EEUWIGE RUST
NAAR~ROME*
CDeet ge cuat
BEURS - BANK - WISSEL
OPVOEDING
MGR LAM I ROY
51e Jaar. - Nummer 35.
30 Centiemen.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Zaterdag 31 Oogst 1929
nze Reis naar Rome.
DENYS, Pastor.
Neen. Hoegenaamd niet
Zorgen dat dit kind, onder hunne
hoede en onder hunne wijze leiding en
door hunne werkzaamheid zijn zeiven
wordt, mensch wordt, bekwaam
om dat doel te bereiken, bekwaam om
zijn begaafdheden en zijn vermogens te
ontwikkelen en te gebruiken en alzoo
zijn weg te volgen en zijne zending te
volbrengen.
Voor uwe Geldplaatsingen wendt U in voile vertrouwen tot de
Bijbank "VJPER, Groote Markt, 9. Tel. 304-334
Filiaal der Groep Handelsbank - Fondsenbank - Ncordstar.
Kapitaal-Concentraties 300 Millioen.
Brussel, Gent, Antwerpen, Kortrijk, Brugge, Oostende,
Thielt, Iseghem, Lichtervelde, Poperinghe, Wervik,
Komen, Yper
Voorwaarden voor de Zicht-en Termijnrekeningen
Zicht alle dagen beschikbaar 3
Veertiendaagsche Rekening 4.50
Spaarkas Zicht5
Kasbons aan toonder op 3 maanden (vooraf betaalb.) 4% netto
6 maanden id. 4.50°/o netto
I jaar (id. 5 netto
0BLI3ATIEN op 5 JAAR aan drager 6 0 0 NETTO.
Rente betaalbaar met zesmaandelijksche Koepons.
d typtv&cht
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5,*YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casier)
waar op alle wekedagen rile inlichtingen te bekomen zijn
vsri 14 tot 10 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
ZITDAGEN.
D" BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn hui*,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den 1" en 3e Zaterdag der
maand, van 9 Yi tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2' Zaterdag der
maand, van 9 y2 tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
Heer geef hun de eeuwige rust.
Kerkgebed.
Door de rijen der stille biddenden, gaat
op deze ernstige dagen een gebed om
rust en vrede voor onze dooden. Zij zijn
de vermoeide arbeiders geweest wien de
feestavond der eeuwigheid tot aandeel ge
worden is. Naar rust verlangt, ja de
niensch te midden de altijd dringende
werken en lasten. Was de dag hem eene
plaag en eene zware arbeid, zoo verheugt
hij zich dubbel over den stillen avond
die hem de stonden der verkwikking
schenkt. Was de week zuur en de strijd
om het bestaan heet, zoo verheugt hij zich
dubbel over de zondagstilte met hare
Verkwikkende rust.
Volkomene rust bestaak sleehtsin God.
Iedere andere rust is in vergelijking met
deze in God gevonden, geen rust maar
onrust. Dit is de hoogste en heerlijkste
bestemming van de menschelijke ziel, dat
ze hare eeuwige rust slechts in God vin
den zou, in het vaderhuis der glorie van
'haren God voor immer. Zoo heeft hij het
de menschen beschikt dat wij in alles
■ruste zoeken en nergens op de breede
an eigenlijk de volle rust vinden. Iedere
[eestelijke beweging onzer ziel geschiedt,
uit laatste reden, uit dit verlangen naar
de eindelijke rust in God voor u, o
tGod hebt gij ons geschapen, en ons hart
is onrustig, tot het ruste in u De door
iod en voor God geschapene ziel kan
[Zich niet met karige aardeschatten laten
jschepenDen heeten dorst der ziele
itiit—geen bronnedie opaarden spruit»,
lie heerlijkheid der vergankelijke we-
RM,alle arme kennis van haren God en
CW
Hpfl het eeuwig rijk der rust dient haar
Waartoe, om in haar diepste binnenste
jliaar verlangen naar dit gelukkigmakend
bezit te wekken, te vermeerderen, te ver
liepen.
