CDeet ge coat V BEURS - BANK - WISSEL 51e Jaar. - Nummer 28. 30 Centiemen. Zaterdag 13 Juli 1929. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper Zijn wij de vijanden Voor uwe Geldplaatsingen wendt U in volle vertrouwen tot de Bijbank YPER, Groote? Harkt, 9. - Tel. 304-334 Filiaal der Groep Handelsbank - Fondsenbank - Ncordstar. Kapitaal-Concentraties 300 Millioan. Brussel, Gent, Antwerpen, Kortrijk, Brugge, Oostende, Thielt, Iseghem, Lichtervelde, Poperinghe, Wervik, Komen, Yper Voorwaarden voor de Zicht-en Termijnrekeningen Zicht alle dagen beschikbaar 3 °/0 Veertiendaagsche Rekening 4.50 Spaarkas Zicht 5 °/0 Kasbons aan toonder op 3 maanden (vooraf bctatlb.) 4 netto 6 maanden id. 4.50% netto I jaar id. 5 netto 0BLI3ATIEN op 5 JAAR aan drager 6 0 NETTO. Rente betaaibaar met zismaandelijksche Koepons. ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 £r. 3 maanden 5 fr. Men abonneert in alle Postkantoren en in bet Opstelbureel. ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND: 25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j- casier) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 11 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs- bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden worden. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. Z I T D A GE N D BRUiSAERT, Ikatnerlid, rs spre- kelijk voor iedereen: Te POPERINGHE, in zijn huis, r» morgens, den MaandAg en Vrijdag. Te YPER, den le en 3® Zaterdag der maand, van 9 J4 tot 12 uur, in den Katholieken Kring. Te WERVICK, den 2e "Z'aterdag der maand, van 9 J/j tot 12 uur, in Het Kapitel HANDELAARS vraagt eene aankondiging" in «HET YPERSCHE VOLK KATHOLIEKE VEREENIGING van het Arrondissement Yper. De Katholieke Yereeniging van het Arrondissement Yper, heeft in den Katholieken Kring een inlichtingsbu reel ingericht. Dit bureel is open eiken Zaterdag morgen van 8.30 tot 12 uur. Iedereen is welgekomen. Wij nemen de gelegenheid waar om aan elkeen te herinneren, dat de Heer Volksverte genwoordiger Brutsaert, den In en 3n Zaterdag van elke maand, zich ter beschikking stelt van al deze die hem willen raadplegen, in den Katholieken Kring, van 9.30 tot 12 uur. :in de wereld eene levende daadzaak, er J staat in haar een scheppingswerk dat luidop van de scheppingsmacht van den Godesgeest spreekt. Dat is het Christen dom, de katholieke kerk. Slechts God alleen, kon het Christendom in deze we reld invoeren en het tot den zege over het heidendom verhelpen. Hij heeft het ge daan, God de Heilige Geest. Hij kwam in Storm en in Vlammenlaaien, bracht licht en kracht en liefde. Het was een Gods dag wiens zegen door alle eeuwen gaan i moest. Hij leeft ook heden nog. Heden vernieuwt zich de Geesteszending. O Licht, o Trooster, zijt ge ach slechts gene tijd, slechts gene schaar [verkondigd? niet ons, niet overal, waar wakker en zonder troost een ziele zich bevindt Ik smachte inden zwoelen nacht o lichteer mijn -oog gansch bLind wordt, het weent en waakt. De geest is het die levendig maakt. Jezus. Slechts waar er geest is daar is er ware leven. De mensch geldt en vermag juist zooveel als geest en geesteskracht in hem leven. De geest is het die hem hemel hoog verheft boven de natuur rondom, waardoor hij wandelt, hemelhoog ook over de lichamen en de dierwereld rond om hem. Haar ontbreekt de geest. Waar echter de geest ontbreekt, daar ontbreekt het hoogste en gewichtigste. De mensch is eigenlijk een dubbelwezen. Van de aarde genomen, verliest zijn zinlijk deel nooit het gevoel voor deze aarde. De geest echter van boven hierwa'art geko men, streeft steeds weer naar boven heen, heft hem over tijd en ruimte en wereld wijd uit, op in hoogere sferen. Hoeveel