sscfiofioeli Ie
FLAUW
fflsi ce sonüsn van hei H. Hart
raar Rome.
CJDeet ge coat
BEURS - BANK - WISSEL
51e Jaar. - Nummer 36.
30 Centiemen.
Zaterdag 7 September 1929,
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
'Indien iemand, gelijk het
allerlei plasisen voorvalt,
hirwendt goed katholiek te
en te kunnen blijven,
AR ZONDER TE WiLLEN
HOORZAMEN AAN DE BIS
HOPPEN, zonder den Ste-
Guder van Christus te
Hen eerbiedigen, GELOOFT
N NIET.Het is niet mogelijk
holiek te wezen, zeker
I goede Kathoisek, zonder
Sehoorzamen aan de Bis
schoppen en aan het opperste
gezag van Christus' Stede
houder.
Ran de Ypersehe Bode
Bericht...
Toespraak van Z. H. den Paus.
I
Voor uwe Geldplaatsingen wendt U in volle vertrouwen tot de
Bijbank Groote Markt, 9. Tel. 304-334
Filiaal der Groep Handelsbank - Fondsenbank - Noordstar.
Kapitaal-Concentraties 300 Millioen.
Brussel, Gent, Antwerpen, Kortrijk, Brugge, Oostende,
Thielt, Iseghem, Lichtervelde, Poperinghe, Wervik,
Komen, Yper
Voorwaarden voor de Zicht- en Termijnrekeningen
Zicht alle dagen beschikbaar 3 °/0
Veertiendaagsche Rekening 4.75
Spaarkas Zicht5
Kasbons aan toonder op 3 maanden (vooraf betaalb.) 4 °/0 netto
6 maanden id. 4.50°/o netto
I jaar id. 5 netto
OBLIGATIEN op 5 JAAR aan drager 6 NETTO.
Rente betaalbaar met zesmaandelijksche Koepons.
i)d ijpctscljc
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 £r. 3 maanden 5 fr.
Man abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Upstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casibr)
waar op alle wekedagenal'einlichtingen te bekomen zijn
Den Heer Senator G. BRUNEEL
PE MONTPELLIER, zal gedurende
ie afwezigheid van den Heer Volks-
tertegenv/oordiger Dr Brutsaert, op
n en 3n Zaterdag van elk maand,
atdag houden in den Katholieken
Iring, telkens van 9 tot 12 ure.
't)s dus de herderstaf, dien de Yper-
gen zuilen aanbieden aan zijne Hoog-
rdigheid Monseigneur Lamiroy.
Si Pieter en de Apostels worden ver-
Id met een langen rechten stok,
staf. Dat recht zijn beteekent, dat zij
ne macht rechtstreeks van Christus
izenZaligmaker hielden.
[Alhoewel Petrus hun hoofd was: waar
de zij zekerlijk altijd zouden in over
stemming werken, hadden al de apos-
snochtans gelijkvormige voorrechten
[en waren onfalbaar, allen mochten wet-
n maken voor geheel de kerk en allen
aren bestendig in 't goed, d. i. dat zij
b miner meer zouden zonde bedrijven.
De Bisschoppen hedendaags, opvolgers
1 Sr apostelendragen als staf een stok,
aarvan het boveneind gekruid is.
at gekruld zijn beteekent dat zij hun
lorrecht van Iseraar in hun bisdom,
retgever en priester, ontleenen
inden Paus, opvolger van St pieter.
[I De Abten, die ook een staf dragen, en
ie alhoewel geen bisschop nochtans op
iischoppelijke wijze pontifieeren, moeten
njtigekrulden staf zoo dragen, dat de
nu: niet uitwaarts, maar inwaarts
r hen gericht weze... het-
Ren beteekent, dat zij hunne abtlijke
tolrechten maar mogen beoefen binnen
urn klooster en niet er buiten.
