Crédit Anversois [«■■BB N, V. ■BSSBBBBSX3J Het Familiehoekje Dixniiidestraat, 18, YPER BEURS WISSEL Rechterlijke Kroniek Ypersche Kroniek, Liefdadigheidsfeest Verkoop der taillie Sint Jozefskerk der PP. Karmelieten Dwaze Daad Yper. - jubelfeest van Belles Godshuis. Kerkelijk Nieuws Op Zondag 26 Januari 1930. Katholieke Kring, Vrije Beroepsschool. Minister Lippens te Yper Fransch Tooneelavond De siechte oogsten sedert 1927 en de strenge winters brachten hongersnood in een deel van China. In het dal van de rivier Wei zijn vorig jaar 2.UOO.OGO menschen omgekomen. Onderden Franschen oorlog van 1870- 71 verscheen O. L. Vrouw in Pontmain, den 17 Januari 1871, aan vier kinders en kondigde het einde van den oorlog aan Daags er na teekende men den wapen stilstand. Iets dergelijksch moet voorgevallen zijn ten jare 1917, in eene portugeesche streek namelijk op de hoogvlakte van Cava da Fria bij Porto. Den 13 Mei zou O. L. Vrouw er eene eerste maal verschenen zijn aan drie kin deren en er aangekondigd hebben o. m. dat 6 maanden later daar een wonder ge schieden zou, hetwelk de echtheid der kinderlijke verklaringen staven zou. Wanneer nu die groote dag was aange broken, op denwelken geschieden zou het wonder aan de kleine Lucia voorspeld, 't was niet te verwonderen voorwaar dat de drie kinderen, die 6 maanden te voren alletn stonden op de hoogvlakte van Cava da Fria om hunne kudde te be waken en... de wondere Dame te aan schouwen, nu slechts een halfjaar nadien omringd waren van eeneover- groote menigte, die de G0.000 overtrof Het regende geweldig op dien morgen van 13 October 1917. De eene stortvlaag volgde de andere op Rond den middag staakte de regen en de zon, door de wol ken borend, schitterde in heerlijken glans. De wondere Dame verscheen als naar gewoonte. Zij verklaarde dat zij O. L. Vrouw van den Rozenkrans was, en Zij aldaar een kapel verlangde. Voor taan geen zonden meer, maar smeekge bed om vergiffenis Zij bevool een laatste maal de godsvrucht aan voor den Rozenkrans en verzekerde dat het einde van den grooten oorlog nabij was Aan Lucia, die verbetering vroeg en genaden voor sommige zieken, antwoordde de H. Maagd Sommigen zal ik genezen en met genaden bejegenen, anderen niet. De Verschijning keerdezichOostwaarts als naar gewoonte, om afscheid te ne men, maar wees, tegen haar gewoonte in, naar de plaats der zon. En de kinde ren zagen aan de eene zijde O. L. Vrouw van den Rozenkrans, en aan de andere zijde Sï-Joseph met het Goddelijk Kind. Eenige oogenblikken daarna was alles verdwenen En ziet, juist opdien zelfden stond, steeg een kreet in de lucht, geslaakt door de menigte Ziet naar de zon Ziet naar de zon De schijf der zon immers was vaal en donker geworden men zag haar langzaam keeren op haar zelf, terwijl zij op den rand een licht uitstraalde dat al de kleuren van den regenboog opvolgent- lijk weergaf Men zou gewaand hebben een wiel van vlammend vuurTot drie maal toe in tien minuten werd het won derbaar verschijnsel vernieuwd. De menigte viel op de knieën, en riep luidkeels van wonder en mirakel Doch weldra kreeg de zon haar gewonen glans, de kinderen keerden terug naar huis en de menigte ging langzaam uiteen. De laatste verschijning was voorbij het groote wonder, reeds maanden te voren voorspeldwas gebeurd de echtheid der verschijningen was gestaafd. Op den avond van dien zelfden dag, zonden de reporters der groote dagbla den van Portugal een breedvoerig ver slag in over de gebeurtenissen. Allen, ka tholieken, onverschilligen en ongeloovi gen, waren het eens over de werkelijkheid van het wonder maar de laatsten be paalden zich niet bij het uiteenzetten der feiten, ze vonden overdreven en fabelach tige bijzonderheden