DE ZONDAGPLICHT
De zoen oei Slavin
J. V. K. A.
HASSELT
Hersteld en te herstellen
50 Jaar. - Nummer 25.
30 Centiemen.
Zaterdag 23 Juni 1928.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Jaarlijksche Herziening der Kiezerslijsten
Ingevolge art. 5a van het Kieswet-
boek, noodigt het College van Burge
meester en Schepenen ieder burger
uit, vóór i Juli aanstaande, tegen ont
vangstbewijs, de titels in te dienen
van hen, die niet ingeschreven zijn op
de van kracht zijnde lijsten voor Ka
mer-. Provincie- en Gemeentekiezing
en die aanspr. ak mogen maken op
kiesrecht.
f-Iet Vpeps^he Ool^
Katholieke Vlamingen van Yper en
omstreken bereidt u om op dien dag
naar Antwerpen te gaan.
GOUWDAG en CONGRES
der bonden van het H. Hart
OP ZONDAG 29 JULI 1928
pcvscljc
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
Katholieken waakt er op dat gij op de
nieuwe Kiezerslijsten ingeschreven zijt.
K Wees indachtig dat Gij den Sabbat
dag heilig maakt zoo sprak God tot
Mozes en Hij gaf, door hem, aan Israël
de wet van den wekelijkschen rustdag.
Doch lang voordien reeds had Hij, beter
dan met zijn woord, door zijn eigen god
delijk voorbeeld getoond dat Hij wilde dat
de Joden éénen dag op zeven schonken
aan de rust, om te beter den Heer te kun
nen dienen. God was werkelijk koning
van het joodsche volk en zijne voorschrif
ten moesten gelden als wetten, als volks-
wetten. Alzoo werd het Sabbatvieren tot
eene volkswet. Streng was die wet, streng
in haar voorschriften en streng in hare
handhaving, in hare bekrachtiging. Het
was te veel bijna dat men een stroohalm
van den grond raapte en een joodsche
Sabbat geleek niet slechts op een Zondag
in 't noorden van Schotland daar ook
roeren de menschen niet op den dag des
Heeren, zij vieren hem.
Dat is dus het Godsgebod dat men één
op de zeven wekedagen aan God zal be
steden, aan den dienst van God, aan den
Godsdienst en daarom, opdat dit te ge
makkelijker en te vollediger zou mogelijk
zijn schorschte God den dienst van het
schepsel op voor dien dag Hij verbood
alle werk, immers opdat het werken de
menschen niet zou beletten van zich te
begeven tot godsdienstigheid.
Streng was die wet ook in hare be
krachtiging Een man die hout geraapt
had op den Sabbatdag werd met de dood
gestraft en gesteenigd Iemand die soms
de heilige schriftuur leest, weet genoeg
hoe kwaad de Joden waren omdat Chris
tus durfde genezingen doen op den Sabbat
en omdat zijne volgelingen op dien heili
gen dag koornaren plukten en die uit
wreven en 't graan opaten. Maar de Ver-
.osser wilde hun leeren dat het door zijn
komst uit was met het Sabbatvieren en
met geheel het oude testamentdaarom
scheurde bij zijne kruisdood de gord'in
van den tempel van boven tot onder. Ja
Mengelwerk van u't Ypersche Volk» 21
DOOR M. C. V.
Dat kan waar zijn, mijnheer.
En alzoo zoudt gij door uw schuldig
stilzwijgen de oorzaak kunnen worden van
ontelbare rampen of liever misdaden. Al
zoo is er vastgesteld dat de nachtdieven
uwe deur op eene gansch bijzondere ma
nier opengebioken hebben. Wij hebben
de zaak door deskundigen doen onderzoe
ken, en deze verzekeren ons dat de schur
ken iets nieuws moeten uitgevonden heb
ben of wel, dat er vreemde misdadigers
in onze goede stad aangekomen zijn. Ver
staat gij nu hoe belangrijk dat alles is, en
welke groote gevolgen eene kleine nala
tigheid hebben kan
Inderdaad, mijnheer.
