Crédit Anversois
[«■■BB N, V. ■BSSBBBBSX3J
Het Familiehoekje
Dixniiidestraat, 18, YPER
BEURS
WISSEL
Rechterlijke Kroniek
Ypersche Kroniek,
Liefdadigheidsfeest
Verkoop der taillie
Sint Jozefskerk der PP. Karmelieten
Dwaze Daad
Yper. - jubelfeest van
Belles Godshuis.
Kerkelijk Nieuws
Op Zondag 26 Januari 1930.
Katholieke Kring,
Vrije Beroepsschool.
Minister Lippens te Yper
Fransch Tooneelavond
De siechte oogsten sedert 1927 en de
strenge winters brachten hongersnood in
een deel van China.
In het dal van de rivier Wei zijn vorig
jaar 2.UOO.OGO menschen omgekomen.
Onderden Franschen oorlog van 1870-
71 verscheen O. L. Vrouw in Pontmain,
den 17 Januari 1871, aan vier kinders en
kondigde het einde van den oorlog aan
Daags er na teekende men den wapen
stilstand.
Iets dergelijksch moet voorgevallen zijn
ten jare 1917, in eene portugeesche streek
namelijk op de hoogvlakte van Cava da
Fria bij Porto.
Den 13 Mei zou O. L. Vrouw er eene
eerste maal verschenen zijn aan drie kin
deren en er aangekondigd hebben o. m.
dat 6 maanden later daar een wonder ge
schieden zou, hetwelk de echtheid der
kinderlijke verklaringen staven zou.
Wanneer nu die groote dag was aange
broken, op denwelken geschieden zou het
wonder aan de kleine Lucia voorspeld,
't was niet te verwonderen voorwaar dat
de drie kinderen, die 6 maanden te voren
alletn stonden op de hoogvlakte van
Cava da Fria om hunne kudde te be
waken en... de wondere Dame te aan
schouwen, nu slechts een halfjaar
nadien omringd waren van eeneover-
groote menigte, die de G0.000 overtrof
Het regende geweldig op dien morgen
van 13 October 1917. De eene stortvlaag
volgde de andere op Rond den middag
staakte de regen en de zon, door de wol
ken borend, schitterde in heerlijken glans.
De wondere Dame verscheen als naar
gewoonte. Zij verklaarde dat zij O. L.
Vrouw van den Rozenkrans was, en
Zij aldaar een kapel verlangde. Voor
taan geen zonden meer, maar smeekge
bed om vergiffenis Zij bevool een
laatste maal de godsvrucht aan voor den
Rozenkrans en verzekerde dat het einde
van den grooten oorlog nabij was Aan
Lucia, die verbetering vroeg en genaden
voor sommige zieken, antwoordde de H.
Maagd Sommigen zal ik genezen en
met genaden bejegenen, anderen niet.
De Verschijning keerdezichOostwaarts
als naar gewoonte, om afscheid te ne
men, maar wees, tegen haar gewoonte
in, naar de plaats der zon. En de kinde
ren zagen aan de eene zijde O. L. Vrouw
van den Rozenkrans, en aan de andere
zijde Sï-Joseph met het Goddelijk Kind.
Eenige oogenblikken daarna was alles
verdwenen
En ziet, juist opdien zelfden stond,
steeg een kreet in de lucht, geslaakt door
de menigte Ziet naar de zon Ziet naar
de zon De schijf der zon immers was
vaal en donker geworden men zag haar
langzaam keeren op haar zelf, terwijl zij
op den rand een licht uitstraalde dat al
de kleuren van den regenboog opvolgent-
lijk weergaf Men zou gewaand hebben
een wiel van vlammend vuurTot drie
maal toe in tien minuten werd het won
derbaar verschijnsel vernieuwd.
De menigte viel op de knieën, en riep
luidkeels van wonder en mirakel
Doch weldra kreeg de zon haar gewonen
glans, de kinderen keerden terug naar
huis en de menigte ging langzaam uiteen.
De laatste verschijning was voorbij het
groote wonder, reeds maanden te voren
voorspeldwas gebeurd de echtheid der
verschijningen was gestaafd.
