I Crédit Anversoisl ONZE VAART AUSTRALIË Hei val kan maar uitgeuen wal hei in heefi Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper Een teeken des tijds UITCUIJKBN Buitenland. ZITDAGEN Standbeeld P. LIEVENS Ypersche Kroniek. 50" Jaar. - Nummer 36. 30 Centiemen. Zaterdag 8 September 1928. GOED NIEUWS f-Tet Vpeps^he Öoll^ mmmmmm N. V. Dixmudestraat, 18, YPER Alle Bank- en Beursverhandelingen. 1 Zonda^rust. DE KLARE ZEDELES C|et ÜCtöC iloüi ABONNEMEXTPRIJS 1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 £r. 3 maanden 5 fr. Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel. ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND: 25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j. casier) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden worden. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. Wij zijn gelukkig het schrijven te kunnen mededeelen door den Heer Minister van Openbare Werken aan den Heer Volksvertegenwoordiger Dr Brutsaert gezonden. Wij bedanken van herte M. Brutsaert voor zijne tusschenkomst. Brussel, den 31 Augustus 1928. Waarde Collega Gij hebt mijn aandacht gelieven te vestigen op de kwestie der werken tot geschikmaking van het kat.aal Yper-Yzer. Het is mij aangenaam U te laten weten dat ik het 1 astkohier goedgekeurd heb betreffende de aanneming tot geschikma king van het 2e pand van dat kanaal (tusschen Boesinghe-Sas en de baanbrug te Boesinghe. Met de meeste hoogachting. M.BAELS Australië is het grootste eiland van het vijfde werelddeel, genoemd Ocea- nië en is gelegen op den aardbol, juist onder en tegen ons, zoodanig dat de Australiërs mogen doorgaan als onze tegenvoeters en dat men, om in hun land te geraken, den helft moet doen van eene reis rond de wereld. De weg er naar toe loopt voor ons door Vrankrijk, dan over de Middelland- sche Zee, die men doorkruist van Noord-West naar Zuid-Oostverders heeft men het. Kanaal van Suez, om te geraken in de Roode Zee. Deze is eene lange darm, gelegen tusschen Zandwoestijnendie zee doorgaans is van stikkende warmte en men vaart 8 dagen, om er van te bereiken het zuiderlijk uiteinde. Aden. Van Aden tot in Australië, heeft men drie weken zeereis, gedurende dewelke men niets anders te zien krijgt dan lucht en wa ter. Somwijlen nogthans, maar 't is geheel zeldzaam, kruist men het een of ander schip, op de terugreis. Australië is een Engelsche bezitting en over een honderd jaar, waren er maar weinige katholieken. Tijdens eene Kerkvervolging, wierden al de priesters uit het land verbannen en als wonderbaar feit haalt men aan, dat bij het wegvoeren van den laat- sten priester, eenige H. Hostiën nog berustend waren, in een privaat ge bouw. Regelmatig kwamen er de ge- loovigen samen, om in tegenwoordig heid van het Allerheiligste, godvruch tige oefeningen te plegen en als wanneer, twee jaar later, een priester kon terugkeeren, had hij het geluk van die H. Hostiën ongeschonden weer te vinden, alsook van die brave christenen, die er bij de eerewacht gehouden hadden, vurig en deugd zaam terug te zien. Nu zijn er in Australiën veel geloovigen, een groot getal priesters en verschillige bis schoppen. Buiten het uitbaten van kolen, het verzamelen van koper, zilver, goud en paarlen, wat in dat land meest op brengt is het kweeken van rundvee en bijzonderlijk van schapen. In die streek waren er geene konijnen. De Engelschen hebben er ingevoerd en deze hebben zich zoo snel vermenig vuldigd, dat vóór den oorlog men ze als eene pest aanzag. Sedert den oor log worden zij ook aanzien als een rijkdom. De grootste steden, tellende boven de 500.000 inwoners, zijn Melbourne en Sydney. In deze laatste stad, viert men dezer dagen het wederlandsch Eucharistisch Congres, waarvan de Voorzitter is Zijne Hoogweerdigheid Monseigneur Heylen, bischop van Na men en het welk bijwoont als verte