Onze dccden rusten uit van hunne
ten, en hunne werken volgen hen na
I Jet eenzame graf daarboven is zoo onge-
ord door het gansche jaar. Slechts in
edagen van levendiger herinnering ko
len de eenzame steden des doods in le-
:n. Wij, de nakomenden die nog in de
itte en den last aller aarde-rust staande
jn, hebben hun niets schooners te jon-
n, als dat de vredige rust der gewijde
lodenplaats ook hunne ziel ten deele
oge worden Heer geef hun de eeuwi-
riust». Niet door ons, menschen, slechts
ü[>or onzen God kan zij hun geschonken
irden. Hij vergeeft hun en schenkt hun
laatste vlekken vrij, die 't nog verhin-
tati: xen dat «zij ingaan in het beloofde
ld der rust Hij wenkt zijne engelen
t zij op het smeekgebed der kerk op
irde en der kerk in den hemel de naar
lis gegane zielen verlossen van het
it. tandend verlangen naar het glorieland
«ft
ezO
ze op hunne vleugelen t'huisvoeren in
sabbatrust van het eeuwig licht en le-
ii.Zooals het gebed met zijn onbegrens-
macht de gansche wereld omvat, zoo
*«%dt het ook niet door de palen dezer
Jtde begrensd het reikt met zijnen
Ren arm omhoog tot in de overzijdige
i I, over graf en dood heen.Het werkt
nd, heiligend, verzoenend, en vernie-
de vlekken van schuld en misdaad,
nog onverzoend bleven,
ïaarom verheugen wij ons over de za-
e rust die de dooden bij den vader
arboven genieten, in dewelke wij ze
1 ,i pend kunnen voeren, die ons eenmaal
v - Wer met hen vereenigt. Wij de lateren,
c eten hun niet in overmatig getreur
- te hunne rust in Godes vrede misjon-
>en hen in de onrust van het oude le-
terug willen roepen. Dat God ze van
e f riep nemen wij hem niet kwalijk. Hij
[tj Kt geweten waarom hij het gedaan
tft. Wie van der eeuwigheid geroepen
W, die rust in zijne hand, in zijnen
I. aan zijn vaderhart en verlangt niet
'r aiie aardeonrust weder. Dit is onze
e':1 taste troost op de dagen des doods.
flet genoegen geven wij hieronder een
verslag over de reis naar Rome der
van den Heilige Hertebonden van
_Je. Dit verslag werd ons door Zeer
Heer Denys, pastor van St Niklaas-
er gezonden.
*erd met de meeste zorg tot in de
e bijzonderheden voorbereid dc&r
Z. E. P. Mecus S. J., bijgestaan door
een aantal offerveerdige leden der bonden
van het H. Hert.
Onze reis begon eigenlijk te Luik op
Maandag 19 dezer. Wij waren met 500
man. Bij het weggaan uit Luik rond 10.45
ure werd de Rozenkrans gebeden, voor
het welgelukken van den Bedevaart.
Wij gerochten allicht in Duitschland
waar wij over Keulen te Bonn onzen trein
verlieten en twee volle uren op den Rhijn
vaarden Wij zagen daar de schoonste
landschappen der streek, belicht met de
heldere zonnestralen. Op den boot werd
hertelijk gezongen en geklonken tot wij
rond 5 1/2 ure op onzen trein te Remagen
weder opstapten en steeds in stomme of
luidruchtige bewondering voortstoomden.
In de spijswagens aan den trein toege-
gevoegd, werd beurtelings een smakelijk
avondmaal opgediend.
De avond viel. Er werd nogmaals ge
beden, daarna een potje gekaart tot allen-
gerhand de vaak de oogen sloot.
Dinsdag morgend kwamen wij te Ins-
luich aan, lazen er de H.Mis en bezochten
deze eigenaardige stad met hare bergbe
woners de Tiroless. Een gezapig ontbijt
en noenmaal werd er ons aangeboden.
Wij stapten 's namiddag- wederom in den
trein, vanwaar wij rijdende tusschen de
bergen, gedurig bewonderden de steile
rotsen, de ruischende watervallen, de
diepe valleien en de verre met sneeuwbe-
dekte bergtoppen.
Wij kwamen 's avonds te Verona aan,
alwaar in een halfuur tijd, in de statie
zelf,aan de 500 bedevaarders een smake
lijk avondmaal werd opgediend. Iedereen
was verstomd, bij dit tooverwerk.
