Bijvoegsel aan HET YPERSCHE VOLKvan Zaterdag 6 September 1913 TRIMARD'S OP HET SPOOR GROOTE BELGEN. - Pater Desmet Het Kruis Het Ypersche Volk! Voor uwe Gerben Casier-Van Elslander De oorlog tegen Goden Kerk mogen wij ook noemen den oorlogtegen het Kruis. Het Kruis is het kenteeken.is de openbare belij denis van ons geloof. Daarom hebben de antiklerikale vijanden hit zoo bitter op het Kruis gemunt en daar vaar zij tijdelijk meester spelen, hebbenzij er haast bij, den strijd tegen het Kruis aai te vangen en hun strijdkreet te verwezoilijken Weg met het Kruis 1 En wat ziet men f Betevens de puinhopen welke de goddeloozen o/eral zaaien, bemer ken wij ook de scherven van de aan stukken geslagen kruisen geen kruisen meer op lijk koetsen en kerkhoven, gien kruisen meer op kerktoréns, geen kruisen meer in rechtban ken en scholen, geen kraisen in de huisge zinnen... in de herten der kleinen... Edoch het woord van den Goddel ijken Zaligmaker blijft waarheid de eeuwen door De machten der hel \ullen niets vermo gen De storm gaat over, de vijanden worden verslegen, het kwaad wordt tegen- gewrocht, het goede zegepraalt en het Kruis,, het Kruis waarop de Godmensch den Satan overwon... het onoverwinnelijke Kruis schittert weer in de volle glorie kenteeker. der zegepraal, belijdenis van het geloof De christenen herhalen met liefde en be trouwen het woord van den grooten dichter Guido Ge\elle Kruis te vergeefs de wereld bevochten Treed als baniere, wij volgen u op De strijd tegen het Kruis woedt nog in Frankrijk... doch daar rijzen voorteekens in 't verschiet dat het Kruis aldaar weerom prachtig pralen zal over een opnieuw ver- christende maatschappij. Treffend is het volgende verhaal dat de altijddurende zegepraal van het Kruis onloo chenbaar bevestigd. De antiklerikalen in Brazilië waren er in gelukt de ongodsdienstigheid der fransche kerkvervolgers na te doen en het Kruis, de beeldenis van den Rechtvecrdige uit de tribunalen te bannen. De helsche trawanten zegepraalden... doch dat heeft maar zijn tijd geduurd. Eene machtige volherdende protestatie tegen die heiligschenderij is uitgegaan uit alle standen der maatschappij... en nu is men aldaar oog getuige van de .indrukwekkende eerherstel ling. Eerst in de stad Sao*Paulo"dan te Sao- Salvador werd het Christusbeeld met plechtigheid in de gerechtzaal terug gehangen door den aartsbisschop en staatsgouverneur. Andere groote steden,als Bello Horizonte, volgen de eene na de andere het christene voorbeeld doch de hertroerendste plechtig heid had zeker wel plaats te Pétropolis eene froote stad dichtbij de hoofdstad Rio de aneiro. De Federatie der katholieke kringen, de katholieke bond der Advokaten en verschil- lige hooggeplaatste stedelingen vroegen aan den eersten rechter, namens gansch de be volking, te mogen het Christi Kruis terug plaatsen op het tribunaal. De toelating werd gegeven en deze plechtigheid geschiedde op den eersten Zondag van Juli. Een prachtig kruisbeeld werd gewijd in de kathedraal die tot proppens toe met biddend volk vervuld ■was. Daarna, heel de bevolking, de kinders, de studenten, de genootschappen, de krin gen, de muzieken, de kloosterlingen der stad vormden een machtigen stoet die in de meeste orde maar ook met de vurigste geest drift het Kruisten gerechtshove volgde onder het zingen van Wij willen God Wat echt Amerikaansch is de trams had den dien dag aan alle reizigers het kosteloos vervoer toegestaan ook waren uit de verste voorsteden de inwoners, zoo blanken als zwarten, toegestroomd tot die grootsche ceremonie. Cardinaal Arcoverde de Albukerque, aarts bisschop van Rio de Janeiro, en zijn hulp bisschop Mgr. Bennassi, bisschop van Pétropolis, de staatsgouverneur, de eerste rechter, zaten de plechtigheid voor; verschil lige redevoeringen werden uitgesproken ter eere van den Oppersten Wetgever, den Opper rechter, God Almachtig, den Koning aller volkeren en 't was onder het machtig gezang vanWij willen God dat de heugelijke dag een einde nam. De