H. Sakrarsientsdag.
FEEST VAN NET HElliIG NERT
f-atauFbese' oüaxing
rovineiaie Verkiezingen
Rond de verkiezing
Onze Zegepraal
SNIPPERINGEN
51' Jaar. - Nummer 22.
30 Centiemen.
Zaterdag 2 Juni 1929.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
ZITDAGEN.
Dr BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
emt allen voor de Kandidaten der
Katholieke Lijst
der Burgers en Landbouwers.
KATHOLIEKE LIJST
Burgers en Land! souwers.
VRTJDAG 7 JUKI 1929.
In
In
Op
de Kerk, woont de Mis bij en Communiceert,
uw Huis, herdenkt de intronisatie
de straat, bevlagt.
en
Zondag aanstaande, in Sint
Maartenskerk hoogmis ten 9
ure'» en ten 10 1/4 de H. Sakra-
mentsproeessie begint haren
ommegang.
Qfficieele uitslagen.
Kamer.
De Pannjüfabrkkan van Hae'e-
vJjn en de Pannjnfabrleken
van Roncq gelegen bij de
Gre s, vragen goede weekhe
den, van 15 tot 30 jaar.
Zeer goede loonen.
We waren goeds profsten
De kiezingen zijn in stad zeer
kalmtjes afgeloopen.
Roode Baas Ganzendonck
De Vlaamsche Nationalisten
heli her- en ze hebben er reden toe
te Yper hunne zegepraal ge\ ierd.
De VI. Nationalisten veroveren
twee zetels in Yper.
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 fr.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den le en 3e Zaterdag der
maand, van 9 Yz tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2' Zaterdag der
maand, van 9 Yu tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
van 9 Juni 1929.
ülESDISTRIKTEN YPER
WERVICK-PASSCHENDAELE
PopenngheRemHgtiulal"WUNRJufre,
flssbruoge-ilaTinghe, Grombeke, Pro-
ei, WatoiT. Westvleteren, Meesscn,
(r-uwutre, kemmel, Locre, Nieuwkerke,
lorgsteert, Waasten, Wulverghem,
l'vtschaete.
KAREL BOSTYN
Landbouwer Schepen, Zillebeke
VALERE SEYS
Nijver. Gemeenteraadslid, Yper.
ALPHONSE TALPE
Landbouwer, Geluwe.
ROBERT DUMORTIER
Brouwer. Komen.
REMI PECCEU
I.andb. Burgem. Znydschocte
KIESDISTRICTEN POPERINGHE
MEESSEN-ROUSBRUGGE,
ROBERT LEPOUTRE
Uiltr. Provinciaalraadsl. Waasten
W1LFRIED VAN EECKE
Notaris, Poperinghe
GEORGES DEJONGUE
(Burgemeester Landb. Watou
'ït f
De Nationalisten hebben te Yper, met
luid gerucht, hun succes gevierd. Zij
«innen 1133 stemmen de RaülïoSËe-
keri samen winnsn er 1490.
Met 13018 stemmen krijgen zij één zetel;
de nationalisten met 9492 stemmen be
komen er twee' Dit had de profeet van
deYpersche Bode die 12000 stemmen
voorzien had voor de nationalisten, toch
zeker in zijn droomgezicht niet gelezen !{Tj|
Nu echter dat de hitte van den strijd
wat is afgekoeld cn de roes der overwin
ning wat gestild, moeten de leiders der
nationalistische partij, bijzonder hier bij
tons, wanneer zij met hun geweten alleen
zijn, onder Gods alziende Oog, toch wel
licht wei eenige wroeging voelen, ten
ware zij zich de schrikkelijk verantwoor
delijkheid zouden onbewust zijn, die zij
voor God op zich hebben genomen.
