ÉoliÉ Versed oil Vreugde=vuren TRIOMF LIJDEN BEURS - BANK - WISSEL SNIPPERINGEN 51e Jaar. - Nummer 25. 30 Centiemen. Zaterdag 22 Juni 1929. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper van het Arrondissement Yper. De Pannenfabrieken van Haele- wijn en de Pannenfabrieken van Roncq, gelegen bij de Gre s, vragen goede werklie den, van 15 tot 30 jaar. Zeer goede loonen. Voor uwe Geldplaatsrngen wendt U in volle vertrouwen tot de -334. Bijbank: YPER, Groote Markt, 9. - Tel. 304- Filiaal der Groep Handelsbank - Fondsenbank - Noordstar. Kapitaal-Concentraties 300 Millioen. Brussel, Gent, Antwerpen, Kortrijk, Brugge, Oostende, Thielt, Iseghem, Lichtervelde, Poperinghe, Wervik, Komen, Yper Voorwaarden voor de Zicht-en Termijnrekeningen Zicht alle dagen beschikbaar 3 °/0 Veertiendaagsche Rekening 4.50 Spaarkas Zicht 5 °/0 Kasbons aan toonder op 3 maanden (vooraf betaalb.) 4% netto 6 maanden (id. I jaar (id. 5 °/0 4.50 °/o netto netto OBLIGATIEN op Rente betaalbaar 5 JAAR aan drager 6 °/0 NETTO. met zesmaandelijksche Koepons. j~f8t ypep5^he C?oll{ ABONNEMENTFRIJS 1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r. Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel. ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND: 25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 jcasier) waar op alle wekedagen al'e inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden worden. ^ileine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. ZITDAGEN. D" BRUTSAERT, Kamerlid, is spre- kelijk voor iedereen: Te POPERINGHE, in zijn bui», 's morgens, den Maandag en Vrijdag. Te YPER, den le en 3e Zaterdag der maand, van 9 l/2 tot 12 uur, in den Katholieken Kring. Te WERV1CK, den 2® Zaterdag der maand, van 9 l/2 tot 12 uur, in Het Kapitel HANDELAARS vraagt eene aankondiging in «HET YPERSCHE VOLK i De Katholieke Vereeniging van het Arrondissement Yper, heeft in den Katho lieken Kring een inlichtingsbureel inge richt. Dit bureel is open eiken Zaterdag morgen van 8.30 tot 12 uur. Iedereen is welgekomen. Wij nemen de gelegenheid waar om aan elkeen te herinneren, dat de Heer Volksvertegenwoordiger Brutsaert, den L' en 3n Zaterdag van elke maand, zich ter beschikking stelt van al deze die hem willen raadplegen, in den Katholie ken Kring, van 9.30 tot 12 uur. Ten tijde dat onbekend waren niet alleenlijk onze hedendaagsche gloeilam pen, maar zelfs de veelkleurige papieren lanteerns, ons overgekomen uit Venetië, in plaats van op sommige dagen alge- meene vreugde uit te drukken met ver lichtingen en donderend vuurwerk, men ontstak vreugde-vuren. Dit eeuwenoud gebruik volgt men nog in Engeland, in geheel buitengewone omstandigheden b. v. bij de kroning of jubelfeesten der Koningen. Dan op de heuveltoppen, bij voorkeur nevens de kasteelen van rijke edellieden, stape t men dagen lang takken sperreboomen op elkander en maakt men houtstapels kerkenhoogte. 's Avond vóór den feestdag, ontsteekt men die en in de j streek ontwaart men dan ver en naar I groote branden, die uren duren. In ons land eertijds, ontstak men vreugde vuren op den vóóravond van St fans- en St Pietersdag, en men noemde ze St jmsvier, St Pietersvier. Maandag 24 dezer is het St Jansdag. DeH. Kerk herdenkt en vereert St-Jan- den-Dooper, laatsten der propheten van 'toud Verbond, die niet alleenlijk den Zaligmaker vóórspelde maar Hem met den vinger aanwees Ziet daar het Lam Gods, dat op Hem genomen heeft, de zonden der menschen St Jan was de zoon van den joodschen priester Zacha- rias, en van Elisabeth, de nicht van Maria. Als de Engel Gabriël verscheen aan