Vereen
Prijskamp
Staatskatholieken
NACHT
CDeet ge cuot
.4
SNIPPERINGEN
51e Jaar. - Nummer 16.
30 Centiemen.
Zaterdag 20 April 1929.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement A per
P (P
j \j
van het Arrondissement Yper.
Wai verschil vindt ge tus-
schcn de Ypersche Bode en
't Ypersche Volk
Uit West-Kieuwkerke
N. Vindt de Ypersche Bode dat ze
per voorkeur door ons aangevallen
bij de Katholieke Staatspartij, die par- wordt, het doel is te beletten dat van
tij steunen eir helpen machtig worden onze brave menschen verleid worden door
en in tijd van verkiezing voor de man-., haar Katholiek zijn en wederspannig
datarissen van die partij stemmen. Dat worden aan onzen Bisschop,
is plicht, gewetensplicht en op dien
De Gevangen?n Vei lossen.
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 fr.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
De Katholieke Vereeniging van het
Arrondissement Yper, heeft in den Katho-
lieken Kring een inlichtingsbureel inge-
richt. Dit bureel is open eiken Zaterdag
morgen van 8.30 tot 12 uur. Iedereen is
welgekomen. Wij nemen de gelegenheid
waar om aan elkeen te herinneren, dat de
Heer Volksvertegenwoordiger Brutsaert,
den ln en 3" Zaterdag van elke maand,
zich ter beschikking stelt van al deze die
j hem willen raadplegen, in den Katholie
ken Kring, van 9.30 tot 12 uur.
De fronters in al hun gazetten en
'r meëtingen' komen maar gedurig voor
den dag met de woorden staatska-
tholieke partij en staatskatholiê
ken Zij hebben die woorden nu reeds
meer dan honderdduizend keeren ge
reid en herhaald de menschen worden
I het beu. Maar weten de nationalisten
i welke beteekenis die woorden heb
ben? Wij zullen het hun eens uiteen
doen en de VERSTANDIGE MEN-
SCHEN zullen ons begrijpen.
keest dus met aandacht
Het woord Staatskatholiek kan een
goede beteekenis hébben en willen
zeggen: katholieken, die niet alleen
katholiek zijn in hun privaat leven,
maar ook in het openbaar leven die
ijveren om de katholieke beginselen te
doen doordringen en zegevieren in de
maatschappij, in de samenleving- die
werken en strijden om de openbare
besturen en voornamelijk het Staats-
bestuur te bemachtigen ten einde daar
|de Katholieke beginselen toe te pas
sen. En om tot dat doel te geraken vvil-
len en moeten zij een macht vormen,
.die zich.kan doen gelden en eerlvedi-
gerft en daarom sluiten zij zich aaneen
inde politieke partijde Katholieke
Staatspartij. Staatskatholieken zijn
j(lus leden van de Katholieke Staats
partij. In dezen zin nemen wij die be
naming aan. Ja, wij zijn Staatskatho
lieken en wij gaan fier op dien naam.
plicht hebben onze Bisschoppen in de
laatste Vastenbulle met nadruk ge
wezen.
Zij dus. die zich van die partij afzij
dig houden, die wel willen katholiek
zijn in hmi privaat leven. maar. in het
openbaar 'maatschappelijk leven be
weren boven en buiten de politiek
te staan, blijven te kort aan hun ka
tholieken plicht, zijn niet katholiek in
den vollen zin des woords.
Zij die nog verder gaan en zich
openlijk afscheuren van de Katholieke
Staatspartij en tegenover die partij
een nieuwe partij vormen, die zii ook
katholiek noemen,-die de «Staatspartij
bevechten en in brokken trekken be
gaat effenaf een gewetensmisdaad Zij
ondermijnen de katholieke macht in
het openbaar levenzij dragen de
schuld van de verzwakking van den
katholieken invloed in het landsbe
stuur en van al de rampzalige geval
gen die er uit kunnen voortkomen
Ja, wij zijn, wij moeten en wij willen
Staatskatholieken zijn; wij willen als
echte katholieken onze plicht vervul
len en stemmen voor de kandidaten
der Katholieke Staatspartij.
BANQUE NATIONALE
D E B E L G I Q U E.
Obligations de la Société Nationale de
Crédit a I'Industrie,
écheant le 15 Mai 1929.
