Triomf! Triomf! DIOGENES Eerlijke Strijd QÜeet ge cuot 51e Jaar. - Nummer 26. 30 Centiemen. Zaterdag 29 Juni 1929. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper (j- casier) HA DE STEMMING Voor uw8 Geldplaatsingen wendt U in volle vertrouwen tot de Bijbank YPER, Groote IVlarkt, 9. Tel. 304-334 Filiaal der Groep Handelsbank - Fondsenbank - Noordstar. Kapitaal-Concentraties 300 Millioen. Brussel, Gent, Antwerpen, Kortrijk, Brugge, Oostende, Thielt, Iseghem, Lichtervelde, Poperinghe, Wervik, Komen, Yper Voorwaarden voor de Zicht-en Termijnrekeningen Zicht alle dagen beschikbaar 3 °/0 Veertiendaagsche Rekening 4.50 Spaarkas Zicht 5 °/0 Kasbons aan toonder op 3 maanden (vooraf betaalb.) 4% netto 6 maanden id. 4.50°/o netto 1 jaar id. 5 °/0 netto OBLIGATIEN op 5 JAAR aan drager 6 NETTO. Rente betaalbaar met zesmaandelijksche Koepons. BEURS - BANK - WISSEL j-Iet VpeP5(jhe Ooll^ i I ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 ff. 3 maanden 5 £r. Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel. ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND: 25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL r io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 waar op alle wekedagen alle inli.-htingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden worden. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. ZITDAGEN. Dr BRUTSAERT, Kamerlid, is spre- kelijk voor iedereen: Te POPERINGHE, in zijn huis, 's morgens, den Maandag en Vrijdag. Te YPER, den le en 3C Zaterdag der maand, van 9 J4 tot 12 uur, in den Katholieken Kring. Te WERVICK, den 2e Zaterdag der maand, van 9 tot 12 uur, in Het Kapitel HANDELAARS vraagt eene aankondiging in «HET YPERSCHE VOLK KATHOLIEKE VEREENIGING van het Arrondissement Yper. i)e Katholieke Vereeniging van het A: sement Yper, heeft in den Katholieken Kring een inlichtingsbu reel ingericht. Dit bureel is open eiken Zaterdag morgen van 8.30 tot 12 nur. Iedereen is welgekomen. Wij nemen <le gelegenheid waar om aan elkeen te herinneren, dat de Heer Volksverte genwoordiger Brutsaert, den In en 3n Zaterdag van elke maand, zich ter beschikking stelt van al deze die hem willen raadplegen, in den Katholieken Kring, van 9.3Ö tot 12 uur. SS. PIETER a PU Te Rome, op de helling van den Capi- toliums-heuvel, is het gevang Mamerti- me. Wanneer daar voorbijkwam de stoet der zegevierende veldheeren, die al onder de zegebogen, waarvan er nu nog drie bestaan, en langs den heiligen weg of Via sacra, door het forum heen, naar't Capitolium vooruitging, hield hij daar stand. De overwonnen Koning, die beladen met gouden ketens, den praal wagen voorafging, op denwelken de ze gevierende generaal stond, werd in het gevang binnengebracht en daar verwurgd. Na die halsrechting klom de stoet hooger op en de zegevierende woonde in Jupi- ters-tempelhet sacrificie bij, dat men opdroeg als erkentenis voor de,n gewon nen oorlog. Midden dit gevang Mamertime was eene ronde opening, langs waar men Pieter en Pauwel nederliet in een soort cilerrse, zonder uitgang op den buiten. Dan legde men een zwaren steen op de opening en de soldaten,hielden de wacht in de bovenzaal,boven voormelden steen. Dus aan ontvluchten viel er niet te den ken en zoo handelde men met alle voor name gevangenen. Gedurende zijn gevan genschap, heeft St Pieter eenigen van zijne wachten bekeerd en om ze te doo- pen, deed hij eene bron ontstaan in dat citerne-gevang. Hedendaags geeft die bron nog steeds water en de bedevaar ders, die het gevang, nu in heiligdom veranderd, bezoeken, drinken met eerbied van dat water. Den 29 Juni werden Pieter en Pauwel bovengehaald en geleid, de eerste naar den heuvel, buiten de stad, Janiculo en de tweede in de Casnpana Ro- mana, op een klein uurken van het tegenwoordig Rome. Op de Janicule zoude Petrus gekruisigd worden. Uit ootmoedigheid, om niet te sterven zoo als zijn Meester, vroeg Petrus dat men hem kruisigen zou, het hoofd omlaag... hetgeen geschiedde. Zoo is St Pieters-kruis, een latijnsch kruis d. i. bestaande uit vier