Ikerheli Ifeakiuler ^Vrijheid van Onderwijs Binnenland Buitenland YPER nBRQÜDISSEHIEHT 48e Jaar Nummer 2482 Zaterdag 20 September 1913 Wekelijksche Oplage 8000 nummers CALLEWAERT-DE MEULENAERE Het Ypersche Volk YPER WERVICK VOOR 'T HEELÊ JAAR Te)on N° 52 Al wat opsftnkondigingen, inschrij vingen, enz,eft, moet vrachtvrij aan den Uitgevonden worden BeTBRSTRaaT, 36, YPER Prijs per Nummer centiemen. VRIJHEID VAN ONDERWIJS Tegen den Godsdienst Leest en Verspreidt Griekenland en Duitschland Het Turksch leger naar Thraeië Katholieke Jonge Wacht, Yper. ZONDAGRUST Kerkelijke Plechtigheid m INSCHRIJVING bulten Belgle vracht er bij. Handschriften worden niet teruggezonden. Naamlooze schriften worden niet in acht genomen. Briefwisselaars worden verzocht telkens hun volledig adres op te geven. Ieder boek waarvan twee afdruksels zijn ingezonden, wordt besproken. AANKONDIGINGEN Gewone 0.15 de regel. In't blad 0.30 de regel. Rechterlijke 1 fr. de regel. Groote en langdurige volgens overeenkomst. Bekendmakingen bulten West- en Oostvlaanderen worden ontvangen bij AGENCS HAVAS, te Brussel- Zondasr 21 Septf. 19c zondag na Sinxen. (3" Zondag van Septen- H. Mattheus, apostel. Evangelie 'van Zondag. In dien tijd sprak Jezus tot'de ('ieslers en Farizeën in gelij kenissen. Pet ri k delen is gelijk aan een koning, die een bruiloftsmaa zijn zoon had bereid En hij zond zijn dienaren cgenoodigden tot de bruiloft te roepen, en zij wilde komen Wederom zond hij andere dienaren en Zegt aan de genoodigden ziet, ik heb nfjn meereed, mijn ossen en mestvee zijn geslacht en alles-'id komt ter bruiloft. Doch zij sloegen er geen acht gingen heen, de heen naar zijn hoeve de ander n!" handelszaken. De overigen grepen zijn dienaren mishandelden en doodden hen. Toen de koning dnam, ontstak hij in toorn en hij zond zijn leger eif'gde die moordenaars en stak hunne stad "in brfoen zeide hij tot zijn dienaven Het bruiloftsmaal 1 gereed, maar de genoodigden waren het niet wa.Daarom gaat naar de kruispunten der straten en noJP de bruiloft allen die gij zult aantreffen. En zenaren gingen de straten op en verzamelden alleir'j aantroffen, slechten en goeden en de bruiloftszaa' gevuld met gasten. De koning nu trad binnen om düggenden te zien, en hij zag een man, die niet in ffjskleed was gedost. En hij zeide hem Vriend, hog'j binnengekomen zonder bruilofts kleed En deze n)de Toen zeide de koning tot zijn dienaren Bind1 handen en voeten en werpt hem daarbuiten in dpternis daar zal het geween zijn en het gekners de»en- Want velen zjjn geroepen, maar weinigen uitved- Maandag- O L. Vrouw van de VII Weeën G/Ïa déSocos, maagd; UB. Mauri tius en gezh martelaars. Dinsdag di. Linuspaus en martelaars Woensd24- O. L Vrouw der Slaven. Donder25- H. Ihomasvan Villanova, bisschop. Vrljda6- dJH. Cyprianus en Justinus, martelaars Gedur Aanbidding te Komen. Zaterif 27 HH. Cosmas en Damianus, martelaa Dc Belgen stellen de vrijheid op fioogon prijsdat weet iedereen, dat vat iedereen die met menschen omgaat en een stonde nadenkt. 1 De Belg kan geen dwang verdragen vraag hem beleefd een dienst en ge vindt hem seffens gereed, met alle welwillendheid, zelfs een lastige taak te vervullendoch', gebaar niet dat hij MOETdoen, al was hot maar een kleinigheid, of hij' zal tegenstrib belen. Dal is zijn aard, zijn karakter, dat is met hem vergroeid heelemaal, dat zit hem in het bloed. Dc Belg heeft gelijk 1 Wij zeggen dat niet omdat wij zelf vrije fiere Belgen zijn maai dat zeggen, dat loven en bewonderen de vreem delingen in onzen volksaard. De Belg heeft altijd, door de eeuwen heen, gewroet en gepijnd en gestreden om vrij te zijn 1302, de Boerenkrijg, 1830 én meer andere heldendaden zijn daar om het te be