basten Predikatie
ORANJE BOVEN.
51e Jaar. - Nummer 6.
30 Centiemen.
Zaterdag 9 Februari 1929.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Goed nieuujs
voor de geteisterden
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 £r. 3 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T«BUITENLAND
25 frank. Op het Upstelbureel alleen te vragen.
BP
In onze streken mediteert men. ge
urende den'Vasten, liet bitter Lijden
jan 0. H. In andere streken, doet
len ieder Zondag een sermoen over
plsdienstig" onderwijs en alleenlijk,
p Passië-Zondag of op Witten Don-
er dag. draagt men voren beschomvin-
ten nopens 't bitter Lijden. Daar be
krit men die onderwijzingen: Predi-
Ltië der"Yasten-Statiës. (Prêcher
fs stations du Caréme.)
[Wat is eene Statie?
[Hij de Romeinen statio of statie, was
h wacht staan in 't krijgskamp De
lerste Christenen, op den verjaardag
Ier marteling van een martelaar, hiel-
fen statio op zijn graf in de Catacom-
jenhetgeen bestond in het zingen
jan lofliederen, "t aanhooren van eene
bierwijzing, het celebreeren der H.
Bis en het Communiceeren.
[Na 3IJ. als het toegelaten was aan
fe Christenen van kerken te bouwen
n openlijk hunne godsdienstoefening
en te verrichten... op gestelde dagen,
[j/.onderlijk verjaardagen, vergader
en zij bij voorkeur in eene bepaalde
klplaatsDaar was er statio.of statië.
jl de kostbaarheden der kerk wierden
in toon gesteld, al de beste gewaden
Ftgehaald, Van daar plechtige kleedij,
[en zou nu zeggen officieele kostuum,
beitit men statiekleed en plechtig op-
pmeii noemt men verschijnen in volie
tatië.
[Gregorius de Groote, die leefde van
Bt) tot 604 en die den kerkzang in-
racht, regelde ook de statiën. Hij
telde vast op welken dag eene be-
kalde kerk zoude statië vieren en in
telke bidplaats de Paus, de geestelijk-
feid en 't volk vergaren zouden, om
In daar processiëwijs naar de statië-
evk te trekken. In deze kerke nu,
blebreerde de Paus de mis of ten min
ted deed er het sermoen of homelie
n als men hedendaags gezegden aan-
jaalt der H. H. Vaders, velen zijn ge-
rokken uit die homeliën en het
Folk communieceerde. Wie aanwezig
(ras aan die statiëoefeningen kon bij
zondere gunsten en aflaten verdienen.
Met het verblijf der pauzen in Avi-
'non, pontificaal grondgebied ge-
egen in Vrankrjjk en d$t pauslijk
ligendom bleef tot aan de Omwente-
ing, verdween dat gebruik van
igt jilechtig vieren der statiën, ten zij
in jSt Markus'dag en de kruisdagen,
ledeiplaggs doet men nog op de ge-
ftelde dagen bijzondere ceremoniën in
ie kerken pf ten minste kan men er
le aflaten der statiën verdienen, mits
en bezoek aan de kerk en een gebed
er irttëntië van den Paus. Insgelijks
yie op die dagen eene kerk bezoekt,
laar bestaat het broederschap vari
L. Vrouw van Smerten, b, v. St jPif;-
ers binnen Yper-, hij kan daar ook de
iflaten der Romeinsehë statiën wiri-
fen.
De eerste statië in den vasten, na-
feelijk op Asschen-Woensdag, ge-
Schiedt in de kerk van Ste Sabina.
