fflttNIO
Onze zegepraal
Een jVIaptelaap?
F. HARTEpEESTEN
OOGST
51e Jaar. - Nummer 24.
30 Centiemen.
Zaterdag 15 Juni 1929.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement "Yper
d
'EZ
het Arrondissement Yper.
'Ine.
I Al U
EAU
OT
„ttlond de Vepkiezing
De Pannenfabrieken van Haele-
wijn en de Pannenfabrieken
van Roncq. gelegen bij de
Greis, vragen goede werklie
den, van 15 tot 30 jaar.
Zeer goede loonen.
Het schrijven van den zoogezeg
den priester uit Kortrijk heeft ons met
verbazing geslagen.
In de Ontvoogding heeft men
nog voor 253 frank portretten van Mis
siaen verkocht ten bate van het Kies-
fonds.
Wij raden aan alle handelaars en
SNIPPERINGEN
We vragen onze revan
che zegde Missiaen na de Wetgeven
de kiezingen..'Die revanche moesten de
Socialisten Zondag laatst verkrijgen,
Om zich in zijn bitier onge
luk te troosten haalt Missiaen in
De Werkman het voorbeeld van de
triomf der zoogezegde Engelsche socia
listen aan.
Ware het niet dat het op
perste belang (ons persoonlijk be
lang daargelaten, wel te verstaan. N. V.
Redaktie) onzer diep verdrukte klas
se op het spel staat, we zouden het
verdommen (sic) tegenover smeerlappen
als de klerikalen en christene demokrati-
sche leiders te... moeten in het
strijdperk treden zoo spreekt de zoo
beschaafde of litteraire (of geletterden
volgens de nieuwe spraakleer der Yper
sche socialisten)Werkman.
CDeet ge cuat
We zullen aanstaande Zon
dag nogmaals koppijn heb-
ben, want Missiaen zal nogmaals erop aangbracht waren en waar onder de
De Ypersche Nationalisten
hebben Maandag laatst hun sukses
gevierd... en eens te meer bewezen hoe
kordaat ze hunne kloefen vegen aan 't g™"oenid "worden" H.'Hara'Tekre-
kerkelijk gezag. j taris van den kardinaal van Philadel-
Ge moet wei weten dat
De Ypersche Bode
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 £r. 3 maanden 5 fr
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j- casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 rot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
ZITDAGEN.
D BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den 1® en 3e Zaterdag der
maand, van 9 y2 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2' Zaterdag der
maand, van 9 y2 tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
•h,
^r
li
>ei:
t Kathoiieke Vereeniging van het
(ondissement Yper, heeft in den Katho-
:en Kring een inlichtingsbureel inge-
it. Dit bureel is open eiken Zaterdag
Ken van 8.30 tot 12 uur. Iedereen is
[gekomen. Wij nemen de gelegenheid
r om aan elkeen te herinneren, dat de
er Volksvertegenwoordiger Brutsaert,
P en 3n Zaterdag van elke maand,
ji ter beschikking stelt van al deze die
in willen raadplegen, in den Katholie-
Kring, van 9.30 tot 12 uur.
arot
-riën
De uitslag van de provinciale verkie-
igen heeft de uitslag van de wetgeven-
verkiezingen bevestigd.
In het distrikt Yper namelijk de lijst
i Katholieke Burgers en Landbouwers
st op de cijfers van 26 Mei eene winst
n vijf honderd stemmen te boeken.
De katholieken behouden hunne zetels
TiA de meerderheid in den Provintialen
De socialisten verloren 1700 stemmen
I de cijfers van 1925 en mochten bij
fverlies van 1250 stemmen op 26 Mei
boekt er nog 450 bij lappen, de uit
leiding van het kieskorps niet inbe-
iepen.
Dit achteruitboeren van Missiaen en
jne partij is algemeen het gansche land
^or: zij verliezen stemmen en zetels bij
macht.
Dank aan al degenen die in de sfeer
tan invloed tot het welgelukken
;er verkiezingen het hunne bijgebracht
i, en zich noch moeite noch opof-
b'jggespaard hebben ten bate van de
Molieke gedachte en de Katholieke
artij.
I
Stati
les»!
KINGl
IG.
ÏTIW
m
ior ii
rEEE
:nGE
Spt
Zijn gekozen
In het distrikt Yper-Werzick-Passchen-
aele:
KatholiekKarei Bostyn.
Kristen WerkmanAmand Lom-
|iez.