DePaus, pontificerende, zoude een staf
loeten gebruiken, niet met een krul als
Bisschoppen, maar een rechten, zoo-
Petrus en de apostelen... daar Hij
e machten en voorrechten rechtstreeks
Is Christus houdt, het onzienlijk Hoofd
(Kerke... Hij gebruikt nooit geen staf,
roewei hij gebruik maakt van den My-
en andere bisschoppelijke gewaden,
wanneer Hij plechtige mis selebreert.-
larom Een overlevering beweert dat
Pieter, van uit Rome, de HH. Eucher,
terne en Valerius naar Germanic zond
er het geloof te prediken. Veertig da-
na hun afreizen uit Rome, stierf de
Maternus en werd begraven. Aan-
hds keerde een der karavaan terug naar
reomSt Pieter in te lichten en een
eren geloofsbode te vragen. Sint
Ier antwoorde Neem mijnen staf
)e, raak ermede den overledene aan
^ende van mijnentwege Sta op en
flik. Dit werd gedaan St Materne
ld levensvol uit zijn graf op en vorder-
tijnen weg. Hij werd de tweede bis-
op van Trier en eindigde er zijn leven,
rt bovengemeld mirakel, bezigde de
etrus geen staf meer en zijn opvol
handelden insgelijks, tenzij als zij
bevonden in 't Bisdom Trier.
do wordt de zaak aangehaald door
H. Thomas, Q. 3 art. 3 distinct,
lib. IV.)
De Ypersche Bode is t'enden asem
[het loopen achter een antwoord op
t eenvoudige vragen nochtans, no-
Is't interview van Mgr. Szeptycky. Al
de rloore gevonden heeft is eene
twaarde onder vorm van bericht
uw! Allo, Ypersche Bode, gij die
sterk staat in pauselijke en bisschop-
t uitsprakengij kent, zoo het blijkt
-w laatste nummer, ook al de toe-
lak van zijn Heiligheid aan de Katho-
fen uit het eiland Malta Zoudt gij
tens die woorden van den Paus, die
ten. kunnen verklaren
Moest het nu gebeuren, Ypersche
Sloore dat gij met al uw hooge theolo
gische geleerdheid daar toch geen weg
mede weet, dan kunt gij nog de hulp in
roepen van Den Poperinghenaar
dien gij zoo in uw herte draagt! Lees
daarin 't hoofdartikel van Zondag laatst,
en veel chance, hoor
Rechtzinniglijk gesproken, wij hadden
anders en beters verwacht
Ziehier de zake
In nummer 138 (18n Oogst 1929) gaf
de Ypersche Bode een uittreksel van
een intervieuw toegestaan door Mgr.
Szeptycky, Métropoliet van Halicz en
Aartsbisschop van Leopol in Galicië,
aan een reporter van een te Brussel ver
schijnend katholiek franschschrijvend
dagblad.
Daarin wordt Mgr. Szeptycky voren-
gesteld als hem gansch onthoudend in
den strijd van zijn volk voor zijne
onafhankelijkheid en hem dus
noch aanmoedigende noch afkeurende.
Bijgevolg naar den zin van -< De
Ypersche Bode zou Mgr. zijn volk niet
verboden hebben van tegen den Cen-
traliseerende Staat van Polen op te staan
en naar hunne onafhankelijk
heid te streven.
Als men dat leest, men staat als Katho
liek ten uiterste verwonderd Door die
woorden trouwens wordt een zaak van
't hoogste gewicht vorengesteld en
meent of Mgr. heeft gelijk en dan de
eeuwenoude leering van de Heilige Kerk
die zegtWie aan 't gezag weerstaat,
weerstaat aan God is valsch of te
wel Mgr. heeft ongelijk en dan wordt
deze Kerkvoogd vorengesteld als in strijd
met de H. Kerk en met de geloofsleer en
dat is een zware betichting tegen den
Aartsbisschop.
Staande voor die tegenovergestelde
bewering, zoo schadelijk voor Kerk en
geweten, wat was er voorzichtiger dan
eerst dat princiep voor te houden 'k ge
loof dat het goed is van eerst klaar te
zien waarover men zal spreken en
hoe het ineen zit,
Daarom wij vragen
1. Het nummer en de naam van dat
blad waarin dat intervieuw staat. Dat
moet voorzeker niet moeilijk zijn want
als de schrijver ernstig is, heeft hij het
bladen het intervieuw onder de oogen.
2.rWelke de juiste streving was van
den strijd in Galicië in 1925.