Gij moet weten dat wij tegenwoordig
den strijd moeten voeren niet alleen tegen
gewetenlooze schurken, maar ook tegen
doortrapte, geleerde misdadigers, die zich
bi) gelegenheid als welopgevoede en def
tige mannen kunnen aanbieden.
Die woorden deden als een licht vóór
Xopkins geest opgaan en onwillekeurig
dacht hij aan Sandstone.
Het wilde hem maar niet uit het hoofd,
dat die goudmijnbezitter een booswicht
't was uit met het oud verbond, het nieu
we zou beginnen en al 't gene slecht
voorteekens en voorbereidingen waren
zou nu waar- en wezenlijkheid worden,
gewijzigd en verbeterd om beter te passen
in het raam van de nieuw ingerichte Kerk
van Christus
Ook de wet van den Sabbat zou veran
deren in de wet van den Zondag. Het
Godsgebod blijft bestaan. Eén dag op
zeven zult ge mij geven zegt God en de
H. Kerk verklaart dat, licht dat toe en
bepaalt dat en zegtdie één dag op zeven
zal voortaan de Zendag zijn, niet meer de
Zaterdag en waarom Omdat de Zondag
nog meer dan de Sabbat de dag des Hee
ren is. DIES DOMINICA, des Heeren
van het nieuw verbond.
Christus immers is verrezen en de H.
Geest neergedaald over de apostelen beide
op eenen Zondag. Daarom hebben de
oversten der H. Kerk in overleg met
Christus die verandering ingebracht, ver
licht als ze waren door het licht van den
H Geest.
Juist zboals God zegde zoo zegt ook de
H Kerk. Op den dag des Heeren zult Gij
u onthouden van alle werken die op zulke
dagen verboden zijn en u begeven tot
godsdienstigheid. En dan stelt zij vast
welkedie verboden werken zijn slavelijke
ambachlen en werken, daaraan verkenne-
lijk, dat het lichaam een grooter aandeel
in heeft dan de geest. Zij stelt ook vast
tot welke godsdienstigheid men zich zal
begeven, te weten tot het mishooren,
een geheele mis, lichamelijk aanwezig en
geestelijk aandachtig hoewel wij dan ook
bchooren in sermoenen, christelijke lee
ringen en andere geestelijke diensten zoo
als vespers en lof, tegenwoordig te zijn.
De zondagsplicht is een van de zwaar
ste van den christenmensch, en het is een
veeg teeken van onzen tijd dat die plicht,
zooals veel andere, koelbloedig onder de
voeten getrappeld wordt. Men rust niet,
men werkt op den Zondag, men bedrijft
zwaren arbeid en zware zonde, men metst
j en men timmert, men spit en men delft op
den Zondag en men maakt er een zondedag
van menschen werken des Zondags die
den Maandag leegloopen en pinten drin
ken. Zoo zalig nochtatis is die wet op het
rusten dat de staat zelf, buiten alle gods
dienstige beschouwing om, gedwongen
geweest is dezondagrust als verplichtend
aan te stellen voor iedereen. Het is dus
niet alleen eene zware godsdienstige ver
plichting het is daarbij een drastische
sanitaire maatregel.
En natuurlijk als men des Zondags
werkt verzuimt men zijn godsdienstige
verplichtingen. Men heeft er zich eerst
aan gewend gemaakt om zich tevreden te
stellen met een enkel schamel gelezen mis
heel vroeg in den ochtend of heel laat op
den noen en stillekens aan komt men zoo
ver dat men ook die mis, eerst nu en dan,
en later voorgoed verwaarloost. En dan
is het uit met den christenzin van zulke
menschen. Lang zal het niet duren of ze
zullen geheel ei gansch verheidenscht
zijn.
