Zie! S2H3GB1B, SHIS gSHSIUn
Voor onze Inva'ieden
Paaschlegénde
CDeet ge wat
SNIPPERINGEN
30 Centiemen.
Zaterdag 6 April 1929.
Katholiek \Veekblad van het Arrondissement "Yper
(j. casier)
- Qo sprortg van de wser-
Eersa som geid, op den bank ge
plaatst met aangroeiend intrest aan 5
is verdubbeld na 14 jaar. Moeste Vader
Adam één centiem geplaatst hebben met
aangroeiend intrest, op den dag van he
den om uit te betalen dat kapitaal en zijne
intresten, zoude men van doen hebben
een klomp goud, meerder dan de aardbol
Dat schijnt ongeloofbaar.
GharSes-Louss had een
hondje en was altijd slecht gekomen
bij de buurvrouw, als hij er binnen kwam
met zijn keffertje. Op een Zaterdag bij
den noen, als Theresia netjes haren keu-
kengeschuurd had, kwam hij binnen met
zijn hondje, 't Was zomer en droog we
der, dus geen gevaar, dat het beestje
voetstapjes op den vloer laten zou. Zijt
ge daar weer met uw leelijk beestriep
Theresia hem toe. 't Is zoo een proper
diertjeantwoordde Charles-Louis ge
heel bedaard. Drinkt u een druppel
wedervoer Theresia. Geen refus zegde
Charles-Lous. De druppel wierd geechon-
ken en alswanneer Theresia daarna een
oogenblik de keuken verliet, Charles-
Louis goot den helft van zijnen druppel
langs den poot van een stoel... dit miek
een klein waterplasje wel zichtbaar op
den zwarten tegel. Als Theresia nu, bij
haar wederkeeren, 't plasje bemerkte
Ah dien vuilpot tierde ze en ze wierp
wat ze in de handen had naar den hond
die huilende wegvluchtte. Wat is dat
nu zegde Charles-Louis. Daardaar
schreeuwde Theresia. Is het maar dat
hernam Charles-Louis en hij zette zich op
de knieën, om het op te lekken. Wel
gilde Theresia, haar aangezicht verdui
kende in haar voorschoot hoever de
passië een mensch brengen kan
Wat geschiedenis nopen
Vlaanderen.
Volgens een schrijven van Daarmee kunnen alle Belgen, zelfs
zijne Hoogweerdigheid den Bisschop van Walen te akkoord gaan
Luik aan zijne diocesanen, 230.000 num- Maar waarom wordt er van de mid
mers van dagelijksche Katholieke gazet- delen om tot dit doel te geraken geen
ten worden in Belgie gelezen, tegen het minste gewag gemaakt
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 5 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
den WOENSDAG
Alle Aankondigingen moeten tegen
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten
WOENSDAG avond.
laatste tegen den
ZITDAGEN.
Dr BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den 1' en 3® Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in des
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2® Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
Op een zoelen Aprilavond, twee rui -
^rs keerden langs de Appia-baan
faagzaam terug naar Rome. De oud-
Ie, met ernstige en droevige gelaats-
jrekken, reeds gevorderd in ouderdom,
[r eg de kleedij van een hoogen edel-
|jm en had meer het uitzicht van een
onsul d.i. vertegenwoordiger des
izers dan van een krijgsman. De
Lgste scheen een jeugdige soldaat,
Irbiedig en gemeenzaam omgaande
het den plechtigen magistraat.
[l ijf of zes slaven, te peerde, volgden
ip ikorten afstand de twee ruiters.
[Bij het naderen van de Porta Cape-
ia, dus in de nabijheid der stad, zegde
|e jongeling Mijn Oom, bemerkt ge
jat volk, dat een voor een landwaarts
htrekt en dat verdwijnt in dien loop
haf, ginder links van de haan, in de
jroestenij Zouden dat geen same'n-
kveerders zijn?
