KIEZERS
Katholieks le
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
KAMER SENAAT
Geen veiwringspo itiek!
SNIPPERINGEN
AVONDROOD
CDeet ge cuot
51e Jaar. - Nummer 17.
Stemt voor deze Katholieke Kandidaten die streven voor
Eerbied voor den godsdienst,
De sociale vrede in 't land,
De gelijkheid van rechten tusschen Vlamingen
en Walen,
De vermindering van lasten,
De vereenvoudiging der taksen en fiscale zegels.
Katholieke Lijst der Burgers en Landbouwers
Hendrik Brutsaert,
Hubert Van Éislandë,
Robert Lepoutre
Gilbert Mul lie,
G. Bruneel de Montpeilier,
Albert Cappelle. Éfer;
Rodoif Demyttenaere,
Ernest Iweins d'Eeckoutte,
Einie! Desmytter,
Boudevvyn Lietaert,
Cyriel Lemahieu,
Jean Pollet,
Henri Debrabandere,
Joseph Van der Kersch,
Qnza politieke tegenstre
vers pluizen iedere week met veel zorg
en... angst onze snipperingen uit.
«Da Werkman ontkent
De Werkman schrijft onder
den titel Socialistische Overwinning
de volgende geestdriftige woorden Wij
ook roepen blijgezind Lean Slum,
proficsaf
We hadden geschreven over
het artikel van Meester Claeys in De
Ypersehe Bode van 6 April onder den
titel Schandaal te Wervick versche
nen Dat artikeltje zou best in een
socialistisch dagblad verschijnen.
En cm aan hunne loffelijke
VVeat gij, beste lezers, dat in 1928,
te Denderleeuw, de frontersmeerderheid
de vrije scholen niet wilde aanvaarden.
En ts Antwerpen komt H.Scheere
een Vlaamsch Katholiek Nationalist op
van het Arrondissement Yper.
J*
ABONNEMENTSPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Oprtelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
WERKELIJKE KANDIDA TEN
WERKELIIKE KANDIDA TEN
uittredend Volksvertegenwoor
diger, Geneesheer en Gemeen
teraadslid te Poperinghe.
BRSSSRfó
ESBsst^tze!
Landbouwer te Wervik.
Provinciaal Raadslid Schepen
te Waasten.
PL A A TS VER VA NGERS
uittredend Sena'or. Landbouwer nffijj' Hfll
en Veearts te Döttenijs'.
gewezen Senator te Kemmël.
Nijveraar. Gemeenteraadslid te
Meenen.
Landbouwer en Handelaar' te Bs
Gheluwe.
Oud-Strijder te Brielen.
Landbouwer Gemeenteraads-
U I te Poperinghe.
Landbouwer, te Poelcapelle.
PLAATS VER P/1 NGERS
Landbouwer Schepen te Yper.
Brouwer Provinciaal Raadslid
te Moeskroen.
Landbouwer,Provinciaal Raads
lid Burgemeest., Desselghem.
,-ïdv'ókaat-PleilbezOrger té Vper.
Om te bewijzen dat het Vlaamsch Na
tionalisme nooit veroordeeld werd, be
weert de Ypersehe Bode dat zij DAT
vernomen heeft van de Residentie Bode»
uit Holland, die het wist vaneen HOO-
GE KERKELIJKE HOOGWAARDIG
HEIDS BEKLEEDER uit Vlaanderen
Wie is die hooge kerkelijke hoog
waardigheids bekleeder Hij mag
niet genoemd worden, staat er in de
Bode, hetgeen aardig is Want, is hij een
geleerde, dan moet hij geen pennetwist
duchten is hij hoog geplaatst van wie is
hij benauwd Laten we dus kortweg be
sluiten, dat het gezegde van zoo een
geleerden, die niet mag gekend zijn, niet
meerder in aanmerking kan genomen
worden, dan de beschuldigingen die U
per naamloozen brief zouden toegestuurd
worden.