Poperinghe-Meessen-
In het distrikt
ousbrugge
KathloiekRobert Lepoutre.
WerkmanHilaïre Le-
ibvre.
Aan allen onze beste gelukwenschen
Zij zullen zorgen voor den welvaart
ons arrondissement.
uil'
SERB v
jPE* Kristen
oestel
rug
jontó
riEK,
:ht.«
ra?a
lanii
stras'
ÏL
zach«
fff' L
uiti'j plet de provinciale verkiezing hebben
va! t Nationalisten nog eens uitgepakt met
un programma Voor Vlaanderen
Wat voor Vlaanderen
Is het zelfbestuur, zelfstandigheid,
tderalism of Groot Nederland
Onmogelijk dit uit te maken
Dit is zeker iets voor later als zij de
ia:ht in handen krijgen
Vlamingen, maakt u gereed om dan
tor Holland over te zeilen, want een
ui bak is minstens onbetwijfelbaar zeker
Ie mannen hebben in den zin ons te ver
hechten aan Holland.
Vlamingen, die u laten vangen hebt
schoone woorden, gij hebt Vlaamsch
stemd voor... Holland Zoo wordt gij
ij de neus geleid naar ...Oranje boven
Met de laatste verkiezingen hebben de
htionalisten inderdaad stemmen bij ge-
'onnen.
Wien zou het verwonderen
De Vlamingen willen recht, en men
Sett nu aan de Nationalisten sinds jaren
9er in de streek den alleenverkoop van
Vlaamschgezindheid toegelaten. Wan
eer zullen alle katholieken de ware,
'e te verstaan, die in de Kerk van
ïtristus onderdanig staan aan 't gezag
tor Christus zelf ingesteld wanneer
'hen zij, de handen wederom aan,'t werk
'art om eensgezind, over alle bijkom-
?e moeilijkheden en plaatselijke ver-
fcidheden heen, te strijden hand in
lnd, eerlijk vlaamschgezind en oprecht
atholiek I
at BESTE en ZEKERSTE middel om
tnitig het blad te ontvangen, is een
nnement vragen in de post op
Het ypeps^he Öolk
ef-
Schouwt op ons, ziet de velden, hoe ze
wit staan voor den oogst.
Joh. 4. 35.
Buiten wiegewagen in den zonneschijn
de zwaar zich buigende garven op en ne
der. Was het uitzaaien, maanden geleden,
lastig en hard, zoo is de vreugde nu dub
bel groot en diep. Rijken uitzaai, rijken
oogst; lastigen uitzaai, loonenden oogst.
Nu spreiden zich ver en wijd de gul-
dene velden open. Zooals eenmaal de
Verlosser met zijne volgelingen over de
koornvelden van Sichar schreed en blijd-
zaam uitriep verheft uwe oogen en be
ziet de velden, hoe ze rijp voor den oogst
daar staan, zoo verblijden zich duizen
den met dankvolle harten over den rijken
oogst.
Oogsttijd is zonnige, wonnige vreugde
tijd. De oudste feesten der menschen zijn
oogstfeesten geweest. Zij waren vrome
feesten. Dan dachten de menschenkinde
ren aan den zegen van boven, aan de
goedheid huns Scheppers, aan de vrijge
vigheid zijner Almacht in dewelke Hij
zijne milde hand opendeed en hunne
schuren met rijke garven vulde. Hoewel
de mensch in heeten arbeid den akker be-
drichten moet en altijd voort opnieuw
voortbrengen tot den laatsten zeisenslag,
het groeien en het gedijen liggen toch
niet in zijne macht. Deze komen slechts
uit de schatkamer des hemels. Hem zij
dank Nu trekken zij zich heen over ak
kers en weiden, over hoogten en diepten
de menigvuldige oogstbeelden. De gan
sche aarde is ten slotte slechts een eenig
wijd uitgestrekte oogstveld. De akker
is de wereld, waar het ten allen kante
kiemt en bloeit en vruchten geeft.
Ook menschenleven is oogstveld. Iede
re dag is zaaidag en iedere avond zou
moeten gouden garven naar huis voeren
Wanneer frisch en blijde krachtgevoel
het dagwerk 's morgens moedig weer be
ginnen laat, en het volbracht wordt over-
saagd en onverdroten, dan is de avond
schoon en lieflijk als op een oogstfeest
niets ging verloren, de oogst kwam.
Veel werd bij ons door anderen gezaaid.