Braziliaansche pers gaf een volledig verslag van de plechtig heden... Zoo het gaat in Brazilië, zoo zal het elders gaan, zoo zal het altijd gaan, nu en in de toekomst tot dat het glorieuze Kruis in den hemel verschijnen zal als de Opperste Rechter zal komen om te oordeelen de levenden en de dooden. De machten der helle gullen niets ver mogen Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat Christus overwint, heerscht en regeert Leest en Verspreidt MENGELWERK N" 40 VIII. THUIS. Vervolg De menschen stonden versteld, dat jong meisje zóó te zien snikken, voor iemand die haar toch vreemd was ze fluisterden stil gaven malkaar stootjes met de elleboog maar Marietje hoorde, noch zag het ze was den man zóó eigen geworden h.j was voor haar een tweede vader, en ze had nu lang en zóó dikwijls, al de schatten van haar teer - minnend hert gelost, op den vader van hem, die haar vergat en verstootte. Ja, ze had in hem een liefde-weerkets gezoot van den af- wezige en den afwezige bemindin den vader. Zij had nu zoo lang, uit maagdelijke schuchterheid, haar tranen vertropt en haar leed opgeëten.en nu, bij dat graf, was er geen doen meer aan ze vergat wiar ze was, ze vergat al het volk dat rond laar stond, ze Bij verschillige gelegenheden heeft Het Ypersche Volk de tolk geweest van de gegronde klachten der ingezetenen, van het Zuid- Wes ten van West-Vlaanderen over de stijf moe derlijke zorgen waarmee de administratie der staatsspoorwegen hen behandeld. In Senaatzitting van Donderdag namiddag 21 Augustus II. heeft Senator Fraeijs de Veubeke, bij de bespreking van de begrooting der ijzer- wegen, het als zijn plicht geacht de aandacht van den Heer Minister Van de Vyver op dien erbarmlijken toestand te vestigen en krachtig aan te dringen opdat er eindelijk een einde zou aangesteld worden. De redevoering van onzen katholieken Senator van Yper is van zoo groot belang dat wij het nuttig achten deze hier over te vertalen volgens de Annates Parlementai- res. Onze lezers zullen zien hoe de geachte spreker, wel gedocumenteerd, de puntjes op de i 's zet, zoodanig dat het klaarblijkend voorkomt dat er enkelgoeden wil van wege de spoorweg-administratie van doen is om alles hier in orde te brengen... zoodanig ook dat, wordt er geen voldoening gegeven, wij besluiten zouden dat die «goade wilontbreekt bij het ijjerenweg-bestaan ten opzichte en ten voordeele van den Zuid-West hoek van West- Vlaanderen De toestand op onze spoorwegen Het loopt in den mond van 't volk, zegt M. Senator Fraeijs de Veubeke, dat de Mi nister van Spoorwegen zorge draagt gepaste treinen in te richten, om toe te laten aan de Kamer en Senaatleden van huis naar Brussel te gaan en van Brussel naar huis te keeren met het meeste gemak en in alle richtingen van 't land. Wat er ook van zij van de inzichten van den Heer Minister, als men het treinboek onderzoekt vindt men dat inderdaad de hee- ren wetgevers die 't geluk hebben langs in ternationale spoorbanen te wonen alle gemak hebben naar Brussel heen en terug te reizen, doch zoo is het niet voor de Volksvertegen woordigers en Senators die per ongelukke langs de groote wederlandsche ijzerwegen niet wonen... en om maar een bewijs ervan te geven .- het Arrondissement Yper is zeker wel het slechtst bediend van heel het land 't Is waar de engelschen hebben binst meer dan een halve eeuw de spoorwegen van West-Vlaanderen uitgebaat doch sedert 1905 heeft de Staat dit spoorwegnet over genomen en we zijn nu 1914 nabij. In 1905 werd het gezegd Binnen de vijf jaar zal de bevelkiüg van het nijverige en handeldrijvende West-Vlaanderen niets meer te benijden hebben aan de inwoners van an dere gewesten Ehwel, is het nu 8 Jaar nadien inderdaad zoo Sedert 1905 heeft het departement van spoorwegen enkele verbeteringen van aan sluitingen gegeven doch er blijft nog onzeg- gelijk veel uit te voeren vooaleer ons vol doening te geven. Hoe duurt het zoolang in onze streken alswanneer het, voor soortge lijken toestand in 't midden van 