Op den avond van dien zelfden dag,
zonden de reporters der groote dagbla
den van Portugal een breedvoerig ver
slag in over de gebeurtenissen. Allen, ka
tholieken, onverschilligen en ongeloovi
gen, waren het eens over de werkelijkheid
van het wonder maar de laatsten be
paalden zich niet bij het uiteenzetten der
feiten, ze vonden overdreven en fabelach
tige bijzonderheden uit en zochten naar
een uitleg, die a priori het miraku-
leuze zou uitschakelen. Ondertusschen
stond het vast dat geen enkel sterrekun-
dig observatorium met zijn nauwkeu
rige waarnemingsgetuigen, het luchtver
schijnsel noch voorspeld, noch bestatigd
had
Twaalf jaren zijn verloopen, en geen
enkel vakman aldaar heeft het door na
tuurlijke wetten weten uit te leggen.
De katholieke schrijvers handelden
steeds over die gebeurtenissen zonder
vooringenomen gedacht. Zij geloofden,
wel is waar, aan eene bovennatuurlijke
zaak daar zij geen natuurlijken uitleg
vonden m lar van den begin af lieten zij
het beslissen oordeel over aan de Kerke
lijke Overheid.
De Geestelijkheid onthield zich in de
Evangelie
van den 3 Zondag na Driekoningen.
Het Evangelie van vandaag geeft
ons het verhaal van twee wonderbare
genezingen
Daar was een melaatsche die kwam
en Jezus aanbiddende zei: «Heer, in
dien Gij wilt. Gij kunt mij reinigen!»
en Jezus zijne hand uitstrekkende,
raakte hem aan zeggendeIk wil
word gereinigden op staande voet
was hij van zijne melaatschheid ge
reinigd
Toen Hij nu te Capharnaüm was in
gegaan, kwam tot Hem een hoofdman
die Hem bad en zeiHeere. mijn
dienstknecht ligt thuis aan een ver
lamheid. en lijdt zware pijnen... En
Jezus zegt tot hem: «Ik zal komen
en hem genezen
En de hoofdman antwoordt en zegt
Heer. ik ben niet weerdig dat Gij
onder mijn dak komtdoch zeg enkel-
lijk één woord en mijn dienstknecht
zal genezen zijnWant ook ik ben
een tnensch. in macht gesteld en
krijgsknechten hebbende onder mij
en ik zeg tot dezenGa. en hij gaat
en tot een ander: kom. en hij komt;
en t<>t mijnen dienstknecht: doe dit.
en hij doet het
Jezus, nu dit hoerende, was ver
wonderd en zei tot dezen die Hem
eerste maanden van de betoogingen der
geloovigen. Het was enkel met einde No
vember 1921, dat Mgr Correia de Silva,
bisschop van Leiric, den openbaren eere-
dienst van O. L. Vrouw van den Rozen
krans goedkeurde te Cova da Fria. Op
3 Mei 1922 begon hij met het Kerkelijk
proces nopens de verschijningen en de
talrijke mirakelen aan de voorspraak van
O. L. Vr. van den Rozenkrans te Fatima
toegeschreven.
In Juli laatstleden verzocht Zijne Hei
ligheid Paus Pius XI, Mgr Correia hem
al de stukken van 't proces te willen op
zenden om een persoonlijk onderzoek te
kunnen instellen.
Maar de eenvoudige geloovige, de man
of the street had zoolang niet gewacht.
Sedert 13 October 1917 trekken vele pel
grims naar Cova da Fria, op den 13 van
elke maand. Oek op Zondagen en feest
dagen, kwamen velen bidden en zingen
voor den kleinen eiktronk, waarop de
Moedermaagd was verschenen. De boom
is heden verdwenen, in relikwiestukjes
gesneden door het godvruchtig volk en
in zijn plaats werd een zuil opgericht.
In 1923 werden officieel de bede
vaarten ingericht, waar men in de naam-
looze menigte ministers en aardbewerkers,
professoren en officieren, geneesheeren
en ingenieurs verkent. De Voorzitter zelf
der Republiek, Generaal Carmona, heeft
Fatima bezocht op 12 Mei 1929, verge
zeld van den Bisschop der plaats, van den
Eersten Minister en van zijn ordonnans-
officieren.
Op de bedevaartdagen volgen de mis
sen elkander gedurig op. De communiën
zijn overtalrijk, bijzonderlijk in de zomer
maanden, bij de nationale bedevaarten
van Mei en October 12.000, 17.000,
20.000 communiën op één dag, zijn cijfers
die niet zoo zeldzaam zijn Zieken wor
den talrijk naar het Genadeoord gebracht
en zelfs, wanneer het geneeskundig certi-
fikaat getuigt van ongeneesbare ziekte,
worden zij aan een nieuw onderzoek on
derworpen door katholiekeen niet-katho-
lieke geneesheeren, vooraleer zij toegela
ten worden tot het paviljoen dat hun is
voorbehouden. Rond middag, hooren zij
de H. Mis, en ontvangen, elk op zijn
beurt, den zegen met het Allerheiligste
Sacrament.