Denzelfden avond kwamen wij te Pa
dua aan in reien van 4 stapten wij uit
de statie, ons planksken volgende om
trent een halve uur ver naar ons hotel.
Woensdag morgend bezochten wij het
heiligdom van den H. Antonius, die er
nog altijd de groote volksheilige is. 't Was
onder ander aandoenlijk te zien hoe de
menschen der streek daar smeekend op
de steenen liggen geleund, die het graf
van den heilige bedekken. Wij kregen er
ook den kostbaren relikwieschat te zien,
in het heiligdom bewaard.
Met bijzonderen tram vertrokken wij
's voormiddags tot aan de zee, van waar
wij met een stoomboot naar het toover-
achtige Venetië vaarden.
's Voormiddags bezochten wij het do
genpaleis met al zijne kunstschatten.
's Namiddags, na eerst het middagmaal
aan de duifjes van St Marcusplein te
hebben opgediend, kregen wij zelf een
smakelijk macaroni-tomaten- en olieven-
eetmaal. 's Namiddags bezochten wij St
Marcuskerk, en rond 4 uur, midden een
dondervlaag, maar toch gerust van herte,
vaarden wij in gondolen naar de statie.
Vandaar voerde ons de trein terug langs
Padua, naar Assisie, alwaar wij Donder
dag morgen aankwamen.
Een bezoek werd gebracht aan de ver
scheidene heiligdommen en kloosters
men ademde er overal de licht in van den
poverello en 't was met weemoed dat
iedereen 's namiddags die bergen en val
leien verliet door den H. Franciscus zoo
ieverig doorloopen, met zijn zweet be
druppeld en met zijn zangen bezongen.
Rond 3 uur stoomde onzen trein weg
door velden der Roomsche campagne
en 's avonds fe 7.30 ure kwamen wij toe
te Rome.
Buiten de statie stonden bijzondere
trams ons af te wachten, om ons naar
onze gasthuizen te geleiden.
Na een gezellig avondmaal kregen wij,
zooals het eiken dag voortgebeurde, ken
nis van de dagorde van den volgende dag.
Vrijdag bezoek in autocar eerst naar
St Pieter, dan naar de basiliek van O. L.
Vr., naar de kerk van het H. Kruis, naar
St Jan van Lateranen.
Zaterdag morgend, H. Mis in de cata
comben, en bezoek aan de Museum en
bibliotheek van het Vaticaan.
Zondag te 9 1/2 ure, vlaggebetoog op
St Pietersplein, daarna Hoogmis in St
Pieter. 's Namiddags lof in de kerk der
E. E. P. P. Jezuieten, en sermoen over
den H. Berchman, wiens lijk er berus
tend is. Bezoek aan het Coliseum.
Maandag, bezoek aan St Jan van Late
ranen, aan St Paulus en 's namiddags
verhoor bij zijne Heiligheid.
Wij hebben geen oogen genoeg om te
zien en ons gemoed bezwijkt bij al dat
heilige, dat schoone, dat goddelijke.
Onze reis zal verder gaan. Woensdag
naar Florentie, Donderdag naarMilanen
en Vtijdag avond, als 't God belieft zij^
wij thuis.
Bereid om aan vrienden en kennissen
bij de winterstonden, die prachtige reit
met lichtbeelden te vertellen.
Rome, 26-8-29.
De ouders hebben het recht en den
plicht te zorgen voor de opvoeding hun
ner kinders.
De reden Zij hebben vrijlijk en doa
hun toedoen op de wereld een menschen
kind gebracht dat onmondig is en ver
weerloos dat kind moeten zij to
menschzijn brengen.
Dat staat dus vast.
Welkdanig moet de opvoeding zijn die
zij aan dat kind geven
Hierin bestaat er in 't algemeen een
pijnlijk tekort en eene lichtzinnigheid
en onbezonnenheid die waarlijk aan het
ongeloovelijke grenst bij redelijke
menschen.
Het kind dat dierbaar kroost, de
liefde en de roem der ouders, het
juweeltje van het huisgezin, dat vrij en
verstandig wezen ver boven al het stoffe
lijke verheven, het evenbeeld Gods is
buiten alle bedrijvigheid en oplettend
heid gesteld.
