EEUWIGE RUST NAAR~ROME* CDeet ge cuat BEURS - BANK - WISSEL OPVOEDING MGR LAM I ROY 51e Jaar. - Nummer 35. 30 Centiemen. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper Zaterdag 31 Oogst 1929 nze Reis naar Rome. DENYS, Pastor. Neen. Hoegenaamd niet Zorgen dat dit kind, onder hunne hoede en onder hunne wijze leiding en door hunne werkzaamheid zijn zeiven wordt, mensch wordt, bekwaam om dat doel te bereiken, bekwaam om zijn begaafdheden en zijn vermogens te ontwikkelen en te gebruiken en alzoo zijn weg te volgen en zijne zending te volbrengen. Voor uwe Geldplaatsingen wendt U in voile vertrouwen tot de Bijbank "VJPER, Groote Markt, 9. Tel. 304-334 Filiaal der Groep Handelsbank - Fondsenbank - Ncordstar. Kapitaal-Concentraties 300 Millioen. Brussel, Gent, Antwerpen, Kortrijk, Brugge, Oostende, Thielt, Iseghem, Lichtervelde, Poperinghe, Wervik, Komen, Yper Voorwaarden voor de Zicht-en Termijnrekeningen Zicht alle dagen beschikbaar 3 Veertiendaagsche Rekening 4.50 Spaarkas Zicht5 Kasbons aan toonder op 3 maanden (vooraf betaalb.) 4% netto 6 maanden id. 4.50°/o netto I jaar (id. 5 netto 0BLI3ATIEN op 5 JAAR aan drager 6 0 0 NETTO. Rente betaalbaar met zesmaandelijksche Koepons. d typtv&cht ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r. Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel. ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND 25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5,*YPER Postcheckrekening 40.201 (j. casier) waar op alle wekedagen rile inlichtingen te bekomen zijn vsri 14 tot 10 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden worden. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. ZITDAGEN. D" BRUTSAERT, Kamerlid, is spre- kelijk voor iedereen: Te POPERINGHE, in zijn hui*, 's morgens, den Maandag en Vrijdag. Te YPER, den 1" en 3e Zaterdag der maand, van 9 Yi tot 12 uur, in den Katholieken Kring. Te WERVICK, den 2' Zaterdag der maand, van 9 y2 tot 12 uur, in Het Kapitel HANDELAARS vraagt eene aankondiging in «HET YPERSCHE VOLK Heer geef hun de eeuwige rust. Kerkgebed. Door de rijen der stille biddenden, gaat op deze ernstige dagen een gebed om rust en vrede voor onze dooden. Zij zijn de vermoeide arbeiders geweest wien de feestavond der eeuwigheid tot aandeel ge worden is. Naar rust verlangt, ja de niensch te midden de altijd dringende werken en lasten. Was de dag hem eene plaag en eene zware arbeid, zoo verheugt hij zich dubbel over den stillen avond die hem de stonden der verkwikking schenkt. Was de week zuur en de strijd om het bestaan heet, zoo verheugt hij zich dubbel over de zondagstilte met hare Verkwikkende rust. Volkomene rust bestaak sleehtsin God. Iedere andere rust is in vergelijking met deze in God gevonden, geen rust maar onrust. Dit is de hoogste en heerlijkste bestemming van de menschelijke ziel, dat ze hare eeuwige rust slechts in God vin den zou, in het vaderhuis der glorie van 'haren God voor immer. Zoo heeft hij het de menschen beschikt dat wij in alles ■ruste zoeken en nergens op de breede an eigenlijk de volle rust vinden. Iedere [eestelijke beweging onzer ziel geschiedt, uit laatste reden, uit dit verlangen naar de eindelijke rust in God voor u, o tGod hebt gij ons geschapen, en ons hart is onrustig, tot het ruste in u De door iod en voor God geschapene ziel kan [Zich niet met karige aardeschatten laten jschepenDen heeten dorst der ziele itiit—geen bronnedie opaarden spruit», lie heerlijkheid der vergankelijke we- RM,alle arme kennis van haren God en CW Hpfl het eeuwig