Bijvoegsel aan HET YPERSCHE VOLKvan Zaterdag 39 November 1913 VREDE OP AARDE De Koning Roodhuiden ZONDAG 21 DECEMBER een n a v o;l<;g;ë,r~ van" p e]g;o u d Toon- en*tooneelkundige Vereeniging. 1° Kunstvertooning 1913-1914 Het jaar 1914 Geioofsverdediging ReSikwies Rond de Schoolwet Het Ypersche Volk Offieieele Berichten Deuren open te 5 1/2 ure IN 'T KATHOLIEK VOLKSHUIS Gordijn te 6 ure stipt KERSTSPEL IN 3 BEDRIJVEN met alleenzangen, kinderkoren, gemengde koren en symfonische tussehenspelen. DichterAl. WALGRAVE.ToondichterM. HENDERICK.Leiders: K.BOSTYN A. VAN EGROO met medewerking van M. Eug. VERSTRAETE, eerste prijs van Hobo en Engelschen Hoorn van 't Conservatorium van Brussel 120 Uitvoerders tooneelschikking van c. brillon Kaarten te verkrijgen in 't K. Volkshuis op de volgende dagen 14,19,20 en 21 December van 11 tot 12 u. De almanakken voor het jaar 1914 zijn verschenen zij herinneren ons dat het jaar 1913 op een einde loopt en we stillekens aan binnen kort alweer een jaarken ouder zul len zijn. Met Nieuwjaar zullen ook al de lezers van Het Ypersche Volk een prachtige plakalmanak ontvangen bij het nieuwjaar- nummer der gazet. Het jaar 1914 begint, en eindigt op eenen donderdag. Vastenavond valt op 22 Februa ri Aschwoensdag op 25 FebruariPaschen op 12 AprilO. H. Hemelvaart op donder dag 21 Mei Pinksteren op 31 MeiH. Sa crament, op donderdag 11 juni. O-L. Vrouw Hemelvaart valt op eenen zaterdag (15 Aug.), Allerheiligen op eenen Zondag (1 Nov.) en Kerstmis op eenen vrij dag (25 Dec.) Er zullen in 1914 twee zonverduisteringen plaats hebben eene ringvormige, onzicht baar in België, en eene totale op 21 Augus tus, die Blechts gedeeltelijk in België is waar te nemen. Verder twee gedeeltelijke maans verduisteringen, waarvan eeDe op 12 Maart, gedeeltelijk zichtbaar in België de andere, op 4 september, is onzichtbaar in België. Daarenboven zal op 7 November de pla neet Mercurius voor de zonneschijf voorbij trekken, welk verschijnsel zichtbaar zal wezen in België. Om de totale zonsverduistering van 21 Augustus volledig te kunnen waarnemen, zullen de sterrekundige de reis naar Rus land moeten ondernemen. Zooals men hierboven kan bemerken valt Paschen in 1914 op 12 April, dus drie we ken later als in 1913 immers dit jaar was hel Paschen op 23 Maait. Wanneer is het eigentlijk Paschen De Kerkvergadering van Nicea heeft vast gesteld dat het Paaschfeest zou gevierd worden op den Zondag volgende op de volle maan die komt na den 20e Maart. Paschen kan dus nooit vroeger komen dan op den 22e Maart of nooit later vallen dan den 25 April. Dat zult ge gemakkelijk begrijpen, want opdat Paschen het vroegste gevierd worde is er vereischt dat de 21 Maart een zaterdag zij; dan is het 's anderdaags Zondag 22 Maart, Paschen. Dit gebeurt gemiddeld slechts een maal per eeuw, en 'tis het eenig geval dat O. H. Hemelvaart in April kan vallen, na melijk op 30 April. Opdat Paschen het laatste ban vallen, dat 't komen kan, moet het juist volle maan .zijn op 20e Maartde daarop volgende maan is dan den 18 April die 18e April moet tevens een Zondag zijn in zulk geval wordt het Paaschfeest gevierd op 25 April, daar dit dan den eersten zondag is volgende op de volle maan die komt na den 20 Maart. Wilt gij nu op voorhand voor tien jaren weten op welken dag de feestdag van Paschen valt Ziehier In 4914 12 April In 1920 4 April 1515 4 1921 27 Maart a 1916 23 a a 1922 16 April a 1917 8 a a 1923 1 