niet gelijke deelen en het langste is van boven... terwijl in 't Kruis van C. O. H. het lang ste deel van onder is. St Pieter stierf den schandalljken kruisdood, den dood der slaven Daar St Pauwel een edelman was... t. w. als Burger van Rome hem werd een edelen dood toegebracht, d. i. door hei zweerd. St Pauwels hoofd werd afgehakt, viel ten gronde, bonsde twee maal op op de drie plaatsen, waar het hoofd den grond genaakte, ontsprong er eene bron. Die bronnen geven nu nog water en de plaats dier marteling noeknt men St Pauwels-drie-fonteinen. Die plaats was moerassig en ongezond en in deze laatste tijden hebben paters trappisten, die het heiligdom verzorgen, die streek gezoad gemaakt, met het plan ten van eucalyptusboomen.Deze boomen, d e honderd en meer meters kunnen be reiken en die snel groeien, slorpen onge hoord veel water op. St Pieter werd begraven aan den voet van den Vatikaan-heuvel en er boven rijst nu op de grootste kerke van de wereld, St Pieterskerk van Rome. St Pauwel werd begraven, niet ver van de stad en daar verheft zich nu de kerk ge noemd St Pauwels-buiten de muren. 2r' De St Pietersgroep. Zijne visschers-sloep. St Pie- ters Borstbeeld, te midden der 12 Apostelen. Zijn graf, d. i. St Pieters Kerk van Rome, ook een zinnebeeld van de Christi-Kerk en vooruitgetrokken door 25 kinde ren, dragende de vaandelkleurenvan 25 verschillige volkeren. Die Kinderen zingen het pausüjk- lied Viva Pso Untiecimo, Pad re nostra a Papa, al rsostro arrsore iocon servi i? coelo d. i. Leve Pius Elfde, onze Vader en Paus dat de hemel Hem aan onze liefde beware. 3" Ste Godelievens groep met verbeel ding van 't putje en martelings tuigen. 4° Ste Germana en hare herderinne- kens. 5° Groep van O. L. Vr. van Lourdes. 6° Negen Engelen, gekleed volgens de teekening van Pra Angelico,dragen de elk eene der Reliquiën in de kerke vereerd St Antonius, St Bla- sius, St Gerardus, St Rochus, St Pauwel, St Petrus, Ste Anna, St Joseph, Ste Maria... en voorafgaan de De Moeder van Smerten,dragen de de relequi van 't Heilig Kruis. 7° Bloemenwerpsters en wierookers. 8° Het Allerheiligste, omringd van Priesters en flambeeuwdragers. Na de processie solenneel lof in de Kerk veelstemmig gezang loflied Tu es Petrus et super hanc petram cedificabo ecclesiam meam Ge zijt Petrus of steenrots en op die steenterts 2aTfk fifijnë Kerk bouwen Pauslijk-lied In geval van slecht weder, het lof in de kerk ten 4 1/2 uur. Socitté Anonyme LE FILET NOUÉ Rue du Chateau, Wervicq (Belgique). Les Actionnaires de la Société sont con- voqués a la 2e Assemblee Générale le 12 Juillet 1929. ORDRE DU JOUR Situation Financière, Organisation de la Vcnte. Aménagement du rnatériel. Vandage 29 Juni, in St Pieterskerk binnen Yper, gedurige aanbid ding.— Morgen, Zondag, ten 4 1/2 u. St Pieters-Processië, waarvan de verschillige groepen de volgende zijn 1 De Turners. Ik weet wel dat ik zou moeten zeg gen na de verkiezing, om te algemeen nederlandschen, maar de zaak in haar eigen is al onaangenaam genoeg zon der dat er nog taal of spraakkunstige bezwaren bijkomen; eene stemmings- periode is de onaangenaamste tijd dien men beleven kan en wellicht ook de onchristelijkste en de onVerstandig- .ste. De menschen schijnen voor eenen tijd geheel den kluts kwijt 't is alsof ze nog steeds leerden om malkander in brokken en in stukken te trekken: ze verwijten en ze schelden op malkander gelijk de razende duivels, ze liegen om ter meest en elk beweert dat hij alleen de waarheid zegt en dat al de andere bedriegen. Er is geld uitgegeven met hoopen al om de eene den anderen zwart te maken. Men zaait bij heele grepen haat en nijd en men slaat won den die of in lange of nooit niet meer zullen genezen. Van zoover of ik hem kan zien komen verfoei ik dien tiid om al het hatelijke dat hij meebrengt Xu hebben wij hem wederom bachten den rug en is 't met plezier dat wij hem zien aftrekken, lijk een onwelkomen gast. Alleen het zien van een plakka- tenmuur in tijd van kiezing geeft een gedacht van waar de menschen toe in staat