wijzen. De naam van zijn vorst was voor den Belg van minder belang als die vorst hem maar volle vrijheid gunde de Belg is getrouwe onderdaan, maar verdraagt geen dwingelandij. Het bifzonderste dat de Bel gen aanvingen na het jaar '30, was ook de vrijheid verzekeren van alle Belgen, bijna de onvoorwaardelijke vrijheid in yele zaken, door vaste, onschendbare bepalingen der grondwet. Een dezer gewaarborgde vrijheden is de de belangrijkste, de heiligste misschien, om .dat de huisvaders haar diepst in het hert dragen en... ómdat zij meest wordt aange^ vallen. 'Luistert rondom u, dagelijks, naar hetgeein de vaders en moeders over hunne binders zeugen, hoe zij beramen dag en nacht soms onderhooren links en rechts, om met zeker heid te weten WELK ONDERWIJSGE STICHT VOOR HUN KIND HET BF.ST GESCHIKT VOORKOMT. De ouders zijn te vreden, met innig fierheidsgevoel, als zij hoo ren zeggen dat hun kinders op hun gelijken, dat zij dezen trek van vader Jjcbben, genen trek van moeder, dat zij in houding en lichaamsbouw hun vader en hun moeder ge lijken... Doch schooner nog is hun levens droom, hun innig zielsverlangen, waarop het huisgezin gebouwd zijne rotsvastheid bewaart spijls alle aanval len te weten jje betrachting in hunne kin ders te ontwikkelen dc geestesgesteltenis, welke zij hooier schatten dan de lichamelijke ge lijkenis De ouders zien in hunne kinders de voortzetting van hun leven, de voortzetting van hunne gedachte, van hunne opinie, van hunne geloofbelijdenis welke zij de kinders willen schenken en overlaten als het koste lijkste erfdeel. 4<4i zonder onder- Zoo bestaan de Belgen scheid van politieke denkwijze - wanneer het geldt de opvoeding van hunne eigene kin ders. Van hunhe eigene kinders 1 Edoch... er zijn, eilaas politiekers die voor hunne eigene kinders die vrijheidswaar- borgen eischen en dezelfde brutaal, onberm- hertig weigeren aan andermanskinderen, aan dé kinders van den minderen man, van den werkman. Rijke liberalen en socialisten, die voor zichzelf de vrijheid van onderwijs af- cischcn omdat zij het betalen kunnen staan op als volksdwingelanden en durven halsstarrig diezelfde vrijheid van onderwijs weigeren aan kinders van mindere en arme ouders... Dat is boosheid, dat is dwingelandij Boosheid, ja want, zoover worden die liberale en socialistische kopstukken geleid door hunnen onverzadelijken godsdiensthaat... Weg met den godsdienst I is hun strijdkreet, en om hun doel te betrachten, om den gods dienst te verdelgen, vinden zij geen beter middel dan de school aan te vallen. Daarom bekampen zij de vrije scholen, omdat zij weten dat vrije scholen in Belgie op weinig uitzonderingen na godsdiens tige scholen zijn. Daarom willen zij de kinders der minde ren en armen dwingen naar officeele scholen te gaan, dewelke zij aanzien als de hunne, omdat zij, eens meester, er uit den gods dienst zullen verbannen en er in, van nu af, den godsdienst bestrijden met alle moge lijke middels. Schooldwang willen zjj... om tot zooge zegd ONZIJDIG onderwijs te verplichten Om de menschen niette verschrikken, trekken zij een valsch vrijheids-masker voor het laffe aangezicht. Plechtstatig beweeren zij dat het onderwijs moet ONZIJDIG zijn, dat er aan jde kinders nooit of nooit mag gesproken worden van een mogelijken godsdienst., dit immers zeggen zij zou de vrijheid schen den van het kind, dat later gansch meester moet zijn van een godsdienst te kiezen naar zijn zin 1 1 Bedriegers En de vrijheid der ouders, wat doen zij ermeê Behoort het kind aan zijn ouders ofwel aan die antiklerikale dwingelanden 7 Zijn de ouders vrij, Ja of neen, een onder wijs te kiezen voor hunne kleinen 7 Is het hun ouderlijk recht, ja of neen, hun kunders op te. voeden