a a 1918 31 Maart a 1924 20 a a 1919 20 April a 1925 12 a Over modernisme (Vervolg) Volgens het modernisme is alles wat er in gelijk welke godsdienst te vinden is, zui ver menschelijk. En juist daarom ook ver schillen alle godsdiensten met mekaar, dan zij uitgedacht ziju door menschen die over God en onze betrekkingen tot Hem verschil lend dachten, volgen hun aanleg, hun op voeding, beschaving, omgeving enz. En, MENGELWERK N° io DER zeggen zij, daar die uiterlijke omstandighe den zich voortdurend wijzigen, zoo kan en mag het niet anders of de godsdienstige denkbeelden en leerstellingen moeten zich ook voortdurend ontwikkelen, dat wil zeggen langhaam maar gestadig veranderen. Maar, zult ge misschien vrageD, wat waar de hebben dan zulke godsdienstige begrip pen en leerstellingen Daarop antwoordt de modernistzij zijn eigenlijk niet anders dan een soort algebrischa formulen, die den onkenbare voorstellen, zonder eigenlijk iets te onthullen omtrent hetgeen hij in, werke lijkheid is, Dus moet ge u niet vragen of die waar zijn, waar wel of ze levenAls ge in zulke denkbeelden genot vindt, als zij een steun zijn voor u en een troost, als ze voor u een spoorslag zijn om maatschappelijk nuttiger, en zedelijk reiner te leven, dan hebben ze waarde, dan doet ge goed ze aan te kweeken en levendig te houden. Dus is hun waarde, Voor het leven, voor de prak tijk. En als gij, nuchtere verstandsmensch daar geen behoefte aan gevoelt, dan moogt gij er wel de schouders voor ophalen, maar... eerbiedigt die gevoelen toch bij anderen 1 Hebt gij nog ooit dieper geloof gevonden En zulk een godsdienst zou de schrijver en redactie van de Weergalm voor goed houden We zullen het onthouden. En wat leert het modernisme over Chris tus, zijn leering en zijn kerk Het bestaan van Christus wordt door de modernisten niet'geloochend Hij was een groot mensch, wiens godsdienstig gevoel heel sterk ontwikkeld was, en grooten in vloed heeft uitgeoefend op zijn omgeving. Dat is de Christus der geschiedenis Was die ook) Godi? Wel, wijl weten zelf niet als God bestaatantwoorden ze. Maar zijn mirakels? Oh een mirakel kan het verstand in de wetenschap nooit bestatigen. Is Christus verrezen Oh dat is een mi rakel, en... een mirakel kan men nooit aan nemen. En als ge nu vraagt": heeft de Christus der geschiedenis de leerstellingen verkon digd die thans de dogma's zijn der katho lieke kerk heeft hij de sacramenten inge steld heeft die Curistus een kerk gesticht, die zou blijven voortbestaan onder het bestuur van de opvolgers der apostelen Dan antwoordt de modernistdaar weet de echte geschiedenis niets van. Maar, zult ge zeggen, dat alles, en veel meer, staat toch wel degelijk in de Evan geliën Ja,antwoordt de modernist,en als godsdien stig mensch heb ik grooten eerbied voor die boeken, maar als wetenschappelijk man kan ik niet aanveerden wat daar in staat. Want 1) Elk wonderverhaal isjjuiteraard onver trouwbaar I 2) Het is uiteraard onaanneem- lijk dat ooit iemand(zou zijn opgetreden met een heel stelsel van nieuwe leeringen, zoo als die van Christus dat zou in strijd zijn met de wet der geleidelijke ontwikkeling ieder mensch is kind van zijn tijd. Dat kan niet, dus heeft Christus het ook niet gedaan. 