CDeet ge coat
V
BEURS - BANK - WISSEL
51e Jaar. - Nummer 28.
30 Centiemen.
Zaterdag 13 Juli 1929.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Zijn wij de vijanden
Voor uwe Geldplaatsingen wendt U in volle vertrouwen tot de
Bijbank YPER, Groote? Harkt, 9. - Tel. 304-334
Filiaal der Groep Handelsbank - Fondsenbank - Ncordstar.
Kapitaal-Concentraties 300 Millioan.
Brussel, Gent, Antwerpen, Kortrijk, Brugge, Oostende,
Thielt, Iseghem, Lichtervelde, Poperinghe, Wervik,
Komen, Yper
Voorwaarden voor de Zicht-en Termijnrekeningen
Zicht alle dagen beschikbaar 3 °/0
Veertiendaagsche Rekening 4.50
Spaarkas Zicht 5 °/0
Kasbons aan toonder op 3 maanden (vooraf bctatlb.) 4 netto
6 maanden id. 4.50% netto
I jaar id. 5 netto
0BLI3ATIEN op 5 JAAR aan drager 6 0 NETTO.
Rente betaaibaar met zismaandelijksche Koepons.
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 £r. 3 maanden 5 fr.
Men abonneert in alle Postkantoren en in bet Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j- casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 11 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs- bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
Z I T D A GE N
D BRUiSAERT, Ikatnerlid, rs spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
r» morgens, den MaandAg en Vrijdag.
Te YPER, den le en 3® Zaterdag der
maand, van 9 J4 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2e "Z'aterdag der
maand, van 9 J/j tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging" in
«HET YPERSCHE VOLK
KATHOLIEKE VEREENIGING
van het
Arrondissement Yper.
De Katholieke Yereeniging van het
Arrondissement Yper, heeft in den
Katholieken Kring een inlichtingsbu
reel ingericht. Dit bureel is open eiken
Zaterdag morgen van 8.30 tot 12 uur.
Iedereen is welgekomen. Wij nemen
de gelegenheid waar om aan elkeen te
herinneren, dat de Heer Volksverte
genwoordiger Brutsaert, den In en
3n Zaterdag van elke maand, zich ter
beschikking stelt van al deze die hem
willen raadplegen, in den Katholieken
Kring, van 9.30 tot 12 uur.
:in de wereld eene levende daadzaak, er
J staat in haar een scheppingswerk dat
luidop van de scheppingsmacht van den
Godesgeest spreekt. Dat is het Christen
dom, de katholieke kerk. Slechts God
alleen, kon het Christendom in deze we
reld invoeren en het tot den zege over het
heidendom verhelpen. Hij heeft het ge
daan, God de Heilige Geest. Hij kwam in
Storm en in Vlammenlaaien, bracht licht
en kracht en liefde. Het was een Gods
dag wiens zegen door alle eeuwen gaan
i moest. Hij leeft ook heden nog. Heden
vernieuwt zich de Geesteszending.
O Licht, o Trooster, zijt ge ach
slechts gene tijd, slechts gene schaar
[verkondigd?
niet ons, niet overal, waar wakker
en zonder troost een ziele zich bevindt
Ik smachte inden zwoelen nacht
o lichteer mijn -oog gansch bLind wordt,
het weent en waakt.
De geest is het die levendig maakt.
Jezus.
Slechts waar er geest is daar is er ware
leven. De mensch geldt en vermag juist
zooveel als geest en geesteskracht in hem
leven. De geest is het die hem hemel
hoog verheft boven de natuur rondom,
waardoor hij wandelt, hemelhoog ook
over de lichamen en de dierwereld rond
om hem. Haar ontbreekt de geest. Waar
echter de geest ontbreekt, daar ontbreekt
het hoogste en gewichtigste. De mensch
is eigenlijk een dubbelwezen. Van de
aarde genomen, verliest zijn zinlijk deel
nooit het gevoel voor deze aarde. De
geest echter van boven hierwa'art geko
men, streeft steeds weer naar boven heen,
heft hem over tijd en ruimte en wereld
wijd uit, op in hoogere sferen.
