Crédit Anversois Het Fatr.iliehoekje Jubelfeest van Belle's Godshuis JUBELLIED Dixmüdestraat, 18, YPER Kerkelijk Nieuws Liefdadigheidsfeest St Jozefskerk der PP. Karmelieten. Muziekschool. St Michiel Turners Benoeming Bedankingen. Bolspel. - Matchen voor den Beker. Rouwbericht Het Meisjespatronaat Wijziging aan een Uurrooster der Yzerwegen igr Lamiroy, Hulpbisschop van Bruijge op bezoek te Kortrijk HERBERG TE HUREN Wij geven hieronder de gelegenheidsgedichten en redevoeringen die op het Stadhuis uitgesproken wierden. AAN DE EERWEERDE ZUSTERS VAN BELLE'S GODSHUIS, bij het 650-jarig jubelfeest der stichting. 1280-1930 Het was een gulden tijd I Geen enkel stad op aarde. Die bogen mocht op roem en \per evenaarde. De steê. die machtig, met knechtenschap onbekend. Het roer van Vlaanderen hield, met Brugge en met Gent. Het was een gulden tijd! Toen neringen eii gilden. Steed> wilden wat was recht en wonnen wat zij wilden. Toen tempels weidsch en grootscli. en Halle en huizen pronkten Met gevels, fijn als kant. en koopliên tegenlonkten. 't \Ya- ook een liefdetijd! Zes eeuw en half is 't leên Dat binnen Ypers veste een nieuw gesticht verscheen. 't Was Guines Christina, met freule Elisabeth, Die heel het grootsche ontwerp in werking had gezet. En, englen van geduld, bij dage en bij nachte Het afgesloofde volk. hun moederzorgen brachten. Waar, onder 't zelfde dak, men ziekten, ouderdom. Maar ook nog zusters vond. van hoogen adeldom. Die rijkdom, toekomst, pracht en al 't genot van 't leven Verzaakten, om zich gansch aan de oudjes weg te geven. En 't ziek en zuchtig volk van gansch de aloude stad Te omhelzen als een doel. een nooit gekenden schat. BELLE! Dierbaar huis! Wie kan uw glorie vatten? Wie kan. door de eeuwen heen, uw grensloos offer schatten? Xiet enkel 't godshuis, maar gansch de Ylaamsche stede. Had deel in uwe zorg. uw hulp. uw steun, uw bede. Toen, wild als een orkaan, de peste met geweld. De schaamle Ypersteê, barbaarsch had neergeveld Toen straten, aaklig doodsch. geblaakt door oorlogsgloed. Zich kleurden purperrood van al 't onnoozel bloed Toen helsch geschut en brand door donkre luchten zwierden En ravenzwerven wild op puinen krassend gierden: Toen kwam de Belle voor. Met koenen heldenmoed Schonk 't edel zustertal, de steê, zijn laatste gulpe bloed. Zoo ging het eeuwen lang, zes honderd vijftig jaren, Tot de oorlog kwam op land en steê gevaren. Waar vroeger Yper stond, eens Ylaanderens kleinood. Daar was het leven weg. daar heerschte alleen de dood Gebroken lag de steê, geknakt haar nijverheid, Maar bloeien doet ze weer in al haar heerlijkheid. Men vroeg titanenwerk en 't wonder is geschied, Uit woe sten puinenhoop rees Yper uit den niet In middeleeuwschen dos. Met nieuwe pracht omgeven Straalt weerom onze steê in pas ontloken leven. .En al wat name draagt, brengt dankbaar hulde en groet. Met eerbied en ontzag strooit bloemen aan haar voet. Voorbij de nare droom! De zonneglans na regen! Het lijden is nu uit! De toekomst straalt weer tegen Ook voor dit toevluchtsoord! Het Belle's liefdehuis Rees ook op zijne heurt uit puinen en uit gruis. Het opent lijk weleer, zijn wel voorziene zalen. Om de oudjes van de steê met liefdezorg te onthalen. 