Als tweede argument brengt de Bode
naamlooze theologen bij, die beweren dat
het Vlaamsch Nationalisme eene vrije
zaak is, waarin Mgr. falen kon. Eerst
eene vraag. Zouden die theologanten
soms niet weten dat het hier gaat over
bestuurmacht en dat de onfaalbaarheid
hier niet te pas komt. Dan ons ant
woord Wie bestuurt de H. Kerk De
Bisschop van Rome, opvolger van St Pie-
ter, DE PAUS, EN DE BISSCHOP
PEN, aan wie de Paus een bisdom toe
vertrouwt en die als dusdanig opvolgers
zijn der Apostelen en PRINSEN DER
KERK.
En 't is al, ...want alle ANDERE gees
telijke en wereldlijke personen, geleerd
of niet geleerd, hooggeplaatst of geringe
lieden, ZIJN VAN GEEN TEL, indien zij
niet werken in overeenstemming met den
Pausen die Bisschoppen.
Immers zij zijn allen schapen der kud
de, waarvan de Bisschoppen de Herders
en de Paus de Opperherder is én zou het
de verkeerde wereld niet zijn, mochten de
schapen hunne Herders afkeuren en hun
de les spellen Wie kan eenen Bis
schop afkeuren Niet dc onderdanen,
maar alleen de Opperherder en als de
Paus nu niet spreekt, dan kan dit maar
enkel als een goedkeuren worden opge
vat en uitgelegd.
Luther was een geleerde monnik, die
zich niet wilde onderwerpen aan 't kerke
lijk gezag en hij wierd de vader van
ketlers.
Calvin was een geleerde pastoor, die
de voetstappen van Luther volgde en hij
wierd de stamvader van eene andere
soort.
En nader van ons, voor een goed
honderd jaar, als de Paus op vrage van
Napoleon veranderingen deed in het bis
schoppelijk korps van België, dan wilden
priester Stevens en eenige anderen met
hunne volgelingen afhangen van den
Paus en niet van die Bisschoppen, en
alzooontstond de schismatieke secte der
S'.evenieten, nu bijna overal uitge
storven.
Laten wij nog van kante de oneerbie
dige manier waarop die hooge kerkelijke
hoogwaardigheidbekleederzich uitlaat
over onzen Bisschop, ...die man schijnt
in alle geval niet goed op de hoogte,
want wie latijn kan lezen, en dit kan hij,
zou men denken, zal in den omzendbrief
der zes Bisschoppen van België, van
11 October 1929 het volgende vinden
«Igitur polit'fcam, ut ajunt, nationalisti-
cam quae, spreta auctoritate etiam eccle-
siastica, ad extrema concludit, sive in
unum sive in alterum oppositum sensum,
videlicet in sic dictum nationalismum
sive quemdam gallicum, sive flandri-
cum, PARITER 1MPR0BAMUS; et
monemus sacerdotes et clericos OMNES
qui, quod Deus avertat, aperte vel occulte
eidem favere praesumerent, quod in ma-
kria gravi contra legitiman auctoritatem,
etiam ecclesiasticam, inobedientiae ac
rebellionis reos sese constituerent.
Bonos ceteroquin c'nristianos, qui hoc
in negotio quovis modo erreqt aut decepti
fuerint... ad rectam semitani reducere...
satagant sacerdo'es
Dus Ypersehe Bode dit is GEENE
VRIJE ZAAK. Het kerkelijk gezag heeft,
daarover, die zaak beschouwende IN DE
ZEDELIJKE ORDE, klaar en duidelijk
uitspraak gedaan en het NATIONALIS
ME VEROORDEELD Dit was zijn
rechtmeer nog zijn plicht, want de Bis
schoppen zijn'door den H. Geest aange
steld om te zorgen voor hunne geioovigen
en ze af te houden van alle wegen, waar
op zij zouden verdwaald geraken.
Het Beifort van Brugge, 13-4-1929,
schrijft insgelijks nopens de Nationa
listen
Doch wat vooral hier moet in aanmer
king komen, 't is dat zij op hun program
ma punten hebben die wij als Katholieken
niet kunnen bijtreden, namelijk alles wat
gericht is tegen het vaderland. De om
verwerping van 't gezag in het land. de
ontbinding van 't land, de aanhechting
van Vlaanderen aan Holland, kunnen wij
niet goedkeuren. Niet alleen HEEFT DE
KERKELIJKE OVERHEID DAAR OVER
UITSPRAAK GEDAAN, EN MOET
ELK CHRISTEN MENSCH ZICH
DAARAAN ONDERWERPEN, maar
zooals de zaken nu staan, kan die hou
ding niet verrechtvaardigd worden.
