BERICHT
aan
inschrijvers
KERSTDAG
ONZE_VAART
O.L. Vrouw der OO's
Kerstkribben
CDeet ge cuat
KERSTMIS
SO" Jaar. - Nummer 51.
30 Centiemen.
Zaterdag 22 December 1928.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement "Yper
(j. casikr)
Aanbesteding van het Sluis
Het Sas
ZILVEREN MUNTSTUKKEN
Tep Ovetujueging.
f)d l)|JCVöCl)C
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 fr.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
Al degenen die van heden af eene
inschrijving nemen, voor het jaar 1929, op
Het Ypersche Volk zullen het week
blad kosteloos ontvangen tot 1 Januari
1929.
De kosten der inschrijving beloopen
tot 15 franken.
Aardige titel en nogthans veelbedui
dend.
De Advent is de voorbereidende tijd tot
Kerstdag en de H. Kerk begeert in ons
te doen ontstaan een heilig verlangen tot
dit feest. In Officië en Mis is er gedurig
ipraak van 1SA1AS, de prophetische
evangelist, JOANNES - DEN - DOOPER
Jie de menschen bereidde tot de komst
des Zaligmakers, O. L. VROUW die de
aanstaande geboorte des Heilands ver
beidde. Van af den 17 December is er,
ieieren dag in de Vespers, een solenneel
gezang beginnende met O en luidende
o m O Sapientia O Wijsheid kom
en onderwijs ons
O Adonnai... Aanleider van 't huis Israël.
kom en koop ons vrij
O Twijg van Jesse... draal niet en verlos
ons
O Sleutel Davids... uit de schaduw des
doods en uit het gevang leid ons
henen
O opkomende schitter van het eeuwig
licht, verlicht ons
O der volkeren Koning, verwezenlijk het
heil van den mensch, dien gij van
aarde miekt
0 Emmanuël, onze Wetgever en Ver
wachting der volkeren, kom en
zalig ons.
Die gezangen drukken dus een vurig
verlangen uit tot des Zaligmakers komst.
En als men nu zegt O.L. Vrouw der OO's,
't is evenveel zeggen of O. L. Vrouw,
die vurig verlangt, naar de komst des
Heilands
1 Er zijn plaatsen, o. m. in Brussel, waar
de Maagd Maria onder dien titel vereerd
is en waar in bedevaart gaan vele vrou
wen, die eene blijde overkomst verwach
ten.
j Er zijn zes groote feestdagen in het
kerkelijk jaar, en ieder van die dagen
draagt een eigen karakter.
I Allerheiligen: wat de leden van de
strijdende kerk ook doen om met die
van de lijdende kerk al de inzaten van
de zegepralende kerk te verheerlijken
in de vreugde des harten, wat de H
Kerk ook doe om er blijdzaam uit te
zien, toch blijft en is Allerheiligen de
dag der droefheid, het feest der tra
nen. De blijdschap van 's morgens, de
walmen van de wierookgeur zijn door
trokken met cypressenaroom het wit
,der feestgewaden in den morgen kan
het zwart van den namiddag niet doen
vergeten. Allerheiligen is en blijft
loverschaduwd door Allerzielen, de
levensvreugde door de treurnis
fden stillen dood.
Kerstdag is de koudste maar ook
de blijdste feestdag van het geheele
ijaar. Het feest van den klokkenzang
[over het sneeuwkleed. Het feest van
Ide bloedroode liefde op het donker
groen der hoop, wat zoo helder ver
^zinnebeeld wordt door de Holly daa
jde Kngelschen hunne huizen zoo kwis
jtig mede versieren op Christmas. Het
■feest van den kouden bijtenden winter
Koud moet het zijn, snerpende snij-
jdende koud, want de Verlosser van de
wereld moet geboren worden op het
maakte strooi en bibberen onder de
[doeken waarin zijne moeder hem ge
vonden heeft. Neen, klaagt de dichter,
't is Kerstdag en 't en kraakt geen
sneeuw. Sneeuwen moet het kniedik
op Kerstdag en vriezen zoodat het
sneeuwmeel krijscht en kraakt onder
den voet van de nachtelijke kerkgan
gers.
