Crédit Anversois
Plaatsbeschrijving van oud-voer
SNIPPERINGEN
Ypersche Kroniek.
Stadsbegrooting
Bidden.
Kerkelijk Nieuws.
Gemeenteraad - Zitting
Kerk der PP. Carmelieten Discalsen.
Brugge.
EEN INLANDSCHE KARMEL
IN ENGELSCH INDIË
I
Ziekengilden in 't Arr. Yper.
Duur leven.
Fransch-Belgisch akkoord
nopens onze Franschmans
1 N.V.
Dixmudestraat, 18, YPER
Men schrijft ons uit Watou:
Groot Turnfeest
MILDE GIFT
Heer August Jonckheer-
Silvie Degrave.
t>e Centrale Bode van de socia
listische onderwijzers in Belgie telt
3750 leden Volgens het verslag dat in
het jongste korigres dezer groepeering
over enkele dagen te Brussel voorge
dragen werd wint die bond jaarlijksch
veld. Onder die 3750 leden zijn er 872
die de aankleving aan het communi
stisch programma gestemd hebben.
300 leden zoogezegde socialisten wel
te verstaanhebben tusschen het com
munistisch en socialistisch stelsel geen
-tandpunt genomen en onthielden zich.
Dus 872 communisten die de poli
tieke methoden aankleven die in Rus
land in voege zijn om zooals de Ga-
zette schrijft de dictatuur van
moordenaars en baanstroopers te ver-
wezentlijken
Voegt daarbij de 300 wankelachti-
gen die dus geen ware socialisten zijn
en eerder communistisch gezind
Voorname opvoeders, niet waar
En daarbij een slaande bewijs dat
de socialisten naar Moscou en Soviet-
land evolueeren.
Oud Minister Wauters, socialist,
heeft over enkele dagen te Luik in een
kinderfeest de schoolbengels aange
wakkerd om in de scholen propaganda
te voeren voor de socialistische partij.
Zend dan maar uwe kinderen naar
de zoogezegde neutrale scholen Ze
loopen er geen het minste gevaar 1
«De Ypersche Bode bekommert
zich altijd met evenveel bezorgdheid
over de hoedanigheid der katholiciteit
zijner politieke tegenstrevers. Volgens
dit nationalistisch blad staan de goede
katholieken alleenlijk langs zijn kant.
't Is gemakkelijk en ootmoedig aan
zijn eigen persoontje zoo een certifi
caat van onbevlekte en onvoorwaar
delijke katholiciteit af te leveren. De
Pharizeer in den Tempel deed dat ook.
Altijd dezelfde verwarringspolitiek.
Liegen dat ze ervan zweeten om toch
eindelijk door enkele eenvoudige per
sonen geloofd te worden. Dit stelsel
schijnt ons wat overdreven. Wij stip
pen aan en houden staande dat wan
neer (onder andere) hunne mandata
rissen zich onthielden bij de stemming
van de toelage der H. Hartefeesten zij
eene anti-katholieke daad gesteld heb
ben die door niets te verrechtvaardi
gen is.
Zij zien altijd de stroopijl in de
oogen van hunne geburen maar voor
wat hen betreft er mogen boomen in
de hunne steken zij zullen daarom niet
nalaten met ootmoed uit te roepen:
Wij zijn de waarheid en buiten ons
bestaat geen heil
Jammer genoeg dat zooveel men-
schen zich aan die huichelarij laten
beet nemen.
Het weekblad van gezel Missiaen
herhaalt eens te meer dat de St Maar
tenskerk, die ongeveer 3 maal meer
kost als de vaart niets kan bijbrengen
voor het economisch herstel onzer
streek.
Alsof er nevens het economische
van het leven geene zedelijke en gods
dienstige belangen bestaan die meer
nog dan de stoffelijke te waardeeren
zijn. Met zooveel ernst zulke kort
zichtige theorien uiteen brabbelen be
wijst eens te meer het materialisme,
de goddeloosheid en de onbenullige
verwaandheid van ons lief en zoo ver
standig volks vertegen woordigerke.
De Ypersche Bode vindt goed
dat de Vlaamsch-onkundige inwoners
van stad in het Fransch hun godsdien
stig onderwijs ontvangen. Maar een
Fransch sermoen is te veel.