't ls weer, lijk eeuwen leên, een huis van zoete rust. Waar zelfsopoffering de levensweeën sust. Veel schatten zijn vergaan, veel zoete herinneringen Zoo duurbaar aan het hart der eedle kloosterlingen. Maar wat er niet verging en nooit en zal vergaan, Wat immer duren zal en immer zal bestaan, Dat is de Bellegeest, die voor geen tijd moet zwichten, De geest, die leven doet en wonderen kan verrichten; De geest, die op het werk zijn stempel heeft gezet. De geest van Christina en van Elisabeth! Uw steê is fier op U! Uw glorievolle naam Blijft eeuwig ongerept in haar archieven staaij. Uw steê is fier op Uw onverwelkbre faam Zal nooit, dat zweeren wij, hij 't nageslacht vergaan! Yper. 21 januari 1930. JOS. VAN DEN DRIESSCHE. 1280 1930 VAN BELLE S GODSHUIS Muziek Woorden Cyr. Tieberghien Jos. Van den Driessche Ik ken een woon, een kleine woon, In Yper zelf gelegen. Daar heerscht de deugd op gouden troon En lacht u immer tegen. 't Is 't Bellehuis, waar zoete rust De levensweeën zalvend sust. O duurbaar huis, o zalig oord, Aan u mijn lied, aan u mijn woord Zes eeuw en half werdt gij geloofd, Geprezen, hooggedragen, Door 't Yperseh volk, dat afgesloofd Uw moederzorg kwam vragen. Met harten vol van liefde en troost Hielpt gij uw aangenomen kroost. O duurbaar huis, gansch uw bedied, Het Yperseh volk vergeet dat niet Te Deum lofHeb dank, o Heer, Voor al uw zegeningen. Zes eeuw en half zondt Hij ze neer Op huis en kloosterlingen. Strek immer voort, uw machtige hand, Als eeuwigdurend onderpand. Op 't duurbaar huis, hier neergezet Door Christina, Elisabeth Yper, 21 Januari, 1930. Evartgelievai den Zondag. In dien tijd, toen Jezus in het schuitje ging, volgden Hem zijne leerlingen. En zie, er ontstond op het meer een groote storm, zoodat het schuitje door de golven overdekt was maar Hij sliep. En zijne leerlingen kwamen tot Hem en wekten Hem zeggende Heere, red ons, wij vergaan en Jezus zei tot hen Waar om zijtgij benauwd, gij kleingeloovigen? Toen stond Hij op, gaf bevel aan de winden en aan het meer en er kwam een groote kalmte. De menschen waren verwonderd en zeiden Welkdanige is deze, dat de w in den en het meer hem gehoorzamen Matth. 8, 23-28. Daar is iets machtigs in dat vertoog van de majesteit Gods, rechtstaande in dat brooze schipje door het ongeweerte geslingerd en door de klotsende baren bekampt, zijn hand uitstekende en ge biedende aan de winden en de winden vallen plat aan zijne voeten als lamme ren, gebiedende aan de woeste zee en zij valt stil als een getemde leeuw. Dat slaat ons en 't is niet te verwonde ren of zeiden de menschen: welkdanig is Deze, opdat de winden en de zee ge hoorzamen. Het uiterlijke slaat Dat komt voort uit onze krankheid daar wij door de zin tuigen moeten getroffen zijn eer dat de ziel geroerd is Redevoering van den Heer Bur gemeester Sobry. Weledele afstammelingen van Salomon Belle en Christine de Guines, Hooggeachte beheerders van den Openba ren Onderstand, Zeer eerweerde Jufvrouw en Zusters van Belle's Godshuis, 't Is met vreugde en voldoening dat Burgemeester en Schepenen der Stad Yper U ontvangen op het Stadhuis ter gelegenheid der 650e verjaring van het ontstaan van Belle's Godshuis. Evenals Belgie gelukkig was in 1855 de 25e, in 1880 de 50e, en in 1905 de 75e verjaring van zijne onafhankelijkheid te beleven, evenals Yper verheugd was in 1883 de 500e verjaring te vieren van zijne verlossing door de bescherming van O. L. Vrouw van Tuine, zoo zijn wij ge lukkig en verheugd vandaag de 650e verjaring te vieren var. het heuglijk en deugdlijk ontstaan van Belle's Godshuis. Wij juichen en jubelen, omdat Yper, over 650 jaar, in den bloeitijd van