S
Verkiezing Gemeten
KIEZER
STEMT ALLEN
KAMER
SENAAT
CDest ge mat
MORGENLICHT
51e Jaar. - Nummer 19.
30 Centiemen,
Zaterdag ft Mei 1929.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
LStemt voor deze Katholieke Kandidaten die streven voor
Eerbied voor den godsdienst,
De sociaie vrede in 't land,
De gelijkheid van rechten tusschen Vlamingen
en Walen,
De vermindering van lasten,
De vereenvoudiging der taksen en fiscale zegels.
ONDER Nr
voor de Katholieke Lijst
der Burgers Landbouwers
Hendrik Brutsaert,
Hubert Van Elslande,
Robert Lepoutre
Era. Iweins d'Eeckhoutte,
Emiel Desmytter,
Boudewyn Lietaert,
Gilbert IVÏullie,
G. Bruneel de IVIontpellier,
Albert Cappeile.
Rodolf Demyttenaere,
Cyriel Lemahieu,
Jean Pollet,
Hetcfi Dehrabandere,
Joseph Van der IVIersch,
De Yparsehe Bode ès erg in
De sjacheraars
van 't Rerkelijk gezag
Socialistische Proefneming
ook tegen Eet ker-j j~n wat doen nog alle dage de nationa-
Uit de Pers.
Da Fronters en het Katho'iek
Onderwijs
RAAK ANTtUOORD,
Ds Katholieke Vlaamsche
Volkspartij docr den Bisschop
afgekeurd
God verloochenen is Bar
baar worden.De Krasnaja Ga-
zeta, sovietisch dagblad, maakt eeir
verzoekschrift kenbaar, gezonden door
een soviet van oostelijk Siberië naar den
procureur van Kamtchatka: «Bij dezen
vragen wij u de toelating oro onze oude
moei Styngeutt te mogen verwurgen.
Volgens onze wetten moeten de ouderlin
gen om hals gebracht worden en voor
noemde Styngeutt is ziek, kan niet meer
eten en weent gedurig
Franly die het grondbeginsel uit
vond, namelijk het verwekken van elec-
trieken stroom op afstand zonder ge
bruik van overzetdraad en waarop
Marconi den eersten telegraaf zonder
draad steunde, was en is een groot ge-
loovige. Pasteur, die de eerste
serums, namelijk tegen de razernij, ont
dekte, insgelijké, en eindelijk iedereen
weet dat de groote generaal Foeh, die
den oorlog won, een vurige katholiek
was.
"Jnl socialisten, met eéhê roode vlag,
doorwandelden eenige straten van stad...
en nu
Chrisiane Liefdadigheid
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in bet Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. CASIEP.)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 11 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
ZITDAGEN.
D BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
"s morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den le en 3e Zaterdag der
maand, van 91/2 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2" Zaterdag der
maand, van 9 y2 tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
Arrondissement YPER-POPERINGHE
Arrondissement KORTRIJK-YPER
WERKELIJKE KANDIDATEN
ui! tredend Volksvertegenwoor
diger, Geneesheer en Gemeen
teraadslid te Poperinghe.
Landbouwer te Wervik.
P.oyla iaal Raadslid Schepen
te Waasten.
PLAATS VER VA NGERS
VOud-Strijder te Brielen.
Landbouwer Gemeenteraads
lid te Poperinghe.
Landbouwer, te Poelcapelle.
WERKELIJKE KANDIDATEN
uittredend Sena'or. Landbouwer
en Veearts te Dottenijs.
gewezen Senator te Kemmel.
Nijveraar, Gemeenteraadslid te
Meenen.
Landbouwer en Handelaar te
GheJuwe.
PL A A TSVER VANGERS
Landbouwer Schepen te Yper.
Brouwer.Provinciaal Raadslid
te Moeskroen.
Landbouwer.Provinciaal Raads
lid Burgemeest., Dessclghem.