Deze Heilige, bekeerd door hare sla-
fin Serapia, stierf den marteldood. De
kerk en het klooster er nevens, wier-
ilen door paus Honorius III, die het
arde der Predikheeren goedkeurde,
pegeven aan den H. Dominions. De
H.H. Raymond. Thomas van Aquini-
ën, Pius V,(laatste paus, die heilig ver
klaard wierd en leefde in de jaren
1? honderd), allen predikheeren, heb
ben er gewoond De H. Franciscus van
Assisiën en de carmeliet St Ange zijn
komen, om er te bidden en te spreken
men, om er te bidden en te spreken
over hun missiëwerk, in de zoo slechte
tijden van 't begin der XIII eeuw In
den hof groeit nog de oranje-boom,
daar geplant in de jaren 12 honderd,
door den verspreider van den Rozen
krans.
't Was in die kerk dat jaarlijks de
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
den WOENSDAG
Alle Aankondigingen moeten tegen
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten
WOENSDAG avond.
laatste tegen den
ZITDAGEN.
D BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den le en 3e Zaterdag der
maand, van 9 ]/2 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WErViCK, den 2e Zaterdag der
maand, van 9 j-i tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
SCHIKKINGEN VAN DEN
VASTEN.
De kerkelijke wet over het vasten
en spijsderven bevat de volgende ver
ordeningen
I. De wet over het spijsderven ver
biedt het gebruik van vleesch en
vleeschsap. Worden altijd toegestaan
eieren, melk, boter en alle andere spij-
en. ook al worden ze bereid met vet.
Het gebod van het spijsderven ver
plicht op de Woensdagen (1) en Wij-
dagen van de VastenWoensdagen,
Vrijdagen en Zaterdagen van Quater
temper al de Vrijdagen in het jaar,,
uitgenomen als de Vrijdag valt op
eenen geboden heiligdag of op Nieuw
jaarde Vigiliën van Sinksen, O. L-
Vrouw Hemelvaart, Allerheiligen en
Kerstdag.
Zijn verplicht door dit gebod over
het spijsderven al degenen die zeven
jaren vol zijn.
II. De wet over het vasten geldt
voor al de dagen van de veertigdaag-
sche kasten, tot aan Paaschavond
's noens, de Zondagen uitgezonderd:
en buiten de Veertigdaagsche Vasten,
voor de Quatertemperdagen en de vier
vermelde Vigiliedagen (2).
Zijn verplicht te vasten al degenen
die 21 jaren vol zijn, totdat zij hun
zestigste jaar begonnen zijn.
III. Op de dagen dat men mag
vleesch eten. is het niet verboden visch
en vleesch te eten in denzelfden maal
tijd.
IV. Krachtens bijzondere macht van
den H. Stoel ontvangen, staan Wij toe
aan de militairen van allen graad, aan
hunne huisvrouwen, kinderen en
dienstboden, alsook aan de andere
personen die dadelijk in militairen
dienst zijn, het gebruik van vleesch
op al de dagen van het jaar, uitgeno
men op Goeden Vrijdag.
Met de militairen stellen Wij gelijk
de gendarmen, de douaniers en de
stadspolitie-agenten in werkeliiken
dienst zijnde, de boschwachters, dege
nen die in dienst zijn op de treinen van
ijzervyeg en tram,, .of werkzaam "zijn
langs de baan aan telegraaf- en tele-
phoonstelsel, alsook de briefdragers,
de bedienden der accijsen in werk
zaamheid, de zeelieden, de schippers
en de werklieden in de havens.
Wij vergunnen dezelfde toelating
aan de huisgezinnen die de soldaten,
in opmarsch zijnde, herbergen of voe
den aan de arbeiders die in de smelt
ovens. bjj de ovens van glasblazerijen,
in mijnen pf steengroeven werkzaam
1 ziin.
Worden ook ontslagen van de wet
op het spijsderven degenen die, op reis
zijnde, of om reden van arbeid of be
zigheden buiten hun huis verblijvende,
hun eethiaal nemen in gasthuizen,
spijshuizen of herbergen; ook nog de
werklieden die van den huize hunne
spijzen mededragen om ze op hun
werk .te nemen.