Zacharias, in het heiligdom van Jerusalems tempel, waar Zacharias na het morgensacrifië alleen binnengetreden was om wierook te branden op het altaar der reukwerken, de engel kondigde j hem aan de toekomende geboorte van een zoon. Daar Zacharias aan het gezegde van den engel niet aanstonds geloof hechtte, en de reden was dat zijne vrouw reeds ver gevorderd was in jaren, hij werd geslagen met stomheid. Na de geboorte des kinds, als het er op aan kwam het een naam te geven, Elisabeth zegde dat het moest Joannes noemen. Bloedverwanten die beweerden dat zulks niet mogelijk was, omdat niemand in de familie dien naam droeg, vroegen per geschrifte aan den vader zijn gedacht en als Zacharias schreef Joannes is zijn naamzijne tong kwam los, hij kon opnieuw spreken en zegde Benedictus Dominus IDeus' IsTaël»"— Gebenedijd weze de Heer, God van Israël.Et tu, puer, propheta Altissimi vocaberis En gij, Kind, zult wezen ee.n propheet des Allerhoogsten. Aan driejarigen ouderdom werd Joannes, die reeds het gebruik had van zijn verstand, door zijne moeder geleid in eene woestenij, hedendaags gekend onder den naam van St-Jan-in- eremo. (Dit is ook de naam van eene parochie in het Noorden van Oost-Vlaan- deren). Joannes verbleef er 27 jaren, geheel alleen, zich voedende met wilden honing en sprinkhanen, drinkende water uit de bron, dragende een kleed gemaakt met kemelshaar, zich bereidende in 't gebed en de boetveerdigheid om eens daags zijn ambt van-Voorlooper des Hee- ren uit te oefenen. Tafereelen die hem voorstellen, spelende met het Kind Jesus, in tegenwoord gheid van Maria, Joseph en Elisabeth, zijn droomgezichten van kunstenaars. Dertig jaar oud zijnde, verliet Joannes de woestenij en verscheen op de boorden van den Jordaan. Daar doopte hij boet- veerdige lieden, daar doopte hij den Zaligmaker, Dien hij nog nooit gezien had, Dien hij erkende door ingeving van den H. Geest, Dien hij reeds aan zoo veel volk aangekondigd had. Korts nadien werd hij ingekerkerd door Koning Herodes, omdat hij den Koning berispt had over zijn wangedrag en op den verjaardag des Konings, die wilde j den wensch volbrengen van eene wulp- sche danseres, werd hij onthoofd. Die danseres Salomé, dochter van Herodiade waarmede Herodes schuldige betrekkingen onderhield, was eene der laatste afstammelingen van de heldhafti ge Machabeërs. St-Jan-de-Dooper is met O.L. Vrouw, de eenige Heilige, waarvan men niet alleen den sterfdag maar ook den geboor tedag viert. Christus O. H. zegde van hem 't Is de grootste onder al de kin deren der Vrouwen Daarmede plaatste O. H. Joannes niet boven Zich zeiven, want Hij is de God-Mensch, Kind der altijd geblevene Maagd Maria. Nog overweldiger dan over veertien dagen eens voor goed zal men reke- ning moeten houden met den eisch van den steeds sterker wordende wil van Vlaanderen: Over de 10.000 stemmen Zoo luidt het in de «Ypersche Bode» als eene triomfklok over Vlaanderen. Oh! 'k en heb er niets tegen, dat deze die wint blijde zij... ook niet dat hij viere... dat I is geheel natuurlijk, vooral wanneer na i gevreesd te hebben, zoo onverwachts succes komt. Maar daar is eene maat, Die wijs mensch nooit te buiten gaat Men voelt dat de schrijver nog jong is len in zijne vlammende inbeelding neemt hij een molhoop voor een ,berg, meept hij eene bei eene kiok en zijn geestdrift wordt drift zonder geest. 