zijn handel en nijverheid, roem en rijkdom, eene machtige en milde Vrouw bezat, die uit Kristelijke Liefdadigheid en uit liefde voor de stad, afstand deed van de nala tenschap van haren echtgenoot en van hare eigene fortuin, om ten eeuwigen da ge te voorzien in het onderhoud der ar me oude vrouwen van Yperwij juichen en jubelen omdat Yper sedert 650 jaar, eerlijke, bekwame en werkzame beheer ders vond, die het geld en goed van Salo- Maar voor de ziel door God geleerd en door de ondervinding, wat al wonder baarheden even waar en voor de betrou wende ziel even waarneembaar. 't Gebeur, ook dat de storm loeit in ons gemoed De winden der aanlokkingen dieonsomringen.de baren der driften die omwoelen, zetten meer dan eens het brooze schipke van onze onschuld in ge vaar Zijt niet benauwd en vooral niet kleingeloovig Gelijk de discipelen de den, loop naar den Heer die in uwe ziel schijnt te slapen en roep hem Heer, red ons, wij vergaan en op uwe nederige en betrouwvolle bede, zal de Heer opstaan, zijn hand uitsteken en aan de winden ge bieden en zij zullen plat vallen en aan de baren bevel geVen en zij zullen stil vallen. Vrees dus niet, vrome ziel, de storm zal bedaren en de kalmte zal komen en Gij zult uw redding knnnen waarnemen. Oud Rcadsei. Vieren twintig heeren Die het tand omkeeren Zij drinken noch bier, noch wijn, raad wat voor heeren het zijn. Levenswijs heid. De Christelijke Opvoeding. Het is van het hoogste belang in zake van opvoeding niet te dwalen gelijk het van 't hoogste belang is niet te dwalen in mon Belle en Christine de Guines zorg- vuldiglijk wisten te bewaren, en het in komen ervan doelmatig te gebruiken wij juichen en jubelen, omdat Yper 650 jaar lang, edelmoedige, engelachtige vrouwen in Belle's Godshuis mocht aan schouwen, die ter eere Gods, vol blijmoe dige bermhertigheid zich hebben willen toewijden aan het geluk en welzijn van oude arme vrouwen. Weledele Graven de Lichtervelde, doorluchtige afstammelingen van door luchtige Ypersche voorouders, evenals een rechtschapen kind eerbied, genegen heid en dankbaarheid gevoelt voor den moederschoot, waarin het ontkiemde, groeide en groot wierd, zoo gevoelt Yper eerbied, genegenheid en dankbaarheid voor zijne weldoeners Salomon Belle en Christinede Guines van die genegenheid en dankbaarheid gaf Yper blijk, toen de beheerraad van den Openbaren Onder stand in 1616 de kapelle van Belle's Godshuis bouwde en er de beelden en wapens van Salomen Belle en Christine de Guines deed in beitelen van die gene genheid en dankbaarheid gaf Yper be wijs, toen de Stad onder het burgemees terschap van Alfons Vandenpeereboom de beelden van Yper's weldoeners in den noordgevel der Halle deed plaatsen ne vens de beelden der graven en gravinnen van Vlaanderen en van de merkweerdig- ste Yperlingen van die genegenheid en dankbaarheid gaf Yper een klaar en klin kend bewijs, toen de huidige beheerders van den Openbaren Onderstand, na den alhier alles vernielenden oorlog van 1914- 18, noch tijd noth moeite spaarden om Belle's Godshuis herop te bouwen en er de vroegere beelden te herstellen en door iedereen te doen vereeren. Mij dunkt dat die heerlijke beelden vandaag herleven om de 650ste verjaring van Belle's Gods huis meê te vieren en dat de Bellen klin ken om beheerders en bezorgsters van Belle's Godshuis te loven en te danken in alle geval, ik houd er aan, in den naam der stad Yper, in den naam der goede bevolking, en,in