Openbaarlijk zijn zij opgestaan tegen
hunne Bisschoppen overalniet enkel in
West-Vlaanderen, doch ook in Oost-
Vlaanderen, Antwerpen, Brabant, Lim
burg en Luik. Volgens goddelijke instel
ling door Christus zeif gewild, zijn de
bisschoppen aangesteld om de H. Kerk
'e besturen. Die dit loochent, ook prak
tisch, verloochent met der daad Christus
en zijne Kerk. En dit ten minste waren de
leiders der partij zich bewust, zou men
benken. Waarom zouden zij anders zich
verklaard hebben als de besten onder de
Katholieken, Kathoiieker dan de Bis
schoppen, Roomsch-Katholieken Waar
om anders die aanhoudend herhaalde be
schuldiging tegen de Bisschoppen, *in
plakbrieven, in kies- en weekbladen,
«Isof de Bisschoppen zouden den gods
dienst misbruiken om aan politiek te
doen? Doch sinds wanneer mogen de
B:sschoppen niet meer voorhouden wat
(fe geh. gen in geweten verplicht zijn te
doecKleven de nationalisten nu mis-
K oc Jrondsteilingen aan van die
'.a a .gisten, die destijds hielden
.at de politieke daden van den
'*anschen koning moesten onttrokken
worden van de macht van 't kerkelijk
gezag? Zoo ook misschien hun politieke
daad
In alle geval hebben de nationalisten
•n den Kiesstrijd meer dan één dwaalleer
•erkondigd of gehuldigd.
Eerst en vooral dat gedurig beroep op
den Paus van Rome. Zij zouden moeten
weten, als zij een weinig kerkgeschiedenis
kennen, en men zou toch denken dat
zij daar iets van af weten, want zij spelen
met de teksten uit de pauselijke docu
menten zij zouden moeten weten dat
alle dwaalleeraars dien weg bewandeld
hebben en naar Rome zijn gegaan, tot
dat zij eindelijk te Rome zelf werden ver
oordeeld
Daarbij, moest de Paus spreken, is dit
zoo zeker, dat de nationalisten zich daar
bij zouden neerleggen Zouden zij dan
den weg niet opgaan van de Action
Frangaise», die door Rome zelf veroor
deeld werd en onmiddelijk uitvond dat de
Paus verkeerd was ingelicht? Wij hebben
nu ten anderen klare, duidelijke uitspra
ken van eene heele reeks Pausen over
sociale organisatie en katholieke actië,
die moet staan onder de leiding der Bis
schoppen. Tot hoever hebben de nationa
listen daaraan gehoorzaamd
Weten de nationalisten ook niet dat
zoolang de Paus ée Bisschoppen niet
uitdrukkelijk afkeurt, Hij ze werkelijk
heel en a! goedkeurt. Dit werd hun noch-
tan's meer dan eens voorgehouden, en dit
is ten anderen zoo klaar als 't zonnelicht
voor iemand die toch maar iets kent van
de kerkelijke inrichting door Christus
zelve gewild. Moest het noodig zijn dat
de Paus uitdrukkelijk goedkeure al wat
de Bisschoppen ergens opleggen of ver
bieden, dan ware 't bisschoppelijk gezag
van geen tel meer, een nutloos iéts in de
inrichting der Kerk. Doch volgens Chris
tus' instelling zijn de bisschoppen aange
steld, om onder 't oppergezag van den
Paus, de kerk van Christus te besturen
met waar gezag. Zoo spreekt de H.
Schrift klaar en duidelijk De Bisschop
pen zijn door den H. Geest aangesteld om
de Kerk van God te besturen.
Een tweede dwaalleer, in nauw ver
band met de eerste, is deze Omdat de
Paus alleen onfalbaar is, moeten zij naar
de bisschoppen, die falbaar zijn, niet
luisteren. Dit werd zoo oneerbiedig mo
gelijk uitgesproken Rome, dat onfal
baar is, zegt Gij moogt wel stemmen
voor de nationalisten; Brugge, dat falen
kan, zegtGij moogt niet i Waar en
wanneer zou de Paus gezegd hebben, wat
de nationalisten in den mond leggen van
zijne Heiligheid Doch laten wij dit van
kant. De nationalisten schijnen niet eens
te weten dat, moest de Paus zoo'n uit
spraak doen Gij moogt stemmen voor
de nationalisten, Hij daarin even min
onfalbaar zou zijn. De onfalbaarhein gaat
over punten van geloof of zedeleer, die
moeten geloofd worden; hier komt de
onfaalbaarheid niet te pas, zooals wij
vroeger meermalen gezegd hebben. Het
geldt hier geen leergezag dat voorhoudt
wat moet geloofd worden, doch wel bc-
stuurmacht, die richtinggeeft en praktisch
handelen voorschrijft en oplegt. Dit staat
nog eens zoo klaar mogelijk in den brief
van Z. E. Kardirraal Van Roey, dien wij
Zondag laatst hebben afgedrukthet
gaat niet over de teer van 't nationalism,
over wat 't nationrlisme is in zijn wezen,
doch wel over nationalisme zoo als het
in feite bestaat, zoo als het voorkomt in
verklaringen, meer nog in daden en han
delingen, die zooals Kard. Van Roey ook
zegt, indruischen onder meer tegen de
herhaalde voorschriften van de Pausen,
bijv. in zake sociale organisatie, die staan
moet onder de leiding der Bisschoppen,
om te mogen Katholiek genoemd worden.