De zondagplicht is de spil in 't wiel,
waarrond geheel de christelijke overtui
ging draait, neemt hem weg en 't is ge
daan met den christene ongelukkig ge
noeg is dit het geval met zooveel lauwe
christenen heden ten dage. Luiheid, sport,
reizen en genotzoeken dat alles ligt de
christene plichtvervulling in den weg
's morgens trekt men naar den trein in
plaats van naar de kerk, men moet naar
zee, men moet gaan visschen, een plezier
reis doen en de mis wordt er aan gegeven,
's Namiddags moet men naar het sport
terrein, naar de velodrome, en 's avonds,
ja 's avonds moet men naar den cinema.
Ouders leeren zelf aan hun kinderen den
weg naar de kerk vergeten om dien van
genotplaatsen te vinden. Maar de Chris
tenzin is de deesem, de zuurdeeg van het
leven. Christenzin is de moortel van het
gebouw der samenleving zonder chris
tenzin hoe zal 't aaneenhouden, of is't niet
te vreezen dat we eenmaal geheel hei-
densch geworden ook eenmaal het lot der
heidenen zullen ondergaan en verzinken
onder het puin van ons christen geloof en
van onze christelijke instellingen. God
verhoede 't
hadde kunnen zijn.
Gelukkig bemerkte de kommissaris
zulks niet en, hoe listig hij ook was, toch
kon hij de gedachten niet raden.
Hij sprak geerne en met een zeker wel
gevallen over de plichten der politie, en
over de moeilijkheden met welke zij vaak
te worstelen had.
Door dit gevoel medegesleept ging hij
dan voort
Ja, mijnheer, zoo gaat het ten hul
digen dage maar al te dikwijls, en daarom
is het niet te veel als wij op de verlichte
medewerking moge rekenen van alle
eerlijke lieden.
De kommissaris sprak zoo openhartig,
er lag iets in zijnen toon dat tot volslagene
rechtzinnigheid moest aansporen, zoodat
het Nopkins waarlijk griefde zijn hart niet
heel en gansch te mogen openen.
Hij bleef immers bij zijn gedacht niets
te openbaren, dat hij meende gansch alleen
te weten.
Wel, mijnheer, zegde hij dan, als de
eerlijke menschen u helpen, werken zij aan
hun eigen welzijn.
Zoo is het, maar zonder eenige nieu
we medewerking zouden wij er toch nog
niet geraken. Ik wil u daar een voorbeeld
van geven, om u te 1 ewijzen dat men soms
zonder het te weten in de ergste moeilijk
heden kan gewikkeld worden, en dat de
hedendaagsche groote dieven tot alles be
kwaam zijn. Zie hier eens, mijnheer.
De kommissaris legde twee papieren
vóór Nopkins op de schrijftafel.
Het BESTE en ZEKERSTE middel om
regelmatig het blad te ontvangen, is een
abonnement vragen in de post op
Het waren telegrammen. Op de eerste
las men
Uit New-York
A an den bestuurder der geheime
'o li tie te Antwerpen.
Van hier vertrokken een zekere Mur-
grave, boosdoener der gevaarlijkste
soort. Het schijnt dat hij in de groote
steden van Europa eene nieuwe werk-
wijze van inbreken wil toepassen.
Adamsonbestuurder
der veiligheidspolitie, middenbureel
Het ander telegram was herkomstig uit
Londen, en gaf bericht aver een groote
diefstal met ongehoorde stoutheid bedre
ven in het post-office zelf.
Eene som, geraamd een half miljoen in
bankbrieven was verdwenen.
Het bericht eindigde ook in deze voege:
Men heeft reden te gelooven dat de
dieven zich reeds op het Belgisch grond
gebied bevinden.
Terwijl Nopkins, die twee stukken met
de grootste belangstelling overlas, bezag
de kommissaris hem met zichtbare nieuws
gierigheid, gelijk iemand die denkt
Wat zal hij daarvan zeggen
Dat zijn belangrijke stukken, meen
de de bekommerde man welke bewijzen
dat de politie tegenwoordig goed ingericht
is, maar ik zie niet in.
Hoe eenige gemeenschap zou kun
nen bestaan tusschen die zaken, en de
onderneming der dieven tegen uw huis,
onderbrak hem de kommissaris.