't Is Kerstdag, neen, 't en kraakt
geen sneeuw, dat is het woord uit het
[hart gebroken van eenen volksdichter:
het volk begeert en wenscht het zoo
al is het dikwijls anders, getuige het
j spreekwoordKerstdag op straat, Pa-
Ischen in huis, 't geen moet beteekenen
dat het te Kerstdag dikwijls zonge-
schijn is en te Paschen sneeuw.
Paschen is het feest van de jonge
jvroeglente, van de herleving men zou
[denken dat de Heiland zelf die tijd ge
kozen heeft om uit zijn graf herop te
[staan, om de twee herlevingen die van
zijn glorieus lichaam en die van de
[lente, de eene het zinnebeeld van de
andere, te laten samenvallen.
Alles herleeft, de nieuwe zon. het
F jeugdige groen op hoornen en heesters
en land, het nieuwe lenteleven, en tot
i het bloed in onze aderen voelen we
stroomen met vernieuwde kracht. De
vogels herleeren hun lied en het goud
van de bleeke lentezon lichtet overal
Tenzij dat het weer in zijn vieze nuk
ken zij en meesmuilt en pronkt, dan
kan het soms fijn koud zijn te Pa
schen; over 't algemeen toch is geheel
de goeweke eene reeks van gouden
zonnedagen, de palm op Palmenzon-
I dag groent op het eerste zongelonk
K op Witten Donderdag gaan we met
1 zonneveer de hovetjes bezoeken en
den goeden Zaterdag klinkt het alle-
luia onder blauwe lucht en 't lichtende
t?| zormespel.
Paschen is de hoogdag van de
•reugde. Kerstdag is die van hoop en
liefde. Een kerstdag is 't telkens als
een christenmensch zijn hoofd neer
legt om het tijdelijke met het eeuwige
te verwisselen; een kerstdag als bij
stapt van den tragen dood die 't leven
in het eeuwig leven dat den dood
opvolgteen kerstdag het geboren
.orden voor het eeuwig leven, het
ontwaken in de zalige eeuwigheid, het
verstappen over den drempel die ons
tranendal scheidt van de eeuwige ge
neugten.
Kerstdag ook is een blijdag, maar
de blijdschap is er eene van eene an
dere soort als te Paschen. Kerstdag
is winter en winter is dood. Paschen
is lente en lente dat is leven en geheel
de natuur leeft het blijde ontwaken
mee van Christus uit den kortstondi-
gen dood tot het altijddurende heer
lijke van het glorieuse leven.
Sinxen is het volle zomerfeest. Jui
ehend slaat de Kerk hare roode ge
waden aan daarop schittert het volle
geweld van de zomerzon. Pinkster
feest was al bekend bij de Joden en
werd gevierd ter eere van de nieuwe
vrucht, de eerste vruchten van den
oogst.
'aschen ook was de Joden bekend
en maakte met het Loofhuttenfeest
eene driester van blijdagen.
Paschen was de bevrijding van Is
raël tijdens den doortocht van den
engel die de eerstgeborenen kwam
slachten.
Sinxen was het dankfeest aan God
voor de nieuwe vrucht. Loofhutten
werd gevierd om de Joden hun ver
blijf in de wildernis te herinneren
De twee eerste van die feesten zijn,
geheel gewijzigd van beteekenis in het
christendom overgegaan en Pentecos-
tes en Pascha hebben hunnen naam
behouden.
Daar zijn dan nog twee hoogdagen
die vallen in het volle van den zomer
de hemejvaartdag van Christus en die
van Maria of half Oegst. Een zoo
eigen karakter als de ander hebben
zij niet al zijn het ook dagen die men
in den loop van 't kerkelijk jaar niet
graag wou missen.
O. H. Hemelvaart merkt het einde
van het leven van den Heiland op der
aarde en houdt voor ons de belofte in
van onze eigene hemelvaart na ons
aardsche leven. Het feest is welkom
daar het op geen Zondag valt en de
menschen dwingt tot rustenhet is
een dag van stil verloop terwijl het er
op half Oegst luidruchtig naartoe
gaat. Dit laatste feest komt in den
vollen roes van de genoegens van
't badseizoen en iedereen trekt naar
de zee.Maria's hemelvaart is ons feest
omdat het menschelijker is; zij im
mers is niet ten hemel gestegen door
haar eigen macht, evenzoo als wij
had zij daartoe Gods tusschenkomst
vandoen en dat vervult ons met be
trouwen. Om nu terug te keeren tot
Kerstdag, wat een ledige leemte zou
't niet maken in ons christen leven
moest men Kerstdag met geheel zij
nen kreis van feesten eruit nemen.