1 De Nationalisten hebben stemmen ge- wonnen; dat betwisten wij niet... maar is het wel om zoo luide te roepen en bijzon derlijk om zoo zottig te spreken als volgt «Meer dan ooit,» zegt de schrijver, «zal die wil de broodroovers er op wijzen, dat ze met de wapens uit het helle-arse- naai maar weinig geluk meer voor hun belgische knoken zullen winnen. Is het dwaasheid van mijnen kant of is het onklaarheid van wegens den schrij ver... ik versta het niet goed; ik zie daar hooge of leege woorden... schoone of leelijke... maar de zin blijft duister. Gelieve de Meester wat uitleg te geven. En nu ter zake. 't Dunkt ons dat die zege zoo overwel digend niet is. Laat ons eens zien. In 1925 hadden de Nationalisten 8359 stem men voor de Kamers, nu hebben zij er 9492. Dat is eene winst van 1133 stem men. Deze gerekend op de gewone ver meerdering van het kiezerskorps in vier jaar komt op eene ware vermeerdering van 718 stemmen of 8,4 ten winst. Dat is wel... maar dat is toch zoo erg niet, dat het moet triomf heeten. De Christene Werklieden hadden- in 1925 ...4085 stemmen en nu hebben ze er 5793. Dat is eene winst van 1490 deze gerekend op de zelfde vermeerdering van het kiezerkorps komt op eene ware ver meerdering van 1290 of 31,3 ten winst. Hadden de Nationalisten dat bekomen, wat zou de jonge schrijver moeten heb ben geroepen om aan zijne geestdrift... lucht te geven. Triomf ging niet meer ge noeg zijn het ging er luiden van vier maal triomf, ten zij dat hij een ander woord zou gevonden hebben Maar zij zullen zeggen wij hebben algelijk twee1 gekozenenDat is zeer waar... maar dat is een lukslag... en zoo danig een lukslag, dat zij er zelve van verschoten. Doch lukslag is onzeker en zoodanig onzeker, dat hunne leiders ver uit het getal kiezers boven het getal ge kozenen stellen. Men mag toch niet ver onderstellen van onbaatzuchtige men schen, dat zij in de kiezing maar een middel zien om eenen zetel te krijgen Voor de Provincie is het getal nog met 598 gerezen, dat is dus 1731 winst. Deze gerekend op de gewone vermeerderingen steunende op het getal van de Kamers, (daar wij de cijfers van de Provincie niet hebben) komen op eene ware winst van 1316 of 15,7 ten Dat is toch zoo overweldigend nietnu als de schrijver dat overweldigend gevoelt... hij mag er gelukkig om zijn... het geluk, zeggen velen, ligt meest in het gedacht, dat men gelukkig is. En nu den uitslag voor de Nationalisten in gansch het vlaamsch land. Over cijfers spreekt de «Ypersche Bode» niet... Zij kan er hare redens voor hebben... maar het is voor ons geen reden om ze niet aan te geven... wij laten ons niet opjagen door geest drift maar door de wezenlijk heid en de waarheid; In 1925 hadden de Nationalisten 83692 stemmen. Nu hebben ze er zoo gezegd 130954... dat is eene vermeerdering van 47262 stemmen. Deze nog eens gerekend op de gewone vermeerdering van 't kie zerskorps in vier jaar komt op eene echte en ware winst van 43080 stemmen. Daar bij dat is nog fel overrekend In dit getal immers zijn gerekend de stemmen voor de HH. Romsée, Debackeren Vindevogel. Maar nu die heeren zijn ongenaamd geene Nationalisten zooals onze Heeren. Die heeren zijn dweers door Katholieken, vooruitstrevende Vlaamsche Katholieken, die, naar het bekennen zelf van de «Schelde» het Katholiek gedacht hooger stellen dan het Vlaamsch en absluit willen Vlaamsch-Katholiek blijven, onderdanig aan hun Overheid... Die heeren hebben Debacker 11979 Romsée 9196 en Vin devogel 8086 stemmen behaald, dat is 11979 9190 8086 - 29261 stemmen. Die 29261 afgetrokken van 43080 laten nog een overschot van 13819... bij ronde cijfers 14000. En om dien uitslag te bekomen hebben al de Nationalisten van gansch 't vlaam sche land, vier jaar lang, week uit, week in, gedonderd en verweten en gewrocht met pen en woord. Dat dunkt ons geen), triomf! Als de Nationalisten van gansch 't land, alle vier jaar, alzoo triomfantelijk vooruitgaan met 14000 stemmen, zullen zij juist binnen honderd jaar een getal stemmen hebben van 350000 100000 450000, dat is 72000 min dan nu de Katholieke vlaamsche partij, die er 520000 heeft in 't vlaamsche land alleen, en dan zijn ze nog niet meester! 