Hoeveel vermag de menschengeest tot
stand te brengen Hoeveel heeft hij
voortgebracht en bereikt in den loop der
tijden en der eeuwen Al de groote vor-
deringen in handel en nijverheid, de be
wonderenswaardige uitvindingen, de
vervolmaking der techniek en van het
verkeersleven, de navorschingen der we
tenschap zijn even zoovele getuigen voor
de macht des menschelijken geestes. Me
nigeen loochent den geest omdat hij hem
niet met zijne oogen ziet, met zijne han
den grijpen kan. Alsof men daardoor
reeds met eenen pennetr,ek eene zaak
gansch uit de wereld schaffen kon. Men
I ziet den geest niet wat men echter met
I de oogen zien en met de handen grijpen
kan dat zijn de machtige werkingen van
den geest, die zich te allen kante openba-
I renWie oogen heeft om te zien, dat
hij zie
Dikwijls staan lichaam en geest met
malkander in tegenspraak. Het lichaam
schijnt ternauwernood kracht te hebben
om lastige werken te verrichten, maar in
I hem woont een geest, zoo sterk dat hij de
I aarde met zijn licht verklaart, met zijne
I deugd verlicht, met zijne wetenschap in
l verbazing stelt, met zijne bestuursgave
geleidt. Krachtmenschen zijn eren waren
er ten allen tijde die met hunne Geestes
I en Willensmacht de gansche wereld ver-
I vulden, en er zou geen geest bestaan
I Fier beschouwt de geest van de mensch-
I heid al zijne veroveringen zijne spoor-
I wegen en zijne stoomschepen zijne
telephonen en telegraphen zijne natuur-
I navorschingen en zijne Röntgen-stralen.
Zou hij daar nog wel eenen hoogeren
I geest boven zich erkennen Of zal hij
I met hoogmoedig zelfbewustzijn zeggen
Ilk heb genoeg aan mijzelf
Daar luiden de helle klokken van
J Pinksteren zoo machtig en zoo plechtig.
Zij zingen over berg en dal, over stad en
I dorp, van de kerktorens beneden in de
slooten, van volk tot volk, door de be
schaafde landen en binnen in de streken
der duisternis en doodesschaduw
overal in zingen zij het lied van den hei
ligen Geest, van dezen geest die hooger
nog over de menschheid zweeft dan de
[menschengeest en de tijdgeest. Godes
I geest is het. God is een geest. Eenmaal
1 zweefde deze geest in den morgen der
I schepping over den wilden bajerd. De
I geest van God zweefde over de wateren
[en de wereld der schepping werd. Eeuwen
I later zweefde hij andermaal omneder, in
vuurvlammen, met vuurkracht, verlich-
itend, verwarmend, reinigend, smeltend,
ontstekend. En eene nieuwe wereld werd,
[de wereld der verlossing, het Christen
dom Alles werd nieuw voortgebracht
en het aanschijn der aarde vernieuwd
Zal men ook dat loochenen Zal men
ook zeggen dat deze Geesteszending eene
vrome legende is. Maar daar staat toch
-«os-
Doof den freest niet uit
Paulus..
Wat heeft toch de menschengeest al
niet tot stand gebracht, tn de diepten der
aarde is hij gedrongen en heeft hare ge:
heimen doorzocht. Zeeën heeft hij ver
bonden, bergen effen gemaakt, dalen
opgevuld. Met het wapen van zijnen ver
rekijker doorloopt en doorzoekt hij de
hoogten van den sterrenhemel, telt de
gesternten, meet hunne grootte en verte,
teekent de onmetelijke wegen die zij door
te ijlen hebben de hemelen daarboven
hebben de geheimenissen van hun nach
telijke doolvaarten aan hem moeten ver
raden. In zijne vlucht overschreidt hij de
wegen die met sneeuw bedekt zijn. Op
ijlende vaartuigen zeilt hij door de onme
telijke wereldzeeën trots hunnen golven-
gang. In de luchten vaart hij op, onder
de watermassas beneden tot op den grond
van het meer. De bliksem gehoorzaamt
hem en de electrische vonke wordt onder
zijne leiding tot trouwe bode zijner ge
dachten van 't eene einde der wereld tot
het andere. Er is eene nieuwe wereld ont
staan in het tijdstip der machinen, den
Elektrotechniek, der Telegraphie. Onbe
kende tot hier verborgene krachten bie
den zich aan den menschengeest gewil
lig en gehoorzaam aan. Hij behandelt en
beheerscht ze gelijk de voerman zijn
paard aan den teugêl. Vooruitgang, Kul
tuur en geestesmacht vieren ware triom
fen in de wereld. Verheugen wij ons
daarover Wij mogen. Het is eene groote
tijd.
j Alle menschengeest is slechts licht en
afglans van den eeuwigen geest van God.
