Aan onze Lezers.
Crédit Anversois
Katholieken, opgepast!
50' Jaar. - Nummer 5.
30 Centiemen.
Zaterdag 4 Februari 1928.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement "Yper
(j. CASIER)
In den loop dezer week zal aan onze ge abonneer den, een
kwijtschrift door de post aangeboden worden.
Daar het kwijtschrift maar eenmaal aangeboden wordt,
verhopen wij dat eenieder zijn huisgenooten zal verwittigen
en het bedrag betalen op eerste vertoon.
Met besten dank bij voorbaat. DE REDACTIE.
VRIENDEIT
Dixmudestraat, 18, YPER
Alle Bank- en
Beursverhandelingen.
J-fet ypeps^he Ooll^
Verpachting
van Landeigendommen
De Katholieke Vlaamsche Jeugd.
t)pCV6Cl)C ilolk
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 ff.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, ic>5, YPER
Postcheckrekening 40.201
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
Ik geloof weinig aan vrienden Ik houd
weinig van vrienden
Vriendschap onder verscheidene ge
slachten, dat gaat nog, maar toch blijft
de betrekking onderling niet lang wat
men zoo graag vriendschap zou noemen.
Zulke betrekking noemt men eene plato
nische vriendschap en eene platonische
verhouding is bedrog. Na korte of langere
vriendschappelijke betrekking onder ver
schillende geslachten wordt de toestand
te eentoonig, te-altijd-hetzelfde, hij is
niet uit te houden, hij wordt onuitstaan
baar derf, er moet verandering in komen.
En er komt veranderingdrie kleine
woordjes dringen naarvoor, doen geweld
Lom uitgesproken te worden. Geen vriend-
schap tusschen man en v rouw of ze komt
•vroeg of laat eerder vroeger dan later
neer op het uitspreken van deze drie
veelzeggende woordjes die zijn ik min U.
Vriendschap, duurzame, echte en
hechte, beproefde trouwe vriendschap
tusschen twee mannen of twee vrouwen,
daar hebbe ik moeite om aan te gelooven
uit reden van mijne levenservaring. Man
nen zijn veel te zelfzuchtig en vrouwen
veel te ijverzuchtig om duurzaam met
malkander in vrede en vriendschap te
kunnen leven
Velen denken dat ze iemand liefhebben
omdat ze hun eigenzelf beminnen ter ge
legenheid van dien iemand, en rond hem
om. Die mensch bevalt hun, hij past in
hun kraam, zij vinden in hem de voldoe
ning van een of ander hunner verlangens,
zij klampen zich aan hem vast en meenen
of trachten te meenen dat zij zijn vriend
zijn, dat ze van hem houden, dat zij hem
beminnen.
Wat al onbewuste of bewuste huiche
larij wordt met dit woord beminnen
bedekt. Het beste bewijs van hare valsch-
heid is de broosheid van zulke genegen
heid. Voor het minste dat ons onrecht
aangedaan wordt, is men gekwetst, belee-
digd en de vriendschap lijdt schipbreuk
en verkeert in haat. Echte vriendschap
moet zich laten minachten, misachten, af
weren, geringschatten,in den hoek schop
pen gelijk een vuige hond en nog niets
kwalijk nemen, nog blijven liefhebben.
Hoe broos is toch de draad die twee
menschenharten met malkander verbindt.
Hoe broos en hoe haast gebroken. Een
enkel bitsig woord is voldoende om de
hechtste vriendschap voorgoed te doen
uiteenspatten, breken gelijk glas dat de
brokken om onze ooren vliegen.
En 't is toch schering en inslag van
eens menschen leven beminnen en be
mind worden. De boeken staan ermede
vol, een aanzienlijk deel van de letterkunde
bestaat eruit en leeft ervan en de letteren
zijn de spiegel van het leven.
