37 naar Veurne zullen dien dag nietloopen.
MENGELWERK N° 35
VIII.
THUIS.
bi Vervolf 3*
Pastor Denysmoestnogaltijdvoort lachen,
m.» hun afscheid van boer Mansion, nu ze
gerust op den trein zaten, die 'lijk e- „i™.
end hellejong de ruimte doorsneed.
Ja dat ging »chuw de boer wilde Remi
laatste veertien dagen met betalen; hij
oastor Denys voor corbeau en
- - en Remi voor tete de
Spé" viiï azijn
pipe
moed
en
vroeger waren hem lijk
Mansion in het zientje
fut van
A cet'heure... boere-fcoeuf, vous garder
.„Tl avecen enfer et puis...et puis...
3 ee? beetje mijn kloefen, comprends,
hCEer Remi»» litanieuitvvasrisptede gees
telijke weg al lachende dat hi, hutste bi,
mocht er niet aan denken nu dat
schof zaten, of hij kon zij
bedwingen.
op het
lachtlust niet
De pastor zat maar met één zaak in nesten,
en 't was dat Remi hem nieuws van 'tPuide-
nest zou vragen. O het zou hem zoo deren,
dat overlijk geluk van den jongen te moeten
storen.
Recht vóór hem zat hij, met stralend we-
zen en wijd-opengesprietelde neusgaten, de
veldreuken op te trekken, door 't openstaan-
de venster, en met wijde, tintelende oogen
de wereld te bezien en op te nemen, die
wereld, die nu weer de zijne was, die wereld,
waarin hij weer, vrij en vrank, gaan en kee-
ren, loopen en draven mocht, zonder vaar
of vrees, want hij wist nu reeds, dat Pol
D'haene gansch hersteld was, en dat de op
zoekingen om hem te vangen slechts acht
dagen geduurd hadden, omdat boer Durenne,
op aanvraag van Pol zelf, het aanhoudings
mandaat en verdere vervolgingen, door zij
nen grooten invloed, had weten tenden te
zetten.
Zijne nieuwsgierigheid aangaande Pol was
nu voldaan; hij wist van Pastor Denys,
dat zijn gewezen maat diep in Frankrijk
weggedoold was, en dat niemand, zelfs zijn
ouders, wisten waar hij belonden was voor
aleer uit te zetten, had hij aan een Maat ver
zekerd, dat ze hem nooit meer in Vlaanderen
zouden zien.
De priester zag Remi vóór hem, opééns
in diepe gedachten als verslonden, en nu zou
het oogenblik komen, dat hij nieuws uit het
vaderland zou vragende pastor gevoelde
het, hij las het op het wezen van den jongen,
hij zag het aan het jagen van zijn hert en,
om het spel te voorkomen, nam hij zijn bre
vier en zei
Remi, ge weet dat we van nacht in Rij-
sel moeten uitslapen we kunnen niet verder,
en daar ik nog veel te bidden heb, zal ik een
beetje vóórkappen ge kunt gij wat rooken
en naar de vliegende vogels kijken morgen
zal ik u nieuws vertellen uit Stroombeke.
Te Rijsel stapten ze afRemi trok naar
Rosten's en pastor Denys bij een priester
kennis, om den nacht over te brengen.
Dien avond eer Remi te ruste ging,
schreef hij een brief naar Dubois te Blanc-
Mesnil, om hem te bedanken en hem het
nieuws te melden van zijn blijden terugkeer
naar het vaderland. In een naschrift smeek
te hij Monsieur Dubois, zijnen dank en
groeten aan L. Dubois van Aulnay en aan
Monsieur Debrie van Tremblay te willen
overzetten.
Na een zaligen nacht, ontwaakte hij frisch
en levenslustig en na afscheid van Rosten
genomen te hebben, vloog hij naar de spoor-
halle, waar hij den priester zou vinden, maar
zijn herte vloog voren, naar huis, na2r
huis, naar Stroombeke, naar 't Puidenestje.
Al doorstappend, keek hij wijd de wereld
in, heel de wereld en de lucht en de schoone
winterzon, die eenlijk groot en rood, boven
de huizen uitkeek, 't Was of alles het zijne
geweest ware de aarde en de ruimte, de
lucht en de zonne, en hij was lijk dronken
ja, hij was brooddronken, 'lijk een lustige
vogel, die 's morgens, na een stormenden
nacht, in de dichte tronken ontwakend, de
regendruppels van zijn vlerken slaat, pink
oogt en met één wip, het hert vol blijde en
gereede zangen, den hemel, zijn hemel in
vliegt, gloeiend van wilde leven, vol verlan
gen naar den openen, glanzenden, langen
zonnedag, vol ontzeggelijke, nog ongekende,
blijde verwachtingen.