't land, Blechts drie jaar tijd heeft gekost om het overgenomen spoornet van den Grand Centralheel en gansch te versmelten met de staatsspoorwegen. Vermits wij de verzekering hebben dat de Heer Minister met de be3te meening bezield is en bereid is de toestanden der ijzerwegen in onze Btreken te wijzigen neem ik de vrij heid de volgende dringende verbeteringen te vragen. Onze verbindingen met de Hoofdstad De zoogenaamde parlement 's trein (3694) vertrekt uit Poperinghe te 10.36 u. uit Yper ten 10.56 uit Kortrijk (2815) te 12.32 en komt te Brussel aan te 14.08. Die trein breDgt ons wêer huiswaarts uit Brussel (2816) te 18.17, aankomst te Kortrijk te 19.58 om 't huis te zijn (3699) te Yper te 21.02, te Poperinghe te 21.18 ten ware men de aansluiting mist te Kortrijk, dan geraakt men 't huis (3701) te Yper te 21.37, te Pope ringhe te 21,54 u. I Er is slechts een goede trein in de richting van Brussel en verder op, t. w. (3670) 's morgens te^4. 51 u. uit Poperinghe, te 5 08 uit Yper om in de hoofdstad toe te komen (2811) te 8.10. Men werpt gemakkelijk op dat de ijzerweg Poperinghe-Yper-Kortrijk slechts een spoor heeft en dat weinigs staatsspoorbanen zulk druk verkeer hebben van koopwarentreinen. We verstaan wel dat in zulk geval het moei lijk is voor 't beheer het getal treinen te vermeerderen en de uurtafel te wijzigen in afwachting van het tweede spoor dat deze lijn volstrekt noodig heeft (1), doch ware het (IJ Vermits er zoo druk verkeer is van goede rentreinen en altijd welgevulde reizigerstreinen, moet dit baanvak Kort rij k-Y per-Po peringhe toch eene goede winst opbrengen. Het valt dan te verwonderen dat dit noodige tweede spoor zoolang weg blijft8 jaar reeds Hoe ver is die kwestie reeds gezet?... (Nota en vraag der redactie). vergat geheel de wereld, en ze liet haar herte bloeden, uit de wreede en diepe wonde, die nu wijd openstond. 't Waren toch éénige dagen, die op de be graving volgden, in 't Puidenestmoeder zat er 'lijk een O. L. V... en Meetje raziaande van haar Fernand zaliger en van Pier, haar jongen, en scheen nooit uitverteld heel hun leven werd opgehaald en 't vrouwtje klapte en tingelde, tot ze begon te missen en te mengelen dan nam Remi haar op en droeg ze te bedde. Maar de wereld gaat zijn gang en de menschen moeten mee zoo sluiten tijd en bekommeringen de wreedste wonden. Alles scheen weer op zijn plooi in 't Puide nest, buiten dat Lena er bekommerd en droomend uitzag. Op een Zondagmorgen kwamen de ge trouwde jongens een bezoek afleggen, en, wijl ze klapten hanske-door-de-mande, zegde Lena, botsbollig 'k Heb goesting om in dienst te gaan. Wat I wat I schreeuwde moeder, en wij wat geworden wij Luister^ moeder, onderbrak nu Lena-, we moeten verstandig zijn 1... Remi moet trouwen en een braaf wijveke intrekken, die u zoo wel zal bezorgen als ik men heeft mij een dienst aangeboden bij een pastor en... intusschentijd niet mogelijk naar een middel uit te zien om de koopwarentreinen te doen rijden 's avonds, na de laatste reizigerstrei nen f Dit is een systeem veel in voege bij de Compagnie du Nord en op verschillige Duitsche spoorwegen. De bevolking van het arrondissement Yper gelast ons, M. de Minister, u een trein te vragen uit Poperinghe vertrekkend rond 6.30 om te Kortrijk den sneltrein (3194) te vinden en zoo rond 9.18 in de hoofdstad te landen. De parlementaire trein (8694) kan zonder beletsel een 40 tal minuten te Pope ringhe verlaat worden, dan zal men de 38 minuten wachtens te Kortrijk niet meer verliezen, gezien het beletsel door den Heer Minister vroeger ingeroepen uit den weg geruimd is. Wat de namiddag-treinen betreft wij ge troosten ods ze niet te gebruiken om ons naar Brussel te begeven, zij zijn allen zonder het minste nut (2). Het Kortrijk8che zoowel als het Ypersche ware den Minister dankbaar kon hij ook een nieuwen sneltrein geven uit Brussel rond 13 u. om rond 14. 