Was dat niet redelijk
Hewel, wilt ge weten wat de Yper
sche Bode antwoordt (Zie Nr 140 van
31 Oogst).
Wat van zulke polemiek gepeisd en
gezeid
Eerst en vooral, dat is eene gemakke
lijke middel om iets af te schepen!...
Daar en is niets gemakkelijker, als ons
iets niet aanstaat, van te zeggen 'k en
antwoordedaar niet op! Een kind kan dat!
Maar ik weet niet als het wel zoo ter eere
strekt als dat het gemakkelijk is.
Ten tweede, zulke polemiek kondigt
niet door overdreverse kïesch-
heid.
Kies wordt een zaak vooruitgebracht
van ons gemeen belang. Een Métropoliet
en Aartsbisschop wordt ons hier vorenge
steld als handelende strijdig met de eeu
wenoude leer der H. Kerk.
Dat kan waar zijn... maar 't kan ook
mis opgevat zijn en half en half of ver
keerd vorengesteld, dit zoovee! te meer
dat vier jaar lang is en Galicië ver van
hier... Dus noodig klaar te zien.
En als wij dan vragen uit juist- en
waarheidshalve om het nummer van dien
artikel eens te kennen ('t geen toch niet
moeilijk is) ons antwoordt met een
bericht waarin daarover niets aan
gegeven is.
Daarbij, dat is niet behendig want als
dat waarlijk alzoo is zooals de Yper
sche Bode het aangeeft... maar die
bode zou moeten overgelukkig zijn en
blijde van nu eens een slaande voorbeeld
te toonen dat hunne politiek wettigt...
Maar neen geen antwoord.
Zou men niet meenen dat de bode
het zelt al niet te veel betrouwt en met de
enden verlegen zit en het geraadzaam
vindt te zwijgen als vermoord'k en
van 11 tot 16 uur.
zegge niet dat het alzoo is... maar zou
men het niet peizen
Dit zooveel te meer dat men uit het
uittreksel van het intervieuw, zelf absluit
niet kan uitmaken, als er hier zake is van
opstand tegen hst gezag ('tgeen
gelijkheid zou geven met het doel der
Nationalistische partij van Yper) of te
wel zake van onderwijs enz. ('t geen
Mgr. Szeptycky... hem zeer wel kan ont
houden... als hij het geradig vindt.)
Een dingen bestatigen wij alleszins: 't^
Is dat de Ypersche Bode hei stuk
waarop het zijne bewering grondvest,
niet vorenbrengt en dat is maar aardig
En nu over 't bericht zelf.
Schrijver zegt dat de verklaringen van
den Hoogüerder heelemaal niet
overeenkomen met de politiek van 't
Ypersche Volk en hem dus niet aan
staat.
Als dat waarlijk de verklaringen zijn
van den Hoogherder in zake van
opstand tegen het gezag tot
streven van afscheuring, he
wel ja, wij bekennen het, dat kome
met onze politiek niet overeen onze
politiek is zoo eenvoudig als die van de
H. Kerk die naar Gods woord zegt: alle
macht komt van God en die aan de macht
weerstaat, deze weerstaat aan God
en naar de oude leering van den Cate
chismus die onderwijst dat wij aan
onze ouders, oversten zoo geestelijke als
wereldlijke inwendige en uitwendige
eer, gehoorzaamheid en behulp
zaamheid moeten geven, en dat op zonde
omdat onze ouders en oversten ons in
Gods plaats regeeren.
Schrijver voegt erbij dat het Yper
sche Volk gelijk altijd neveras do
kwestie antwoordt
Excusez zegt de franschman, ge
lief wel te lezen, wij antwoorden niet
nevens de kwestie vermits wij
hoegenaamd niet antwoorden
en wij uitdrukkelijk zeggen geren zullen
wij de zaak overleggen en bespreken zon
der vooringenomenheid, doch 'k geloof
dat het goed is van eerst klaar te zien
waarover men zal spreken en hoe
het ineen zit
Om te kunnen bespreken hebben wij
klare vragen gesteld en schrijver ant
woordt Die vragen zijn gesteld «zoeken
de om ons als oneerlijk te doen door
gaan
Schamele achteruittrekkers Als er iets
is, suvensde kwestie spreken
is wei dit op klare vragen antwoorden
gij zoekt ons als oneerlijk te doen door
gaan.