En zoo stapte hij naar de spoorhalle, wijd
en zijd, op en neder kijkend en loerend, en
toch zag hij niets van alles wat rordom hem
omging, nietshij keek te wijd en zag niets,
maar met de oogen van den geest, zag hij
over en door alles, en zijn hert was voren,
naar huis, naar alles wat hem dierbaar was,
en hij voelde een weiheid, die hem te wach
ten stond, die op hem loerde, en hem wonk,
ginder, tenden de reis.
Als pastor Denys den jongenzagtoekomen,
met glazende wezen en stralende oogen voel
de hij zijn gemoed volhoe lastig zou het
toch voor hem zijn, al die blijheid te ver
gruizen en het arm jongentje, uit de hoogten
van zijn geluk, in de ellendige werkelijk
heid neer te buischen. Met zijne fijne men-
schenkennis, wist hij wel waar het den jon
gen hield. Het plots en onverwacht geluk,
die verraadsche verlossing uit al zijn kwel
lende angsten, dit zalig thuiswaarts-varen,
dit alles had den jongen verbijsterd en hij
Ter Drukkerij van dit blad worden schoone
plakbrieven, programma's cn kaarten, goed
koop geleverd.
was overdaan alle lijden liet hij achter zijn
rughij zag alleen nog vóór hem, al het
zoete dat hem te wachten stond, en hij liet
zijn hert openzwellen en dronk zijn ziele zat,
aan deze stroomende lessching, argeloos rus
tend in de zee van blijheid en voldaanheid,
'lijk een vogel, die zingend en tingelend, in
het groen fokt, en, overmand van levens
vreugde, in de stralen der gloeiende zomerzon
tevlerkespelen ligt.
Niet zoohaast nochtans, was de jongen in
de spoorhalle en had hij den pastor gegroet
en de hand gedrukt, of bij zag die groote
ernstigheid, op dat altijd-open wezen en
weemoed, in de groote kijkers van den pries
ter en zijn herte neep toe.
Toen ze wat later op den trein zaten,
bezag de pastor zoo medelijdend den jongen,
die hem nieuwsgierig aanblikte en niets
meer vragen durfde dan nam de priester al
zijn moed bijeen en begon te vertellen
Remi, jongen, sprak hij, 'k heb beloofd
u nieuws te geven over uw huis en huisge-
nooten hewel manneke, ge moet u verijze
ren en verstalen en moed hebben, zulle I 'k
heb droevige dingen af te lezen.
Met den slag kwam de gruwelijke tegen
werking in Remi.
Met den slag, met den harden slag, leed
hij, meer dan hij lijden zou, bij het vernemen
van al dat smertelijk nieuws.
Hij had urens-gedurens geleefd, gezwom-
EASaCHENDAELB
Zit hier de namen der jongelingen die in
October dienst moeten nemen in het leger.
Cousement Cyriel, grenadiers Brussel.
Debusschere Henri, gidsen Brussel.
Deleye Ernest, 3e Linie Yper.
Devogel Jules, 2e Linie Gent.
Ghyselen Silver, jagers Charleroi.
Hostens Cyriel, jagers Bergen.
Pattyn Cyriel, jagers Bergen.
Petit Etienne, 3e Linie Yper.
Quinten Gaspard, 10' Linie Leuven.
Thorrez Marcel, jagers Bergen.
Vandecandelaere Alidor, jagers Bergen.
Vandenbussche Camiel, jagers Doornijk.
Vanhoorne Cyriel, jagers Bergen.
Vanlerberghe Leopold, jagers Bergen.
Leest en Verspreidt
men en gevlogen in begoocheling, 'lijk
betooverd en, met eenige woorden, was
alles weg en hij zonk in de bittere werke
lijkheid.
Vader is doodelijk ziek en berecht, ver
volgde de priester, en Meetje is in het oude-
manshuis 't is best dat ge dat weet, niet
waar jongen
Daar zat Remi, bleek als een lijk, paf-
geslegen, in onverdrageiijk lijden en zóó
beschaamd zóó eenlijk beschaamd 1
En nu zal dat alles wel beteren, troost
te de priester, voortaan zult ge thuis zyn
en vader en moeder troosten en bijstaan.
En Meetje schoot de jongen al opeens
uit. Meetje slikte hij, ik ga naar
huis niet zonder Meetje.
Uit het sparkend hert van pastor Denys
schoot een gloeiende vonke
G'gebt gelijk, kind, g'hebt gelijk
steek er u om naar 't oudemanshuis...
De pastor beurde den jongen op, die nu
voor hem zat, met het hoofd in de schouders
getrokken, onder het gewicht zijner groote
schuld en den zwaren last van zijn kruis.
Toen ze te Roeselare afscheid van mal
kaar namen, stelde de pastor dag aan Remi
om, volgens vroegere afspraak te Gonesse,
hem zijn pak in te dragen
"SEordt voortgezet,} -
r*T
run
.ljeloge.
zijn
verweet