Hoe knoopt ge dat aaneen?
De Werkman schreeuwt victo
rie en we begrijpen dat omdat de
Ylaamsche Nationalisten bewezen
hebben dat zij het princiep gods
dienst is privaatzaak aankleefden.
Wat denken daarvan die zoo zuivere
en orthodoxe katholieken?
Dit onvoorwaardelijk certificaat zal
hen misschien wel wat op het hart en
de maag wegen?
Mochtte dit de oogen openen van de
Areopagiet zooals ze met zooveel
voornaamheid en geleerdheid schrij
ven) van De Ypersche Bodeen
hare aanhangers.
Zontla^rust.
De apotheek van M. Snoeck,
Grootc XI 7 kt, is alieen open op Zondag
6 Januari 1929.
door J. CORN1LLIE.
Tot de hertogen van Burgondië was
's Gravenmote, de gewone verblijf
plaats der vorsten, als ze te Yper wa
ren.
Sindsdien was ze de kastelenij ten
dienste gesteldde leenmannen van
dat bestrek. die rechtstreeks van den
graaf afhingen, de kastelein medebe-
grepen. vormden het leenroerig hof
van de Zaal KastelenijYper. en
vandaar werd nu 's Gravenmote, de
vergaderplaats, het Zaalhof geheeten.
Die naam ging vervolgens over tot
geheel die plaats. In 1562 werd 's Gra
venkasteel herbouwd (D. Inv. VI,
267).
Gansch het Westkwartier, t t.z de
kasteliien Burburg. St Winoxbergen,
Yeurne, Belle. Cassel en Yper. gingen
ten gevolge van het verdrag van Aken
in 1668 aan Frankrijk over.
Lodewijk de XIV richtte alsdan hier i
te Yper. in de hoofdplaats, bijzondere
rechtbanken in. waarvan de gedingen i
voortdurend plaats, hadden op het I
Den co Dec. 11. wierd stadsbegrootiog
voor 1Q29 gestemd met 5 stemmen van
katholieken tegen 3 stemmen van socia-
lis'en en 6 onthoudingen van 3 nationa
listen, 2 liberalen en 1 katholiek. M. Ca-
poen was afwezig Er wierden 3.55o 781,30
fr. gewone en 4.337.537,07 fr buitenge
wone, te samen 7.888.318,43 fr. uitgaven
gestemd, en enkel 3.374.020,01 fr, ge
wone en 4.437.537,08 fr. buitengewone,
te samtn 7.712.457.08 fr. ontvangsten,
een tekoit latend van 175.86135 fr..
Bij het voortzetten op 29 Dec. 11. van
de zes \orige beraadslagingen over de be-
grootin^. zei de heer Burgemeester dat er
319.938 33 fr meer buitengewone uitga
ven dan buitengewone ontvangsten ge
stemd wierden en dat hij voorstelde het
evenwicht te herstellen door het voorzien
van 1" 227.210 fr., verkoopprijs van
2 ha. 17 a 2t ca. bouwgrond aan 10 fr.
de me, aangeboden aan The Buffalsen
order voor het oprichten van een Engelsch
Weezcnhuis, en 20 i32 728,33 fr. achter
stel van stad, deel in de cedulaire belas
tingen van den staat en opcentiemen
beide nieuwe ontvangsten wierden een
parig gestemd.
Dan vroeg de heer Burgemeester het
evenwicht in den gewontn dienst te bren
gen met bet voorzien *an 175 860 fr. 35
uit de 20 millioen. die de Wetgevende
Kamers geroepen zijn te stemmen, om t.r
hulp te komen aan de Gemeenten, die in
geldnood verkeeren, spijts het opleggen
-an 60 opcentiemen op staats cedulaire
belastingen.
M. Missiaen kwam daar met zijne ge
wone onbeleefdheid tegen op, bewerende
dat Yper geen aanspraak mocht maken op
een deel dier 20 millioen, en dat die toe
lage geen gewone ontvangst kon heeten.
Spijts het herinneren van Yper's vernie
ling. verlies en aanhoudenden geldnood,
bleef de heer Burgemeester alleen om
alzoo, zonder b. lastingen, het evenwicht
in de begroeting te biengen. Na die ver
werping vroeg de heer Burgemeester dat
iemand anders een voorstel zou doen.