zijn als het hun begint scheef te zitten in de bovenkamersen de laat ste nacht voor de stemming is er "en geweld op straat erger dan in een zot huis: 't is plakken en pappen en k'ak- potten en pleisteren op den straatvloer en op de muren zoo dat men zou den ken dat al de nekkers losgelaten ge weest zijn gedurende den nacht. Er wordt pap genoeg vermooscht en pa pier genoeg verplakt om eenen gehee- len volksstam mede te bekeeren en ocharme men bekeert er niemand mee. Wie is er die naar de stembus gaat en zich ook voor het minst laat beïn vloeden door al dat geweld van veel kleurig papier en schreeuwende mon- sterletters Wie is er die gaat stem- men en wiens opinie niet van te vooren I vast en staat als eene rots? Geheel den godschen nacht zitten ze uit en pap pen hun plakkaten op deuren enjop gp, veis, op staken en op steen enitoj-op de hoogte van de telefoonmasten. En wat een warboel zulk eene verkiezing! Vroegertijds vochten de katholieken tegen de liberalende strijd wa$ hevig maar 't bleef daarbij't was geloof te gen ongeloof en in die palen Was de strijd beperktmaar nu is 't ofn niet meer wijs te worden uit de kakelbonte mengeling der kleuren en der par tijen eertijds Iging het rood tegen blauw, maar nu is er groen en geel en wit op zwart en bloedrood en steen rood en al de kleuren van den regen boog prijken op den plakkatenhuiur de socialisten hebben de katholieken hun rood gestolen.de nationalisten 'zijn in den waan dat ze Vlaanderen red den omdat ze drukken zwart op geel en de communisten vinden dnjt het rood van hunne voorloopers de socia listen nog niet donker genoeg is jen zij doen er nog een beetje bloed bil het bloed van allen die hun zijn voorge gaan en die naar hunne pijpen niet willen of niet kunnen dansen. Zes, zeven lijsten zijn er nu en-, men zou ten langen laatste niet meer weten voor wie gestemd: men heeft om te beginnen, drie vier soorten katholie ken en dat draagt al verschillende na men Staatskatholieken, conservateurs, werklieden democraten, zoogezeid ka tholieke vlamingen, fronters, onafhan kelijke katholieken, deze denkenmet •eene platonische wijsheid dat ze be kwaam zijn lijk arenden om te zwe ven hoog in 't puur geluchte. hemH- hoog boven hét gekibbel der andere partijen, en 't is eene illusie te meer. Men heeft daarbij de oude. liberale» 'die thans weer hun hoofd opsteken en de socios die leelijk in verlegenheid zitten met de opkomende partij der communisten, 'k Heb al hooren zeg gen 't is uit met het socialisme in VlaanderenDat is misschien wat stout gesproken en wat voorbarig ge- profeteert maar 't is zeker dat de com munisten een leelijke doorn zijn in den voet van hunne voorgangers de socia listen. 't Is ook niet om te lachen ais men daar bachten zich iemand, een bloeddorstig iemand, ziet komen die u gedurig met den vuist in den rugge beukt en roept op uwe hielen: Allo! menschen ruimt de bane, elk zijn beurt, g'hebt al te lang op de planken verbleven. Neen 't is niet geruststel lend. Ja het socialisme kent ook zijn uur van ontbindinghet meende nochtans en het was het zoo zeker dat het gej- heel den ouden rommel van het cnpi- talisme in den grond zou boren en nu zijn de kopstukken van de socios zelve groote capitalisten waar er nie+s meer van den socialist aan te bespeuren valt buiten dat ze in tijd van kiezing per luxe- auto eenet redevoering gaan af- doppen en province 't En mocht ocharme niet baten en spijts Anseele en spijts Huysmans kregen de socialisten een gevoeligen klap tegen hunne ooren. De zooge naamde katholieke vlamingen ziin er bovenop, hun is de bijval van de ver kiezingdag. Jammer genoeg voor hen gelijk voor zoovele andere partijen is daar de knagende tand van den tijd- worrn die alles kapot wreet't is de partij der jongeren en jonge menschen tellen weinig met de toekomst, zij le ven meest in het nu. Maar moest ik in hunne plaats zijn ik zou de toekomst niet veel betrouwen. Ze gaan ook te gen zooveel vaste instellingen in te gen het vorstendom, het vaderland, het kerkelijk gezag en tegen dat dit alles omver is wordt het wellicht nog de geschiedenis van den aarden pot te gen den ijzeren. Arme jongens die meenen dat ze Vlaanderen doer, zege vieren omdat ze een gele leeuwen vlag opsteken en daarachter loopen. den vlaamschen leeuw al tierend. Hun doen is niet vlaamsch; 't is fransch la waai. 