Wat er voor Vlaanderen in taaiopzicht
moet geeischt worden, staat volledig be
vat in het programma van 't algemeen
Christen Werkersverbond dat wij aan
kleven. Wanneer dat uitgewerkt wordt,
heeft Vlaanderen zijn recht veroverd, en
ter verwezenlijking daarvan zullen wij in
en door den Katholieken Kamergroep ai
onze krachten aanwenden. Wij zijn over
tuigd dat we de eindoplossing rap na
deren.
Dus blijft onze eerste conclusie ge
handhaafd We moeten Katholiek stem
men.
Dat doet ons genoegen. Ze waardeeren
dus ons werk.
En De Werkman en De Ypersehe
Bode laten geene enkele gelegenheid
voorbij om onze nuchtere beschouwingen
te trachten te ontzenuwen.
Maar dat gaat niet en 't lukt hen niet.
't Is al zeever schrijft de beleefde
Werkman - maar onder ons gezegd
't is van dat zeever dat hen zwaar op
de maag weegt.
Des te beter
zonder te ontkennen we! te verstaan'
dat Senator Maertens, op Paaschavond
op het Statieplein te Yper eene onver
wachte mee ing kwam geven.
Bewuste Senator had waarschijnlijk
nog enkele bombastvolle zinsneden en
perioden (waarvan hij te Bizet waar
schijnlijk niet kwijt geraakte) te goed.
Zou De Werkman die tandentrek
ker,smethoden misschien afkeuren
Maar wat 'n kaakslag dan voor z'n
Baas Messiaen, die de volgende Vrijdag
middag op de Markt te Poperinghe vpn-
i it 'ne schamele «camionnette dbor
'nen luidspreker zijne welgekende wel
sprekendheid midden de onverschillig
heid der foorkramers bot vierde en zich
aan dergelijke propagandamethode kléin-
eerde
Eenieder weet dat I eon Blum'n ware
proletair is.
Als advccaat pleit hij de vet betaalde
zaakjes der... Capitaliden, en als burger
bezit die sukkelaar benevens zijn pracht-
huis te Parijs slechts 'n paar villa's... a la
Cöte d'Azur, a. u. b.
'Ne ware proletair dus als Bdas
Ansceie.
'Ne echte socialistische volkvertegen
woordiger als... Anseele, Vandervelde,
Hallet en zooveel andere.
We verstaan dus best dat zijne kiezing
aan de arbeiderspartij zooveel pleizier
verschaft.
't Is immers eene echte socialistische
overwinning.
Een naamloos verdediger van den zoo
meesterachtigen meester Claeys verzoekt
ons deze meening te staven.
Het overdrukken in extenso van
bewust artikel ware het beste bewijs van
de gerechtigheid onzer meening.
Meester Claeys schrijft er onder andere
overde koene kamp om den broode
van heldhaftig optreden om een mensch-
waardiger bestaan tegenover de Godter
gende koppigheid van het allesbehalve
menschlievende en rechtgeaarde Franseh
patronaat van heropgenomen slaven
juk van de zegepraal van de hatelijk
ste en meest onrechtvaardige willekeur
enz., enz.
En we stellen de vraag Is dit, ja of
neen, aanhitsing tot klassenstrijd Hoe
kan men die theoriën en die strijdmetho-
den te akkoord stellen met de beginselen
van liefde en rechtvaardigheid van de
katholieke sociale werking en met de
Rerum Novarum Encycliek verrechtvaar
digen
En we verwachten met ongeduld hun
antwoord.
De uil, die zoogez gd uit
faieuwkerhe huiii heeft ook onze
snipperingen uitgepluisd en hij tracht
zich pijnlijk en met moeite uit de voeten
te helpen en zijn onbezonnen pleidooike
voor Ward Hermans goed te maken.
