tattiolieken, stemt n ïlai DEI ÏPERSCHE VOLK ut is uI tetlaten lit formaat, u reetts vergroot, oog tt vermeerderBO.
HET YPERSCHE VOLK
49; Jaar. - 3 Propagandanummer.
30 Centiemen.
Zaterdag 31 December 1927.
ET TPERSGBE TOLK
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. - 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 fr.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR T BUITENLAND
25 frank Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEIIEER EN OPÊTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, Y^KK
Postcheckrekening 40.201
(j. CASIER) s
AANKONDIGINGEN
Alle Aankondigingen
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws
WOENSDAG avond
Prijs bij overeenkomst,
tegen den WOENSDAG
ten laatste tegen den
Met oud jaar is gekist,
genageld en begraven.
I Het#nieuw is al een dag oud en be
gint al wonder wel op zijn voorganger
Ie gelijken. Vandaag reeds is tr op on
ce wereld alweer blijdschap en droef
heid geweest, hoop enwanhoop, geluk
«n miserie, weldoen en misdaad, 't Is
't oude deuntje dat herbegint en wij
jtoemen dat nieuw Waarom omdat
(inze begeerte in dezen de moeder is
van de gedachte. We zijn het oude beu
pn gaarne genoeg zouden wij hebben
{lat het al ne keer nieuw was,.allemaal
Itieuw, het oude is zoo versleten, zoo-
tlanig almaardoor hetzelfde, wij gera
ken er zoo aan gewend dat het zou
beginnen vervelen,
j Daarom zijn de menschen zoo belust
|>p entwat nieuws, daarom wenschen
jwij malkaar met zooveel meening en
(geestdrift het nieuwe jaar.
I Maar wij wenschen het ook zali;
%O0 ten rniasto in «W oxnActi -tijd. Het
pudj»ac was misschien wel onzalig
voor lichaam of voor ziel. Want zalig
betekent blijzaam en gelukkig, en als
ik zeg dat het deuntje oud is, moest ik
nrbijvoegen dat het gewoonlijk ook
Ireurigis. En weinigen zijn erdie'tlust
het zelfde deuntje tweemaal te zingen.
Hoeveel menschen zouden er te vin
den zijn die hun leven, hun jaar, hun
nen dag wenschen te herbeginnen
Gewoonlijk gevoelen wij dat heigeen
jvoorbij is, wel voorbij is, best voorbij
5s om te herbeginnen is de goeste
Êheel klein gewoonlijk.
9 We wenschen malkander dus een
!Jgoed zalig nieuwjaar
Kom, laten we maar wenschen kan
't niet veel goed het kan nog minder
kwaad en we mogen zeggen gelijk de
oude heidenen brengt het niet veel
aarde aan den dijk, het gebaar is toch
mooi
En waarom is't zoo nutteloos
Menschen kunnen niet lange iets ge-
rustlaten. Ze moeten eraan mooschen.
I Ook aan nieuwjaar hebben ze ge-
mooscht. Ze hebben het willen gelijk
al de reste laïcieercn uit naam van de
vrije gedachte. Waarom is 't wen
schen van een zalig nieuwjaar zoo nut
teloos Omdat men de beteekenis van
dien wensch zooniet geheel dan toch
ten deele vergeten heeft en verleerd.
Vroeger schuilde bachten dien wensch
een gebed, immers voor 't welzijn van
den evenmensch. Thans wenscht men
een zalig nieuwjaar maar men weet
niet meer, men wil niet meer weten
wat zalig wil zeggen of, nog beter,
men speelt den verlichtte en men laat
het woordje zalig eenvoudig weg.