vermag de menschengeest tot stand te brengen Hoeveel heeft hij voortgebracht en bereikt in den loop der tijden en der eeuwen Al de groote vor- deringen in handel en nijverheid, de be wonderenswaardige uitvindingen, de vervolmaking der techniek en van het verkeersleven, de navorschingen der we tenschap zijn even zoovele getuigen voor de macht des menschelijken geestes. Me nigeen loochent den geest omdat hij hem niet met zijne oogen ziet, met zijne han den grijpen kan. Alsof men daardoor reeds met eenen pennetr,ek eene zaak gansch uit de wereld schaffen kon. Men I ziet den geest niet wat men echter met I de oogen zien en met de handen grijpen kan dat zijn de machtige werkingen van den geest, die zich te allen kante openba- I renWie oogen heeft om te zien, dat hij zie Dikwijls staan lichaam en geest met malkander in tegenspraak. Het lichaam schijnt ternauwernood kracht te hebben om lastige werken te verrichten, maar in I hem woont een geest, zoo sterk dat hij de I aarde met zijn licht verklaart, met zijne I deugd verlicht, met zijne wetenschap in l verbazing stelt, met zijne bestuursgave geleidt. Krachtmenschen zijn eren waren er ten allen tijde die met hunne Geestes I en Willensmacht de gansche wereld ver- I vulden, en er zou geen geest bestaan I Fier beschouwt de geest van de mensch- I heid al zijne veroveringen zijne spoor- I wegen en zijne stoomschepen zijne telephonen en telegraphen zijne natuur- I navorschingen en zijne Röntgen-stralen. Zou hij daar nog wel eenen hoogeren I geest boven zich erkennen Of zal hij I met hoogmoedig zelfbewustzijn zeggen Ilk heb genoeg aan mijzelf Daar luiden de helle klokken van J Pinksteren zoo machtig en zoo plechtig. Zij zingen over berg en dal, over stad en I dorp, van de kerktorens beneden in de slooten, van volk tot volk, door de be schaafde landen en binnen in de streken der duisternis en doodesschaduw overal in zingen zij het lied van den hei ligen Geest, van dezen geest die hooger nog over de menschheid zweeft dan de [menschengeest en de tijdgeest. Godes I geest is het. God is een geest. Eenmaal 1 zweefde deze geest in den morgen der I schepping over den wilden bajerd. De I geest van God zweefde over de wateren [en de wereld der schepping werd. Eeuwen I later zweefde hij andermaal omneder, in vuurvlammen, met vuurkracht, verlich- itend, verwarmend, reinigend, smeltend, ontstekend. En eene nieuwe wereld werd, [de wereld der verlossing, het Christen dom Alles werd nieuw voortgebracht en het aanschijn der aarde vernieuwd Zal men ook dat loochenen Zal men ook zeggen dat deze Geesteszending eene vrome legende is. Maar daar staat toch -«os- Doof den freest niet uit Paulus.. Wat heeft toch de menschengeest al niet tot stand gebracht, tn de diepten der aarde is hij gedrongen en heeft hare ge: heimen doorzocht. Zeeën heeft hij ver bonden, bergen effen gemaakt, dalen opgevuld. Met het wapen van zijnen ver rekijker doorloopt en doorzoekt hij de hoogten van den sterrenhemel, telt de gesternten, meet hunne grootte en verte, teekent de onmetelijke wegen die zij door te ijlen hebben de hemelen daarboven hebben de geheimenissen van hun nach telijke doolvaarten aan hem moeten ver raden. In zijne vlucht overschreidt hij de wegen die met sneeuw bedekt zijn. Op ijlende vaartuigen zeilt hij door de onme telijke wereldzeeën trots hunnen golven- gang. In de luchten vaart hij op, onder de watermassas beneden tot op den grond van het meer. De bliksem gehoorzaamt hem en de electrische vonke wordt onder zijne leiding tot trouwe bode zijner ge dachten van 't eene einde der wereld tot het andere. Er is eene nieuwe wereld ont staan in het tijdstip der machinen, den Elektrotechniek, der Telegraphie. Onbe kende