Aan onze Lezers. Crédit Anversois Katholieken, opgepast! 50' Jaar. - Nummer 5. 30 Centiemen. Zaterdag 4 Februari 1928. Katholiek Weekblad van het Arrondissement "Yper (j. CASIER) In den loop dezer week zal aan onze ge abonneer den, een kwijtschrift door de post aangeboden worden. Daar het kwijtschrift maar eenmaal aangeboden wordt, verhopen wij dat eenieder zijn huisgenooten zal verwittigen en het bedrag betalen op eerste vertoon. Met besten dank bij voorbaat. DE REDACTIE. VRIENDEIT Dixmudestraat, 18, YPER Alle Bank- en Beursverhandelingen. J-fet ypeps^he Ooll^ Verpachting van Landeigendommen De Katholieke Vlaamsche Jeugd. t)pCV6Cl)C ilolk ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 ff. Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel. ABONNEMENT VOOR T BUITENLAND: 25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, ic>5, YPER Postcheckrekening 40.201 waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden worden. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. Ik geloof weinig aan vrienden Ik houd weinig van vrienden Vriendschap onder verscheidene ge slachten, dat gaat nog, maar toch blijft de betrekking onderling niet lang wat men zoo graag vriendschap zou noemen. Zulke betrekking noemt men eene plato nische vriendschap en eene platonische verhouding is bedrog. Na korte of langere vriendschappelijke betrekking onder ver schillende geslachten wordt de toestand te eentoonig, te-altijd-hetzelfde, hij is niet uit te houden, hij wordt onuitstaan baar derf, er moet verandering in komen. En er komt veranderingdrie kleine woordjes dringen naarvoor, doen geweld Lom uitgesproken te worden. Geen vriend- schap tusschen man en v rouw of ze komt •vroeg of laat eerder vroeger dan later neer op het uitspreken van deze drie veelzeggende woordjes die zijn ik min U. Vriendschap, duurzame, echte en hechte, beproefde trouwe vriendschap tusschen twee mannen of twee vrouwen, daar hebbe ik moeite om aan te gelooven uit reden van mijne levenservaring. Man nen zijn veel te zelfzuchtig en vrouwen veel te ijverzuchtig om duurzaam met malkander in vrede en vriendschap te kunnen leven Velen denken dat ze iemand liefhebben omdat ze hun eigenzelf beminnen ter ge legenheid van dien iemand, en rond hem om. Die mensch bevalt hun, hij past in hun kraam, zij vinden in hem de voldoe ning van een of ander hunner verlangens, zij klampen zich aan hem vast en meenen of trachten te meenen dat zij zijn vriend zijn, dat ze van hem houden, dat zij hem beminnen. Wat al onbewuste of bewuste huiche larij wordt met dit woord beminnen bedekt. Het beste bewijs van hare valsch- heid is de broosheid van zulke genegen heid. Voor het minste dat ons onrecht aangedaan wordt, is men gekwetst, belee- digd en de vriendschap lijdt schipbreuk en verkeert in haat. Echte vriendschap moet zich laten minachten, misachten, af weren, geringschatten,in den hoek schop pen gelijk een vuige hond en nog niets kwalijk nemen, nog blijven liefhebben. Hoe broos is toch de draad die twee menschenharten met malkander verbindt. Hoe broos en hoe haast gebroken. Een enkel bitsig woord is voldoende om de hechtste vriendschap voorgoed te doen uiteenspatten, breken gelijk glas dat de brokken om onze ooren vliegen. En 't is toch schering en inslag van eens menschen leven beminnen en be mind worden. De boeken staan ermede vol, een aanzienlijk deel van de letterkunde bestaat eruit en leeft ervan en de letteren zijn de spiegel van het leven. Vroeger hoorde ik eens een jongmensch zeggenik kan niet leven zonder liefde en ik loech daarmee. Thans lach ik niet meer. Vroeger immers zat ik op de school banken van het leven en heb daar veel moeten leeren nu ben ik ter school ge weest bij 't leven en heb er vooral geleerd minder te glimlachen over dingen die ik maar half of in 't geheel niet begrijp. Alle menschen komen uit de levens school met een diep ernstig gezicht en, weinig vermoeden de jongeren van jaren als ze eenen mensch ontmoeten an mid delbaren leeftijd, wat een diepdenkend \j. lZ f»rd filosoof daar voor hunne oogen Koning,- £ulk een mensch spiegelt zich maan, 3 geene dwaasheden meer voor,men zal hem ook over vriendschap geen appels voor citroenen verkoopen, hij w eet voor taan waaraan zich gehouden. Ook zijn zulke menschen meestendeels alléén en met hun eigenzelf