Deze blies den mensch den adem des
levens in en zond hem in de ziel eene
vonke van zijnen geest. Daar werd licht
en warmte te gelijk. Deze geest zweefde
eenmaal over de wateren, de geest der
schepping en der schikking. Hij zweefde
neder over diegenen aan wie de Verlosser
hem beloofd had als «Geest der Waarheid
en des troostes». Hij voert in de mijn
diepten van de Godsgeheimenissen binnen
en werkt in den mensch al het groote,
geeft klaarheid en waarheid, moed en
sterkte, licht en leven. Niets waarachtig
groots, niets Godeswaardigs zonder den
H. Geest,die de zielen heiligt,doordringt,
reinigt van zonden en schulden voor God,
die ze dieper binnenvoert in de afgronden
der wijsheid en der kennis van God.
Doof den geest niet uitzoo roept
de geestesman St Paulus. Hij kent de
kracht des geestes. Want in hemzelven
leefde ze. Vervult van den heiligen Geest
trok hij erop uit, leerde, predikte, doopte
in de vuurkracht des Geestes uit den hoo-
gen. Hij doofde den geest niet uit, hij
heeft hem aangeblazen tot hellichte vlam
Doof den geest niet uit Zooveel zich
iemand van den heiligen Geest beheer-
schen laat, zoovee! is hij waard voor God.
«De Geest is het die levendig maakt Nu
in de tijd der Geesteszending en der heili
ge gaven des Geestes Gods, zou de Chris
tenwereld dubbel trouw moeten bidden
om den heiligen Geest en zijne genaden.
Hij zal de zielen verlichten en de harten
verwekken tot nieuw licht en nieuw leven.
Terwijl er in Frankrijk meer sterf
gevallen zijn dan geboorten, in Italië
heeft men voor 't jaar 1928 eene aan
winst van bevolking vast gesteld van
406.000 zielen. Yoor wat Frankrijk
betreft: In het departement Lot. ten
jare 1826 waren er 281.000 inwoners
min dan 177.000; InTam en Ga-
wezen gemaakt heeft en dus de maat
schappij vrtl aan 't gezag eene goddelijke
Van Orde en Gezag macht gegeven heeft «Daar is trouwens
geen macht, tenzij van God komende en
In het nummer van Zaterdag laatst ^atbestaat is door God geschikt Bij-
verscheen er in de Y persche Bode gevolg die aan de macht, aan 't gezag
een artikel over Orde en Gezag 1
Dien artikel moet besproken worden
want onder den schijn van eene wijsge
weer staat weerstaat aan Gods schik
kingen en eindelijk. Wie weerstaat aan
't gezag dezert loopen hunne eigen
rige beredeneering te zijn, ligt er in d'.t verdoemtng tn. Ad. Rom. 13-1-2
Wij zijn dus wel eens.
Derds spreekt schrijver over de taak
van 't gezag
Zijn eenigen plicht en bediening is
orde brengen onder de ontelbare rade-
schrijven eene klare en duidelijke poging
tot wettiging en verheffing van opstand
en omwenteling en dit is bekwaam de
geesten te verdraaien en de gemoederen
op te hitsen.
De vraag, is deze; Zijn de Vlaamsche ren
Nationalisten vijanden van Orde en Ge-, Aai mi^ mijn hoofd draajt... mijne
za8 oogen schemeren onder het schrijven van
Het slotwoord Luidtneen! die raderenRechtzinnig 'k en zie
Wanneer wij, VI. Nationalisten, over- niet meer klaarwat mag dat betee-
tuigd als wij zijn dat ons volksbestaan kenen orde brengen onder de ontelbare
van hooger belang is dan de bestaande raderen... Dat is Zoo breedvan den
Staatsinrichting, dit volksbestaan houden eenen kant en zoo onbepaald van 'den
willen, al weze het ten koste van de anderen kant, dat het alles en niets zegt.
Staatsinrichting, dan plegen wij geen Nu om niet verdoold te loopen ziet hier
daad van wanorde, dan zijn wij geen 't Katholiek gedacht over de taak
afbrekers van alle gezag... maar wij (plicht en bediening) van 't gezag, van
staan met beide voeten op den stevigen 't bestuur, van de overheid.
weg van orde en zijn de sterkste beschut-
ters van alle goed begrepen gezag.
