K IE ZE R S 'S ZONDAGS Provinciale Verkiezingen op 9 Juni 1929. Bloemlezing uit de Pers. 51e Jaar. - Nummer 20. 30 Centiemen. Zaterdag 18 Mei 1929. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper Stemt alien voor de Kandidaten der Katholieke Lijst der Burgers en Landbouwers. Rond het vervaischte dokument. ijd IJpctscljc iloll> ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 fr. Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel. ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND: 25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j. casier) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden worden. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. ZITDAGEN. Dr BRUTSAERT, Kamerlid, is spre- kelijk voor iedereen: Te POPERINGHE, in zijn huis, 's morgens, den Maandag en Vrijdag. Te YPER, den le en 3e Zaterdag der maand, van 9 y2 tot 12 uur, in den Katholieken Kring. Te WERVICK, den 2' Zaterdag der maand, van 9 y2 tot 12 uur, in Het Kapitel Stemt voor de Katholieke Kandidaten die streven voor: EERBIED VOOR DEN GODSDIENST, DE SOCIALE VREDE IN 'T LAND, DE GELIJKHEID VAN RECHTEN TUSSCHEN VLAMINGEN EN WALEN, VERMINDERING VAN LASTEN, DE VEREENVOUDIGING DER TAKSEN EN FISCALE ZEGELS. STEMT ALLEN voor de KATHOLIEKE LIJST onder Nr O der Burgers en Landbouwers Arrondissement YPER-POPERINGHE Arrondissement KORTR1JK-YPER KAMER SENAAT WERKELIJKE KANDIDATEN Hendrik Brutsnert, uittredend Volksvertegenwoor diger, Geneesheer en Gemeen teraadslid te Poperinghe Hubert Van Elslande, Landbouwer te Wervick. Robert Lepoutre, Provinciaal Raadslid Schepen te Waasten. i PLAATSVERVANGERS Ernest Iweins d'Eeckhoutte, Oud-Strijder te Brielcn. Emiel Desmytter, Landbouwer Gemeenteraads lid te Poperinghe. Boudewijn Lietaert, Landbouwer te Poelcapelle. WERKELIJKE KANDIDATEN Gilbert Mullie, uittredend Senator, Landbouwer en Veearts te Dottenijs, G. Bruneel de Montpellier, gewezen Senator te Ivemniel. Albert Cappelle, Nijveraar, Gemeenteraadslid te Meenen. Rudolf Demyttenaere,. Landbouwer en Handelaar te Gheluwe. PLAATSVERVANGERS Cyriel Lemahieu, Landbouwer Schepen te Yper. Jan Pollet, Brouwer Provinciaal Raadslid te Moescroen. Henri Debrabandere, Landbouwer, Provinciaal Raads lid Burgemeester, Desselghem. Joseph Van der Mersch, Advokaat-Pleitbezorger te Yper. -«O»- A.. DISTRICT YPER- WERVICK-PASSCHENDAELE B. - DISTRICT POPERINGHE- ROUSBRUGGE-MEESSEN. Karei Bostyn, landbouwer en 1. Robert Lepoutre, uittr. provinci- schepen, Zillebeke. aalraadslid en schepen, Waasten. 2. Valere Seys, nijveraar en gewe- j 2. Wilfried Van Eecke, notaris. Po zen gemeenteraadslid, Yper. j peringhe. 3. Alphonse Talpe, lanbouwer, Ghe-3. Georges Dejonghe, Burgemeester luwe. 4. Robert Dumortier, brouwer. Ko men. 5. Remi Pecceu, landbouwer en bur gemeester, Zuidschote. en landbouwer, Watou. De Zondag is een zonnedag, een dag van de zon, niet van de vergoodde of verafgoodde zon van de oude tijden, maar van onze zon den Christus, God, die bet licht is en de warmte van ons leven. Wij christenen, wij wijden Hem dien dag toe gelijk onze heidensche voor vaderen dien dag toewijdden aan den zonnegod. Wij hebben er dus al iets be ters op gevonden. Wij vieren hem ook nog ter indachtigheid aan den rustedag die God heeft schijnen te willen nemen na de zesdaagsche schepping, niet dat God vermoeid was van het scheppen, maar omdat Hij wilde aan de menschen toonen dat ze zes dagen mogen werken maar dat ze den zevenden dag het li chaam van menschen en dieren moesten laten rust genieten. De dag door God aangewezen was de Sabbat of de Zater dag en 't is onder de Joden en een tijd lang onder de christenen de Sabbat ge bleven. Maar dan hebben de Oversten der H. Kerk den Sabbatdag veranderd in den Zondag ter herinnering aan de ver rijzenis van Christus die des Zondags morgens plaats nam en aan de nederda- ling van den H. Geest over