De Processiën der bedevaarten zijn
overheerlijk, en overtreffen nog in uitwen
dige pracht de beroemde fakkelprocessiën
van Lourdes. En geen wondersoms
zijn er meer dan 100.000 bedevaarders
die er aan deel nemen, en met het licht
van hunne 100.000 fakkels de duisternis
van den nacht doorboren. Het schouw
spel is alsdan verrukkelijk
Talrijke wonderbare genezingen wor
den reeds vermeld, benevens buitenge
wone bekeeringen Ontstekingen van
hersenvlies (méningites), ribbenvlies
(pleurésies), van buikvlies (péritonites),
kankers en maagzweren zijn soms ver
dwenen, als zij vroeger ongeneesbaar
verklaard werden Blinden hebben het
zicht terug verkregen, en lammen't ge
bruik van hunne ledematen door de aan
roeping van O. L. Vr. van Fatima en het
gebruik van het wonderwater
Over al die wonderbare feiten heeft de
Kerk nog geene uitspraak gedaan. We
zullen hare voorzichtigheid bewonderen
en navolgen... Maar toch den wensch uit
drukken dat meest er een van onze le
zers of lezeressen over de gepaste geld
middelen en tijd beschikken om naar
Portugal te reizen, hij zich de moeite zou
getroosten ten Zuiden van de groote stad
Porto, het nederig genadeoord van Fati
ma te bezichtigen, om er getuige te zijn
van de wonderbare en geestdriftige Ma-
riavereering die wij tot nog toe aan het
Fransche volk alleen toekenden en
misschien ook deelachtig te worden aan
de overtalrijke genaden welke aldaar door
O. L. Vrouw van Fatima worden uitge
strooid.
Tistje begeerde matroos te zijn en hij
ging naar Antwerpen bij een kapitein om
hem te verhuren.
Mannetje, zei de kapitein, om ma
troos te zijn mag men niets vreezen.
'k En benne kik van niets benauwd,
antwoordde Tistje.
Ik zal dat probeeren, zei de kapi
tein. Gaat u stellen daaraanden voet van
den mast.
Tistje ging daar staan.
De kapitein nam zijn pistole en schoot.
De kogel vloog door Tistjes hoed, maar
Tistje roerde niet. Tweede scheute De
kogel door Tistjes frak, en Tistje en
pinkoogde zelfs niet...
't Is goed, jongen, kom hier De
volgdenVoorwaar, ik zeg het U.
zoo groot een geloof heb ik in Israël
niet gevonden... Zoo zeg ik U dat ve
len van Oosten en Westen zullen ko
men en met Abraham en Isaac en Ja
cob bijzitten in het rijk der Hemelen!
Maar de kinderen des Rijks zullen uit
geworpen worden in de duisternissen
daarbuitenaldaar zal geween zijn en
geknars der tanden.
En Jezus zei tot den hoofdman: ga
heen. en zooals gij geloofd hebt. zoo
geschiede U. En de dienstknecht genas
in die ure. (Matth. 8, 1-14;)
Deze twee genezingen toonen ons
de blijde gevolgen van een eenvoudig
en overtuigd geloof.
Pijnlijke Bestatiging.
Wat is het leven zonder innige blijd
schap vooral wat is het leven zonder
rust en zekerheid!
"k Heb in mijn leven menige ziel
ontmoetdiepe zielen, schoone en wel-
meenende zielen, niet alleenlijk ge
keerd en hankerende naar geld of --tof-
felijk genotmaar naar zedelijke
schoonheid, vurige zielen ingenomen
van een verheven voorbeeld, zielen vol
liefde en deugd, zielen vol geest van
offerveerdigheid. edelmoedig en be
geesterd. Zij geloofden! Zij geloofden
aan 't bestaan van God. aan de onster-
velijkheid der ziel. aan een eeuwigheid
van geluk... Zij geloofden aan het
kapitein ging in zijn beurze en hij nam
20 fr. daar is 10 frank voor de scheute
in uwen hoed en de andere voor de
scheute in uw veste.
Merci, kapitein, zei Tistje. En voor
de scheute in mijnen broek
Hoe Ik heb in uw broek niet ge
schoten.
Ik wel, zei Tistje...
BANK
Catr... Flor. van Westnieuwkerke,
wordt krachtens art. 508 wegens heeling
tot 15 dagen gevang en 26 fr. boete of 8
dagen veroordeeld.