Advokaat-Pleitbezorger te Yper.
bevat in de encycliek «Rerum Novarum»,
aankleven. Maar is dit ook geen grond
beginsel en mogelijks wel het eerste, dat
de Katholieke sociale organisa
tie, om Kathoiiak te zijn, moet
staan onder de leiding en
de gehoorzaamheid der Bis
schoppen Staat gij daar
onder, nationalisten
Zeg, Ypersche Bode, geen verwarrings-
politiek, hé
de war! Twee artikels onder dezelf-
voor knechten van de Katholieke partij,
die ze gebruikt, zegt nog eens gij, om u
in bekoring te leiden tot dat gij uw ge
loof zoudet afzweren.
Zweer uw geloof niet af blijf in de
jen titel Kiezing en Geweten: Een op Kerk van Christus, als gehoorzaam kind
Ie eerste bladzijde en een tweede in een 'en zoo zult ge bewijzen, dat ook voor u
lijvoegselMoet dat artikel waarin De 'geldt Vlaandren voor Chris-
'opennghenaar bewijst dat men in ge-jus.
(eten voor de nationalisten niet mag1
Hemmen, op hun maag liggen
Twee theologanten staan op de bres.
)e eerste schijnt echter niet goed te huis
Nog een artikel in de Ypersche Bode
om te bewijzen dat de Nationalisten de
beste Katholieken zijn. De anderen, al
len, zijn franskiljonsche katholieken.
En zij Hollandskiljonsche misschien
Doch we zullen maar niet schelden en
doen wat de nationalisten beloofd hebben
en nooit gedaan.
De Ypersche Bode schrijft: De ge
hoorzaamste onderdanen van hunne
doorluchtige Hoogweerdigheden de Bis
schoppen zijn immer de overtuigste Vla
mingen geweest». Daar over akkoord
Viaamsch en Katholiek zijn steeds syno-
nyme, gelijkbeduidend, geweest en wij
zouden er mogen bijvoegen Een recht
geaard vlaming gaat altijd recht door
zee.
Nu volgt in de Ypersche Bode Niet
van onzen kant wordt het bisschoppelijk
gezag bedreigd Naar onze beste krach
ten streven wij er naar, hun te gehoor
zamen, hoe pijnlijk dit ons ook soms
vallen moge. Kunnen onze tegenstrevers
dit van zich getuigen Met dezelfde
rechtzinnigheid We weten het wel, men
tracht ons bij de geestelijke overheid
verdacht te maken. Men sticht wantrou
wen tegen over onze werkingsomniige
priesters en geestelijken zijn tegen ons
gekant. Des niet te min verklaren we
hier in alle eerlijkheid Dat we oprechte
Katholieken willen zijn en onderdanige
zonen van onze Kerkelijke overheid wil
len blijven. "We wéten het genoeg: Nie
mand zal voor ons bij de hoogere over
heid ten beste spreken. Onze stem kan
moeilijk zoo hoog doordringen
Bravo, Ypersche Bode, dus ge wilt aan
de Bisschoppen gehoorzamen Geen
nood, uw stem zal zoo hooge doordrin
gen, als ge klaar en duidelijk wilt spre
ken. Schrijft of zegt aan hunne doorluch
tige Hoogweerdigheden dat gs wilt
en zult do - rs wat zij u zeggen,
en 't vraagstuk is opgelost
God en Vlaanderen ten bate.
Missen is menschelijk zich onderwer
pen is iets goddelijks, doch God zal u
helpen, als ge het wel meent.
pelijke goedkeuring hebben. Wel heb ik
een woord van dank gestuurd voor de
betuiging van godsdienstige gevoelens
mij van hunnentwege in eén brief uitge
drukt. Doch verre van hun optreden met
éen afzonderlijke lijst goed te keuren,
dan van het licht, want hunne werken
waren slecht. Dat werpt eene dompige
zwoele atmospheer over de nachttijd uit.
Nu stijgt de zonne weder omhoog. Het is
als wilde zij alle de booze geesten met
hare lichtstralen als met evenzooveel
kan ik niet anders doen dan zulks betreu- pijlen verjagen. De aarde is als verjongd
ren en afkeuren, zooals ik het overigens en de menschen gaan met nieuwe lust
in een privaat schrijven mede gedeeld tot voortbrengen aan het dagwerk. Deden
heb. zij het maar niet gedachtenloos.