Kerstmis met de middernacht-plech
tigheid, onnoozelen kinderendag. Drie
koningen, dat roept voor onze verbeel
ding een visioen van kerstviering met
liederen en de rommelpot en de ster,
dat spreekt ons van het nachtelijke
schemeren der draaglanteerns over de
besneeuwde straten en wegen, dat
spreekt ons van het blijde blanke
nieuwjaarfeest der besnijdenis, dat
ervult ons hart met een stille inge
toomde en ingetogene blijdschap im
mers omdat die geboorte van den
Verlosser een begin beteekent van
zijn droevig leven.
Kerstdag is de stille dag der vreug
de terwijl Paschen het uitschettert in
het blijde alleluia, 't Is Winter, daarbij
putwinter en koud en de menschen
zijn wel verplicht binnen te blijven te
meer daar Kerstdag het middenpunt
is van de donkere zesweken. Vandaar
komt al het huiselijk vermaak dat op
dien dag gezocht wordt in allerlei ge-
zelschapspelen. De Engelschen zijn
daarop verzot en er gaat geen Christ
mas voorbij of er moet in huis alcool
gebrand worden in de koolschup om
een lijkblauw licht te verspreiden op
de aangezichten van al de aanwezigen
Kerstdag is in Engeland wat hier
Sinte Maarten is en Sinte Xiklaais
het feest der kinderen en father
Christmas is de kindervriend.
Ons is het en blijft het het hemelsch
feest, de glorierijke blijdag ons her
innerend de geboorte van onzen dier
baren Heer en Heiland Jesus Christus
Wij vieren hem niet alleen maar wij
beleven hem. hetgeen eigen is aan de
feestdagen van het christelijk kerke
lijk jaar. Wij zien onzen Verlosser ge
boren en herboren worden en liggen
tusschen den os en den ezel op bet
schamele strooi van de kribbe in den
armen stal en onze harten gaan op
omhoog onzen God te gemoet die ne
derdaalt op de schuldige aarde in den
vorm van een onschuldig vlekkeloos
kind.
zijn,-wordt het op aanvraag overgebracht.
Dat geschiedde bij middel van een pracht-
rijtuig en de pater, die er in zat, liet
buitenwaarts hangen het uiteinde zijner
witte stool De Santo Bambino, komt
voorbij zegde het volk, als het die stool
ontwaarde. In den Kersttijd wordt jaar-
In de «Chronique des Travaux Publics» I lijks het beeldeken uitgesteld in eene
lezen wij dat op 28" dezer zal overgegaan I zijkapel. Daar bevindt zich een klein pre-
wordcn tot het aanbesteden van het Sluis dikstoeltje en als vader of grootvader er
Het Sas bij Boesinghe. in bedevaart komt, met een geheele bende
Minister Jaspar heeft dus het woord kinderen, een der jongste knechtjes be-
gehouden dat hij gegeven had aan onze I klimt^ het gestoelte en zegt op een eenvou-
Heeren Burgemeester en Schepenen tij-1Ke stverhaaltje.
dens het bezoek dat zij hem brachten in Pp wie zou er °P aandoenlijker wijze
den loop van de maand November, ten kunnen verhalen het verschijnen van den
einde hem den vooruitgang dtr werken kngel 'n de weide, het zingen van de
aan den Yzervaart te vragen. Gloria door een leger hemelsche geesten,
Bravo! Heer Ministe de YperscheP1*»88? der>rd£rS naarTBethleef- het
bevolking bedankt U en drukt de hoop Vln^en tusschen Maria Joseph, den os
,,;t Hat oiï Pr aan ,„it hn„Hpn Hat Hp I ezel van het Goddelijk Kmd, om
wonden in doeken en liggende in een krib
dan eene zilverklinkende kinderstem.
Bravo! als het dus alzoo gaat in de al-
gemeene leiding der Nationalistische par
tij, dan weten wij, katholieke Yperlingen
waaraan wij ons mogen verwachten
moesten ooit de Nationalisten hier de
baas komen spelen.
wanhopige smeekingen der moeders
naar de bergen medegevoerd.