Blom... Osc. en zijn schoonzoon
Lec... Jer., beiden van Locre, voor be
dreiging met gebaren, elk tot 1 maand
gevang en 26 fr. of 8 dagen, verders nog
elk 26 fr. of 8 dagen, voorw. ged. 5 jaar.
Vers... van Westnieuwkerke, ver
volgd voor dronkenschap, wordt tot 15
fr. of 3 dagen veroordeeld, voorw. ged.
1 jaar.
Bec... Des. van Wytschaete, voor
smaad aan den jachtwachter, 50 fr.boete
of 15 dagen gevang, voorw. ged. 5 jaar.
Oil... Jer. van Noordschote, voor
slagen aan Huys Flav., 26 fr. boete of 8
dagen, voorw. ged. 3 jaar, Huys Fl. en
Vrouw Oil. voor beleedigingen, elk 10 fr.
of 2 dagen, voorw. ged. 1 j. voor Vrouw
Oil.
Mayer Elisa en Parreyn Charles van
Yper, voor slagen aan Casteleyn Geor
gette, elk 8 dagen en 26 fr. of 8 dagen.
De eerste daarbij nog 8 dagen en 26 fr. of
8 dagen voor slagen aan Margot Julie,
Casteleyn Georgette, bekomt vrijspraak.
Gar... L. van Hollebeke, wordt ver
volgd voor aanslag op de zeden die
ongelukkige gevolgen na zich sleepte. De
vader van het schier onnoozel slachtoffer
bekwam het Pro deo voor zijne aanstel
ling als burgerlijke partij en vroeg 10.711
fr. als schadevergoeding met voorbehoud
van verdere vergoeding in de toekomst,
Het openbaar ministerie verklaarde
gansch het dossier gezien en herzien te
hebben, doch wilde de verantwoordelijk
heid op zich niet nemen de veroordeeling
van den betichte te vragen en besloot de
uitspraak aan het oordeel der rechtbank
over te laten. De rechtbank oordeelde
dat het feit van 5 Oogst 1928 alleen ge
noegzaam bewezen was en veroordeelde
de betichte tot 1 jaar gevang, het verlies
van zijne burgerrechten en tot het betalen
aan de burgerlijke partij van de materiale
schade tot 771 fr. beloopende en tot het
betalen van de som van 5000 fr. voor de
moreele schade, met inachtneming van
het voorbehoud voor de toekomst ge
maakt.
De Apotheek van Mr Snoeck,
Groote Marktzal alleen open zijn op
Zondag 26 Januari 1930.
Zooals ge wellicht reeds aan de muren
gelezen hebt, krijgen wij alhier op Zon-
drg 2" Februari een Tooneelfeest, uitge
voerd door liefhebbers die wij nog nooit
te Yper zagen optreden: De Christen
Jongelingskring van Meenen.
Hoe die hier komen Omdat ze het
zijn komen aanvragen en met veel goed
heid aanveerd werden in het Volkshuis.
Ge moet weten, den 18 November laatst
leden heeft die bloeiende Jongelingskring
maar aardig gevaren. Hunne schoone
wijdsche zaal is tot den helft bijna afge
brand. Heel hun wel ingericht Tooneel is
weg. En het gedekt gebleven deel van de
zaal is binnen met zijn 7 biljards en an
dere speelmeubels geheel en gansch ver-
bloeid door de opgepakte hitte, vóór de
brand is uitgebroken. Alles, alles is te
vernieuwen of geheel te herstellen. Welnu
zulke instelling is geheel gesteund op de
liefdadigheid. En zoo iets herstellen is
wat te zeggen Aldus door den nood ge-
woord Gods en aan de Leering der
H. Kerk... maar dat geloof leed! het
was wel geen echte twijfel... doch
bachten dat woord des Geloofs was
het zoo ijdelaan die gedachten van
God en zielen en hemel, 't scheen hun.
daar beantwoordde gelijk geen we-
zentlijkheid't Kwaad verfoeiden ze,
het goed beminden ze hartstochtelijk,
maar!... is er wel een later loon? Is
er wel een later leven van eeuwig ge
luk Wat zal het zijn beantwoordt
aan hun gedacht, aan hun hoop. aan
hunne verwachting een werkelijkheid?
eene werkelijkheid zooals ze nu wer
kelijkheid zien en voelen in dit leven
Dat is hun verdriet. Zij voelen die
zekerheid niet't en is wel geen ware
twijfel, maar 't en is ook al geen be
wuste overtuiging, niet iets dat innige
rust geeft
Dat is een pijnlijke staat voor een
ziel die diep voelt, die zakelijk leeft,
die zoekt naar wezen en waarheid. Zij
zijn wel niet ongelukkig... maar ze
hebben ook niet het vast en zeker ge
voelen van innig geluk en bezit
Daar hangt iets onvoldaans en on
verzadigd
LEVENSWIJSHEID.