rijk der rust dient haar Waartoe, om in haar diepste binnenste jliaar verlangen naar dit gelukkigmakend bezit te wekken, te vermeerderen, te ver liepen. Onze dccden rusten uit van hunne ten, en hunne werken volgen hen na I Jet eenzame graf daarboven is zoo onge- ord door het gansche jaar. Slechts in edagen van levendiger herinnering ko len de eenzame steden des doods in le- :n. Wij, de nakomenden die nog in de itte en den last aller aarde-rust staande jn, hebben hun niets schooners te jon- n, als dat de vredige rust der gewijde lodenplaats ook hunne ziel ten deele oge worden Heer geef hun de eeuwi- riust». Niet door ons, menschen, slechts ü[>or onzen God kan zij hun geschonken irden. Hij vergeeft hun en schenkt hun laatste vlekken vrij, die 't nog verhin- tati: xen dat «zij ingaan in het beloofde ld der rust Hij wenkt zijne engelen t zij op het smeekgebed der kerk op irde en der kerk in den hemel de naar lis gegane zielen verlossen van het it. tandend verlangen naar het glorieland «ft ezO ze op hunne vleugelen t'huisvoeren in sabbatrust van het eeuwig licht en le- ii.Zooals het gebed met zijn onbegrens- macht de gansche wereld omvat, zoo *«%dt het ook niet door de palen dezer Jtde begrensd het reikt met zijnen Ren arm omhoog tot in de overzijdige i I, over graf en dood heen.Het werkt nd, heiligend, verzoenend, en vernie- de vlekken van schuld en misdaad, nog onverzoend bleven, ïaarom verheugen wij ons over de za- e rust die de dooden bij den vader arboven genieten, in dewelke wij ze 1 ,i pend kunnen voeren, die ons eenmaal v - Wer met hen vereenigt. Wij de lateren, c eten hun niet in overmatig getreur - te hunne rust in Godes vrede misjon- >en hen in de onrust van het oude le- terug willen roepen. Dat God ze van e f riep nemen wij hem niet kwalijk. Hij [tj Kt geweten waarom hij het gedaan tft. Wie van der eeuwigheid geroepen W, die rust in zijne hand, in zijnen I. aan zijn vaderhart en verlangt niet 'r aiie aardeonrust weder. Dit is onze e':1 taste troost op de dagen des doods. flet genoegen geven wij hieronder een verslag over de reis naar Rome der van den Heilige Hertebonden van _Je. Dit verslag werd ons door Zeer Heer Denys, pastor van St Niklaas- er gezonden. *erd met de meeste zorg tot in de e bijzonderheden voorbereid dc&r Z. E. P. Mecus S. J., bijgestaan door een aantal offerveerdige leden der bonden van het H. Hert. Onze reis begon eigenlijk te Luik op Maandag 19 dezer. Wij waren met 500 man. Bij het weggaan uit Luik rond 10.45 ure werd de Rozenkrans gebeden, voor het welgelukken van den Bedevaart. Wij gerochten allicht in Duitschland waar wij over Keulen te Bonn onzen trein verlieten en twee volle uren op den Rhijn vaarden Wij zagen daar de schoonste landschappen der streek, belicht met de heldere zonnestralen. Op den boot werd hertelijk gezongen en geklonken tot wij rond 5 1/2 ure op onzen trein te Remagen weder opstapten en steeds in stomme of luidruchtige bewondering voortstoomden. In de spijswagens aan den trein toege- gevoegd, werd beurtelings een smakelijk avondmaal opgediend. De avond viel. Er werd nogmaals ge beden, daarna een potje gekaart tot allen- gerhand de vaak de oogen sloot. Dinsdag morgend kwamen wij te Ins- luich aan, lazen er de H.Mis en bezochten deze eigenaardige stad met hare bergbe woners de Tiroless. Een gezapig ontbijt en noenmaal werd er ons aangeboden. Wij stapten 's namiddag- wederom in den trein, vanwaar wij rijdende tusschen de bergen, gedurig bewonderden de steile rotsen, de ruischende watervallen, de diepe valleien en de verre met sneeuwbe- dekte bergtoppen. Wij kwamen 's avonds te Verona aan, alwaar in een halfuur tijd, in de statie zelf,aan de 500 bedevaarders een smake lijk avondmaal werd opgediend. Iedereen was verstomd, bij dit tooverwerk. Denzelfden avond kwamen wij te Pa dua aan in reien van 4 stapten wij uit de statie, ons planksken volgende om trent een halve uur ver naar ons hotel. Woensdag morgend bezochten wij het heiligdom van den H. Antonius, die er nog altijd de groote volksheilige is. 