I,es porteurs de ces obligations peu-
vent se présenter a la Banque Nationa
le dés le 22 Avril pour It KENOUVEL-
LEMENT, sans aucun frais, de leurs
titres. Le dernier coupon des obligat
ons anciennes a l'échéance du 15 Mat
1929, leur sera pavé d'avance jusqti'a
concurrence de 1.000 frs en couoons.
NATIONALE BANK
VAN BELG IE.
Schuldbrieven van het
Nationale Vennootschap voor
Krediet aan de Nijverheid,
uitkeerbaar den 15 Mei 1929.
De dragers van die schuldbrieven
mogen zich ter Nationale Bank aan
t Is een zegen voor ons dierbaar Ge- bieden, vanaf 22 April, voor de VER-
van
de
Mei
loof dat er in ons land een Katholieke NIEUWING, zonder onkosten,
Staatspartij bestaat en wij aanzien het hunne titels. De laatste koepon van
als een weldaad en een geluk dat deze uitkeerbare schuldbrieven op 15
partij op dit oogenblik, evenals voor- 1929, zal hun op voorhand uitbetaald
heen, door eendracht sterk is. Izijn, tot beloop eener som van 1.000 fr
Veronderstelt eens dat er in ons land jn koepons.
geen Staatskatholieken zijn, geen Ka
tholieke Staatspartij bestaat, wat zou
er gebeuren Wij zouden machteloos
overgeleverd zijn aan de willekeur van
de anti-katholieke Staatspartijen: de
socialisten e'n de liberalen. En wat zou
er dan geworden van onze katholieke
-godsdienstvrijheid, van onze katholie
ke scholen
Om u daarvan te overtuigen, ziet
naar de andere landen, ziet bijvoor- J.„ezoriden. Oordeelt,
beeld naar onze geburen: Holland en
Frankrijk.
In HOLLAND zijn de Katholieken
de minderheid. Langen tijd werden zij
door de Protestantsche meerderheid
miskend, veracht, verdrukt. Zij waren
De te beTantwoorden vraag was
Weinige antwoorden wierden ons toe
zonden. Oordeelt.
Uit de De Stuersstraat Yper
De Ypersche Bode beschikt over goede
schrijvers, het Ypersche Volk niet
Mogelijks is de naamlooze inzender
een bewonderaar van de bombastvolle
niets, telden tot niets. Toen verscheen uitdrukkingen der hoofdartikels van de
de groote Staatskatholiek Dr Schaep
man. Hij schaarde rond zich zijn ka-
Jode.
Vooze politiekers, die de menschen
tholieke medeburgers en bracht de den kop willen inslaan met het kruis...
Katholieke Staatspartij tot stand,, die Onze handen jeuken naar strijd... het
weldra de machtigste Staatspartijvlaamseh leger staat immer pal... wie
werd in Holland. Sinds de Hollandsche ons tegenkant, dien zullen wij afbijten.
katholieken Staatskatholieken gewor
den zijn, hebben ze gezag en ontzag
verworvenzij 'zijn geacht en geëer
biedigd zij hebben een doo.rslaanden
De Ypersche Bode is Vlaamsch-Katho-
invloed in de openbare besturen en in Hek en het Ypersche Volk is Kathoüek-
de regeering; zij hebben voldoening Vlaamseh.
weten te veroveren voor al hunne j Die snaak slaat den nagel op den kop.
-rechten; zij hebben een schoolwetge- ja zeker, het Ypersche Volk is eerst en
ving weten te voeren, zoo gunstig voor vooral Katholiek, onderdanig aan de
de katholieken, gelijk er in geen land Geestelijke Overheid, er van aannemende
ter wereld een dergelijke bestaat. alle leiding... en daarna Vlaamseh; ter-
Ziet daarentegen FRANKRIJK, wijl de Ypersche Bode onvoorwaardlijk
Frankrijk is een Katholiek land. Maar Vlaamseh is d. i. eerst en voor al
in Frankrijk bestaat er geen Katho- Vlaamseh en afkeurende al wat het Na-
Heke Staatspartij. De Katholieken, die tionalistisch gedacht niet of niet genoeg
nochtans de meerderheid zijn van de bevoordeeligt, zoo als de Missie-Actië,
be woners hebben niets te zeggen in den Eucharistischen Kruistocht, Maat-
het Staatsbestuur omdat ze geen schappelijke Vereenigingen door de Bis-
Staatskatholieken zijn. De goddeloo- schoppen goedgekeurd, het veroordeelen
zen zijn het land meester, met het der Bisschoppen zelf... en daarna Katho-
rampspoedig gevolg dat er geen ka- Hek.