Niets is nieuws onder de zon zeg
de Salomon,wat nu gebeurt, heeft
vroeger bestaan Alzoo ook in
't begin der stichting van Rome. 700
uit dat gij er aan zult houden dat de
werken zouden verhaas: en spoedig op
gemaakt worden.
Heeren Burgemeester en Schepenen, I
gij hebt goed werk verricht, maar nu
vooruit voor het voltooien van de vaart.
1 Alhoewel Meester BUTAYE van Wa-|
tou, de noodige kredieten voor het uitvoe
ren dezer werken niet stemde, toch komt
onze vaart er door
De H. Eranciscus van Assisiën deed
zijne bijzondere devotië tot het Kerstmys-
terie, met zijn bezoek tot het H. Land
In den winter van een zijner laatste
levensjaren, verbleef hij in de rotsecel van
Monte Rainerio en bij het naderen van
Kerstdag noodigde hij uit, om hem te
komen spreken, een edelman, Giovanni
bij name, die woonde op eenige uren van
daar, te Greccio en die ter beschikking
dér zonen van Franciscus gesteld had,
bergholten of rotsecellen gelegen op zijn
gendom en die er bij gebouwd had een
ruwe eremietage
'k Zou willen Kerstdag vieren
zegde hem de H. Franciscus, en met
lichaamlijke oogen aanschouwen de ont
beringen van 't Goddelijk Kind, hoe Het
in een kribbe lag op wat hooi, met den
os en den ezel erbij staande. Als gij wilt,
zullen wij zulkdanig feest te Greccio vie
ren en ga, gij, vooraf om te bereiden
zooals ik U daareven zei
Giovanni bouwde bij de eremietage een
stal, met krib en altaar. Up Kerstnacht
de Broeders van de omliggende Kloosters
en de bewoners der streek kwamen er
naar toe, met brandende fakkels. Met
middernacht wierd in den stal de Mis
gecelebreerd, en Franciscus trad op als [Yper, 24-12-78.
diaken. Na het Evangelie, deed Francis-
cus een sermoen, gedurende hetwelk, af
en toe hij zich nederboog over de krib
streelende en liefkozend. De menigte
voelde alsof zich een verborgen mysterie
werkelijk voor hun oogen afspeelde en
Giovanr.i, die krib en stal gebouwd had,
De sterren pinklen helder
In kouden winternacht
Daar buiten ligt een dikke,
Een hagelblanke vacht
En menschen gaan geduffeld
In lange rijen voort,
Bij klokkenklank,ter kerke
Waar helle klaarte gloort.
Ten anderen hoe rechtzinnig zij zijn tel jaar v. C., de baanstroopers, die er
Yper kunnen wij genoeg opmaken uit dit woonden, hadden geene vrouwen. Zij
ééne staaltje: de Nationalististen hebbennoodigden uit de Labijnen, naburigen
zoo geroepen dat alle vlamingen zich
moeten aansluiten bij hunne vlaamsche
ziekenbonden, syndikaten, enz. Welnu
deze vlaamsche vereenigingen bestaan
alleenlijk in hunne verbeelding, immers
als men de lidboekjes nagaat, dan zien wij
dat deze lidboekjes zijn van de daensisti-
sche vereeniging en er geen woord in
staat van Katholiek zijn of Vlaamsch zijn,
alleen de_ stempel om de bijdragen af te
stempelen draagt het woordje vlaamsch
zoo worden onze lieden gefopt.
Klare wijn schenken a. u. b. Heeren
Nationalisten. En gij Katholieken ont
houdt en overweegt.
Daar ligt in 't schamel stalken
Het langverwachte wicht,
Zijn oogjes op zijn Moeder
En herderkens gericht.
Een ezel en een osse
Niet wetend wat gedaan,
Begapen 't Godlijk kind je
En blijven stille staan.
Daarbuiten dreunt een orgel
En stemmen huilen wild
Dat heeft de nieuwe mode
Op 't dorp ook al gewild
En met die nieuwe mode,
Kwam ook een nieuwe ge:st
Met stallen waar de jonkheid
Verleid werd en verbeest
't Is uit met Vlaamsche zeden
Zoo zulks nog blijft bestaan,
't Zijn ossen en 't zijn ezels
Die 't zien en niet verstaan.
M V.
Ik ben kooper van
van Frankrijk en andere landen
aan de volgende prijzen
erzekerde nadien, dat hij een levenloos 15,00 fr. stuk 13,00 fr
kind in de krib zien liggen had en dat het 2,00 fr.
in leven schoot op het aanraken van 11,00 fr.