tevreden, zij zoeken geen vrienden om niet te moeten gelijk Diogenes met den lantaarn uitgaan. Er is toch in de wereld niets lastiger om dragen dan bedrogen vriendschap. Vriend schap bedriegen is eene snoode ondank baarheid want een waar vriendenhart is zoo zeldzaam als kostbaar en die u dit schenkt is een w eldoener en daarom zijt gij die zulk een hart breekt een booswicht die erdient kort gestek :nXVat een schat moet het zijn wezenlijk als men iemand heeft op w ien men kan betrouwen als op zijn eigenzelf, iemand die u liever ziet dan zijn eigen ik, want daarin ligt de grootheid en de vastheid van de vriendschap dat ze zelfverloochend en onbaatzuchtig is. Ik lach met vriende die u den rug toekeeren zoohaast hun eigenbelang op het spel komt. Ik lach met vrienden die vlug zijn om hun eigenzelf te dienen, die zelf betrouwend en positief zijn al uit een stuk voor hun eigen welzijn staand en gereed om u over het lijf te loopen zoogauw gij in den weg komt te staan van hun klein baatzuchtig eigen belang. Zulke vrienden heb ik liever niet die maar van u houden in zoover ze uit u hun voordeel kunnen trekken. Vriend schap moet onbaatzuchtig zijn, mag niet ingenomen zijn met eigenbelang, mag niet barsch en stootend op naar eigen doel af gaan. Zij moeten kunnen plaats maken om den vriend door te laten, zij moet water in haren wijn doen, vooral in tijden van nood moet ze gereed staan met hulp en meegevoelen en toonen dat ze met hare gift ook haar hart wegschenkt. En ja, niemand heeft zijn vrienden beter bemind dan wie zijn leven voor hen ten beste gaf. Wat een schat als daar iemand is in wiens hart volgens de klassieke uitdrukking, men zijn eigen hart kan uitstorten die deelt in onze vreugden, deelt in onze smarten tot wien men spreken kan als tot zijn eigenzelf over de innigste aan doeningen van ons binnenste zelfen die 't geen hem toevertrouwd wordt voor zichzelf alleen behoudt als een heilig, niet te schenden geheim. Dat is vriendschap, trouw in den nood en trouw tot ter dood, en zijt gij 't niet eens met mij om te zeggen det dezulke zelden gevonden wordt en als men ze ge vonden heeft dat men zou gaan en alles verkoopen wat men heeft om ze te bezitten. Voor andere alledaagsche vrienden van veertien in het dozijn, broodvrienden, vrienden van schitter en zonneschijn, gaf ik niet eenen knip van mijne vingeren. »«rmrai n.V. ramnnwMS Het BESTE en ZEKERSTE middel om regelmatig het blad te ontvangen, is een abonnement vragen in de post op Toebehoorende aan den Staat en aan Openbare Inrichtingen. Hoe staat het met die zaak Daar hier in de streek van Yper en Poperinghe veel pachters zijn van landeigendommen toe behoorende aan Commissies van Open bare Onderstand willen wij onze geachte lezers op de hoogte houden. Art. 11 van het Wetsvoorstel over de landpacht ingediend bij de Kamers van Volksvertegenwoordigers sprak als volgt Het verpachten van hunne landeigen dommen zal door den Staat, de Provin ciën, de Gemeenten en de Openbare In richtingen gedaan worden door middel van openbaar aanbod.» Door tusschenkomst van Dr Brutsaert werd het art. gewijzigd als volgt Het verpachten van die landeigendom men zal geschieden door middel van om schrijving onder gesloten omslag. Na langdurige bespreking werd het wetsontwerp over de landpacht naar het Senaat overgezonden en daar werd door de Commissie van Landbouw en de Com missie van Binnenlandsche Zaken en Volksgezondheid een aanvullend verslag opgemaakt in zake verhuring van land eigendommen toebehoorende aan den Staat en aan Openbare Inrichtingen dat wij hier overschrijven. Overeenkomstig het besluit van den Senaat ter vergadering van i December jongstleden, zijn de Commissiën van Landbouw en van Biriffenlandsche Za ken en Volksgezondheid bijeengekomen om het ontwerp betreffende de verhuring der landeigendommen toebehoorende aan den Staat of aan Openbare Besturen andermaal te onderzoeken. In den loop eener eerste bespreking in openbare ver gadering van den Sanaat, werden door verscheidene sprekers bezwaren en opmer kingen in 't midden gebracht die leidden tot verwijzing van het ontwep naar de Commissie voor aanvullend onderzoek. Deze bezwaren kwamen weer tot uiting in de Commissie, waar zij grondig wer den onderzocht. In den loop der bespreking werd ken nis gegeven van de uitslagen in den