Dat optreden buitetr en tegen het j Deze kent den rijkdom en het geluk
kader der katholieke groepeeringen is des van eenen nieuwen dag niet die hem niet
te meer te betreuren, daar het geschiedt (van de morgenvroegte uit overschouwt.
in feite, zooals het blijkt uit hunnen brief
van 14 Februari 1929 als uiting van
Viaamsch nationalisme,, in strijd met de
onderrichtingen d:er Belgische Bisschop
pen in 1923 en opeen oogenblik waarop
tegen de vast aaneengesloten rangen der
tegenstrevers het onverdeeld samengaan
van alle katholieke krachten meer dan
ooit noodzakkeiijk is.
De katholieken in Limburg weten dus
waaraan zich te houden. Ze zullen hun
kiezerspiicht volbrengen naar het verlan
gen van hun geestelijken Opperherder en
dus niet hunne stem geven aan scheur
makers.
Deerlijke mislukking.
De socialisten gaan voort met te bewe
ren dat de Staat beter dan wie ook den
verbruiker dient, en dat men handel en
nijverheid in handen van den Staat zou
moeten overleveren. Zij noemen dat
étatiseeren
Doch de 'socialisten zwijgen als een
graf over de proefneming die, in België,
door de diensten van de Bevoorrading
gedaan werd. De rekening van de bevoor
rading sloot met een tekort van 785 mil
joen dit verlies trof al de departementen,
uitgenomen dit van den suiker, waar het
toen niet moeilijk was van geld te verdie
nen. Er werd verloren 67 miljoen op het
vieesch, 11 miljoen op de koel- en
vriesinstellingen, 400 miljoen op de
ibidem, 84 miljoen op het vee en de aard
appelen, 3 miljoen op het nationaal kos
tuum, 10 miljoen op de binnenvaart. De
intercommunals verloren 40 miljoen,
enzoovoorts.
Theologant nummer twee heeft met de
veroordeeling van 't nationalisme geen
nonderscheidingen en 't is wellicht daar-vrede en wil bewijzen, dat de Bisschop
in: dat de tweede hem ter hulp springt. pen het nationalisme niet hebben veroor
Maar mensch toch, schrijver van num-jdeeld Dat is nu een slimmerik, die ook
ie: één, hoe kunt ge toch vragen dat in al S' Thomas er bij brengt. Zou die
Ie Poperinghenaar de artikels zouden mensch latijn kennen Hij zou misschien
nderteekend worden Begin daar eens kunnen eens probeeren om den tekst te
:!ve mede en spreek dan. j vertalen, die we voor veertien dagen hier
Voor theologant nummer één, beeft afgedrukt hebben. In alle geval riskiert
ihrijver van 't artikel in De Poperinghe-j hiJ een onderscheidingske maar 't komt
aar een zonde tegen den H. Geest op ongelukkig voor hem, niet te pas.
ijn geweten. Een theologant in de ze- 't Gaat hier niet over dogmas of ge
teer dus Hij zal niet twisten over de loofspunten, noch over wat het nationa
Loordeeling van 't nationalisme Mis- lisme is in zijn wezen wij hebben het
liien niets er over te zeggen, man 't Is vroeger reeds klaar genoeg gezegd, het
er; zoo klaar of het zonlicht dat de gaat over de
schoppen van Belgie het nationalismeKerk. En de Bisschoppen hebben het
bben veroordeeld, en nooit er van iets Hecht, meer nog, de plicht hunne geloovi-
bben ingetrokken, zooals het genoeg gen af te houden van alle wegen, waarop
ijkt uit een laatste schrijven van den ize zouden verdwaald geraken. Zoo werd
sschop van Luik, dat wij verder zullen (het nationalisme veroordeeld als eene
irukken. Indien nu, zoo als die zelfdewerking, als pogingen (molimina) tegen
G igant beweert, priesters de nationa- de eenheid van het vaderland gericht. En
ten intiem steunen en aanmoedigen, j inderdaad die werking komt ons vlaam-
to:: in geweten wel'doen fren te vragen j-sche volk en den Katholieken godsdienst
|t zij eens den brief van de Bisschoppen ten kwade.
