fiM
i
[Zekerheid voordeelige
VOORWAARDEN
FOliSENBAfH I HAIIDELSSS!IK
HANDELSBANK III
BANK - UNIE
SchooUproblema
Soldatenleven
CDeet ge uzat
Prachtig Turnfeest
wiian de Kap. Res. 100.000.000 if.
cverireiien.
ERNSTIGE, DEGELIJKE LEIDING AANLEIDING!
52 Jaar. - Nummer 6.
30 Centiemen.
Zaterdag 8 Februari 1930.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Uit een herderlijken brief
van Mgr. Van Roey,
Zondag 2 Februari
gelezen in de Kerken der Kempen.
EEN GEWETTIGD PROTEST
De Bonden van het H. Hart
Eucharistisch Congres van Carthago.
Hst ypeps^he Qol-h
Op Zondag 9 Februari 1930
zijn versmolten onder de benaming
HANDELSBxANK is aangesloten bij de
l)d t)jMTöd)C Doll
i
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
0- CASIER)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
ZITDAGEN.
Dr BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te FOPERINGHE, in zijn hui*,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den le en 3* Zaterdag der
maand, van 9 J4 tot 12 uur, in dea
Katholieke» Kring.
Te WERVICK, den 2* Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
Die het Bisschoppelijk gezag niet eer
biedigt, stelt zich tegen Christus en
zijne kerk. Gij kent het woord van den
ZaligmakerWie u aanhoort, aanhoort
mij. En wie u versmaadt, versmaadt Mij;
doch wie Mij vesmaadt, versmaadt Hem
Die Mij gezonden heeft. Zoodat de
groote bloedgetuige uit het begin van 't
Christendom, de Heilige bisschop Igna
tius van Antiochië, terecht mocht schrij
ven Allen die van God en van Jesus-
Christus zijn, die zijn met den bisschop;»
en Paus Benedictus XV Hij is niet
met de Kerk die niet met den bisschop is.»
En als zij durven te beweren dat, zoo
de bisschoppen tegen hen zijn, het Hoog
ste Kerkelijk gezag toch het Vlaamsche
Nationalisme goedkeurt, dat de Alge-
meene Vader der Christenheid aan hunne
zijde staat, dan aarzelen wij niet te zeg
gen, en wij weten wat wij zeggen,
dat zij liegen.
Aanvallen als deze, welken wij hier
openlijk brandmerken, zullen ons niet
beletten onzen herdelijken plicht te kwij
ten, telkens wij het noodig achten.
Vervult gij ook, Z. L. B., uw christe
lijker! plichtKeert u af van degenen, die
uwillen misleiden...
Vermijdt het lezen en ondersteunen
van. alle nationalistische dag- en week
bladen...
De Gemeentelijke Katholieke Vereeni-
ging van Schaerbeek, den 30 Januari, in
algemeene vergadering bijeengeroepen,
heeft de volgende dagorde gestemd
Overwegende dat de stemming der
Wetgevende Kamers waarbij opvolgënt-
lijk op 42.000 en op 28.000 fr. de ver
goeding aan de volksvertegenwoordigers
en de senators gebracht wordt, in gansch
het land eene groote en gewettigde op
schudding verwekt heeft; overwegende
dat de vergoedingen aan de Parlements
leden door de Grondwet vastgesteld wer
den; dat, bijgevolg, de toegekende ver-
hongingen door eene eenvoudige stem
ming der Kamers, zonder dat de noodige
formaliteiten voor debezieningderGrond-
wet nageleefd werden, ongrondwettelijk
zijn; overwegende dat deze verhoogingen
die de Staatsbegrooting erg zullen ver
zwaren, ongepast zijn op een oogenblik
dat het land door eene ekonomische krisis
bedreigd wordt, en dat de eenvoudige
burgers, reeds zoo zwaar door het duur
leven beproefd, met belastingen van allen
aard overstelpt wordenprotesteert de
Gemeentelijke Katholieke Vereenigihg
van Schaerbeek tegen de verhooging van
de parlementaire vergoedingen en gaat
over tot de dagorde
J
Veronderstel, voor een oogenblik, dat
er geen scholen bestaan, noch lagere,
noch middelbare, noch hoogere.