uit en zochten naar een uitleg, die a priori het miraku- leuze zou uitschakelen. Ondertusschen stond het vast dat geen enkel sterrekun- dig observatorium met zijn nauwkeu rige waarnemingsgetuigen, het luchtver schijnsel noch voorspeld, noch bestatigd had Twaalf jaren zijn verloopen, en geen enkel vakman aldaar heeft het door na tuurlijke wetten weten uit te leggen. De katholieke schrijvers handelden steeds over die gebeurtenissen zonder vooringenomen gedacht. Zij geloofden, wel is waar, aan eene bovennatuurlijke zaak daar zij geen natuurlijken uitleg vonden m lar van den begin af lieten zij het beslissen oordeel over aan de Kerke lijke Overheid. De Geestelijkheid onthield zich in de Evangelie van den 3 Zondag na Driekoningen. Het Evangelie van vandaag geeft ons het verhaal van twee wonderbare genezingen Daar was een melaatsche die kwam en Jezus aanbiddende zei: «Heer, in dien Gij wilt. Gij kunt mij reinigen!» en Jezus zijne hand uitstrekkende, raakte hem aan zeggendeIk wil word gereinigden op staande voet was hij van zijne melaatschheid ge reinigd Toen Hij nu te Capharnaüm was in gegaan, kwam tot Hem een hoofdman die Hem bad en zeiHeere. mijn dienstknecht ligt thuis aan een ver lamheid. en lijdt zware pijnen... En Jezus zegt tot hem: «Ik zal komen en hem genezen En de hoofdman antwoordt en zegt Heer. ik ben niet weerdig dat Gij onder mijn dak komtdoch zeg enkel- lijk één woord en mijn dienstknecht zal genezen zijnWant ook ik ben een tnensch. in macht gesteld en krijgsknechten hebbende onder mij en ik zeg tot dezenGa. en hij gaat en tot een ander: kom. en hij komt; en t<>t mijnen dienstknecht: doe dit. en hij doet het Jezus, nu dit hoerende, was ver wonderd en zei tot dezen die Hem eerste maanden van de betoogingen der geloovigen. Het was enkel met einde No vember 1921, dat Mgr Correia de Silva, bisschop van Leiric, den openbaren eere- dienst van O. L. Vrouw van den Rozen krans goedkeurde te Cova da Fria. Op 3 Mei 1922 begon hij met het Kerkelijk proces nopens de verschijningen en de talrijke mirakelen aan de voorspraak van O. L. Vr. van den Rozenkrans te Fatima toegeschreven. In Juli laatstleden verzocht Zijne Hei ligheid Paus Pius XI, Mgr Correia hem al de stukken van 't proces te willen op zenden om een persoonlijk onderzoek te kunnen instellen. Maar de eenvoudige geloovige, de man of the street had zoolang niet gewacht. Sedert 13 October 1917 trekken vele pel grims naar Cova da Fria, op den 13 van elke maand. Oek op Zondagen en feest dagen, kwamen velen bidden en zingen voor den kleinen eiktronk, waarop de Moedermaagd was verschenen. De boom is heden verdwenen, in relikwiestukjes gesneden door het godvruchtig volk en in zijn plaats werd een zuil opgericht. In 1923 werden officieel de bede vaarten ingericht, waar men in de naam- looze menigte ministers en aardbewerkers, professoren en officieren, geneesheeren en ingenieurs verkent. De Voorzitter zelf der Republiek, Generaal Carmona, heeft Fatima bezocht op 12 Mei 1929, verge zeld van den Bisschop der plaats, van den Eersten Minister en van zijn ordonnans- officieren. Op de bedevaartdagen volgen de mis sen elkander gedurig op. De communiën zijn overtalrijk, bijzonderlijk in de zomer maanden, bij de nationale bedevaarten van Mei en October 12.000, 17.000, 20.000 communiën op één dag, zijn cijfers die niet zoo zeldzaam zijn Zieken wor den talrijk naar het Genadeoord gebracht en zelfs, wanneer het geneeskundig certi- fikaat getuigt van ongeneesbare ziekte, worden zij aan een nieuw onderzoek on derworpen door katholiekeen niet-katho- lieke geneesheeren, vooraleer zij toegela ten worden tot het paviljoen dat hun is voorbehouden. Rond middag, hooren zij de H. Mis, en