Het standpunt van het J. V. K. A. in
zake aansluiting der Kath. VI. Studenten
bonden is
Gewenscht wordt en blijft dat de plaat
selijke gilden zouden kunnen aansluiten
langs het Algemeen Kath. VI. Studenten
verbond (A.K.V.S.) De onderhandelingen
daartoe werden ingezet. Anderzijds dringt
de voorbereiding van het Jeugdkongres
(26 Augustus e.k.) Onder deze omstandig
heden, worden al de Kath. VI. Studenten
gilden die doen aan zuiver-kultureele
Vlaamschgezindheid, rechtstreeks opge
roepen tot deelneming aan het Kongres.
Hunne Hoogw. de Bisschoppen hebben
aangesteld om de bijtredingen te ontvan
gen
Voor BRUGGE Weleerw Heer Du
bois, leeraar te Roeselaere
Voor GENT Zeer Eerw. Heer Ver-
cruj'ssen, Superior van het Klein Semina
rie, Sint Niklaas (Waas)
Voor LUIK Zeer Eerw. Heer Philips,
leeraar aan het Groot-Seminarie, Luik
Voor MECHELEN Weleerw. Heer'
L. Vaes, leeraar te Lier.
Wij zijn zoo vrij er op aan te dringen
dat de toetredingen zoo spoedig mogelijk
zouden worden ingezonden.
Volgende schikkingen werden voor den
Kongres-dag getroffen
Te 9 u., sektie-vergaderingen, met als
algemeen motto Kristus, Koning der
Jeugd.
De bijzonderheden desaangaande wor
den weldra medegedeeld.
Te 10 1/2 u., Pontificale Mis, Christi
is, in het Stadspark, door Zijne Em
Kardinaal van Roey, met pontificale assis
tentie van H. Hoogw de Bisschoppen der
Vlaamsche Bisdommen. Het Ordinarium
der Mis (IVIissa VIII, de Angelis) wordt
door de aanwezigen gezongen
Te 1 u Optocht de groepen worden
per parochie gerangschikt.
Te 4u., Slotvergadering op de Oude
Vaartplaats.
Voor bijzondere treinen wordt door het
Inrichtingskomiteit gezorgd.
Dringend verzoek deze mededeeling aan
de doo U bestuurde of bereikbare studen
ten te willen overmaken en hen aan te
zetten tot deelnemen aan dit Kongres dat
de Katholieke Jeugdaktie in Vlaanderen
moeten inzetten.
Met besten dank en bijzondere hoog
achting in Xn
Namens het Algemeen Secretariaat
F. Van Goethem, Voorz.
K. Cruysberghs, Algem. Aalm.
Juist, mijnheer.
Gij zult daar beter kunnen over oor-
deelen, als gij nog dit snelbericht zult ge
lezen hebben.
Nopkins kreeg een nieuw telegram in
handen, dat van New-York gedagteekend
was en de volgende woorden bevatte.
Murgrave bezit nieuw tuig om deuren
te doorboren. Mist eenen vinger,
linkerhand
Nauwelijk had Nopkins zijne blikken op
die woorden geslagen, of hij kon eenen
kreet van verbazing niet onderdrukken.
Welnu, wat is er vroeg de kom
missaris haastig daar hij hoopte eenig
nieuws te vernemen.
't Is niets, wedervoer Nopkins ont
wijkend, ik ben alleenlijk verwonderd dat
de politie zoo wel ingericht is, en dat de
overheden der verschillige landen malkan
der zoo goed behulpzaam zijn.
Spreekt zoo niet, mijnheer, daar is u
een ander gedacht door het hoofd gevlo
gen, ik heb het maar al te wel bemerkt...
en ik spoor u levendig aan niets te ver
zwijgen. Gij moogt u niet laten leiden
door eene zoogezegde erkentelijkheid je
gens zulke booswichten en ook niet door
de vrees.
Zult gij nu spreken?... Indien gij het
niet doet, blijft gij aan uwe strengste
plichten te kort.