Ik doe geen voorstel, zei Missiaen, 't is
het werk van den Schepenraad. 't Is de
plicht, antwoordde de Burgemeester van
nieuwe ontvangsten te vinden voor die
nieuwe uitgaven voorstelden. Ik doe ook
geen voorstel, zei dan de Schepen D'Hu-
vettere, en voegde er bij ik heb eene be
grooting opgesteld met evenveel ontvang
sten als uitgaven. De Gemeenteraad heeft
roekeloos 535.799,68 fr meer uitgaven
dan ontvangsten gestemd ik zal de be
grooting niet stemmen. Als de Gemeente
raad het daarmede eens is, stel ik voor,
zei M. de Schepen Lemahieu, van
175.861,35 fr. besparingen te voorzien op
de gestemde uitgaven. Neen, neen, riep
M. Missiaen, wat gestemd is, moet ver
teerd worden. Ik wil geen nieuwe belas
tingen. wedervoer M. de Schepen Lema
hieu. en stel dan voor de begrooting te
stemmen met een tekort van 175,861,35
fr gewone ontvangsten. Daar noch socia
listen, noch nationalisten, noch liberalen
ook geen nieuwe belastingen wilden voor
stellen, wierd M. de Schepen Lemahieu's
voorstel dan gestemd zooals hooger ge
zegd.
Bij de stemming, M. Glorie vergetend
dat er dan nog enkel ja of neen of anthou-
Jing uit te spreken was, en dat wet en
goede orde eerbied opleggen voor de aan
gestelde overheid, viel bot en geweldig uit
tegen de heeren Schepenen en Burgemees
ter die hij meende te zien zwichten voor
zijn politieken haat en smaad en lust op
baat, maar niemand roerde, en de zitting
was geheven.
Men v rtelt dat M Vannieuwenhove in
de geheime zitting van den Gemeenteraad
1 an 29 Dec 1028 ge raagd heeft dat e.r
niet /ou gebeden worden vóór en na de
e°gelsche avondlessen, gegeven aan de
meisj's^ler stad
Hoe goddeloos Wat een duivelschen
haat en afkeer voor God en gebed. Wat
dwingelandsche meestermakerij over
christene gelnoGgen, die. geleerd hebben
dat het behoort het kruisteeken te maken
vóór alle werken, als het eene eer en een
geluk aanzien van met den almachtigen
God samenspraak te houden.
Op ZONDAG 6 JANUARI 1929.
In St MAARTENS
ten 8 uren zielmis voor de familie Bomert-
Bietberger.
In St PIETERS
ten 7 uren H. Hertenbondsmis.
ten 8 i/2 uur gezongen mis voor Auguste
Jonckheere en Silvie Degraeve.
STAD YPER
op Zaterdag 29 December.
Men zegt dat M. Missiaen M. Van- cbe office de placement geteekend zijn.
nieuwenhove ondersteunde Wie zal nog Bij slecht gedrag worden de toelatings-
gelooven dat liberalen en socialisten tegen kaarten ontnemen. Dit akkoord heeft
den Godsdienst niet zijn kracht tot einde Dec. iq3o,
Zondag 6 Januari 1020. Driekoningen.
BUiTENGEWONE MISSIEDAG met wel
willende medewerking van het Knapen-
koor (40 uitvoerders) van het beroemd
Mechelscb St-Rombout's Gemengd Koor
onder leiding van Z.E H Kan. J. Van
Nuffel, Bestuurder der Interd. Kerkmu-
ziekschoo! te Mechelen en van M. F.
Peeters, Orgelist.
Stichting run het noviciaat te Trivandrum
i Trmancore. Malabar) t
ORDE DER GODDELIJKE DIENSTEN
1
Zondag 6 Januari, Driekoningen
's Morgens onder al de gelezene missen
onderrichting over het nieuw werk.