3) Niemand op het oogenblik dat Christus predikte gevoelde de behoefte aau sacramen ten, aan een kerk met geregeld bestuur, enz. Bijgevolg kan Christus die niet hebben in gesteld. Ziedaar wat de modernist critiek noemt, wetenschap, vrije wetenschap Is het niet bijna alles vooroordeel en willekeur? En bemerkt wel, zulke princiepen staan vast bij hen als een axioma die moeten niet be wezen worden. Als ge dat niet slikken kunt, dan is uw geest niet vrij, dan zijt ge niet rijp voor de wetenschap.! Arme wetenschap! Christus was dus een louter mensch, die geen wonderen deed, geen dogma's leerde, geen sacramenten instelde, geen kerk sticht te. Maar het godsdienstig gevoel was bij Wat Sitting-Bull al in het hoofd speelde Vervolg i- De krijgslieden staan te zamen zij schij nen het ordewoord af te wachten, dat moet komeh van de wigwam, die wijl in 't voor gaande hoofdstuk beschreven hebben. Maar Sitting-Bull's hut blijft als in den slaap ge dompeld. Eindelijk gaat de deur open doch 't en is Sitting niet die te voorschijn komt, 't is de Lelie der Woestijn. De Stier is weg, zegt zij: hij is vóór het rijzen der zon vertrokken naar de ver- gaderingsplaats van den Hoogen Raad. j Rap gelijk de wind vliegen de krijgsmannen den heuvel af, tot aan den vijver, daar waar de beek erin loopt. ~Tï) De Koning der Roodhuiden, J. Demeoster, Roossolaere, fr. 1.50. hem buitengewoon sterk, en hij gelukte erin aan eenigen zijner omgeving dezelfde ge voelens mede te deelen, en zoo gaf hij aan heVgodsdienstig gevoel onder de menschheid een stoot van geweldige beteekenis en on geëvenaarde vruchtbaarheid. Welnu van dien stoot is met verloop van tijd het heele Christendom het gevolg ge volg geweestdaaruit zijn door langzame en gedurige ontwikkeling, en onder den in vloed van velerlei omstandigheden het gan- sche katholieke leerstelsel, en de katholieke kerk met al haar instellingen onstaan. Daar is de gansche leer van het modernis me, in zijn groote trekken weergegeven. Zijn uiteenzetting is zijn veroordeeling. Met hoeveel recht heeft dus de Paus in zijn encycliek Pascendi die moderne dwaling gedoemd, en haar de grootste der kettingen genoemd. En dan durftjonze Weergalm de moder nisten ophemelen, en verklaren dat zij slachtoffers van het blinde klerikalisme. En dat bladje durft beweren dat niet/de kerk, maar zij het christen geloof verdedigen, dat niet zij maar wij godslasteraarslzijn. Foei Zooveel onbeschaamdheid in het moedwillig liegen,(hebben we zelden tegengekomen. Maar nu is het voor onze lezers klaar ge bleken dat (het orgaan der liberale partij van Yper goddeloos is in den echten zin van 't woord. Die er nog over twijfelde, kan nu niet meer ontmaskerd is voor goed Sedert God uit zekere ontwikkelde middens gebannen is, wordt er daar meer dan vroeger gewag gemaakt van mirakels, bede vaarten, relikwies. Men heet het nu een mi rakel, wanneer er eene wetenschappelijke ont dekking gedaan wordt. Eene bedevaart is het, de wandeling naar het graf van den een of den anderen schrijver die heel zijn leven niets dan zwijnenkost voortbracht. Een of ander onbeduidend voorwerp, toebehoord heb bende aan iemand die wat naam, verwierf in politiek of letterkunde, wordt eene reli kwie. Zoo heeft nu weer een fransche apo theker, voor eene aanzienlijke som geld, een stukje cigaret gekocht, waarvan de helft op gerookt werd door eene vrouw, wier eenige verdienste bestond in het schrijven van boe ken die best buiten het bereik van deftige mensehen blijven. En zeggen dat de koopers van al die vodden wel een glimlach over hebben wanneer ze zien dat er menschen zijn die de relikwies vereeren, Hoe meer het ge loof uit