tot hier verborgene krachten bie den zich aan den menschengeest gewil lig en gehoorzaam aan. Hij behandelt en beheerscht ze gelijk de voerman zijn paard aan den teugêl. Vooruitgang, Kul tuur en geestesmacht vieren ware triom fen in de wereld. Verheugen wij ons daarover Wij mogen. Het is eene groote tijd. j Alle menschengeest is slechts licht en afglans van den eeuwigen geest van God. Deze blies den mensch den adem des levens in en zond hem in de ziel eene vonke van zijnen geest. Daar werd licht en warmte te gelijk. Deze geest zweefde eenmaal over de wateren, de geest der schepping en der schikking. Hij zweefde neder over diegenen aan wie de Verlosser hem beloofd had als «Geest der Waarheid en des troostes». Hij voert in de mijn diepten van de Godsgeheimenissen binnen en werkt in den mensch al het groote, geeft klaarheid en waarheid, moed en sterkte, licht en leven. Niets waarachtig groots, niets Godeswaardigs zonder den H. Geest,die de zielen heiligt,doordringt, reinigt van zonden en schulden voor God, die ze dieper binnenvoert in de afgronden der wijsheid en der kennis van God. Doof den geest niet uitzoo roept de geestesman St Paulus. Hij kent de kracht des geestes. Want in hemzelven leefde ze. Vervult van den heiligen Geest trok hij erop uit, leerde, predikte, doopte in de vuurkracht des Geestes uit den hoo- gen. Hij doofde den geest niet uit, hij heeft hem aangeblazen tot hellichte vlam Doof den geest niet uit Zooveel zich iemand van den heiligen Geest beheer- schen laat, zoovee! is hij waard voor God. «De Geest is het die levendig maakt Nu in de tijd der Geesteszending en der heili ge gaven des Geestes Gods, zou de Chris tenwereld dubbel trouw moeten bidden om den heiligen Geest en zijne genaden. Hij zal de zielen verlichten en de harten verwekken tot nieuw licht en nieuw leven. Terwijl er in Frankrijk meer sterf gevallen zijn dan geboorten, in Italië heeft men voor 't jaar 1928 eene aan winst van bevolking vast gesteld van 406.000 zielen. Yoor wat Frankrijk betreft: In het departement Lot. ten jare 1826 waren er 281.000 inwoners min dan 177.000; InTam en Ga- wezen gemaakt heeft en dus de maat schappij vrtl aan 't gezag eene goddelijke Van Orde en Gezag macht gegeven heeft «Daar is trouwens geen macht, tenzij van God komende en In het nummer van Zaterdag laatst ^atbestaat is door God geschikt Bij- verscheen er in de Y persche Bode gevolg die aan de macht, aan 't gezag een artikel over Orde en Gezag 1 Dien artikel moet besproken worden want onder den schijn van eene wijsge weer staat weerstaat aan Gods schik kingen en eindelijk. Wie weerstaat aan 't gezag dezert loopen hunne eigen rige beredeneering te zijn, ligt er in d'.t verdoemtng tn. Ad. Rom. 13-1-2 Wij zijn dus wel eens. Derds spreekt schrijver over de taak van 't gezag Zijn eenigen plicht en bediening is orde brengen onder de ontelbare rade- schrijven eene klare en duidelijke poging tot wettiging en verheffing van opstand en omwenteling en dit is bekwaam de geesten te verdraaien en de gemoederen op te hitsen. De vraag, is deze; Zijn de Vlaamsche ren Nationalisten vijanden van Orde en Ge-, Aai mi^ mijn hoofd draajt... mijne za8 oogen schemeren onder het schrijven van Het slotwoord Luidtneen! die raderenRechtzinnig 'k en zie Wanneer wij, VI. Nationalisten, over- niet meer klaarwat mag dat betee- tuigd als wij zijn dat ons volksbestaan kenen orde brengen onder de ontelbare van hooger belang is dan de bestaande raderen... Dat is Zoo breedvan den Staatsinrichting, dit volksbestaan houden eenen kant en zoo onbepaald van 'den willen, al weze het ten koste van de anderen kant, dat het alles en niets zegt. Staatsinrichting, dan plegen wij geen Nu om niet verdoold te