't Was onder ander aandoenlijk te zien hoe de menschen der streek daar smeekend op de steenen liggen geleund, die het graf van den heilige bedekken. Wij kregen er ook den kostbaren relikwieschat te zien, in het heiligdom bewaard. Met bijzonderen tram vertrokken wij 's voormiddags tot aan de zee, van waar wij met een stoomboot naar het toover- achtige Venetië vaarden. 's Voormiddags bezochten wij het do genpaleis met al zijne kunstschatten. 's Namiddags, na eerst het middagmaal aan de duifjes van St Marcusplein te hebben opgediend, kregen wij zelf een smakelijk macaroni-tomaten- en olieven- eetmaal. 's Namiddags bezochten wij St Marcuskerk, en rond 4 uur, midden een dondervlaag, maar toch gerust van herte, vaarden wij in gondolen naar de statie. Vandaar voerde ons de trein terug langs Padua, naar Assisie, alwaar wij Donder dag morgen aankwamen. Een bezoek werd gebracht aan de ver scheidene heiligdommen en kloosters men ademde er overal de licht in van den poverello en 't was met weemoed dat iedereen 's namiddags die bergen en val leien verliet door den H. Franciscus zoo ieverig doorloopen, met zijn zweet be druppeld en met zijn zangen bezongen. Rond 3 uur stoomde onzen trein weg door velden der Roomsche campagne en 's avonds fe 7.30 ure kwamen wij toe te Rome. Buiten de statie stonden bijzondere trams ons af te wachten, om ons naar onze gasthuizen te geleiden. Na een gezellig avondmaal kregen wij, zooals het eiken dag voortgebeurde, ken nis van de dagorde van den volgende dag. Vrijdag bezoek in autocar eerst naar St Pieter, dan naar de basiliek van O. L. Vr., naar de kerk van het H. Kruis, naar St Jan van Lateranen. Zaterdag morgend, H. Mis in de cata comben, en bezoek aan de Museum en bibliotheek van het Vaticaan. Zondag te 9 1/2 ure, vlaggebetoog op St Pietersplein, daarna Hoogmis in St Pieter. 's Namiddags lof in de kerk der E. E. P. P. Jezuieten, en sermoen over den H. Berchman, wiens lijk er berus tend is. Bezoek aan het Coliseum. Maandag, bezoek aan St Jan van Late ranen, aan St Paulus en 's namiddags verhoor bij zijne Heiligheid. Wij hebben geen oogen genoeg om te zien en ons gemoed bezwijkt bij al dat heilige, dat schoone, dat goddelijke. Onze reis zal verder gaan. Woensdag naar Florentie, Donderdag naarMilanen en Vtijdag avond, als 't God belieft zij^ wij thuis. Bereid om aan vrienden en kennissen bij de winterstonden, die prachtige reit met lichtbeelden te vertellen. Rome, 26-8-29. De ouders hebben het recht en den plicht te zorgen voor de opvoeding hun ner kinders. De reden Zij hebben vrijlijk en doa hun toedoen op de wereld een menschen kind gebracht dat onmondig is en ver weerloos dat kind moeten zij to menschzijn brengen. Dat staat dus vast. Welkdanig moet de opvoeding zijn die zij aan dat kind geven Hierin bestaat er in 't algemeen een pijnlijk tekort en eene lichtzinnigheid en onbezonnenheid die waarlijk aan het ongeloovelijke grenst bij redelijke menschen. Het kind dat dierbaar kroost, de liefde en de roem der ouders, het juweeltje van het huisgezin, dat