Remedie.
Is er daar remedie aan?
Ja... en ziehier het mysterie: Gods
woord is niet enkel klank of bevel.
Gods woord is meteenen iets dade-
dreven komen ze naar Yper om ook van
hier wat hulp te krijgen. Ze komen niet
bedelen, maar een van hun puikste Too-
neelfeesten uitvoeren ten hunnen profijte.
Daarmee hebben de goede Yperlingen de
gelegenheid een schoonen avond over te
brengen en meteen een goed werk van
liefdadigheid gedaan te hebben. Wie zal
er daarop aarzelen? Te meer dat men
mag zeker zijn ware te krijgen voor zijn
geld. Ze spelen goed, die jonge Mee-
nenaars
Ze voeren op Het Beste Deel een
huiselijk drama in 2 bedrijven, toch zoo
schoon in zijn eenvoudig natuurlijk ver
loop. Het gaat om de bekeering van een
vrijdenker. Het is eene onuitgegevene,
vrije vertaling naar het stuk La Meil-
leure Part van J. Richer.
Na dit hertontroerend stuk brengen zij
dan nog te berde Oud getrouwd een
blijspel in 2 bedrijven, dat eens ferm zal
doen lachen. En dat doen de Yperlingen
geerneZoodus om eene kaart naar
't Volkshuis Voor de eerste plaats 4 fr.,
voor de tweede 2 fr. 50.
Wij zorgen dat die ongelukkige Mee-
ne.naars welgezind weer naar huis keeren!
STAD YPER.
wassende op staatseigendom, noord langs
Qickebusch vijverbeek, gaande van de
Capucienstraat tot aan de hofstede Fer-
nagut», verdeeld in 7 koopen ter plaats
aangeduid.
Schriftelijk aanboden te doen, in geslo
ten omslag, in 't Gemeentesecretariaat
vóór 15 Februari 1930 11 uur 's morgens.
Yper, 20 Januari 1930.
De Schepen vau Openbare Werken,
R. DECLERCQ.
Zondag eerstkomende begint in de pa
terskerk het jaarlijks plechtig Triduum
tereere van het H. Kind Jesus van Praag
voor de kinders.
Zondag Om 7 1/2 u. mis met zang
door de kinderen en algemeene Komunie
voor de kinderen, om 3 u. wijding van
het nieuw beeld, processie, aanspraak
en lof.
Maandag Om 7 u. mis met zang, hul
de der katholieke meisjesscholen aan het
H. Kind Jesus, om 3 u. aanspraak en lof.
Dinsdag Om 7 u. mis met zang, hulde
der katholieke knecbtenscholen aan het
H. Kind Jesus, om 3 1/2 u. aanspraak en
lof.
De godsvrucht en de broederschap van
het H. Kind Jesus van Praag, is een apos
tolaat dat de Paters Karmelieten in alle
landen ter harte nemen, met de volle goed
keuring van Rome, en dat doen zij ten
einde de ouders te helpen en te steunen
in het groote werk der opvoeding van de
kinderen.
Christene ouders,neemt de gelegenheid
waar om den ijver der priesters te laten
goed doen aan uwe kinderen, dit ten
uwen voordeele.
Deze week wilde een jongeling, die
licht bedronken was, voor een niemen-
dalle eene wedding aangaan om van de
vestingsmuur in het water te springen.
Niemand nam dat ernstig op en de jonge
ling verliet het gezelschap. In min dan
een kwartier uurs kwam hij doorweekt
van de natte en half versteven van de
koude terug binnen, vragende om versche
kleers. De dwazerik had feitelijk van de
hoogte in 't water gesprongen en ware
zonder de hulp van de politie misschien
wel erin gebleven. Om zich te verwarmen
en terug geheel op zijnen plooi te komen
mocht hij, na ververscht te zijn, een soort
van gymnastiek doen en allerhande zotte
sprongen maken. Wat domme handel
wijze.