I— Zwijg, losbolDe slaven, die ons
telgen kunnen ons afluisteren en de
haven, die den weg omzoomen heb-
len ooren.
Intusschen, de oude edele ruiter, be-
Lerkte zorgvuldig die schaduwen,
halende in de avondschemering en
legde eindelijk.: Laat ons ook dien
feheimzinnigen weg inslaan.
f Aan den ingang van een smallen
rang, die diep onder den grond leidde,
[teeg hij van zijn peerd, zeggende:
rSextus., wacht hier met onze dienst
eden op mijn wederkeeren. En hoe
ang ook mijne afwezigheid duren
pocht, ik verbied u mij te volgen
i Hij stapte den gang binnen en zon-
Ber vrees volgde hij, in de duisternis-
ten, die eigenaardige wandelaars,
kvaarvan hij de stappen hoorde. Wel
haast wierd hij rumoer gewaar van
heel volk, dan afwisselend het gezang
[van een klagende stem... vreugdege
roep... iemand die sprak te midden
ttner godsdienstige stilte.
IAl met eens stond hij aan den in
gang van eene groote zaal, verlicht
door honderden aarden lampjes en
4overal ontwaarde hij groente, hvacin-
ifhen, jesmijnen, veelkleurige bloemen.
I Niemand bemerkte het binnenkomen
Ivan den edelman, tenzij deze die, zit
rechter zijde: «Spreek», zegde hem' Het Ministerie was niet principieel
Petrus. en leg getuigenis af (vijandig aan die groote uitbreiding, maar
Die man was een der discipelen van wilde toch weten wat het aan de Schatkist
Ëmmaüs. En hij vertelde het glorievolkosten zou. M. Jaspar, hoofdminister, en
ontmoeten van den verrezen Jesus, op Minister de Broqueville hebben beide de
een lente-avond als deze, die ze dan
beleefden, langs een verlaten weg in
Palestina. Bin Jesus had hun gezegd:
Waarom zijt gij droevig. Bin zij
hadden geantwoord: «Men heeft de
zer dagen Jesus de Nazarener, den
grooten propheet ter dood gebracht
wij hoopten dat Hij Israël verlossen
zou en zie, sedert drie dagen is alles
verijdeld. Vrouwen, die vóór het krie
ken van den dag naar 't graf gegaan
zijn, hebben ons schrik aangejaagd
Het Lichaam hadden ze niet meer ge
vonden maar engels gezien, die zeg
den: Hij leeft. Daarop heeft onze
reisgezel de Schriften uitgelegd en la
tende varen het gedacht van verder te
reizen in den nacht, is Hij met ons
hinnegegaan in Emmaüs, om met ons
te avondmalen. En 't is bij het zegenen
en het breken van 't brood, dat wij den
verrezen Jesus herkenden, die dan
voor onze oogen verdween.
Op nieuw schetterde het Alluluia in
de Catacomben en daarna stond Pe
trus op en sprak
Broeders, laat ons bidden.
Amen antwoordden de Chris
tenen.
Bidden wij hernam Petrus,
voor de blinde Joden, die het komen
van den Missias niet begrepen bidden
wij voor onze vaders in 't oud geloof
van Abraham, Moises en David. Bid
den wij voor de heidenen, opdat zij het
goede nieuws aannemen. Bidden wij
voor den keizer, die ons vervolgt, voor
Jerusalem, voor 't menschdom. Bidt
voor mij, opdat de Bleer mij vergeve.
Bidt voor u, opdat de Heer u sterkte
verschaffe in uw geloof, standvastig
heid in de vervolging, moed in de mar
teling.
«Amen! Amen!» riepen de aanwe
zigen.
En bidt voor dezen mensch zeg
de Petrus met donderende stem... zich
wendende tot dien onbekenden, die. een
kleed droég met" purper omzoomd.
Dan bezag de discipel van Emmaüs
den edelen Romein en bevende sprak
hij den naam uit van Pilatus, hetwelke
pende op een verheven gestoelte, de eenieder verschrikte,
leider scheen te zijn dezer vergadering Pontius stond recht en ging op Pe
en die was: de Opperpriester, de Va- trus toe.