de wereld gaat, hoe nader men tot de afgoderij1 komt. Arme ontwikkelde (1?) menschen I Hé, .Weergalmtj e, wat zegt ge daarvan Als zijl daar gekomen zijn, volgen zij de beek. De ouderlingen volgen trager, met de vrouwen die hunne kinderen bij' de hand leiden, of op hunne schouderen dragen, en allen trekken het woud binnen. Tusscheh het houtgewas en de liooge hoo rnen was er eene opene werf, langs alle kanten door steile rotsen omgeven. Te mid den stonden, op drie stappen van elkander, twee overgroote rotsen die van boven door een slag van steenen brug onderling verbonden waren. Heldere waters ontsprongen tusschen de steenen, en vielen neder op eene water- drinkende aarde, daar eene bron ontstond, die altijd even vol was. Wondere dingen vertelde men van die bron. In de oude tijden, zei men, stond dc au- taar van den oorlogsgod boven op die rot sen, en het bloed der gevangenen stroomde er dikwijls te zijner eere. Ongelukkig was de sterveling, die de bron dorst naderen zon der moed in 't herte, of zonder gereed te zijn om de wapens op te nemen en den oorlogskreet te laten liooren dien de wreede god zoo geerne hoort weerklinken. 't Is daar dat Sitting-Bull de hoofdmannen der volksstammen, die wij- met hem verga derd gezien hebben bij het graf van den Zwarte-Vogel, had doen bijeenkomen. Hun ne beloften getrouw, waren ziji allen opge komen met hunne bijzonderste krijgslieden; en ze waren vergezeld van vele andere hoofd mannen. Het recht van den huisvader De huisvader hfjeft>het recht te waken over het onderwijs en de opvoeding van «zijn kind; hij hoeft het recht, in volle vrijheid en onafhankelijkheid, de schoo te kiezen waaraun hij zijn kind zal tee vertrouwen. Wie zegt dat t Onze volksliyvende koning Albert, in zij ne Troonrede van 8 November 1010. Het ontwerp van nieuwe schoolwet, door Minister Poullet voorgedragen, heeft voor doel die vrijheid en die onhafhankelijkheic van den huisvader te waarborgen. Kan men iets uitdenken dat redelijker en rechtveerdiher is Monclanen, PawnieiL Osagen, Kalispels, Ser penten, Zwart voeten, Raven, Delawaren, en andere volkeren stonden daar vergaderd. No< hooit was er zooveel indiaan'iSch volk samen gekomen. De Siouwe'n waren meest in getal, om dat. men bij hun dorp Vergaderde, maar al de andere stammen hadden hun beste volk ge zonden. Al die mannen, .verschillig gjeverwd, gekleed en gewapend, boden een wonder schouwspel aan. De bijzonderste mannen' der verschei dene stammen zochten elkander te kennen, en 't was vertellen zonder ein'de van hunne heldendaden, en van de Witten' aan wien zc 't hoofdvel met het haar haddien afgestropt De hoofdmannen zaten alleil' rond eene roodgeverwde stake, die nabij! de bron stond. Zij rookten de gewone pijp en uanlioorden Sitting-Bull, die doende was mi 't spreken Eerst schenen ze 't een en ander o'-p te wer pen tegen hetgeen hiji zei: maar welhaast zwegen zij allen, alsof zij door zijne wel sprekendheid overwonnen waren en tot zijn gedacht over kwamen. Als alles vereffend scheen, stonden zijzwij gende op, legden zwijgende hunne handen op de stake, die in hun midden stondj, er gingen zwijgende uiteen, elk naar zijn \',olk Silting-Bull was alleen biji de rotsen hieven. Hij ging tot bij de bron, stond een oogenblik fïaar te zien, en sprak eenige onbekende woorden uit. Alsdan schépte bijt elykheid tusschen offieieele en vrye school We moeten méégaan met onzen tijd. Al de politieke partijen (in