De nationalisten, die niet verblind zijn,
zouden vele kumien aanleeren met eens
aandachtig, kalm en nuchter den brief te
herlezen van den Aartsbisschop van
Mechelen, niet een oud Man, en eveneens
een groot Theologant. Zij zouden daarin
ook vinden hoe zij den tekst van Leo XIII
moeten begrijpen, waarvan zoo'n mis
bruik werd gemaakt, tot op de plakbrie
ven aan de kerkdeuren aangeplakt. Doch
wat is die proza, voor eele nationalisten,
vergeleken bij de proza van een school
meester, die ook al eens over theologie
schrijft. Die Bisschop, Dokteren Meester
in de godgeleerdheid, gewezen hoog
leeraar te Leuven, die nochtans schrijft
dat hij de zaak ernstig opneemt en vol
gens zijn geweten spreekt en denkt te
moeten spreken, zal zeker ook verblind
zijn, misschien verkocht aan de loge
Een derde dwaalleering, die eveneens
tot op de kerkdeuren werd aangeplakt,
en op alle toontjes gezongen in week- en
kiesbiaden, is dat de geestelijkheid, in
onderhavig geval nog eens de Bisschop
pen, want zij zijn het die gesproken heb
ben, dat de Bisschoppen tegen 't na
tionalisme zijn, omdat zij gelooven in de
macht der staaiskatholieken, om een
woord te gebruiken, dat de nationalisten
bijzonder lief hebben.
Dit komt hier op neer, voor iemand
die vlaamsch verstaatWij hebben ge
lijk, de staatskatholieken hebben ongelijk.
En niettegenstaande deze laatsten onge
lijk hebben, en 't recht tegen hen zij,
spannen de Bisschoppen toch samen met
hen, met de logemannen, hebben de
nationalisten aangedurfd te drukken,
en zij zullen met ons zijn, wanneer wij de
macht in handen krijgen.
Wij laten van kante den lagen en vui-
gen laster, die daarin besloten ligt, doch
vragen aan de nationalisten of zij dit hier
willen zeggen De macht maakt uit dat
iets recht of onrecht zij Meenen zij
werkelijk dat alles rechtma ig wordt, zelfs
als men ongelijk heeft, wanneer men de
macht in handen krijgt Was het niet
Michiavel die schreefHet doel wettigt
de middelen ts dit»soms niet een kette
rij En hebben de nationalisten niet
praktisch dit duivelsch princiep gehul
digd, wanneer zij met alle middelen hun
politiek doel hebben doorgedreven, ten
prijze van het geweten der brave men-
schen, die zij bedrogen hebben met hun
vlaamsch en katholiek
Vlaamsch en Katholiek Met die slag
woorden werd de strijd gevoerd. Katho
liek willen de nationalisten ten allen prij
ze blijven, minstens met den naam, want
zij weten maar al te wel dat ons vlaamsch
volk, bijzonderlijk ons West-Vlaamsch
volk, rechtzinnig katholiek is tot in 't
diepste van zijn ziel. Daarom werd tot op
het laatste oogenblik alle geweld ge
bruikt om het volk te overtuigen.dat het
nationalisme katholiek blijft, niet tegen
staande de veroordeeling der Bisschop
pen, daarom eveneens dat herhaaldelijk
beroep op pauselijke uitspraken, als die
b.v. van Leo XIII, die nochtans den zin
niet heeft, dien de nationalisten cr aan
geven, zooals Kardinaal Van Roey klaar
en duidelijk bewijst in zijnen brief. Die
duizende stemmen voor de nationalisten
bewijzen dus niet dat ons volk opstond
tegen zijne Bisschoppen; zij bewijzen
echter zonneklaar dat de nationalistische
leiders er in gelukt zijn om 't volk te be
driegen met hun verwarringspoiitiek
ongetwijfeld is 't getal heel groot van
hen, die nog te goeder trouw gestemd
hebben voor de nationalisten. Eene zware
verantwoordelijkheid voor die leiders
Sinds lang ook hebben de nationalisten
zich 't monopolium toegeëigend van
vlaamschgezindheid en dit moge eene
les zijn voor hen, die nog niet ingezien
hebben dat de vlaamsche grieven voort
bestaan, dat de vlaamsche kwestie een
levenszaak is, die moet opgelost worden
eerlijk, in haar geheel.