volgens hunne godsdienstige gedachte 7... Nogmaals aan wie is het kind 7 ONZIJDIG ONDERWIJS 7 maar dat be- 'staat niet... In Frankrijk "hebben het de vrij metselaars, met de oud-minister Vihviani aan t hoofd, verklaardOnzijdigheid ft een Jeugen, een dekmantel om de goedzakkige gcloovigen niet te verschrikken, nu hoeven wij niets meer te vreezen, we mogen het mas ker afwerpen en openlijk zeggen dat ONZIJ DIG ONDERWIJS niet bestaat, dat wij on godsdienstig onderwijs willen en niets anders! Is dat niet klaar 1 Geen onderwijs meer zonder God... maar onderwijs tegen God ONZIJDIG ONDERWIJS 7 Maar zal die on mogelijke onzijdigheid blijven bij godsdienst alleen 7... Wil men onzijdig zijn, dan moet men het zijn op alle gebied, dan mag men ook aan de kinders geen geschiedenis leeren niet spreken van koningdom, bij gevaar re publikeinen te mishagen... niet spreken van vaderlandsliefde, bij gevaar yan socialisten kwaad te maken... ONZIJDIGHEID I 1 I maar dan mag men zelfs het kind niet laten opschrijven op de registers van den burgerstand, want het be lemmerd den vrijen keus van't kind, dat later misschien een ander vaderland zal kiezen Verstaat ge, lezers, tot welke gevolgen de onzijdigheid indien ze mogelijk ware leiden zou 7 Valschheid en logen is 't van wege de 'volksbedriegende antiklerikalen, die maar een doel betrachten het volk in dwingelandij kluisteren en dwingen ongodsdienstig onder wijs te volgen... om dat volk, naar hun voor beeld, goddeloos te maken. Goddeloozen zijn ze zelf, die de plannen uitvoeren in de vrijmefselaarskrochten ge smeed, 't is hun haat tegen God die ze aanvoert om rondom hét kwaad te stichten en zielen te rooven... Maar... nog luidt do kreet Zij zullen haar niet hebben, de schoone ziel van 't kind!» Vrijheid van onderwijs, dit willen, dit eischen wij, katholiekenvrijheid, dat ligt in onzen volksaard, en wee dezen die ons de vrijheid willen ontnemen. Vrijheid van onderwijs, dat bëteekènt al lo scholen op gelijken voet, allen gelijkelijk ondersteund door Jiet geld dat alle laslen- betalers in de staatskas storten. Vrijheid van onderwijs, dat is aan alle ouders den vrijen keus laten hunne kinders toe te vertrouwen aan de scholen welke zij verkiezen... Zulke vrijheid vyillen wij erkend en ge vesligd door de nieuwe schoolwet, die moet en zal gestemd zijn. Leve de vrijheid I leve de Schoolwet I 't Gebeurt om gaaien te paaien dat socialistische kopstukken en hunne roode gazetten, hij hooge en leege- zweren dat zij tegen den Godsdienst niet zijn, dat Gods dienst een private zaak is welke zij zich niet aantrekken, dat iedereen in de roode partij is wat hij wil geloovige of vrijdenker, en dat niemand daar zijn neuze steekt in die persoonlijke opiniën. En... 't gebeurt, 't gebeurt zoo dikwijls dat er gaaien zijn die zulke roode leugentaal als orilaalbare waarheid aannemen. Het volgende trekken wij uit de socialis tische JOURNAL DE CHARLEROI Wie heeft er ooit gedacht dat de socia listische pers kan onzijdig blijven tegenover de kalotins, de ergste vijanden van het so cialism en TEGENOVER' DE KERK. DTE DE VERSTOFFELIJKING IS VAN DE GODSDIENSTIGE LEUGEN. <- Integendeel, het is oUze plicht en o| zending, ze hij elke gelegenheid te ontmaskeren en ze voet voor voet te bestrijden op elk gebied, politiek, ekonomisch en wijsgeerig. En we zullen daaraan niet te kort blijven. Denkt niet dat dit de opinie is enkel van eene gazet, opinie tegenstrijdig met de socia listische leerstelsels in 't geheel niet dat is heel en al de socialistische leering. Over enkele weken stierf de duitsehe so cialistische profeet Bebel... ftusschen haakjes gezegd; die'opgehouden had werkman te zijn om roode spreker en schrijver te worden en zoo