Dinsdag vierden de heeren van den
Openbaren Onderstand het 650 jarig be
staan van het Godshuis Belle. Het weder
was maar zoo en zoo, doch naarmate de
vlaggen aan de gevels der huizen te voor
schijn kwamen, boorde het waterzonneke
door en 't werd een. schoone zoete win
terdag. 't Is 9 1/4, 't klokje klept, de kerk
is reeds bomvol en de dankzeggingsmis
zal beginnen. Aan het offer scheen er
geen einde te komen. Van al de uitge-
noodigden en was er geen een te kort en
lijk», iets uitwerkends!
Als Jezus aan den hoofdman zei:
Ga henen en zooals ge geloofd hebt,
zoo geschiede U dat was geen enkel
klank, dat was eene werkelijkheid. De
zoon was genezen en hij voelde al de
blijdschap en de zoetigheid van het
gezonde leven. In die genezing onder
vond de hoofdman de waarheid van
Gods woord en van zijn geloof.
In Gods woord ligt er iets dat kan
bestatigd worden, iets waarneembaars.
En dat dus als voelbare zekerheid
geeft.
Dat is uwe remedie! vrome ziel.
Geloof eenvoudiglijk en overtuigd
gelijk de hoofdman deed en voortging
en voor tl ook zal dat geloof een waar
neembaar en proefvindelijk bewijs ge
ven van de waarheid van uw geloof.
In uw ziel zult ge voelen iets dat u
wel aandoetruste, geeft blijdschap,
voldoening, in een woord tevredenheid
en geluk
Die ruste des geestes en die tevre
denheid des herten, die juist dan uwe
zielen liggen wanneer gij gelooft aan
Gods woord en die er niet inkomen
als gij niet gelooft, i- dat geen waar
neembaar, voelbaar, tastbaar, proef-
vindeüjk bewijs van de waarheid van
Gods woord en van de waarheid van
uw geloof
Is het dus geen slaande reden van
zekerheid
Waarvan kunt ge zekerder zijn dan
van "t geen gij hoort en dan ziet en
voelt
't volk van de stad wilde er ook bij zijn,
want ze houden van de brave zusters. De
menschen geraakten niet uitgepraat over
zangen versiering en 't was schoon ook.
Na de kerkplechtigheid trokken de zus
ters met de Heeren van den raad en de
Heeren graven de Lichtervelde, afstam
melingen van de aloude edele familie
Belle, naar 't stadhuis. Zij werden er ver
welkomd door den heer Burgemeester
Sobrv omringd van zijne Schepenen. In
eene gloedvolle rede wist deze te wijzen
op de zeldzaamheid van zoo'n jubelfeest
en op de toewijding van de Jufvrouw en
de Zusters. Een heusche groet werd de
graven gebracht en werd beantwoord
door den graaf Pieter. E. H. Bras, Be
stuurder, sprak in naam van de Zusters.
Eene prachtige medalie, behelzende de
dankbare getuigenis van het Ypersche
Volk, werd door den heer Burgemeester,
aan de oude Jufvrouw, die zeer aange
daan was, overhandigd. Al de toeschou
wers juichten haar hartelijk tegen. Het
gulden boek werd geteekend, de eerewijn
aangeboden en de Zustertjes, onder het
vriendelijk bejegenen van de vele toe
schouwers, trokken naar huis.
In 't Godshuis Belle was het vol op
feest en voor de vrouwtjes en voor de
heeren. Toasten werden uitgesproken in
't Vlaamsch en in 't Fransch en heer J.
Vandendriessche droeg een prachtig ge-
lenheidsdicht voor.
Het feest eindigde lijk het begon, in de
kerk. Een solemneel lof met sermoen,
door Heer Bestuurder Bras, sloot de
plechtigheid, die bij allen een zalvenden
indruk zal achterlaten.
Mochte het voorbeeld onzer zusters
aanstekelijk werken bij velen, opdat ook
deze zich meer en meer mogen offeren
voor den naaste.
Dinsdag is het een zegedag geweest
voor de zieleschoonheid en de verheerlij
king der naastenliefde.
In een volgend nummer geven wij de
gelegenheidsgedichten en redevoeringen
die uitgesproken werden.
In St PIETERS:
Ten 8 1/2 uur, zielmis voor Desramault
Alphonse.
Zaterdag laatst greep in den Katholie
ken Kring het traditioneel Drie Koningen
avondmaal plaats.
Een tachtigtal leden namen er deel aan.
In de prachtige feestzaal van het lo
kaal, ter dier gelegenheid met veel smaak
opgesmukt, heerschte van de beginne al
eene zeer hartelijke welgezindheid. En
met reden, 't Was een prachtig banket
waaraan allen, groot en klein eere moch
ten aan doen.