Het moelijke problema is hoe, doch een
dingen is van nu af zeker't gaat niet
langs nationalistische banen. De nationa
listen weten niet eens zelve wat zij wil
len Federalisme, of groot Nederland, of
ook nog zelfbestuur Dit hangt af van
'r oogenblik zij draaien met den wind,
bijzonder in Kiesperiode. Tot hier toe
hebben zij evenmin een bepaalde met
hode uitgebracht om hun programma,
moest het nog vast staan te verwezenlij
ken. Nooit hebben zij iets praktisch kun
nen voorstellen, zooals b.v. vóór weken
gedaan werd, door 't algemeen Christen
Werkersverbond van België.
En toch blijven zij, volgens hun eigen,
bescheiden meening, de eenige ware
Vlamingen. Alle de anderen zijn leliaarts,
lauwaards,bastaaids of zoo als de natio
nalisten het nog liefst zeggen Verkor
ven Vlamingen Van Cauwelaert is een
verkorven Vlaming Een niet verkorven
vlaming is Borms Dank u wel
Wie zich niet nationalistisch voelt, is
dus geen vlaming meer, misschien ook
geen katholiek meerMen moet voelen;
denken is overbodig, zoo als Baas Gan-
zendonck bij Conscience zegde aan zijnen
knecht, dien hij met den schoonen naam
van «uilskuiken» aansprak
Alles samen genomen hebben de natio
nalisten eene schoone overwinning be
haald op de Bisschoppen van België, ten
prijze van hei geweten van de katholieke
Vlamingen! Alles voor Vlaanderen
Vlaanderen vcor Christus
Deze feestdag werd destijds als hoog
dag gevierdnu is het een afgestelde
misdagen zijne plechtigheid is verplaatst
op den volgenden Zondag, zijnde den
tweeden na Sinxen.
De oorsprong van dezen feestdag is
Belgisch Te Luik, in 't Kloosterken
van berg Cornillion, woonde de H. Ju
liana, begunstigd met vizioenen. Haar
verscheen eens een glansrijke cirkel, door
eene duistere vlek onderbroken en haar
werd kenbaar gemaakt, dat die cirkel
verbeelde den kring feesten ingericht
door de H. Kerk, om Christus O. Z.,
beschouwd onder veel oogpunten te
vieren.
De 25 Maart herden' t de menschwor-
ding van C. O. H, en men viert den
Tweeden Persoon der H. Drievuldigheid
mensch wordende. Op Kerstdag 't is de
Zaligmaker, eenvoudig en ootmoedig
verschijnende op de wereld, die het voor
werp is onzer vereering. Op de Zondagen
in 't jaar 't is de Leerarende Christus, de
wonderdoenende Zaligmaker, de Pro
pheet die herdacht wordt, in den vasten
't is de lijdende Heiland en met Pachen
en Hemelvaartdag 't is de zegepralende
Verlosser.
Wat nog niet door een bijzonder feest
vereerd wordt, verkondigde Jesus aan
Juliana,is mijn Koningschap, dat Ik
van uit het tabernakel uitoefen over
allen, die de waarheid aankleven, door
Mij in deze wereld gebracht, en die alzoo
worden de leden van mijn geestelijk
Koningdom. Maak dus dat die feestdag
ingesteld worde. Na veel moeilijkheden
en tegenkantingen, gelukte Juliana er in
dat hij gevierd werd in 't Bisdom Luik.