bij zijn afsterven de kleine arme- menschen fortuin naliet van 1.700,000 fr.).,. welnu. Bebel schreef CHRISTENDOM EN SOCIALISME STA AN TEGENOVER ELKANDER ALS WATER EN VUUR Dezelfde Bebel verwierp het christelijk hu welijk e'h in een smeerigen boek, getiteld „De Vrouw" zette hij een roode leering vooruit over zedeleer, die slechter is dan het dieren leven. Is het nog de roode Journal de Char leroi niet die, hevig uitvallend op 'de chris- tene Vrouwenbeweging, met die woorden ein digde: «ELK SOCIALIST MOET HET Al-S EEN PLICHT AANZIEN DEN OORI.OG TE VOEREN TEGEN HET KRUIS. w Zegt dan, lezers, zijn de roode volksver leiders, zijn de roode gazetten tegen den gods dienst, ja of neen 7 En die leer van het waalsch'e socialistisch dagblad, die leer van Bebel, is de eigenste en zelfde die voorgedragen wordt én rond gestrooid onder het bedrogen volk door LE PEUPLE van Brussel en VOORUIT van Gent... Is het VOORUIT niet die propaganda maakt voor het goddeloos roo-de feest der nieuwe heidenen, om de kleinen af te trekken van geloof, sacramenten, van Doopsel en II. Communie? Is het VOORUIT niet die op di muren van Gent een hemeltergend plakkaat hechtte, waarin de afschuwelijkste godslaste ringen stonden tegen het Allerheiligste Sa crament en de H. Communie Dat is hun eerbied voor andermans opinie, hun onzijdigheid tegenover den Godsdienst Gaan er dagen voorbij zonder "dat de roode lazetten duivelsche middels in 't werk stel len om den godsdienst aan te randen, en valschelijk de H. Kerk hatelijk te maken in de oogen van het volk. Goddelooze, gewéterilooze schrijvelaars wroe ten met hëlschen haat om hun eigen god deloosheid te verspreiden in de samenleving Hoe onverstaanbaar is dan de handel wijze van christene menschen die, we tens en willens, zulke gazetten koopen en lezen. Zijn ze, zij Christenen, zoover reeds hfgedwanld van den goeden weg, zoo diepe verblind dat zij het als geen kwaad meer aanzien zulke goddelooze bladen te lezen? Voelen zij dan niet dat die gevaarlijke, die verbodene lezingen, dag per dag, een spran kel uitdooven van het licht des geloofs, een sperke dooden van de christene liefde tot God en den naaste 7' Verstaan ze niet dat zij aan hun christen plicht grootelijks te kort komen met het werk der goddeloozen door hun penning, hun lezing te steunen en Ie verspreiden, dat zij handelen tegen hun christen geweten en misdoen tegen God 7 Christene verdwaalden, doet de oogen open, en laaf de verboden vruchtweigert die god delooze schriften, verwerpt de roode gazetten. Koning Constantinus van Griekenland heeft verleden week een bezoek gebracht aan den Duitschen keizer, en in zijne redevoering, op een groot banket uitgesproken, den lof ge- 'maakl der Duitsehe officieren, die hij deed doorgaan als de ware africhters van het Griek- sehe leger. Die woorden verwekten veel opspraak in Frankrijk, en het Fransch gouvernement heeft zijne ontevredenheid daarover laten blijken. Tot nu toe bleef Frankrijk ten achter voor do samenstelling der internationale kommis sie, die Griekcnlands' nieuwe uitgebreide gren zen in Epirus moet vaststellen, omdat het wist, dat, zou er geen uitstel te winnen was, Griekenland zonder verweer zou gedwongen zijn de voorwaarden van Italië en Oosten rijk te aanveerden. De vriendelijkheid van den griekschen ko ning voor den duiischèn vorst heeft Frank-: rijk van die gunstige houding doen afzien en dadelijk zijn zijne vertegenwoordigers bij dc kommissie benoemd geworden, zoodat Oös- ttenrijk en Italië huUne plannen ten schade van Griekenland zullen kunnen doordrijven. Er was vastgesteld dat de Grieksche ko ning rechtstreeks van Berlijn naar Parijs zou reizen. Nu is er beslist dat hij eerst naar Londen gaat, denkelijk