En hij schrijft met zijne beste pen, die
hij best mogelijk uit een der vlerken
zijner uilin getrokken heeft
Verders heeft hij in geweten gehan
deld en indien hij overtuigd was dat het
door Brussel vervalschte stuk echt is dan
moest hij het bekend maken om zijn volk
en om andere volkeren van een nieuwe
menschenmoorderij te verlossen.
Maar van het opgestreken geld maakt
de Uil geen gewag.
En nochtans werpt dit opstrijken op
het idealism van Ward Hermans en zijne
innerlijke beweegredenen eene niet te
minachten klaarte.
Uii weet niet dat er in de N. R. Ct
gedrukt is geweest.dat het echt document
in Holland bij een Vlaming zou berusten
en dat de publiceering ervan zou ge
schieden den dag dat Hermans voor het
Assisenhof zou moeten verschijnen.
Hermans kon dus niet van de echtheid
van het verkochte document overtuigd
zijn.
En Ward Hermans zingt in De
Schelde z'n weezang
Wij hebben vriendschap geoogst met
volle garven en haat met volle schoven
en zelfs de ontgoocheling van eigen
vrienden bleef ons niet gespaardDat
was het pijnlijkst van al. Ik had mijne
fouten. Wie had er geen Wie veel deed
kon veel falen. Wie weinig deed had
minder kan. Wie is de scherprechter in
Vlaanderen. Wie die nooit faalde
Ward Hermans pleit dus de verzachten- j
de omstandigheden.
Zijne nuchtere bekentenis stopt
het gehuil
in uw muil
Oh, Uil.
(Vader Cats).
ge-woont3 niet te kort te blijven huilt
Uil daarbij Eerlijk in alies.
Eh, eh, Uil. Daarover zouden anderen
meer kunnen meepraten.
Ze zullen haar niet hebben de schoone
ziel van 't kind, niet waar
Lodewijk Dosfel schreef eer
tijds In katholiek opzicht staat de katho
lieke partij,alles te saam genomen, dich
ter bij het katholicisme dan om het even
welke andere. Dat moet den doorslag
geven, hoe ook het hart daarbij bloeden
mocht, wat een zwaar en pijnlijk offer
het ook is niet te stemmen voor eene
partij, die in godsdienstig opzicht een
voldoender programma heeft. Een katho
liek moet toch het offer gewoon zijn aan
het eenige noodzakelijke.
de bloklijst op tusschen tweevriizin-
nigers.
En dat heet men logiek zijn... op z'n
nationalist, wel te verstaan.
Borms schijnt veor'aars als
hoofdopsteller van De Ypersehe Bode
te fungeeren. Zijne artikelen prijken
regelmatig op de eerste plaats.
Dat het De Ypersehe Bode wel-
gevalle.
Men wie men verkeerd, word men
vereerd.
En Borms schrijft«Met geheel Vlaan
deren staan wij aan de zijde van Ward
Hermans. Die wij (de nous maje-
statief a. u. b.) schijnt me ietwat ver
waand. Maar het feit aan de zijde van
Ward Hermans te staan moet Borms niet
of weinig schelen. Gedurende de oorlog
stond hij weieens Duitschers aan de zijde
en sedert dien is hij daar gewoon aan
geraakt.
Maar onder ons gezegd dat ter zijde
staan van Borms zal aan Ward Hermans
weinig luister en eer bijbrengen.
En Borms seftr ïjft: Ward
Hermans wordt in den kerker opgesloten
omdat hij... Vlaming is.
Maar hij vergeet erbij te voegen dat na
twee dagen opsluiting Ward Hermans op
vrije voeten liep waarschijnlijk omdat
hij... geen Vlaming meer was.
dagelijks nieuw de heete arbeid en het
ernstige streven van eenen mensch zijn,
zooals de zonne in ononderbroken loop
haren wijden weg voleindigt, om den vol
genden morgen met verschen moed weder
te beginnen.
Dan wordt het slot van den dag in der
waarheid tot een feestavond van verdien
de rust, omstraald door het stille avond
rood tehuis in den trouwen familiekring
daar wordt het der ziele licht en vroolijk,
zij zal haar vreugdig uitrusten, want zij
heeft de rust van den nacht verdiend.