Een kind wordt geboren. Wie zal zijne
opvoeding moeten bezorgen en er van een
man maken De Otsders van wie 't na
tuurlijk leven houdt en wier naam het
dragen zal de H. Kerk, van wie het
't bovennatuurlijk leven bekwam en die
als ambt heeft de zielen ten hemel te
leitien.
Dus de opvoeders, als dusdanig gebo
ren, zijn de familië en de H. Kerk en is
het noodig te doen bemerken dat Familië
en Kerk zich opperbest zullen verstaan,
om aan het kind de noodige opvoeding te
bezorgen Niemand heeft recht zich met
hunne beslissingen te bemoeien, want de
genen die de eersten er toe verplicht zijn,
hebben ook de eersten ervan het recht.
Tegen over de wet zijn de ouders ver-
antwoordlijk voor hun kind tot dat het
man is en tegen over God zij zijn er voor
verantwoordlijk geheel hun leven, alhoe
wel op verschillige wijzen, 't Zijn dus de
ouders die mogen de school en de mees
ters uitkiezen, dewelke zij de beste oor-
deelen om hun kind te onderwijzen en op
te voeden. Geen eene burgerlijke maat
schappij kan hun dit onloochenbaar recht
ontnemen.
Voor wat de Kerk betreft, 't is van
God dat zij rechtstreeks de zending ont
ving van te onderwijzen en de zielen te
vormen.
Niemand kan Haar wettiglijk die zen
ding ontkennen-, noch Haar vervangen in
.het bovennatuurlijk deel er van.
En de staat, zult ge vragen De staat
heeft ongenaamd geen vaderschap te
gen over het kind, maar als steuner van
het algemeen goed, moet hij Ouders en
Kerk helpen, in het uitvoeren van hun
ambt.
Veel wordt er gesproken en nu vooral
ter gelegenheid van de behandeling van
de Vervlaamsching der Hoogeschool
van Genten de Kamers, over die spreuk»
de vrijheid der huisvaders in zake van
opvoeding en onderwijs.
Het is in zijn eigen een kapitale kwestie
en ook veel wordt er geschermd en ge
kaatst.
Laat ons die zaak zonder vooringeno
menheid zakelijk en grondiglijk wikken
en wegen.
NAAR HET
Wij ontvingen dezer dagen een sierlijk
geillustreerd prospectus van de groote
reis welke de Bonden van H. Hart onder
nemen van 2 tot 19 Mei naar het Interna
tionaal Eucharistisch Congres van Car
thago.
De sierlijke platen van den prospectus
geven ons een gedacht van de heerlijke
reis en de bijzonder goedkoope voor
waarden zullen zonder twijfel veel deel
nemers lokken.
De heenreis gaat langs Pa ray-le-Monial
Ars, Lyon, Marseille.
De terugreis langs Avignon, Grenoble,
de groote Chartreuse, Reims.
Wat vooral aantrekkelijk zal zijn is het
verblijf van 10 dagen in Afrika, met zeer
interessante uitstappen door de streek.
Wij kunnen onze lezers niet genoeg
aanraden deze schoone geïllustreerde
prospectus aanstonds aan te vragen aan
het Sekretariaat der Bonden van het
H. Hart, 16, Korte Schipstraat, Mechelen,
het wordt hun kosteloos gestuurd.
Vooreerst wat verstaat men door"
vrijheid
Door vrijheid verstaat men gewoonlijk:
wille-keur t.t.z. de keur of het vermogen
van handelen navolgens men wil of be
geert en dus hier in deze kwestie verstaat
men de keus of het vermogen, het recht
van den huisvader van, in zake van de
opvoeding met zijn kinders te handelen
naar zijne wille, zijn gedacht, zijn geest,
zijn welbehagen,
Is de huisvader vrij in zake van opvoe
ding van zijn kind
1/ Is hij vrij van dat kind te voeden en
op te voeden of niet te voeden en op te
voeden t. t. z. is het kind in het huis
iets waarmee de vader doet wat dat hij
wil gelijk bijv. met een meubel of een
dier.
'k Geloof wel dat er niemand zal ge
vonden zijn om aan den huisvader die
vrijheid toe te kennen. Dat is de barbaar-
sche stelling der Heidenen en Chjneezen?
die een kind Opnemen Of Véfwetpéri,
voeden of véfkoopen volgens dat het hun
aanstaat ofte niet.