Zij die verplicht zijn te vasten, mo
gen, buiten de Zondagen, maar één
maal daags vleesch eten. te weten op
den voornaamsten maaltijd en niet op
de collatie. Hetzelfde geldt voor de
eieren.
V. De Pastors hebben macht om. in
bijzondere gevallen, geheel of ten
deele te ontslaan van de wet op het
vasten en het spijsderven, of om deze
verplichtingen te veranderen in andere
goede werken, op voorwaarde dat er
daartoe een goede reden bestaat.
Wij verleenen dezelfde macht, doch
in de biecht alléén te gebruiken, aan al
de biechtvaders.
De zieken en kranken zullen zich
schikken naar het oordeel van eenen
gewetensvollen geneesheer.
VL Wij verzoeken de geloovigen
driemaal den Onze Vader en Wees ge
groet en eens de Akten van Geloof,
Hoop, Liefde en Berouw te bidden,
eiken dag dat zij gebruik maken van
Mijnheer de Voorzitter,
Ik heb de eer U te laten weten dat,
om te voldoen aan bet verlangen uitge-
drukt door uwen Bond en zooals ér
overeengekomen was tijdens het ondet-
houd, welke gij en uwe afgeveerdigdeïi
gehad hebt met den Algemeenen Be-
stuurder Verhaeghe, zal er voortaan
verzaakt worden aan het inzamelen dér
intresten, betaald op de titels betrek-
kelijk de vergoedingen toegestaan
onder de wet van 10 Mei 1919, met
der intresten sedert den ln Januari 192GÊ,
zoowel bij eind- als bij voorloopig
vonnis.
Er zal nochtans mogen uitzondering
gemaakt woreen, wanneer het herbeleg
uitsluitelijk verdaagd werd uit winst-
bejag of geen begin van uitvoering ont-
vangen heeft 6 maanden na de eerste
betaling in specie.
Deze overeenkomst maakt het voor-
werp uit van een voorstel van Konink-
lijk Besluit welk ik onderwerp tergoed-
keuring van den Ministerraad.
Gelief te aanveerden, Mijnheer de
Voorzitter, enz.
De Minister van geldwezen,
(get.) HOUTART.
Die brief spreekt niet van de overeen
komsten maar wij weten door de afge-
veerdigden die deze vergadering bijge
woond hebben dat dezelfde beslissing
voor de overeenkomsten getroffen is.
Wij bedanken den H. Minister Hou-
tart voor deze goede beslissing, welk een
e'nde zal stellen aan de onrust der getei-
sterden en wij drukken aan den H. Alge
meenen Bestuurder Verhaeghe onze er
kentelijkheid uit om die onderhandelingen
aangenomen te hebben welke op dit be
sluit uitgeloopen zijn.
Heb ik u alreeds niet bewezen dat de
socio's tegen den Godsdienst niet zijn
Wilt ge nog meer bewijzen 't Is niet
moeielijk ze ontbreken niet.
Gezel Marlot, socialistisch burgemees
ter te Seraing-bij-Luik heeft onlangs al de
schraapzucht veel bergen ontboscht.
Noodlottige gevolgen: De aarde der
hooge plaatsen, niet meer door boom
wortels tegenhouden, kwam met
den regen naar beneden en de berg
kruinen wierden naakte rotsendan
kruisbeelden uit de lokalen van de Midi Dij overvloedige regens, het water val-
delbare Meisjesschool doen afhalen
Onnoodig te zeggen dat die gesfé «*van
domme en radikale kinderachtige vervol
ging een flink protest uitlokte. Gevolge
aan die protestatie heeft deze zeer ver
draagzame Kwibus het bevel gegeven
door een beambte van het Stadsbestuur
voor en na iedere les van Godsdienst de
kruisbeelden te doen aan- en afdoen.
Hetgeen eens te meer bewijst en van
de verdraagzaamheid van gezel Merlot en
van zijne bezuinigingsgeest tegenover de
stedelijke geldkas en de ongelukkige
belastingbetalers.