't Is wat lang moeten wachten... daarbij tegen dan kan het heilig vuur uitgedoofd zijn en in asschen vergaan 1 In de oogen der Nationalisten is het maar zij zeiven, die waarlijk goede, deugdelijke Vlamingen zijn, die Vlaan- drens grootheid en welzijn behertigen... Al het ander is een twat van niet. Als dat alzoo is, in gansch het vlaamsche land zij er maar 97000 menschen, die 't ware welzijn van de vlaamsche bevolking wil len... 97000 op 1.230.000, dus geen tiende. Wat moeten andere landen dan denken van ons vlaamsche land, als geen tiende der bevolking haar rechten erkent, daar voor strijdt en stemt Lijden is het algemeen lot van de men schen op de wereld. Het is .een lot Jbijoa. zoo algemeen als dat van den dood. Ieder huisje heeft zijn kruisje en ieder hart heeft zijn smart. Als er menschen zijn die schijnen niet te lijden dan is dat oogenbedrog, wij denken dat, omdat wij die menschen slechts uit eenen kant, den goeden kant, bezien. Die menschen lijden, lijden altemaal.zij hebben allen hun- doorn in hun voet zitten en dien doorn ontdekt men eerst als men van naderbij, van heel dichtbij toekijkt. Men moet eerst hun boeksken opendoen eer men vindt waar de schoe duwt. Het lijden is voor de we reld een mysterie een van die wonder heden waaraan zij noch kop nog steert en verstaat het blijft voor haar gesloten gelijk de slagdeurtjes van eene oester- schulp. Waarom Omdat de wereld.het lijden schuwt als een kwaad zonder gene zing. De christene mensch integendeel ziet verder dan het lijden, verder dan het kwaad. Lijden is voor hem slechts eene beproeving en aan alle beproeving is er eene verdienste vast. Het mysterie van het lijden ligt open als een boek voor el- ken christen mensch die maar schouwen en een weinig beschouwen wil. Zien we niet inderdaad dat het dikwils de beste menschen zijn die het zwaarst beproefd worden en die het meest te lijden hebben. Maar het lijden werkt op die sterke zielen gelijk de wind werkt op den jongen boom, hoe meer hij hem schudt en schingelt des te dieper en te vaster vijst deze zijne taaie wortelpezen in den grond. Hoe meer de wind doet om omver, des te vaster staat de stam. Hij schudt zijn haar wel, het haar van zijne takken, en de regenvlagen Fondsenbank doen hem wel tranen weenen, maar dit alles heeft niets te doen met de vastheid van zijnen voet en de onbuigbaarheid van zijnen stam. Eene christene ziel, door het tijden gelouterd en gestaald, is als dia mant zoo hard en zoo snijdend zij gaat door de beproeving gelijk een mes door de boter en ze legt de verdiensten daarbij van kante. Daar begrijpt de wereld geen tinnen knoop aan hoe God zijne beste vrienden het meest beproeft en aldus j waarlijk toont dat Hij hun goed wil. Voor de wereld is lijden iets afzichtelijks iets leelijks, voor de kinderen Gods is hét lijden een voorrecht dat zich Christus zelf verkoren heeft toen Hij zoo bitterlijk leed voor ons en stierf voor ons op zijn kruis. En 't is wonder om zien hoe ver- schillig de menschen lijden. De eene slepen hun kruis als een zware last als deze die geene hoop meer hebben, zij slepen dat zij zweeten en dragen dat hunne handen kraken de andere dragen niet aan hun kruis maar worden door hun kruis gedragen, recht omhoog naar den