De toenmalige aartsdiaken der Luik-
sche Kathedraal werd later Paus, en na
het mirakel van Bolsena, waar miraku-
ieus Bloed te zien werd, bij het onvrij
willig omslaan van den Kelk na de con-
secratië, deze Paus miek den feestdag
verplichtend voor geheel de wereld. Hij
belaste den H.Thomas van Aquineën met
het samenstellen van een officie en mis
geleden, het H. Sakrament ter eere, en
't is onder het zingen der lofzangen er in heerlijkheid Gods en het firmament ver
bevat, dat op Heilig Sakramentsdag de
Koning van het Tabernakel in steden en
dorpen, een plechtig bezoek brengt aan
zijne onderdanen Ziet daar eigenlijk de
beteekenis der processiën.
kondigt de werken zijner handen.
Van God is alles uitgegaan, menschen
en menschheid, geestenwereld en sterren
wereld, plantenrijken dierenrijk, de leven
looze als de levende natuur. Door Hem
wordt alles onderhouden. Van Hem
'stroomt leven, kracht en werkzaamheid
altijd opnieuw uit. Op Hem heeft echter
ook alles zijn betrekking. Hij is de koning
en eenige heerscher in dit millioenenrijk,
de drijvende en bewegende kracht, het
middenpunt, de eenige in zijn eigendom.
Hoe meer wij Hem daarom met ganscher
zoeken, hoe gauwer wij Hem zullen vin-
Iden in aandachtige beschouwing van de
schoonheden, schatten en gaven der na-
tuur en harer Godsversiering.
Ware natuurvreugde uit stille vroolijke
De blauwe vlag wapperde aan de gevel
van Concordia de vlag van de
liberale partij.
't Was de eerste maal dat ik dat te zien
kreeg.
Wat een afgrijselijk blauw
't En is noch bleu d'azur noch
bleu Héraldique noch bleu de Prus-
se 't Gelijk 'nen beetje op bleu de
lessive
En toen ze later inden avond vernamen
dat ze het mis waren lieten ze het vaan
del hangen... om de zegepraal... in het
land behaald te vieren en te huldigen.
Er zijn menschen die altijd tevreden
zijn
En Eaaske, rood Baaske
Êaanzendonck, in 't geniep en om
zijne zenuwachtigheid te stillen, verward
en vernesteld in al zijne rekeningen en al
de tegenstrijdige toepassingen van het
lende leeuwerikken wanneer zij zich uitwas* ,?ton ?'cl1 n|et meer weerhouden...
de akkervoren in de lucht omhoogdrijven en telefoneerde van De Ontvoog-
Godes troon te geinoet, tot het feestelijkding naar het Kristen Volkshuis om
De Socialisten hebben 1200 stemmen
verloren op het cijfer van 1925, de uit-1 natUurbeschoUWing geschept, is iets diep
breiding van het kieskorps niet in acht 'godsdienstigs. De heilige bladen van de
genomen. En dit niettegenstaande de bjjbel stroomen juist over van den lof der
luidruchtige propaganda die door de schepping, dien de gansche wereld zingt,
Rooden op touw werd gezet, niettegen- beginnende in het morgengebed der jube- apparentement waarvan er sprake
staande de redevoeringen en meetingen -i-v. 1
gegeven door Anseele, Huysmans, Maer-
tens en anderen.
De Katholieke lijsten winnen 1490
stemmen.
Het achteruitboeren van de Roode
Partij is algemeen in het land, zoowel in
Vlaanderen als Wallonië. Zeverliezen er
stemmen en zetels. De roode vloed is
gestuit... 't is ebbetijd.
Hulde aan onze gekozenen: Senators
Mull e en Bruneel de Montpellier, Volks
vertegenwoordiger: Dr Brutsaert.
Zij zullen door die zegepraal aange
spoord, alles 'in werking stellen Óftf de
belangen van de stad, het arrondissement
en het land te verdedigen en te be
hartigen.
Een woordje dank aan al degenen die
voor het verwezenlijken van dien uitslag
al hunne krachten hebben ingespannen,
zich noch moeite noch opoffering ge
spaard hebben en de Katholieke actie
steunden.