tholieke scholen zijn. dat de kloosters
geen recht van 1>estaan hebben en dat
het op dit oogenblik onzeggelijk veel' örugjC
moeite kost om aan enkele missieeon-1 Wie eenigszins, hoe onbeduidend ook,
gregaties het leven eenigszins moge- meewerkt aan het Ypersche Volk, pleegt
lijk te maken. i in geweten eene verdienstelijke daad...
Daaruit blijkt klaar dat de noodza-terwijl wie eenigszins, hoe onbeduidend
kelijkheid van het bestaan eener mach- ook, meewerkt aan de persche Bode, in
tige Katholieke Staatspartij. Bestond geweten het tegenovergestelde pleegt,
die niet in ons land. dan_ zouden we'
spoedig den weg opgaan van Frank- 1
rijk.
Daarom moeten alle katholieken
Staatskatholieken zijn. zich aansluiten.
Gij nachten des Heeren, looft den
Heer stille sterrenklare nacht. Hoe ze
flikkeren en fonkelen, alle die duizenden
lichten daarboven, aangestoken door
Gods almachtige scheppershand terwijl
de zonne in het westen wegzonk, betrok
de maan hare nachtwacht en verlichtte
met haar zacht geleende licht de donkere
wegen der menschenkinderen opdat zij
zich ook in de duistere uren terecht zou
den vinden. Er ligt iets diep feestelijks
over de wereld, die van de lasten van het
dagwerk uitrust en zich nieuwe kracht tdf
nieuw voortbrengen verzamelt.
Een heilige wijdom is sedert duizenden
van jaren over de zwijgende nacht als een
sluier uitgespreid. De meeste groote da
den Gods voor de menschheid zijn in het
verborgene gehuld en ontrukt aan de
wereld, omgeven van het heimelijke
duister van den nacht. Als God des
scheppingswoord de wijde wereldruimten
schiep en bezielde was alles duister, het
was nacht en God sprak er worde
licht en het licht werd. Als de Zoon
Gods het straiengewaad van zijne hemels
heerlijkheid neerlegde om tot de mensch
heid neder te dalen, was het stille nacht,
de heiligste van alle nachten, eene
waarachtig gewijde nacht Wijnacht
Slechts het engelengezang uit de wolken
hoogten doorbrak hare diepe rust. Nacht
was het, als Hij bij het scheiden van deze
aarde, aan de menschen de hoogste gave
van liefde schonk, zijn allerheiligste
sakrament, den zonopgang van Gods
liefde in het donkere van deze nacht.
Nacht ontving hem in het worstelen en
lijden op den olijfberg slechts de Witten-
Donderdags-nacht heeft zijn zuchten en
klagen gehoord, zijn doodsbleeke aange
zicht en zijne lichtende bloeddruppelen
in den valen maneschijn aanschouwd,
hem zien liggen ten gronde gebogen onder
den zondenlast als de duizend met zon
den beladen nachten der menschheid aan
zijnen geest voorbijtrokken en zijne ziel
tot in den dood bedroefden. Nacht werd
het, als Hij zijne aardsche loopbaan aan
het kruis eindigde de,zon weigerde het
drama óp Golgotha haar licht. Nacht was
het, eene waarachtig gelukkige nacht
die alleen gewaardigd werd te aanschou
wen hoe Hij de doodsketenen verbrak
en glorierijk uit het grafdonker tot het
helste licht en leven te voorschijn trad,
de Paaschnacht verrijzenislicht, zegen,
Paaschvrede. Gewijde nachten, waarom
de groote daden van goddelijke liefde en
ontferming eenen glorieschijn geweven
hebben.