den naam der wel bezorgde oude arme vrouwen, U, Hoog geachte Beheerders en Bezorgsters, de uitdrukking aan te bieden van mijnen diepen eerbied, mijne rechtzinnige gene genheid en mijne onvergankelijke erken- ielijkheid. Zeer Eerweerde Jufvrouwen Zusters van Belle's Godshuis, ik moet U in 't bijzonder bedanken voor de vereerende uitnoodiging die gij ons gezonden hebt om de Mis van dankzegging van dezen morgen bij te wonen alsmede het banket waardoor gij dit feest wilt opluisteren. Burgemeester en Schepenen der Stad Yper bidden U, tot aandenken van dit buitengewoon jubelfeest en tot bewijs van hoogachting en erkentelijkheid, het eereteeken samen met den eerewijn te willen aanveerden. Yper, den 21-1-30. Discours de Monsieur le Comte Louis de Lichtervelde Messieurs, Je m'excuse, moi aussi, de ne pou- voir Vous exprimer dans notre langue, comme j'aiinerais a la faire, les sen timents qu'éveille en moi cette tou- chante cérémonie. Maïs ma présence parmi vous, aux cótés de mon. frère. Vous dit assez que c'est de tout coeur que nous nous associons aux généreu- ses pensées qui Vous animent. Une circonstance spéciale me fait ap'précier tout particulièrement l'hon- neur que Vous m'avez fait en me con- viant aux fêtes du jubilé de l'hospice de Belle. En Décembre 1914 et au début de 1915 j'ai été auiené a plusieurs repri ses, par les fonctions que je remplis- sais au cabinet du Premier Ministre d'alors, Ie comte de Broqueville, a me rendre a Ypres. En parcourant votre ville semée de ruinen, menacée a brè- ve échéance d'une destruction totale, en visitant les hopitaux remplis de ma- lades et de blessés, j'ai senti combien les liens que mes ancêtres avaient contractés avec les vótres demeuraient vivants dans mon coeur. Je me sou- viens d'avoir contemplé avec douleur des fragments de pierres tombales de me familie et j'enteiids encore la voix de votre admirable doyen qui me con- duisait tristement a travers la désola- tion de tant de belles choses au milieu desquelles les miens avaient vécu. Mais grace a Dieu, grace a la vail- lance des héros cpii sont tombés sous vos niurs, lennemi a été repoussé. Vo tre patriotisme, votre énergie ont fait zake van richting (van 't leven) tot het einddoel (van den mensch) vermits het werk der opvoeding ten innigste en nood zakelijker wijze (met het einddoel) ver bonden is. Inderdaad, daar het wezen der opvoe ding juist .bestaat in de vorming van den mensch zooals hij moet zijn t.t.z. zooals hij zich moet gedragen in het aardsche leven om het verheven doel waarvoor hij geschapen is, te bereiken, daaruit volgt klaar en duidelijk dat evenals er geen ware opvoeding kan bestaan die niet ge heel ondergeschikt gemaakt is aan het einddoel zoo ook kan er geen wel geor- dene en volmaakte opvoeding bestaan buiten de orde door de Voorzienigheid vorengesteld t.t.z. deze die God zelf ver openbaard heeft door zijn Eeniggeboren Zoon, die alleen de Weg, de Waarheid en het Leven is. De eenige ware en goeie opvoeding is dus de Christelijke opvoeding t.t.z. deze door God veropenbaard, door Jezus- Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven. Brief van Z. H. Paus Pius XI over de opvoeding. revivre la ville dunt il ne restait plus pierrè sur pierre et vous nous offrez aujourd'hui la joie de mettre nos pas dans les pa- de nos père.