30 te Kortrijk toe te komen die zelfde trein zou kunnen uit Kortrijk te- rugkeeren rond 15.30 om te 17 u. te Brussel aan te landen. Beide nieuwö treinen zonden van passé aansluiting geven te Kortrijk met trein (3689) te 14.42 naar Yper en Poperinghe en met trein (3698) te 14 15 uit Poperinghe en te 14.32 uit Yper naar Kortrijk, In 't voorbijgaan, laat ik den Minister op merken, dat er geen sneltreinen zijn van Brussel op Kortrijk tusschen 9.06 u en 16.07 u. en van Kortrijk op Brussel tus schen 12.32 u. en 19 .00 u. Dat de Heer Minister niet opwerpe dat de onkosten van die nieuwe treinen niet zullen gedekt zijn hij mag wat dit aangaat op zijne twee oor en slapen... dezelfde vrees bestond als wanneer de sneltreinen 3194 (te 7 43 u. uit Kortrijk) en 2900 (te 16.07 u. uit Brussel) gevraagd werden. Men stelde ze op aanvraag in gang als proef voor een jaar, en... na de eerste drie maanden reeds moest het beheer bekennen dat de ontvang sten alle verwachtingen overtroffenen., dat dus beide treinen voor goed gingen blijven. Ik moet niet verder steunen op het onbe twistbaar nut dezer nieuwe treinen. Wat trein 2900 betreft M. de Minister heeft ons de verzekering gegeven dat hij, jaar uit jaar in (rond 10.30 u. uit Brussel) rijden zal eens dat de tegenwoordige werken aan de statie te Denderleeuw zullen toelaten deze trein te doen vertrekken binst de vier zomermaanden op het zelfde uur als dit aan geduid in het winter treinboek. De laatste trein uit Brussel naar Kortrijk (2818) vertrekt te 20.00 u. Ware 't niet mo gelijk van den Heer Mioister toe te staan dat deze trein binst de vier zomermaan den te Kortrijk zou aansluiting geven aan trein 3701 die daartoe binst hetzelfde tijdstip van een 50tal minuten zou ver laat worden om al zoo thuis te komen rond 22 45 u. Lijn Komen-Armentières De talrijke reizigers op deze lijn zijn allerslechte bediend een oogslag op den uurtabel is genoeg om ervan overtuigd te zijn. Nochtans, Heer Minister, is die kwaal niet ongeneesbaar, en zoo gij het toelaat, wil ik eenige wijzigingen aanduiden die seffens de meeBte voldoening sreven zouden aan de werkzame en neerstige bevolking van dit afgelegen hoekje van ons duurbaar West- vlaanderen. Vier puntjes. 1°) De trein 3470 (uit Meenen) komt te Komen aan te 5 54 u., en blijft er haperen tot 6.44 u. dat maakt 50 minuten tijdverlies en schade. Kon die trein voortrijden tot aan Waasten, Pont-Rouge en Le Touquet, (een afstand van 20 minuten maximum), hij zou kunnen naar Pont-Rouge vervoeren de werklieden van Yper en omstreken die bij zonder binst de drie wintermaanden van den suikertijd aldaar hun brood gaan winnen en die anderzins werkeloos ten laste vallen der openbare weldadigheid. 2°) Die zelfde trein draagt bij zfjn terug reis uit Komen naar Meenen (te 6 44 u.) nr 3674 en rijdt verder op naar Itousselaera- Brugge en de zeekust Te Meenen is bij in aansluiting met Lr 3676 op Kortrijk, dezen is te Kortrijk in aansluiting met 2828 op Moskroen, 2885 op Gent, 3194 op Brussel, 3201 op Ingelmunster. 3') De trein 3474 (uit Meenen) komt te Komen aan te 9.49 u. en blijft er haperen tot 10.13 u. Met 4 of 5 minuten winst ware 't gevonden om dezen trein ook te laten rij den, heen en terug tot aan Le Touquet. Hij zou aan de reizigers uit de Waasten-streek aansluiting geven te Komen met trein 3688 (2) De reizigers van het Ypersche z(jn 's na middags rond 2 1/2 ure bv. genoodzaakt de omreis langs Brugge te doen om daar een snel trein op Brussel te vinden. Hoeveel heeren ministers hebben reeds dien erbarmlijken toestand ondervonden en zfjn 's na middags uit Yper per auto weggereden (Nota der Redactie). En... en..., schoot haar oudste broer uit... En... en... Ge zijtpercies eene om pastorsmeid te worden ge zoudt zeker ook algauw zeggen wij preken niet vandage en we 'n hooren morgen geen biechte 1 Ze loechen allen en Lena nog wel meest, maar ze liet de koorde niet schieten en zaag de maar altijd voort 't Is ons gedacht jongens. Remi moet trouwen en ik ga dan in dienstalles wat ik win is voor moeder en Meetje, en ik blijf thoope-waart-in 't klein weefkamertje blijft het mijne, zoo zal ik een huis en een thuis hebben en ons boeltje zal op wieltjes ioopen en draaien dat de vonken uit den as springen. Moeder ruttelde niet meer, ze wist dat Lena gelijk had, maar wat zou Remi in de mot hebben Hewel, jongen, vroeg een der getrouw de, ge 'n zegt noch juit noch gup... Zijt ge misschien niet trouwziek I Ge 'n moet er geen duts op zijn, zulle Trouw maar helder op... 