Hoe kunnen die drie vragen
1- Gelief nummer, blad aan te ge
ven waarin die intervieuw van 1925
staat.
2. - Welke is de juiste streving van den
strijd in Galicië in 1925?
3. Schrijver gelieve teksten of re
porter aan te geven die toonen dat onze
Kerkelijke Overheid sedert 1830 steeds
stond en nog staat aan de zijde van den
verdrukkenden Staat en meespande met
hem om onze Vlaamsche Volksziel te
dooden. Zoeken om U als on
eerlijk te doen doorgaan?
't En zou maar kunnen zijn als de
schrijver de teksten verdraait of
boos verminkt.
Hewel, dat is toch 't laatste van de
wereld, van moedwillig verval-
scher te zijn. Missen kan men, misop-
vatten ook, Een valsch gedacht kan men
hebben te goeder trouw, slecht ingelicht
kan men zijn, maar met loos en boos
inzicht bedriegen dat is geen eerlijk
mensch meer zijn.
Meent de schrijver dat wij dat peizen
van hem
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
ZITDAGEN.
D BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den le en 3e Zaterdag der
maand, van 9 l/2 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2' Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in 'vi
«HET YPERSCHE VOLK»
Zeer Geliefde Kinderen,
Bravo
Bravo voor uw zang zoo vast en zoo
krachtig
Bravo voor uw Geloof, sterk en mach
tig als uw zang
Bravo voor het heerlijke zicht uwer
vlaggen
Die wekken in ons een visie van al wat
uw Bonden bewerken.
Zij zijn ons, in hun schoonheid, het
zinnebeeld van nog een andere schoon
heid die van uwe zielen. Zij doen ons
denken aan het heerlijke werk van uwe
Bonden aan de 200.000 leden die gij
vertegenwoordigt. 200.000 200.000
Welk een macht. Wij zien in verbeelding
al de mannen en jongelingen, waarvan
gij de afgevaardigden zijt. Wat een heer
lijke organisatie. En hoe heerlijk heeft zij
zich ontwikkeld, met als centrum de pa
rochie ;de bovennatuurlijke haard van de
familie, van de christelijke familie.
En dat alles om aan godsdienst te doen
(pour faire de la religion) aan den waren,
den heiligen godsdienstom te zorgen
voor de zielen het heil van uw eigen
zielen en van de zielen der anderen om
apostelen te zijn, herauten van O. L.
Heer, uitbreiders van zijn Rijk. En nog
maals, enkel en alleen om aan godsdienst
te doen, omdat gij begrijpt wat O. L.
Heer gezegd heeftZoekt eerst het Rijk
Gods en het overige zal u toegeworpen
worden Al het overige beschaving en
politiek. Ik spreek van de goede Politiek,
die het heil van de medeburgers op het
oog heeft. Die ook wordt verkregen door
den godsdienst, want daar komt het eerst
en vooral op aan de zielen, de gewetens
te vormen tot de hoogst mogelijke vol
maaktheid. De zoo gevormde zielen zul
len hun politieke plichten begrijpen en
vervullen voor de menschen en voor God.
Een tweede kenmerk van uw Bonden
is hun ijver en liefde voor het H. Sacra
ment. Dat zijn nu eens ware Bonden van
het H. Hart. Die moeten het Eucharis
tisch leven als kenmerk dragen. Is de
Eucharistie niet het grootste blijk van de
goddelijke liefde voor ons En aanbidden
wij niet in onze tabernakelen het H.
Hart. En ontvangen wij niet dat H. Hart
in onze communies Zonder liefde tot de
«heilige Eucharistie is geen echte devotie
tot het H. Hart denkbaar.
Een ander kenmerk van uw Bonden
gaat ons vooral diep naar het hart. Maar
laat mij U eerst zeggen dat ik die reeds
vroeger had opgemerkt: reeds zijt gij,
ook in groote getalle hier gekomen in het
jubeljaar 1925. Sinds heb ik U niet meer
uit het oog verloren, maar heb om nieuws
gevraagd over de Bonden. En steeds trof
mij uw groote verkleefdheid aan den H.