genwoordiger van Zijne Heiligheid den Paus van Rome, Zijne Eminencie de Kardinaal Ceretti. Ter gelegenheid van dit Congres, dat even wel lukt als de congressen, sedert den oorlog, van Chicago in Amerika, Amsterdam in Nederland en Rome in Italië, de H. Sakramentsprocessie, die de reeks oefeningen sluiten zal. is de eerste processie, die in Australië in 't open baar zal geschieden. Ongeveer 2000 kilometers, over Sydney, namelijk ten Zuid-Westen, liggen de eilanden van Nieuw Zeeland. Daar zijn werkzaam de Zusters van O. L. Vrouw van 't H eilig Hert van Issodun en 't is naar die missie, dat op 29 September e.k., vertrekt een Yper- sche Kloosterzuster, namelijk Juf vrouw Maria Noorenberghe, waarvan de achtbare ouders wonen in de Rijs- selstraat. Zondag 9 September, in al de mis sen in St Pieters kerk alhier, zal die vrome dochter eene omhaling doen, ten voordeele van hare missieën en die omhaling wordt warm aanbevolen aan al de missievrienden onzer stad. De Ypersche Bode van 2 Sep em ber 1928, geeft nu toch enkeleregels over de Betooging van Antwerpen, en zij schrijft Het was een betooging van Vlaamsche Jongelingen, hun Katholiek en Vlaamsch zijn was één. Welnu de vijf-zesden van den schoonen groep Yper bestond uit onze Katholieke Turners en K. A. Jotters. Dus dat zijn Vlaamsche Jongelingen, hun Katholiek en Vlaamsch zijn is één... wij zijn er fier op en de jongelingen van Yper die Katholiek en Vlaamsch willen zijn en behoeven niet meer te verdwalen in inrichtingen die buiten of tegen de Vlaamsche Katholieke Aktie staan zooa's geheel het Vlaamsch Nationalistisch kraam. Maar hunne plaats is bij onze Kajotters en onze Katholieke Turners. Hoerah In de laatste vergadering van den gemeenteraad, heeft gezel Missiaen op nieuw de waarheid van deze oude vlaam sche spreuk versterkt. f Na de Stadsrekeningen ovei loopen en uitgepluisd te hebben, heeft hij er geene gegronde bemerkingen kunnen over ma ken vandaar spijt die hein aanmaande tot redetwisten spijt ook van niet gewe ten te hebben dat er geld was in de Stadskas. Want hij zou het doen rollen hebben. Maar gelukkiglijk zijn er andere mann n op 't Stadhuis ma nen die beter dan hem de gemeente cent -n weten te besparen en die ze maar willen verteren wanneer het voordeelig of noodzakelijk is voor de Stad. En hoe kleingeestig en hoe grof het laatste gedeelte van zijne rede, daar waar hij onzen burgemeerster aanraadt lessen van bestuurlijk recht te volgen Zeg eens, gezel Missiaen,vaar hebt gij zulke lessen gevolgd en zeg ons eens bijzonderlijk waar gij uwe overgroote beleefdheid aangeleerd hebt Elkeen bemerkt wel dat er iets veranderd is bij u sedert eenigen tijd. Gij hebt uwe knevels glad afgescho ren maar dat is waarschijnlijk 'om uwe sigaren beter te smaken, en misschien ook omdat uwe aanhoorders beter uwe grove godslasteringen zouden kunnen verstaan maar buiten de knevels is niets veranderd bij u. Gij blijft en zult altijd blijven, den botten, ongekamden persoon die wij altijd in u zagen van met den eersten dag dat wij met u kennis mieken, en omdat gij uwen tijd niet nutteloos zoudet verspillen op de banken eener beleef Jheidsschool, zullen wij u aanraden u de mo.ite niet te geven van lessen van beleefdheid te volgen. De professors zouden er toch niet in gelukken u de eerste les van beleefdheid te doen verstaan want gij zijt te oud en te hoove, i dig om nog iets goeds te kun nen aanleeren. En aangezien gij zoo sterk zijt in bestuurlijk recht, ware het echt jarmer deze grondige kennis, deze groo- te bekwaamheid te laten verloren gaan Gij zoudt kunnen eenen overgrooten dienst bewijzen aan uwe aangenome stad, meteenen cursus over bestuur ijk recht in te richten. Benevens den dienst dien gij aan uwe medeburgers zult berokkenen, zult gij er later ook eene eigene voldoening bij vin den. Want wanneer gij nog over bestuur lijk recht