Ier, Petrus, de eerste der apostelen en fe midden eener doodsche stilte
I hoofd der Kerk. Hij verbleekte, sloot Sprak hij: Hij beweerde dar hij
ecu oogenblik de oogen, als om beter rechtzinnig den Nazerener had willen
late denken op droevige herinaerin- I redden, dat de woede van 't volk
en en met een gebiedend gebaar wees cjer Synagoge het hem belet had dat
pij aan deze, die binnen kwan, eene zjjn plicht was van een opstand tegen
plaatse aan te midden werklieden. I Rome te verijdelen; dat sedert dien
De edelman zette zich ljssder tus-rampzaligen dag hij over-ongelukkig
then een schipper van den 1 iber- leefde.
jtrpom en een smid van den Esquili- Qjj moet u niet verontschuldigen
dat thans hoven de bergen van Chili
en Argentinië troont.
Het beeld werd per spoor naar het
gebergte vervoerd, waar duizenden
soldaten en matrozen uit Chili en Ar-
plechtige belofte gedaan het vraagstuk
t geheel te onderzoeken, inbegrepen
de neergelegde amendementen van MM.
Van Isacker, Blavier, Vanhoeck en Cons..,
en eene algeheele herziening te doen. De
besluiten van dat ministerieel onderzoek
zullen aan de beraadslaging der Leger-
kommissie worden onderworpen. Dat in
den kortst mogelijken tijd.
Op den grond van die uitdrukkelijke
verklaring werden met eenparige instem
ming van de aanwezige leden de neerge
legde amendementen ingetrokken.
Het vraagstuk der diensttijdrente en
voor de krijgsgevangenen (wellicht ook
voor de geïnterneerden) is aldus voorbe
houden.
2. Verandering aan de wet op de
samengeordende militaire pensioenen
M. Vanhoeck, verslaggever, heeft; twee
belangrijke wijzigingen doen aannemen
1) Rechtgevend op de militaire pensioe
nen is de uiterste grens van huwelijk
verlegd tot 1 Januari 1930 2) voortaan
zullen de weduwen van oorlogsinvalieden
recht hebben op militair pensioen wanneer
de invaliditeit van den overleden echtge
noot minstens 30 bedroeg. (Vroeger
was het 60
3. Voor de groote oorlogsinvalieden
van 100 en méér (samengevoegde in
validiteit) wordt eene verhooging inge
voerd, die gaat van 10 tot 100
4. Voortaan zal het Nationaal Werk
der Oorlogsweezen alleen recht hebben
van toezicht op de giften der openbare
liefdadigheid ten behoeve der oorlogsin
valieden, oorlogsweezen en dezer tami
liën.
Bij de bespreking en aanneming van
die belangrijke verbeteringen ten bate
van de oud-strijders, krijgsverminkten en
dragers van allerhande oorlogswee, was
geen enkele der Vlaamsche Nationalis
tische vertegenwoordigers aanwezig.
M. Butaye had een amendement neer
gelegd. Hij was er niet om het te verdedi
gen. Aldus werd het niet in aanmerking,
genomen.
Dat zal aangeteekend blijven. Datum
22 Maart 1929.
480.000 niet Katholieke. Voeg daarbij
de menigvuldige ongodsdienstige bladen,
die inkomen van Holland en bijzonderlijk
van Vrankrijk en men komt tot hetbesta-
tigen dat in Belgie 1 goede gazet gelezen
gentinjë gereed stonden om het naar wordt tegen 3 slechte.Daar aan heb
de plaats van bestemming te vervoe-ben veel schuld veel Katholieken, die be
en, hetgeen natuurlijk met zeer groo- j weren te moeten kennen het voor en het
te moeilijkheden gepaard ging. Met tegen en die niet schrikken van onzij-
roote plechtigheid werd het op 13 i dige bladen.