de apostelen die ook op eenen Zondag, den Zondag van Pinksteren geschiedde. En 't is se dertdien den Zondag gebleven. Dat is nu een beetje les in den cate chismus en 'k zal nog een beetje alzoo voortdoen tot spijt van die 't benijdt. We moeten den Zondag vieren, den Zondag en alle andere geboden feestda gen, op twee manieren of liever met iets te doen en iets te laten. Wat moeten wij doen ons begeven tot godsdienstigheid; en wat moeten wij laten alle slavelijke ambachten en werken. Het eene gebod is hier de reden van 't andere wij moeten ophouden van werken om ons te kunnen begeven tot godsdienstigheid. Wie den heelen dag werkt kan onmogelijk naar de mis, naar 't lof en 't sermoen gaan. Het eene belet het andere. Wij moeten dus eerst en vooral ons lichaam laten rusten. Daarom worden alleen slavelijke werken of de ambachten verboden te weten zulke werken die vroeger door de slaven verricht werden, vandaar den naam slafelijk. Men kan ze gemakkelijk hieraan herkennen, dat het lichaam er meer deel aan heeft dan de geest. De andere werken waarin de geest de bovenhand heeft zijn vrije werken en werden vroegertijd verricht door de vrije menschen. Tot de eerste soort behoorcn timmeren, smeden, metsen, bakken enz., tot de tweede: lezen, schrijven, studee- ren, teekenen. Dat gebod of liever dat verbod werd vroeger door de Joden zeer streng on derhouden, wij lezen in den bijbei van eenen -man die met den dood gestraft werd omdat hij op den Sabbat hout ging rapen en we zien of liever we hooren in 't nieuw Testament de ouderen des volks de Farizeeën en de schriftgeleerden er een verwijtsel van maken tegen den Za ligmaker dat hij het aandurit den Sabbat te schenden met te genezen op dien dag. Christus antwoordt hun ook gevat met te zeggen dat men op den Sabbat mag goed doen en dat er voor God geen Sabbat bestaat. God is de heer ook van den Sab bat en dat als uw huis brandt op eenen Sabbat gij 't niet moet laten branden tot 's a derendaags eer gij het bluscht. Maar de Joden zouden geen stroo van den grond geraapt hebben op den Sabbat, j Dit verbod wordt nu nog zeer streijg onderhouden in fanatiek protestantsclje landen zooals bijvoorbeeld in 't Noorden van Schotland. Dat is geen rusten meer dat is de dood Als ge ievers zijt op 'nqn Zondag ge moet er blijven om de goede reden dat ge er niet weg kunt, er rijden geen treinen, er wordt niet alleenlijk niet gewerkt, maar ook niet gekookt, niet ge speeld, geen spel van den grond geraapt, 't Is om erbij 't water te krijgen van de doodelijke verveling als men zoo onvoor ziens op 'nen Zondag aangeland komt in een van die presbyteriaansche dorpen. In onze landen tot voor den oorlog werd dit goddelijk en kerkelijk gebod nog goed onderhouden. De menschen meenden, en met recht, dat zondagwerk verarmt en niet kan gezegend zijn. Maar met den oorlog heeit dit voorschrift met zooveel andere een gevoelige knak ge kregen. Onze landsche bevolking is ge vlucht naar den franschen gevoJtairiaans- seerden buiten, daar hebben ze 't slecht voorbeeld gezien en voorbeelden trekken! Zeg gij nu maar dat men 's Zondags niet moet en niet mag werken, 't Zijn woorden in den wind. Ze zullen eromme doen en den Maandag drinken en den Zondag werken. Menigeen die geheel de week gewrocht heeft in de Noord-fransche fa brieken komt den Zaterdag thuis en be boert zijn loopken land bachten zijn huis op den Zondag, 'k En kan niet anders, zegt hij, jammaar vroeger kon men ook niet anders en men wrocht niet des Zon dags of liever men kon vroeger anders omdat de menschen zoo niet bezeten waren met den duivel van het geld. Het tweede wat men moet doen is zich begeven tot godsdienstigheid. Hier is het al even treurig mede gesteld. Er zijn God dank nog menschen en vele menschen jdie 't weten en die 't beoefenen dat nten 's Zondags naar de mis moet gaan, een geheele mis hooren, dat men ook dient, in