ontvangen, elk op zijn beurt, den zegen met het Allerheiligste Sacrament. De Processiën der bedevaarten zijn overheerlijk, en overtreffen nog in uitwen dige pracht de beroemde fakkelprocessiën van Lourdes. En geen wondersoms zijn er meer dan 100.000 bedevaarders die er aan deel nemen, en met het licht van hunne 100.000 fakkels de duisternis van den nacht doorboren. Het schouw spel is alsdan verrukkelijk Talrijke wonderbare genezingen wor den reeds vermeld, benevens buitenge wone bekeeringen Ontstekingen van hersenvlies (méningites), ribbenvlies (pleurésies), van buikvlies (péritonites), kankers en maagzweren zijn soms ver dwenen, als zij vroeger ongeneesbaar verklaard werden Blinden hebben het zicht terug verkregen, en lammen't ge bruik van hunne ledematen door de aan roeping van O. L. Vr. van Fatima en het gebruik van het wonderwater Over al die wonderbare feiten heeft de Kerk nog geene uitspraak gedaan. We zullen hare voorzichtigheid bewonderen en navolgen... Maar toch den wensch uit drukken dat meest er een van onze le zers of lezeressen over de gepaste geld middelen en tijd beschikken om naar Portugal te reizen, hij zich de moeite zou getroosten ten Zuiden van de groote stad Porto, het nederig genadeoord van Fati ma te bezichtigen, om er getuige te zijn van de wonderbare en geestdriftige Ma- riavereering die wij tot nog toe aan het Fransche volk alleen toekenden en misschien ook deelachtig te worden aan de overtalrijke genaden welke aldaar door O. L. Vrouw van Fatima worden uitge strooid. Tistje begeerde matroos te zijn en hij ging naar Antwerpen bij een kapitein om hem te verhuren. Mannetje, zei de kapitein, om ma troos te zijn mag men niets vreezen. 'k En benne kik van niets benauwd, antwoordde Tistje. Ik zal dat probeeren, zei de kapi tein. Gaat u stellen daaraanden voet van den mast. Tistje ging daar staan. De kapitein nam zijn pistole en schoot. De kogel vloog door Tistjes hoed, maar Tistje roerde niet. Tweede scheute De kogel door Tistjes frak, en Tistje en pinkoogde zelfs niet... 't Is goed, jongen, kom hier De volgdenVoorwaar, ik zeg het U. zoo groot een geloof heb ik in Israël niet gevonden... Zoo zeg ik U dat ve len van Oosten en Westen zullen ko men en met Abraham en Isaac en Ja cob bijzitten in het rijk der Hemelen! Maar de kinderen des Rijks zullen uit geworpen worden in de duisternissen daarbuitenaldaar zal geween zijn en geknars der tanden. En Jezus zei tot den hoofdman: ga heen. en zooals gij geloofd hebt. zoo geschiede U. En de dienstknecht genas in die ure. (Matth. 8, 1-14;) Deze twee genezingen toonen ons de blijde gevolgen van een eenvoudig en overtuigd geloof. Pijnlijke Bestatiging. Wat is het leven zonder innige blijd schap vooral wat is het leven zonder rust en zekerheid! "k Heb in mijn leven menige ziel ontmoetdiepe zielen, schoone en wel- meenende zielen, niet alleenlijk ge keerd en hankerende naar geld of --tof- felijk genotmaar naar zedelijke schoonheid, vurige zielen ingenomen van een verheven voorbeeld, zielen vol liefde en deugd, zielen vol geest van offerveerdigheid. edelmoedig en be geesterd. Zij geloofden! Zij geloofden aan 't bestaan van God. aan de onster- velijkheid der ziel. aan een eeuwigheid van geluk... Zij geloofden aan het kapitein ging in zijn beurze en hij nam 20 fr. daar is 10 frank voor de scheute in uwen hoed en de andere voor de scheute in uw veste. Merci, kapitein, zei Tistje. En voor de scheute in mijnen broek Hoe Ik heb in uw broek niet ge schoten. Ik wel, zei Tistje... BANK Catr... Flor. van Westnieuwkerke, wordt krachtens art. 508 wegens heeling tot 15 dagen gevang en 26 fr. boete of 8 dagen veroordeeld. Blom... Osc. en zijn schoonzoon Lec... Jer., beiden van