Muziek en zang wisselden zich af. De
inrichters haalden eere van hun werk.
De Heer Voorzitter M. Ernest Seis zette
de reeks heildronken in door eene zeer
mooie redevoering. In gepaste bewoor
ding wist hij de talrijke leden welkom te
wenschen en de Heeren Senator Bruneel
de Montpellier, Volksvertegenwoordiger
Brutsaert, Burgemeester Sobry, Ernest
Iweins d' Eeckhoutte plaatsvervangend
volksvertegenwoordiger, en al de andere
tegenwoordige notabelen te huldigen.
Vervolgens kwamen Volksvertegen
woordiger Brutsaert en Senator Bruneel
aan het woord en wisten de Katholieke
Kring van Yper te danken en te huldigen
voor het welgelukt avondfeest.
Onnoodig te zeggen dat tot laat in den
nacht er voortgevierd werd en ik vrees
dat moest rond drie ure 's morgens de
electriek niet te kort geschoten hebben
er nog leden aan het vieren zouden zijn.
In een woord, een welgelukt feest, veel
deftig vermaak en zooals altijd de weg
blijvers hadden ongelijk.
Enkele notas aangaande de jongens die
op 14-jarigen ouderdom de lagere
school verlaten en die zooveel moge
lijk eenige jaren nog zouden dienen
de leergangen te volgen der Beroeps-
school.
In de huidige omstandigheden in en
rond Yper en van hier tot aan de fran
sche grens, ware het niet ongelegen ern
stig te wijzen
1° op de gevaren van godsdienstelijken
en zedelijken aard waaraan de jongens
Kobe Trui, die op walvischvangst in
de Noordelijk zeeën geweest was, ver
telde gaarne in zijn oude dagen- van
zijn avonturen.
Zoo zat hij nu in 't geneverhuis van
Trien Lazuur te boffen, te boffen dat
de ruiten kletterden.
Zoo waren ze eens op 'ne Winter in
de gebuurte van Spitsbergen ingevro-
zen, vertelde Kobe. Jongens, zóó 'ne
kou. daar hebt ge geen gedacht van!
O]) 'ne middag zat ik de koe van den
kapitein te melken in de keuken, ne
vens het gloeiend fornoois, en ik kón
maar geen melk krijgen. Ten langen
laatste, na lang mijn devooren ge
daan te hebben, ging het. Maar 't was
geen melk dat de koe gaf. 't was ijs-'
kreem
Geloof en Moed.
Prisca was eene jonge dochter van
groote en zeer edele familie van Rome.
Beschuldigd van kristene te zijn.
wierd zij, aan den ouderdom van 13
jaar. dus schier nog kind. onder Kei
zer Claudius en onder zijn bevel voor
't gerecht gebrachtHij meende er
gemakkelijk spel mee te hebben en
deed haar leiden naar den tempel van
Appolo om daar aan de afgoden offe
rande te doen.
Prisca weigerde met verachting. Zij
wierd vreeselijk in 't aangezicht ge-
blootgesteld staan, die op 14-jarï»,
ouderdom, plots uit de school gerukt* -
fabriek en werkhuis gegooid wor-'
midden kameraden meer slecht dan goaj
en met personen van verschilligen ouder"
dorr, en geslacht en die zijn wat we we.
ten, hooren en zien.
2" op den verbeestenden invloed de-
autobussen waarmede al die jongens
naar N-Frankrijk moeten.
3" op de onmogelijkheid van opleiding
in een vak op de fabriek, om reden
a) van den hoogen prijs der grondstof
fen die beginnelingen fataal aan denhals
brengen,
b) van de geweldig hooge loonen die
verloren gaan, zoo een bedreven vakman
de opleiding van leergasten moet waar
nemen op de fabriek,
c) van het meer en meer algemeen
worden, onder den drang der mededin
ging, van het gemscaniseerd seriewerk
dat elk persoonlijk initietief en alle ont
wikkeling verlamt en doodlegt.
4° op het vooruitzicht nimmer gekwali-
fieerd werkman te worden en het nooi:
veel verder te brengen dan tot manoeu-
verman, sjouwer, koelie, ongeschoolde
werker, goed voor alle werk, die in alle
werkhuizen het lastige en vuile werk te
verrichten krijgt, het laagste loon ont
vangt, nooit zeker is werk te vinden en
gewis, bij crisis in de nijverheid, de eer
ste zonder werk valt.