roden herlezeh. En indien hij mag roe- We zullen maar op godsdienstig terrein
In in 't geweten van andere menschen, blijven, aangezien we met een theologant
Pgen wij dat misschien ook wel eens te doen hebben
jf»t zouden die priesters, die bestaan Wilden niet wijsneuzen van studenten
K". .ie Ypersche Bode, hun geweten in de zuiver-godsdienstige beweging van
N brengen met deze klare tale van onze den Eucharistischen Kruistocht" lam leg-
«sschoppen gen, omdat die beweging volgens hun
'nnemus sacerdotes et clericos om- jongensverstand zou afbreuk doen aan
T qui, quod Deus avertat, aperte vel hun viaarnsch-zijn
date eidem favere praesumerent, quod Wilden niet hoog-studenten de missië-
~<uieria gravi centra legitimam aucto- actië in handen hebben, opdat ze, onder
Ük:n, etiam ecclesiasticam, inobedien- hunne hoede niet zoude afwijken van
Je uv rebetlionis reos sese constitue- 't vlaamsch-zijn
ïïi*
j En wie draagt de schuld, dat alle eer-
|y wil zeggen Wij verwittigen bied voor gelijk welk rechtmatig gezag,
'la priesters en geestelijken, 0ok voor het Kerklijk, bij zooveel jonk-
fa, wat God moge verhoed ?n, heden te niete gaat Herlees maar eens
Mij in 't openbaar 't zij in 't het smaadschrift in de Schelde versche-
I®heim, het nationalisme zou- nen, tegen den Bisschop van Gent, en de
Jan voorstaan, dat zij zich lage, ook niet onderteekende aanvallen
*>uden £W 4AR PL3CHTIG rria- van een onbekenden Kerkdijken hoo-
®h aan ongehoorzaamheid gen hoogwaardigheidsbekleeder tegen
jh opstand, tegsn 't rechtma- den Bisschop van Brugge.
I listen met het inrichten van hunne svndi-
M zult ons niet wijs maken, Ypersche kalen, die ze nevens en noodzakelijk
Ke. Jat priesters zoo ieis doen. Wat j tegen de Christene organisaties stellen?
Rer eerbied voor onze priesters, num- j Men zou nochtans denken dat de Paus
- Ge hebt het recht niet zoo te zelve klaar en duidelijk genoeg heeft
•"-tien even min moogt ge de ande- gesproken. Zeker, beweren de nationalis-
-- zegt gij, tegen u zijn, uitschelden ten ook al dat zij de grondbeginselen.
Uit het kiesblad van de Christene
Volkspartij van het arrondissement Brus
sel, knippen wij wat volgt:
De Fronters beweren dat zij evengoed
als wie ook de belangen der katholieke
bevolking behartigen.
Laten we eens nagaan wat daarvan
zooal waar is.
In de Kamerzitting van 22 Februari
1928 moest een krediet van vijf millioen
gestemd worden voor de Katholieke Hoo
geschool van Leuven.
Welnu, de Fronters: Declercq, Van
Opdenbosch, Van Severen, Vos en Bu
taye, onthielden zich.
Dus hunne leuze is zooals deze van
socialisten en liberalen NIETS voor de
Katholieke Hoogeschool, die nochtans,
zooals iedereen weet, zoo 'n groote dien
sten bewijst aan land en volk en waar de
studenten weldra volledige Vlaamsche
studiën zullen kunnen doen.
Te Denderleeuw stemden de Fronters,
om zich te wreken, tegen de benoeming
van den burgemeester, als één man tegen
de vernieuwing van het schoolkontrakt
weigerden aldus de toelagen aan het vrij
katholiek onderwijs.
Deze houding zoo verklaarden zij,
werd hun opgelegd door den Algemeenen
Raad der Frontpartij.
Dus, de Fronters zijn de vijanden van
het Katholiek onderwijs.
De socialisten hebben in de Kamer ge
pleit ten voordeele van een nieuwe pere
quatie der staatswedden, natuurlijk uit
kiesbelang.
M. R. De Bruyne stelt in Het Volk
de socialistische demagogie als volgt aan
de kaak
In de vorige regeering zaten vier socia
listische ministers. En M. Anseele was
minister van spoorwegen.