5793
5071
2828
9492
7225
689
Lijst nr 1 Christene Werklieden
2 Socialisten
3 Liberalen
4 Nationalisten
5 Katholieken
6 Communisten
Gekozen Dr Brutsaert (Katholiek),
PlaatsvervangerH.Iweins d'Eeckhoutte.
- 2 Nationalisten (HH. Butaye en Van-
denbulcke). De Socialisten verliezen een
zetel (Missiaen).
Senaat (Yper-Kortrijk).
Lijst nr 1 Christene Werklieden 24924
2 2 Socialisten 26852
3 Liberalen 9855
4 Nationalisten 12274
5 Katholieken 21089
Gekozenen HH. Mullie en Bruneel
de Montpellier (Katholieken), Plaatsver
vangers Cyriel Lemahieu en J. Pollet,
Moeskroen. Bossuyt, (Christene Wer
klieden) Coole (Socialist).
De Katholieken winnen een zetel.
Wij weten dat de gansche schepping
zucht... Rost. 8 22.
De natuur is een dikwijls opengeslagen
printenboek Gods. Daarin spreekt Hij
eene luide en verstaanbare spraak tot alle
diegenen die naar zijne stemme willen
luisteren en voor haar ontvankelijk zijn.
De natuur is de groote wijde tempel des
allerhoogsten, waarin een eeuwige heer
lijke godsdienst bij dag en bij nacht ge
houden wordt, Gods huis en Gcds rijk.
In Hem wordt ononderbroken de woor-
delooze eeuwige aanbidding des heel-
avondgebed der onderzinkende zonne,
die haren weg «als een held» afgeloopen
heeft, den Schepper ter eere. De psalmen
van David bevatten glansstukken van
verhevene natuurpoëzie, de zachtste zoo
wel als de aangrijpendste natuurstem
mingen men hoort erin het lijze ruischen
van de boomen des wouds, het murmelen
der bron, het geheimnisvol lispelen van
het wiegewagende koornveld, zooals ook
het dreunen der ontketende elementen die
ons de gansche onmacht dés menschen
tegenover de machten der natuur, waarin
onze God werkt, duidelijk laten voelen.
De profeten hebben dikwijls dreigende
woorden voor het ontrouwe volk, maar
wanneer zij de nakende tijden der toorns
en der verwoesting geschilderd hebben
dan klinkt door hunne snaren ook weer
de hoop op eene vernieuwing van volk en
land en zij schilderen liefelijke beelden
van vruchtbaarheid en van wederopleven
der gansche natuur, troostbeelden, Nage
noeg iederen trouwen Israëliet, die zich
inlichtingen en men antwoordde hem
Gij zijt gekozen en hij telefoneerde
naar het Vlaamsch Huis uit grootere
zekerheid en daar ook antwoordde men
hem Proficiat, ge zijt gekozen en
zijn hart poppelde van vreugde en, over
van geluk, riep hij vol geestdrift Baas
'k betale ne tournéeen 't vaandel buiten!»
En de roode vod werd aan den gevel
geheschen en wapperde van pleizier in
de wind.
En enkele uren later kwam het treuri
ge bericht Missiaen was er buiten en
's nachts werd geheimelijk het vaandel
binnen getrokken.
Missiaen was gevallen. Daartoe heb
ben wij ons steentje bijgebracht.
We hebben voorspeld dat Missiaen zou
buitengekegeld worden.
Dat hadden we sinds lang geroken.
Het formidabel sukses van de 1 Mei
in Gods school voeren liet, zien wij in betooging, het niet min grootsch sukses
vaste zielige voeling met het landschap van de wandelingen van het roode leger
en het natuurleven van Chanaan, van in de veischillige kwartieren van stad,
aan David, die op het herdersveld van niet muziek, van herberg tot herberg,
Bethleem het leerde de taal der schepping waren van de val van Missiaen onheil-
in heilige liederen te vertalen, tot aan voorspellende voorteekens.