Franciscus. Al het volk geloofde, dat
dien nacht, Greccio een ander Bethleem
geworden was.
Alhoewel in andere landen, namelijk in
Vrankrijk en Engeland,in de XlIIe eeuw
in sommige Kathedralen Kerst-voorstel
lingen geschiedden, hier in Greccio heb
ben wij den oorsprong der Kerstkribben,
die eerst opgericht wierden in de bid
plaatsen der Franciscanen daarna in alle
kerken en in veel bijzondere woonsten.
4.50 fr
2,20 fr
0.50 fr. 1,05 fr
M. KESTELOOT-BOUCHARD,
Wissel, rechtover de Statie,
Num. 9. KOMEN Tel. Nr 1
t Gaat er van langs om beter aan toe
bij de Vlaamsche Nationalisten, (het
woordje katholiek zullen wij voortaan
Hedendaags is die gewoonte, in Italië, I maar weglaten bij hunnen naam.) We
algemeen en als op Kerstdag, die aanzien hebben dit jaar reeds menig staaltje mo
wordt als de eerste dag van 't jaar, de gen aanhalen voor wat hunne houding
menschen elkander bezoek brengen om betreft tegenover ons katholiek onderwijs
een gelukkig nieuwjaar te wenschen, dit Inderdaad, mochten wij niet bestatigen
bestaat hoofdzakelijk om de kribben, die dat dank zij de door de Nationalisten aan
in alle huizen opgeslegen worden, te gaan genomen houding eene toelage van
bewonderen. Dien dag biedt men geen So.ooo fr. aan de Vlaamsche leergangen
geschenken aan, hetwelk gedaan wordt der katholieke hoogeschool van Leuven
op DertLndag. om na te volgen het gene- verworpen werd in den Provintieraad van
gensvol gebaar der Drie Koningen. Antwerpen 1 dat in den West-Vlaamschen
Het vermaardste Kerstkind van Rome Provintieraad door dezelfde Vlaamsche
is de Santo Bambino van de kerke Ara Nationalisten, ons vrij onderwijs aange
Goeli op het Kapitolium. De paster dier vallen werd? dat in den Yperschen Ge
kerke is nu Mgr Van Roey. aartsbisschop meenteraad en door de groote leiders der
van Mechelen, en als paster van die kerke I Nationalisten tegen een toelage aan het
is hij Kardinaal. Ara Cceli wil zeggen Gesticht der H. Familie gestemd werd
Hemelsch Altaar en rond een autaar dier dat een verbond gesloten werd tusschen
kerk staat er te lezen: Dit altaar,genoemd Socialisten en Nationalisten voor de be
Ara Cceli, is aanschouwd als opgericht noeming van onderwijzeressen en voor
op de plaats, waar aan Keizer Augustus het benoemen der kandidaten voor den
verscheen in een gulden krans de Moeder beheerraad der Middelbare school.
Gods met haren Zoon. Maar hetgeen nu laatst in den gemeen-
Op die plaats, vóór Christus Geboorte, teraad te Denderleeuw gebeurd is, waar
had de Heidensche Keizer doen oprichten Fronters en Daensisten de meerderheid
een altaar met opschriftAltaar van den vormen gaat alle gedacht te bovenZij de
Ter gelegenheid van 't overlijden
van admiraal Scheer, de hollandsche
gazet Telegraafschrijft dat in
October 1918, als alles om zeep ging,
de duitsche keizer bevel gaf aan zijne
vloot de engelsche vloot te gaan aan
vallen. Scheer antwoordde liet te zul
len doen, indien de keizer op 't adrni
raalschip medevaarde ten aanval De
keizer antwoordde van ja, zeggende:
Geen roemrijker dood zoude ik kun
nen droomen, dan te sneuvelen aan
t hoofd mijner vloot, uitvarende voor
eene laatste glorievolle poging, om eer
en vrijheid te verdedigen Als alle
toebereidselen klaar waren, (1e keizer
zónd zijne katte, dat is, hij deed eenen
brief schrijven, meldende dat het hem
onmogelijk was mede te varen. Oh die
comediant
In Spanje, als koning en groote edel
lieden gevraagd worden en aanveer
den deel te nemen aan feeststoeten
zij blijven te huis, maar zenden hunne
prachtrijtuigen, bespannen met 6 of
peerden. Van daar misschien de
spreuk Keizer Karei zond zijne kat
De fransche gazetten hebben niets
gemeld nopens de reis van onze Ko
ning en Koningin in de Congo Colonie.