Voor huiselijk werk, voor stal- en hand
arbeid, voor winkel en magazijn, voor
alle beroepsbeiangen wordt hard ge
wrocht en nauw geletmaar voor de op
voeding van 't kind, de voeding uitge
nomen, wordt er schier niets gedaan
dat voordeelig is, en somtijds veel dat
nadeelig is. Waar zijn de moeders en
vooral de vaders die zich werkel ijk
met de opvoeding hunner kinders
bezig houden, die ze onderwijzen, rich
ten, leiden, kneden en vormen! De eerste
zorg der moeder uitgezonderd, zij laten
het kind zijn gang gaan, of vertrouwen
het aan meesters en zusters maar slaan
er zelf geen hand aan.
Waaraan liegt dat
Dat komt bij gebrek aan een waar be
grip over hetgeen het kind is en over
hetgeen de opvoeding van een kind
is en vraagt.
Eerst en vooral Doen de ouders daar
van wat zij willen Zijn zij meester van
zulke of zulke opvoeding te geven navol
gen hun beliefte en misschien navol-
gens hun lust of gril
En waarom niet
Ten eerste, geheel eenvoudiglijk, om
dat ze geen meester zijn van dat
kind.
Wie is er meester van dat kind Deze
die 't Seven eraan gegeven heeft. God:
de eenige bron van alle leven, de
Schepper ervan, die aan dat kind het
leven gaf gelijk Hij het vroeger gaf aan
de ouders van dat kind gelijk Hij aan
de ouders het vermogen en de krachten
gaf om dat kind, door Hem geschapen,
op de wereld te brengen.
God is de messier van dat kind 't
is Hij die dat kind door een doel schiep,
't is Hij die aan dat kind de begaafdheden
en de vermogen gaf om zijn doel te be
reiken, 't is Hij ook die den weg aapwijst
tot dat doel,'t is zijne wil die daarin
moet gevolgd zijn.
En wat zijn dan de ouders in geheel
die zaak
Gelijk de ouders de werktuigen en
de hulpen Gods zijn tot het brengen
op aarde, van dat leven zoo zijn ze en
blijven ze de hulpen en werktuigen Gods
in de voorduring van dat leven, t. t. z.
in de bewaring van dat kind, in de
voeding ervan, de opleiding en het
menseïtmaken ervan, daarin niet
meer dan in het op aarde brengen mogen
zij verkeerd of tegen Gods wil te werke
gaan.
De ouders zijn dus de meesters van dat
kind in dezen zin dat zij er recht of ge
zag over hebben maar dat gezag en
dat recht is anders niet dan een recht in
Gods naam enmoet dus in overeen
komst gaan met hetgeen God wil over
dat kind. Zij zijn dus de leer- en leid-
meesters der kinders, door God aange
steld tot het richten en leiden naar Gods
wil.
Een tweede reden
De ouders hebben dat kind op aarde
gebracht, dat is waar maar dat kind
heefteen eigen leven door God hem
gegeven, dat kind heeft een persoon
lijk bestaan, een eigen doelen eigen
middels, 't Zal zijn doel moeten bereiken
door 't volbrengen van zijn eigen taak
en zending, door eigen werk en pogen.
Dat al is door de schikking Gods reeds
vastgesteld in 't geven van 't leven en in
't scheppen van dat wezen.
Wat hebben de ouders te doen ten op
zichte van dat kind
De ouders zijn dus de gelastigden
Gods in het werk eener echte en rechte
opvoeding.
Dat is hunne taak Dat is hunne eer
en grootheid, van God uitgelezen te zijn
om zoo een groot werk te doen t. t. z.
mede te helpen met Gods voorzienigheid
aan de vermenigvuldiging van onsterfe
lijke zielen en uitbreiding van Gods rijk.
Dat is hun plicht, hun strenge plicht,
waaraan zij niet mogen tekort blijven
't is hunne verantwoordelijkheid.
't Zal hunne verdienste zijn en de bron
van een onzeggelijke belooning die steeds
op aarde begint en in den hemel voleind
wordt.