Locre, voor be dreiging met gebaren, elk tot 1 maand gevang en 26 fr. of 8 dagen, verders nog elk 26 fr. of 8 dagen, voorw. ged. 5 jaar. Vers... van Westnieuwkerke, ver volgd voor dronkenschap, wordt tot 15 fr. of 3 dagen veroordeeld, voorw. ged. 1 jaar. Bec... Des. van Wytschaete, voor smaad aan den jachtwachter, 50 fr.boete of 15 dagen gevang, voorw. ged. 5 jaar. Oil... Jer. van Noordschote, voor slagen aan Huys Flav., 26 fr. boete of 8 dagen, voorw. ged. 3 jaar, Huys Fl. en Vrouw Oil. voor beleedigingen, elk 10 fr. of 2 dagen, voorw. ged. 1 j. voor Vrouw Oil. Mayer Elisa en Parreyn Charles van Yper, voor slagen aan Casteleyn Geor gette, elk 8 dagen en 26 fr. of 8 dagen. De eerste daarbij nog 8 dagen en 26 fr. of 8 dagen voor slagen aan Margot Julie, Casteleyn Georgette, bekomt vrijspraak. Gar... L. van Hollebeke, wordt ver volgd voor aanslag op de zeden die ongelukkige gevolgen na zich sleepte. De vader van het schier onnoozel slachtoffer bekwam het Pro deo voor zijne aanstel ling als burgerlijke partij en vroeg 10.711 fr. als schadevergoeding met voorbehoud van verdere vergoeding in de toekomst, Het openbaar ministerie verklaarde gansch het dossier gezien en herzien te hebben, doch wilde de verantwoordelijk heid op zich niet nemen de veroordeeling van den betichte te vragen en besloot de uitspraak aan het oordeel der rechtbank over te laten. De rechtbank oordeelde dat het feit van 5 Oogst 1928 alleen ge noegzaam bewezen was en veroordeelde de betichte tot 1 jaar gevang, het verlies van zijne burgerrechten en tot het betalen aan de burgerlijke partij van de materiale schade tot 771 fr. beloopende en tot het betalen van de som van 5000 fr. voor de moreele schade, met inachtneming van het voorbehoud voor de toekomst ge maakt. De Apotheek van Mr Snoeck, Groote Marktzal alleen open zijn op Zondag 26 Januari 1930. Zooals ge wellicht reeds aan de muren gelezen hebt, krijgen wij alhier op Zon- drg 2" Februari een Tooneelfeest, uitge voerd door liefhebbers die wij nog nooit te Yper zagen optreden: De Christen Jongelingskring van Meenen. Hoe die hier komen Omdat ze het zijn komen aanvragen en met veel goed heid aanveerd werden in het Volkshuis. Ge moet weten, den 18 November laatst leden heeft die bloeiende Jongelingskring maar aardig gevaren. Hunne schoone wijdsche zaal is tot den helft bijna afge brand. Heel hun wel ingericht Tooneel is weg. En het gedekt gebleven deel van de zaal is binnen met zijn 7 biljards en an dere speelmeubels geheel en gansch ver- bloeid door de opgepakte hitte, vóór de brand is uitgebroken. Alles, alles is te vernieuwen of geheel te herstellen. Welnu zulke instelling is geheel gesteund op de liefdadigheid. En zoo iets herstellen is wat te zeggen Aldus door den nood ge- woord Gods en aan de Leering der H. Kerk... maar dat geloof leed! het was wel geen echte twijfel... doch bachten dat woord des Geloofs was het zoo ijdelaan die gedachten van God en zielen en hemel, 't scheen hun. daar beantwoordde gelijk geen we- zentlijkheid't Kwaad verfoeiden ze, het goed beminden ze hartstochtelijk, maar!... is er wel een later loon? Is er wel een later leven van eeuwig ge luk Wat zal het zijn beantwoordt aan hun gedacht, aan hun hoop. aan hunne verwachting een werkelijkheid? eene werkelijkheid zooals ze nu wer kelijkheid zien en voelen in dit leven Dat is hun verdriet. Zij voelen die zekerheid niet't en is wel geen ware twijfel, maar 't en is ook al geen be wuste overtuiging, niet iets dat innige rust geeft Dat is een pijnlijke staat voor een ziel die diep voelt, die zakelijk leeft, die zoekt naar wezen en waarheid. Zij zijn wel niet ongelukkig... maar ze hebben ook niet het vast en zeker ge voelen van innig