Wij zijn in hun werk ingestapt en voe
ren den oogst binnen. Wat ouders, lee
raars, zielzorgers ons gaven dat ging
allemaal geleidelijk op het groeide in de
kracht die geheimvol door ieder leven
stroomt, wij weten zelf niet hoe. Het is
lichamelijk groeien, geestelijk groeien,
groeien aan inzicht, verstand, wilskracht
zielensterkte, Godsgenade. Ieder draagt
zulk een zaadveld in de eigene borst.
Maar alles is bedoeld op geleidelijke
rijpdom en oogst.Niemand moet ver gaan
om zijn zaadveld te vinden. Hij moet
slechts werken rust en roestloos, onop
houdend, in stormwind zooals in zonne
schijn. Dan wordt het gansche leven als
een bestendig oogstfeest. Altijd voort
nieuw zaad, altijd voort nieuwe arbeid,
altijd voort nieuw zweet en nieuwe moei
te, altijd voort echter ook nieuwe vrucht
altijd voort nieuwe gezegende oogst.
Hij wordt eenmaal binnengedaan in de
eeuwige schuren, op aarde gemaaid, van
menschenhanden omhooggedragen tot
het moederland daarboven, en daarneder-
gelegd tot zaligen vrede der eeuwigheid
De levenstijd is tijd der.-zaaidhede,de
eeuwigheid was een eindeloos van geluk-
stralend oogstfeest. In tranen strooiden
zij hun zaad blijdzaam kwamen zij thuis
beladen met rijke garven. Op den
levensavond wordt de pikke eraan ge
legd. Dan is het uur van den oogst ge
komen. Heer der rijke binnengevoerde
vrucht is de oneindige God, de hemel-
sche zaadheer en hovenier. Millioenen
menschenzielen trekken binnen, gelijk
garven met vrucht beladen. Zij wortelden
in goede en kwade dagen des aardelevens
in God, zochten zijnen zonneschijn,
keerden steeds hun aangezicht het licht
toe en wrongen zich uit de aardediepten
steeds hooger omhoog. Zoo werden zij
groot en sterk en hadden op den oogst
dag de zielenrfjpdom in de geestelijke
volmaking bereikt. Dat is Godes oogst in
de menschheid.
Wij kennen in onzen heiligen gods
dienst martelaars die hun leven en
bloed gaven voor Christusthans heb
ben wij een nieuwe soort martelaars
der nationalistische gedachte in op
stand tegen de Kerk van Christus!
Een priester uit Kortrijk, cor
respondent van De Ypersche Bode
schrijft in het nationalistisch blad, met
veel aandoening over den broodroof
van een priester uit het Kortrijksrhe,
die ontzet werd uit zijn ambt omdat
hij bij zijn Bisschop zijn belijdenis van
Vlaamsch Nationalism volhield.
Die aandoening van dien priester
zal niemand verwonderen, want die is
zeker ook niet in regel met de kerke
lijke wet, door den Paus zelve uitge
vaardigd, volgens dewelke het aan alle
priesters streng verboden is te schrij
ven in dag-' of weekbladen zonder de
toelating van hunnen bisschop. Zou
die priester die toelating hebben?
Die priester nu schijnt uiter
mate verwonderd dat een zeker Rerw.
Heer zou ontzet zijn geweest uit zijn
ambt, omdat hij de Yiaamsche natio
nalistische gedachte is toegedaan.
Weet die priester soms niet dat op
't plechtig oogenblik van zijne heilige
wijding elk priester gehoorzaamheid
belooft aan zijnen Bisschop? Kent hij
misschien die klare, duidelijke voor
schriften en vermaningen niet van Z.
D. H. den Bisschop van Brugge en
van al de Bisschoppen van België:
Wij leggen ten strengste aan alle
priesters op, volgens hun heilige be
lofte van gehoorzaamheid, in zake Na
tionalism, dien weg te volgen die hun
wordt aangewezen door den Bisschop;
van Hem, en van Hem alléén, krijgen
zij hun zending en hun ambt... Wij
verwittigen dus alle priesters en gees
telijken, die, wat God moge verhoe
den, 't zij in 't openbaar 't zij in 't ge
heim, het nationalism zouden voor
staan, dat zij zich zouden zwaar p'ich-
tig maken aan ongehoorzaamheid en
opstand tegen het rechtmatig gezag,
ook tegen het Kerkelijke».