sermoenen, vespers, "lóf of'andere kerke lijke diensten tegenwoordig te zijn. In stad gaan de menschen nog naar 't lof de vespers zijn geheel uit de mode en de mode heerscht ontegensprekelijk. Op den buiten gaan de lieden nog naar vespers en lof. De doodsvijand van het zondag- vieren is het sport. Alle zondagen mor gen en namiddag, zijn ingenomen door sport. Men moet al vroeg weg met het traditioneel valiesje naar den trein voor een football-match hier of ginder en men geeft de mis eraan 's namiddags 't zelfde liedje, match alhier en match aldaar en het jong element wordt al stillekens of liever geweldig met 'n keer van de kerk en de goddelijke diensten verwijderd, er aan ontwend. Ik heb in mijn gebuurte eene kerk en een football-pleinEiken Zondag hoor ik het vergeefsch geklaag der klokken op de ijdele lucht, de kerk blijft ledig en eiken Zondag ook hoor ik bij duizenden stemmen van op het plein roepen, schreeuwen en tieren, somtijds lijk een oorkaan, somtijds lijk wilde die ren altijd al even wild en onbeschaafd. Neen op een footballpiein leert men niet wat men in de kerk zou kunnen ieeren. De godsdienst heeft plaats gemaakt voor het heidensch spel op zijne beurt zal het spel plaatse maken voor wildemans bal dadigheid. Ik ben niet van zin een filippique te schrijven tegen het sport. Dat is reeds zoo dikwijls gedaan geweest en zonder eenige winst. De tijden zijn nu eenmaal heidensch, de wind waait uit het hei densch gat. Maar 't moest mij van het hart hoe jammer het is voor een volk dat zijn godsdienst verlaat om het spel aan te hangen. Dat deed het oude Rome ook en wat blijft er nog over van het oude Rome met al zijne machten grootheid. De gods dienst integendeel zal en moet blijven bestaan is 't hier niet 't zal eiders zijn maar wee ons als 't moet elders zijn. De Frantparlij en de Eoersn. Aan het kiesblad van de Christen Volkspartij van het arrondissement Brus sel ontleenen we nog wat volgt Wat de Fronters deden voor de Boeren? Net zooveel als de liberalen en de socialisten samen glad niets Nochtans zijn ook zij tuk op boeren- steminen. Dat zij niets deden voor de boeren, moet zelfs Bert D'Haese een hunner groote leiders bekennen. Lezen wij immers niet in De West-Viaming het orgaan der West-Vlaamsche nationalisten, van de hand van Bert D'Haese zelf, wat volgt Ons voik is te veel onzelfstandig. De boer. die zijn stoffelijke belangen in den Belgischen Boerenbond verdedigt vindt, volgt ook op politiek gebied de leiders van den Belgischen Boerenbond. En ten slotte heeft bij gelijk, want zoo wij geen belang gaan stellen in de piantaardappe- ien en in de chemiek, die voor onze boeren belang hebben, is 't een bewijs, dat wij nog geen volledige nationalisten zijn Het goede voornemen is er Maar brengen zij het ten uitvoer Dat is wat anders Inderdaad. In Mei 1927, in Juni 1928 en in Maart 1929, stemden zij met groot gebaar (der gelijke oppositie voeren is toch zoo ge makkelijk) tegen de begrooting van Landbouw. Nog beter die heeren ge troosten zich nog niet eens de moeite naar de Kamerzitting te komen als de begroo ting van Landbouw ter sprake is, immers bij de stemming der begrooting 1929, was alleen Van Opdenbosch aanwezig. In zake pacht, liepen ze steeds in het gareel der socialisten... en toen het op een eindbeslissing aankwam, draaiden ze eens links, draaiden ze eens rechts, wis ten ten slotte niet wat doen... en onthiel den zich Zoo stellen de dragers van het zooge zegde monopolie der Vlaamschgezindheid zich steeds tegen al wat de Vlaamsche boeren verlangen en nuttig kan zijn uit groote liefde voor... Uit de rede van Kam. Huysmans. «Het Laatste Nieuws» drukt verder een paar extracten uit Huysmans rede te Amsterdam, die typisch mogen heeten Het blijkt, dat Camiel Huysmans, in zijn moedige en merkwaardige rede te Amsterdam, gezegd heeftde Vlamingen zijn sterk genoeg, om alleen hun rechten te bevechten, en zoo ze dit nog niet vol ledig bekomen hebben, is het omdat ze te dom zijn. 