De ouders zijn dus de uttgelezene
vertrouwelingen Gods aan wie
God de kostelijke weerde van de wereld
toevertrouwthet kind, geschapen naar
'zijn eigen beeld ert bestemd voor zijn
Huis.
Waarin bestaat dus de grootste
plicht der ouders
Van, door de opvoeding, aan dat kind
al hetnoodïgete bezorgen om hier
in hun tijdelijk leven gelukkig te zijn en
in de Eeuwigheid zalig te zijn t. t. z. van
eene redelijke, verstandige, vast en gron
dige kostelijke en godsdienstige opleiding
en vorming te geven en dat eerst en
aanhoudend in 't huiselijk leven
Daar is het dat het kind, door het toe
doen der ouders t. t. 7. door het voor
beeld, door de woorden, door de hande
lingen van een verlichten en gewetens
vollen vader en van een minzame en
godvreezende moeder, een indruk ont
vangt en een vorming krijgt die de prente
maakt van zijn leven en nooit meer zal
verdwijnen.
Dan in de school, onder het on
derwijs en de opvoeding van gewetens
volle en goede meesters die besef en
gevoelen hebben van de grootte en de
gewichtigheid van hun verhevene zending
alsmede van hun verantwoordelijkheid,
wordt dat kind in zijn wezen dat is in
zijnen aard en zijne hoedanigheden en
eigenschappen, ontwikkeld en versterkt.
Eindelijk, in verder onderricht, dat is
in vak-en beroepsonderricht in middel
baar of hooger onderwijs, nog eens onder
de geleide van eer- en zeegbare meesters
tot volkomenheid gebracht.
Dat is de groote plicht van de ouders
de zorg voor de onsterfelijke ziel van
hun kind Dat gaat alle werkzaamheid,
handel of bedrijvigheid ver te boven.
Men schrikt en beeft voor die ouders,
die door hun schuld t. t. z. door gebrek
aan huiselijke opvoeding of door slechte
scholen, of door verder zorgeloosheid aan
het betrouwen dat God in hen gesteld
heeft, te kort komen, of dat verraden, en
aan hunne eigene kinders het noodige
weigeren, voor hun leven, voor hun ge
luk, voor hun heil
Dat roeDt om wraak boven hun hoofd
Op 17-19 Augustus 11. hebben de
Katholieke Zweden herdacht de aan
komst in hun land, ten jare 829, dus voor
1100 jaar, van Sint Anscharius, in onze
taal Sint Oscar. Deze was monnik der
Abdij van Corbie, bij Amiens.
Zijn naam in Zweedsche taal is Ansi-
ciar, hetgeen beteekent Werpspies
Gods Hij kwam als afgezant des Pau
zen Gregorius IV en met aanbeveling van
Keizer Lodewijk-de-Godvreezende, en
vergezeld door eenige koophandelaars,
bij Koning Björn, die vertoefde op het
eiland Björks, in de stad Birca. Hij werd
goed onthaald van den Koning en hij
begon aanstonds, met goed gevolg, zijn
evangelisatië-werk bij de Zweden, de
Noorwegers en de Denen.
De Katholieken hebben den 18 Augus
tus eene plechtige mis doen opdragen,
in open lucht, aan den voet van het groot
kruis, dat men in 1829 opgericht heeft op
een heuveltop, dicht gelegen bij de zwar
te vlakte, waar eertijds Birca stond.
De protestanten, veel talrijker dan de
Katholieken, zullen aan de voet van dat
zelfde kruis, in 1930, dezelfde gebeurte
nis van het aankomen des H. Anscharius,
het Evangelie in 't Noorden inbrengende
herdenken. Maar welke ongerijmdheid
Zij vieren een man afgezant van den
Paus van Rome en ze willen den Paus
van Rome niet meer erkennen Ze
vieren een man, omdat hij hun't evan
gelie bracht en veel waarheden van dit
Evangelie verwerpen zij
Wij vernemen dat de nieuwen bisschop
In caritate Christi als leuze gekozen
heeft.
Hij is van zin voor zijne persoonlijke
wapenschilden,die der oude Bisschoppen
van Yper aan te nemen.