vrij en verstandig wezen ver boven al het stoffe lijke verheven, het evenbeeld Gods is buiten alle bedrijvigheid en oplettend heid gesteld. Voor huiselijk werk, voor stal- en hand arbeid, voor winkel en magazijn, voor alle beroepsbeiangen wordt hard ge wrocht en nauw geletmaar voor de op voeding van 't kind, de voeding uitge nomen, wordt er schier niets gedaan dat voordeelig is, en somtijds veel dat nadeelig is. Waar zijn de moeders en vooral de vaders die zich werkel ijk met de opvoeding hunner kinders bezig houden, die ze onderwijzen, rich ten, leiden, kneden en vormen! De eerste zorg der moeder uitgezonderd, zij laten het kind zijn gang gaan, of vertrouwen het aan meesters en zusters maar slaan er zelf geen hand aan. Waaraan liegt dat Dat komt bij gebrek aan een waar be grip over hetgeen het kind is en over hetgeen de opvoeding van een kind is en vraagt. Eerst en vooral Doen de ouders daar van wat zij willen Zijn zij meester van zulke of zulke opvoeding te geven navol gen hun beliefte en misschien navol- gens hun lust of gril En waarom niet Ten eerste, geheel eenvoudiglijk, om dat ze geen meester zijn van dat kind. Wie is er meester van dat kind Deze die 't Seven eraan gegeven heeft. God: de eenige bron van alle leven, de Schepper ervan, die aan dat kind het leven gaf gelijk Hij het vroeger gaf aan de ouders van dat kind gelijk Hij aan de ouders het vermogen en de krachten gaf om dat kind, door Hem geschapen, op de wereld te brengen. God is de messier van dat kind 't is Hij die dat kind door een doel schiep, 't is Hij die aan dat kind de begaafdheden en de vermogen gaf om zijn doel te be reiken, 't is Hij ook die den weg aapwijst tot dat doel,'t is zijne wil die daarin moet gevolgd zijn. En wat zijn dan de ouders in geheel die zaak Gelijk de ouders de werktuigen en de hulpen Gods zijn tot het brengen op aarde, van dat leven zoo zijn ze en blijven ze de hulpen en werktuigen Gods in de voorduring van dat leven, t. t. z. in de bewaring van dat kind, in de voeding ervan, de opleiding en het menseïtmaken ervan, daarin niet meer dan in het op aarde brengen mogen zij verkeerd of tegen Gods wil te werke gaan. De ouders zijn dus de meesters van dat kind in dezen zin dat zij er recht of ge zag over hebben maar dat gezag en dat recht is anders niet dan een recht in Gods naam enmoet dus in overeen komst gaan met hetgeen God wil over dat kind. Zij zijn dus de leer- en leid- meesters der kinders, door God aange steld tot het richten en leiden naar Gods wil. Een tweede reden De ouders hebben dat kind op aarde gebracht, dat is waar maar dat kind heefteen eigen leven door God hem gegeven, dat kind heeft een persoon lijk bestaan, een eigen doelen eigen middels, 't Zal zijn doel moeten bereiken door 't volbrengen van zijn eigen taak en zending, door eigen werk en pogen. Dat al is door de schikking Gods reeds vastgesteld in 't geven van 't leven en in 't scheppen van dat wezen. Wat hebben de ouders te doen ten op zichte van dat kind De ouders zijn dus de gelastigden Gods in het werk eener echte en rechte opvoeding. Dat is hunne taak Dat is hunne eer en grootheid, van God uitgelezen te zijn om zoo een groot werk te doen t. t. z. mede te helpen met Gods voorzienigheid aan de vermenigvuldiging van onsterfe lijke zielen en uitbreiding van Gods rijk. Dat is hun plicht, hun strenge plicht, waaraan zij niet mogen tekort blijven 't is hunne verantwoordelijkheid. 