Vroeger hoorde ik eens een jongmensch
zeggenik kan niet leven zonder liefde
en ik loech daarmee. Thans lach ik niet
meer. Vroeger immers zat ik op de school
banken van het leven en heb daar veel
moeten leeren nu ben ik ter school ge
weest bij 't leven en heb er vooral geleerd
minder te glimlachen over dingen die ik
maar half of in 't geheel niet begrijp.
Alle menschen komen uit de levens
school met een diep ernstig gezicht en,
weinig vermoeden de jongeren van jaren
als ze eenen mensch ontmoeten an mid
delbaren leeftijd, wat een diepdenkend
\j. lZ f»rd filosoof daar voor hunne oogen
Koning,- £ulk een mensch spiegelt zich
maan, 3
geene dwaasheden meer voor,men zal hem
ook over vriendschap geen appels
voor citroenen verkoopen, hij w eet voor
taan waaraan zich gehouden. Ook zijn
zulke menschen meestendeels alléén en
met hun eigenzelf tevreden, zij zoeken
geen vrienden om niet te moeten gelijk
Diogenes met den lantaarn uitgaan.
Er is toch in de wereld niets lastiger om
dragen dan bedrogen vriendschap. Vriend
schap bedriegen is eene snoode ondank
baarheid want een waar vriendenhart is
zoo zeldzaam als kostbaar en die u dit
schenkt is een w eldoener en daarom zijt
gij die zulk een hart breekt een booswicht
die erdient kort gestek :nXVat een schat
moet het zijn wezenlijk als men iemand
heeft op w ien men kan betrouwen als op
zijn eigenzelf, iemand die u liever ziet dan
zijn eigen ik, want daarin ligt de grootheid
en de vastheid van de vriendschap dat ze
zelfverloochend en onbaatzuchtig is. Ik
lach met vriende die u den rug toekeeren
zoohaast hun eigenbelang op het spel komt.
Ik lach met vrienden die vlug zijn om hun
eigenzelf te dienen, die zelf betrouwend en
positief zijn al uit een stuk voor hun eigen
welzijn staand en gereed om u over het
lijf te loopen zoogauw gij in den weg komt
te staan van hun klein baatzuchtig eigen
belang. Zulke vrienden heb ik liever niet
die maar van u houden in zoover ze uit u
hun voordeel kunnen trekken. Vriend
schap moet onbaatzuchtig zijn, mag niet
ingenomen zijn met eigenbelang, mag niet
barsch en stootend op naar eigen doel af
gaan. Zij moeten kunnen plaats maken om
den vriend door te laten, zij moet water
in haren wijn doen, vooral in tijden van
nood moet ze gereed staan met hulp en
meegevoelen en toonen dat ze met hare
gift ook haar hart wegschenkt. En ja,
niemand heeft zijn vrienden beter bemind
dan wie zijn leven voor hen ten beste gaf.
Wat een schat als daar iemand is in wiens
hart volgens de klassieke uitdrukking,
men zijn eigen hart kan uitstorten die
deelt in onze vreugden, deelt in onze
smarten tot wien men spreken kan als
tot zijn eigenzelf over de innigste aan
doeningen van ons binnenste zelfen die
't geen hem toevertrouwd wordt voor
zichzelf alleen behoudt als een heilig, niet
te schenden geheim.
Dat is vriendschap, trouw in den nood
en trouw tot ter dood, en zijt gij 't niet
eens met mij om te zeggen det dezulke
zelden gevonden wordt en als men ze ge
vonden heeft dat men zou gaan en alles
verkoopen wat men heeft om ze te bezitten.
Voor andere alledaagsche vrienden van
veertien in het dozijn, broodvrienden,
vrienden van schitter en zonneschijn, gaf
ik niet eenen knip van mijne vingeren.
»«rmrai n.V. ramnnwMS
Het BESTE en ZEKERSTE middel om
regelmatig het blad te ontvangen, is een
abonnement vragen in de post op
Toebehoorende aan
den Staat en aan Openbare Inrichtingen.