zult handelen, za; het dan niet meer zijn zooals nu, dat niemand u zal verstaan: uwe oude leerlingen zullen daar zijn en deze zullen u verstaan. Over jaren de Belgen, die begeerden uit te wijken, trokken naar Amerika Velen hebben er mede weigevaren maar nu is het zeer moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk, van nog in Amerika binnen te geraken. Niet dat er geen plaatse is Want als men de uitgestrekte Amerikaan- sche ve'den per exprestrein do rreist, is men verbaa d dat men langs de baan, buiten de steden, zoo weinig volk en woonsten ontwaart. En zeggen dat er in de Vereenigde Staten, waar nogthans de d illar zuike hooge weerde heeft, vier millioen werkloozen zijn De reden hier van is te vinden in de hooge weerde van 't geld zelve, die alles merkelijk verduurt, het uitvoeren belemmert en iedereen tot spaarzaamheid aanzet, zoo dat men wei nig werken doet. In de jongste tijde!?, zijn veel Belgen zich gaan vestigen in Vrankrijk. Zoo in 1922 waren er 966 belgische boeren, eigenaar en verbruiker van eene hofstede en 4182 pachtten er eene. Heden te dage, moet het getal eigenaars en pachters reeds meer dan verdubbeld zijn en het uitwijken naar Vrankrijk duurt voort, al hoewel moeilijker geworden. Hedendaagsch, eene nieuwe uitweg voor onze boerenzonen, die hier in Belgie of Viankrijk geen hofstede kunnen be machtigen, is de Congostaat. Maar twee zaken, voor alwie begeert er heen te trekken, moeten wel in oogenschouw ge nomen worden ten eerste, om inlichtin gen te nemen, wendt u tot bevoegde man nen en ter trouw en ten tweede, niemand vertrekke ongehuwd naar de Colonie. ALBANIË. Sedert ongeveer 100 jaren gaat de macht en de uitgestrektheid van het Europeesch Turksch keizerdom trapsge wijze tot ondergang. Gri.kenland, De Krim, Maldavia, Walhachye, Bosnia, Herzegovina, Bulgarie, Servie, Montene gro, Macedonia Albanië in Europa; Kaukasis in Azië Egypte in Afrika, als ook Tripoli, Tunisie Algerie, Marokko Eenige d zer landen worden tot naburige mogendheden verbonden, andere werden onafhankelijk verklaard. Tegenwoordig doet Albanië zich erkennen als Koning dom en de pperbestuurder, onder den naam van Zogou I, is Koning van Alba nië benoemd. Hij heeft in de wetgevende kamer zijn eed afgelegd FRANKRIJK. Ter gelegenh id van de 68e ve jaardag van M. Poincaré, waren al de leden van het Fransch bestuur bijeengekomen te Pompignv om dezen verjaardag te vieren. Na den maaltijd keerd n de ministers te rug mar Parijs per spoor, uitgenomen M. Bokanosky, minister van handel en luchtscheepvaart, welke de terugvaart per vliegmachien koos. Nauwelijks had den zij het vliegplein verlaten f het vlieg tuig plofte neder, schoot in brand en de vier reizigers warden gedood. Dit is de tweede fransche minister die zoo ongelukkig om het leven komt. •RUSLAND. Hoe men de Sovietsche propaganda uitvoert. Het is wel gekend en ieder weet dat in gansch de wereld de Russi sche Soviets levende propagande maken bij dagbladen, boeken, redevo ringen, samenspraken, vergaderingen, verdokene opwekking tegen de tegenwoordige toe stand en nog bij honderden andere mid delen, m.tar onder al deze handelwijzen is het ver preiden der communistische geest bij de cinema, de meest indrukma kende. Daar bestaat een officieel bestuur voor al wat de cinema betreft. De films die te voorschijn komen zijn a len prach tig samengesteld. In Belgie heeft men de Schoppers der Volga verbeeld in een film waarvan men moet erkennen dat mu ziek en vo rstel wonderbaar schoon wa ren, maar waarvan de geest opwekkend en oproerig is. In Rusland bezit het roode leger 142 ong. stadige instellingen om de door het Sovietsche bestuur uitge- lezene films te verspreiden Deze propa ganda doet ongeloovig kwaad en men zou daar tegen moeten opkomen. VERREKIJKER. Het BESTE en ZEKERSTE middel om regelmatig het blad te ontvangen, is