loopen ziet hier daad van wanorde, dan zijn wij geen 't Katholiek gedacht over de taak afbrekers van alle gezag... maar wij (plicht en bediening) van 't gezag, van staan met beide voeten op den stevigen 't bestuur, van de overheid. weg van orde en zijn de sterkste beschut- ters van alle goed begrepen gezag. De mensch is een wezen van God tot een doeleinde geschapen, God heeft den Enkel zij die wanorde in stand houden jmensch op aarde gesteld om daar zijn willen of die bestaande wanorde bescher men met hun gezag zijn de vijanden van echte orde en deugdelijk gezag Als men de valsche en belachelijke vooruitzetting wegneemt dat Vlaande ren in zijn volksbestaan kon bedreigd zijn, voorzeker daarin geschoven om aan het schrijven een reden te geven en een karakter van verhandeling blijkt zonne klaar 1° Dat de Vlaamsche Nationalisten van 't Ypersche zijn en blijven de voof- staanders van de verbrokkeling van Be!- gie.Belgie moet kapot,- de Koning, weg en in hun gedacht Vlaanderen van 't land afgescheurd. 2" Dat die opstand tegen België en de vernietiging der Staatsinrichting wettig is. 3° Dat zij die de eenheid van Belgie door hun gezag beschermen en, willen staande houden, zij de vijanden zijn van echte orde en deugdelijk gezag. Men ziet dat de Ypersche Bode er niet zacht op lpsgaat. Het Vlaamsche Nationalismus van 't Ypersche is onbewimpeld oproer ge neigd Het'heeft het niet altijd zqo klaar gezeid. Maar nu dat de kiezing voor bij is steekt het dit gevoelen bachten geen stoelen en banken,.en wilt het wet tigen en door anderen doen aannemen. Laat ons nu den schrijver zooveel het mogelijk is in zijne beredeneering volgen. Eerst spreekt hij over 't Gezag In alle maatschappij en. nog veei meer in de groote maatschappij die men Staat noemt moet er Gezag zijn, een leidend en een besturende gezag. Een Land, waar geen gezag, geen wetten, geen strafwetten zijn is overge leverd aan de macht van het kwade... en zal in wanorde ten onderen gaan We zijn daarin volkomen eens. Het gezag is de band en de leiding van de maatschappij het is de grondvest van 't maatschappelijk gebouw. Komfedat te vergaan het gebouw stort ineen. Dan spreekt hij over de reden van zijn van 't gezag... Het gezag bestaat niet voor zich zelf en heeft niet voor doel zijne eigene per soonlijke inzichten ten nadeele van zijne onderdanen door te voeren. Zijn doel is het welzijn der onderdanen te beher- .igen Vóór het schrijven van deze bewering, vindt de schrijver het noodig eene aan merking te maken en te zeggen Hier loopen de wegen uiteen met dezen die ons verwijten tegen alle gezag in te gaan». doeleinde dat is zijn Eeuwig geluk te verdienen. Om dat Eeuwig geluk te verdienen moet de mensch leven, zijne krachten en begaafden ontwikkelen en volmaken en alles gebruiken navolgens Gods wil Hij moet God. dienen. Dat is 's menschens plicht en bijgevolg ook zijn recht want de mensch heeft onbetwijfelbaar het recht te doen wat God wil. Daaruit vloeien menigvuldige gevolgen nopens het leven en de volmaking ervan; nopens 's menschen begaafdheden (ver stand, wil, geheugen, inbeelding) en hunne ontwikkeling nopens de middels tot ontwikkeling en volmaking nopens het gebruik van 't leven, van de krachten en van de begaafdheden. Dat al maakt plicht en recht en telt voorfde enkelingen en voor de middens waarin zij leven, Hewel de taak van het Gezag, van de Overheid is 1° te zorgen dat de onderdanen niet belet zijn hunne verplichtingen te vervul- en dus hunne rechten uit te oefenen. 2° Desnoods de vervulling der plichten en de uitoefening van de rechten te be schermen en te verdedigen. 