'k Wil den pastor zijn ambacht niet af doen, gekte hij. Hewel, laat u dan trouwen, zei de broer. (te 9.68 te Komen) naar Kortrijk van daar ook nog eens aansluiting te Meenen op Brugge en de kust en te Kortrijk met n' 2896 op Moskroen,2901 op Gent, 2813 op Brussel, 3207 op Ingelmunster. 4°) Dit zijn al, Heer Minister, reismidde- len en aansluitingen van de welke een aan zienlijk deel van mijn arrondissement be roofd zij0. 's Avonds zijn er geen treinen tusschen Komen en Waasten van 18.00 u. en 21.36 u. Ook tusschen Yper en Komen geen treinen tusschen 17.00 u. en 19 36 u. Het beheer zou daar kunnen verbetering in brengen met den trein 3304 uit Oostende (die te 17.59 u. te Yper aankomt) te doen voortrijden naar Komen-Waasten-Le Tou quet. Te Komen zou hij kruisen met trein 3695 naar Yper. Yper-Cortemarck Dit is een baanvak van de zoogenoemde lijn Armentières-Oostende. Die lijn is reeds 40 jaar door den Staat uitgebaat en 't is nog altijd het zelfde treinverkeer als over40 jaar. De spoorweg-administratie heeft galaten wat dat was en is roerloos gebleven, intusschen nochtans is de bevolking vermeerderd, is handel en nijverheid uitgebreid... en zou nog meer uitgebreid geweest zijn hadden zij beter geho'pen en bediend geweest door de Staatsspoorwegen. De handeldrijvende bevolking van die streek benoorden Yper Boesinghe, Lange- marek, enz... klaagt en vraagt sedert jaren en jaren, eerbiedig ja, maar ook krachtda dig... om nieuwe treinen te bekomen en beter aansluiting met Yper-Brussel en Cortemarck - Br ugge-Gent. Waarachtig, een weinig goeden wil van wege de administratie had genoegzaam geweest. Er is middel, M. de Minister, vol ledige voldoening te geven aan die uitge strekte streek waar de werkzaamheid zoo groot is en waarvan de noodwendigheden zoo dringend zijn. Nog eens, ware het een groote dwaling op te werpen dat nieuwe treinen de onkosten niet dekken zouden eh wel dan, doet eene proef van zes maanden en ge zult zien dat ik ten volle gelijk heb. Wat meer is als men gedurig opwerpt dat de uitbating van ons uitgestrekt belgisch spoorwegnet een te kort veroorzaakt aan de schatkist als dat klaar vastgesteld is wat ik persoonlijk geloove kan men de vervoerprijs in le en 2e klas alleen niet ver- hoogen Is er een land in heel Europa waar er zoo goedkoop gereisd wordt als in Bel gië (3) Oud materiaal. Groote gevaren M. de Minister is het volstrekt noodig dat gij zoudet veranderingen brengen aan het materiaal Het is nog altijd,sedert de over name in 1905 het voorhistorisch materiaal van rijtuigen dat gebezigd wordt op de lijn Kortrijk-Yper-Poperinghe. Wagens zonder noodbellen, (4) met een verlichtings- en ver warmingstoestel dat ook niet zonder geva ren is. Mijne Collegas in de kamers hebben reeds meermaals de volledige beschrijving gegeven van die ongezonde, ongemakkelijke, gevaar lijke rijtuigen. Ik moet niet verder erop steunen. (5) Wat ook moet aangestipt worden 't is dat de reizigers op die ongelukkige lijn, alle dagen, bloot gesteld worden aan ontrigge- lingen en nog grooter rampen, gevolg van de overgroote snelheid waarmede sommige avond-treinen rijden.... om den tijd te her winnen verloren in tusschen statiën in krui singen enz, enz... (6) Welnu het materiaal is te licht, de lijn is te slecht geleid op verschil lige plaatsen om 80 kilom. ter uur te rijden. Late postbestellingen door de schuld der ijzerwegen. Het Ypersche Volk heeft over eenige maanden reeds geschreven dat de Heer Senator Fraijs de Veubeke met die zaa-k ook bezig was. Nog eens heeft ze te berde gebracht en met reden. Ik ben, zegde hij, de