Zoo vredig en stil als de zonne bachten
den horizon verzinkt, zal ons leven een
maal onderzinken, wanneer de doodes-
sehemer langzaam naderen zal, en de
laatste avond optrektHeer blijf bij ons
want het wil avond worden en reeds heeft
de dag zich geneigd Iedere avond in
het menschenleven met zijne feestelijke
stilte, met zijn avondklokken luiden, met
zijn purperrood aan den hemel zou ons
menschen aan onzen levensavond moeten
herinneren en ons opnieuw voor de ern
stige vraag stellen Zijt ge bereid
Dan legt zich eene heilige godsvrucht over
de ziel die door zoovele dagen van moeite
van zorgen van lijden en strijden nu de
opklarende eeuwigheid tegemoet pilgert
daar verzinkt het leven als een groote
lange dag. Het avondrood trekt op als of
aan den lichtenden horizon in denzonnen
ondergang zich de poort van eene andere
wereld wilde openen. Dus, houd in,
denk op den verganen dag en op vele
die reeds voorbij zijn, haal het verzuimde
in de handen vouwen zich tot het gebed
tot het lijze avondgebed, in berouw in
boete in hoop.
Uit het avondbrood wordt een nieuwe
dag geboren. Ais de zonne voor ons bach
ten de bergen verdwijnt, als zij vast en
zeker neerwaarts spoedt en ten langen
laatst slechts nog een enkelen purper
streep achterlaat, dan straalt zij in eene
andere wereld nieuw op. Het avondrood
wordt tot morgenrood van eenen naken
den dag. Wanneer eenmaal de aardsche
dag verzinkt, wordt ons uit het avond-
purperiicht het morgengloeien van het
eewig gelukkig leven geboren, in eenei
zonneglans die geenen ondergang meer
kent.
De zonne heeft zich bachten de bergen
teruggetrokken en zendt aan de men-,
schenwereld uit de wijde verte eenen af-1
scheidsgroet. Zij heeft hare dagelijksche
baan voleindigd, zooals de menschheid
hare dagelijkschen arbeid. Nu kleurt zich j
de gansche hemel, dat het een gloeien en
een lichten wordt vol heerlijkheid. De
westelijke gezichteinder staat in vlammen
en verreweg verspreidt de purpere vuur-|
schijn zijnen gloed hoe dit licht en vlamt
alsof kort voor het duister de godenwere'd
nog eenmaal in een lichtmeer moest ge-j
doopt worden en als wilde de groote zon
ne vóór haar afscheid, nog eenmaal eene
volheid van stille pracht over de natuur
heengieten. Dit gloeiend avondrood van
eenen aan arbeid rijken dag aan te schou
wen maakt het hart veel gelukkiger dan
het klinkende loon het houdt met de ziel
eene tweespraak, geheimelijk, en laat ze
in het uur van het dagopslui'.en vroolijk
worden. En toch heften slechts weinigen
hun aangezicht en hunne gedachten tot
die heerlijke klaarheid omhoog, die op
den feesta ond het binnenste van den
werkedagmensch met hcmelsche kleuren
en vreugden vervullen zal. De avondklok
ken komen van verre en bij overgeklin-
geld en wenden de gedachten der men-
schenkinderen opwaarts, in dank voor
den ondergaanden dag, in gebed voor cie
bescherming Gods voor de opkomende
nacht. Iedere dag is eene nieuwe gave uit
de hand des eeuwigen Vaders aan ons,
menschen. Over Hem schittert meer nog
dan de zonne aan het firmament,de gees-
teszonne zijner mildheid en goedheid
daarom in dezen glans rustig voortge
bracht en gewerkt, zoolange het dag is
om met vijf talenten die Hij ons gaf, vijf
nieuwe daarbij te veroveren Dat moet
Vrijdag, 19a dezer, heeft de Koning de
beroepsschool bezocht der doofstom
me rs ïe Brugge.
Waarschijnlijk door Margareta van
Constantinopel, in de jaren 12 honderd
gesticht, bestond op Moorslede een gast
huis voor passanten, dat door de geuzen
geplunderd werd in 1566 en totaal ver
woest eenige jaren later. Op raad van
Petrus Simons, bisschop van Yper, zijn
de weggevluchte zusters, na het onge-
weerte, niet meer weergekeerd naar
Moorslede maar vestigden zich binnen
Yper, eerst in de Volstraat op St Pietcrs,
later op St facobskerkhof.