bergtop, waar de dood al 't lijden overwint.Want-wij zijn allen kruisdxagers. en voor de eenen maakt het kruis van dit leven eene hel en voor de anderen her schept het lijden het tegenwoordige leven tot een lustwarande waar er doorns zijn, ja, maar waar op de doorns de rozen bloeien, de bloedroode rozen van de liefde. De eenen vervloeken hun kruis en leg gen het onder hunnen voet en stampen erop of 't maar breken kon en breken wilde. Maar 't en wil noch 't en kan, immers 't is gemaakt niet van hout noch van steen, maar van een onbreekbaren wil gelegen over eenen nog meer on breekbaren wil het is gemaakt van onzen wil die ligt dwars over den wil van God en 'aldus een kruis uitmaakt. De anderen integendeel doen gelijk Christus als hem zijn kruis werd opgelegd zij slaan er hunne armen om, zij drukken er vurig hunne lippen op want zij beminnen hun kruis, het is hun livrei, het is het teeken dat zij behooren tot die groote familie die Christus heeft voor hoofd en daarom Christenen genoemd wordt. Ja, lijden is eene kunst, eene groote kunst en zeldzaam zijn ze die deze kunst bezitten. Om te lijden zoo men moet is er groot geduld van noode en groote gelatenheid en sterkte van wil en overgave aan de Goddelijke Voorzienigheid en dat zijn allemaal dingen die de wereld in zoo kleine mate bezit en daarom heeft zij geen verstand van lijden. Lijden is ook nog eene school en hoe langer men erbij ter schole gaat des te beter leert men lijden. Men kan dat niet van den eersten keer. Werpt een hond in 't water en hij zal bovenkomen en zwemmen, werpt een mensch in 't leed, een die niet leeren lijden heeft, en hij zal ondergaan en ver drinken. Lijden is een zegen dat lijkt eene tegenspraak in de woorden zelf en noch tans trek ik er niets van in. Zalig zijn ze die lijden want zij zullen getroost worden dat is om zoo te zeggen de beknopte inhoud van geheel de christene leer. Wat is het leven anders dan lijden en wat het zalig hiernamaals anders als troost. Maar 'k moet ophouden met mijn sermoen en het doen sluiten niet gelijk een kanselrede maar gelijk een dagbladbijdrage en daarom zeg ik het lijden blijft het lijden en 't doet wee,het doet zeer. Maar Chris tus heeft ermede gedaan wat Hij met alles deed wat Hij aanraakte Hij vergodde lijkte het. Hij heeft het lijden verheven, vergoddelijkt, en, zegt De Bo slaat ook zijn roede soms bloedige wonden steeds staat die roede met bloemen om- [wonden en Gezelle zegt het even schoon dat Hij 't zalfkruid wassen doet daar waar de slange zit verscholen. ARÉOPAGIET. Agentschappen in al de bijzonderste Gemeenten van West-Vlaanderen. draagzaamheid in godsdienstzake te be lijden Roode Baas Ganzendonck, de alweter, geeft in het laatste nummer van De Werkman een lang artikel over de uitslagen der provinciale verkiezingen. Hij heeft het enkel en alleen over de verliezen door de Katholieke partij onder staan in verschillende provincies... alsof die verloren zetels door de... Socialisten veroverd werden. Hij weet hier en daar een gewonnen zeteltje aan te stippen, verzwijgt alwaar een of meer zeteltjes,, verbeurd werden maar van den toestand der socialisten in het arrondissement Yper wordt bijna geen gewag gemaakt. 