geluk en bezit Daar hangt iets onvoldaans en on verzadigd LEVENSWIJSHEID. Remedie. Is er daar remedie aan? Ja... en ziehier het mysterie: Gods woord is niet enkel klank of bevel. Gods woord is meteenen iets dade- dreven komen ze naar Yper om ook van hier wat hulp te krijgen. Ze komen niet bedelen, maar een van hun puikste Too- neelfeesten uitvoeren ten hunnen profijte. Daarmee hebben de goede Yperlingen de gelegenheid een schoonen avond over te brengen en meteen een goed werk van liefdadigheid gedaan te hebben. Wie zal er daarop aarzelen? Te meer dat men mag zeker zijn ware te krijgen voor zijn geld. Ze spelen goed, die jonge Mee- nenaars Ze voeren op Het Beste Deel een huiselijk drama in 2 bedrijven, toch zoo schoon in zijn eenvoudig natuurlijk ver loop. Het gaat om de bekeering van een vrijdenker. Het is eene onuitgegevene, vrije vertaling naar het stuk La Meil- leure Part van J. Richer. Na dit hertontroerend stuk brengen zij dan nog te berde Oud getrouwd een blijspel in 2 bedrijven, dat eens ferm zal doen lachen. En dat doen de Yperlingen geerneZoodus om eene kaart naar 't Volkshuis Voor de eerste plaats 4 fr., voor de tweede 2 fr. 50. Wij zorgen dat die ongelukkige Mee- ne.naars welgezind weer naar huis keeren! STAD YPER. wassende op staatseigendom, noord langs Qickebusch vijverbeek, gaande van de Capucienstraat tot aan de hofstede Fer- nagut», verdeeld in 7 koopen ter plaats aangeduid. Schriftelijk aanboden te doen, in geslo ten omslag, in 't Gemeentesecretariaat vóór 15 Februari 1930 11 uur 's morgens. Yper, 20 Januari 1930. De Schepen vau Openbare Werken, R. DECLERCQ. Zondag eerstkomende begint in de pa terskerk het jaarlijks plechtig Triduum tereere van het H. Kind Jesus van Praag voor de kinders. Zondag Om 7 1/2 u. mis met zang door de kinderen en algemeene Komunie voor de kinderen, om 3 u. wijding van het nieuw beeld, processie, aanspraak en lof. Maandag Om 7 u. mis met zang, hul de der katholieke meisjesscholen aan het H. Kind Jesus, om 3 u. aanspraak en lof. Dinsdag Om 7 u. mis met zang, hulde der katholieke knecbtenscholen aan het H. Kind Jesus, om 3 1/2 u. aanspraak en lof. De godsvrucht en de broederschap van het H. Kind Jesus van Praag, is een apos tolaat dat de Paters Karmelieten in alle landen ter harte nemen, met de volle goed keuring van Rome, en dat doen zij ten einde de ouders te helpen en te steunen in het groote werk der opvoeding van de kinderen. Christene ouders,neemt de gelegenheid waar om den ijver der priesters te laten goed doen aan uwe kinderen, dit ten uwen voordeele. Deze week wilde een jongeling, die licht bedronken was, voor een niemen- dalle eene wedding aangaan om van de vestingsmuur in het water te springen. Niemand nam dat ernstig op en de jonge ling verliet het gezelschap. In min dan een kwartier uurs kwam hij doorweekt van de natte en half versteven van de koude terug binnen, vragende om versche kleers. De dwazerik had feitelijk van de hoogte in 't water gesprongen en ware zonder de hulp van de politie misschien wel erin gebleven. Om zich te verwarmen en terug geheel op zijnen plooi te komen mocht hij, na ververscht te zijn, een soort van gymnastiek doen en allerhande zotte sprongen maken. Wat domme handel wijze. Dinsdag vierden de heeren van den Openbaren Onderstand het 650 jarig be staan van het Godshuis Belle. Het weder was maar zoo en zoo, doch naarmate de vlaggen aan de gevels der huizen te voor schijn kwamen, boorde het waterzonneke door en 't werd een. schoone zoete win terdag. 