woordvoerder van mijn uitgestrekt arrondissement er. ook wel een weinig de tolk van het arrondissement van den Heer Minister, om nog eens te steu nen zooals de Minister van Posterijen er reeds op steunde om een trein of een treinske maar... (desnoods een automobile) te bekomen 's morgens vroeg tusschen Brug ge en Thourout opdat de brieven en cores- pondencie met den nachttrein te Brugge (3) We bedanken M. den Senator Fraeys de Veubeke over de belangen van Langemarck en omstreken gesprokente hebben. Het is in 't-voor- deel der Ypersche belangen hoog t(jd dat er beter treinen bestaan op de l(jn Yper-Cortemarck Dit beeft Eet Ypersche Volk reeds vroeger bewe zen. Na dat de buurtspoorweg Bixschote-Lange- marck-Roussalaere in uitbating is kan dit niet anders dan schade aan Yper berokkenen, daar de handelsbetrekkingen met het Langemarck- sche Rousselaere-waart zullen gaan en Yper verlaten. (Redactie). (4) Ook zonder W. C. (Red (5) Wanneer zullen wfj staatsr(jtuigen heb ben?... Misschien op de 10"* verjaring van de overname te vieren of nog later Wat nieuws daarover a. u. bl. (Red.) (6) Met een dubbel spoor zou men geen tijd ver liezen in 't kruisen. (Red.) Opeenvischdag, 's achternoens, met een plechtig lof, grolde hij. Hij klopte zijn pijp uit, op den top van zijn kloef, legde ze op den kavebank en stapte buiten. Met al uw rikzagen, ruttelde hij, ge vergeet de beesten de geite bleet 'lijk een gekeeld zwijn. Hij was de deur uit en de getrouwde jon gens zagen hem dien avond niet meer weer. Toen hij later ingeslenterd kwam, zat moeder in de kamer te bidden en Meetje was in bed. Lena zat alleen in de keuken, en aan den avondkost doende, en, wijl Remi zijn pijp aanstak, vroeg ze hem Remi, waarom loopt ge alzoo van de bende weg? Die getrouwden moeten hun neus niet tusschen onze zaken steken, vijlde hij. Hewel neen z', zei Lena, maar nu ze weg en teur zijn, zeg me nu eens, wat ge van mijn voorstel peist?... Ge zijt een beste jong en ge offert u voor mij op, kropte hij, met tranen in de oogen. Niet te doen, snakte ze, dat is mijn wensch en verlangen ik ben geschapen om te dienen, maar ge moet meewillen, jongen, ge moet trouwen met Marie... Wij moeten naar geen vreemde streken varen, om voorbeelden van deugd en kloek moedigheid te vinden. (A. Duclos Onze Helden Vlaanderen heeft Verbiest gevierd, den te lang miskenden Groote.., Laten wij hopen dat die feestviering en herinnering zal veel bijgebracht hebben om stamgevoel, volks fierheid en vaderlandsliefde te doen ontwa ken en aan te vuren in de herten der Belgen. Te dien einde hebben wij besloten, nu en dan, een woord te schrijven over: GROOTE BELGEN..Vandaag over j a PATER DESMET Over vijf en dertig jaar richtte men te Dendermondé bet standbeeld op van Pater Desmet, jesuiet, om in hem een der grootste kinders van het Belgi ch Vaderland te ver heerlijken. Pater Desmet stierf in 1873. Weinigen tijd daarna schreef de vermaarde geschied schrijver G. KurthBelgië heeft in deze eeuw geen grooter man voortgebracht dan Pater Desmet en 'k weet niet indien onze tijd een grooter beschaver heeft gekend. Men kent in alle landen den naam van den Engelschen reiziger en navorscher Living stone maar deze heeft veel min geleden, veel mm gedaan voor de beschaving dan de Belgische Jesuiet Desmet. Ja, vraagt aan den EDgelschman wat hij weet van Livingston# en hij zal fier het hoofd verheffen en u spreken van zijn roem rijken landgenoot. Maar vraagt aan een Belg wat hij weet van Pater Desmet, hij zal onverschillig de schouders opsteken, niet weten wie deze is, niet weten dat zijn standbeeld staat en waarom het staatte Dendermonde. Gemis aan stamgevoel, volksfierheid en vaderlandsliefde Gelukkig nu dat Pater Laveille, ook een Jesuiet, een levensbeschrijving (met voor woord van M. G. Kurth) komt uit te geven, 't Is wel een boek in fransche taal, des niet tegenstaande hopen wij dat velen dit werk zullen lezen doch wij wenschen vuriglijk dat ook een boek in vlaamsche taal den vlaamschen Pater