't Is 't zelfde op de graven der overle
denen geen gebed meer, maar een
ontroerde hulde brengt men en men
haalt dan zijnen zakdoek uit om
te snuiten. In 't fransch is une bonne et
sainte année, allang uit de mode en
vervangen door bonne année tout
court. Ons woordje zalig staat dus ook
om te verdwijnen voor 't licht van de
vrije gedachte De christenheid moet
den strijd vuur familieloon,-dat wil zeggen,
een loon dat toelaat vier personen man
I vrouw en twee kinderen té onderhouden,
eruit,het wereldlnkemoetin deplaats,
J f 'len boven dit loon, voor het derde kind.
een toeslag worde toegekend. In deze tij-
net menscheliike. Zalig immers wi i,
i den kan de toepassing van het familieloon
nog niet verhoopt worden, die zelfs nog
jaren een vraagstuk zal blijven. In
afwachting moet er eene oplossing gege-
ven worden aan de zeer netelige kwestie
Maar neen, geen treurige gedachten 1
i vandaag, leve de leute j r
i »nder dat opzicht heeft de nieuwe regee-
t ls de blijde dag van i Nieuwjaar
en we zullen j1 't oud verdriet maarl
met het oude jaar begraven en begin-1, j r.
dig voorbeeld daargesteld voer wat betreft
nen op eenen nieuwen keil! God zal' n /-.
de staatsdiensten. Provinciën en Gemeen-
t misschien beteren.
't Is de blijde dag voor de kindèrs
om hunne rij k en bont versierde nieuw-
jaarbrieven voor den dag le r.alen met j 7cie"müeilijkheden geschi|ie„ in hande|
de bloemen en de gulden snede en zc „ijverheid |„ndbin,„e„z in cc„ w00rd
open te plooien en voor te lezen met'
beenen die klutteren en armen die be-
het goddelijke moet plaats maken voor I
het menschelijke. Zalig immers wil i
zeggen voorspoedig voor de ziel zoo
wel als voor het lichaam, maar't wordt
nu de mode van te leven alsof men
geen ziele meer bezat.
Maar neen, geen treui
op vandaag, leve de leute
ing een schoon gebaar van menschlie-
endheid betoond en een zeer loven:
ten zullen onvermijdelijk dezelfde weg
moeten bewandelen. Maar rechtzinnig ge-
I sproken zulks kan de kern worden var
ven van aandoening en een hart dat
poppelt van blijdschap. Immers 't is
ook de dag van geven en krijgen ge
ven voor de ouderen van dagen, krij
gen- voor tic jongeren en
beteekent eene zware bijdrage voor
den spaaipot. 't Is de dag van geven
voor wie 't zitten heeft, van krijgen
voor wie 't gebruiken kan. Lieve Pe
ter, hoe meer gi j geeft hoe beter
't Is de dag van druppeltjes schin
ken en druppeltjes drinken, 't Is de
dag van de lukken of strijne wafeltjes,
onze oud-vlaamsche die de franse he
ons gestolen hebben om er hunne
RTKENNES van te maken.
't Is de dag waarop sobere men
schen welgezind over st'raat loopen,
malkaar houden staan om handen te'
drukken met den wensch en dan
weer verder te draven.
Minder sobere loopen er ook ge
woonlijk op dien dag, scheef geladen,
met strooien beenen, of zooals men
zegt met een stuk in hunnen kraag en
een sabeltjen aan, en die de straat af
meten in beur breedte.
Kortom,'t is een menschelijke dag
en, gelijk al wat menschelijk is, ge
mengd van gevoelens.
Hij is wat geheel hetjahr zal zijn
eene bonte mengeling van blijde en
treurig, goed en kwaad.
Zooveel weten wij, maar wij weten
niet hoe dikwijls wij nog malkaar het
zalig nieuwjaar zullen wenschen. Wis
ten wij het, we zouden misschien min
der geestdriftig zijn n het wenschen
vanonsGOE ZALIG NIEUWJAAR.
OVER KINDERTOESLAG
Het is totaal onbegrijpelijk dat een jong
gezel, die de verantwoordelijkheid niet
torsen durft een huisgezin te stichten,
over dezelfde inkomsten, dus over meer
middelen van bestaan zou beschikken dan
een huisgezin met kinderen.