Daarin is de huisvader hoegenaamd
niet vrij. Integendeel hij is verplicht, ten
strengste verplicht zijn kind te voeden en
op te voeden. Geen natuurwet, die on
middellijker en naarder en klaarder
spreekt
Het bewijs is alzoo eenvoudig als dui
delijk
Dat kind heeft niet gevraagd om op
de wereld te komen, de vader en moeder
hebben het op de wereld gebracht, zij
zijn de werktuigelijke oorzaak van zijn
leven, dat kind kan uit zijn eigen niet
voort, het kan noch zijn zeiven voeden en
onderhouden, noch zijn zeiven ontwikke
len
Wie moet er voor zorgen 't Spreekt
van 't zelfs dat dezen het moeten onder
houden, voeden en opvoeden die oorzaak
zijn, dat dit kind bestaat! Ten anderen
dat ligt zoo klaar en innig in elks herte...
dat een verwaarloozing van die zaak ten
geweldigste tegen de borst stoot en de
hoogste verontweerdiging verwekt
Dus de huisvader is niet vrij van zijn
kind te voeden en op te voeden of niet
hij heeft daarin de vrijheid niet hij is
ten hoogste en dringendsten verplicht.
geen onderwijs geven, ik ben daar mees
ter en vrij van
Ik en geloof ook niet dat er iemand zou
gevonden zijn die hert en ziel heeft, die
deze vrijheid zou teekenen
Neen de huisvader is niet vrij van
aan zijn kind de opvoeding te geven zoo
als hij wil o verkiest
Welke moet dus die opvoeding zijn en
wie wijst het aan.
God is de Schepper van dat kind Hij
is de bron van dat Leven en de ouders zijn
anders niets dan de aardsche werktuigen
Gods om dat kind op aarde te brengen
Daartoe gaf God hun de gadigherd, de
krachten en de machten.
God is dus de Meester van dat kind,
de eigenlijk eenigen Meester.
Dewijl God er de Meester van is welke
moet de opleiding en opvoeding van dat
kind zijn
Deze die God wit f
En de ouders wat hebben zijn er te
doen
Gelijk zij de werktuigen Gods zijn tot
het schenken van dat leven, zoo ook zijn
zij enkel de werktuigen Gods tot de op
voeding van dat leven
Gods wil moeten zij dus daarin vol
brengen.
Bijgevolg geen vrijheid maar plicht
Strenge plicht waarvoor zij voor God
zullen verantwoorden
Ten anderen het kind zelf, is een eigen
wezen, een persoonlijk wezen van God
bestemd voor een persoonlijk doel, voor
een persoonlijk leven, eene persoonlijke
taak en zending die het niet van zijne
oudei-s maar van God ontvangen heeft.
Dat kind zal voor God voor zijn teven,
voor zijn werk, voor 't volbrengen var;
zijne taak en zijne zending persoonlijk
verantwoorden daartoe kreeg het ver
stand en wil en vrijheid, juist, gelijk de
ouders het voor bun zeiven ontvangen
hebben.
Hoe staan de ouders ten opzichte van
het leven en van de taak van dat kind
Zijn zij vrij
Neen, zij zijn verplicht dat kind be
kwaam te maken om zijn persoon
lijk leven, zijn taak en zijn zending te
leiden en te volbrengen.
Dus nog geen vrijheid maar plicht.
die uw geloof uw zeden en. uw karak
ter zal treffen. En daar. is middel, om
door zorgeloosheid en onvoorzichtig
heid in schuldige diepten te vergaan...
Ik zal u in deze korte uiteenzetting
geen zedenpreek voorhouden, maar u
éénvoudig en onbewimpeld de werke
lijkheid toonen, als onmiddellijke voor-
Bereiding tot uw soldatenleven..
Het BESTE en ZEKERSTE middel om
r.gdmatig het blad te ontvangen, is een
aboaie-nent vragen ia de post op
2 Is de huisvader vrij van aan zijn
kind de opvoeding te geven die hij wil
Nog onlangs lazen wij in de gazette
dat ouders hun kind jaren in den kelder
gehouden en gekweekt hadden, 't wierd
gevonden op 'een hoop van afkeerige
vuiligheid als een geraamte zoo mager,
schier zonder zin of tale, en bedekt met
een korste van slordigheid dat men het
tot driemaal moest wasschen om er wat
klaarte of grond in te krijgen.