M. Anseele verloochende de Staatsex-
P'oita.tic van Spoorwegen, en Pr.
Bruyn verklaarde bij de laatste bespre
king der begrooting van dat département
dat het personeel niet meer zou willen te
rugkeeren tot het vorig regiem. Veroor
deeling dus van een socialistisch beginsel
of verloochening van een stuk uit 't eco
nomisch programma van de socialisten.
Is de perequatie van 16 December 1927
zoo slecht geweest als de interpellanten
van Dinsdag hebben beweerd, dan moe
ten ze zich in de eerste plaats keeren naar
hunne partijgenooten: MM.Anseele, Van-
dervelde, Huysmans en Wauters
Er is erger.
Als minister van Spoorwegen heeft M.
Anseele heel het socialistisch Nationaal
Syndikaat ontzenuwd. Hij deed beloften
met de vleet, 't Werd hem dezer dagen
te Mechelen, waar hij spreken zou voor
hen personeel van 't arsenaal, streng her
innerd.
In strijd met zijne beloften werden dui-
zende spoorwegagenten, waaronder vele
oud-strijders en oorlogsverminkten, af
gezet. Opdat ze zelf ontslag zouden ne
men als voorloopige werklieden, werd
door M. Anseele eene afdankingsvergoe-
ding ingevoerd. Velen dergenen die zich
daaraan lieten verlokken, hebben er later
veel spijt van gehad. Intusschen had Mi
nister Anseele met hen geen last meer.
Dat alles zijn slaande feiten. Het per
soneel der openbare besturen vergeet dat
niet. En 'k herhaal het hier nogmaals de
socialisten uit de vorige regeering - M.
Anseele vooral - zijn uitmuntende propa
gandisten geweest van de Christene orga-
In Limburg is er voorde Wetgevende
Kiezingen eene lijst welke de ndaiu'
draagt Katholieke Vlaamsche Volks
partij Er werd uitgestrooid dat die lijst
de goedkeuring draagt van Z. D. H. Mgr
den Bisschop van Luik. Mgr. Kerkhots
heeft zich verhaast dat nieuws te logen
straffen met volgenden brief, die tevens
de afkeuring is van de zoogezegde Ka
tholieke Vlaamsche Volkspartij
Reeds had ik in zekere dagbladen uit
Limburg die zonderlinge tijding gelezen'
als zou de lijst der zoogezegde Katho
lieke Volkspartij in Limburg bisschop
Iedere versch ogstijgende morgen brengt
ons de vreugdige uitnoodiging om het
nogmaals toegereikte Godsgeschenk van
den tijd met trouwen dank en wijze be
nuttiging aan te nemen. Uit de enkele
dagen voegt zich geleidelijk het leven
tezamen zooals uit de bladen het boek,
bladzijde aan bladzijde, blad voor blad.
Hoe beloftenvol ligt ze voor ons, de na
tuur uit den sluimer ontwaakt, met de
dauwdruppelen nog aan halm en struik
waaruit de zonneschijn reeds weerlicht.
Daar spreekt alles luide van ontwaakte
leven, van ontwaakte kracht, van ont
waakt geluk. Des Scheppers lofliederen
stijgen ten hemel op en een dankhymne
voor de weder belevendigde hoop nieu
we, jonge dag het nieuw groenend hopen,
's Morgens ontwaakt alle geesteskracht.
Dit is het uur van het ontwaken in de
altijddurende levensvreugde der mensch-
heid. Wie niets daarvan speurt, hij voor
wie geen zulk heilig helder uur komt,
door het morgenrood doorgloeid, die hem
tot krachtvol voortbrengen weer moed en
vuur schenkt, deze leeft onverschillig in
den dag en heeft, aldus van hem ook niets
te verhopen. Over hem waait geen bele-
vendigende adem. Den nieuwen dag
moeten wij in bezit nemen Hebt gij
den morgen geboden en aan het morgen
rood zijne plaats getoond Wat is dat,
den morgen gebieden Dat is meester
van den tijd worden, tot den gever aller
dagen dankbaar omhoogblikken, hem de
naderende dagarbeid toewijden «Ik
wijde alle mijne werken den Koning
ze onder zijne bescherming stellen en in
innig krachtig gebed zijnen vaderzegen
voor den beginnendën dag afsmeëken.