Te 9 uur, zeer plechtige Hoogmis
waaronder aanspraak door Z E.P. Jeroom
O. C. Collector der Missiën.
Te 11 uur, bijzondere MISSIE-MIS op
gedragen door Z.E.P. Stephanus, Prior
van Kortrijk, oud zendeling, ter inzichten
van al de weldoeners die het nieuw werk
steunen, gezongen door 't Mechelsch
Knapenkoor,
i Na het Evangelie korte aanspraak door
E. P. Michaël, Onderprior van ons
klooster te Yper.
De toegang tot deze mis is voorbehou
den aan hen allen die voorzien zijn van
eene uitnoodigingskaart.
's Namiddags te 5 uur zeer plechtig
Lof door Z. E. P. Coelestinus, Provin
ciaal der O. K., waarna Groot Missie
sermoen door Z. E. P. Dominicus, Prior
van ons Klooster te Yper en gewezen
Overste der Missie.
N. B. De kaarten, aan 10 fr., tot de
bijzondere mis zullen ten huize aangebo
den worden, en ziin verkrijgbaar in het
klooster, Ezelstraat, 3o. tusschen 9 en
11 uur 's morgens en 3 en 5 uur 's na
middags.
Onder al de diensten zal er een omha
ling gedaan worden, op Zondag 6 Ja
nuari van nu reeds wordt alle aalmoes,
zelfs de geringste, met dankbaarheid aan
vaard.
Zaalhof tot in 1713, alswanneer Yper
aan Oostenrijk werd afgestaan
(V. E.. 137).
Een deel van 't Zaal hof werd ver
volgens ten dienste gesteld van den
hervormden godsdienst, en verder van
1717 tot 1771 tot gevang gebezigd.
Eindelijk in 1788-90 werd het door het
Komiteit van Geldwezen verkocht en
afgebroken.
De grachten werden in 1812 ten
deele door Spaansche krijgsgevangen
gevuld. De laatste overblijfsels ver
dwenen omstreeks 1838. (Archéol.
Belg. 18. bl. 81-82).
Het Klooster der Predikheeren, ten
Westen van het Zaalhof. werd in 1268
gesticht.
Tot tweemaal toe in 1384 en 1600
vernielde de wind den toren hunner
kapel.
Het Klooster werd in 1634 her
bouwd. De Predikheeren verlieten het
in 1780, omdat het vochtig was, en
gingen dit van de Jezuieten betrekken,
dat meer Noordwaarts stond (Lesc.
5461
Het Munne- of Nunnedijkske, eigen
lijk het Munnikdijkske, dat voor den
oorlog 1914. aldaar tegen de vestin
gen hekend stond, is een herinnering
aan 't Klooster der Predikheeren of
Jacobijnen.
1961 Leden in den Katholieken Arron-
dissementsbond Vooruitzicht volgens
Volksmacht van 15-12-1928.
271 Leden in den Socialisten Zieken-
bond Moyson volgens Vooruit van
27 Nov. 1928.
200 Leden in den Nationalisten Vlaam-
schen Ziekenbond volgens u De Ypersche
Bode
Het indexcijfer bereikte op i5 Dec 11.
85e, middenprijs voor geheel 't Land.
Sedert dat het Kon. Besluit van 25 Oct.
1926 Belgas tot stand bracht, die vijf
maal zooveel weerd zijn als 1 frank, en
dezes weerde op 20 centiemen brachten, in
de wisselwerking met het geld van andere
landen sedert dat er op de belgische
bankbriefjes staat dat 5o franken maar
zooveel zijn als 10 Belgas, 10O fr. 20 Bel
gas, enz., is het leven in Belgie duurder
gekomen.
Maar zei M. Franck, Gouverneur on
zer Nationale Bank, den 10 Dec. 11.,
duurder leven was voorzien bij het stabili-
seeren en het leven is nog duurder elders.
In October 1928, was de index in Belgie
goud berekend, maar geklommen tot
117-118, terwijl hij in Frankrijk gerezen
was tot 126, in Engeland tot 141, in
Duitschland tot 151 en in de Vereenigde
Staten van Amerika tot 154.