Beschouw nu de nacht in het leven
der moderne wereld zij hebben de
nacht veranderd in den dag Stroomen
de ruischende leven in de groote stad,
dagklaarte, lawijd en liederen. Wagende
menschenmenigten op de straten. Buiten
gaat het, uit alle deuren komen ze, buiten
naar genot en naar vreugde. Laat ons
het leven genieten, zoolange het nog tijd
ismorgen zijn wij misschien dood
Daarom willen wij ons met roozen be
kranzen en hem opheffen en drinken den
beker der lust En de zonde trekt rond,
haar huldigen dearmemenschenkinderen,
en zij jagen door den lichtenden stroom
daarheen en van louter licht en jubel ziet
niemand meer tot de stille sterren op die
boven aan den hemel hunnen weg trek
ken en treurend in het zondenzotte bedrijf
der wereldstad nederblikken waar de
menschenzielen het flakkerendegloeiende
licht te nabij komen zoodat hunne vleugels
verbrand worden. De duivel lacht hij
sluipt door de scharen, zeker van zijnen
zege en vroolijk om zijnen buit.
De langzaam schemerende morgen treft
met zijne eerste stralen gekwollen harten,
verwoeste gewetens, arbeidschuwe men
schen, die het leven van zich werpen,daar
zij het slechts als eene verwenschte last
aanzien,diezij zouden willen afschudden,
hoe eerder hoe liever.
O nacht hoeveel zegen en hoeveel
vloek bergt gij in uwen donkeren schoot
hoeveel genade en hoeveel schuld, hoe
veel zacht heilend maan en sterrenlicht
en hoeveel benauwelijke duisternis, hoe
veel stil bewegen der engelen en hoeveel
helsche bokkensprongen der duivelen
Tijd der rust, des vreden, van den ver-
kwikkenden sluimer en van de stille hei
melijke vernieuwing des levens, maar ook
tijd van kwellende onrust, van opdrijven-
den zielekamp, van zwaren gewetens
nood, schandige nederlagen, brandende
zorgen en smarten.
Boven hoog in het vierde verdiep eene
armzalige kamer en een nog armzaliger
bed. Mat lamplicht zendt zijnen onrusti-
gen schijn heen en weder voor het ziek
bed zit wakend de barmhartige zuster.
Zij let op iederen ademtrek op ieder lijze
woord des kranken, die algauw uitgewor-
steld heeft, vergeten van de wereld hier
boven, eenzaam in stille met leed door
trokken nacht. Hij is geduldig, overgege
ven bijna vroolijk algauw verandert de
nacht in eeuwigen dag God, mijn God tot
ontwake ik in de morgenvroegte, uit
het donker xter aardenacht tot het eeuwig
licht in des hemels zaligheid- Weinige
uren nog dan blinkt de morgen.Ze bidden
en offeren terwijl de doodsengel nadert.
Buiten diepbeneden stroomt het volle
leven der_nacht, het jaagt den eeuwigen
dood tegemoet. Hier boven vergaat de
laatste kracht van een arme plichtgetrou
we menschenleven. Eer deze nacht voor
bijgegaan is, heeft het zijne aardsche
loopbaan voleindigd. Voor hem blinkt na
de nacht der dood en hare duisternis het
glorievolle licht van eenen eeuwigen
dag.
We wisten reeds dat Meester Bu
taye 'ne groote Staatsman was. We
weten nu dat hij op den hoop toe
(want 't is een «Übermensch» in de
genre van Missiaen) nog 'ne fijne
«debatter» is en dat ieder Kamerlid
Jzijne tusschenkomsten in de bespre
kingen weet te waardeeren
Een staaltje daarvan,
yj Op de vergadering van 16 April zeg
de Minister Her-man aan Meester Bu
taye: «Als gij voortgaat met te han
delen zooals gij doet, dan zal dat (t.t.z.
de verbetering der Vlaamsche wantoe
standen) nog honderd jaar duren.
Waarop Meester Butaye antwoord
de Dat is waar
'Ne kordate bekentenis.
Ofwel Meester Butaye is overtuigd
dat zijn politiek stelsel (voor zooveel
hij er een heeft wel te verstaan) on
vermijdelijk failliet moet gaan ofwel
zijn de Nationalisten zeer geduldig
voor wat de verwezent lij king van hun
programma betreft.
Waaraan wij nooit getwijfeld heb
ben.
De kiezingen naderen.
De Ypersche Bode wordt zacht
en zoet als een lam.
Van Groot-Nederland en Bonus i
er geen spraak meer.
Te veel kiezers houden daarvan af
schrikken.