Kan de zoo vernuftige en zoo verstan
dige Missiaen ons zeggen wie de voor
ganger was van den Heer Onnoozele
Kwibus
Gij zult zien dat hij het zal weten. Wat
weet die mensch niet
Ze streden eerst voor de gelijkheid op
taalgebied, dan voor de intellectueele
heropbeuring van het Volk,dan voor zijne
economische ontwikkeling, daarna voor
zijne politieke zelstandigheid, ten laatste
van Groot Nederland.
We hadden al lang het lont geroken.
Butayë, Van Severen, Borms en C°
huldigen het Groot Nederlandsch pro
gramma. Op de huldebetooging te Ant
werpen wapperde de Hollandsche kleuren.
Wies Moens te Rotterdam in eene lezing
over Vlaanderen's Glorie en Vlaanderen's
Nogd bekent dat het logisch einddoel van
den na-ooriogschen VI. Nationalistischen
Strijd de stichting van een Groot Neder
land moet wezen waartoe eene zoo breed
mogelijke politieke zelfstandigheid leiden
moet.
In een woord eerst zelfstandig gera
ken om daarna gemakkelijker van Belgie
SKIPPERIHGEN
Het komt ons voor alsof gezel Missialn
en zijne luitenanten sinds de fiasco van
de meeting van Baas Anseele de bol
kwijt geraakt zijn.
We lezen inderdaad met verbazing in
«De Werkman* van Wrlèden''vfëëk '«flftfófc' te "rukken en Höllahdich onderdaan
Pauzen kwamen voor de ceremonie volle of gedeeltelijke dispensatie in de
van 't opleggen der gewijde assche. j wet op het vasten en spijsdervenof-
Aan den Paus zeiven wierd er ook ge: well eene aalmoes, ieder volgens zijne
zcgd «Gedenk, o mensch, dat gij devotie, te storten in den offerblok van
assche zijt en in asch zult wederkee- den Vasten.
ren>. J
De tweede statië, op den volgenden (li Voor België mag de Woensdag
Donderdag geschiedt, in de kerk van'genomen worden in plaats van den
St Joris op de Koeimarkt. De pa«ter Zaterdag (Pauselijke vergunning van
dezer kerk was een diaken. W ie nu er IT December 1919).
van paster is, is Zijne Eminencië Sin- J (2) Wanneer eene vigilie vervroegd
cero, dezer dagen bisschop gewijd vvordt. moet men noch vasten noch
dix>r Pius XI en, als paster van St Jo- vleesch derven,
fis, is hij Kardinaal-diaken.
St Joris was soldaat en martelaar.
- einig is hekend van zijne geschie
denis van zijne reliquien berusten in
de kerk.
De derde statië, op Vrijdag na Asch- In ons laatste nummer, hebben wij
dag. is in de kerk van St Jan en Pau- aangekondigd dat er eene vergadering
lus. Deze waren twee hofbedienden gehouden is geweest te Yper verleden
van Constantinus-de-Groote, die wei- week, onder het Voorzitterschap van den
Eerden hun ambt voort te bedienen, als Heer Algemeenen Bestuurder Verhaeghe
ijuliaan de apostaat keizer was. Deze ten einde de vraag te onderzoeken we
ideed de "twee vrome Christenen, die gens de terugbetaling der intresten aan
V'Mgerden afgodendienaars te worden, den Staat.
Spithoofden en begraven in hun eigen Met veel genoegen laten wij onze lezers
«nis. Dit deed hij daar geschieden, om- weten dat de onderhandelingen zeer goed
•lat hij een opstand vreesde van "t volk afgeloopen zijn.
cn "t was de eerste maal dat binnen de De Minister van geldwezen, H
stad Rome. iemand gehalsrecht wierd Hov.tart, heeft den volgenden brief ge
en begraven. zonden aan den Heer Voorzitter van den
De vierde statië, op Zaterdag na Bond der geteisterden te per.