Het Staatsblad van 21 Dec. II. kondigt
de goedkeurende wet af uan 't Fransch-
Belgisch akkoord betreffende Belgische
grens- en seizoenarbeiders, die naar
Frankrijk eaan werken en in Belgie hunne
woonplaats behouden. Zij moeten in hun
ne gemeente eene eenzei vigheidskaart en
een getuigschrift van goed gedrag vragen
alsmede in Frankrijk een getuigschrift
van het hoofd der inrichting waarbij zij
werken dit laatste moet door de Fran-
Doch keeren wij naar de Rijsel-
straat terug, waar wij nog te spreken
hebben over de Arthur Mergelynck-
straat.
Deze werd alzoo geheeten, omdat
die heer aldaar op den Zuid-Ooster-
hoek een prachtig Museum inrichtte,
een dertigtal jaren geleden
In de jaren 1300 noemde ze de
Ghent- of Gantstraat (C., I. 428) In
1313 werd ze verbreed om er een
markt te maken voor 't verkoopen
van oude kleeren. vandaar haar naam
Oude Kleermarkt (ibid. 431).
Verder hebben wij nog 5 straten,
die iti de Rijselstraat uitmonden, en
hun naam te danken hebben aan lief
dadigheidsgestichten.
Oudtijds hestonden er noch herber
gen noch gasthoven, doch op dat tijd
stip vonden de vreemdelingen de her
bergzaamheid in Godshuizen. Gewoon
lijk verbleven er ook oude. ziekelijke
of gebrekkelijke menschen. die er door
kloosterlingen met allerlei zorgen
omringd waren.
In 1336 stichtte de kapelaan Jan
Pascaris. een godshuis in de Rijsel
straat. aan den hoek der Grimminck-
straat. Dit godshuis. Nazareth, ge
noemd. was bestemd voor 13 arme
ouderlingen, die weduwnaar warenI
latertijd bepaalde men zich bij dat ge
VERSLAG
Al de raadsleden waren tegenwoordig
uitgenomen Heer Cappoen.
Na het gebruikelijk aflezen van het ver
slag werd een verkoop toegestaan van een
stuk grond van het oud Waterkasteel aan
den heer Ch. Bonneel mits den instel van
20 fr. per vierkante meter.
Den Openbaren Onderstand vroeg een
verkoop toe te staan van houtgewassen,
alsook de verpachting van een klein hof
stedeke van Zillebeke van 3 h 35 a.en e-n
handelshuis in de Casselstraat.
Alle drie zonder opmerkingen goedge
keurd.
De stad krijgt eene gift van 5o.ooo fr.
van den Heer Cerier in leven Bestuurder
der Ypersche Academie, om met den jaar-
lijkschen interest een prijs te schenken aan
de Ypersche Nijverheidsschool. Aange
nomen.
De Familie Cerier verdient den dank
van de Ypersche bevolking.
Het lasten kohier betrekkejijk de ver
gunning van den reinigheids- en uiirnings-
dienst werd besproken en goedgekeurd.
Dan kwam de eindbespreking en stem
ming van de stadbegrooting van 1929.
De Gemeenteraadsleden hadden de uit
gaven voorgesteld door het Schepencolle-
gie vermeerderd met 537.709 fr. dus een
groot te kort.
M. Sobrv stelde voor 1) deze som
aan te vullen met eene som van 227.000
fr. verkoop van grond aan de Meenenpoort
aan de Engelschen (dit werd aangenomen).
2) Eene som in te schrijven van 131 000
fr. welke de stad nog moet ontvangen als
achterstel van de aandeelen in staatsbelas
tingen (ook aangenomen).
Dan bleef er nog eene som noodig van
175.000 fr. op de gewone uitgaven.
M. Sobry stelde voor die som aan de
Staat te vragen van het crediet ter beschik
king gesteld der arme steden.
Dit voorstel werd met algemcene stem'
men min eene verworpen.
M. D'Huvetter de Schepen van Finan
ciën las eene verklaring af, waarbij hij.
aan de verbaasde gemeenteraadsleden en
het niet min verbaasde publiek liet weten
dat hij zich bij de eindstemming zou
onthouden.
Nu viel Missiaen bovenarms op den
Heer Burgemeester en Schepenen 't
was zoo kaal zijn gezwets.
M. Lemahieu stelde voor besparingen
te doen en de 175.000 fr. zoo weer te
vinden.