Hoe staat het met die zaak Daar hier
in de streek van Yper en Poperinghe veel
pachters zijn van landeigendommen toe
behoorende aan Commissies van Open
bare Onderstand willen wij onze geachte
lezers op de hoogte houden.
Art. 11 van het Wetsvoorstel over de
landpacht ingediend bij de Kamers van
Volksvertegenwoordigers sprak als volgt
Het verpachten van hunne landeigen
dommen zal door den Staat, de Provin
ciën, de Gemeenten en de Openbare In
richtingen gedaan worden door middel
van openbaar aanbod.»
Door tusschenkomst van Dr Brutsaert
werd het art. gewijzigd als volgt
Het verpachten van die landeigendom
men zal geschieden door middel van om
schrijving onder gesloten omslag.
Na langdurige bespreking werd het
wetsontwerp over de landpacht naar het
Senaat overgezonden en daar werd door
de Commissie van Landbouw en de Com
missie van Binnenlandsche Zaken en
Volksgezondheid een aanvullend verslag
opgemaakt in zake verhuring van land
eigendommen toebehoorende aan den
Staat en aan Openbare Inrichtingen
dat wij hier overschrijven.
Overeenkomstig het besluit van den
Senaat ter vergadering van i December
jongstleden, zijn de Commissiën van
Landbouw en van Biriffenlandsche Za
ken en Volksgezondheid bijeengekomen
om het ontwerp betreffende de verhuring
der landeigendommen toebehoorende aan
den Staat of aan Openbare Besturen
andermaal te onderzoeken. In den loop
eener eerste bespreking in openbare ver
gadering van den Sanaat, werden door
verscheidene sprekers bezwaren en opmer
kingen in 't midden gebracht die leidden
tot verwijzing van het ontwep naar de
Commissie voor aanvullend onderzoek.
Deze bezwaren kwamen weer tot uiting
in de Commissie, waar zij grondig wer
den onderzocht.
In den loop der bespreking werd ken
nis gegeven van de uitslagen in den laat-
sten tijd verkregen door talrijke openbare
toewijzingen van goederen toebehoorende
aan openbare inrichtingen, waardoor de
pachten bedragen bereikten van i.5oo tot
4.000 frank per hectare. Deze gegevens
schijnen de laatste aarzeling te hebben
weggenomen bij sommige leden, die voor
standers bleven van het behoud der open
bare toewijzing.
Na een lange beraadslaging, erkenden
de leden van beide Commissiën dat het
pastte te vertrouwen in de gedachten en
opvattingen waarvan het oorspronkelijke
ontwerp, aan den Senaat voorgelegd, was
uitgegaan.
Eenparig verklaarden zij voorstander te
zijn van de afschaffing der openbare toe
wijzing en deze te vervangen door de in
schrijving onder verzegelden omslag, in
't openbaar geopend en gelezen (t).
Zij gaan eveneens akkoord met de
maatregelen die, terwijl zij de belangen
eerbiedigen welke aan de verpachte bestu
ren opgedragen zijn, sommige voordeelen,
door ons voor normaal aanzien, verleenen
aan den pachter die zijn pacht kan en wil
vernieuwen. De meerderheid der vergade
ring meende echter dat het overige van het
ontwerpdoorde Commissie van landbouw
van den Senaat voorgelegd, niet volledig
was en ook niet bepaald en klaar genoeg
was om de toepassingsmoeilijkheden te
vermijden. Het verhoogde bovendien mer
kelijk. volgens sommige leden, het reeds
zoo omvankrijk als ingewikkeld bestuur
lijk geschrijf. Andere leden meenden daar
bij dat men moest blijven bij artikel 5c
der wet van 10 Maart iqaS op den open
baren onderstand, krachtens hetwelk de
besturen gemachtigd zijn uit de hand te
(1 Amendement van Dr Bi utsaeru
verhuren, behalve voor de eerste pacht die
bij openbare toewijzing moet geschieden.