Aschdag viert men in St Tryphon.
bet Ypersche Volk, het weekblad der
fronters van Yper staat verleden week
een artikel van Borms dat sluit met de
woorden Heil Gioot Nederland
Hebt gij dat bij ons gelezen, beste
lezers? Neen, nietwaar
Die ongegronde aanhaling bewijst eens
te meer dat die mannen evenveel zorg
toewijden aan het opstellen van hun
weekblad als aan de belangen van de
werkersklas,
De Werkman schrijft nog over de
meeting Anseele. Ons dunkens had hij
best dat potje gedekt gelaten. De militai
re wijze waarop aan communistische en
separatische kandidaten... tegensprekers
het woord gegund werd (ze mochten bin
nen, ze mochten tegenspreken maar... ze
moesten eerst buiten bewijst hoe duch
tig capitalist Anseele er voor vreest zijne
socialistische komedie in tegenwoordig
heid van politieke aanhangers te zien
schandvlekken. Die formeele en onver
zoenbare tegenstrijdigheid tusschen zijne
politieke en finantieele werkzaamheid is
noch van op theoretisch standpunt noch
uit opportuniteitskwestie goed te maken.
En aan het feit dat onzen rooden volks
vertegenwoordiger die illogieke handels
wijze van zijnen baas Anseele zelfs goed
keurt (zijn ordedienst op de meeting
Anseele bewijst het) kan slechts als af
doende verrechtvaardiging gevonden wor
den zijne begeerte de levensbaan van
Anseele te volgen en zooals hem van tak
tot tak, van uit het liberaal muziek van
Meenen tot in de Kamer en vandaar tot
in den confortabelen zetel van eenen
evenzeer confortabelen beheerraad te
geraken.
In de Afrikaansche bosschen, op de
hooge takken van oneindige woudreuzen
zitten de Groote Apen, onbeschaamd en
buiten bereik,met ironische onverschillig
heid te staren op de schamele negers die
in de moerassen zweeten en zwoegen om
wat copal te vergaren
Dat ziet men in Belgie ook.
Een triestig boelke, dat kommunis-
tisch verdeelersvolkje schrijft De
Werkman
Maar hij vergeet dat het dank 'is aan
het ordewoord gegeven door den Raad
der Socialistische Partij in Vrankrijk en
aan de socialistische stemmen dat Zon
dag laatst te Puteaux-bij-Parijs de com
munist Marty als volksvertegenwoordiger
gekozen werd.
In 't openbaar, leven ze als honden en
katten. Maar achter de schermen speelt
een andere comedieen we zien socialisten
en communisten als trouwe bondgenooten
ten strijde trekken tegen de maatschappij
en den godsdienst.
Vergeten wij niet dat wat Missiaen
er ook van zegge het communism
fataal en logisch uit de leer van Marx
apostel der socialistische leering, spruit.
De gebeurtenissen in Rusland hebben
het bewezen en de huichelarij van De
Werkman en andere roode organen
zullen er niets aan veranderen.
te worderf.
Alle andere opvattingen v.h. Vlaamsche
vraagstuk (en deze worden dikwijls voor
gedragen omdat ze weten dat de bevol
king voor deze radikale en antinationale
oplossing terugdeinzen zou) zijn dus
slechts middelen om geleidelijk tot de
annexatie met Holland te geraken.
Maar is Holland daarmede te akkoord?
Is de Vlaamsche bevolking daartoe be
reid
Daarmede zitten de dichters niet mee in.
Want 't komt van 'nen dichter. En dit
soort van menschen zijn gewoon ijdele
zeepballen als zeer gewichtige dingen te
beschouwen.
lende op de naakte rotsen, vertoefde
niet meer gedeeltelijk in den grond der
hooge plaatsen, kwam in overgroote
massa naar de valleien en was alzoo
de oorzaak van overstroomingen in
groote steden, bij voorbeeld Parijs, die
eertijds die ranipen niet kenden.