een abonnement vragen in de post op Onzer politieke Mandatarissen in het Arrondissement YPER le en 3e Zaterdag, van 9tot 12 uur, in den «Katholieken Kring» D BRUTSAERT, Volksvertegen woordiger. le, 3e en 5° Zaterdag, van 9 tot 10/2 uur, in Taverne Anglaise Statiestraat, Senator BOSSÜYT G. 2e en 4e Zhterdag, hetzelfde uur en plaats. Senator DEPONTIEU E. 2" Zaterdag, 's morgens, in Het Zweerd Senator M. MULLIE. POPERINGHE: Maandag en Vrijdag morgend, D' BRUTSAERT, Volks., in ziin huis. le en 2e Vrijdag, van 8 tot 10 uur, in 't Christen Werkers verbond, Se nator DEPONTIEU E. WERVICK: 2e Zaterdag, van 91/2 tot 12 uur, in «Het Kapitel». D BRUT SAERT, Volksvertegenwoordiger. 2e en 4" Vrijdag, van 9 tot 11 uur, in 't Christen Werkerverbond, Dui- vestraat, Senator DEPONTIEU E. VLAMERTINGHE3e Zaterdag, van ]2_E> tot 1 y2 uur, in de Coöperatieve, Senator BOSSUYT G. ZONNEBEKE2° Zondag van 11 tot 12j/2 uur, in 't Christen Werketsver- bond, Senator DEPONTIEU E. PASSCHENDAELE: 2e Zondag van 3tot 5 uur, in de Congregatiezaal, Senator DEPONTIEU E. LANGEMARCK: 3e Zondag, van 10 tot 12 uur, in de Congregatiezaal, Senator DEPONTIEU E. POELCAPELLE: 3e Zondag, van 1>4 tot Zy2 uur, in de Congregatiezaal, Senator DEPONTIEU E. GHEEUWE: 4" Zondag, van 9 tot 10^ uur, in 't Christen Werkers- verbond, Senator DEPONTIEU E. BECELAERE: 4e Zondag van 11 tot 12 uur, bij Dejonghe (plaats), Se nator DEPONTIEU E. GHELUYELT: 4° Zondag, van tot Zy^ uur, bij Delaere (herberg), Senator DEPONTIEU E. MOOH»LEI>Ë Den 7 November 1893 stierf te Leuven een oud-student van Hugo Verriest, vriend en geduchte mededinger van Rodenbach. Als missionaris was hij naar Indie vertrokken maar had zich daar na 6 jaar overdadigen arbeid een doodelijke tering op den hals ge haald en pas 37 jaar oud was hij komen ster ven. "Was die man in Indie gestorven" zei een niedemissionaris van hem "heel Chota- nagpore had hem altaren opgericht". Geen wonderOp 6 jaar had P. Constant Lievens van Moorslede aldaar een heel ras uit de grootste ellende opgeholpen, 27.000 heidenen met eigen hand gedoopt en meer dan 100.000 Indiërs in den schoot der H. Kerk gebracht. Door een doodelüke in spanning van al zijne krachten heeft hij een bekeeringsbeweging aan den gang gezet waarvan de Pauselijke Delegaat nog onlangs getuigde "Sinds Franciscus Xaverius is er hier in Indie zoo 'n bekeeringsbeweging niet meer geweest." Daarom ook heeft hij in vele landen den naam verworven van Mo derne Xaverius. Ook moet hij niet onder doen voor Verbiest, De Smet en Damiaan Als missionaris is hij misschien grooter. En toch is Lievens zonder standbeeld gebleven... Er is meer. Zijn leven op 10 duizend exem plaren verspreid heeft onze katholieke jeugd begeesterd. Geen missionarisleven heeft zul ke heerlijke missiedroomen doen droomen tallooze roepingen heeft hij verwekt. De bede van Guido Gezelle op zijn doodsantje werd een voorspelling "Blijft werken nog en wekt in ons Een vonkske van de vlam Die 't heidendom in brande stak Die U het leven nam. Blijft werken nog en won den loon Uw nooit vermoeide hand Zij werve en werve er meer van ons Naar 't verre en 't vreemde land." Hugo Verriest mocht gerust van hem schrijven in zijn twintig Vlaamsche koppen 't Geen Rodenbach hier deed onder de Wamingen voor taal en eigen wezen deed Lievens ginder in heiligheid en Godsdienst, voor waarheid en recht en verheffing van den verdoolden en verzonken medemensch, deed hij onder die ontelbare volkeren en in ondoorpeilbare landen en streken.En hij kon er aan toevoegen dat Lievens in zekere mate zal blijven hier te lande de Rodenbach der Missiebeweging, door de begeestering welke zijn leven wekte. Rodenbach heeft dan eerst zijn gedenkmaal gekregen toen zijn Vlaamsche jeugd tot zoo 'n bloei was geko men dat zijn standbeeld niet alleen was een hulde aan zijn verdienste maar tevens de