Desmet leere kennen aan zijn vlaamsche stamgenooten. Pater Dasmet is zendeling geweest in Noord Amerika, in de Far-Westhet Verre Westen, bij de Indianen-Roodhuiden in de Rocky-Mountains, het Rotsgebergte. Kloek en sterk gebouwd, met een geestdrif tige natuur, stoutmoedige durver scheen hij van jongs af bestemd te zijn om de zeegeva ren te trotseeren, of om de wijde wereld in te loopen ©p zoek in onbekende streken naar nieuwe volkeren. Hij spreekt met een zen- deliüg, hij overweegt, hij beslist, hij ver trekt naar Amerika met acht medematen. Na zijn noviciaat, zijn scolasticaat, zijn be reidingstijd, is zijn brandende natuur ge staald, getemperd, geheiligd door de gratie Gods. Hij gaat naar de Roodhuiden, naar die goede wilden, die beminnelijke onbe- scbaafden, hij werkt en Blaaft en zwoegt, hij misprijst de gevaren, hij lijdt eü bidt, hij wordt de vriend der wildste en bloeddorstig- ste onder de Indianen. Hij spreekt hun Gods woord, hij leert hun het kruis kennen en den Gekruisten, ze verzachten van aard, velen beschaven, velen bekeeren. Doch Pa ter Desmet is niet alleen de katholieke zen deling, hij i8Qokde vredestichter. Op zijn woord zullen de wilde Sioux de oorlogschap begraven en de vrede-pijp rooken met de ge- burige stammen. Later alswanneer de Rood huiden getergd en uitgebuit door de inwij kende Blanken den grooten opstand ten uitvoer brengen, is het Pater Desmet al leen. en niet de Amerikaansche legermacht, die gelukt om de opstandelingen tot beda ren te brengen wHij komt afgemat en gebroken naar Eu ropa terug om zijne geknakte gezondheid te herstellen of om hulpgelden te verzamelen voorzijne Wilden.Negentien maaldoorkruist hij den uitgestrekten Oceaan en de on metelijke Nieuwe Wereld en gelukkig is hij zijn duurbaar volk weer te vinden in het rotsgebergte en in de onafzichtbare woestijn. Zij ook ze juichen het Zwartekleed (zoo noemden ze hem) toe bij zijne terugkomst. Bij duizenden vragen ze hem het doopsel, en hunne wildheid wijkt en smelt in christelijk heid en heiligheid onder de gratie Gods en de kracht der Sacramenten. O, wat is het zoet, gebrek en ellende te lyden voor de zielen. Pater Desmet schreef het eens zelf aan een vriend k Heb ver schillige jaren lang gedoold in de woestijn, sedert drie jaar heb ik geen een brief ont vangen. Twee jaar lang heb ik geleefd in het gebergte zonder ooit brood, zout, koffie, thee of suiker te proeven. Gedurende vier jaren had iknoch dak noch bed.Zes maanden lang had ik geen linnen om mijne kleeding te ververschen en hoeveel maal moest ik dagen en nachten overbrengen zonder een kruimel brood te eten, zonder een druppel water om mijn dorst te lesschen. Maar wat is al dat lijden als er zielen te winnen zijn voor dewelke Jesus zijn bloed heeft vergoten. Bloedend heeft Pater Desmet zedelijk ge leden tot in het diepste zijner ziel, om de betichtingen ten zijne opzichte zelf, om de beproevingen welke zijne Indianen te verdu ren hebben van wege de Blanken. Doch al die kruisen verdraagt hij met vreugde uit liefde tot God en om de bekeering der Wil den. Een kruis alleen wierp hij van zijn schouders, het was de bisschoppelijke wij ding met dewelke Paus Gregorius XVI en PausPiusIX hem wilden vereeren. Altijd trachtte hij en gelukte hij die eer te ont vluchten. Hij stierf na een halve eeuw apostolaat, beweend door de Indianen, betreurd zelf door de onbekeerden die de dood van den missionaris aanzagen als de grootste ramp van hun ras. Doch ziet zijn werk stierf niet met hem Jesuieten, Oblaten, Franciscanen, wereld- sche priesters zetten het voort... en dit werk had zich uitgebreid ware 't niet geweest dat de Roodhuiden gedurig vervolgd door de Amerikanen, altijd beroofd van hunne lan den, beperkt ea ingesloten, langzaam aan 't uitsterven zijn. Het ware te wenschen, ja. dat het leven van Pater Desmet ia 't vlaamsch verscheen, voor het.vlaamsche volk, opdat het zoo een groote man zou kennen en eeren zoo zou het ook meer gehechtheid gevoelen aan het vaderland, meer