3^ Zoo veel het mogelijk is mede te helpen opdat de uitoefening can die plich ten en rechten door al. de leden van de gemeenzaamheid kunnen verwezentlijk worden. In een woord de taak van het ggzag, van de overheid is van eenen toestand, te bewerken waardoor zooveel het mogelijk is gansch de eenzaamheid rust en vrede,- vooruitgang en geluk genieten. Dat is-het tijdelijk geluk en welzijn dat het gezag moet beijveren. Wij durven verhopen dat wij in dit ook geen anderen weg inslaan dan, deze van den schrijver. Daar zij mu de grondslagen van de beredeneering geleid in zake van gezag. Verder zullen wij zien wat er het gevolg van is en wat wij moeten peinzen over het recht van opstand en over de wettig heid ervan. Het papier wordt arrftrandlntar, onv- scheurhaar en onverslijtbaaralle gaven Een stuk van 20 fr. in goucL (trog, weinig zichtbaar, sedert deir oorlóg), kan men zoo fijn uitkloppen,, flat het een blad vormt groot genoeg om een ruiterstandbeeld te overdekken, Is dan zoo dun,,.dat 't zonlicht,, aanne mend een groen.,kletir..er door straalt. Van dees jaar: trekt, een, Kajotters bedevaart naar Róme.. 1500, afgeveer- digden zullen den:Pads, gaan groeten. Deze bedevaart zal g,eem plezierreis zijn, maar een sctiitter,endej daad', van. geloof in de reddende kracht, der. Ka.- tholieke Actië. anderingen in het lichaam na te gaan Het zwelt, wordt groenachtig,, ver dampt en verkoolt. Als er niets meer dan assche overblijft, men trekt de pan uit den oven en riien vergaart de asschen in een schofje, van eene'zeer eigeiuaar.dïge rek. Ieder schofje draagt een nummer en alzoo kan men op den register vinden aan wien de assche er van toebehoord heeft. Wilt ga: de assche medenemen, men plaatst hem in een; marmeren vat en ge. hebt een akelig schouwstuk Farran Cerbé, vermaarde medaïië- kundige, heeft 40 jaar besteed om meer dan 40.000 verschillige munt stukken bij een te zamelen, van alle grootte en weerde en herkomst. De oudste zijn eene soort klei-rondekens, die vóór duizende jaren dienden om betalingen te doen in Babylonië. Ge heel die verzameling werd aangekocht u door den Amerikaanschen Nationalen Hewel neen. h.er loopen de wegen ntetl^ yoor 25ü miljoen doilards uiteen. De Katholieke Leering is wel j W'je zwemt in 't geld weet niet wat deze dat het gezag voor de maatschappij er mede gedaan en dat is ook een is en niet de maatschappij voor 't gezag,kruis wij zullen meer zeggen, het gezag heeft maar reden van bestaan voor 't welzijn en 't gemeene goed van de maatschappij. Het is de middel, de eenige, de onont- u ,i i j verstaan metaal zoo fun uitgeslegen, heerlijke middel om het e.gentl.jke e.nde dat het aan dun papjer ^elijkj; v' de en doel wo van de maatschappij te be- gouden blaadjes waarmede men ver-i reiken. guldt; 't is immers gewoon papier, 't Is juist omdat liet gezag deugdelijk x>aar()P men met den dampmnker of vaporisator een vloeiend metaal uit- Er is nu sprake van metalijk-papier uit te geven. Hier door moet ge niet Dezer dagen lass men: in 't. Nieuws van den dag Het zóu ook moeten uit zijn met alle hoonende verdachtmakingen:, als ware de Vlaamsche, beweging uitte- raard tegen België gericht en ten dien ste van Duitschland of Holland. Fei telijk is zij TEGEN, niets, of.' nier- mand; zij is enkel VOOR. Ylaanraeh. in Vlaanderenen hetgeen wij aan de Frontisten verwijten,, is juist dat zij die beweging, welke BINNEN België naar ons recht streelt,, verraderlijk te gen België zoekt uit te buitenWan neer zal men eyeneens ophouden: aan het Vlaamsche. strijdlied De. Vlaam sche Leeuw of. aan. de Vlaamsche kleuren een oproer.igen. zin. toe te schrijven Deze. ia er alleszins, MLE.T te vinden; en het is, hoogst wensche- lijk, dat die tergende plagerijen een einde nemen .Een. Vlaming moet zich in België thuis gevoelen, en gewaar deerd worden .zooals