Maart 1904 gewijd; bij deze gelegen
heid werd op een zeer eigenaardige
wijze de geest van vrede en verzoe-
Want 't is daar dat het schoentje
spant en dat de hond gebonden ligt.
Wat meer klaarheid, a.u.b. en wat
meer eerlijkheid.
Hc
bus.
De plechtige dienst vorderde.
gen diaken. Dit verhaal was de volks- j
geschiedenis der Passië en der Verrij
zenis, van het heiligschendende treur
spel en van 't zegepralend mirakel,
waarvan Petrus, op dezen lente-avond,
ze
de Petrus. Midden ons zijt gij
geen betichte, want de Heer vergaf
Mannen uit het volk, soldaten, edele j^an zijne beulen en wij hebben voor u
Poomsche vrouwen, slaven, inboorlin- j gebeden. En ten anderen, het mysterie
gen van Gallië en van Syrië,... luister- j van bermhertigheid en liefde, gaan wij
den naar het verhaal van een j'eugdi- t celebreèren.
Twee jonge lieden overhandigden
aan den Bisschop twee mandekens
brood. Petrus zegende het brood, brak
het en gaf het aan de geloovigen.
h Een laatste maal weerklonk het Alle
ge herinnering vierde in de Catacom-1 ]u;a en cje vergadering ging uiteen. De
®en. De diaken sprak van den nachtchristenen kwamen langs Pilatus
In den Olijfhof, van het verraad van voorbij, zonder grammoedige gedach-
pdas, van Jesus gesleurd door de (-en maar met eene soort eerbied, want
straten van Jerusalem, van het paleis Was hij, niettegenstaande zijne euvel-
tan Annas, van het tribunaal van t aï- <Jaad, niet een der bijzonderste getui-
phas en terwijl Petrus, in de tegen- g-en van g Verlossingswerk?
woordigheid van de roomsche geloo- Pilatus verliet ook met kalm stap
Mgen, droevig en deemoedig op de qe catacomben, vervuld van bloemen-
°rst.klopte, van het verloochenen des geur Sextus en de dienstknechten
ongelukkigen apostels. wachtten steeds op hem aan den in
verders beschreef hij het Keizerlijk ganghij steeg wederom te peerd en
retorium, de twijfelachtig- en flauw- keercie huiswaarts zonder een woord
Jhertigheid van Pontius Pilatus, het te antW00rden op de vragen, die men
schrikwekkend gehuil der menigte: ppnl
[«Kruis Hem, Kruis Plem j^ir (r.
Hij sprak ook van de onmenschlijke
In 't Ypersche van Zondag 1.1. staat er
te lezen, dat Mijnheer Stoffel, de groote
volksvriend van gedurende en na den
oorlog, rotsvast stond in zijne grond
beginselen».Bedoelt men daarmede
dat hij die ongodsdienstig leefde ook on
godsdienstig gestorven zou zijn? In dat
geval is de bevestiging totaal mis. De
christene bevolking van Yper, die bad
voor heer Stoffel zijne bekeering, heeft
het pleit gewonnen. Mijnheer Stoffel op
zijn sterfbed heeft zijne biecht gesproken
aan E. Pater Dejaegher S. J. en herhaal
de met veel ingetogenheid de gebeden
en het akte van berouw, dat men hem
voorlas.
De Heer weze er om bedankt
ning tot uiting gebracht; de troepen galcozefortuin der Rotschilds.
van Chili lagen op het grondgebied
van .Argentinië, terwijl soldaten van
Argentinië op Chileesch grondgebied
gelegerd waren. Het Christusbeeld van
den Andes, staat op een hoogte van
13.000 voet boven den zeespiegel. Met
een gebaar van zegen strekt het zijn
recht.erhand uit naar het Noorden, ter
wijl de linkerhand een kruis vasthoudt.