laat- sten tijd verkregen door talrijke openbare toewijzingen van goederen toebehoorende aan openbare inrichtingen, waardoor de pachten bedragen bereikten van i.5oo tot 4.000 frank per hectare. Deze gegevens schijnen de laatste aarzeling te hebben weggenomen bij sommige leden, die voor standers bleven van het behoud der open bare toewijzing. Na een lange beraadslaging, erkenden de leden van beide Commissiën dat het pastte te vertrouwen in de gedachten en opvattingen waarvan het oorspronkelijke ontwerp, aan den Senaat voorgelegd, was uitgegaan. Eenparig verklaarden zij voorstander te zijn van de afschaffing der openbare toe wijzing en deze te vervangen door de in schrijving onder verzegelden omslag, in 't openbaar geopend en gelezen (t). Zij gaan eveneens akkoord met de maatregelen die, terwijl zij de belangen eerbiedigen welke aan de verpachte bestu ren opgedragen zijn, sommige voordeelen, door ons voor normaal aanzien, verleenen aan den pachter die zijn pacht kan en wil vernieuwen. De meerderheid der vergade ring meende echter dat het overige van het ontwerpdoorde Commissie van landbouw van den Senaat voorgelegd, niet volledig was en ook niet bepaald en klaar genoeg was om de toepassingsmoeilijkheden te vermijden. Het verhoogde bovendien mer kelijk. volgens sommige leden, het reeds zoo omvankrijk als ingewikkeld bestuur lijk geschrijf. Andere leden meenden daar bij dat men moest blijven bij artikel 5c der wet van 10 Maart iqaS op den open baren onderstand, krachtens hetwelk de besturen gemachtigd zijn uit de hand te (1 Amendement van Dr Bi utsaeru verhuren, behalve voor de eerste pacht die bij openbare toewijzing moet geschieden. De meerdeiheid van de Commissiën heeft de ontoereikendheid erkend van die wet, die trouwens uitsluitend het verpachten regelt van landeigendommen toebehooren de aan het armbestuur. In den loop der gedachtenwisseling die gevoerd werd tusschen de ledên der Com missiën, verkreeg het ontwerp zooals het door de Kamer werd gestemd en aan den Senaat overgemaakt, de voorkeuren werd dit in zijn groote lijnen hervat, daar het meer aansloot bij de opvattingen van de meeste leden. Ziehier nu de tekst door de Commissie voorgesteld. Eerste artikel. De Staat, de provin ciën, de gemeenten en de openbare inrich tingen verpachten hun niet verhuurde landeigendommen door middel van in schrijving onder verzegelden met den post verzonden omslag, in 't openbaar geopend en gelezen. Indien de aangeboden prijs lager is dan de prijs door het bevoegde bestuur als ba sis aangegeven, dan kan dit overgaan tot de verpachting in der minne. In dit laatste geval echter, moet de aangenomen prijs ten minste 10 t. h. hooger zijn dan het hoogste aanbod. Art. 2. De bij het eerste artikel ver melde besturen kunnen een loopende pacht met een pachter in der minne vernieuwen indien zij er bij het verstrijken den prijs of de voorwaarden van willen wijzigen, dan moeten zij deze bekend maken aan den pachter, bij aangeteekenden brief, ten minste twee jaar vóór het verstrijken der overeenkomst. De pachter moet beslissen binnen een termijn van drie maanden. Indien het bestuur aan den pachter op zegging beteekend heeft of indien zij het niets eens worden, dan geschiedt de ver pachting door middel van inschrijving on der verzegelden omslag. De prijzen en voorwaarden moeten, vooraf, aan het advies van den Staatsland- bouwkundige voorgelegd worden en de machtiging of goedkeuring, bij de be- stuurswetten voorzien, verkregen hebben. De pachter die regelmatig zijn ver plichtingen heeft vervuld, heeft het recht van voorkeur voor den pachtprijs die door de hoogste inschrijving wordt be reikt en die uitgaat van een vóór begoed erkend persoon. Wanneer echter de pachter het bij het eerste lid voorziene aanbod weigert, dan is zijn voorkeur slechts ontvankelijk in zooverre het bedrag van de inschrijving den in der minne aangeboden pachtprijs met niet meer dan 10 t.h. overschrijdt. De pachter moet, desvoorkomend, be slissen binnen acht dagen na de kennisge ving bij aangeteekenden brief, van den uitslag der inschrijving. Art. 3. Voor al wat niet door deze wet wordt geregeld, gelden de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek in zake de verhuring der landeigendommen. Opmerkingen nopens dezen tekst, 't zij van wegens de Commissiën v. Openbaren