Na 1670 openden zij eene school voor
meisjes en ten jare 1695 gingen zij wo
nen in de Meessenstraat. Omdat hun
klooster merkelijk vermeerderd en verbe
terd werd door hunnen bestuurber Jacob
de Coninck, nam het den naam van
Conincksdal. Op 9 Mei 1783 werd het
klooster afgeschaft door Jozef 11, den
Keizer-Koster van Oostenrijk, en de zus
ters vertrokken op 27 Juni daaropvol
gend. Onder deze was de eigen zuster van
Pastor Verhelst van Moorslede en met
eenige medezusters ging zij naar Moor
slede en zij stichten daar een school-
klooster, op dezelfde gemeente waar hun
orde in vroegere tijden een passanten
huis begong. In die school waren er van
af 1829 zusters, die konden doofstommen
aanleeren en de kapelaan De Haerne, in
onze geschiedenis bekend onder de naam
van Mgr De Haerne, en in Kortrijk heb
bende zijn standbeeld,op wiens voetstuk
te zien staat eene Kloosterzuster met een
doofstom kind, voerde in de jaren 1830
die zusters mede naar Brugge, waar zij
de vermaarde school -'oor doofstommen
in 't gesticht Spermallië begonnen.
Korte na dien wierd bestuurder dier
schooien bleef het ettelijke jaren E. H.
Kanonnik Carton. Deze roemvolle navol
ger van den franschman 1-Abbé de
l'Epëe die de eerste een doofstommen
onderwees, heeft bijzonderen roem opge
daan met het onderwijzen van eene
Oostendsche dochter, die blind was en
doofstom. Daar aan besteed hij menige
jaren. Die dochter was 18 jaar als men ze
naar Brugge bracht en kon maar in het
gevoel en den smaak genot vinden en er
doorgedachten opdoen. Men gaf ze een
zacht bed en goed eten en zij was tevre
den. Het uitgangspunt van haar onder
wijs was het volgende. Kanonnik Carton
deed ze betasten een ringel of O en ge
lukte er in haar te doen verstaan dat dit
verbeelde m Ond. Later deed hij haar twee
ringels betasten, nevens elkaar liggend,
dus uO en deed haar begrijpen dat dit
verbeelde OOg. Later nog, twee ringels
met een bijgezet teeken moesten verbeel
den L'Or... en alzoo voort. In jaren tijds
heeft hij het zoo ver gebracht dat die
blinde-dooi-stomme kon schrijven, met
uitkomende letterteekens, en lezen. Hij
heeft ze totaal onderwezen in den gods
dienst en waarmede hij meest moeite
me.ie gehad heeft, 't was om haar te doen
ZITDAGEN.
D BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
keüjk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den le en 3" Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2e Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aarkondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
De Katholieke Vereenigi au het
Arrondissement Yper, heeft in den Katho
lieken Kring een inlichtingsbureel inge
richt. Dit bureel is open eiken Zaterdag
morgen van 8.30 tot 12 uur. Iedereen is
welgekomen. Wij nemen de gelegenheid
waar om aan elkeen te herinneren, dat de
Heer Volksvertegenwoordiger Brutsaert,
den ln en 3' Zaterdag van elke maand,
zich ter beschikking stelt van al deze die
hem willen raadplegen, in den Katholie
ken Kring, van 9.30 tot 12 uur.