Men beweert dat er verbod gegeven
was van hooger hand.
volkstam, om een feest te komen bij
wonen en als het feest aan den gang
was, zij mieken zich met geweld mees
ter der jonge dochters en mieken er
van hunne vrouwen.
Beste lezers, hebt ge nog een halve
zwijnskop gezien met twee oogen?
Kiezing naast en men stelt vast
kandidaten en kiesplatformen. In
Brussel vergaarde men voor dit laat
ste en iemand stelde voor van kenbaar
te maken, dat men zou be-ijveren de
lijkenverbranding. Daarop zegde een
droogscheerderEr zou ook moeten
gezegd worden, dat men zal werken,
om nevens de gewone lijkenverbran
ding in den bakkersoven van 't. kerk
hof, de mogelijkheid te voorzien, ge
lijk in den ouden tijd van Achilles
en I'atrocle, van plechtige verbran
dingen op eene openbare plaats, b. v.
op de Poulaert-plaats vóór het paleis
van Justicië. Men zoude daar kunnen
eenen grooten stapel van hout en
brandbare reukwerken oprichtenhet
lijk zoude er plechtig naartoe.gebracht
worden in eene lijkkoets, vergezeld
van pompiers dragende brandende
fakkels: als het lijk boven op den sta
pel zoude geheschen zijn, in plaats van
gelijk voor Patrocle, tien dieren te
slachten en te offeren, zoude men eene
dozijn tegenstrevers, aanwezig in
beeltenis, kunnen dooden en verbran
den en daarna het vuur steken aan den
houtstapel. - Heel wel, zegde de
voorzitter, maar zulke verbrand mg-*
z.oude maar mogen toegestaan worden
aan helden en vooraanstaande lieden;
en om daar toe recht te hebben, z.oude
men ten minsten moeten lid zijn van
den gemeenteraad.
De Koning van Engeland erg ziek
zijnde, wierd zijn zoon, troonopvolger,
weder ge roepen uit Oost-Afrika, waar
hij aan 't jagen was. Van af de oost-
afrikaansche kust tot Londen, duurt
de reis gemiddeld 23 dagen, en de
prins van Walles heeft ze afgelegd in
yj4 dagen. Een oorlogschip, loopende
29 knopen d. i. 29X1850=53.650 m. of
meer dan 10 afstandsuren per uur,
bracht hem van bovengemelde kust
naar Brindisi, in 't Zuiden van Italië.
Van daar af, een trein rollende gemid
deld 84 kilom. of 18 uren per uur,
bracht hem al door Italië en Vrankrijk
naar Cales. De afstand Cales-I.onden
vergde ongeveer 2 uren.
Bovengemeld scheep lie]) 29 knopen.
Een knoop of zeemijl is 1850 m. Van
waar die naam en die schatting. -
Eertijds om de snelheid van een schip
vast te stellen wierp men in zee een
stuk hout, genoemd loch, dat bleef lig
gen waar het viel en voorzien was van
een lange koord,afrollende uit eene bo
bijn. De onderverdeelingen der koord
waren aangewezen door knopen en
men telde het getal knopen, die aflie
pen, gedurende den tijd, gebruikt door
eenen kleinen zandlooper, om ledig te
loopen. Het hedendaagsch getal
185üm., lengte eener zeemijl, is de
lengte van een aardbols-minuut. De
evenaarslijn is 40 millioen meters lang
en verdeeld in 360 graden. Een graad
is dus 111.111 meters of wat meer dan
11 kilom.. Een graad wordt onder
verdeeld in 60 minuten, dus een mi
nuut of zeemijl is 111 kim,. :60=1850
meters.
In 1929 viert men in Ierland een
honderdste verjaardag van Daniel
O'Connell, die leefde van 1775 tot 1847.