In het voetstuk is het volgende cloku-
inent ingemetseld Eerder zullen
deze rotsen ineenstorten en tot stof
vergaan dan dat het volk van Argen
tinië en Chili dezen plechtigen eed zal
vergeten, dien het hier aan de voeten
van dit Christusbeeld gezworen heeft.
Hij, die ons verzoend heeft, is onze
vrede
Marschalk Foch, vermaarde sol
daat en vurige Christen is overleden
en met weergalooze plechtigheid be
graven. In 1918, als de zaken nog
slecht stonden, vroeg hem op zekeren
dag onzen Koning Albert, wat hij van
den toestand oordeelde en de kranige
soldaat
woord
den
gaf dit kenschetsend ant-
Sire, er moet gebeden wor
maar droeviger dan ooit.
op
Teeseling, van de doornen kroon
[Christus bloedende Hoofd gedrukt,
van den rieten schepter en de purperen
Ziehier de samenvatting van de vier
versleten mantel, van de wreedheid en wetsvoorstellen aangenomen ten voordee-
het misprijzen des vadermoordenden le van de oud-strijders, de krijgsvermink-
'sraëls. ten, de oorlogsweduwen en de oorlogs
Luistert zegde de diaken, naar weezen.
We geschiedenis van Joannes, den lie- 1. Voor de dragers van frontstrepen
[veling. Zij groetten Hem als Koning werd het bedrag der frontstrepenrente
der Joden en zij sloegen Hem in het met vijf vermenigvuldigd, en de ouder
aangezicht. Pilatus voor de tweede dom van in-genottreding verlaagd van
maal kwam buiten om hun toe te roe- 50 en 55 jaar op 45 jaar.
pen: Ziet, ik breng Hem bij u, opdat Voorde lc frontstreep wordt de rente
gij erkennet dat ik in Hem geen aldus gebracht op 590 fr. voor de vol
>chuld vinde. Jesus kwam dus te gende op 250 fr.
voorschijn, dragende de doornen kroon Dat zal dus voor gevolg hebben.dat
en den purperen mantel en Pilatus een drager van 8 frontstrepen vanaf den
zegdeZiet daar den menschleeftijd van 45 jaar recht krijgt op een
Op dat oogenblik de edele Romein jaarlijksche rente van 2250 fr.
verdook zijn aangezicht in den zoom Over dit wetsontwerp werd een merk
van zijnen bovenmantel en boog zijn waardig verslag uitgebracht door M. de
hoofd tot bijna op de knieën. Langen Burlet, en de Legercommissie stelde ver-
tijd bleef hij zoo gezeten en hief maar scheidene amendementen voor.
zijn hoofd op, alswanneer hij uit een Intusschen was bij de oud-strijders-
f.room scheen te ontwaken, bij het vereenigingen eene beweging losgekomen
blijde geroep van vreugdekreten, om frontstrepenrente gewijzigd te krijgen
t Was het paaschlijk Alleluia, dat in den zin van diensttijdrente. Al de oud
weerklonk in de Catacomben, schet- strijders,degene die achter 't front hebben
terend als het trompetgeschal van hon- gestaan en krijgsgevangen werden ge
derden Aartsengels. maakt, zouden daaraan deelachtig ge
Dan, op een teeken van Petrus, een maakt worden,
der geloovigen kwam uit het volk en MM. Vanhoeck en Blavier en Delacol
plaatste zich nevens den eersten bis- lette hebben deze uitbreiding prachtig
schop van Rome, staande aan zijne verdedigd.
De Gazetten melden de plechtige
ontvangst in Jerusalem van Z. Exc.