't Zal hunne verdienste zijn en de bron van een onzeggelijke belooning die steeds op aarde begint en in den hemel voleind wordt. De ouders zijn dus de uttgelezene vertrouwelingen Gods aan wie God de kostelijke weerde van de wereld toevertrouwthet kind, geschapen naar 'zijn eigen beeld ert bestemd voor zijn Huis. Waarin bestaat dus de grootste plicht der ouders Van, door de opvoeding, aan dat kind al hetnoodïgete bezorgen om hier in hun tijdelijk leven gelukkig te zijn en in de Eeuwigheid zalig te zijn t. t. z. van eene redelijke, verstandige, vast en gron dige kostelijke en godsdienstige opleiding en vorming te geven en dat eerst en aanhoudend in 't huiselijk leven Daar is het dat het kind, door het toe doen der ouders t. t. 7. door het voor beeld, door de woorden, door de hande lingen van een verlichten en gewetens vollen vader en van een minzame en godvreezende moeder, een indruk ont vangt en een vorming krijgt die de prente maakt van zijn leven en nooit meer zal verdwijnen. Dan in de school, onder het on derwijs en de opvoeding van gewetens volle en goede meesters die besef en gevoelen hebben van de grootte en de gewichtigheid van hun verhevene zending alsmede van hun verantwoordelijkheid, wordt dat kind in zijn wezen dat is in zijnen aard en zijne hoedanigheden en eigenschappen, ontwikkeld en versterkt. Eindelijk, in verder onderricht, dat is in vak-en beroepsonderricht in middel baar of hooger onderwijs, nog eens onder de geleide van eer- en zeegbare meesters tot volkomenheid gebracht. Dat is de groote plicht van de ouders de zorg voor de onsterfelijke ziel van hun kind Dat gaat alle werkzaamheid, handel of bedrijvigheid ver te boven. Men schrikt en beeft voor die ouders, die door hun schuld t. t. z. door gebrek aan huiselijke opvoeding of door slechte scholen, of door verder zorgeloosheid aan het betrouwen dat God in hen gesteld heeft, te kort komen, of dat verraden, en aan hunne eigene kinders het noodige weigeren, voor hun leven, voor hun ge luk, voor hun heil Dat roeDt om wraak boven hun hoofd Op 17-19 Augustus 11. hebben de Katholieke Zweden herdacht de aan komst in hun land, ten jare 829, dus voor 1100 jaar, van Sint Anscharius, in onze taal Sint Oscar. Deze was monnik der Abdij van Corbie, bij Amiens. Zijn naam in Zweedsche taal is Ansi- ciar, hetgeen beteekent Werpspies Gods Hij kwam als afgezant des Pau zen Gregorius IV en met aanbeveling van Keizer Lodewijk-de-Godvreezende, en vergezeld door eenige koophandelaars, bij Koning Björn, die vertoefde op het eiland Björks, in de stad Birca. Hij werd goed onthaald van den Koning en hij begon aanstonds, met goed gevolg, zijn evangelisatië-werk bij de Zweden, de Noorwegers en de Denen. De Katholieken hebben den 18 Augus tus eene plechtige mis doen opdragen, in open lucht, aan den voet van het groot kruis, dat men in 1829 opgericht heeft op een heuveltop, dicht gelegen bij de zwar te vlakte, waar eertijds Birca stond. De protestanten, veel talrijker dan de Katholieken, zullen aan de voet van dat zelfde kruis, in 1930, dezelfde gebeurte nis van het aankomen des H. Anscharius, het Evangelie in 't Noorden inbrengende herdenken. Maar welke ongerijmdheid Zij vieren een man afgezant van den Paus van Rome en ze willen den Paus van Rome niet meer erkennen Ze vieren een man, omdat hij hun't evan gelie bracht en veel waarheden van dit Evangelie verwerpen zij Wij vernemen dat de nieuwen bisschop In caritate Christi als leuze gekozen heeft. Hij is van zin voor zijne persoonlijke wapenschilden,die der oude Bisschoppen van Yper aan te nemen. Eene omhaling zal Zondag aanstaande in al de Kerken der Stad gedaan worden voor