Verleden Woensdag was het het
naamfeest van St Amandus, apostel
van Vlaanderen. De legende beweert
dat, als hij Iseghem, dat zich geens
zins bekeeren wilde, verliet, hij uit
riep: Boos Iseghem. In 't nabijgele
gen Rumbeke lukte St Amand zoo wel.
dat iedereen zich bekeerde en dat de
Heilige dat dorp betitelde: Heilig
Rumbeke. Eindelijk in Rouselare,
waar de apostel zich daarna begaf,
niet alleenlijk wilde iedereen overko
men, maar als zij zagen dat er zooveel
volk naar het sermoen kwam, van den
tweeden dag, zetten zij op de plaats
waar 't volk samenscholde rond
Amandus,... kramen om te verkoopen
en koophandel te drijven. St Amand
dat ziende: Oolijk Rouselare, loech hij.
Paster Callebert, geboortig van
Rouselare, heeft eens, voor eene
vlaamsche kermis, het bovenstaande
in verzen uitgedrukt
Als voor zijnen zielenhandel,
St Amand sprak lajigs den Mandel,
Iseghem was boos genoeg
Dat 't dien heiligen man verjoeg;
't Wierd daarom Boos Iseghem!
(Kwam hij nu, 't aanhoorde hem!)
Rumbeke luisterde gewillig,
Sint Amand verklaarde 't Heilig,
Name dien 't van oud,
Wel verdient en staande houdt,
't Heilig Rumbeke, in de streke.
Staat voor 't goed, in de eerste reke.
Naar Amand, te Rouselare
Stroomde 't volk in dichte schare
't Was voor voute en autaar blij,
Maar 't zette er een kraamke bjj,
Sint Amand wierd dat gewaar,
En zei: Oolijk Rouseiaar!
Als in 't leger (want zijn dat eigenaar
dige anti-militaristen) meldt de Ypersche
Bode op hare eere-orders (dat ze er veel
eere van halen) dat enkele K (atholie-
ke V (laamsche) N (ationalistische)
Jonge Wachters van Yper ('k zal maar
hunne naam verzwijgen) wel van de
Vlaamsche Zaak verdiend hebben om op
Zondag 27 Januari aan de kerkdeuren
250 nummers van 't propaganda Borms-
nummer van de West-Vlaming ver
kocht te hebben.
Hoe deze zoogezegde Katholieke Jonge
Wachters het over hun katholiek geweten
kunnen krijgen een door de geestelijke
overheid veroordeeld blad te verspreiden
is de Heer wijs.
Wat zware verantwoordelijkheid voor
die politieke dwepers die uit zuiver poli
tiek bejag die opstandsgeest huldigen en
vieren.
En zeggen dat naar alle waarschijnlijk
heid gedurende de oorlogsjaren deze
jonge snotneuzen nog niet droog achter
de ooren waren en dat ze van Borms en
ijn gedoe slechts weten wat men hen
verteld heeft.
In welken maand klagen de Boe
ren het minst? In Februari
Waarom
Een boer, die nooit klaagt, is het
achtste wonder van de wereld. In de
oude wereld somde men op als de
zeven wonderen des wereldsDe Py-
ramiden van Egypten,... dat zijn
kunstmatige bergen, dienende als graf
voor PharaonsDe Hangende Hoven
van Babylone,... dat waren pracht-
hoviiigen, aangelegd op trapwijs-ver-
hoogende gewelven; De Diana-Tem-
pel... van Ephese, waar St Jan bis
schop was; Het Standbeeld van Jupi
ter, gebeeldhouwd door den griek
schen kunstenaar PhydiasHet Praal
graf van Mausole, en van daar noemt
men nog hedendaags de praalgraven
Mausolées; De Lichttoren van Alexan
drie, staande op het eiland Pharos, van
waar ook zijn naam van PhareHet
reusachtig Standbeeld van 't eiland
Rhodes, opgericht 280 jaar vóór C.O.H.
en door eene aardbeving geveld, ten
jare 56 na C. Men noemt het ook
De Kolosse van Rhodes.