Mgr Valeri, die reeds apostolische De-
legaat was in Egypte en het nu ook
geworden is van Palestina. Men
spreekt in die artikels van den Patri
ark, die met den Delegaat naar de
H. Grafkerke gaat en van den Custos
van het H. Land, die er 's Pauzen-Ver
tegenwoordiger verwelkomt, - Dele
gaat is evenveel zeggend of nuncius
dus Pauzelijke ambassadeurDe Pa
triark is de aartsbisschop van Jerusa
lent en de Custos is de algemeene
overste der paters Franciskanen, die
sedert eeuwen, de bewaarders zijn
der Heilige Plaatsen. St Franciscus
ging naar Palestina, met het doel de
Mahomedanen te bekeeren of daar den
marteldood te sterven. Maar hij be
kwam noch het een, noch het ander
De Mahomedanen wilden zich niet be
keeren en hun opperhoofd Saladin, ver
van Franciscus te vervolgen, hield hem
in groote eer. Franciscus dan besloot
terug te keeren naar Europa en vroeg
aan Saladin, bij zijn afscheidsbezoek
in het land te mogen laten eenige zij
ner geestelijke zonen, om er de Heili
ge plaatsen, als Calvarie, het H. Graf
het Cenakel, den Olijfhof enz. te be
zorgen. Dit wierd hem toegestaan.
De stamvader was een jood wonende
te Frankfurt in de herberg «Rood Schild».
Hij ging eens aanbellen in een bank en
vroeg om werk. Hij wierd beleefd afge
wezen. De bankier belette, bij toeval,
hoe dat hij daarna de straat dweerschen
de zorgvuldig iets opraapte en verborg.
Daarop riep hij hem weder, om te vragen,
wat hij daar gevonden had. En Rotschild
toonde hem «een cent». Bestatigende
hoeveel gewag hij miek van kleine weer
de Ik heb werk voor u zegde de
bankier, kom binnen En zoo wierd
Rotschild bankbediende.
In 1815 was Rotschild in Belgie, om te
zien hoe de gevechten tusschen Napoleon
en de Verbonden eindigen zouden. Pas
was Napoleon verslegen in Waterloo
toen Rotschild zich haastig begaf naar de
posterij er een peerd huurde en
vluchtte in de richting van Cales. Aan
ieder posterij nam hij een versch peerd
en bereikte alzoo spoedig de zeekust
Daar gelukte hij er in niettegenstaande
tempeesteuweder, hem per boot te doen
overzetten naar England, waar hij
opnieuw, van posterij tot posterij vluchtte
Londenwaarts. Hier wist men niet van
Napoleons nederlaag, daar in dien tijd
nog geen telegraaph bestond en op de
beurs alle weerden stonden zeer laag
Rotschild kocht op, al wat hij kon en als
wanneer eenige dagen later het nieuws
van Waterloo inkwam, alle weerden
stegen hoog in prijs en Rotschild wierd
met een slag machtig rijk.
Het Christusbeeld van den An
des gebergte.
Toen de nieuwe President van de
Vereenigde Staten, M. Hoover, op zijn
reis door Zuid-Amerika, op de grens
tusschen Chili en Argentinië kwam
liet hij, zooals bekend is, den sneltrein
stoppen, om het beroemde Christus
eeld op den Andes in oogenschouw te
nemen.
In het jaar 1898 was er een geschil
gerezen tusschen Argentinië en Chili,
naar aanleiding van een meeningsver
schil omtrent de regeling der grenzen
tusschen beide Staten. Zoowel Argen
tinië als Chili maakten zich gereed
voor den oorlog, terwijl ze uit Europa
allerlei oorlogsmateriaal lieten aan
voeren.