Nopkins was overhaald als men hem
van zijne plichten sprak had men de ge
voelige snaar vast.
Hij wilde dan zijn hart ontlasten en
zegde
Om 10 uur mis in openlucht op het
Wapenplein. Sermoen met luidsprekers.
Om 11 uur Algemeen Congres der
Bonden van 't H. Hart.
Om 12 1/4 uur middagmaal,daarna vrije
tijd, bezoek aan de stad.
Om 4 uur Stoet en optocht naar het
Wapenplein. Feestrede met luidsprekers)
door Volksvertegenwoordiger Mampaey.
Aanspraken door Z. D. Hoogweerdig-
heid Mgr Kerkhofs, Bisschop van Luik.
Toewijding der provincie Limburg aan
Jezus' H. Hart.
Bondsleden en vrienden van 't H. Hart
allen met den bijzonderen trein naar Has
selt, het H. Hart ter eere De reis kost
25 fr. en 2 fr. voor inrichtingskosten
Nadere inlichtingen worden verkregen en
inschrijvingen worden gedaan bij E. H
ROOSE, Onderpastoor, Wallestr,,Nr2.
Duizende Bondsleden uit Vlaanderen
hebben reeds hun naam gegeven Yper
blijve niet ten achter I
De nieuwe vlag van St Maartens H.
Hartebond gaat mede naar Hasselt.
Vandage Zondag 24 Juni gaan de H.
Hartebonders naar de H. Hartebetooging
te Passchendaele. Vertrek per trein om
12,12 u., per velo om 1 u. uit den St
Maertenskring Lange Meersch.
Duitschland verbitterde de beschaafde
wereld door zijn meineedig invallen in
Belgie op 4 Oogst 1914, door het in brand
steken der onschatbare bibliotheek der
Leuvensche Hoogeschool in den gruwe-
lijken nacht 25 tot 2G oogst 1914, en door
het beschieten, verbrijzelen en verbranden
der zeshonderjarige merkweerdige Halle
van Yper van 21 Nov. 1914 tot aan den
Wapenstilstand Wrat wierd daar tegen
gedaan Eerst en vooral, Belgie's koning
offerde zijn goed en bloed, om het erfdeel
van zijnen grootvader Leopold I en de
weelderige nalatenschap van zijn vaderlij
ken oom Leopold II ongeschonden te be
houden 's volks gekozenen, verbitterd
over Duitschlands meineed en onrecht,
besloten eenparig tot hardnekkigen we
derstand, en Belgie's weerbare mannen
wierden opgeroepen en streden 4 jaar tot
verdediging van 't leven van alle ouder-
In dat laatste telegram is er inder
daad een punt, dat mij hoogst verwondert,
doch gelief het mij niet ten kwade te
duiden ik was van zin zulks voor mij te
houden.
Spreekt gansch rechtuit.
De roover, aan wien ik het leven
verschuldigd ben, heeft den ringvinger
zijner linkerhand verloren.
Hebt gij dat goed gezien.
Ja, mijnheer, twee maal, en zeer
goed.
En gij zoudt zulke belangrijke zaken
durven verzwijgen
Vergeef het mij, mijnheer, gij kent
de reden mijner aarzeling, en gij ziet dat ik
spreek als het noodig is. En om mij nog
meer uwer goedwilligheid waardig te ma
ken, zal ik mijne verklaringen nog voile-
digen.
Nu begint gij eerst goed te spreken.
Ik luister, laat ons niet veel tijd verliezen,
want ik voorzie dat wij heden veel werk
zullen af te leggen hebben v
Master Nopkins vertelde aldan heel om-
standiglijk wat er in het Queens hotel
gebeurd was, en hoe het gedrag van den
zoogezegden Sandstone zijne vermoedens
had opgewekt.
De kommissaris nam de zaak heel ern
stig op en teekende eenige punten aan.
Als Nopkins zweeg sprak de magistraat
nog niet aanstonds, maar zat eene wijl na-
te denken.
('t Vervolgt).