-. comme -i les jours de malheur n'avient été qu'un affreux cauchemar. Cet Ypres nouveau qui resplendit a nos yeux. cet Ypres de 1930. qui malgré se> mutilations porte plu- profondé- ment que l'ancien le cachet incompa rable de l'art flamand. orgueil de la Belgique entière. n'eut cependant été qq'une création artificielle. si vous ne lui aviez conservé. par le sens de la traditions, Fame de la cité, qui n'est plus. Mais vous avez eu soin de ratta- cher le passé au présent et de vivifier votre ville par le Culte du Souvenir. Parmettez moi done. Messieurs, comme membre d'une familie associée entiërement a votre histoire, de Vous dire que notre coeur est toujours avec vous. L'éloignement n'a pas diminué notre fidélité. J'éprouve une joie pro- fonde aprês avoir partagé vos douleurs de partager vos félicités. Je souhaite que désormais. abritée dans une Bel gique mieux défendue et plus forte, votre Ville ainsi que la vénérable in stitution dont nous célébrons le jubilé ne connaissnt que des jours heureux. Puissent les religieuses, qui. depuis six siècles. dépensent a l'hospice Belle les trésers de leur dévouement continuer en paix l'aspostolat. bienfaisant que leur ont confié les fondateurs et main- tenir ainsi a traver les ages le rayon- nement de la charité du Christ, seule source éternelle de vie pour votre ville, pour la Flandre, pour notre bien aimée partie. i rcstaresaecjx.T} n. y. aassaaassasEsil BEURS WISSEL' De Zeven Zondagen ter eere van Sint Joseph. Wij sporen ten zeerste de geloovigen aan met vurigheid de Zeven Zondagen te vieren als voorbereiding tot het feest van Sint Jozef. Deze reeks begint dit jaar op 2 Februari. Sint Jozef is de patroon der Heilige Kerk, de patroon van ons Vaderland, de patroon der christelijke families. ten van vroeger en met dezelfde belang stelling zullen gevolgd worden als de heenmatchen. Zooals ik de eer had over een paar we ken hier te schrijven Niemand is tot hiertoe gewonnen of verloren, niemand kan dus den moed opgeven. Met ijver in tegendeel en vol hoop en moed naar de eindzege. Het ordewoord moet zijn, sportief op treden tot het einde toe en dan zullen we 'even sportief de kampioenen van het sei- zoen huldigen. Een die er immer was. Het is dus Zondag aanstaande, 2 Fe bruari, dat de Christen Jongelingskring van Meenen, een tooneelfeest geeft in de zaal van de Christene Werkersvereeni- ging, St Jacobstraat alhier. Alwie liefhebber is van schoon en deftig tooneel mag niet nalaten dit feest bij te wonen. Benevens aangenaam verzet, zal men tot een goed werk medehelpen, want de opbrengst van het feest moet dienen om de aangebrachte schade, door brand veroorzaakt, te helpen herstellen. De driedaagsche plechtigheid ter eere van het H. Kind Jezus van Praag voor de kinderen is opperbest gelukt. Buiten alle verwachting zijn vele, zeer vele kinderon opgekomen naar de oefe ningen 's morgens en in den namiddag. 's Namiddags vooral was de kerk vol kinderen, die het H. Kind Jezus kwamen hunne hulde schenken. Dat zal de kleine Koning terugbetalen met zegening over ouders en kinderen. Hier weze onzen dank gezegd voor de talrijke opkomst van ouders en kinderen, ook voor de welwillende medewerking der katholieke scholen. Op Zondag 2 Februari, om 3 uur na middag, in de Feestzaal «Lapiere», Hondstraat. Muziekuitvoering door de leerlingen Prijsuitdeeling voor de leerlingen der Muziekschool. Vrije Ingang. De Beheerraad. Op Zondag 9 Februari, in de groote zaal van het Volkshuis, groot Turnfeest door de bekende maatschappij De St Michiel Turners van Yper