De mensch is een wezen van God tot
een doeleinde geschapen, God heeft den
Enkel zij die wanorde in stand houden jmensch op aarde gesteld om daar zijn
willen of die bestaande wanorde bescher
men met hun gezag zijn de vijanden van
echte orde en deugdelijk gezag
Als men de valsche en belachelijke
vooruitzetting wegneemt dat Vlaande
ren in zijn volksbestaan kon bedreigd
zijn, voorzeker daarin geschoven om aan
het schrijven een reden te geven en een
karakter van verhandeling blijkt zonne
klaar
1° Dat de Vlaamsche Nationalisten
van 't Ypersche zijn en blijven de voof-
staanders van de verbrokkeling van Be!-
gie.Belgie moet kapot,- de Koning,
weg en in hun gedacht Vlaanderen van
't land afgescheurd.
2" Dat die opstand tegen België en de
vernietiging der Staatsinrichting wettig
is.
3° Dat zij die de eenheid van Belgie
door hun gezag beschermen en, willen
staande houden, zij de vijanden zijn van
echte orde en deugdelijk gezag.
Men ziet dat de Ypersche Bode er
niet zacht op lpsgaat.
Het Vlaamsche Nationalismus van
't Ypersche is onbewimpeld oproer ge
neigd Het'heeft het niet altijd zqo klaar
gezeid. Maar nu dat de kiezing voor
bij is steekt het dit gevoelen bachten
geen stoelen en banken,.en wilt het wet
tigen en door anderen doen aannemen.
Laat ons nu den schrijver zooveel het
mogelijk is in zijne beredeneering volgen.
Eerst spreekt hij over 't Gezag
In alle maatschappij en. nog veei
meer in de groote maatschappij die men
Staat noemt moet er Gezag zijn, een
leidend en een besturende gezag.
Een Land, waar geen gezag, geen
wetten, geen strafwetten zijn is overge
leverd aan de macht van het kwade... en
zal in wanorde ten onderen gaan
We zijn daarin volkomen eens. Het
gezag is de band en de leiding van de
maatschappij het is de grondvest van
't maatschappelijk gebouw. Komfedat
te vergaan het gebouw stort ineen.
Dan spreekt hij over de reden van zijn
van 't gezag...
Het gezag bestaat niet voor zich zelf
en heeft niet voor doel zijne eigene per
soonlijke inzichten ten nadeele van zijne
onderdanen door te voeren. Zijn doel is
het welzijn der onderdanen te beher-
.igen
Vóór het schrijven van deze bewering,
vindt de schrijver het noodig eene aan
merking te maken en te zeggen Hier
loopen de wegen uiteen met dezen die
ons verwijten tegen alle gezag in te gaan».
doeleinde dat is zijn Eeuwig geluk te
verdienen.
Om dat Eeuwig geluk te verdienen
moet de mensch leven, zijne krachten en
begaafden ontwikkelen en volmaken en
alles gebruiken navolgens Gods wil Hij
moet God. dienen.
Dat is 's menschens plicht en bijgevolg
ook zijn recht want de mensch heeft
onbetwijfelbaar het recht te doen wat God
wil.
Daaruit vloeien menigvuldige gevolgen
nopens het leven en de volmaking ervan;
nopens 's menschen begaafdheden (ver
stand, wil, geheugen, inbeelding) en
hunne ontwikkeling nopens de middels
tot ontwikkeling en volmaking nopens
het gebruik van 't leven, van de krachten
en van de begaafdheden.
Dat al maakt plicht en recht en telt
voorfde enkelingen en voor de middens
waarin zij leven,
Hewel de taak van het Gezag, van de
Overheid is
1° te zorgen dat de onderdanen niet
belet zijn hunne verplichtingen te vervul-
en dus hunne rechten uit te oefenen.
2° Desnoods de vervulling der plichten
en de uitoefening van de rechten te be
schermen en te verdedigen.
3^ Zoo veel het mogelijk is mede te
helpen opdat de uitoefening can die plich
ten en rechten door al. de leden van de
gemeenzaamheid kunnen verwezentlijk
worden.
In een woord de taak van het ggzag,
van de overheid is van eenen toestand, te
bewerken waardoor zooveel het mogelijk
is gansch de eenzaamheid rust en vrede,-
vooruitgang en geluk genieten. Dat is-het
tijdelijk geluk en welzijn dat het gezag
moet beijveren.