M. Glorie sleurde er nog eenige ge
meenheden bij ten opzichte van den Heer
Burgemeester die zich niet geweerdigde er
op te antwoorden, het budget werd ter
stemming gelegd met een deficiet van
175.000 fr.
Stemden ervoor de 5 Katholieken.stem
den tegen de 3 Socialisten en onthielden
zich de 2 Liberalen, de 3 Nationalisten en
de Schepen M. D'Huvettere.
1
BANK
BEURS
WISSEL
tal niet, voor den oorlog 1914 waren er
veel meer (M., 1,112). Het was dan ook
geheel natuurlijk, dat het straatje er
rechtover, het Nazarethstraatje ge
noemd werd.
Het Sint Jans godshuis- of Gast
huisstraatje, eertijds Beghinenstraatje
(1377. M., I, 447) kreeg zijn naam van
het godshuis dat erin gelegen is.
De Zusters, die hedendaags nog dit
godshuis bedienen, vertellen bij over
levering. dat de H. Godelieve, toen ze
de mishandelingen van haar man Ber-
tulf ontvluchtte, aldaar vernachtte. Zij
beweren zelfs dat de H. Godelieve
voorspelde, dat hun gesticht zou geze
gend worden. Inderdaad, ten jare
1278 werd het bestaan van dit godshuis
voor altijd verzekerd, door Pieter
Broederlam en zijne vrouw Beatrix die
er het volgende jaar nog eene kapel,
St Jan den Dooper toegewijd, deden
bijzetten (Warn.. V. 43).
Op het einde der XYIIIe eeuw her
bergde men er nog jaarlijks van 800
tot 1400 vreemdelingen.
Het Ste Catharinastraatje. Moeilijk
heden ontstonden omstreeks 1225 tus
schen de familie van Margaretha Me-
dem en de familie van haar echtgenoot
Lambrecht Voet, bij zooverre dat de
gravin Joanna van Constantinope! de
schepenen verplichtte tusschen te ko
Deze week gaven de Heeren Burge
meester. Schepenen en Raadsleden der
Meerderheid van onze gemeente een
schrift uit om de aanvallen van Bu-
taye. belgische Volksvertegenwoordi
ger. gericht tegen Belgie, Regeering,
Gemeenteraad, Kerkraad, Pastor van
Abeele en de machthebbenden in
't algemeen, te weerleggen.
Deze terechtstelling was welgeko
men onder de bevolking, want alhoe
wel de leugens eens worden ontmas
kerd gelijk Butave zelf schrijft, toch
is de overheid soms verplicht te spre
ken om het volk niet te laten mislei
den.
Lezers, wilt gij eenige staaltjes van
het hatelijk schrijven van dien zonder
lingen Volksvertegenwoordiger. Hij
schrijft op 1 November laatst leden:
Het goed dat we gedaan hebben,
het leed dat ons en onze Familie te
beurt viel gedurende den oorlog, is
VERGETEN.
De beslissing van Gemeenteraad
en Kerkraad in zake de zerkjes der
Oud-Strijders, en 't vervangen der
haag van 't Kerkhof door een muur-
tje opdat alle man die zou voorbij
gaan de verdienste zou kunnen
wardeeren der Familien van Watou,
die hunne kinderen gaven, om het
fortuin van anderen te verdedigen.
Oud-Strijders. Gemeenteraad noch
Kerkraad zien u niet meer staan. Zij
hebben uw bloed niet meer noo
dig
Lezers, wat zegt gij van die grove,
hatelijke, revolutionnaire taal
Maar weet Butaye wel wat hij
schrijft
Op de keerzijde van zijn blad onder
3*" Eerelijst der Weldoeners van Zerk
jes en Begraaffonds, geeft hij acht
Gemeenteraadsleden van Watou op,
onder anderen de tegenwoordigen
Burgemeester en Schepenen, die he
sloten hebben elk een deel te geven
in een zerkje.
En is Butaye nu ook blind gewor
den of wil hij het grootsche stand
beeld niet zien dat staat in 't midden
der markt van Watou, en waarin al
de namen der gesneuvelden gebeiteld
staan ten eeuwigen dage, op dat ieder
voorbijganger de verdienste onzer
helden zoude waardeeren.