't is fransche blaai'k heb nog gehoord van eene laan die heette l'al- lée der platanes en ze was beplant met jonge beukeboompieszoo is 't met de nationalisten zij heeten zich, om zand in de oogen te werpen, katho lieke vlamingen en ze zijn noch 't een noch 't ander. De ware Vlamingen de oude, en die 't goed op hebben met de belangen van Vlaanderen, keeren hun den rug toë. Dit alles komt mij natuurlijk uit de pen gevloeid als ik denke op de betee- kenis en al 't vervelende van eenen verkiezingdag. In plaats van één we hadden t de zen keer twee. God beware en ze spreken al van eene nieuwe kiezing binnen een paar jaar na de volksoptel ling. \Ye mogen dan terug naar het stembureel en 't is een troost voor de winders om hunne winste te bevesti gen en voor de verliezers om hun ver lies weer goed te maken en zoo is al leman tevreden uitgenomen... de kie zers. ï'mclsQvIjsiik Nuchtere beschouwingen over de Ka merverkiezing, van 26 Mei 11. in het Kanton Mieessen. In 1925 was het getalkiezers 4234 en in 1929 4946 eene vermeerdering dus voor 't Kiezerskorps van 712 stemmen. In 1925 behaalden hier de Nationalis ten 956 stemmen in 1929 hadden zij er 964. Wat geeft een schijnbare winst van 8 stemmen, EN een wezenlijk verlies, gezien de vermeerdering van het Kiezerskorps, van 129 stemmen, dit is 13,5 per j/u. Voor 't Senaat hadden de Nationalisten nog een grooter succes 826 stemmen in 't geheel Proficiat Hoor Agentschappen in al de bijzonderste Gemeenten van West-Vlaanderen. Deze was een grieksche geleerde, die eene per klaren dagen, met een branden den lanteërn, rondwandelde op de markt van Athenen! En wanneer men hem vroeg: «Diogenes, wat zoekt ge?» Een verstandig mensch antwoordde hij ongestoord. De Nationalisten zoeken ook; ten eerste een programma; ten tweede een naam voor de partij. In de salons van 't parlement te Brus sel hebben zij Congres gehouden. Er wa ren zooveel gedachten of koppen. Bij de protestanten is het ook zoo. Men was er voor Groot-Nederland, voor los van België, voor federalisme, voor zelf standig Vlaandren, enz. En alles kwam uit op eene eind-beslissing: Vlaamsch in Vlaanderen, Fransch in Waiionie, heiden in den kader van Leigie, ender den schep- ter van Koning Albert En avant la musique 1") De Braban- fonne, 2°) de Vlaamsche Leeuw en 3°) L'Entre Sambreet Meuse. Vóór de verkiezing, 't was gedurig en overal Vlaandren!... Berten in den ketel en Borms in den zetel!... Kapot de belgiek!... En nu. De ongekroonde Ko heeft reeds uitgediend en 't is Vlaandren en Wallonië, in den kader van Belgie, onder den schep ter van Koning Albert. Dit alles is een nieuw bewijs dat de nieuwe partij verdeeld ïs in twee kampen: menschen die foppen en menschen die ge fopt zijn. Maar welke naam gegeven aan die partij? Eertijds ze waren rekewijs: Katholieke Vlamingen... onvoorwaarde lijke Katholieken... Katholieke Vlaamsche Nationalisten en nu verkiezen ze Katho lieke Volkspartij of eenvoudig weg Volkspartij. De nationalisten hadden dus beter ge daan zich aan te sluiten met de Katholie ke Volkspartij, die sedert lang bestaat, die onderdanig is aan de Bisschoppen en die een programma heeft sedert ettelijke maanden. 