In de maand Maart van het jaar
1900, gedurende de Goede Week. deed
de Bisschop van Buenos-Ayres, Mgr
Benavente. in naam van Christus, een
algemeenen oproep om toch den vrede
te bewaren. Aan de andere zijde van
het Andes-gebergte beantwoordde de
Chileesche Bisschop, Mgr Jara, deze
vredesboodschap, en heide kerkvor
sten, eensgezind en vereenigd door
hetzelfde geloof, doorkruisten hun
land, om de vrede tusschen beide lan
den te herstellen en te bewerken dat
het niet tot bloedvergieten kwam
Hunne pogingen werden met den bes
ten uitslag bekroond en onder de ba
nier van Christus werd de vrede getee
kend. Toen werd besloten om op de
grens van Chili en Argentinië, te mid
den van de eeuwig witbesneeuwde
bergtoppen, een reusachtig standbeeld
op te richten van den God-Mensch Je
zus Christus, die gedurende heel zij
verblijf in deze wereld alle rolkeren
tot vrede, eendracht en wederzijdsche
liefde heeft aangespoord. In het arse
naai van Buenos-Ayres, werden de
kanonnen, machinegeweren en allerlei
andere oorlogswerktuigen bijeenge
bracht, die nu overbodig geworden
waren, en van dit metaal werd het
reusachtig groot standbeeld gegoten
In de duitsche Gazet De Voss
stond er te lezen Foch moet nog ge
loofd worden voor andere redens dan
zijn krijgstalent. Had hij moeten de
onderhandelingen voor den wapenstil
stand doen slepen, onze nederlaa_
zoude ramp geworden zijn en dat had
zijnen roem nog doen stijgen. Maar
hij drukte het gedacht uit en hij heeft
er naar gehandeld, dat de oorlog geen
minuut langer duren moest dan het
noodig was, om de zegepraal te be
komen
Vrijheid en recht aan Vlaanderen
is het eenige kiesprogramma waarmee
e eigentlijk zonder gevaar voor den
dag kunnen komen.
Eenieder weet immers dat de natio
nalistische vaan vele en verscheidene
gedachten en politieke schakkeeringen
dekt.
Zooals de protestansche leer brok
kelt de nationalistische partij uit in
systemen en tegenstrijdige beginselen.
In deze partij vindt men minimalis
ten, regionalisten, federalisten, auto-
nomisten en zelfs Groot Nederlanders.
Voor eene zoo eensgezinde politieke
partij kan slechts zulk een eenvoudig
kiesprogramma te pas komen.
Geene scheuringen zijn mogelijk.
Zoek eens den prijs van een windmolen
verkocht op volgende voorwaarde De
molen heeft een trap van 30 treden. Op
de eerste trede moet ge leggen één cent,
op de tweede twee, op de derde vier, op
de vierde acht, enz... dobbelende de som
van ieder trede tot boven
Maar na de kiezingen zullen we ze
aan het werk zien tegen Belgie en voor
Holland.
Altijd dezelfde zuivere verwarrings-
politiek.
De kiezingen naderen en sinds we
ken worden in De Ypersche Bode
godsdienstige artikelen overgedrukt.
De lezers moeten immers ervan
overtuigd worden dat zij de ware kin
deren der Kerk zijn.
In woorden, maar niet met ter laad,
wel te verstaan.
«De Werkman» schrijft: «Wat
denkt Kwibus nu van de kristelijke
patronen van Yper die nog hun werk
volk durven betalen aan 2,75 tot 3 fr.
per uur en stielmannen aan 3,50 fr. per
uur?
Wij kunnen aan dit strikvraagske
niet antwoorden vooraleer dat ons
duidelijk gemaakt worde van wien
men een antwoord verwacht. Is het
van Het Ypersche Volk Wizijn
bereid het gratis te geven en zonder
er doekjes om te winden.
Maar Kwibus kennen wij niet en er
schuit zulk geen vogel in onze opstel-
raad. Dat laten wij aan de geletterde
opstellers van De Werkman over.
We lezen in de «Libre Belgique
van 3 April dat in de nacht van Zondag
laatst te Wervick eene granaat gewor
pen Werd in het huis van een werkman
die gedurende de werkstaking zijn
Werk voortzette.
We stellen dus vast dat de lezers
van De Werkman door dit deftig
blad aangehitst worden tegenover de
genen die niettegenstaande de werk-
taking hun werk voortzetten.
Het uur en de plaats waar ze dage-
jks kunnen... gevonden worden wordt
ratis vermeld. Natuurlijk om hen alle
ongemak te vermijden, wel te ver
staan.