liefde voor den geboorte grond meer stamtrots en volksfierheid. Pater Desmet en nevens hem zooveel an deren uit dit tijdstip, en ook de groote zen delingen van onzen tijd moeten de Belgen kennen om dezen meer en meer genegen te zijn, nu dat de Satan en zijne helsche tra wanten de belgische vrijmetselaars 'ge zworen hebben de geloofsboden van Chris tus, te vervolgen en te verjagen, te pijnigen en te martelen. Vlamingen, Jongelingen vooral, kent en prijst de christene helden uit uwen stam ontsproten, zij zijn de roem der kerk, zj zijn de eer van het vaderlandzij wezen voor u een oorbeeld en voorbeeld aankomend van daar naar Thourout zouden vervoerd worden om van daar met trein 3160 (teqTq u.) te Roeselare.Yper, Poperinghe en en al de tusschenliggende gemeenten toe te komen. Dit is immers een aanzienlijke post die nu slechts van af 9 u. besteld wordt en die dan reeds van 7 u. zou kunnen ten huize gebracht worden zulks vóó" het vertrek van handel-reizigers die met de 8 u.-treinen en trams 't land in gaan. Dit treinske, of dit ver voer van Brugge naar Thourout zal zeker kosten dat het!., in dit geval moet bijzon der belang (t. w. dit der schatkist) onder doen voor algemeen belang (t. w. dit der handel en nijverheid's uitbreiding in West- Vlaanderen. Ik vrage dus dat de Minister dit niet zou weigeren om minderachtige finan- cieele redens. Hij zat te wikkelen en te wrikkelen en ant woordde niet. Ziet ge Marietje niet meer geerne vroeg ze, zijn klakke van voor zijn oogen trekkend. Hij zat te weenen, stil, zoo stil, en de tra nen leekten over zijn wangen en rolden af 'lijk knikkers. Ziet ge dan Marietje niet meer geerne, vroeg ze nog eens, bekorend. 'k Zou er voor sterven, npkte hij, 'k zou er voor sterven, maar ik ben te groote sloeber voor dat braaf kind. Ha, dat is 't, loech Lena Ha, ja nu heb ik het vast 'k wist niet waar het venijn zat. Ha, ja 1... en 't is om zulke prutsredens, dat ge dat jong doet lijden 'lijk een ziel in 't vagevier... 'k zal er mij gaan doorruiffelen 1 Wacht gij geneuk... Ze greep hem bij zijn kaken en boorde haar oogen in de zijne hij liet haar begaan en gaf hem verloren, verloren in de armen van het geluk, dat hij wist naderen, en niet meer wegstootte, en naar hetwelk hij verlangde met al de hankering van zijn hert. Hij gaf hem verloren zijn koppigheid was vergruisd en hij liet Lena begaan, haar eigen weister en hij vroeg zelfs niet, hoe ze dat al aan boord zou leggen 't was hem ge lijk hij wist dat de groote blijdschap komen Indien de Heer Minister aan dit minimum van rechtveerdige eischen wil toestemmen is hij verzekerd van de toejuichingen der 140,000 inwoners van ons arrondissement en van eene erkentenis zoo er nooit een Minister verwierf in onze streek. Bouquets, Bloemkorven, Rouw kronen en Tafelgarnituren WEND U TOT HET HUIS Kaai 43, en Meenenstraat, 8. zou, en hij verwachtte die,met volkomen zeker heid, berustend en tevreden in het heerlijk vooruitzicht, gelijk een kind, dat bij het sla pen gaan, vele schoon van moeder beloofd en hem in moeders armen werpt, en hem door haar in slaap laat wiegen, en aan haar de zorg oveilaat om, bij het krieken van den dag, de mooie dingen op te toveren. Hoe was die ommekeer zoo onverwachts gekomen Als het ei tenden gebroed is, kipt het kie ken. De jongen was met zijn zeiven opgevoch- ten zijn fut was uit en zijn overgave nakend. Zijn koppigheid stierf uit, gelijk de vlam van een olieloos lament, dat springend en dan send, met één flikkering uitdooft. Ware Lena bot en kort geweest met hem, ze zou weer olie op het uitgaande vier gego ten hebben maar neen, ze was zoet en zacht geweest in haar ruwheid ze had haar zei ven geslachtofferd voor hem en met den slag, smolt zijn hert en al zijn weerstand ook, 'lijk sneeuw voor de zon. Zijn kop was gebroken en zijn hert lag ge- smierig te beien, 'lijk een diep-gelabeurde, doer-eegde en fijn-gerakelde akker. H; "JEor.tN .voortzet* r*~>

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1913 | | pagina 3