Holland),en de so cialisten ook in het congres te Zwolle, hebben zich beurtelings aangesloten bij dit grondbeginselGelijkheid tusschen de of fieieele en de vrije school.Zoo moet het zijn.» Wie zegt dat Citoyen Troelstra,de aanvoerder der Hol- andsche socialisten. Wat een kaakslag voor Anseele den baas van Vooruit, den weistel lenden antiklerikalensocialistischen bur ger die het wetvoorstel Poullet bekampt en we'gert een weinig meer gelykheid in te mengen tusschen vrije en offieieele scholen in België. Antiklerikale hondsdolheid Moeten wij ertoe komen de klerikale scholen af te schaffen zoo het thans in Frankrijk bestaat en het Staatsmonopo- lium inbrengen Art. 47 der Grondwet komt daar tegen op en vestigt de vrijheid van onderwijs. België is nog niet overgegaan tot de ver- metelheid van het franscb Jacobinisme. Moet men niet te minste alle Staatshulp weigeren aan de klerikale scholen Dit ware een dwinglandij van een ander soort. België zou zulks niet verdragen. De gedachten eener minderheid mogen geen wet stellen. Wat Joodsche, protestant- sche scholen zouden zekerlijk niet door onze vrijdenkers uitgesloten worden alleen de scholen der belgische katholie- ken zouden vervolgd worden. 'tWare wraakroepend onreebtveerdig Wie schrijft dat M. Edmond Picard, gewezen socialisti sche senator in den Moniteur Maritime van Antwerpen, en hij voegt erbij Waar z jn dan de millioenen welke schoolwet in de handen van priesters en kloosterlingen geven zal.... waarmede de antiklerikalen voor den dag komen op hunne strijdplakkaarten Al uitvindsels en bedrog 1» Onwederlegbare goedkeuring Het liberaal blad Le Petit Bleu n van Brussel heeft een akkoord met dienzelfden M. E. Picard, en moet alle week (met veel tegenzin) een artikel van hem opnemen. Laatst had het de gewezen socialiltische Senator over de Schoolwet Poullet en herin nerde nog eens de laatste Schoolwet va r 1895 toen hij nog senator was. Als slot van zijn artikel geeft M. Picard het volgende bloempje aan het katholiek Gouvernement. Sedert 1895, gedurende de zestien jaren die gevolgd hebben is het landsbestuur op alle gebied en voornamelijk op schoolge- bied voorzichtig geweest en eerbiedig voor allemans opinie. Dat men voortga met die menschelijke, broederlijke en wijze poli er tiek. En M. Picard keurt vlakaf de antiklerika le aanvallers van het ontwerp Poullet af! Allen Centenklievers zegde destijds een liberaal van de liberalen. M. Picard, de groote rechtsgeleerde, komt hetzefde op een andere manier te bevestigen. Hij schrijft De bewaarscholen en de scholen voor de volwassenen zijn overgelaten aan de vrije inrichting der gemeenten en vooral aan het vrij initiatief der bijzonderen. De cijfers der statistiek bewijzen, dat de ge- meenten op dit punt weinig doen, en dat het bijzonder initiatief, in tegenstelling, veel doet, het getal der aan te nemen scholen bewijst dit welsprekend. Het is, herhalen wij het, een prachtige vertooning der Vrijheid van Onderwijs. Hoe deze vertooning dwarsboomen, zonder deze vrijheid te krenken Het gouvernement heett niets te zien in de inrichting dier scholen, en het schoolprojekt[ook niet, Indien de katholieken er veel meer stichten dan de liberalen, zooveel te erger voor de liberalen die zooveel opofferingen niet weten te maken z\j hebben, 't is openbaar gekend, de palm der hand wei- niggeefachtig, enditis te betreuren maar hoe redeneeriDg trekken uit hunDe gierig- beid om kwaad te Bprsken