't Was niet noodig te velde te trekken tegen de Bisschoppen, eene overwinning te behalen op de Bisschoppen en veel gewetens in de war te brengen Is het nu dat hunne leus zal verwe zenlijkt worden: Macht maakt Recht Wellicht heeft een of ander onzer lezers het vlugschrift onder oog ge had, waarover hieronder spraak is. De Mandelbode van Zondag laatst schrijft met walg over zoo methoden, die wij sedert lang kennen, wat volgt. Men zou met reden gedacht heb ben dat, nu cle kiesstrijd voorbij is, het zou gedaan zijn met boosaardige per soonlijke aanvallen. liek mensch, die dit eenmaal onder de oogen krijgt, voelt genoeg hoe histo risch valsch en ongerijmd die proza is. Met droefheid vragen wij ons af waarop dit alles moet uitfoopen, wan neer de intiemste gesprekken door die nationalistische razernij aanleiding moeten geven tot boosaardige openlij ke aanvallen. Zij spreken van hun geweteneen katholiek geweten hebben zij alleszins niet meer, maar een echt kettersch ge weten dat geen rekening houdt met kerkelijke leiding, maar koppig het eigen oordeel volgt. Zoo verstaat men En zeggen dat die menschen zich nog kwaad maken, als men hun eens vraagt of zij soms protestant zijn ge worden Nu komt een vlaamsch-naticnalistwat vóór enkele dagen een andere, ge- van Iseghem die algemeene verwach-zaghebbend vlaamsch nationalist ver ting beschamen op de oneerlijkste klaardemoest de Paus ons vercor- wijze mogelijk. deelen, dan hebben we nog het Evan- In een vlugschrift, geteekend A. gelie D«s, met opschrift: Open Brief aan Dit zegt genoeg hoe diep ze gevallen E.'P. Venantius, Overste der 3'' Orde, zijn en hoe hoogdringend het is dat geeft hij weer, (men kan denken met allen, die het wel meenen samenwer- welke getrouwheid!) eene vertrouwe- ken om den verderfelijken invloed der lijke samenspraak, welke hij met he- nationalistische bladen te bestrijden doelden Pater gehad heeft, en d;e uit- j liep op zijne wei'gering van opname in I de 3e Orde van S. Franciscus. j Dat factum is vooreerst een laffe daad. L,af is het onbetwistbaar een ver trouwelijk gesprek over gewetensaan gelegenheden zonder oorlof en vooraf gaande overeenkomst openbaar te ma ken. j Hier ging het inderdaad over :!e ge- wetensbezwaren die de E. Pater had [n Noorwegen is een wet gestemd, in de Derde Orde te aanvaarden, waardoor, van af 1 Januari 1930, in de iemand die de voorwaarden door den slachthuizen het niet meer toegelaten is, regel gesteld niet aanvaardt, namelijk schapen en rundvee te slachten op zijn de gehoorzaamheid aan de Kerkelijke Joodsch Volgens de wet van Overheid. Moses moest men niet alleenlijk de die- Oneerüjk is bovendien die daad.zoo- ren, die dienden voor offer, maar ook als ze gesteld is, daar in den mond van andere, die men afmiek voor den verkoop een zweerd en totaal laten den, welke hij of niet gesproken heeft uitbloeden, of waarin de zin verdraait wordt - Zoo jn parijs is men moest Borms dooden n Parijs in de slachthuizen van La t gelegen met de uitdrukking yilette, de dieren die op zijn joodsch ge dood worden, zijn gestempeld met een Erg godsdienstbeledigend en zelfs bijzonderen stempel; van zulk gestempeld godslasterend is dat factum, waar het vleesch alleen zullen de Joden inde been van practischen godsdienst van houwerijen aankoopen doen. uitgekochte Bisschoppen van practischen Gcd en van practischen Christus spreekt... In de Fransche Alpen, in de streek Het bewijst tot welke verwaand- van den Mont-Blanc, is een bergtop heid en uitzinnige dolheid het rcvolu- betiteld met den naam «Koning-Albert- tionaire nationalisme leiden kan. top»; dit ter herdenking van de menig- Yerders zijn al die redens, welke hij zich zelf in den mond legt niets als net samenraapsel van die litteratuur, die voortdurend in Schelde en« YVest- Ylaming voorkomen. Dit bewijst hoe verderfelijk de le zing van die bladen is, door welke het Het BESTE en ZEKERSTE middel om verstand volgepropt wordt met drog- regelmatig het blad te ontvangen, is een redens, die alle gezond oordeel doen atonaement vragen in de pest op verliezen. Onnoodig al die beweringen in 't bij- vuldige bergbeklimmingen, die onze Koning in dat gewest deed. De Paus Pius XI, onverschrokken berg beklimmer, in zijne jonge jaren, heeft toegestemd dat -de Italiaansche Alpen- Club zijnen naam gaf aan een top der Abruzzen, bergen van Midden Italië tot r.u toe genaamd «Cran Lasso». Minister Baels, verleden week, in de aanstelling van een I oogeren raad voor zonder te wederleggen. Ieder katho- tuinbouw, hee.t kenbaar gemaakt dat

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1929 | | pagina 5