't Is hard, maar is het daarom onver diend Waar ze willen, zijn de Vlamingen meerderheid en kunnen zij doorgaans hun volle recht bekomen, mits krachtda dig stand te houden en dat recht onver rninkt op te eischen. Wat gebeurt er echter gewoonlijk Bij een eersten tegenstand of tegen slag trekken eenige ontmoedigden zich terug, anderen gaan met meer lawaai buiten... en er zijn aanstonds eenige ak- tivistische troebelwatervisschers te vin den om, onderden deknaam «Vlaamsch», een nieuw organisme in 't leven te roe pen, waar de brave Vlamingen zullen mogen braaf» medeloopen, maar waar extrimisten het hooge woord zullen voe ren en alles geniepig uitspelen tot het bereiken van hun onzuiver politiek doel. Enkele voorbeelden zijn kenschet send. Het Vlaamsche Fonds voor weten schappelijke Lezingen is per slot van rekening gebleken een extremistisch ce- nakeltje, dat per uitnoodiging en met een wetenschappelijk kleurtje, professoren van over den Moerdijk laat optreden, die hier ook politieke voordrachten komen houden. Uitslag voor Vlaanderen, in kul- tureel opzichtnul. - Wat al hoop werd er van Vlaamsche zijde niet in den Vlaamschen Oud-Strij- dersbondgesteld Het is uitgeloopen, na verwijdering van alle gematigden uit het bestuur, op een kwijnend organisme, waar een Ward Hermans het hooge woord had, en waarvan de vaandels bij voorkeur opgeroenen werden om te die nen voor een Borms-huide of het opluis teren van den eenen of anderen politieken optocht. En wat het Vlaamsch Kruis be treft, is het niet spoedig gebleken, waarop sommigen het willen doen uitloopen Voor veertien dagen werd er, met muziek aan het hoofd, te Grembergen hulp ge bracht! Waarom muziek bij dat «hulpbe toon was, werd weldra klaar: het gold eenvoudig een politieke propaganda, want uit de meeste pakjes kwamen brief jes te voorschijn met de woorden: «Vlaam sche menschen stemmen alleen voor de Vlaamsche Nationalisten» of, nog mooier, Weg met België Zeker} het bestuur van het Vlaamsche Kruis heeft deze prak tijken verloochend, maar wij verklaren, dat zij tot den wortel dienen uitgeroeid. MASKER AF Onder dien titel komt een vlug schrift te verschijnen, dat het hand- teeken draagt van de heeren J. Coelst, schepene te Brussel: L. Coenen. nota ris. provinciaal raadslidJ. Decort, advokaatL. Feuillien, volksvertegen woordiger Fr. Mertens. advokaat, oorlogsverminkte: Taymans, provin ciaal raadslid. In dit vlugschrift wordt de fotografie gegeven van een aantal stukken, wier echtheid boven allen twijfel verheven is. Ziehier wat zij dientengevolge aan het Vlaamsche volk melden. Aan het Vlaamsche Volk Om u te misleiden, wordt gezegd en geschreven dat de aktivisten van den Raad van Vlaanderen gestraft werden aileen omdat zij tijdens de bezetting, het Vlaamsche volk liefhadden en wil den ontvoogden. Dit is schromelijk gelogen; en daar van hebben wij gelukkiglijk de onweerlegbare bewijzen in handen. Al de papieren van den Raad van Vlaanderen, daags voor den wapenstil stand, naar Leipzig in Duitschland ge voerd, werden daar door een Belg ont dekt, afgekocht en heimelijk naar Belgie teruggezonden: 18 volle kisten. Uit dien ontzaglijken hoop hebben wij, om u zoo bondig mogelijk voor te lichten, enkele stukken uitgeknipt. Deze toonen aan, klaar als de zon: 1. - Dat de aktivisten geen idealisten waren, doch verraders, betaald door den overweldiger om ons volk te ver- koopen 2. - Dat de aktivisten. in plaats van de onafhankelijkheid van Vlaanderen te bewerken, van ons land een soort Duitsche kolonie en van ons Duhsche slaven wilden maken. 3. - Dat, door het verraad der akti visten, de Duitschers de stellingen on zer soldaten kenden, wat aan duizen den onzer Vlaamsche jongens het le ven kostte. 