Als een boer ophoudt van klagen
't is hoog tijd om hem te doen berech
ten.
Dat is een peerde-gedacht.
Peerd is hier evenveel zeggend of he-
vig, groot, sterk. Zoo ook inPeer
den-drank... hij heeft macht geliik een
peerd... hij heeft koortsen gelijk een
peerd... Een peerd of een peerd-ijzer
is 't zinnebeeld van de zedeliike deugd
Sterkte,... geliik de weegschaal ver
zinnebeeldt de Rechtveerdigheid.een
serpent de Voorzichtigheid en een
beker de Matigheid.
Begeert ge nog zinnebeelden1
Het kruis verbeeldt de goddelijke
deugd van 't Geloof, de anker de Hoop
en een herte de Liefde.
Met 21 Maart aanstaande, feest
dag van den H. Benedictus. zal men in
Monte-Cassino den 14 honderd .ten
schoon weder; Scolastica weenend
verborg haar aangezicht in hare han
den en bad. Toen zij het hoofd opr'cht-
te. brak er schielijk zoo een ongeweer-
te los, met donder en slagregen, dat
Benedictus onmogelijk kon buiten
stappen. Wat Scolastica niet bekomen
had van haar broeder, verkreeg ze van
God, die er voor dat mirakel verwekte.
Twee amerikaansche vliegers, die
van Amerika naar Australië gevlogen
zijn met hun vliegtuig Kruis van
't Zuiden zijn van gedacht er mede
te vliegen van Australië naar England,
en dat in 13 dagen. 't Kruis van
't Zuiden is een groep sterren, kruis
gewijze gerangschikt, waarvan een
der sterren den Zuidpool aanwijst, dus
de Zuidsterre, evenals voor ons de
eerste der zeven sterren van den
Kleinen Beer den Noordpool aan
wijst en is onze Noordsterre.
Qp Maandag 11 Februari is 't de
verjaardag der eerste verschijning van
O. L. Vrouw in Lourdes aan de geluk
zalige Bernadette. O. E. Vrouw
verscheen er 18 maal, daarom telt het
beêsnoer van Lourdes 18 ballekens of
6 tientjes; dit laatste 3 maal gebeden
maakt 3X6=08 tientjes. In de ver
schijning van 25 Maart zegde Maria:
«Ik ben de Onbevlekte Ontvangene
en zij verscheen den laatsten maal op
16 Juli, zijnde den feestdag van O L.
Vrouw van het scapulier.
■fi
De Prins van Wales, kroonprins
van England, op jacht zijnde, is nog
maals van zijn peerd gevallen Wel
haast zal hij mogen een jubelgetal
vieren.
In de zegwijzè: Hij kwam af ten
dorse d. i. in allerhaast, het woord
dorse moet eene vervorming zijn van
het engelsch woord Horse dat be-
teekentPeerd.
Maandag laatst, 4 Februari, her
dacht men in Holland den 250'' verjaar
dag van het afsterven van Joost van
den Vondel. Deze wierd geboren in
Keulen, waar zijne ouders, Antwerpe
naars, uitgeweken waren, omdat zij
de ketterij der gereformeerden aan
kleefden. Later woonde hij in Utrecht
en Amsterdam. Hij leerde latijn, op
den ouderdom van 30 jaar en grieksch,
als hij 40 jaar was. Bereikt hebbende
den ouderdom van 54 jaar, bekeerde
hij zich tot het Roomsch Katho'iek
Geloove en wierd vurige Christen. Als
hij stierf, was hij meer dan 90 iaar.