Onderstand of- van wege hunne pachters zijn steeds welkom. Het komt er op aan eene degelijke wet te maken die van de verschillende belangen rekenschap houdt. Daarom zegge iedereen zijn gedacht. Dr Brutsaert. Andersdenkenden hebben er in ons arrondissement een handje van weg om onder alle soort van drog- en schijnrede nen onze katholieke menschen af te hou den van hunne katholieke vereenigingen en zij trachten ze mede te sleper in hunne eigene organisaties ofwel in zoogezegde onzijdige maatschappijen, waar er voor ons katholieken niets te leeren valt. Opgepast dus en weest goed op uwe hoede I Katholieken behooren thuis in hunne katholieke groepeeringen, moeten mede doen met hunne katholieke sociale werking, en met geen andere. Op u werklieden in het bijzonder wordt er gewerkt. Men wil u onttrekken onder alle soorten van lichtzinnige beweringen, van uwe christene werkliedenorganisatie, de eenige die in feite uwe stoffelijke en zedelijke belangen behartigt. Daar is uwe plaats, in het christen werkersverbond, in ons christen syndikaat, in onze zieken- gilde, in onzen vrouwenbond, bij onze arbeidersjeugd, - en laat u niet verlei den, onder geen enkel voorwendsel lid te worden van socialistische, liberale of na tionalistische vereenigingen. Daar is uwe plaats niet. Ge zijt katholiek, christen, en als dusdanig kunt gij en moogt gij geen lid worden van vereenigingen die uwe christene princiepen aanvallen of miskennen die uwe katholieke overheid, onze bisschoppen aanvallen en bezwadde ren met alle soort lasterlijke aantijgingen. Neen daar is uwe plaats niet Sinds eenigen tijd maken de nationalis ten hei ige propaganda om overal syndi caten op te richten. Zij noemen hun vereeniging Vrij Christen Syndicaat om alzoo te trachten onze werklieden te bedriegen. Zij kondigen vergaderingen aan met sprekers uit Yper, om alzoo u te misleiden, daar gij mogelijks in de over tuiging zoudt kunnen zijn dat deze spre kers afgevaardigden zijn van onze Chris tene Werkliedenorganisatie. Dat is allemaal fopperij,,en hunne beweging heeft absoluut niets te zien met onze machtige christen w erkliedenbeweging. Hunne be weging staat regel recht tegen de voor schriften van onze kerkelijke overheid, zij leunen zich aan bij de Daensistische syn- dikaten van Kortrijk en Aalst, veroordeeld door de hooger kerkelijke overheid, ter wijl onze christene sociale werking alleen de goedkeuring heeft van onze Bisschop pen en staat onder de leiding van Priesters daartoe speciaal aangesteld. Dus Katholieken en gij Christen Werklie den in het bijzonder, doet uwe oogen open en laat u niet foppen. Alleen bij onze christen vereenigingen kunt u zonder ge- gewetensbezwaar aansluiten. Alleen bij deze instellingen gevestigd in het se cretariaat van het Christen Werkersver bond, St Jacobstraat te Yper. Een artikel uitgaande van E. H. Ka- neunik Luij gaerens, sekretaris van den Belgischen Boerenbond, duidt ons de grondvesten aan op de welke men zich bezig houdt, ten einde op katho liek gebied en wel onder het geleide onzer Bisschoppen de vlaamsche kat holieke jeugd in te richten. Deze inrichting reeds in werking, zal gesticht worden op de grondvesten der reeds bestaande sociale groepen nainentlijk (J. O. C.)en de boeren- jeugdaideeiingen. De Bisschoppen hebben besloten eene Federatie te stichten voor Katholieke actie onder de jeugd in Vlaanderen, welke zal bestaan eerst en vooral uit hooger aan gehaalde groepen en voor bijzonder doel hebben onze katholieke beweging te bewerkstelligen in den zin zooals de A. C. J. B. doet in 't Walenland. Door hunne aansluiting met de Fe deratie der Katholieke actie, herken nen de jeugdafdeelingen hunne afhan kelijkheid tegenover de kerk, en alles wat aangaat de gedachte, het leven, en de Katholieke beweging. Zij ver binden zich alle wenken en raadgevin gen der Bisschoppen te aanveerden alsook te beantwoorden aan gelijk welken oproep komende van het Bis dom. Aan het hoofd dezer Federatie staat een algemeen sekretariaat bestaande uit rechtstreeksche algevaardigden der Bisschoppen alsmede der verte genwoordigers der reeds aangesloten Federaties. De Vlaamsche jeugdaf- deejing zal haar eerste Congres en grootsche betooging houden te Ant werpen op Zondag 26 Oogst aanstaan de.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1928 | | pagina 1