Alleenlijk in een lang en hoogdra
vend artikel wordt er gewag gemaakt
van het veranderen van
verachtelijk belgisch staatkundigstel
sel om het te vervangen door een
Vlaamseh zelfstandig regiem.
Ge zijt niet meer gelijk weleer!
De kiezingen nadefeh
De kiezingen naderen en Missiaen
in De Werkman spreekt met al den
ernst die hem kenmerkt over «Het
Uur der Afrekening».
't Is om er bij te trillen van be
nauwdheid.
Als wij het bilan maken van hetgeen
er door Wauters en Vandervelde, so
cialistische ministers, eertijds verwe-
zentlijkt werd en
Herman verwezentlijkte zijn we voor
het uur der afrekening niet bang.
Eenieder weet hoe zuinig ze met de
Staatskas omsprongen in zake mono-
pool van bevoorrading der bevolking
de costume national enz. dit op een
oogenblik dat het land tot over de
ooren in de schulden zat.
Tn min dan vier jaar wisten zii 150
millioen nieuwe belastingen te doen
stemmen waarvan 80 de verbruiks-
artikelen troffen.
Eenieder weet dat Minister Anseele
5.000 staatsbedienden waaronder veel
oud-strijders en oorlogsverminkten'af-
dankte, dit niettegenstaande zijne be
loften.
Sinds dien noodlottigen tijd beeft
Minister Heyman de volgende verbe
teringen en verwezentlijkingen uige-
bracht
1. - de toepassing der ondersteuning
van het nationaal Krisisfonds werd
merkelijk uitgebreid en verbeterd
2. - de premies voor het bouwen van
nieuwe werkmanswoningen, door
Wauters afgeschaft, werden weer ver
leend
3. - eene wet werd gestemd die de
verplichting oplegt van familietoeslag
te betalen aan de werklieden werk
zaam aan werken door de Openbare
Besturen in aanbesteding gebracht
4. - familietoeslag aan al de staats
werklieden en bedienden vanaf het
eerste kind (wat de socialistische mi
nisters weigerden in te brengen'»
5. - eene wet is neergelegd die bü het
bouwen van nieuwe woningen voor
5 jaar ontslaging van grondlasten ver
leend
6. - eene wet is neergelegd, de wet
op de arbeidsongevallen verbeterende
7. - voorbereiding eener wet on de
sociale verzekeringen
merkelijke verhooging der toela
gen aan mutualiteiten, moederkassen
en pensioenkassen.
Wij mogen dus met volle vertrou
wen het uur der afrekening afwachten.
De kiezingen naderen en de Roo-
den schieten eenen oppervogel.
We wisten reeds dat ze tegen den
godsdienst niet zijn.
We hebben reeds dikwijls aan onze
Lezers staaltjes van hunne godsdienst-
gezindheid gegeven. Enkele onder
veel.
Maar geduren'de den kiesstrijd kun-
nen.zij daar niet luj blijven, niet waar?
Wij lezen iri de Peuple officieel
dat na twintig eeuwen Kristendom het
lot der ongelukkige slachtoffers van
ongevallen nog moet afhangen van de
mildadigheid der bevolking. Degenen
die werken en lijden eischen recht op
leven. Alleenlijk het Socialisme, gees
telijke erfgenaam van de leer van
Kristus, kan hen dat verzekeren
En zeggen dat menschen zich met
zulke... dommigheden laten paaien.
Borms en zijne acolieten schreeu
wen en bulderen zooveel ze maar kun
nen van «Oranje Boven» en «leve
Groot-Nederland
Wilt ge, beste Lezers, weten en ver
nemen hoe Borms in Holland geacht
is
We lezen in De Nieuwe Eeuw
holjandsch tijdschrift
Voor de professoren en Groot Ne-
derlandverbonders die gemeend heb
ben Borms na zijn ontslag uit de ge
vangenis hier te moeten huldigen moet
ik er op wijzen dat in Vlaanderen de
Borms figuur aan het tanen is. Politiek
gesproken begaat hij onhandigheden
Zijn manifest was er een. Het opdrin
gen van zijn dochter om deze op de
lijst der Vlaamsche Nationalisten te
plaatsen was een tweede. Zoo zijn er
meer. Hij schijnt nu den raad te vol
gen die meer bezadigde politieke
vrienden hem gegeven hebben, name
lijk om zich alleen te wijden aan wat
zij noemen het bewust maken van
Vlaanderen. Dat hij dit ook in Neder
land wil beginnen is weer een onbe
hendigheid, buitendien onkiesch en
onverstandig. Als de Nederlanders
hem beter zullen leeren kennen zal de
martelaars-aureool spoedig verzwon
den zijn en zullen zij den man weldra
feestelijk buitenwalzen.