aanveerde dat zij hare zonden moest
biechten. Zij antwoordde, per geschrifte
natuurlijk, steeds hetzelfde Als ik nu
berouw heb over mijn kwaad, waarom
moet ik dat nog bekennen
Priester l'Abbé de l'Epée die de
eerste de doofstommen onderwees en
Kanonnik Carton van Brugge van wiens
werk wij bovenstaande staaltje aanhalen,
zijn nogmaals twee voorbeelden die be
wijzen dat priesters en kloosterlingen
geen dompers zijn
De Lsodevaart vasi den Belgi
schen floer gihottrï werd in gehoor
ontvangen door Paus Pius XI. Dit ge
hoor, gelijk al deze van eenige honder
den personen, geschiedde op volgende
wijze. De 5G0 aanwezigen werden ge
plaatst op vier lijnen, elk van circa 125
personen, in de twee lange zalen genoemd
Hertogenzaal en Koninklijkezaal én die
op elkander volgen. Twee reken mannen
stonden langs de muren en twee, gelijk
loopend met de eerste, waren opgesteld
in de middenruimte der zalen. De Paus,
voorafgegaan van twee soldaten der Zwit-
sersche wacht en vergezeld van den Bel
gischen Ambassadeur en den hoofdbe
stuurder van den Bond, trad voorbij ieder
lijn latende zijnen ring kussen door ieder
bedevaar-Ier, die bij het naderen van den
Paus op den reehteren knie knielde.
ledereen had alzoo gelegenheid om den
Paus aandachüglijk te beschouwen en te
bemerken zijne sneeuwwitte soutaan,
zijnen wijden rooden mantel en rooden
hoed, zijne witte pantoffels met een kruis
in gouden draad versierd en die men
«muil» noemt. Na alzoo ieder bedevaar
der in 't bijzonder gegroet te hebben en
een woordeken aan sommigen, bij voor
keur oude lieden en geheel jonge, toege
stuurd te hebben, nam de H. Vader plaats
op zijnen troon in de Hertogenzaal en al
de aanwezigen naderden tot vóór Hem.
De 120 zijden gildevlaggen vatten post
achter die 500 gelukkigen en de Paus ge
durende de aanspraak, die Hij zoo ge
moedelijk deed, heeft meermalen die
vlaggen, die eigen zijn aan 't Reigisch
Volk met zichtbare belangstelling
bezien.
Dinsdag 16 dezer, wrs het
50 jaar dat Bcrsiadette, aan wie
in 1858 O. L. Vrouw 18 maal versch een
in Lourdes, stierf in 't klooster der zusters
van liefde, te Nevers. In 1925 wierd
Bernadette, die als kloosterzuster noemde
Marie-Bernard, gelukzalig verklaard. Het
eerste wonder, dat door hare tussehen-
komst geschiedde, gebeurde zonder haar
weten, in den hof van 't Kloos'er waar zij
verbleef. Een dame was in 't klooster aan
gekomen, met een kind, dat lam op zijne
beentjes, niet gaan kon. Aan de overste
zegde zij Ik kom van Lourdes, waar ik
gegaan was, om de genezing van mijn
kind te bekomen. Maar ik werd er niet
aanhoord en ik ben overtuigd, moeste
zuster Marie-Bernard mijn kindje aanra
ken, het zoude genezen zijn Daarop
antwoordde de zusterWij mogen haar
dat niet vragen, want het is ons verboden
haar te spreken van al wat in Lourdes ge
beurt of er mede betrekking heeft En
0111 die moeder te voldoen, die er zoo
teleurgesteld van was, zegde de Overste
Wij zullen het anders doen. Zuster
Marie-Bernard is in den hof. Kom mede
met mij, maar gij moogt haar geen w oord
toesturen De overste, met die dame en
haar kind, kwam dus in de hof en voorbij
gaande vóór Zuster Marie-Bernard, die
dan toevallig op een bank zat Zuster,
zegde Moeder op onverschillige wijze,
neem eens dit kind op uwen schoot en
zorg er wel voor, terwijl ik en deze dame
tot t'einden den hof gaan Zuster
Marie-Bernard deed het gewillig, maar
naar enkele stonden, het kind sprong van
haren schoot en liep zijn moeder achter
na. En de zuster, var. niets wetende, riep
ootmoedig en benauwd de Overste toe
Moeder, Moeder, ik kan dat kind geen
meesterHet was gezezen.
De hrJareehting fe Amicns,
van een «goede moordenaar.
In Augustus 1928 vroeg mij Gambler hem
te doopen en ik overhandigde hem een
gebedenboek en een Catechismus. Tot
den 22 Februari 1929 ik betwijfelde zijne
rechtzinnigheid, alhoewel hij steeds aan-