van de vrijge- vigheid hunner tegenstrevers De hand in de zakken, mijne broeders, indien gij het evenwicht wilt herstellen. Opent uwe beurzen om er uwe vjjffrank- stukken uit te laten rollen, in plaats van uwe monden te openen om de redevoerin- gen uit te laten komen. Die M. Picard kent zijne mannen Leest en Verspreidt CHEVILLARD TE LUIK Dinsdag laatst, in tegenwoordig heid van M. Berreyer, Minister van Binnenlandsche zaken,van luitenant Mélis, Overste van den Militairen vliegdienst, en van menige andere vliegers, heeft denjFranschen vlieger Chévillard de kunsttoeren nage daan van Pégoud. Onze plaat stelt den vlieger voor de gelukwenschen vanjden Minister ontvangende. De Vereeniging In ons nummer van 9 November lazen wij in het artikel In de Kleemijverheid Een vakverbond streeft naar verstandhou ding, gevestigd op het recht en de belangen van beide partijen, ten bate voor gansch het volk. Is dat klaar Zou er daar welgiets zoo ve nijnigs en zoo onredelijks insteken om het zoo te bekampen en te bestrijden Verstandhouding Is het niet de ver standhouding of het malkaar verstaan dat in een huisgezin geluk en tevredenheid, in eene maatschappij vooruitgang tewege- brengt Is het ook niet als wanneer baas en werkman malkaar wel verstaan dat er veel werk zal afgeleid, dat de behandeling vader lijk zal worden en dat er waarlijk vrede en welstand zal ontstaan en waar genieten in de werkerswereld Eh welJuist die verstandhouding beoogt het christen vakverbond of redelijk syndi- kaat. Indien zij er niet is 't is ofwel omdat de middels Diet deugen die gebruikt worden of dat de bazen die verstandhouding niet willen en daarom'tegenwerken. Menig baas of patroon verouderd in jaren of verachterd in gedachten schermt geerne met den ouden tijd van over 50-60 jaar. Oh dien ouden tijd dan wrocht de werkman zoo neerstig on was tevreden met een brokke drogen brood en was de baas gemakkelijk hij gebood wat hij wilde, hij deed werken zoolang hij wilde, hij won wat hij wilde en niemand had op hem iets te zeggen. Oh zeker vivat de vrede en de goede overeen komst vivat het geluk 1 Maar,.hierover zou veel gezeid en ge schreven kunnen worden. Zeker onze werkers en zwoegers schenen en waren inderdaad gelukkig in dien ouden tijd, bier ten minste in ODze streken waar de werklieden door en door christen waren, in den tijd dat ze met hun dagelijksch lastig werk niet alleen den karigen loon betrachten maar ook den eeuwigen loon, beloofd aan dezen die tevreden zijn met hun lot. Ja, dan wisten zij t an niet anders;dan van een kort leven en van den eeuwigen schoonen hemel die ze zou vergelden voor al den arbeid, de ontbering verrichtten geleden met onderda nigheid Ten andere 't en viel hun te dien tijde zoo moeilijk niet daar de patronen door hunne zuinigheid in 't genieten en hunne matigheid in 't leven goed en onberispelijk voorbeeld gaven. Maar ziet eens nu die pronk- en genot zucht tot in de hoogste rangen der maat- schappij en dat met eenen nasleep van oneerlijkheid en baldadigheid, 't Voorbeeld van hooger wordt door lager nagevolgd en moeilijk is er paal of perk gesteld aan dien geweldigen zucht naar genieten. Te meer dat ongodsdienstigheid en ongeloof de hoop op een beter leven in het hert der werklie den versmachten en doodigen met hem te leeren en te onderwijzen dat er geen God bestaat die het kwaad straft ea het goed loont. O verderfelijke leering, die de waarheic miskent en die meteen