't Is 9 1/4, 't klokje klept, de kerk is reeds bomvol en de dankzeggingsmis zal beginnen. Aan het offer scheen er geen einde te komen. Van al de uitge- noodigden en was er geen een te kort en lijk», iets uitwerkends! Als Jezus aan den hoofdman zei: Ga henen en zooals ge geloofd hebt, zoo geschiede U dat was geen enkel klank, dat was eene werkelijkheid. De zoon was genezen en hij voelde al de blijdschap en de zoetigheid van het gezonde leven. In die genezing onder vond de hoofdman de waarheid van Gods woord en van zijn geloof. In Gods woord ligt er iets dat kan bestatigd worden, iets waarneembaars. En dat dus als voelbare zekerheid geeft. Dat is uwe remedie! vrome ziel. Geloof eenvoudiglijk en overtuigd gelijk de hoofdman deed en voortging en voor tl ook zal dat geloof een waar neembaar en proefvindelijk bewijs ge ven van de waarheid van uw geloof. In uw ziel zult ge voelen iets dat u wel aandoetruste, geeft blijdschap, voldoening, in een woord tevredenheid en geluk Die ruste des geestes en die tevre denheid des herten, die juist dan uwe zielen liggen wanneer gij gelooft aan Gods woord en die er niet inkomen als gij niet gelooft, i- dat geen waar neembaar, voelbaar, tastbaar, proef- vindeüjk bewijs van de waarheid van Gods woord en van de waarheid van uw geloof Is het dus geen slaande reden van zekerheid Waarvan kunt ge zekerder zijn dan van "t geen gij hoort en dan ziet en voelt 't volk van de stad wilde er ook bij zijn, want ze houden van de brave zusters. De menschen geraakten niet uitgepraat over zangen versiering en 't was schoon ook. Na de kerkplechtigheid trokken de zus ters met de Heeren van den raad en de Heeren graven de Lichtervelde, afstam melingen van de aloude edele familie Belle, naar 't stadhuis. Zij werden er ver welkomd door den heer Burgemeester Sobrv omringd van zijne Schepenen. In eene gloedvolle rede wist deze te wijzen op de zeldzaamheid van zoo'n jubelfeest en op de toewijding van de Jufvrouw en de Zusters. Een heusche groet werd de graven gebracht en werd beantwoord door den graaf Pieter. E. H. Bras, Be stuurder, sprak in naam van de Zusters. Eene prachtige medalie, behelzende de dankbare getuigenis van het Ypersche Volk, werd door den heer Burgemeester, aan de oude Jufvrouw, die zeer aange daan was, overhandigd. Al de toeschou wers juichten haar hartelijk tegen. Het gulden boek werd geteekend, de eerewijn aangeboden en de Zustertjes, onder het vriendelijk bejegenen van de vele toe schouwers, trokken naar huis. In 't Godshuis Belle was het vol op feest en voor de vrouwtjes en voor de heeren. Toasten werden uitgesproken in 't Vlaamsch en in 't Fransch en heer J. Vandendriessche droeg een prachtig ge- lenheidsdicht voor. Het feest eindigde lijk het begon, in de kerk. Een solemneel lof met sermoen, door Heer Bestuurder Bras, sloot de plechtigheid, die bij allen een zalvenden indruk zal achterlaten. Mochte het voorbeeld onzer zusters aanstekelijk werken bij velen, opdat ook deze zich meer en meer mogen offeren voor den naaste. Dinsdag is het een zegedag geweest voor de zieleschoonheid en de verheerlij king der naastenliefde. In een volgend nummer geven wij de gelegenheidsgedichten en redevoeringen die uitgesproken werden. In St PIETERS: Ten 8 1/2 uur, zielmis voor Desramault Alphonse. Zaterdag laatst greep in den Katholie ken Kring het traditioneel Drie Koningen avondmaal plaats. Een tachtigtal leden namen er deel aan. In de prachtige feestzaal van het lo kaal, ter dier gelegenheid met veel smaak opgesmukt, heerschte van de beginne al eene zeer hartelijke welgezindheid. En met reden, 't Was een prachtig banket waaraan allen, groot en klein eere moch ten aan doen. Muziek en zang wisselden zich af. De inrichters haalden eere van hun werk. De Heer Voorzitter M. Ernest Seis zette de reeks heildronken in door eene zeer mooie redevoering. In gepaste bewoor ding wist hij de talrijke leden