Joannes de Voorlooper wiens stilte en En noch de tusschei.k.m:.-n Baas-
strengheid zich van eenzaam zwijgende Anseele, noch van Staatsminister Huys-
wildernis aangetrokken gevoelde. En hoe mans hebben hem daartoe niet gebaat,
heeft Christus eerst de heerlijke Godswe- 't En heeft hem ook maar weinig ge
reld bemind hoe dikwij s heeft Hij op de holpeii iederen Vrijdag op de marktte
bergen gebeden, aan het meer gepredikt, Poperinghe van uit eene cainionnette en
uit het landschap zijne schöonst verge- door 'nen luidspreker zijne wankelende
lijkingen geplukt en, ver van het gewoel benden aan te moedigen,
der steden en der massas steeds in de
stille feestelijkheid der natuur zijnekracht
vernieuwd en zich aan hare pracht ver--- öe bluff die hij in alle gelegenheden
heugd. aan den dag legde heeft hem weinig ge-
Zoo moesten ook wij in het printen- diend. Het volk van Yper heeft klaar
boek Gods lezen en bewonderen en Hem gezien en zijnen hoogmoed doorpeiid.
aanbidden, den Eeuwigen.Wat beteeke- Hij alleen bleef halsstarrig gelooven in
nen een paar ontgoochelingen des levens zijne superioriteit. Quos vult perdere
tegen de groote vreugde overal Gods Jupiter dementat
sporen te ontdekken op de wegen dezer
wereld en in alle hare werken zijnen vin-
ger te zien Wij zijn zulke arme lieden Bij ^on^erden cn hondar-
maar hoe rijk zijn wij ook weder... hoe dan stemmen is de Sociaiistische
nJ Partij achteruit geboerd
Wat zal Baas Anseele aan gezel Mis
siaen zeggen
Wij zouden voor geen demi in z'n
plaats willen zijn.
't Zal er schuw gaan, gelooft me.
In den nacht van Zaterdag tot Zondag
heerschte er eene zekere bedrijvigheid.
Alle jonge wachten waren er op uit om
met veelkleurig papier en eenkleurig pap
de stad te versieren.
Enkele partijen hebben het geraadzaam
gevonden met verf en teer de straten en
voorlanden te besmeuren en te beklad
den. Waarschijnlijk ten einde de stem
men te winnen van de inwoners die met
de netheid van hun voorland gelast zijn verheugen uit liefde van hei welzijn van
In ds Concordia stak eene
blauwe vaan buiten. In de Ontvoog
ding» was devaan rood.In het «Vlaamsch
Huis» was de Vlaamsche Leeuw ge
heschen.
In de Katholieke Kring alleen wap
perde de driekleur.
Zouden wij de eenige zijn om ons te
en die aangenaam verrast moesten zijn
dit baatje ten hunne laste te zien.
Lijsten 3 en 4 waren daarin de ware
specialisten... wat van hunne burgerlijke
soüdariteitsgevoelens een overtollig be
wijs is.
als gevierd, door het ruischen der zeeën liep vanaf den Zondag morgen wat ze- muziek.
land en niet uit ioulere partijgeest.
De Vlaamsche Harmonie doorkruis
te de stad.
Een vijftigtal mannen stapten nr het
en het bruischen der s roomen, door het
geluid der stormen, het lichten der blik
sems, het rollen der donders, door den
schrik der wouden en het zwijgen der
hooge bergen, door de melodiën der voge
len, den zoetgeurder bloemen, door den
nuwachtig en bleek de stad af. Waar halen ze dan de ne-
Hij had zijn pauwstaart uitgerukt en stemmen die Meester But,'
er stak een ei in plaats van de pluimen. bekomen
Er zijn menschen die zoo een ontwik- Nederigheid Beschaamdheid
keld voorgevoelszin hebben. i m
't Is een troost in het ongeluk. j
dm/' nd
wsi te
rijkdom in de dierenwereld, de wonder-
sferenharmoniën der sterrenkooren, een 1
eenige steeds voortdurende aanbidding! Ds Maandag middag liep het
des Scheppers die hemel en aarde ge- gerucht rond dat de candidaat van de
maakt heeft de hemelen vertellen de lijst der liberalen gekozen was. i
Dit sukses, dat ze niet verwacht heb
ben, moet hen eenigszins teleurstellen,
't Is immers aan dit sukses te wijten