Het is totaal onbegrijpelijk dat er partij
gangers te vinden zijn. welke uitsluitend
den kindertoeslag aan de kroostrijke ge
zinnen willen toestaan en geen aandacht
schenken aan een huisgezin met eeo of
twee kinderen, die toch eerst moeten ge
vormd worden vooraleer tot de kroostrij
ke gezinnen te behooren. Anderen voeren
bij alle werkgevers, Het kan tevens eene
aanmoediging zijn tot hevigeren klassen
strijd.
Mag er geen klassenverzoening komen
Moeten de werkgevers en werknemers
oor eeuwig en altijd, als vijanden, als
ersdïïTlende belangen te
rdedigen hebben, tegenover elkander
staan
Mag het maatschappelijk vraagstuk
zijne oplossing niet vinden in eene loyale
en rechtzinnige houding van kapitaal en
arbeid, of moeten deze altijd tegeno'
elkander staan, om te vechten en-elkander
te vernietigen
Wanneer men maatschappelijken vrede
wil, dan moet er met alle middelen ge
streefd worden die tot dien uitslag leiden
kan en deze middelen zijn de gezintoeslag
in zijn breedsten zin toegepast.
Het nmet als eene onmogelijkheid be
schouwd worden de werkgevers te willen
dwingen, kindertoeslag te verleenen, naar
het voorbeeld van den Staat, aan hunne
werklieden, vaders van familie, want zulks
zou hen aansporen deze te doen weren c
alleenlijk jongelingen en kinderloozen
werk te nemen. Kcne oplossing is nogtans
te vinden en ten dien opzichte zou de
Staat een grootsch democratisch werk
kunnen verrichten, die tot eere zou strek
ken, mochtte de huidige regeering het ooit
verwezentlijken namelijk Eene Staats-
compensatiekas
Private Compensatiekassen zijn reeds tot
stand gekomen, waar het vraagstuk
kindertoeslag behandeld wordt en die veel
bijdragen tot verlichting der kroostrijke
gezinnen. Wat het privaat uit eigen ini
tiatief opbouwt, zou de Staat het als een
heilige plicht hoeven te beschouwen zulks
na te bootsen en zelfs verder door te drij
ven door het stichten eener Algemeene
Compensatiekas, waarvan alle vaders van
familie, werknemers van gansch het land.
't zij handarbeiders als geestesarbeiders
van Staal, provincie, gemeente, handel,
nijverheid, landbouw, enz zouden ge
nieten en op gelijken voet gesteld worden
Deze kas zoude dienen gespijsd te
worden
1° Door eene bijdrage van alle jongge
zellen en gehuwden zonder kinderen,
21 tot GO jaar cn van gansch het land en
gelijk tot welken stand zij behooren, bui
ten de geestelijke personen.
2° Gelijke bijdrage van de werkgevers
die jonggezellen e gehuwden zonder kin
deren, te w erke gebruiken
3° Het te kort aan te vullen door den
Staat.
Zou onze regeering eens een oogslag
w illen w erpen op wat er in dit opzicht in
Frankrijk wordt gedaan, dan zal ze, door
het verslag van het 1' kongres voor gezin
toeslagen, leeren dat de volgende toestand
bestond in Mei 1927 210 fondsen met
6 000 betrokken ondernemingen, 3 700.
loontrekkenden, waaraan een bedrag van
1.318.0(H).000 franken aan gezintoeslag
-erden uitgekeerd
Niet alleen bestaan die fondsen in dt
nijverheid maar ook in 13 handelsonder
nemingen en 32 in den landbouw
En w anneer wij dit verslag mogen ge-
looven, hebben die gezintoeslagen een tt
w ardeeren invloed op het geboortecijfer
daar in den arbeidersstand de geboorten
n 30,G op 1000 in 1924, tot 40,2 in 192:
42,3 in 192G zijn gestegen.