welkom te wenschen en de Heeren Senator Bruneel de Montpellier, Volksvertegenwoordiger Brutsaert, Burgemeester Sobry, Ernest Iweins d' Eeckhoutte plaatsvervangend volksvertegenwoordiger, en al de andere tegenwoordige notabelen te huldigen. Vervolgens kwamen Volksvertegen woordiger Brutsaert en Senator Bruneel aan het woord en wisten de Katholieke Kring van Yper te danken en te huldigen voor het welgelukt avondfeest. Onnoodig te zeggen dat tot laat in den nacht er voortgevierd werd en ik vrees dat moest rond drie ure 's morgens de electriek niet te kort geschoten hebben er nog leden aan het vieren zouden zijn. In een woord, een welgelukt feest, veel deftig vermaak en zooals altijd de weg blijvers hadden ongelijk. Enkele notas aangaande de jongens die op 14-jarigen ouderdom de lagere school verlaten en die zooveel moge lijk eenige jaren nog zouden dienen de leergangen te volgen der Beroeps- school. In de huidige omstandigheden in en rond Yper en van hier tot aan de fran sche grens, ware het niet ongelegen ern stig te wijzen 1° op de gevaren van godsdienstelijken en zedelijken aard waaraan de jongens Kobe Trui, die op walvischvangst in de Noordelijk zeeën geweest was, ver telde gaarne in zijn oude dagen- van zijn avonturen. Zoo zat hij nu in 't geneverhuis van Trien Lazuur te boffen, te boffen dat de ruiten kletterden. Zoo waren ze eens op 'ne Winter in de gebuurte van Spitsbergen ingevro- zen, vertelde Kobe. Jongens, zóó 'ne kou. daar hebt ge geen gedacht van! O]) 'ne middag zat ik de koe van den kapitein te melken in de keuken, ne vens het gloeiend fornoois, en ik kón maar geen melk krijgen. Ten langen laatste, na lang mijn devooren ge daan te hebben, ging het. Maar 't was geen melk dat de koe gaf. 't was ijs-' kreem Geloof en Moed. Prisca was eene jonge dochter van groote en zeer edele familie van Rome. Beschuldigd van kristene te zijn. wierd zij, aan den ouderdom van 13 jaar. dus schier nog kind. onder Kei zer Claudius en onder zijn bevel voor 't gerecht gebrachtHij meende er gemakkelijk spel mee te hebben en deed haar leiden naar den tempel van Appolo om daar aan de afgoden offe rande te doen. Prisca weigerde met verachting. Zij wierd vreeselijk in 't aangezicht ge- blootgesteld staan, die op 14-jarï», ouderdom, plots uit de school gerukt* - fabriek en werkhuis gegooid wor-' midden kameraden meer slecht dan goaj en met personen van verschilligen ouder" dorr, en geslacht en die zijn wat we we. ten, hooren en zien. 2" op den verbeestenden invloed de- autobussen waarmede al die jongens naar N-Frankrijk moeten. 3" op de onmogelijkheid van opleiding in een vak op de fabriek, om reden a) van den hoogen prijs der grondstof fen die beginnelingen fataal aan denhals brengen, b) van de geweldig hooge loonen die verloren gaan, zoo een bedreven vakman de opleiding van leergasten moet waar nemen op de fabriek, c) van het meer en meer algemeen worden, onder den drang der mededin ging, van het gemscaniseerd seriewerk dat elk persoonlijk initietief en alle ont wikkeling verlamt en doodlegt. 4° op het vooruitzicht nimmer gekwali- fieerd werkman te worden en het nooi: veel verder te brengen dan tot manoeu- verman, sjouwer, koelie, ongeschoolde werker, goed voor alle werk, die in alle werkhuizen het lastige en vuile werk te verrichten krijgt, het laagste loon ont vangt, nooit zeker is werk te vinden en gewis, bij crisis in de nijverheid, de eer ste zonder werk valt. Op de Beroepsschool ontsnappen de jongens aan voornoemde gevaren en aan het gemis aan ontwikkeling. Zij worden er onderwezen en gevormd in het beroep dat ze verkiezen en daarenboven worden ze op godsdienstig zedelijk en sociaal ge bied onderricht en opgeleid om later te kunnen