Zijne bijzonderste en wereldberoemde
gewrochten zijnAdam in Balling
schap Lucifer en Joseph in Do-
tan.
Zondag 1.1. was het in Antwerpen al
van Oranje Boven
Over honderd jaar, was 't er van Wij
willen Willem weg, wil Willem wijzer
wezen, wij willen Willem weer.
Korts nadien, was 't er van Jantje
Kaas zit in den den zak, Viva Potter en
Rodenbach.
En alles eindigde met het verjagen
van den Hollander en het planten van
Vrijheidsboomen.
Wat nieuws verblijdt, zegde de zot, en
hij keerde zijne kiak. het binnenste venaardag vieren der stichting d,er
buiten i abdij. Monte-kassino is een berg,
geheel alleen, te midden eene vlakte
omzoomd door andere bergen en gele
gen half-wege Napels en Rome. Óp de
kruin van den berg bouwde Benedictus
een klooster voor hem en de broeders
De Monte Subiaco berg waar én aan den voet een tweede voor Sco
St Benedictus verbleef vóór hii naar lastica en de zusters. Eens per jaar
Monte-Cassino ging gaan stichten, en kwam Benedictus zijne zusters bezoe
die bezocht wierd door den H. Fran- ken in haar klooster beneden den bert
ciscus van Assisië. is nu totaal ont- Zeker jaar. dat hij geheel den da
boscht. De Italiaansche regeering overgebracht had. in heilige gesprek
heelt bij de 4 millioen lire gestemd ken met Scolastica, deze, bij 't vallen
voor zijne herbebossching, dewelke van den avond, vroeg aan haar lwoe
zal met grooten spoed doorgedreven der. van met haar te blijven tot 's an
worden. derdags. Or.'mogelijk, was het be
In de laatste eeuw. wierden uit slissend antwoord. 't was helder
I
tizil?- tMËk.-*-' fé
CDeet ge cuat
Als hennekoten bij nachte met
helder electriek verlicht worden, de
hennen ontwaken, komen van de stok
ken en eten... De electriek doet de
hennen meer eten en bijgevolg meer
leggen. De planten ademen bij dage
anders dan bij nachte. Verlicht men
des nachts met helder electriek de
broeikas, de planten ademen als bij
dage, groeien en wassen. Alzoo heeft
men, in dezen winter, in Parijs, frezen-
struiken doen groeien net als over zo
mer: Ze bloeiden en brachten vrucht
voort. Die frezen waren schoon, mis
schien wat min smaaklijk dan deze
edurende den zomer buiten ge
kweekt, maar veel duurder: 125 frank
t stuk.
Is dit laatste geen nieuw staaltje
van ons opvaren naar de heidensche
ebruiken? In sommige streken, ar
men hebben geen brood en in andere,
er zijn menschen, waarvan ieder beet
kost boven de 100 frank Koningin
Cleopatre van Egyptenland, korten
tijd voor de komst der Heilands, had
eene wedding aangegaan met haren
man, den Romein Antonius, om op een
avondmaal het duurste eten te mitsen.
Van weerskanten hadden zij het kos
telijkste doen bijbrengen en als Cleo
patre gewaar wierd, dat zij" het onder
spit zou moeten delven, zij nam de
steenen. die haar dienden voor oorrin
gen en die kostten 60.000 sestersen...
ze doopte ze in den azijn en slikte
ze in.
Wil de maatschappij zich hervat
ten,... den weg naar het steeds duur
der leven stuiten... men leve eenvou
diger. elk volgens zijnen staat, zonder
al die buitensporige onkosten én men
zal meer gezondheid hebben en meer
waar genot. Zulk een leven betrach
ten is het doel der Derde Orde van
Franciscus.
Moden zijn zot! De vrouwen heb
ben nu geen zakken meer in hunne
rokkeneertijds hadden zij er t wee
en wie van u. heeft onthouden dat zij
er maar één hadden, in de speelte van
den rok en de rok ging dan toe, niet