den aankoop ran den Bisschopsstaf die namens de Ypersche bevolking aan Mgr Lamiroy zal aangeboden worden. Die omhaling wordt gansch bijzonder lijk aanbeveeld aan de edelmoedigheid onzer medeburgers, die aan den nieuwen Bisschop hunne oprechte genegenheid willen betoonen. Een drukfout bevond zich in het N1' van verleden week. Mgr Lamiroy wordt Bisschop benoemd van Lamo en niet van Larmo. In Tchecoslovaquie zal iets dergelijks geschieden in September eerst komend. Den 28 September 929, dus voor 1000 jaar, werd in Praga vermoord de !H. Wenceslas, herfog der Bohemers, 't Is de groote nationale Held.Deze vorst, even bemind en aanbeden door zijn volk, als St Edward in England en St Lode- wijk in Frankrijk, werd ter kerke gedood op bevel van zijnen broeder Boleslas en volgens raadgeving van zijne goddelooze moeder Ludmiiia. Nu niet alleenlijk de Katholieken maar ook alle de anders denkende Tcheken gaan den H. Wences las, den Bohemer bij uitstekendheid, herdenken en vieren. Den 20 Augustus was het de groote St Stephanus' processie in Budapest. Stoetsgewijze, in tegenwoordigheid van duizenden en duizenden personen aanwe zig als deelnemers van den stoet of als toeschouwers, doet men den ommegang met het wel bewaard rechter hand van den eersten hongaarschen Koning. Op de hoogte van Buda, langswaar de stoet voorbij komt, is er eene soorte terras, van waar men, met trappen in vorm van Z aangelegd, naar de Donau-rivier af daalt. Die terras is langs den kant der diepte omzet met een gekanteeld muur ken, hier en daar opgesmukt door zwie rige torenkens.Die muur en die torenkens noemt men het visschers bolwerk Dijnsdag, 20" dezer, tijdens de processie, een deel van* dat muurken onder den drang van de massa begaf en veel men schen werden in de diepte geworpen. Ve len waren gekwetst en een man met ge broken schedel werd naar het hospitaal vervoerd. Wanneer in Parijs het huwelijk van Lodewijk XVI met Maria-Antonia gevierd werd, er was o. m. een avondfeest op de Concorde plaats, begrensd door de Seine-Rivier. Het muurken langs den stroom begaf ook, onder den drang van 't volk en veel menschen werden in het water geduwd en verdronken. Als men eene vooruitstuwende menigte wil tegenhouden, onnoodig te werken op de eersten, maar men moet gedurig de laatste reken achteruit brengen. KATHOLIEKE VEREENIGING van het Arrondissement Yper. De Katholieke Vereeniging van het Arrondissement Yper, heeft in den Katholieken Kring een inlichtingsbu reel ingericht. Dit bureel is open eiken Zaterdag morgen van 8.30 tot 12 uur. Iedereen is welgekomen. Wij nemen de gelegenheid waar om aan elkeen te herinneren, dat de Heer Volksverte genwoordiger Brutsaert, den In en 3n Zaterdag van elke maand, zich ter beschikking stelt van al deze die hem willen raadplegen, in den Katholieken Kring, van S.30 tot 12 uur. Er bestaan nog Phariseers, na volgers van dezen, die vijandig gesteld tegen over den Zaligmaker, Hem verwe ten den rustdag te ontheiligen met mira- kuleuze genezingen te veroorzaken. In Schotland hadden Hertog en Herto gin van York eeremedalliën uitgedeeld aan leden van 't Rood Kruis, op een) Zondag. Protestantsche Dominés ver-I gaarden om dat schandaal te bespre-1 ken en een er van stelde voor naar| bovengemelde Hertog en Hertogin een protestbrief te zenden, met bede nooit j meer dien smaad door Schotland te doen verduren, namelijk het krenken van de Zondagrust. Agentschappen in ai de bijzonderste Gemeenten van W'est-Vlaanderen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1929 | | pagina 1