4. - Dat Borms, de leider der akti visten, vlakaf weigerde aan de Duit schers te vragen om een einde te ma ken met het wegvoeren onzer werk lieden, daar, naar hij zegde, de vijand, om te overwinnen, over al zijn voik op het slagveld beschikken moest. 5. - Dat de aktivisten, die zich als christene menschen durven uitgeven, niet aarzelden in hun waanzin e n prins der H. Kerk (Kardinaal Mercier) aan te klagen en dezes inhechtenisne ming door de Duitschers te eischen. Wij, ondergeteekenden. Vlamingen, die onzen stam liefhebben, wij ver panden ons eerewoord en verklaren plechtig de stukken, waarvan hier spraak is, met eigen oogen gezien en eigen handen getast te hebben. Wij staan borg voor de echtheid er van. Aan hem, die zou beweren het te gendeel te kunnen bewijzen, zéggen wij: De rechtbanken zijn daar: Klaag ons aan! Wij zijn uw man. (Volgens de handteekens van de hooger genoemde heeren.) «o»— Er mag hoegenaamd en in geweten niet gestemd worden noch voor de communisten.1 noch voor de socialis ten, noch noch voor de liberalen, noch voor Viaamsefre"- Naticmalisten. - Aan deze laatste herinneren wij de diep zinnige woorden, die wijlen Lodewijk Dosfel destijds in het vlaamsche land aan de Katholieke Vlaamsche Natio nalisten richtte In den katholieken Vlaamschen Nationalist, kunnen misschien wel hooggeleerde menschen onderschei ding maken tusschen den katholiek en den nationalist, maar in werkelijkheid is dat al maar één mensch, één per soon. Hij heeft maar eene ziel, maar een wil, maar een stembriefje, zijn be slissing is ondeelbaar en moet geleid worden door de sterkste beweegreden. In katholiek opzicht staat de katho lieke partij, alles samengenomen, dich ter bij het katholicisme dan om het even welk andere. Dat moet den door slag geven, hoe ook het hart daarbij bloeden mocht, wat een zwaar en pijn lijk offer het ook is niet te stemmen voor een partij die in godsdienstig op- zich niet bepaald vijandig is en in Vlaamsch Nationalistisch opzicht een voldoender programma heeft.. Een katholiek moet toch het offer gewoon zijn aan het eenig-noodzakelijke. Verplicht de eerlijkheid niet. ten andere, te erkennen dat ouder de 3 groote partijen, de katholieken die het minst ver verwijderd staat van het roomsch ideaal ook in Vlaamsch nationaal opzicht alhoewel hoege naamd niet voldoende de minsc slechte is, zoodat iedere betrekkelijke evenredige versterking van hare te genpartijen ook in Vlaamsch opzicht nadeelig worden zou. Wij geven deze woorden, geschre ven door iemand (Lodewijk Dosfel) die boven alle verdenking staat, ter overweging aan de Katholieke laam- sche Nationalisten, die nog nuchter kunnen denken. HH. HW. DE BISSCHOPPEN EN HET VL. NATIONALISME. Uit het Nieuwsblad van 't Kanton Eters knippen we wat volgt Ongeveer vier jaar geleden hebben de Belgische Bisschoppen 't Vlaamsch Nationalisme veroordeeld. Sedertdien zijn er drie nieuwe Bisschoppen in Vlaamsch België gekomen. Welnu, op Woensdag 1 Al eiin de vergadering der ZZ. EE. HH. Dekens van het bisdom, zegde Z. Eminentie de Kardinaal dat al de tegenwoordige Bisschoppen van Vlaamsch België even volstrekt en heslist het Vlaamsch Nationalisme veroordeelen. Veroor deeling die verplicht in geweten De Vlaamsche Nationalisten, zegde nog Z. Eminentie, zijn revolutionnair en gaan als dusdanig mede met de communisten. Verder voegde Z. Eminentie er aan toe dat de Vlaamsche Nationalisten op denzelfden weg opgaan als de aankle- vers der Fransche Actie (Action fran- cjaise) in Frankrijk, die ook het gezag der kerkelijke Overheid miskennen. En wat is er gevolgd in Frankrijk? HANDELAARS vraagt eene aankondiging in «HET YPERSCHE VOLK Rome heeft die ongelukkige en ver steende verdwaalden op zijn strengst veroordeeld. Zij die gewoonlijk het dagblad L'Action franqaise lezen en niet tegenstaande verwittiging er op ge abonneerd blijven, mogen in den biechtstoel niet ontslagen worden van hunne zonden. Zij moeten