Geen twijfel dat onze medeburgers er zuhen aan houden onze goede turners te gaan toejuichen. j De Heer J. Coomans, bouwkundige der Stad Yper, komt door Z.H. den Paus benoemd te worden tot Commandeur van de Orde van St Gregorius de Groote. i Het Ypersche Volk» biedt de Heer Coomans bij deze vereerde benoeming zijne innigste gelukwenschen aan. De H. Theresia verklaart dat zij altijd verkregen heeft de gunsten die zij vroeg door de voorspraak van Sint Jozef. MAANDAG 3 FEBRUARI, Feestdag van den H. Blasius. In St Pieterskerk, na de Mis var. 6 1/2 uur, wijding der St Blasius'keersen, die kruiswijze de geloovigen opgelegd wor den onder volgend gebed Door de voorspraak van den H. Bla sius, Bisschop en Martelaar.dat de Al mogende God u vrijware van KeeS- snteri en allerhande kwaad. Inden Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geest. Amen. De familien Vanhee-Capoen en Pinte- Capoen, danken Vrienden en Kennissen voor de talrijke blijken van genegenheid, hun betoond tijdens het alsterven van hunne teerbeminde moeder, schoonmoe der, grootmoeder, overgrootmoeder en bloedverwante V rouw Aurelia SPVCKERELLE Weduwe van CAROLUS CAPOEN. De matchen, die ongeveer 1 1/2 maand stop gezet werden, herbeginnen op Woensdag eerstkomende 5n Februari om 6 u. De eerste der returnmatchen wordt ge speeld in het lokaal van den Katholieken Kring, 't Is de maatschappij van Het Postjedie optreedt tegen de Cercle- mannen. Laat ons hopen, dat van den beginne af, die tornooien den bijval zullen genie- Den 22 Januari is overleden te Yper, Mevr. MELANIE VAN EECKHOUT, echtgenoote van M. Auguste Coutrez. De begrafenis heeft plaats gehad, op Maandag 27 Januari in St Maartenskerk. Onze oprechte rouwbetuigingen. BERICHT In algemeene vergadering hebben de Patroons, Schilders, Glaswerkers en Be hangers van Yper besloten den loonop- slag door de werklieden gevraagd ge ieel- telijk toe te staan. Bijgevolg zullen de j prijzen van af 1 Maart gerekend worden op factuur aan 6 fr. per uur voor ge- schoolde stielmannen. De Vereenigde Patroons Schilders, Glasbewerkers en Papierbehangers van Yper. Gezel Braeckmans heeft op Zondag 26 Januari, om 10.40 in de Ontvoog ding >- te Yper, een voordracht gegeven 'en het zedelijk programma der socialisti sche partij uiteengezet, j Volgens het schijnt werd die voor dracht, door de projectie van den film Vruchtbaarheid» en de «Vierde rechts» voorafgegaan. Zoo U naar't feest der patronaatmeis jes, Zondag 11. gehouden, geweest zijt, zult U met mij getuigen dat het een waar succes was. j 't Publiek stroomde met geweld binnen 'en op korten tijd was de zaal bomvol zoodanig dat de Heeren geestelijken en de notabiliteiten onzer stad geen plaats meer vonden en geduldig stonden te 'wachten tot er stoelen en... banken aan gebracht werden om deze te vervangen, die voor hen voorbehouden, door onvoor- zienen nood werden ingenomen. Veel menschen werden niet confortabel geze ten, we weten het, e.t bieden er veront schuldiging voor aan met de verzekering dat het toekomend jaar beter zal zijn. Na aankondiging van het programma zette 't feest in met Zustermin drama in drie bedrijven. In se is het stuk heerlijk en bevat een zedeles waar onze i meisjes kunnen gaan putten Eene vrouw moet zich steeds en overal kunnen opofferen Wat gezegd van de sierlijke taal door onze meisjes gebruikt, van haar wijze van vertolken der gedachten en ge voelens, van haar voornaamheid in het optreden