Vader. (Bij die woorden gaat er een oor-
verdoovende toejuiching op, daar Mgr
Cacchia-Dominioni, na meer dan een mi
nuut, een einde moet aanstellen door een
teeken van zijn hand). Blijft altijd trouw
aan uwen Paus, blijft zijn woorddrager,
de verkondigers en verdedigers van zijn
leer en zijn leiding.
Dit alles zeg ik U, zeer geliefde kinde
ren, met een gevoelen van vaderlijke
dankbaarheid.
Een ander kenmerk van uw Bonden is
den gouden draad die door de massa
loopt uw ijveraars. Zij zijn het die
steeds onderhouden en aanwakkeren het
licht van het geloof en den gloed van de
liefde.
Onze gevoelens vatten wij samen in
den vaderlijken wensch Dat de goede
God U steeds beware en zegene, en U
helpe om nog hooger te klimmen op den
ingeslagen weg.
Vijf woorden vatten alles samen Be
waart steeds in uw Bonden hun mannelijk
karakterhun parochialen aard; hun
liefde tot den godsdiensthun liefde tot
tot de H. Eucharistiehun liefde voor
den Paus. Dat immers zijn de kenmerken
van de echte werken voor God en voor
de Heilige Kerk Dat die kenmerken be
waard blijven in al de Bonden én van nu
én van later.
Dat die Bonden steeds groeien in le
venskracht en bedrijvigheid.
Dat is onze dankbare wensch
Want wij zijn U dankbaar dat U die
lange reis hebt willen doen om deel te
nemen in ons priesterlijk geluk in dit ju
beljaar. En wij zijn gelukkig U in ruil
daarvoor te mogen geven de vruchten van
dit Jubileum. Wij wenschen u die vruch
ten toe in den hoogst mogelijken Graad.
Keert terug naar uw land en uw thuis,
nog meer dan te voren bezield met edel- j
moedigheid en geest van apostolaat. Die
geest van apostolaat is de echte geest van
het H. Hart. O. L. Heer immers was de i
eerste apostel. Hij werd voor het aposto-j
laat uitgezonden door Zijn Vader, en Hij j
zond ons gelijk Hij zelf gezonden werd.
Weest apostelen door uw goed woord. I
Zoo dikwijls in ons druk bewogen leven
biedt zich de gelegenheid aan om een!
goed woord te zeggen. En waar gij geen
gelegenheid hebt om een goed woord te
zeggen aan de menschen, spreekt een
goed woord tot God het goede woord
van uw gebed. Weest apostelen door uw
gebed
Weest apostelen door uw voorbeeld.
Gedenkt wat die bisschop martelaar uit
de eerste eeuwen zegde Veel spreken
doen wij nietmaar ziet hoe wij leven
Leeft zoo dat uw gedrag de menschen
dichter bij O. L. Heer brengt.
Dan zal het H. Hart tevreden en fier
zijn over u.
Dan zal ook tevreden en fier zijn over
U het hart van Uw Vader, den Paus, die
U zijn zegen geeft.
Hij geeft U al de zegeningen waarover
Hij beschikt. Hij wil dat deze zegen de
samenvatting weze van al gij verlangt
dat hij neerkome over alles waaraan gij
denkt over al uw Bonden, over al uw
parochies, ove al die mannen en jongelin
gen die onder uw vaandels marcheeren
over uw families, uw werken, uw verlan
gens, uw inzichten over alles, alles
personen en zaken
En wij zijn verheugd u een kleine ge
denkenis te mogen geven van dezen dag
een kleine medaile van Therezeken van
het kindje Jezus, die wij tot de altaren
hebben mogen verheffen door haar heilig
verklaring. Dit medalietje past goed bij
U, apostelen, want wij hebben de heilige
Theresia ook uitgeroepen tot patrones
van de missies.