om daar steun voor Griekenland te bekomeh. Volgens inlichtingen uit zekere bron, zijn Zaterdag 50 turksehe officieren en eene ba taljon linietroepen naar Souffili gezonden. Zij waren vergezeld van een korps Vrij- wllgiiers. De afdeeling richtte zich naar het oosten van Thraeië. Verschillige legerdokters werden medegenomen. Zondag morgen zijh 900 andere officieren en turksehe soldaten, in boeren verkleed, in Thraeië gedrongen. Men is in sommige Balkansche middens over die troepenbeweging erg ongerust en men meent dat Turkije kwade plannen in het schild voert. Aanbesteding. Uitslag der aan besteding van 15 September 1913, in het gevang te Yper, van A. Herstellingswerken in het huis van den Bestuurder. 1. Beirnaert-Vandaele, Yper, fr. 210,00 2. Degroote Prosper, Yper, fr. 225,00. 3. Huyghe Gustaaf, Yper, 225,00 fr. 4. Geeraerts Arthur, Yper, fr. 231,50. 5. Ferrand Ernest, Yper, fr. 232,50. B. Levering van 20.000 kgr. aardappelen. 1. Hebben H., Yper, aan 5,80 fr. de 100 kgr. 2. Titeca Victoor, Yper, 5,90 fr. 3. Pattyn Bruno, Yper, 5,95 fr.4. Beyaert- Declercq, Audeüaerde, 6,80 fr.5. Plancke Firmin, Boesinghe, 6,99 fr. 6. Vandevy- vere Camiel, Yper, 7,10 fr. 7. Deroubaix Henri, Yper, 7,25 fr. Leergangen van Fransche taal. De kostelooze leergangen van fransche taal zullen hernomen worden als volgt Voor vol wassenen van het mannelijk geslacht, op Zondag 5 october 1913, in de Nijverheids school, O.-L.-V.-straat, ten 10 ure. Voor volwassenen van hét vrouwelijk geslacht, op Zondag 5 october 1913, in de Gemeente school voor meisjes, Rijselstraat, ten 8 1/2 u. Muziekschool. De verschillige leer gangen zullen hernomen worden te rekenen van Maandag 6 octbore 1913, op de gewoon lijke dagen en uren. De inschrijvingen van nieuwe leerlingen zal gedaan worden den Zondag 28 en den Maan dag 29 september, van 11 tot 12 ure, in het gesticht, Hondstraat, 69. Om aangenomen te worden, moet men ten minste 8 jaar oud 2ijn en kunnen lezen en schrijven. Het getal nieuwe aanvaardin gen zal zeer beperkt zijn. De tweede algemeene stadsvergadering der K. J. W. van Yper is goed van stapel geloopen. Da aanwezigen waren talrijk en bijzonderlijk uitgelezen. Zooals altijd, 't was de afdeeÜDg van Sint Pieters boven die nogmaals de kroone spaode. Eere aan hunne verkleefdheid. De Eerw.Heer Proost, de onvermoeibare woordvoerder der K J. W. stuurde tot allen een warme woord van dank en aanwakke ring hij zegde welkom aan den Eerw.Heer Beyne, onderpastoor van Sint Jacob, weerdige opvolger van zijn voorzaat de Eerw. Heer Deroy hij stuurde, in naam van alle jonge wachters, een diepdringende afscheidsgroet aan den heer R. Verhaeghe, die de stad verlaat om in het orde dtr Witte Paters Zendelingen van Afrika te treden, en tot de aanwezige jongelingen die 't leger moeten vtrvoegen. Deze vooral wist hij plichtbesef in te boezemen om hunnen va- d rlandschen plichttrouw te volbreDgen.en in de kazerne te zijn en te blijven de onver schrokken en koene strijders voor geloof en zeden. Hij stuurde een laatste woord tot de aanwezige jongelingen die toekomende jaar naar 't leger moeten, en vuurde hen aan niet na te laten hen te doen inschrijven voor den milicianenbond. De heer Ach. Lowyckaltijd gereei om, door zijn kundig gezang, feesten op te luis teren, vertolkte meesterlijk den Hulde groet aan Conscience 1 en Vlaanderen 1 Hij werd dan ook herhaaldelijk toegejuicht. Doch zeker lag de kern der vergadering in de dichterlijke en diepgrondige aan spraak van den heer Joseph Sobry. De jeug dige spreker, tot heden bijna onbekend, is het trouwe beeld zijns strijdenden vaders hij is dezen ten volle weerdig zoo voor de gepastheid zijner woorden en wendingen, a's voor de kernachtige gegrondheid