Hij was de eerste Ierlander, die zetel
de in 't engelsch Parlement en 't was
ok hij, die de beweging begon tot het
vrijmaken van Ierland. Groote vader
lander en buitengewone redenaar, was
hij tevens voorbeeldige katholiek. Als
hij een geheele nacht gesproken had
in 't Lagerhuis, (waar de zittingen
's nachts geschieden)kon men hem ze
kerlijk 's morgens vroeg ontmoeten in
de nabijgelegene katholieke kerk,waar
hij communiceerde. Een zijner afstam
melingen. Father F. O'Connell stelt
voor. als een nummer der feestelijk
heden van 1929, een bezoek in massa
naar zijn graf te doen, om daar een
rozenkrans te bidden. De rozenkrans
was zijn geliefkoosd gebed, hetwelk
hij dikwijls deed. als hij te wachten
had in de salons van 't Parlement,
tusschen de zittingen. Dat bidden op
zijn graf zal iets veel beter wezen dan
het heidensch gebruik der minuten
stilzwijgenheid
In 't engelsch Lagerhuis, d.i. de wet
gevende Kamer, zetelen er nu ook
eenige vrouwen. Eene dezer, geduren
de de nachtzittingen, om in slaap niet
te vallen, heeft breiwerk gedaan, wat
beknibbelingen uitlokte. Daar nog
thans is er niets aan te doen, aange
zien het reglement, gemaakt ten tijde
dat men geen vrouwelijke gekozene 18X24=1°2 uren en rond den 21 De-
voorzag, van geen breien rept. Onze cember één nacht van 192 uren. de zon
Woeste, was zeker de vertegenwoor- in den winter is niet zichtbaar, gedu-
diger. die, van al de Kamerleden, met rende 8 dagen. Ieder jaar vreesden
meest aandachtigheid de besprekingen de inwoners dier gewesten, dat de zon
volgde. Eens was er een socialist aan mogeli jks niet meer zou wederkeeren
't woord en Woeste schreef. Dit ont- en als zij rond onzen Kerstdag, op-
stemde den spreker en hij zegdeIk nieuw de zon voor korte stonden ge
vind aardig dat M. Woeste naar mijne waar wierden, er was groote vreugde
belangwekkende woorden niet luis-Jen om die vreugde uit te drukken, ze
De Kerstboom heeft eenen noord-
schen en heidenschen oorsprong. In
streken van Scandinavië, waar jaar
lijks, rond 21 Juni één dag is van
eerstgeborene Gods.
zoo katholieke mannen hebben het
tert En Woeste «Ik schrijf
De Santo Bambino is een Kerstkinde-1 maar goed gevonden alle toelagen aan1 x en ]u;ster niet <je andere X.
eene hand», riep hij tegen,
namen een hunner boomen. een den,
versierden en verlichten hem. Dat
wierd de Kerstboom, die later zuid
waarts overging naar D'uitschland. In
de jaren 1840 was hij reeds in voege
in Engeland en daarna in Vrankrijk
en België. Hun Kesrtkind. dat aan de
ken, gesneden uit eenen dikken tak van het vrij katholiek onderwijs te verwer-
een der olijfboomen van Gethsemani. pen dit in de gemeenteraadzitting van 20
medegebracht van Jerusalem door een November 11. Dus de broerkes van onze In Mexico waar 't gouvernement al
Franciskaan. Het aangezicht is geschil-[Ypersche Nationalisten toonen daar nog ziine aandacht vestigt op het vervol-
derd, het hoofd gekroond met een gouden beter wat zij willenen in een strooibriefje gen der katholieken, zoude het beter kïnder'en o-eschenken bezorgde was
kroon, het lichaam omwonden met bunsel- uitgegeven te Denderleeuw om hunne den oorlog voeren tegen de bandieten. njèt ]lej ^Kindeken Tesus maar een
doeken, op dewelke een zeer groot getal J houding te verrechtvaardigen verklaren de Zeventig bandieten, gewapend van sneeuwventje, wel en warm gekleed
edelgesteenten sierlijke teekeningen aan- Nationalisten dat hunne stemming uitge- kop tot teen zijn binnengevallen in een I en (]aar'niet sneeuw bedekt en
bieden. Het jaar door, maar bijzonderlijk bracht werd niet alleen in overeenstem- dorp. hebben er 22 jonge dochters uit I (]rao-ende een bundel "roen hout
in den Kersttijd, wordt dat beeldeken I ming met de plaatselijke leiding maar de huizen gehaald, ze vergaderd op de
bezocht en ook naar zieken, die berecht [tevens met de leiding hunner partij. dorpplaats en niettegenstaande de