Ik stel ze uw bestuurder ter hand, hij
zal ze U van mijnentwege geven, en ik
wil dat het weze alsof gij ze uit mijn eigen
hand ontvangen hadt. Wanneer gij later
die medalie weer zult zien, denkt dan,
ik zal niet zeggen aan uw reis naar Rome
en aan dezen dag, want zulke dingen ver
geet men nooit maar denkt dan aan
uw Vader, den Paus, ginder verre in
Rome, en bidt dan meer nog dan te voren
O. L. Heer voor zijn armen Stedehouder
In Juni 1.1. zijn in zee verzonken
37 stoomschepen, 15 motorschepen, 11
zeilschepen.
Gezel IVI-irlon, gewezen hoofdman
der bolcheviste propagandein Frankrijk,
heeft zijn ontslag ingediend. De reden
Vijftien maanden heeft hij vertoefd in
Rusland en op volgende wijs zijne be
oordeeling uitgesproken 't Is de al
leenheerschappij van eenige millioenen
bureelratten in een uitgehongerd land
In FnSestina zijn er erge onlusten,
verwekt door de Araben, die de Joden
aanvallen. De eerste aanval geschiedde
aan den Krijsch-muur De Mo-
riah-top, waarop de tempel van Jerusa
lem gebouwd stond, was niet uitgestrekt.
Om hem te vermeerderen, heeft men
groote gewelven er tegen gebouwd, die
hoe verder van den top, hoe hooger op
getrokken zijn. De zalen onder die gewel
ven noemt men de peerdstallen van Salo
mon. Gedurende de kruistochten kon
men er in tot 2000 peerden of 1500 kemels
stallen. De Moriah-vlakte, alzoo uitge
breid, beslaat nu 15 hectaren en vormt
een langwerpig vierkant. Daarop stonden
eerst De Tempel en 't paleis van Sa
lomon later de tempel van Herodes,
de bijgebouwen en zuilengangen alsook
de Antania-sterkte, waar Pilatus woonde;
nu twee Mahomedaansche tempels of
moskeën. Aan de joden was het, tijdens
de heerschappij der Turken, op dood
straf verboden dat tempelplein te betre
den. Daarom gingen en gaan de Joden op
ieder Sabath, dat is van den Vrijdag- tot
den Zaterdag-avond, aan den voet van
den buitenmuur der bovengemelde ge
welven, naamlijk aan den Zuidwester
kant, waar die muur zeer hoog is en waar
men in die reusachtige grondvesten een
steen aantreft van ongeveer 10 meters
lengte. Zij bidden er de klachten van
Jeremias er zijn er die weenen en ande
ren die wanhopig het hoofd tegen den
muur slaan. Daarom noemt men dat deel
van den muur de Klaag- of KrijSGh-
muur en 't is daar dat op een sabath de
eerste aanval geschiedde.
'V'i
Eertijds verboden de Turken ook aan
al wie Christen is den toegang tot dat
oud-tempelplein. Nu is het ons toegela
ten, maar bij het binnentreden der Mos
keën, t. w. deze van Omaar en de Elaska,
moet men de schoen afdoen en mag men
den hoed aanhouden. De eerste Christen,
die er binnengerocht, was Leopold II van-
België, a'swanneer hij als kroonprins
zijne reis deed in het Oosten.
,.i
Statistieken
Van 1884 tot 1906, op 10C0 maal dat
de bliksem in België viel, waren getrof
fen 557 popeliere-boomen, 130 eiken,
70 olmeboomen, 68 sparren, 12 linden,
11 appelaars, 7 notelaars, 5 kastanje-
boomen, 3 wilde kastanje-boomen en 1
plataan.
Wordt ge verrast door een ongeweerte
in 't veld, schuilt u dan niet onder de
boomen.
In de jaren 1400 reisde Christoffel Co
lumbus naar de nieuwe wereld, met een
betreklijk klein vaartuig, de Santa
flüarïa Te Seville in Spanje, dobbert
in de haven een namaaksel van de oude
Santa Maria. In Maart 1930, op zelfden
dag en uur en met de zelfde plechtigheid
waarop en waarmede Christoffel vertrok,
zal dat schip Spanje verlaten en naar
Amerika zeilen. Het zal een steenen teer
ling medenemen, uitgehouwen in de
groeven van Palos, van waar Chris
toffel heenvaarde, om hem over te
Agentschappen in al de bijzonderste Gemeenten van West-Vlaanderen.