niet enkel leiders zijn op het werk, maar ook voormannen in de maat schappij. En juist aan voormannen onder de werkende klas gaan we erg mangel, mis schien zooveel als aan vakmannen en nochtans vakmannen hebben we dood- noodig, het is eene levenskwestie. Ons land moet achteruit als we niet bekwame vakmannen vormen. Ons werkvolk kan enkel grof werk verrichten tegen laag loon waar het er gaat om fijn uitgelezen werk dat weinig spiereninspanning vergt en dat hooge loonen verzekert, moet ons volk de p aats ruimen voor vreemdelin gen. De oelgen kunnen kolen uit de mij nen halen, kolen dragen, dijken delven, ja en al het zwaar werk verrichten der metaalnijverheid, hoogovens, enz., zij kunnen rails maken, maar om schrijfma- chienen te vervaardigen, naaimachienen, fotographietoestellen, horlogeriewerk, re- kenmachienenwetenschappelijke toestel len, enz., daarvoor hebben wij geen be slagen mannen, wij zijn heel en al op andere landen aangewezen. Uit den vreemde krijgen wij de grondstoffen, die we ruw uitvoerden, terug, onder vorm van fijn bewerkte produkten wier prijs, door de bekwaamheid van bedreven vak mannen en de ontwikkeling der uitheem- sche nijverheid, eenige duizende malen de waarde vertegenwoordigt der gebruikte grondstoffen. M. Lippens, Minister van vervoer, ver gezeld van eenig hooge waardigheidsbe kleders, is Maandag te Yper geweest, om een bezoek te brengen aan de spoor weginstelling en de nieuwe statie. De Minister is van daar naar Poperinghe gereisd om zijn onderzoekreis voort te zetten in de verwoeste gewesten. Woensdag laatst in de feestzaal van Oud-Yper gaf de bekende tooneel- maatschappij «Cercle DramatiqueYprois» haar tweede tooneelavond met op haar programma het puik blijspel Le voyage de M. Perrichon van Labiche Martin. 't Was voor een bomvolle zaal dat dit stuk meesterlijk vertolkt werd door onze Ypersche spelers, die allen gewedijverd hadden om het spel zoo best mogelijk te verzorgen en aantrekkelijk te maken. De afwisselende tooneelen gedurende die vier bedrijven, hebben met daverend applaus begroet geweest, en gansch het stuk heeft den grootsten bijval genoten en de moeilijksten tevreden gesteld, al- zoo een bewijs gevende van den bloei der maatschappij. Aan al de spelers en speelsters onze beste gel uk wenschen maar in het bijzon der een hartelijk proficiat aan den ver dienstelijken tooneelleider M. Droulans, agent der Nationale Bank te Yper, die slegen en naar den kerker gebracht. Daar meende men, hetzij door stree lingen en beloften, hetzij door bedrei gingen. haar tot afval van 't geloof te brengen. 't Was vruchteloos! Daaruit getrokken zijnde, leidde men haar andermaal naar den tempel om offer te brengen. 't Was even vruchteloos. J ezns- Christus is God, zei zij, maar de afgo den zijn duivels. Zij wierd vreeselijk met geesels ge slegen, en doorstriemd en de beulen goten ziedend vet en pek in de opene wonden. Daarna wierd zij wederom in den kerker gesloten. Drie dagen daarna, wierd dat kind. voor al het volk. in den amphitheater van Rome gebracht om door een uit gehongerd leeuw verscheurd te wor den. Maar deze, al zijn wildheid en honger vergetende, kwam, als een schaap, aan haar voeten nedervieiet: Het volk was bewogen, maar keizer Claudius deed ze in een beestenknt werpen, waar ze drie dagen zonder eten of drinken verbleef. Prisca bleef standvastig. Dan wierd ze op een pijnbank uit gestrekt. waar zij met stalen tanden verscheurd wierd en van daar in een gloeiende houtstapel geworpen. Zij kwam er uit. ongedeerd. De Keizer deed haar dan buiten stad leiden en het hoofd afkappen, alzoo bil maagdendom, het martelaarschap voe-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1930 | | pagina 2