Is het feit nu dat een priester zoo
maar openlijk in opstand komt tegen
zijn Bisschop, aan wien hij plechtig
gehoorzaamheid heeft beloofd, mis
schien niet eene genoegzame reden om
beroofd te worden van zijn ambt Ren
priester wordt toch gewijd om zijn
Bisschop te helpen, niet om Hem te
gen te werken. In de Kerk van Chris
tus worden de Bisschoppen en nie
mand anders aangesteld om de ge.loo-
vigen te besturen. Allen moeten ge
hoorzamen aan de Bisschoppen vol
gens den wil van den goddeljken in-
steller der Kerkallen, zonder uitzon
dering, doch dit moeten op de eerste
plaats de priesters doen, die uitdruk
kelijk beloven altijd en overal aan hun
Bisschop te gehoorzamen en Hem te
helpen.
Volgens dien priester zou de
straf niet zijn toegepast, geweest om
reden van het niet aflezen van den
brief van den Bisschop. Dus zou die
Eerw. Heer daarin ook ongehoorzaam
zijn geweest
Doch waar haalt die priester uit
Kortrijk het recht zoovele andere
priesters van het Bisdom Brugge ver
dacht te maken? «Het is bekend,
schrijft hij, dat zelfs verschillende pas
toors weigerden in den predikstoel
dien brief voor te lezen Dit is zoo
bekend niet. Welke pastoors hebben
zoo gehandeld Geen beschuldigingen
zonder bewijzen
Voor lastertaal gaat die priester
evenmin achteruit.
Hij schrijft nog in 't nationalistisch
bladVele priesters die de Vlaam-
sche nationale gedachte zijn toege
daan hebben hunne overtuiging uit
schrik voor hun brood niet durven be
lijden Hoe noemt men nu men
schen die zoo, en om die reden, hun
gedachte wegduiken? Lafaards of
valschaards Of alle beide Van waar
heeft die priester het recht andere
priesters zoo af te schilderen? En nog
eens, bewijzen Geen beschuldigingen
zonder bewijzen
Ten anderen niemand moet zijn ge
dachte wegduiken, als hij enkel recht
geaard katholiek Vlaming wil zijn.
Iedereen weet immers dat het na
tionalism werd veroordeeld, niet om
dat het recht zou eischen voor de Vla
mingen. doch wel omdat het de Ka
tholieke Werking, ook de zuiver gods
dienstige. lam legt en dwaarsboomt.
Mogen christene menschen, die den
naam van christenen waardig zijn,
mogen priesters aan zoo iets meewer
ken? Hadden de Bisschoppen niet het
recht, of meer nog niet den plicht,
hunne geloovigen op dit gevaar *e wij
zen en aan hunne priesters den rech
ten weg voor te honden
Die priester uit Kortrijk be
sluit: Ondertusschen zal- Vlaanderen
zelf zorgen voor het brood en het dak
van zijn vervolgden priester? Wat
wil dat zeggen Is dit opstand aan
wakkeren? Wil die priester f?) de
K£rk van Christus met beide handen
afbreken
'Zouden wij dien priester mogen
aanraden, indien hij werkelijk bestaat,
vcjor God eens ernstig den dag van zijn
heilige priesterwijding te overden
ken
Arm Katholiek Vlaanderen
beelden aan te halen om dit Chineesch
stelsel te hekelen en te bestrijden.
Maar de slimme vos let wel op voor
beelden aan te halen van arrondissemen
ten waar dank aan dat Chineesch stel
sel de socialisten van enkele zeteltjes
geprofiteerd hebben.
Is hij mischien bewust stemmen ge
wonnen te hebben.
Ge zult zien dat hij aanstaande week
zijne geloovige lezers daarvan zal weten
te overtuigen.
Wat kan die man niet
Voltaire, een gekende fransche god
loochenaar en godsdiensthater, schreef
weleer Liegt, liegt maar door er
blijft toch altijd iets van uwe leugens bewijs dat Missiaen zijn lot
over en zijn tegenspoed met philisophie
Zouden de Nationalisten die 't princiep opneemt en zijn kruis draagt met gelaten-
huldigen van Machiavel Het doel heid en ootmoed, vindt men onbetwist-
wettigt de middelen nu ook ter school
gaan bij Voltaire
Zij schreven nog eens in hun kiesblad
De toelage voor de H. Hartefeesten
werd niet gestemd door de Nationalisten
baar in de beleefdheid die hij als voor
name dagbladschrijver voor de dag legt...
zooals hij ten anderen altijd placht te
doen.