Dat moet ge van uwe vriendjes k rij -
gen.
De Werkman is woedend om
dat we zijn neus in zijn... proza gesto
ken hebben en ditzeer-treffelijk lüadje
schrijft
Kwibus liegt als hij beweert dat
De Werkman ooit iemand aange
hitst heeft granaten te werpen in de
huizen der onderkruipers te Wervick
We hebben het nooit aangeraden maar
we beklagen ook dezen niet die er het
slachtoffer van waren
't Is te schoon om er een letter aan
te veranderen.
De Werkman hitst niemand aan
maar in zijn Kiesfonds drukt het
gewillig en kosteloos deze aanhitsin
gen over.
Valt er iets voor, komt er een onge
luk voor, eh wel, dan we beklagen ze
nietdat is hunne welverdiende
straf die schelmen vinden eenvou
dig wat ze gezocht hebben.
Et voila
En daarbij lezen we We zijn tegen
alle geweld, omdat we overtuigd zijn
dat brutaal geweld nooit eene oplos
sing bracht in de wereldsche geschil
len.
Hoe dat aaneen geknoopt?
Missiaen mag nog een paar uren aan
een stuk zeeveren, nog kan hij in dit
geval het pleit niet winnen.
En ze spreken dan van de vrijheid
van den arbeider.
Wel te verstaan voor zooveel hij
socialist is.
We schreven in onze laatste
snipperingen In West Nieuwkerke
schuit er 'nen uil.
Dat is ons leelijk tegengevallen
Naar 't schijnt schuilen daar geen
uilen. Des te beter! Des te beter'
Er gebeuren heden ten dage zooveel
merkwaardige dingen dat een mensch
er verstomd van blijft.
We verkeerden, wij, in de meening
dat 'nen uil 'ne rare vogel was die al
gemeen placht op dezelfde plaats zijn
nest te vestigen en daar zijne lange
loopbaan of levensbaan in gezelschap
van zijne... uilin te sluiten. En we zijn
het nogmaals mis.
't Schijnt dat de Nieuwkerksche uil
'ne reisvogel is die periodiek van het
Noorden naar het binnenland reist en
dus bij de «migrateurs» moet gerang
schikt worden.
Ik beken volmondig dat in dit spe
cifiek geval mijne zoologische geleerd
heid te kort schiet.
Ik zag nog den uil als het zinnebeeld
der geleerdheid, streng kijkend van
op een hoop boeken.
Maar naar het schijnt is het niet in
dit dorp dat hij op boeken nestelt
Vanwaar huilt dien uil dan Van
welke verre en wereldvermaarde ge-
ZITDAGEN.
D BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den le en 3e Zaterdag der
maand, van 9 J-2 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2e Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in Het
Kapitel
orgaan van de socialistische partyi
Het is waarlijk betreurenswaardig
westen
De uil is eene eigenaardige vogel,
waarvoor niemand iets gevoelt Dat
leeft in de eenzaamheid, komt slechts
's nacht te voorschijn.
In een woord, zooals Buffon schreef
Le hibou est un oiseau louftingue.
En West-Xieuwkerke mag zich ge
lukkig achten zulk een vogel over het
dorp te hooren builen, 't Brengt slechts
miserie mee.
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
Onder dezen titel verschijnt in De
Schelde van 29 Maart 11.een artikel ge-
teekend Aug. Borms. Schrijver tracht de
gemoederen op te winden tegen de Regee
ring en zegt onder ander
koe ongelooflijk het ook moge
schijnen, op dit oogenblik houden de
Belgische machthebbers te Leuven
nog altijd de Vlamingen gekerkerd,
die wegens oorlogsfeiten (wij doen
dat uitkomen) twintig jaar kregen-...