Wij durven verhopen dat wij in dit ook
geen anderen weg inslaan dan, deze van
den schrijver.
Daar zij mu de grondslagen van de
beredeneering geleid in zake van gezag.
Verder zullen wij zien wat er het gevolg
van is en wat wij moeten peinzen over
het recht van opstand en over de wettig
heid ervan.
Het papier wordt arrftrandlntar, onv-
scheurhaar en onverslijtbaaralle
gaven
Een stuk van 20 fr. in goucL (trog,
weinig zichtbaar, sedert deir oorlóg),
kan men zoo fijn uitkloppen,, flat het
een blad vormt groot genoeg om een
ruiterstandbeeld te overdekken, Is
dan zoo dun,,.dat 't zonlicht,, aanne
mend een groen.,kletir..er door straalt.
Van dees jaar: trekt, een, Kajotters
bedevaart naar Róme.. 1500, afgeveer-
digden zullen den:Pads, gaan groeten.
Deze bedevaart zal g,eem plezierreis
zijn, maar een sctiitter,endej daad', van.
geloof in de reddende kracht, der. Ka.-
tholieke Actië.
anderingen in het lichaam na te gaan
Het zwelt, wordt groenachtig,, ver
dampt en verkoolt. Als er niets meer
dan assche overblijft, men trekt de
pan uit den oven en riien vergaart de
asschen in een schofje, van eene'zeer
eigeiuaar.dïge rek. Ieder schofje draagt
een nummer en alzoo kan men op den
register vinden aan wien de assche er
van toebehoord heeft. Wilt ga: de
assche medenemen, men plaatst hem
in een; marmeren vat en ge. hebt een
akelig schouwstuk
Farran Cerbé, vermaarde medaïië-
kundige, heeft 40 jaar besteed om
meer dan 40.000 verschillige munt
stukken bij een te zamelen, van alle
grootte en weerde en herkomst. De
oudste zijn eene soort klei-rondekens,
die vóór duizende jaren dienden om
betalingen te doen in Babylonië. Ge
heel die verzameling werd aangekocht
u door den Amerikaanschen Nationalen
Hewel neen. h.er loopen de wegen ntetl^ yoor 25ü miljoen doilards
uiteen. De Katholieke Leering is wel j W'je zwemt in 't geld weet niet wat
deze dat het gezag voor de maatschappij er mede gedaan en dat is ook een
is en niet de maatschappij voor 't gezag,kruis
wij zullen meer zeggen, het gezag heeft
maar reden van bestaan voor 't welzijn en
't gemeene goed van de maatschappij.
Het is de middel, de eenige, de onont-
u ,i i j verstaan metaal zoo fun uitgeslegen,
heerlijke middel om het e.gentl.jke e.nde dat het aan dun papjer ^elijkj; v' de
en doel wo van de maatschappij te be- gouden blaadjes waarmede men ver-i
reiken. guldt; 't is immers gewoon papier,
't Is juist omdat liet gezag deugdelijk x>aar()P men met den dampmnker of
vaporisator een vloeiend metaal uit-
Er is nu sprake van metalijk-papier
uit te geven. Hier door moet ge niet
Dezer dagen lass men: in 't. Nieuws
van den dag
Het zóu ook moeten uit zijn met
alle hoonende verdachtmakingen:, als
ware de Vlaamsche, beweging uitte-
raard tegen België gericht en ten dien
ste van Duitschland of Holland. Fei
telijk is zij TEGEN, niets, of.' nier-
mand; zij is enkel VOOR. Ylaanraeh.
in Vlaanderenen hetgeen wij aan de
Frontisten verwijten,, is juist dat zij
die beweging, welke BINNEN België
naar ons recht streelt,, verraderlijk te
gen België zoekt uit te buitenWan
neer zal men eyeneens ophouden: aan
het Vlaamsche. strijdlied De. Vlaam
sche Leeuw of. aan. de Vlaamsche
kleuren een oproer.igen. zin. toe te
schrijven Deze. ia er alleszins, MLE.T
te vinden; en het is, hoogst wensche-
lijk, dat die tergende plagerijen een
einde nemen .Een. Vlaming moet zich
in België thuis gevoelen, en gewaar
deerd worden .zooals het behoort.:, daar
ligt de oplossing der. Vlaamsche kwes
tie.
Dat is gezonde taai.