vertolking van wat eene heele generatie stu denten voelde en dacht. Een zelfde eerelot is aan zijn evenknie op een veel hooger gebied Pater Lievens ge schoren hij kon alleen maar dan worden ge huldigd wanneer de missiebeweging hoogtij zou vieren. Maar nu zijn de zijden rijp. In 1929 moet het standbeeld van Lievens te Moorslede rijzen als eene hulde aan onze puurste glo ries en als de verbronzing van de ontzage- lijke missiebeweging welke zulke hulde al leen mogelijk maakt. Wie blijft er in Vlaanderen zoo onverschil lig aan zoo 'n roem dat hij in dat Lievens- monuinent geen steentje zou willen weten zitten, dat hij zelf heeft geschonken. Zijn er echte Lievensijveraars dan zullen zij gauw schrijven naar Eerweerde Heer Deltour, Moorslede om een heel aantal groote en kleine steentjes welke hij in zijn omgeving zal trachten te plaatsen. De giften mogen worden gestuurd op postch. 2079.94, Lievenscomiteit. Moorslede. De apotheek van M. Snoeck, Groote Markt, is alleen open op Zondag 9 September 1928. Dit is de titel van het hoofdartitel der Ypersche Bode van Zondag 19 Oogst, waarin onze fameuze Natio- nastisten nogmaals onze Ypersche geestelijkheid lafhartig aanvallen, we gens hare houding ten opzichte van het Nationalisten muziek. Men zou waarachtig gelooven dat onze natio nalisten de belangen van onzen gods dienst moeten verdedigen tegen de houding van de priesters. Dat is nogal kras en zij gaan zelfs zoover te be weren dat de godsdienstige gedachte bij de Ypersche bevolking veld ver liest,, dat er minder Paaschcommunies en biechten zijn in Yper, omdat... onze priesters niet doen wat de Natio nalisten willen, omdat... Ypriana in de processie mag gaan en het Natio- nalitisch muziek niet... enz. Zijn het dan onze priesters die moeten gehoor zamen aan de Nationalisten, of zijn het deze laatsten die gehoorzaamheid verschuldigd zijn aan onze geestelijke overheid Antwoord hierop, Ypersche laster- bode en uw antwoord, minstens zoo gij rechtzinnig wilt zijn, zal heel uw artikel in duigen doen vallen. In een vorig artikel hebben wij erop gewezen hoe de houding onzer pries ters ten opzichte van het nationali stisch muziek gewettigd is en we zegden dat het verbod niet gegeven werd uit reden van vaamschgezind- heid wel integendeel, doch de nationa listen moeten zulks beweren om zand in de oogen te werpen van onze licht- geloovige katholieke bevolking. De Ypersche Bode durft ons ant woord niet mededeelen en wij houden volop staande dat heel de houding der nationalisten een lage opruierspolitiek is ten opzichte onzer geestelijke over heid en dezes rechtmatige houding. Zij moeten van de nationalisten geen lessen ontvangen en nog veel min heeft zij de nieuwerwetsche natio nalistische godsgeleerden uit Yper van doen om na te gaan wat er haar te doen valt en welke houding zij dient aan te nemen. De verantwoordelijkheid welke gij aanhaalt, heeren nationalisten, ligt niet bij haar, maar voor 't meerendeel bij u. Immers, daar waar het gezag ondermijnd wordt, daar waar er bij onze jongens geen liefde voor 't ge zag, geen eerbied voor de overheid meer ingeprent wordt, hoe wilt gij dan nog dat ons volk eerbied gevoele voor Hem van Wien alle gezag kom* voor God zelf, wiens vertegenwoordi gers gij op lafhartige wijze aanvalt?A Hoe wilt gij dan, dat ons volk den weg naar de kerk getrouw blijve, als- wanneer gij zelf het opjaagt en aller lei valsche princiepen voorhoudt? Uwe leering, uwe stelsels, heeren nationalisten, uwe Ypersche Bode en geheel uwe kliek zijn er de schuld van dat ons volk een valsch gedacht opdoet, valsche begrippen krijgt over zijne godsdienstige verplichtingen, gel zaamheid weigert aan onze kerkelijk overheid, die nchthans het t en zelfs den plicht heeft de lei ding te geven aan de katholieken, zoo-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1928 | | pagina 1