Butaye, laat maar die zake van hage
of muurtje daar,, en als gij wilt onze
helden hulde brengen, gij moet dat
niet doen van over eene hage of een
muurtje, gaat maar op het kerkhof
zelve, zet u op uwe knieën, vernedert
u maar voor die helden, en leest daar
een gebed geheel eenvoudig, zonder
het printbeeld van den verrader Borms
noch Reus Fijnhart mede te doen, of
indien gij wilt hulde brengen met mu
ziek, gaat voor het standbeeld op de
markt, daar is er noch haag noch
muurtjf rond.
Volgens Butaye hebben onze helden
gestreden om de fortuin van anderen
om de brandkoffers der rijken te ver
dedigen.
Sta, Butayegij vermindert de ver
diensten onzer helden. Zij streden en
vielen voor 't Recht, voor hun Vader
land, voor Belgenland te verdedigen
tegen den meineedigen aanvaller Zij
streden voor geen geld, gelijk de
Zwitsers van vroeger tijden, of ge
kochte mannen.
Gij alleen dachtet aan geld en aan
brandkoffers, gij hebt de uwe gevuld
binst den oorlog, te heter voor u,
maakt er eerlijk gebruik van.
Houd op Butaye met politiek te ma
ken met het bloed onzer heldengij
wilt u verhoogen op hunne lijken,
komt af van dien heldenstapel, gij
vertrapt onze helden. Om u te ver
hoogen, en vernedert geen anderen.
Helden van Watou, die nog leven,
en oorlogsverminkten, eere aan u,
laat uwe plaats niet nemen, noch het
geheugen uwer strijdbroeders ver
kreuken.
En wat zal er daarvan overblijven.
Onze helden zullen steeds groeien.
Men zal blijven spreken van Luik,
Yser, Houthulst en van de Belgen tot
in alle eeuwen.
En Butaye?... och arme, hij zal blij
ven hetgene hij was.
Eere aan die 't verdient
anders niet.
der St-Michiels-Turners in de groote
Turnzaal der Rijke Klarenstraat, op
ZONDAG 27 JANUARI 1929
men om het geschil te middelen.
Onder de vredesvoorwaarden schijnt
het oprichten van een godshuis be
paald geweest te zijn voor 20 armen
en ziekelijken, zoowel van den vreem
de als van de stad.
Margaretha intusschen weduwe ge
worden. herschiep in 1226 of 27 haar
woonst in een godshuis. Ste Catharina
toegewijd, vanwaar het straatje naar
het godshuis leidde. Ste Catharina
straatje genoemd werd.
Doch overeenkomst en tucht schij
nen er voortdurend te wenschen
over gelaten te hebben, zoodat het
bisdom ten langen laatste verbood nog
novicen te aanvaarden.
Dit straatje werd eertijds ook het
Capucienenstraatje geheeten, en daar
aan is een geheele geschiedenis ver
bonden.
De Capucienen hadden van Zijn
Hoogwaardigheid Karei Maes. derden
bisschop van Yper, de toelating ver
kregen zich alhier te vestigen, doch de
groote moeilijkheid was een behoor
lijk gebouw te vinden..
Het godshuis Ste Catharina scheen
hun bijzonder wel geschikthet was
ten anderen veel te groot voor de
weinige Zusters, meestal oud van ja
ren. die het betrokken, doch deze wil
den noch hun gesticht afstaan noch
Zijne Heiligheid de Paus van fc
diep geiroffen door het onheil <L
Schel Jestreken overkwam door der;
zalige o\erstroomingen, wil de ong
kige geteisterden doen melen da-
Vaderhart in die moeilijke uren bij
kinderen is, en heeft daarom aan
Hoogwaardigheid den Bisschop var
een brief van deelneming gezonde; 1
mede een check van 25 000 fr tot J
ging van den stottëlijken nood. .Men 4
tcnljngen laatste nog al ijd h.t va J
delijden en de ware hulpvaardigheid J
ken, waar zij altijd te vinden wart,!
altijd te vinden zullen zijn in deker)
Christus, die zijn leven gaf voor J
broeders Wat steekt de zoo hooggeiyJ
de liefdadig! eid en menschlievend
van s'-mmige groote schreeuwers J
toc'i deerlijk bij afbeloften genj
vooral als er kiezing in 't zicht ijj
platformen moeten afgemaakt word
Maar daden
ROUWBERICHT
De Familiën SALOMÉ Emile, S.\j
MÉ Rt doi.i en VERVERKEN Hol
noodigen Vrienden en Kennissen uit.