De morgen zoo zegt het boek Job
verder, is gelijk de zegel die op het was
gedrukt wordt». De nacht drukt geene
zegels op want zij is dadenlooze rust, be-
krachting, herstelling. Daar is alles vorm
loos en uitgestompt, geene klare gedach
ten, maar slappe uitspanning. Nu komt
de morgen van eenen jongen dag.
Alle onze levensdagen bekomen, door
de wijze waarop wij ze veivullen, hunnen
vasten schijn. Wij drukken onze zegels
daarop. Deze zegel moet den naamtrek
van God bevatten dien wij dienen willen
Alles mijnen God ter eerevan de
morgenvroegte tot de nacht. Dan gaat de
gedachte aan God voor ons leven niet,
verloren, dat K] bezegeld heeft, ?n jn
zijnen heiligen riaarii worden 2Ü? Urérï
gevuld, alle werken volbracht, alle kruis
wegen gegaan. Wat in God bezegeld is
behoud, durende waarde, eeuwigheids
waarde. Wat in Gods naam begint gaat
ook in Gods naam verder en uit.
Hebt gij het morgenrood zijne plaats
getoond Wat moet het doen wanneer
hem zijne plaats getoond is De morgen
vat dan, zoo zegt ons bijbelsch vers, de
uiteinden der aarde, schudt alle godde
loosheid uit, reinigt de wereld van de
zonden der nacht. Zooals een man zijnen
rok buitendraagt, hem aan de uiteinden
vat en uitschudt tot dat alle stof wegge
vlogen is. Dat is Gods werk bij iederen
nieuwen morgen. Hij legt zijnen hand op
de wereldkogel schudt de donkerten der
nacht af en zendt nieuw licht, leven en
kracht.
Ontwaakt zijn heet leven, werken, ent
wat voortbrengen den komenden dag in
moeizame arbeid zoo inrichten, dat men
niet te wenschen heeft deze bladzijde uit
het levensboek te scheuren zoodat ze veel
meer met ernstige daden beschreven wor
de, dat ze volgeldige waarde behoude en
zich later ook als waardig "an het geheel
leven vertoone. Maar geenen dag verlie
zen, geenen in kleinigheden verspillen die
doelloos zijn, maar iedere uur benuttigen
n wegende schatting. Den dag «plukken»
zoo de ouden zegden, rijpe vrucht des
avonds gewonnen hebben die bevochtigd
wordt met het zweet van het dagwerk.
Het leven is veel te kostbaar als dat
iemand ook slechts eenen dag dat leefde
wat geen leven was. Om dat te voorko
zicht voelt en ze dan ziet stijgen zooals
aan de hemeltente de zonne stijgt. Laat
ze maar zinken wanneer aan 't westen de
laatste gloed verzinkt. Zij wordt hem met
het morgenrood wedergeborennieuwe
kracht, nieuw vuur, nieuw geluk.
Te vsel Partner» In 't jaar 1928
telde men in Stiermarken één heelmeester
voor 930 inwoners, in Beneden-Oosten
rijk één voor 560, in Weeneti ëén voor
420 en in Burgenland één voor 117 Niet
te verwonderen dat er daar armoede
heerscht onder de dokters.
In de nationale lijkplechtigheden van
Foch, in den stoet van den Etoile
naar O. L. Vrouw kerk, droeg men een
processië-kruis voorafgaande de kardina
len, die aan den stoet deelnamen. De
fransche regeermg had dit willen niet
toestaan, maar de weduwe van den maar
schalk antwoordde beslistHet kruis
moet er aanwezig zijn of ik weiger voor
mijnen man alle huldbetoon, buiten de
kerk.
«S
In 't fransch dorp Mialas, óp 11 kilo
meters van Severac, woont er nog ééne
familië en ze telt vier personen.