Eene omhaling zal Zondag aanstaande
in al de Kerken der Stad gedaan worden
voor den aankoop ran den Bisschopsstaf
die namens de Ypersche bevolking aan
Mgr Lamiroy zal aangeboden worden.
Die omhaling wordt gansch bijzonder
lijk aanbeveeld aan de edelmoedigheid
onzer medeburgers, die aan den nieuwen
Bisschop hunne oprechte genegenheid
willen betoonen.
Een drukfout bevond zich in het N1' van
verleden week.
Mgr Lamiroy wordt Bisschop benoemd
van Lamo en niet van Larmo.
In Tchecoslovaquie zal iets
dergelijks geschieden in September eerst
komend.
Den 28 September 929, dus voor 1000
jaar, werd in Praga vermoord de !H.
Wenceslas, herfog der Bohemers,
't Is de groote nationale Held.Deze vorst,
even bemind en aanbeden door zijn volk,
als St Edward in England en St Lode-
wijk in Frankrijk, werd ter kerke gedood
op bevel van zijnen broeder Boleslas en
volgens raadgeving van zijne goddelooze
moeder Ludmiiia. Nu niet alleenlijk
de Katholieken maar ook alle de anders
denkende Tcheken gaan den H. Wences
las, den Bohemer bij uitstekendheid,
herdenken en vieren.
Den 20 Augustus was het de groote
St Stephanus' processie in Budapest.
Stoetsgewijze, in tegenwoordigheid van
duizenden en duizenden personen aanwe
zig als deelnemers van den stoet of als
toeschouwers, doet men den ommegang
met het wel bewaard rechter hand van
den eersten hongaarschen Koning. Op de
hoogte van Buda, langswaar de stoet
voorbij komt, is er eene soorte terras,
van waar men, met trappen in vorm van
Z aangelegd, naar de Donau-rivier af
daalt. Die terras is langs den kant der
diepte omzet met een gekanteeld muur
ken, hier en daar opgesmukt door zwie
rige torenkens.Die muur en die torenkens
noemt men het visschers bolwerk
Dijnsdag, 20" dezer, tijdens de processie,
een deel van* dat muurken onder den
drang van de massa begaf en veel men
schen werden in de diepte geworpen. Ve
len waren gekwetst en een man met ge
broken schedel werd naar het hospitaal
vervoerd.
Wanneer in Parijs het huwelijk van
Lodewijk XVI met Maria-Antonia gevierd
werd, er was o. m. een avondfeest op de
Concorde plaats, begrensd door de
Seine-Rivier. Het muurken langs den
stroom begaf ook, onder den drang van
't volk en veel menschen werden in het
water geduwd en verdronken.
Als men eene vooruitstuwende menigte
wil tegenhouden, onnoodig te werken op
de eersten, maar men moet gedurig de
laatste reken achteruit brengen.
KATHOLIEKE VEREENIGING
van het
Arrondissement Yper.
De Katholieke Vereeniging van het
Arrondissement Yper, heeft in den
Katholieken Kring een inlichtingsbu
reel ingericht. Dit bureel is open eiken
Zaterdag morgen van 8.30 tot 12 uur.
Iedereen is welgekomen. Wij nemen
de gelegenheid waar om aan elkeen te
herinneren, dat de Heer Volksverte
genwoordiger Brutsaert, den In en
3n Zaterdag van elke maand, zich ter
beschikking stelt van al deze die hem
willen raadplegen, in den Katholieken
Kring, van S.30 tot 12 uur.
Er bestaan nog Phariseers, na
volgers van dezen, die vijandig gesteld
tegen over den Zaligmaker, Hem verwe
ten den rustdag te ontheiligen met mira-
kuleuze genezingen te veroorzaken.
In Schotland hadden Hertog en Herto
gin van York eeremedalliën uitgedeeld
aan leden van 't Rood Kruis, op een)
Zondag. Protestantsche Dominés ver-I
gaarden om dat schandaal te bespre-1
ken en een er van stelde voor naar|
bovengemelde Hertog en Hertogin een
protestbrief te zenden, met bede nooit j
meer dien smaad door Schotland te doen
verduren, namelijk het krenken van de
Zondagrust.
Agentschappen in ai de bijzonderste Gemeenten van W'est-Vlaanderen.