Op de Beroepsschool ontsnappen de
jongens aan voornoemde gevaren en aan
het gemis aan ontwikkeling. Zij worden
er onderwezen en gevormd in het beroep
dat ze verkiezen en daarenboven worden
ze op godsdienstig zedelijk en sociaal ge
bied onderricht en opgeleid om later te
kunnen niet enkel leiders zijn op het
werk, maar ook voormannen in de maat
schappij.
En juist aan voormannen onder de
werkende klas gaan we erg mangel, mis
schien zooveel als aan vakmannen en
nochtans vakmannen hebben we dood-
noodig, het is eene levenskwestie. Ons
land moet achteruit als we niet bekwame
vakmannen vormen. Ons werkvolk kan
enkel grof werk verrichten tegen laag
loon waar het er gaat om fijn uitgelezen
werk dat weinig spiereninspanning vergt
en dat hooge loonen verzekert, moet ons
volk de p aats ruimen voor vreemdelin
gen. De oelgen kunnen kolen uit de mij
nen halen, kolen dragen, dijken delven,
ja en al het zwaar werk verrichten der
metaalnijverheid, hoogovens, enz., zij
kunnen rails maken, maar om schrijfma-
chienen te vervaardigen, naaimachienen,
fotographietoestellen, horlogeriewerk, re-
kenmachienenwetenschappelijke toestel
len, enz., daarvoor hebben wij geen be
slagen mannen, wij zijn heel en al op
andere landen aangewezen. Uit den
vreemde krijgen wij de grondstoffen, die
we ruw uitvoerden, terug, onder vorm
van fijn bewerkte produkten wier prijs,
door de bekwaamheid van bedreven vak
mannen en de ontwikkeling der uitheem-
sche nijverheid, eenige duizende malen de
waarde vertegenwoordigt der gebruikte
grondstoffen.
M. Lippens, Minister van vervoer, ver
gezeld van eenig hooge waardigheidsbe
kleders, is Maandag te Yper geweest,
om een bezoek te brengen aan de spoor
weginstelling en de nieuwe statie. De
Minister is van daar naar Poperinghe
gereisd om zijn onderzoekreis voort te
zetten in de verwoeste gewesten.
Woensdag laatst in de feestzaal van
Oud-Yper gaf de bekende tooneel-
maatschappij «Cercle DramatiqueYprois»
haar tweede tooneelavond met op haar
programma het puik blijspel Le voyage
de M. Perrichon van Labiche Martin.
't Was voor een bomvolle zaal dat dit
stuk meesterlijk vertolkt werd door onze
Ypersche spelers, die allen gewedijverd
hadden om het spel zoo best mogelijk te
verzorgen en aantrekkelijk te maken.
De afwisselende tooneelen gedurende
die vier bedrijven, hebben met daverend
applaus begroet geweest, en gansch het
stuk heeft den grootsten bijval genoten
en de moeilijksten tevreden gesteld, al-
zoo een bewijs gevende van den bloei der
maatschappij.
Aan al de spelers en speelsters onze
beste gel uk wenschen maar in het bijzon
der een hartelijk proficiat aan den ver
dienstelijken tooneelleider M. Droulans,
agent der Nationale Bank te Yper, die
slegen en naar den kerker gebracht.
Daar meende men, hetzij door stree
lingen en beloften, hetzij door bedrei
gingen. haar tot afval van 't geloof te
brengen.
't Was vruchteloos!
Daaruit getrokken zijnde, leidde
men haar andermaal naar den tempel
om offer te brengen.
't Was even vruchteloos. J ezns-
Christus is God, zei zij, maar de afgo
den zijn duivels.
Zij wierd vreeselijk met geesels ge
slegen, en doorstriemd en de beulen
goten ziedend vet en pek in de opene
wonden.
Daarna wierd zij wederom in den
kerker gesloten.
Drie dagen daarna, wierd dat kind.
voor al het volk. in den amphitheater
van Rome gebracht om door een uit
gehongerd leeuw verscheurd te wor
den. Maar deze, al zijn wildheid en
honger vergetende, kwam, als een
schaap, aan haar voeten nedervieiet:
Het volk was bewogen, maar keizer
Claudius deed ze in een beestenknt
werpen, waar ze drie dagen zonder
eten of drinken verbleef.
Prisca bleef standvastig.
Dan wierd ze op een pijnbank uit
gestrekt. waar zij met stalen tanden
verscheurd wierd en van daar in een
gloeiende houtstapel geworpen.
Zij kwam er uit. ongedeerd.
De Keizer deed haar dan buiten stad
leiden en het hoofd afkappen, alzoo bil
maagdendom, het martelaarschap voe-