't Klinkt er zoo voornaam van kleri-
omdat de Vlaamsche Harmonie geweerd kaal krapuul snoode smeerlapperij
werd als vlaamschgezind onmenschelijke krapuleuze leugen»
De waarheid is dat zij volstrekt niet smeerlapperijen en schande voor de
geweerd werd als vlaamschgezind en ook menscheid en menige andere liefelijk-nijveraars aan, indien zij er op uit zijn
nog dat de Nationalisten zich zelf hebben heden... van dezelfde soort. goedkoope aankondigingen te nemen,
uitgesloten met de bekentenis dat zij nietWaarschijnlijk met het doel de smaak van de strijdpenning in de Werkman
Nieuwkerke Kroniek komend uit het
verre Westen.
FerseerPerseer
Was het volksvertegenwoordiger Leu-
ridan niet, die in eene kiesvergadering in
de Espérance te Yper uitriep: Dit
bevel van den Bisschop is alleen tot de
priesters en geestelijken gericht. Zij heb
ben gehoorzaamheid gezworen
Zou, onder dat opzicht, de nationalisti
sche leer nu nogmaals eens veranderd
zijn
Oh, VI.
Nationalistische logika
Dat heet men «getrouw tot ter dood».
onderdanig staan aan Bisschoppelijk van z'Jne lezers
gezag; die bekentenis van vroeger hebben
zij ten anderen nu gedurende den kies
strijd door daden onweerlegbaar bewezen
en gestaafd. Niemand die oogen heeft en
zien wil, zal niet inzien dat ze openlijk in
opstand zijn tegen de Bisschoppen van
België. Wat komen zoo mannen doen bij
't huldigen van Christus Koning, zij die
't gezag der Bisschoppen door Christus
aangesteld om zijne Kerk te besturen,
met alle middelen te niet doen
Sinds wanneer kan men tegen de Bis
schoppen zijn en toch met Christus
Is dat misschien de zin van Roomsch-
Katholiek Of wil Roomsch-Katholiek
wellicht zeggen met den Paus en tegen
de Bisschoppen Wanneer krijgen wij
H document, waarin de Paus zegt dat
men voor de Nationalisten mag stemmen,
als de Bisschoppen bevestigen dat men
niet mag.
Zou Ward Hermans dit document soms
niet uithalen
en lezeressen wat te
wat meer beschaving
Sprak Baas Ganzendonck zoo uit ver
blindheid Of was het slechts bluff om
zijne verslegene benden wat moed in te
blazen
Wie zal het zeggen
In alle geval was de revanche
prachtig en het kieskorps van Yper heeft
hem nogmaals duidelijk gemaakt dat de
Ypersche bevolking van zijn verwaand
persoontje en zijne partijgenooten het
beu was.
De Socialisten hebben Zondag laatst te
Yper nog enkele honderden stemmen
verloren.
Na de klopping van 26 Mei mag de
Roode Partij op eene tweede nederlaag
roemen.
Dit bij de reste, hé
Eens dat men daar aan gewoon geraakt
wordt men weinig gevoelig.
De kiezingen, schrijft hij, die verle
den week in Engeland plaats hadden
brachten aan de socialistische partij eene
macht en een zegepraal die ze tot hier
toe nog nooit kenden.
Baas Ganzendonck vergeet dat de
Labour Party met de socialistische
stelsels die in Vrankrijk en Belgie in
voege zijn, weinig, zooniet niets te ma
ken heeft.
Maar om zich zelf en zijne teleurge
stelde partijgenooten te paaien is hij ver
plicht van alle hout pijlen te maken. En
daarmee moet hij tevreden zijn.
verfijnen en hen
te gunnen...
En schamteloos spreekt De Werk
man daarna van den fijnen geletter
den Heer M. (sic) dokter Brutsaert.
We zullen het dus niet aandurven de
vooringenomenheid van De Werkman
voor wat betreft hare eigen litteraire
volmaaktheid tegen te spreken.
Ik denk dat van hunnen kant de ka
tholieke volksvertegen woordiger^hoogst
tevreden zouden zijn met dusdanige fijne
heerschappen niet meer in aanraking te
moeten komen.
Maar we zijn tevreden te mogen be-
statigen dat het tegen zijne eigen goesting
was dat Missiaen aan politiek deed.
Nude kiezers van Yper hem afgedankt
hebben zal niets meer hem in de weg
staan om volkomen gelukkig zijn... en
dit tot het einde van zijn leven.