het behoort.:, daar ligt de oplossing der. Vlaamsche kwes tie. Dat is gezonde taai. Prins en Prins.es Paterna,, hebben de wereld verlaten, om in het klooster hun leven.te.eindigen... De prins, is pa ter geworden en werd dezer dagen priester gewijd.; de prinses; vertoeft in een slotklooster. Hunne fortuin hebben ze geschonken aan Paus Pius XL en de prinses heeft hare ju- weelen overgemaakt aan de H. Rosa lia, wier standbeeld zij te Palerme ver sieren zullen.. De H. Ibosalia wordt veel vereerd in Sicilië en bijzonderlijk aanroepen, in. tijd van aardbeving en vu u rb er g en -o nheil. In de protestansche streken van Duitschland worden veel lijken ver brand; bij de Katholieken niet. om dat de kerkelijke wet het verbiedt In 192.4 waren er 33.523 verbrandin gen en in 1928 reeds 48.369. - Om een üjk te verbranden, legt men het in eene Lange ondiepe pan, die geschoven wordt in den oven. Het vuur wordt onder in den oven aangewend, zooda nig dat de vlammen, met verandering in de richting, boven het lijk eenzwe- ven en het on: zoo te zeggen likken. Een glazen venstertje laat toe de ver- De schismatieke kerk van Albanië heeft ziel: losgescheurd van:: de schis matieke' moeclerkerk van Cönstantmo- pell. Al'awanmeer de Grieken: zich 'os- scheurden van Rome, de schismatieke patriark van Constantinopel was hun aller.' opperhoofdmaar r buiten: de Roomsche Kerk is er geen eenheid en er zijn nu, reeds zooveel en meer schis matieke grieksche kerken of dat er lauden zijn, die eertijds afhingen van voormeicfen patriark. Fn Gotha (Duitschland).had, cite ge meenteraad! eene nieuwee soort be lasting gestemd. Ongehuwde- mannen die 30 jaar zijn en 20.00Q .ff:, belastin gen: betalers, moesten aaa:: dfe stad 60 frank betalen per maande!af' 720; per laar.. Het mïnisterië. op wien da getrof fenen beroep deden, verbrak dte beslis sing van den gemeenteraad1.. D)eze, niettegenstaande, wil dé belasting in zamelen en hij wordt gesteun:!!,, door dé jo«ge dochters van minr.dkn: 30' iaar. in Namen de oudsteccmdter «Le Zus tertjes der Armen is geboren: in Juni 1829; dus zij is meer dan,honderd jaar ©ad!!: Als Bisschop van Lourdies eti Tarbes werd in Parijs gezalfdadóor Kardinaal Dubois, Mgr. Gerlier,gewezen advo- kaat der Italië van Parijs., "s Middags tra de wijdingsplechtigheid, namen deel aan 't feestmaal; geestelijken, ad- vokaten. oud-strijders en bestuurders van katholieke werken,. ten getalle van een 500 ma tav(Stafer dit feest maal werd aan den.nieuwen Bisschop, door zijne gewezenee Confraters, ad- vokaten van Pdrijsr era dat zonder onderscheid van denkwijze. een prachtig bronzen: stuk aangeboden, voorstellende den H„ Petrus. Gazetten meideun dat men in Trans vaal, tijdens een. sterfgeval, ontdekt heeft het uurwerk: van Maria-Stuart, Koningin van Schat land. Deze Koningin; zoude dat uurwerk verloren hebben: ih 156,4, tijdens eene wandeling in. cle weiden van Jedburg. Daar zoude hef wedergevonden zijn 200 jaar later LIT en van vader tot zoon overgezet, tot dat nien het nu ont dekte in ThaoKvaaL Dat isalles moeilijk om als echt te aanveerden,. 't Was immers de geleer de Galilee, die leefde van 1564 tot 1642, die in de.;Kathedraal van Pisa, met het eeuwig-licht-lamp slingeren van een Fondsenba r. aluminium, ronnè ten Jare *1891 Waren Y iYÓÖO en zoo doodnoodig is voor 't gemeen strijLr^oak^zink-rkope^. en nu 164.000. In de Gers ten jare !846 welzijn \an de maatschappij, dat God, enz. Het metaal doorweekt het papier waren er 31o.OOO en nu 196.000'! die den mensch als maatschappelijk en overdekt het met een kleine Dag. Agentschappen in al de bijzonderste Gemeenten, van West-Vlaanderen. w

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1929 | | pagina 1