alle geluk eu gelaten heid te niete doet 1 Maar, beste lezer, omdat in dien ouden een weinig water met zijne hand, stak er zijine lippen aan, en goot het over zijn hoofd, ter eere van den oorlogsgod, dien men meende daar te verblijven. Toen ging hij statig voort, verdween achter de rots, en verscheen wel haast bovenop' de steenen brug, van waar hij alles zag in hét ronde. Hij miek teeken dat hij spreken, wilde. Ieder een liep er naartoe, om te luisteren naar dezen, die niet alleen de dapperste aller helden was, maar nog de welsprekendste hoofdman van geheel de woestijn. De krijgslieden stonden vorenaan; de ouderlingen, de vrouwen en de siouwsche kinders stonden achter hen. Toen alles stil was, ging Sitting aan het spreken, met eene verredragende en plech tige stem. Helden der zeven stemmen, zei hij, 'tis Sitting's stem die giji zult aanhooren; maar zijne woorden en zijn anders niet als de weerklank der gedachten en der woorden uwei; eigen hoofdmannen. Aandachtig dus! Gij: weet waarom gij hier vergaderd zijt. -De Witten hebben in hunnen raad gezeid: Wij zullen al de Roodhuiden uitroeien, tot den laatsten toe, en niet één zal overblijven onder de kappe des hemels 1 Zij1 zijn op weg naar onze dorpen. Het staal blinkt in hhnne handen, de bliksem geleidt hunne slappen, en de donder gaat met hen, en gehoorzaamt aan hunne bevelen, om ons om- verre te werpen. Geven wijl ons over, wiji krijgen de ketens in belooning, en dén hongersnood als troost; gaan wijt met moed den strijd aan, wij mogen verhopen dat de oorlogsgod, die rondom ons zweeft, ter stede waar wijl staan, ons zal helpen en ons de zegepraal zal verleen en. Helden der zeven stammen, de tijd van spreken is voorbij't is nu de oogpnblik van ons werk te beginnen. Uwe hoofdmannen hebben de pijp gerookt gelijk onze voorvaderen, en hier zijn de woor den die zijl uitgesproken hebben rond het raadsvuur: Wiji zullen ten strijde Irokken tegen de Witten. Tegen hen zullen wijl onze weiden, onze wouden, stroomen en bergen verdedigen. Wij: zullen de graven onzer ouder, onder hunne voeten niet laten trappen 1 Dat zijn hunne woorden... Keurt gij ze goed? Daar was maar een roep- onder de toe hoorders Ja ja De hoofdmannen hebben ge lijk. Oorlog aan de Witten Oorlog Wij willen hunne ketens niet I Sitting sprak voort Krijgsmannen, gij zijt uwer vade ren weerdig, die uwe stem hooren van uit huune graven, en uwe woorden goed keuren I Uwe hoofdmannen rekenden op u: zij zijn niet bedrogen: en zij hebben gelijk van over u trotsch te zijn. Nog éért woord Wij mogen den oorlog niet aangaan ge lijk in het verleden. Menigwaal, wel is waar, tijd iedereen, zelfs de arme zwoeger tevre den was is het daar een reden om te zeggen dat alles danfrechtveerdig en wel was. Ah omdat de verdrukte gedwee den ver drukker laat doen omdieswille dat bij zijne rechten niet kent en de macht niet heeft zijne rechten te doen gelden of dat hij om neterswille of uit verdraagzaamheid zijn hard lot verduurt is]het daar een reden om te zeggen dat alles jaist en wel is Zekerlijk neen Ten andere dat de ver drukker zich: eensiïstelle jin de'plaatsjvan den verdrukte en dat hij zelf oordeele. Nu, in die oude tijden de verdrukker wie was 't ten zij de patronen wel is waar oribewust, zonder het te weten of te willen,de verdruk te, wie was 't, ten zij de werkman maar ook onbswust en uit ware christene verdraag zaamheid. Maar gulden tijd 1 dan waren patroon en werkman