plechtige Mis te willen bijwonen die
Zondag 6 Januari 1929, om 8'.. uur
St Pieterskerk zal gezongen worden,
zielelavenis van
en zijne Vrouw
WAAROM
MOET EEN MIDDENSTANDS
BOEK HOUDEN
1° Om klaar te zien in zijne zaken
Menige middenstander denkt kil
genoeg te zien als hij gewaar wol
dat hij vooruit gaat, en om zoo iets4
waar te worden heeft hij geene l<]
ken van doen.
Niemand zal dit tegenspreken, j
Edoch er bestaan nog andere j
waarwordingen in het handelsleven
Het gebeurt oek al eens dat nj
gewaar wordt dat men achteruit jj
in plaats van vooruit, of nog.
men niet genoeg verdient ingevol
het kapitaal en het werk die men
zijne zaken steekt.
En om daarin klaar te zien, om
diepe oorzaken daarvan te achterhij
moeten er aanteekeningen genu
worden.
Aldus zal een boekhouding, die
beetje dien naam verdient, zuil
middenstander al dadelijk onder m
aantoonen
Hoeveel kapitaal er juist in zi
onderneming steekt.
Of soms geen al te groote terl
naar de geringe nering gesteld wol
Of wellicht niet meer crediet aarl
klanten toegestaan wordt dan zelf I
de leveranciers hekomen.
Of het niet wijzer ware een of an
artikel wat beterkoop te laten. I
einde breederen afzet te verzekej
en aldus ten slotte toch grootj
winst.
Of altemets niet te goedkoop tj
kocht wordt ingezien de zware all
meene onkosten.
Of de algemeene onkosten nietl
veel brutowinsten opeten.
Of het niet verkieslijk ware j
minder winstgevend artikel voor#
heter te laten varen enz.
Een boekhouding is de vuurt®
van den middenstander die hem zi
onderneming voor de oogen brei
klaar en helder tot in hare verste v
takkingen en onderdeden. Staan
zaken goed, hij leest er de rede:
van in zijne boeken. Staan ze flat
zijne boeken zeggen hem het «wa
om en dadelijk ziet hij waar
welke remedies toegepast.
In onze dagen van steeds scherp
mededinging is een klare en eenvl
dige boekhouding den middenstanj
onmisbaar in het begaan van zijn
drijf.
2" Omdat de wet het boekhoiw
oplegt.
Inderdaad, de wet verplicht iedet
handelaar henevens zijne handelsbrl
wisseling en zijne jaarlijksche inv|
tarissen ook een handelsdagboek bi
houden waarin al de handelsven"!
tingen die dag-uit dag-in in zijnel
derneming geschieden regelmatig I
hoekt worden, d. w. z. zijne inkoof
en verkoopen, zijne uitgaven en I
verkoopen, zoodat de Capucienen f{
digden met een gebouw te doei' 1
gereedheid brengen op St JacobsPf
hof.
De bisschop nochtans had zijn 11
Toen voornoemd gebouw gej
was, noodigde hfj de Zusters uit f
hij hem het middagmaal te nentej
Terwijl ze aan tafel zaten, hrs*
men al hun meubelen naar hooge'f
noemd huis op St Jacobskerkj
's Avonds deed de bisschop de Ziffj
met zijn rijtuig er insgelijks naf.'l
voeren, en daar stond een kanu t
gereed, die hen beval aldaar hun inT
te nemen.
De Capucienen van hun kant bei'I
ken het godshuis, dat alhoewel 1
vervallen, nochtans niet te versnel
was.
Sanderus, die alsdan te Yper Vel
nik was. schijnt zonder veel uittel
geven, dat verhaal te bevestiger. J
De verbannen Zusters, zegt t
lieten niet na zich tegen zulke harj
wijze te verzetten. Ook de Capucin
waren in het ongemak, omdat zcI
zulke manier dat gesticht 1»
moeten betrekken.
('t Vervolg!
I