der voorgedregen waarheden. Klaar heeft hij doen verstaan, dat de Li bero-Socialistische partij, de weerspiegeling der vrijnn tselarij, de vijand is. Hij heeft getoond hoe bij haar, noch vrij heid, noch gelijkheid, noch broederlijkheid is, maar valschheid en bedrog, dwang en broederhaat.... Hij heeft bewezen hoe die monsterpartij den godsdienst en de christe ne zeden bestrijdt en zoo tegen de familie j tegen de maatschappij zelve strijd voert hoe hare pers, waarin hatelijke schrif- I ten en tergende godslasteringen te lezen staan, moet bestreden wordvn; hoe hare konstukken, die schermen met hunne onzij dige of zoogezegde nationale scholen, die den werkman of zijn kroost of zijn brood afpersen, dienen het masker der onzijdig heid afgerukt te worden om in 't volle dag licht hunner valschheid geschandvlekt te worden.... Hij eindigde zijne hertroerende rede met alle Jonge Wachters tot getrouwheid en manhaltigheid aan te sporen, opdat zij allen samen met de 80.000 betoogersdeSchollaert- manifestatie van Leuven, de hand geklemd aan den stok hunner vlag en beschermd on der hare wijde plooien, houw en trouw zouden strijden voor't geen de katholieken alleen waardeeren voor godsdienst, taal en vaderland. Die schoone vergadering werd gesloten door het op vc eren der klucht: De twee blinden 1 Daar hebben de heeren E. De- mar ey qtiL. Durne\de gewaande ongeluk- kigen, eens te meer hunne kunde van too- neelspelers ten toon gespreid, 't Was tijd dat 't spel een einde nam, anders kregen de lachspieren nog eene overrekking. Luidruch tig handgeklap begroette het koddig stukje waarna iedere JoDge Wachter ernstig, maar blij en welgemoed, naar huis trok, met oog meer overtuiging en vastberadenheid cm zijn katholieken jongelingsplicht te vervul len. Jonge Wachter. Wat echter niemaDd goedkeuren kan, maar integendeel door iedereen werd afgekeurd, 't was dat eenige wel is waar brave, maar onbe dachte moeders met hare kleine kinders waren afgekomenWij vragen ons at, wat kinders Benoeming. Met genoegen verne men wij dat de Heer Lodewijk Arschodt, bestuurder der Koninklijke Fanfare te Yper, muziekleeraar benaamd is in de kostschool der Rousbrugge-Damen, in stad. Dienstdoende apotheek. Zondag 21 September. J. DECHIÈVRE, Statiestraat, 15. Dinsdag laatst hadden onder eenen ontzagetjj- ken toeloop van volk de wijding en inhuldiging plaats van den nieuwen kerkorgel. Van wijd en zijd waren ontelbare vreemdelin gen opgekomeD, en priesters, seminaristen, or ganisten, kosters, muziekanten en kunstliefheb bers van ver en bij toegestroomd, maakten het grootste deel der aanwezigen uit. In de rechter beuk, vóór het altaar van het H. Iiert, hadden benevens de Zeer Eerweerde Heer Deken van Meenenonzen eerbiedweerden Heer Pastor en onzen achtbaren Burgemeester, die de plechtigheid voorzaten, al de leden der kerkfabriek, de gemeenteoverheden en vele vre mde en voorname ingezetenen van Wervick plaats genomen. Het overige der kerk was tot proppens toe fevuld. Alle de standen waren even talrijk opge- omen, en rijk en arm, burger en werkman namen dooreen en ten besten mogelijk, een uit gekozen plaatsken. Zicht op het deel van den orgel, linkerkant van het okzaal. van vijf, zes maanden te verrichten hebben in eene inhuldiging van eenen kerkorgel daar, waar de groo'ste stilzwijgendheid en de diepste stilte vooruit en vooral.gedurig en onafgebroken heerschen moeten 7 't Is waar, dat de kerkdeu ren wijd en breed openstonden voor al wie de plechtigheid bijwonen wilde en dat rijk en arm, burger en werkmam er even welkom waren. Docb, wie er wil aangedacht hebben, piepjonge kinderkens die niets andeis konden dan de plechtigheid storen, den toegang te verbieden Wij weten waarlijk