Dat de ooggetuigen oordeelen! De E. H. Bestuurder sprak zijn vreugde en dankbaarheid uit om zoo een talrijke opkomst, dankte alwie iets tot het welge- lukken van dit concert had meegebracht, schetste in korte woorden het werk dat verricht wordt in het patronaat en... daar er altijd geld ontbreekt, stak hij zijnen hand uit tot het bekomen van een almoes. Naar het schijnt waren sommige men schen tot schreiens toe ontsteld geweest bij de opvoering van het drama en naar men zegt moet een feest vroolijk zijn. De joligheid van De bekoring klucht in één bedrijf, zou ruimschoots die eisch voldoen, 't was nu Tante Bertha overheerlijk in haar rol, die de oorzaak was van tranen, maar... 't waren lachtra- nen. Zestien meisjes voerden een lief bal let uit en oogstten er zooveel bijval mede dat het gebisd werd. Allo, proficiat, patronaatmeisjes en tot 't naaste jaar Het Ypersche Volk houdt er aan de E. H. Huyghe, onderpastoor op St Maar- tens, geluk te wenschen om den grooten bijval welk het feest genoten heeft en den schoonen uitslag bekomen, dank aan zijn genegenheid tot het patronaat der jonge dochters. Er is in omloop dat den trein die uit .Yper vertrekt om 15.37 uur en aansluiting 'geeft te Kortrijk met de bloktreinen voor •Gent, Brussel, Antwerpen ging afgeschaft worben. Wij kunnen onze medeburgers geruststellen. Dank aan de pogingen verricht door onzen Senator, M. G. Bruneel de Mont- pellier, zal dezen trein niet afgesehaft worden, maar zal verlaat worden ten einde de 25 minuten stilstand in Kortrijk af te schaffen. Pectoral Dupuis. 't Is de beste remedie bij hel begin van een kwaad aardige valling of griep; zij doet spoe dig den brand in de ademhalingsor ganen verdwijnen. j Te verkrijgen in alle Apotheken. :-r- wnu'j—«a— Werkzaamheden in Februari. Groenselhof. Leg uwen hof gereed. Breng bij wat noodig is; aarde, kalk, mest (geteerde mest) voeg bij lichte gronden kloeke en leemachtige aarde. Weer wat te veel is onkruid of peemen, leid water af door grippen of draineeren en breng bij al wat nuttig zal zijn. Kuisch borduren en zet alles in orde. i Begin te zaaien. Vooreerst weer de porei en leg ze in, bemest de grond ervan met geteerde mest. In plaatsen tegen muur of buiten de wind, zaai vroege wortels en vroege koo ien, krulpersijn, spinazie, zurkel, radijs, j salade, schorsenceren en kleine erwten, jajuin, zomerporei maar zorg dat ge ze .tegen den vorst kunt beschutten. Bachten schutsels en windeweren: j plant aardappelen die geschoten zijn. Op jbeddens: plant look, sjarlotten en rhu- barbe. Onder glas meloenen en toma ten. Waar de grond zulks eenigzins toe laat, moet ge de gunstige gelegenheid niet laten voorbijgaan, omdat het slecht weder dat somtijds in de lentemaanden niet toelaat ot vertraagt. Februari is de rechte maand om broei kassen aan te leggen. Benevens uwe to maten en meloenen, kunnen overwinter de planten van bloemkool, koolrapen en salade gekweekt zijn, alsook de vroegtij dige en krachtige planten van groenten- konkommers. j Fruithof. Plant al de truitboomen die ge kunt. Fpit errond geteerde mest of chimieke, maar nooit geen afval van snoeiwerk of droog hout, die waarlijk kunnen nesten zijn van venijn. Snoei uwe booiren, uitgenomen de pêche- en abricotboomen die niet beschut zijn. Schildgreflie moogt ge aanleggen. Voeding. Ten nutte van de Lezers van 't Familie hoekje zullen wij nu en dan wat spreken over voeding en over de manier van ons te voeden en over de weerde der spijzen en over eenige bijzonder recetten, doch eerst is het goed in 't algemeen eenige voorschriften te geven en regels der ge zondheidsleer van voeding. 