De meerdeiheid van de Commissiën heeft
de ontoereikendheid erkend van die wet,
die trouwens uitsluitend het verpachten
regelt van landeigendommen toebehooren
de aan het armbestuur.
In den loop der gedachtenwisseling die
gevoerd werd tusschen de ledên der Com
missiën, verkreeg het ontwerp zooals het
door de Kamer werd gestemd en aan den
Senaat overgemaakt, de voorkeuren werd
dit in zijn groote lijnen hervat, daar het
meer aansloot bij de opvattingen van de
meeste leden.
Ziehier nu de tekst door de Commissie
voorgesteld.
Eerste artikel. De Staat, de provin
ciën, de gemeenten en de openbare inrich
tingen verpachten hun niet verhuurde
landeigendommen door middel van in
schrijving onder verzegelden met den post
verzonden omslag, in 't openbaar geopend
en gelezen.
Indien de aangeboden prijs lager is dan
de prijs door het bevoegde bestuur als ba
sis aangegeven, dan kan dit overgaan tot
de verpachting in der minne.
In dit laatste geval echter, moet de
aangenomen prijs ten minste 10 t. h.
hooger zijn dan het hoogste aanbod.
Art. 2. De bij het eerste artikel ver
melde besturen kunnen een loopende pacht
met een pachter in der minne vernieuwen
indien zij er bij het verstrijken den prijs
of de voorwaarden van willen wijzigen,
dan moeten zij deze bekend maken aan
den pachter, bij aangeteekenden brief, ten
minste twee jaar vóór het verstrijken der
overeenkomst. De pachter moet beslissen
binnen een termijn van drie maanden.
Indien het bestuur aan den pachter op
zegging beteekend heeft of indien zij het
niets eens worden, dan geschiedt de ver
pachting door middel van inschrijving on
der verzegelden omslag.
De prijzen en voorwaarden moeten,
vooraf, aan het advies van den Staatsland-
bouwkundige voorgelegd worden en de
machtiging of goedkeuring, bij de be-
stuurswetten voorzien, verkregen hebben.
De pachter die regelmatig zijn ver
plichtingen heeft vervuld, heeft het recht
van voorkeur voor den pachtprijs die
door de hoogste inschrijving wordt be
reikt en die uitgaat van een vóór begoed
erkend persoon.
Wanneer echter de pachter het bij het
eerste lid voorziene aanbod weigert, dan
is zijn voorkeur slechts ontvankelijk in
zooverre het bedrag van de inschrijving
den in der minne aangeboden pachtprijs
met niet meer dan 10 t.h. overschrijdt.
De pachter moet, desvoorkomend, be
slissen binnen acht dagen na de kennisge
ving bij aangeteekenden brief, van den
uitslag der inschrijving.
Art. 3. Voor al wat niet door deze
wet wordt geregeld, gelden de bepalingen
van het Burgerlijk Wetboek in zake de
verhuring der landeigendommen.
Opmerkingen nopens dezen tekst, 't zij
van wegens de Commissiën v. Openbaren
Onderstand of- van wege hunne pachters
zijn steeds welkom. Het komt er op aan
eene degelijke wet te maken die van de
verschillende belangen rekenschap houdt.
Daarom zegge iedereen zijn gedacht.
Dr Brutsaert.
Andersdenkenden hebben er in ons
arrondissement een handje van weg om
onder alle soort van drog- en schijnrede
nen onze katholieke menschen af te hou
den van hunne katholieke vereenigingen
en zij trachten ze mede te sleper in hunne
eigene organisaties ofwel in zoogezegde
onzijdige maatschappijen, waar er voor
ons katholieken niets te leeren valt.
Opgepast dus en weest goed op uwe
hoede I Katholieken behooren thuis in
hunne katholieke groepeeringen, moeten
mede doen met hunne katholieke sociale
werking, en met geen andere.