En eindigend zegt schrijver
Mocht Brussel zich nu eens laten
vermurwen en ter gelegenheid van
dit Paaschfeest mild zijn jegens dezen
die reeds zoo lang hebben geleden in
den kerker en in de eerste plaats je-
gens de verongelijkten onder hen.
Dr Borms weet dat met zoo te schrij
ven hij veel lezers al zijn kant krijgt
Wie zou er geen medelijden hebben met
soldaten die sedert den wapenstilstand
opgesloten zitten vooreen wanhoopsdaad
onbedacht bedreven En welke Vlaming
zou daarbij niet verontweerdigd zijn als
hij verneemt dat de Walen losgelaten zijn
en de Vlamingen opgesloten blijven
En nochtans Dr Borms weet dat hij
geen waarheid spreekt waar hij schrijft
van nog opgeslotenen voor corlogsfeiten
en de verongelijkten onder hen. Hij ver
draait de waarheid uit kiespolitiek.
Immers op 6 Nov.1928 verklaarde M.
Janson, minister van Justitie, het volgen
de in de kamer
Er is geen één militair, wil wel
verstaan, geen één militair meer in de
gevangenissen, die er opgesloten is
wegens oorlogsfeiten. Er zitten er nog
juist 18 gevangen... Ze zijn opgeslo-
ten voor moord, diefstal met inbraak
per gewapende bende; verkrachting
(op een meisje van 10 jaar) erge fei-
ten met een knechtje van 5 jaar.
Verschillige van die 18 werden reeds
tot tweemaal toe vrijgelaten, maar
werden weer aangehouden voor nieu-
we misdrijven en dus Weer tot gevang
veroordeeld...
En Dr Borms weet dat, maar Dr Borms
als goede Nationalist moet het volk
tegen de regeering, ook tegen de Katho
lieken opwinden, en alle middelen schij
nen daarvoor goed.
Aan onze Lezers te oordeelen of zulks
eerlijk is en te besluiten hoe ver al die
aandoenlijke brieven mogen betrouwd
worden
Wolkenkrabbers, dat zijn gehou
wen niet 40, 50 en meer verdiepen
Eene bijzonderheid der stad New-
York, in Amerika. De Bank of Man
hattan Manhattan is de naam van
het eiland, omsloten door de zee mi de
breede rivieren Hudson en East-Rlver,
en waarop gebouwd staat het midden
kwartier der stad, legt nu een ge
bouw aan. dat moet opgemaakt zijn
tegen 1 Mei 1930, dat moet bevatten
63 verdiepen en eene hoogte hebben
van circa 250 meters. Zulke gebouwen
moeten rusten op rotsegronden en zoo
zijn hunne grondvesten, tot op 30 en
meer meters diepte. Tusschen de wol
kenkrabbers, daalt in de straten,
alhoewel breed, -nooit geen zonne
straal en in de onderste verdiepen,
moet men den dag door electrieksch
licht laten branden.
Hoeveel aangenamer en gezonder
moet het niet zijn te wonen in een ne
derig huis, in 't vlakke veld. en in het
aangenaam zonnelicht
De zonne, zoo noodig voor kin
deren en ouderlingen, is ook de groote
geneesheer voor veel ziekten.
Het zonlicht bevat zeven bundels
van gekleurde en zichtbare lichtstra
len Rood. oranje, geluw, groen,
Hauw, indigo en violet. Deze. samen
gesmolten, geven wit kleur. In
t zonlicht zijn er ook onzichtbare stra
len Warmte-stralendan Xstralen.
die door 't lichaam henen inwendige
kwalen laten vaststellen... en éindelijk
over-violette of ultra-violette strulèn.
Deze laatste zijn de genezende. Ont
vangt ge er te veel. bijvoorbeeld op de
bergtoppen, op en langs de zee of in
't vlakke veld vóór het seizoen der
ondervlagen, ge wordt verbrand
an de zon Dit laatste noemt men
ook somwijlen zonneslag en mag niet
verward worden, met den waren zon-
slag. die eene ontsteltenis is van
hersens of ruggemerg. dewelke altijd
doodelijk is en die men bijzonderlijk
opdoet, in warme streken als men met
bloot hoofd of blooten nek in de zonne
staat.
Zonnebaden. Deze worden geno
men in streken, gelijk Zwitserland, op
hellingen van bergen, gevende op het
zuiden en door de bergtoppen beschut