christen, en zoo wierd de werkman aanzien als kind vanjden huize en als diensvolgens behandeld. En eens het geweten is dat zulks ware verdrukking is, dus onredelijkheid en on recht, mag zuks nog blijven bestaan bij ver standige lieden bewust van de menechen- weerde van alle menschen zoowel van den armsten als van den rijksten, van den onge- leerdsten als van den geleerdsten Zulke handelwijze van wegens den pa= troon tegenover den werkman gaat regel" recht op tegen alle beschaving en in 't bij zonder tegen alle christene bei-chaving, wier groot werk altijd was de slavernij uit te roeien, de menschen vrij te maken opdat zij, vrij, al hunne plichten zouden kunnen kwij ten tegenover God, hun zeiven en hunne huisgenooten. Al bestonde j dus die (verstandhouding niettegenstaande de verdrukking 't ware dus niet wel noch niet rechtveerdig dien toe stand van verdrukking te bewaren eens men bewust is van dejjonredelijkheid en het on recht van dien toestand. Wat dan gezeid eens die verstandhouding verdwenen is, zooalsjzij heLin feite is Iedereen, die met goed verstand behept is en naar gezond oordeel wil handelen moet die4verstandhouding"bewerken en betrach ten om vrede onder de menschen, geluk in dejhuisgezinnen, ^welstand in de maatschap pij te weeg te brengen. Nu, ziedaar juist hetgeen het christen vakverbond,alle redelijk Byndikaatbetracht, waarnaar het streeft, naar eene verstand houding gevestigd op het recht en de belan gen van beide partijen (werkman en patroon) ten bate van gansch het volk. 't Is 't geen wij in een toekomend artikel willen bewijzen. Een Koninkl. Besl. van 10 November vergunt de na volgende toelagen aan de hier onder vermelde gemeente, om ze te helpen in het betalen, der onkosten veroorzaakt door het uitvoeren van gezondheidswerken: .Wer- vie.k: 1.907 en 893 frank. Een koninkl. besl. van 4 nov, verleent de volgende toelagen 4.000 fr. aan de slail Komen, voor het bouwen van eene nieuwe pastorij!; 2.457.35 aan de kerkfabriek te Ko men, voor hét bouwen van eene nieuwe kerk. Almanaeh Haehette voor 1914 prijs 1 fr. 50. Hier verkrijgbaar. hebben wiji de Witten verslegen; maar zij zijn toch altijd met de laatste zegepraal ver trokken, ons beschimpende in hunnen hoog moed. En waarom dat Omdat ziji onder 'één, hoofd stonden en elk ander hielpen, terwijl gij, alhoewel grooler in getal, en met meer moed bezield, uit eengeloop-en zijt, en alzoo bij benden ver pletterd zijt geweest. Volgen wiji het voorbeeld der Witten na, en zegepraal is aan ons Gij1 gehoorzaamt aan de stem uwer hoofdmannen; welnu, uwe hoofdmannen hebben beslist dat ér een op perbevelhebber moet gekozen worden, wiens slem de zeven volksstammen zullen aan hooren. Do krijgslieden en vatten niet wel wat hij hedieden wilde, en stonden elkander te bezien. Zij' waren trouwens gewoon elk langs zij nen kant de Witten aan te vallen, als zij het schoon hadden, onder het geleide van hunnen eigen hoofdman; en de vlucht te nemen als ziji er geen doen aan zagen. Pretty-Rear wierd het geware, en in een- twee-drie, stond hij boven de rotsen, nevens Sitting-Bull. Ij Heeft de Zittende-Stier gedaan met spre ken, zei hij", en wil hij aan den Beer toe laten ook een woordeken te zeggen? Sitting, die er hém niet wel aan verstond, en sprak nietmaar ging hem gaan leu- hen tegen den wand der rots. eU t .Wordt voortgezet." DE G0DDEL00ZE WEERGALM

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1913 | | pagina 3