niet welke opvattiDg zulke moeders van dergelijke plechtigheid hebben moeten Geloo ven zij misschieD, in hunne eenvoudigheid dat orgel- en kerkmuziek, door beroemde meesters bewrocht en door groote kunstenaars uitgevoerd, gelijk staat met het oorverdoovend geschreeuw van eenen kermis- orgel, die ergens in de eene of de andere herberg of tent de lieden tot een gat in den nacht en tot een kilometer of twee in het rond uit hunnen slaap wakker houd Daar, 't is waar kan het gebleet van eenige dozijnen krijscbers geen kwaadIntegendeel Maar hier was het anders,en 't is dan ook de moeders hunne schuld, dat kunstminnaars van ver en bij, uit West en Oost opgekomen,om twee hoogbegaafde kunste naars te hooren en om een paar uren in een één en zelfde kunstgevoel meè te leven, gedurende een groot deel der meesterlijke uitvoering teleurgesteld zijn geweesten door het gebleet - der kleine kinders niet half van het zieigenot dat hen te wachten stond hebben kunnen genieten Inderdaad. Wat baatte het dat twee duizend en meer personen met ingehouden adem en ge spannen oor zaten te luisteren, wanneer onze gevierde meester M. Vansteenbrugge met weergaloos kunstgevoel, in eenen roerenden diepvoeligen hemelzang Widor's en Schumann's meesterstukken Andante Sostenuto en Abend- lied hooren lietWat baatte het dat de orgel in melodij en zilvertoon 't fijn gevoel van twee paar meesters spreken deed, als twee paar bleeters, het schoon, het verheven muziek door hun zeDuwoj jagend gejank kwamen bederven en stooren I Het beterde echter doch veel te laat helaas toen de onbedachte moeders, in hunne ver wachting bedrogen de kerk verlieten en weg- dropen, dan ten minste konden de ware muziek liefhebbers nog een tijd lang maar veel te kort hun herte aan de zoete bronne ia ven. Eere, lof en eere aan de beide meesters, de H. H. Gh. Vansteenbrugge en L. Vanhoutte Van kindsgebeente in de edele kunst ervaren, gekweekt, talentvol opgegroeid, en met lauwe ren bekroond, hebben beide kustenaars ons rij kelijk en naar hertelust vergast Nu. meer dan ooit. hebben wij ondervonden, dat Wervick veel te lang heeft moeten wachten naar den dag waarop M. Vansteenbrugge de maat van zijn groot talent heeft kunnen geven Doch, God dank, de toekomst lacht oos nu blij te gemoet. In eene bloeiende gezondheid ver- keerende, in het volle bezit zijner geestes- en lichaamskrachten zal Koster Vansteenbrugge de Wervickansn voortaan, en God ter eere, van zijne rijkbedeelde gaven laten genieten, en wij gelooven te mogen zeggen, dat, wanneer hij het oogenblik als gepast oordeelen zal, hij in eene toekomstige hoogmisse, bij eene doodsche stilte de Andante Sosténuto van Widor en het Abend- lied van Schumann nog eens zal laten hooren De Heer schenke dus M. Vansteenbrugge nog vele jaren gezondheid en kosterschap. Lof en eere insgelijks aan den vervaardiger van het nieuw kunsttuig. lof en eere aan M. Anneessens. Het meesterstuk dat hij voor de kerk van Wervick heeft afgewrocht gaat, hoe prachtig ook, in muziokweerde de pracht nog ver te boven. Mogen zijne alomgekende werk huizen immer groeien en bloeien Dank vooral, levendigen en blijvenden dank aan onzen eerbiedweerdigen pastor Van hem zal men bij voorkeur altijd mogen zeggen Hij bad bet huis Gods lief, en het versieren en ophe melen van 's Heerenstempel waren van de grootste zijner menigvuldige bekommernissen. De toren van Wervicks kerke, de altaren, de kooren, de beuken, de hoogzaal getuigen wat hij was en wat hij deed, en de bronzen stemme der klokken, de zoetluidende toonen van den orgel zullen, elk in hunne taal, van geslacht tot geslacht zijn name noemen en zegenen. En,wan-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1913 | | pagina 1