't Is nochtans het eenige gewest waar Missiaen heeft kunnen toetsen hoezeer zijne strategische kunde, zijne kiespropa- gandamethoden, zijn persoonlijke wer king en ook zijn populariteit door het kieskorps gewaardeerd is. De kiezers hebben hem deze waardee-'. Harmonie door ring ten lijve laten gevoelen. Maar dat is eene andere historie... Staatsminister Van de Vyver stond hier te Yper in de katholieke... cirkel wat is me dat voor vlaamsch) te don deren dat 't een aard had op die ver vloekte en veroordeelde nationalisten zoo schrijft de Ypersche Bode De schrijvelaar van deze lijnen schijnt me zeer slecht ingelicht. Was hij op die vergadering tegenwoordig hij heeft er maar weinig van gevat Was hij daar niet hij heeft zich iets laten opblazen Maaralle middelen zijn goed... en eene sterke verbeelding is voor zekere week bladschrijvers van het grootste belang en nut. We lezen nog in De Ypersche Bode»: Maandag avond trok de Vlaamsche de stad. De volksverte genwoordigers Leuridan en Vandenbulcke stapten achteraan met de nieuwe geko zenen voor de provincie namentlijk Louage Edgard, Jozef Maes en Rafaël De Ypersche Bode» heeft het ook Six. Naden... zegetocht was er feestver- over de provinciale verkiezingen. gadering in de zaal van het Vlaamsch En 't lundert er van Triomf nog over- Huis. Daar werd het woord gevoerd door weldigender dan over 14 dagen... en 't advokaat Leuridan, Jozef Maes, Rafaël gaat er van We winnen 23 zetels dat Six en volksvertegenwoordiger Vanden- het een plezier is. bulcke. Als men nagaat dat deze 23 zetels ('k En Louage dan en heb ze niet geteld) door hen ten na- Waarom hij niet deele van de Katholieke Partij veroverd Was men misschien bekommerd om werden, dan mag men besluiten dat deze den goeden indruk dat zijne prestatie als zoo volmaakte en zuivere en onvoor- spreker bij het kiezerskorpszouteweegge- waardelijke katholieken aan 'en degelijk bracht hebben werkske medegeholpen hebben. In Oost Vlaanderen ligt de katholieke meerderheid omver schrijft ze verders. 't Is werkelijk een pluimpje dat ze op haar hoedje mag steken. Proficiat, heeren Mocht ge het later maar niet komen te beklagen. i Had men nog niemand gevonden om zijne redevoeringen neer te pennen of op te maken. Is, hij zijne rol van Jean Prolo kwijt Waarom de straatschrijver met dit taakje niet belast Zooals vroeger. De Ypersche Bode stuurt in laatste nummer een innig gebed zijn tot Volgens men ons vertelde, was Mis- ONZE Heilige Lutgardis ONZE siaen ook tegenwoordig op de vergade-Vlaamsche Lutgardis ring ten Stadhuize waar het programma Tot nu toe beschikten zij zooals ze van de 1P Julifeesten belegd werd. beweerden over de monopool van t Was niet meer als vertegenwoordiger onvoorwaardelijke Vlaamschgezindheid, van het arrondissement maar als verte- en de monopool der ware Katholiciteit en genwoordiger van de Onthoofding de monopool van de zuivere Orthodoxie Hij zat daar zoo maar heelmaal op zijn en de monopool van de Eerlijkheid, 'k eentje, verlaten en alleen. vrees wel er nog enkele van vergeten te Hij kwam enkele malen tusschen in de hebben bespreking om duidelijk te maken dat hij Nu komen ze af met de monopool van over z'n herte niet kon krijgen dat op lle de Heilige Lutgardis en 21e Juli eene kerkelijke plechtigheid Wat blijft er ons nog over zou plaats grijpen. i De kwestie is te weten in hoever de Als te Yper een feest zonder mis niet Heilige Lutgardis met den eeredienst van meer kan ingericht worden stotterde hij de afvallige Nationalisten gediend is. Het BESTE en ZEKERSTE middel omee^n paarmalen binnensmonds midden de regelmatig het blad te ontvangen, is een abonnement vragen in de post op algemeene onverschilligheid... misschien om te veropenbaren en te bewijzen dat hij tegen den Godsdienst geen den min sten hekel heeft en zijne welbekende ver- -< De Werkman schrijft Heeren tegenstrevers, (dat komt ons uiterst voornaam en beleefd voor, waar-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1929 | | pagina 1