Met den eersten Mei, hebben de
Communisten in Brussel ook ma
nifestatie gehouden. Volgens de Dra-
peRu Rouge v ze warén 3.000 in getal,
volgens de Peuple 350. Over vijf
tig jaar schreef men somwijlen I
nisaties van 't personeel der openbare
diensten. j men daartoe brengt een frissche vroolijke
Afoest ik van ironie houden, dan zou, dagbegin alles bij. De waarlijk groote
k zeggen dat het Christeh Syndikaat van gebeurtenissen, gedachten, besluitselen,
S. P. T. T. en L. op zijn grootste feest- daden schieten in de morgenvroegte op
betooging van heden Zaterdagen Zondag gelijk de eerste stralen van het morgen-
te Ledeberg en Gent, zeker dankbaarrood aan den oostenlijken hemel,
oud-minister Anseele zal indachtig zijn. Nu geldt het deze sterke, fiere morgen-
kracht zoo lange mogelijk vast te houden,
de veerkracht van den geest te bewaren
de vreugdige spankracht spijts de arbeid
niet te snel in te boeten. Voor hem wiens
gedachten en daden met de zonne gelij
ken tred houden, werkt iedere dag als
een ononderbroken morgen. Wat de
wijzer op de klok of de menschen hem
ook zeggen van verloopen tijd, is gansch
Hebt i:i den m rgni geboden en aan
het morgenrood zijne fin its ge oo< d
lob. 38. 12.
Een lichtende morgen trekt over de
verschontwaakte aarde heen. Het is alsof
bij iederen nieuwen morgen ons nieuw
leven geschonken, tijd en aarde en hunne bijzaak zijn kracht vertoont te mïddage
goederen ons opnieuw gegeven werden, nog de morgenzonne en de morgentrisch-
De avond en de nacht huilen vele daden heid onverbruikt. Hij blijft wakkeren
en wandaden der menschen in den dich- laat de slaperigheid over hem geen baas
ten siuier hunner duisternis, dingen die worden. Gelukkig wie's morgens zulken
het licht niet verdragen kunnen De zonopgang in zijn binnenste speurt, wie
menschen hielden van de duisternis meer nieuw licht en léven, nieuwe warmte in
In de oude sfocmmachierten
de stoom duwt op de plaat van den pis
ton, nu van links naar rechts, dan van
rechts naar links en iedermaal dat de
piston weg en weer gaat, doet het wie!
der machien een toer. Een verbetering
was het vervangen van den piston door
een schroefrad of turbine, dat is een
wiel voorzien op den buitenrand van
openingen met schuinsch vlak, zooal s in
de vlerken? der windmolens. De stoom
blaast op die schuinsche vlakken en het
wiel draait. Tot nu toe had men schepen
met turbinen, en nu verveerdigt men in
Engeland, voor den ijzerweg Londen-
Schotland, locomotieven met schroefrad.
Dit rad is klein en draait 28 tot 30 dui
zend toeren in de minuut, dat is 500 toe
ren in eene second en verwekt eene
kracht van 2.000 peerden.
Volgens de Bien Public» zijn er in de
wereld 15.700 hospitalen en 135.CCO lie
den, die er het werk begaan. Verders zijn
er 140.OCO instellingen, die de ongeiukki-
gen ten huize bijstaan. Vergelijk dit bij
den toestand van de wereld, als C. O. H.
als Zaligmaker er verscheen Dan be
stond geen één hospitaal, geen één wee-
zengesticht, geen toevluchtoorden voor
oude menschen. Overal heerschte ikzucht
zoo ver gedreven, dat het als eene
schande aanzien werd, een ongelukkigen
bij te staan.
In Duitsciiland moest eene commissie
n den Reichdag beslissen over het at-
schaffen van de doodstraf, 't Werd
verworpen en wie er tegen gekant was,
waren de Communisten.
Er is nu spraak van een vaartuig !e
benuttigen, dat in 5 minuten cien
afstand Douv.- es-GaSais afleg
gen zou. Het is gedoopt onderden naam
an schip-vuurpiji en zoude moeten
eene snelheid verwezenlijken van 386km.
per uur. Zal het mogelijk wezen Che
lo sa Wie weet het, zegt de italiaan
der. Eertijds de sr.eüe véaraigfn liepen
20 knopen d.i. 20x 1.650m. 33.000 m.