Prins en Prins.es Paterna,, hebben de
wereld verlaten, om in het klooster
hun leven.te.eindigen... De prins, is pa
ter geworden en werd dezer dagen
priester gewijd.; de prinses; vertoeft
in een slotklooster. Hunne fortuin
hebben ze geschonken aan Paus
Pius XL en de prinses heeft hare ju-
weelen overgemaakt aan de H. Rosa
lia, wier standbeeld zij te Palerme ver
sieren zullen.. De H. Ibosalia wordt
veel vereerd in Sicilië en bijzonderlijk
aanroepen, in. tijd van aardbeving en
vu u rb er g en -o nheil.
In de protestansche streken van
Duitschland worden veel lijken ver
brand; bij de Katholieken niet. om
dat de kerkelijke wet het verbiedt
In 192.4 waren er 33.523 verbrandin
gen en in 1928 reeds 48.369. - Om een
üjk te verbranden, legt men het in
eene Lange ondiepe pan, die geschoven
wordt in den oven. Het vuur wordt
onder in den oven aangewend, zooda
nig dat de vlammen, met verandering
in de richting, boven het lijk eenzwe-
ven en het on: zoo te zeggen likken.
Een glazen venstertje laat toe de ver-
De schismatieke kerk van Albanië
heeft ziel: losgescheurd van:: de schis
matieke' moeclerkerk van Cönstantmo-
pell. Al'awanmeer de Grieken: zich 'os-
scheurden van Rome, de schismatieke
patriark van Constantinopel was hun
aller.' opperhoofdmaar r buiten: de
Roomsche Kerk is er geen eenheid en
er zijn nu, reeds zooveel en meer schis
matieke grieksche kerken of dat er
lauden zijn, die eertijds afhingen van
voormeicfen patriark.
Fn Gotha (Duitschland).had, cite ge
meenteraad! eene nieuwee soort be
lasting gestemd. Ongehuwde- mannen
die 30 jaar zijn en 20.00Q .ff:, belastin
gen: betalers, moesten aaa:: dfe stad
60 frank betalen per maande!af' 720; per
laar..
Het mïnisterië. op wien da getrof
fenen beroep deden, verbrak dte beslis
sing van den gemeenteraad1.. D)eze,
niettegenstaande, wil dé belasting in
zamelen en hij wordt gesteun:!!,, door
dé jo«ge dochters van minr.dkn: 30' iaar.
in Namen de oudsteccmdter «Le Zus
tertjes der Armen is geboren: in Juni
1829; dus zij is meer dan,honderd jaar
©ad!!:
Als Bisschop van Lourdies eti Tarbes
werd in Parijs gezalfdadóor Kardinaal
Dubois, Mgr. Gerlier,gewezen advo-
kaat der Italië van Parijs., "s Middags
tra de wijdingsplechtigheid, namen
deel aan 't feestmaal; geestelijken, ad-
vokaten. oud-strijders en bestuurders
van katholieke werken,. ten getalle
van een 500 ma tav(Stafer dit feest
maal werd aan den.nieuwen Bisschop,
door zijne gewezenee Confraters, ad-
vokaten van Pdrijsr era dat zonder
onderscheid van denkwijze. een
prachtig bronzen: stuk aangeboden,
voorstellende den H„ Petrus.
Gazetten meideun dat men in Trans
vaal, tijdens een. sterfgeval, ontdekt
heeft het uurwerk: van Maria-Stuart,
Koningin van Schat land.
Deze Koningin; zoude dat uurwerk
verloren hebben: ih 156,4, tijdens eene
wandeling in. cle weiden van Jedburg.
Daar zoude hef wedergevonden zijn
200 jaar later LIT en van vader tot zoon
overgezet, tot dat nien het nu ont
dekte in ThaoKvaaL
Dat isalles moeilijk om als echt te
aanveerden,. 't Was immers de geleer
de Galilee, die leefde van 1564 tot 1642,
die in de.;Kathedraal van Pisa, met het
eeuwig-licht-lamp
slingeren van
een
Fondsenba
r. aluminium,
ronnè ten Jare *1891 Waren Y iYÓÖO en zoo doodnoodig is voor 't gemeen strijLr^oak^zink-rkope^.
en nu 164.000. In de Gers ten jare !846 welzijn \an de maatschappij, dat God, enz. Het metaal doorweekt het papier
waren er 31o.OOO en nu 196.000'! die den mensch als maatschappelijk en overdekt het met een kleine Dag.
Agentschappen in al de bijzonderste Gemeenten, van West-Vlaanderen.
w