Dat wenschen wij hem uit de grond j
van ons hart.
gebruik of liever misbruik te maken.
We lezen er immers in (zie laatste num
mer): Pour la reparation de vos chaus-
sures, adressez-vous chez Xn°
chemin detravail bien soigné 0.50 fr.
Dat is ten minste een overtuigde en
pratieke socialist.
En 'ne goe marchand op den hoop toe
In de ijsstreken van Noord-Aroeri-
ka, heeft bisschop Mgr. Breynat een
deel van zijn pastoraal bezoek gedaan
per vliegmachien. De prelaat beweert
dat die manier van reizen niet alleen
lijk sneller is, maar ook goedkooper
dan de reis per slede, getrokken door
24 honden.
In Spanje heeft de aartsbisschop
van Toledo, bijgestaan door genees-
heeren, het lijk ontgraven der Karme-
lites, Moeder Marie, in geur van hei
ligheid gestorven, ten jare 1640. Als
men de kist opende, een zoete balsem
geur verspreidde zich en men vond het
lichaam geheel wel bewaard en nog
buigzaam, onder den sluier, die het
bedekte.
Tijdens de ceremonie der zaligver
klaring van Joannes Bosco, zoo mel
den de gazetten, zoude een begin van
brand ontstaan zijn op het hoog-al-
taar. Dit is moeilijk om aanvoerden,
daar geheel het altaar in steen en
i brons is en er zich niets anders op be-
i vindt dan het monumenteel kruis en
de kolosale kandelaars. Mogelijks zal
het onheil geschied zijn op het altaar
van St Pietersstoel, waar de mis gece
lebreerd werd, waar veel versiering
„en
uit zijn om te bewijzen dat, niettegen-i overtaHjke gloeilampen eene kort-
j sluiting met te verwonderen valt. Dit
staande de socialisten een zetel te Yper| altaarsstaat geheel ten einde St Pie-
verloren hebben en enkele honderden ters perk, die den vorm heett van
stemmen erbij, de zegepraal aan hunne'een latijnsch kruis. terwijl het
zijde js. f hoogaltaar opgericht is midden den
kruisbeuk.
't Zijn immers de beste onder de Ka- phia (Amerika) 34 jaar oud is dezer
Volgens de tegenwoordige kerkelij
ke wetten, moet een geestelijk, 30
jaar oud zijn, om te kunnen bisschop
tholieken.
Na hun melodieus muziek ofte harmo
nieuze Harmonie stapten bij het heen
gaan een twintigtal personen. Als ze van
hunne tournée en tournée's terugkwa
men waren ze een hondertal, kinders,
dagen bisschop benoemd, 't Is de jong
ste van de wereld.
Om priester te worden moet men
maar 24 jaar zijn. En te Paray-le-Mo-
nial, waar het H. Hart verscheen aan
juffrouwtjes en vrouwen inbegrepen, t Is de H Margareta, E. H. Carnevillier.
waar dat op dit oogenblik het reeds oud 61 jaar, heeft er dezer dagen ziuie
donker was. eerste mis opgedragen. Voor twee
Wij verstaan niets aan deze zaak jaar. na het sterven zijner vrouw, was
ofwel stemt Yper nationalist en hoe komt ^et ^'<)OSter binnengetreden,
het dan dat er zoo weinig menschen zijn
om met den stoet mede te loopen Ofwel j
komen de nationalistische stemmen van Nog een begin van brand, ditmaal in
den buiten maar waarom dan in Yper den Toren van Londen Die To"
daarmêe zooveel geweld gemaakt
uit
is een brief over van eenen priester
Missiaen gevallen, het de schuld is van Kortrijk over het geval G...
het apparentement. Dat beweert hij ten Dat schrijven komt uit hetzelfde vatje
minste.
ren is eigenlijk een versterkt kasteel,
[gelegen bij den Teemsstroom, waar
l vele politieke gevangen verbleven en
gehalsrecht werden: ook nog vervolg-
drukt de katholieken, zooals Thomas Morus,
die er gekerkerd werden en er stier
ven. De brand is uitgebroken in een
gebouw aanpalend aan de schatkamer,
waar men de juweelen bewaakt des
x cl cl 1 llicil uc ju tr tt-itii uv. u aa t uta
[als het Dagboek eener VI. Kloosterzus- Konings, o.m. den degen van St Ed-
En hij vindt zijn pleizier enkele voor- ter (met toelating der schrijfster) en de ward en zijne kroon;
verders de kro-