aanzien worden als openbare zondaars en als dusdanig moet hun, zelfs in het open baar. de H. Communie geweigerd worden. Zelfs moet zoo worden ge handeld met degenen die openlijk of in het geheim de Act. franc;, onder steunen. Wij kunnen dit verder aanvullen met wat volgt: Z. Em. heeft drie re denen gegeven waarom de katholie ken tot het Vlaamsch-nationaiisme niet mogen toetreden: 1° het revolu tionnair karakter van de Vlaamsch- nationalisten, dat het burgerlijk en kerkelijk gezag miskent2° de hou ding van de VI. nationalisten tegen over cle groote sociale instellingen (tegenover Christen Werkersvèrbond, Boerenbond, en dergl.) 3" het samen gaan met vijanden van den godsdienst op een onduidelijk afgelijnd pro gramma. «o» BORMS TE THIELT. Donderdag voormiddag 9n dezer kwam Borms alhier spreken in het Vlaamsch Huis. Dat hij echter door de Thielenaren goed ontvangen werd, zal wel niemand durven bekennen. Toen hij rond 12 uur het Vlaamsch Huis wilde verlaten, werd hij op ge- jouw en gefluit onthaald door tegen- betoogers. De markt zag zwart van volk. Er werd geroepen: Weg met Borms, weg den landverrader, clen la faard en andere lieftalligheden. Bij zonder de opgeëischten en de socia listen namen een dreigende houding aan. De gendarmeriebrigaden van Rousselaere, Oostende, Gent, An.de- naerde, enz. waren geconsigneerd. Daar de toestand dreigend werd, gre pen de agenten en de gendarmen in. Vuist- en stokslagen werden gewis seld, hoeden afgeslagen en een ft'uit- jesmuziek ging op dat het een aard had. Volksvertegenwoordiger Van Severen moest als een hazewind de vlucht nemen. Dank de bescherming der gendarmen geraakte hij er heel huids van af. Onder bescherming der nationalisten geraakte Borms in een auto en kon vertrekken, onder een oorverdoovend gehuil. Nevens het Vlaamsch Huis, aan den gevel v'an het Hotel l'Esperance, hing een groot doek waarop in vette letters gedrukt stond Eeve België, Weg met BormSOp den voorgevel van het Vlaamsch Huis, hing als kontrast, Leve Borms, 83.000 stemmen Op het oogenblik dat Borms weg reed, speelden eenige muziekanten van de harmonie Het Christen Volkshuisdat ter gelegenheid van Rerum Novarum een koncert gaf op den stadskiosk, de Brabancon- ne». welke door een groot getal be- toogers werd medegezongen. De gen darmen te paard, vreezende voor ver dere onlusten, veegden de .Markt plaats schoon. Gansch den dag door bleef er in de anders zoo rustige stede, groote beroering heerschen. THIELT. De vlaamsche Nationalisten of fronters hadden nog niet genoeg ge leerd bij de komste van BormsZij moesten nog de vlag inhuldigen van hun fronters-muziek. Zij hadden al hunne partijgangers van de streeke uitgenoodigdArmzalige stoet De vlaamsche (zoogezegde) harmonie van Thielt en Ardoye. telden samen vijf en veertig spelende leden! Zestig eereleden gansch West-Vlaanderen vertegenwoordigende, vormden den ganschen stoet! Geen enkele viae in de gansche stadZe worden be schaamd Ze verliezen veld op alle manier! De Fronters hebben hier uit gediend. Ze worden hier ter stede overal misprezen en belachen. En de einduitslag zal wezen Alle ware ka tholieken stemmen voor de katholieke lijsten. «o» WARD HERMANS UITGEJOUWD te Heyst-op-den-Berg. De luitenant van Borms, Ward Her mans. befaamd geraakt door cle val- sche dokumenten van Utrecht, moest, samen met een genaamden De Rid der, eene kiesmeeting voor de Vlaam sche Nationalisten, te Heyst-op-den- Berg houden. De zaal was vol volk, doch in overgroote meerderheid oud strijders. oorlogsinvalieden, oud-poli tieke gevangenen en weggevoerden. Aan Ward Hermans werden harde waarheden gezegd. Men heeft hem duchtig uitgejouwd, en hij moest de zaal verlaten. En hier was het de eigen bevolking die eens te meer al haren walg voor de voortzetters van het activism uitdrukte. -«o»-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1929 | | pagina 1