Van wege een blad dat voor hoofd
opsteller heeft een volksvertegen-:
woordiger die gezworen heeft de wet
ten te eerbiedigen valt dit nogal co-
misch voor.
We verwedden 'ne demi, dat, moest
er iets gebeuren,... Missiaen en zijne
huichelaarsbende zullen zooals Pontius
Pilatus hunne handen met veel <:>phef
én veel... zeepe weten wit te wa-s-
schen... en de misleide sukkelaars zul
len in den bak vliegen.
In de XVI1 eeuw vlaamsche wevers
voeren het lakenweven in in Engeland;
n de XVI11 eeuw Vlamingen leerden aan
de Schotten lijnwaden verveerdigen In
1106 en volgende jaren, uirgenoodigd
door bisschop Friedrich, vlaamsche boe
ren verhuisden naar de streek van Brüm
en mieken er moeraslanden vruchtbaar
en zoo wierden er vlaamsche dorpen ge
sticht op de twee oevers van den Weser' «De Ypersche Bode» van 30
en in Holstein Trappisten gingen naarMaart lezen wij
centraal Europa en rond hunne Kloosters 4 Neen, de nationalisten moeten den
rezen vlaamsche dorpen op, waarvan de kiesstrijd niet inzetten... Hun pro-
natte en onvruchtbare landerijen der gramma blijft hetzelfde, het program
Wendes vruchtbaar mieken Zoo kwam ma gedrukt en geprent in alle Vlaam
het nog, dat duitsche Heeren in Saxen en sche harten... (Zoodoende vermijden
Pomeranië ook vlaamsche landbouwers
binnen hunne gebieden aanlokten...
daardoor kreeg de streek ten zuiden van
Berlijn den naam van Flaming en
men trof vlaamsche neerzettingen aan
zij ten minste de drukkers-onkosten
die iedere kiesstrijd onvermijdelijk
medesleept)Vrijheid en recht aan
Vlaanderen.
Voor een kortbondig programma is
tot in Silesiën en Transylvaniën. Tot het een kortbondig programma
in 1873 bestond er in Bitterfeld eene Waar is de tijd waar de imge
streek waar de Jus Flamingicum d. i. Vlaamsche Nationalisten in den kies
het vlaamsche wettenstelsel in voege strijd voor den dag kwamen met een
was. formidabel programma... aan kntho
Getrokken uit La Belgique Maritime heken en socialisten ontleend.
Colonlaleet Economique. Yu is het kort en bondig, hé
Vrijheid en recht voor Vlaande
ren.
Wij lezen in de strijpenning (sic)
van De Werkman
('t Is waarschijnlijk van strijdpen-
nmg dat er sprake is)
Gheluwe": Rechtvaardige arbeiders
van Gheluwe 25. Wilt u dagelijks
onderkruipersters uwer gemeente zien
gebracht worden 50. Beziet dan
den autobus van Meenen-Gheluwe 25.
Dewelke om 5 Yi uren te Gheluwe
plaats aankomt 25. Dan zult ge twee
zwijntjes onderkruipsters zien afstap
pen 50. Schande aan hen en aan de
vervoerders Meenenaars 25.
Om te bewijzen hoe eerlijk ze den
godsdienst niet zijn plakken de socia
listen in Mechelen plakbrieven uit
-aardoor ze Kardinaal Van Roey op
schandalige wijze aanvallen.
Om te bwijzen hoe eerlijk ze den
kiesstrijd aanvangen geven ze een
strijdbladje uit waarin te lezen is De
katholieken maken in hunne dagbla
den veel gerucht over de gebeurtenis
sen in Rusland en Mexico om te kun
nen verduiken wat ze zelf in ons land
plegen te doen.
De katholieken zijn dus grootere
misdadigers dan de communisten in
Rusland en de kerkvervolgers van
Mexico.
En zeggen dat men... ernstige men-
schen vindt om die dergelijke beestig
heden neer te schrijven en... sukke
laars om deze te slikken.
'Ne voorname partij, voorwaar.