Op u werklieden in het bijzonder wordt
er gewerkt. Men wil u onttrekken onder
alle soorten van lichtzinnige beweringen,
van uwe christene werkliedenorganisatie,
de eenige die in feite uwe stoffelijke en
zedelijke belangen behartigt. Daar is uwe
plaats, in het christen werkersverbond,
in ons christen syndikaat, in onze zieken-
gilde, in onzen vrouwenbond, bij onze
arbeidersjeugd, - en laat u niet verlei
den, onder geen enkel voorwendsel lid te
worden van socialistische, liberale of na
tionalistische vereenigingen. Daar is uwe
plaats niet. Ge zijt katholiek, christen,
en als dusdanig kunt gij en moogt gij
geen lid worden van vereenigingen die
uwe christene princiepen aanvallen of
miskennen die uwe katholieke overheid,
onze bisschoppen aanvallen en bezwadde
ren met alle soort lasterlijke aantijgingen.
Neen daar is uwe plaats niet
Sinds eenigen tijd maken de nationalis
ten hei ige propaganda om overal syndi
caten op te richten. Zij noemen hun
vereeniging Vrij Christen Syndicaat
om alzoo te trachten onze werklieden te
bedriegen. Zij kondigen vergaderingen
aan met sprekers uit Yper, om alzoo u te
misleiden, daar gij mogelijks in de over
tuiging zoudt kunnen zijn dat deze spre
kers afgevaardigden zijn van onze Chris
tene Werkliedenorganisatie. Dat is
allemaal fopperij,,en hunne beweging heeft
absoluut niets te zien met onze machtige
christen w erkliedenbeweging. Hunne be
weging staat regel recht tegen de voor
schriften van onze kerkelijke overheid, zij
leunen zich aan bij de Daensistische syn-
dikaten van Kortrijk en Aalst, veroordeeld
door de hooger kerkelijke overheid, ter
wijl onze christene sociale werking alleen
de goedkeuring heeft van onze Bisschop
pen en staat onder de leiding van
Priesters daartoe speciaal aangesteld.
Dus Katholieken en gij Christen Werklie
den in het bijzonder, doet uwe oogen open
en laat u niet foppen. Alleen bij onze
christen vereenigingen kunt u zonder ge-
gewetensbezwaar aansluiten. Alleen
bij deze instellingen gevestigd in het se
cretariaat van het Christen Werkersver
bond, St Jacobstraat te Yper.
Een artikel uitgaande van E. H. Ka-
neunik Luij gaerens, sekretaris van den
Belgischen Boerenbond, duidt ons
de grondvesten aan op de welke men
zich bezig houdt, ten einde op katho
liek gebied en wel onder het geleide
onzer Bisschoppen de vlaamsche kat
holieke jeugd in te richten.
Deze inrichting reeds in werking,
zal gesticht worden op de grondvesten
der reeds bestaande sociale groepen
nainentlijk (J. O. C.)en de boeren-
jeugdaideeiingen. De Bisschoppen
hebben besloten eene Federatie te
stichten voor Katholieke actie onder
de jeugd in Vlaanderen, welke zal
bestaan eerst en vooral uit hooger aan
gehaalde groepen en voor bijzonder
doel hebben onze katholieke beweging
te bewerkstelligen in den zin zooals de
A. C. J. B. doet in 't Walenland.
Door hunne aansluiting met de Fe
deratie der Katholieke actie, herken
nen de jeugdafdeelingen hunne afhan
kelijkheid tegenover de kerk, en alles
wat aangaat de gedachte, het leven,
en de Katholieke beweging. Zij ver
binden zich alle wenken en raadgevin
gen der Bisschoppen te aanveerden
alsook te beantwoorden aan gelijk
welken oproep komende van het Bis
dom.
Aan het hoofd dezer Federatie staat
een algemeen sekretariaat bestaande
uit rechtstreeksche algevaardigden
der Bisschoppen alsmede der verte
genwoordigers der reeds aangesloten
Federaties. De Vlaamsche jeugdaf-
deejing zal haar eerste Congres en
grootsche betooging houden te Ant
werpen op Zondag 26 Oogst aanstaan
de.