1. Eet niet te zeer, eet langzaam en knabbel of maal wel uw spijzen. In 't al gemeen eten wij te zeer in dezen zin dat wij nauwelijks onze spijzen knabbelen en haastig zijn om door te zwelgen. Dat is een groot verlies van spijzen en ook zeer nadeelig voor de maag. Vooreerst een groot verlies van spijs. Het wel of niet wel malen en kauwen van onze spijzen, kan een veischil van eigent- lijke voeding bijbrengen die gaat van 1 tot 5. Dat wil zeggen dat iemnnd die de spijzen zoodanig maalt dat zij als pap in den mond zijn zuiver uit van knabbelen ten niet van drank) er vier of 5 maal zoo veel eigentlijke voeding zal uittrekken of een die maar genoeg op bijt om te smaken en in te zwelgen. Alzoo zou men kunnen uit één boterham of uit 30 gr. vleesch, door 't kauwen zooveel profijt trekken als uit vier of vijf boterhammen of uit 120 of 150 gr. vleesch, die niet wel geknabbeld is. De reden daarvan is dttwat wei ge- knouwd is, dat waarlijk douwt wel gekauwd is halfverteerd maar 't overige schiet door zonder profijt of voordeel. Mgr Lamiroy, hulpbisschop van Brug ge, heeft Zondag een bezoek gebracht te Kortrijk, >vaar hij zijn kinderjaren heeft gesleten. De ouders van den hulpbisschop hebben inderdaad geruimen tijd in de Doornikwijk gewoond. Hel bezoek van Mgr Lam roy heeft aanleiding gegeven tot een schoone godsdienstige plechtig heid in de parochiale kerk St-Rochus, in gezegde wijk. Ten 9 1/2 ure werd er na melijk een plechtige mis gecelebreerd mei pontifikale assistentie van Zijne Door luchtige Hoogwaardigheid, 's Namiddag? heeft Mgr Lamiroy, bijgestaan door den Z. E. H. Deken en andere geestelijken der stad, een pontifikaal lof gezongen in de kapel der Broeders Vandaele, in den Kring Na het lof had een ontvangst plaats in de zaal der kongregatie van St-Maartens. Grijze Zustersstraat. Daar bemerkte men onder anderen MM. Gilion, burgemees ter Mayeur, schepene, enz. voorts tal rijke oud-leerlingen der Broeders Van daele. Mgr Lamiroy werd er verwelkomd door M. Victor Francois, voorzitter var den Oudleerlingenbond en door M. May eur, gewezen schoolmakker van der hulpbisschop. Deze nam op zijne bear'' het woord en gaf met ontroering zijn inni ge vreugde te kennen, omdat het hem ge gund was terug in het midden te zijn var 'zijn gewezen-schoolmakkers en zijn ge wezen leermeesters de hand te hebber mogen drukken. Dan onderhield hij zier hartelijk met verscheidene aanwezige' die hij nog kende uit den tijd dat zesa men op de schoolbanken zaten. Eenzang- |en muziekfeestje volgde. Te Dickebusch op de plaats, «Her Progres». Inl. bij M. Delobel, Mal -' laan, 43, Yper. Daarbij zeer nadeelig voor de irz.'i De maag moet dubbe! en drie werken dat ongeknabbeld voedsel wat doou baar te maken. Jamaar, dat is een la?: de maag niet kan uithouden en met A tijd, zij overwerkt haar of verlamt on®" het werk. De erfelijkheid kan iets bijhrr- voorde slechte maag maar de groote a-: is meestal de slokachtigheid ol gebo aan malen. Van een anderen kan: - bezorgdheid in het kauwen kan eer?co- maag op haar plooi brengen. Daar gestichten in Frankrijk voor meng waarin vastgesteld, hoeveel maal zulke spijs moet beknabbeld zijn v> - eer door te zwelgen. I

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1930 | | pagina 2