Willen de gezinnen met kinderen op
behoorlijke wijze in hun levensonderhoud
en in huisvesting kunnen voorzien en hun
ne kinderen stoffelijk opvoeden, dan moe
ten hun bijkomende bestaanmiddelen \er
schaft worden. Indien de toestand dezer
gezinnen veel slechter blijft dan die der
ongehuwden en der kinderlooze huwelijken
dan worden de ouders daardoor zelfs op
gevaarlijke wijze tot kinderbeperking aan
gezet, tot groot nadeel van ons geliefd
Vaderland.
Of heeft dil soms geene waarde i
Belgie 7
Het woord is aan de regeering en het
parlement
Wat hebben de Socialisten
in het Ministerie gedaan???
Sedert den oorlog maakten de so
cialisten zesmaal deel van de Belgi
sche regeering, zoo schreef M. Van-
develde onlangs in de Peuple.
M. Wauters is viermaal minister
van Nijverheid en Arbeid geweest
Wij kregen van hem geene wetgeving
op de collectieve arbeidsovereenkom
sten, geen herziening van de wet op
de beroepsvereenigingen, geene gron
dige herziening der ongevallenwet,
geen oplossing der sociale verzeke
ring, geen wettelijk statuut voor be
middeling van arbeidsgeschillen en
scheidsgerecht, ook geene algemeene
herziening der arbeidswetgeving.
Al deze belangrijkste vraagstukken
werden zonder oplossing gelaten.
De Socialistische Zes-maanden
in de Afdeelingen.
Het Standpunt der
Christen-Democraten
We laten hier den volledigen tekst
algen van de verklaring die de Christen-
Democratische Kamerleden hebben af
gelegd in de afdeelingen vóór dat ze tegen
het socialistisch wets» oorstc-1 stemden
over den zesmaanden-diensttijd
et wetsvoorstel van MM. Hipp.
Vandemeulebroucke en Cons is als volgt
beknopt en trouw te herleiden
1De kazerne wordt afgeschaft en
i vangen door de School voor Rekru-
n Bemerking Er wordt een anderen
naam gegeven feitelijk wordt niets ver
anderd
2. Al de burgers moeten tot 's lands
erdediging bijdragen. Gedurende hun
militietermijn worden de weerbare bui-
gers gemobiliseerd bij het leger of de voor
den oorlog noodige bedrijven. Bemerking
Voortaan dus geene vrijstellingen meer.
ook niet in vredestijd geene vrijstellin
gen meer voor zonen van kroostrijke fa-
miliën. Alleen deongeschikten zullen van
den legerdienst kunnen ontslagen worden.
3 Het milicietermijn wordt als olgt
verdeeld a) zes jaar bij 't actieve leger
b) negen jaar bij de reserve c, tien jaar
bij het territoriaal leger. Samen dus
2;"> jaar.
De duur van den militietermijn
gaat in a) voor de vrijwilligers, den
lö September volgend op den datum
waarop zij volle 1G jaar oud zijn, of
wanneer ze meer dan IG jaar oud zijn
op den datum hunner dienstneming bj
voor dc militieplichtigen of militievrij-
willigcrs, vanaf den 15 September vol
gende op den datum hunner inlijving.
5. De opleiding der burgers tot
's lands verdediging geschiedt in drie
stadio a) de lichamelijke opvoeding der
jongelingschap b) de school der rekru
ten c) de wederoproepingen of herha
lingsoefeningen.
li. De lichamelijke opvoeding is ver
plichtend in al de onderwijsgestichten,
door den Staat bestuurd of geldelijk on
dersteund. Bemerkingen De lichame-
lijkeiopvotding zal feitelijk verplichtend
zijn in alle scholen, in de lagere volks
scholen evenals in betalende scholen. Al
hoewel de memorie van toelichting het
anders zegt, zal zij onafwendbaar het
karakter dragen van militaire voorbe-
Leest en verspreidt
Abonnenienl prijn 1Z* Frank
De ondergeteekende
wonende straat, te
Schrijft in op HET YPERSCHE VOLK,, voor het jaar 1928
In te zenden aan J. CASIER, Zonnebekesteenweg, 105. YPER.
Men kan zich ook abonneeren op den Post rechtstreeks.