Mocht die huisvader zeggen dat is
mijn kind, ik ben er meester van en ik
voed het op zoo als het mij belieft. Wil ik
het in de keuken opbrengen, of in het
stal, of in de kelder, wil ik het naar
jschool zenden of zelf onderwijzen, of
Onze Max moet soldaat worden.
Verleden maand moest onze Max
naar het wervingsbureel ofte konzul.
Hij en zijn vier gezworene maten kwa
men er verblijd van terug, omdat ze
binnen eenige maanden ook mochten
soldaat worden... Ze zouden ook wel
licht alle vijf samen, in dezelfde gar-
tiizoenstad hunne plaats vinden. Een
blij verlangen naar het kakhikostuum
bekruipt van nu reeds, hun onervaren
jonge harten. Dan zullen ze ook meer
man zijn, en bij de grooten gerekend
worden.
Beste jongens, een uitgediend sol
daat deelt in uw zoogenoemde vreug
de, En uit kommer eenerzijds, en uit
tnedevoelen anderzijds, wil hij u wat
vertellen over soldaat worden en
u binnenleiden in den nieuwen kring
van uw aanstaand kazerneleven. Wan
hierdoor wil ik u waarschuwen en u
sterk maken, tegen de verderfelijke
invloeden, die gij, ver van den ouderlij
ken haard, noodgedwongen zult on
dergaan.
En wat tien of twaalf maanden sol
datenleven, op uw innig leven zijn zal.
zult ge eerst weten na het aan lijf en
ziel gevoeld te hebben. Hier zeg ik
vlakaf en niet klem, aan alle toekom
stige milicianen: «de gevaren in en
rond de kazerne zijn menigvuldig en
de ellenden van dat ruw soldatenleven
zijn talrijk!... Daar wees ik vroeger
met nadruk op in een paar voorgaande
artikels over soldatenleven. (Zie
Nieuws van den Dagvan 21 en
29-11-29.)
Nog enkele maanden, Max, en ge
staat met uw maten volop in 't geda
ver van dat geheimzinnig kazernege-
doe. Daar komt ge in aanraking met
jongens van allen aard en stand. Ver
schil in karakter en politieke meening,
zullen u aleens in botsing doen komen.
De sterkte uwer opvoeding en de
kracht uwer zedelijkheid, zullen op de
proef gesteld wordenWant daar zult
ge genoegzaam ondervinden, dat de
wereld slecht is! In de kazerne bestaat
er gevaar voor treurige verleiding, ge
vaar voor vermindering van uw hoo-
ger levengevaar ten slotte voor to
tale verdwijning van heel uw christe
lijke levensopvatting zoo ge niet op
uw hoede zijt
Doch stand houden weze van in
den beginne uw fiere kerelsleuze On
gebroken Onverminderd!
Blijf den ouden Ylaamschen aard.
En de christene zeden trouw be-
waard
En vooreerst zeg ik ui Max. en
dit moet ge ook voort zsggen a-arr uw
(«ledematen doe zonder fout een
ernstige en edelmoedige retraite voor
dienstplichtigen. Daarvan zult ge naar
huis terugkeeren, gesterkt en ver
nieuwd. met den vasten wil van. dur-
vers te worden voor het goede en
kerels j> dié voor geen klein gerucht
terugschrikken.
Een paar maanden: voor uw vertrek
naar de kazerne, zali er in uw dorp
of stad. zooals overal' elders, een alge
meene vergadering plaats hebben voor
alle toekomstige-mdfrianen. Twee ern
stige menschen,ee-ia ervaren priester
en een bekwaam geneesheer, die ten
volle het sokkfi.teagedoe, tot in zijn
diepste vertakkingen kennen, zullen u
allerlei dingen. zeggen, cliiie ge moet
weten en. doen. opdat ge.- volledig eiv
juist zoudt, ingelicht zijn, en zegevnl
de gevaren zoudt kunnen te boven kr
uien, dié, it: ginder bedreigen. Ten un-
dere, ge? verlangt zoozeer, dat onbe
kende, Juistere kazerneteven wat van
naderbij te kennen. Ga dan wat Tater
ook eens aanbellen bij uw E. H.Pas
toor of bij een der heeren oivjerpas-
t,er>,, en; vraag hen beleefd, een,- aaribe-
velingsbriefje, dat ge aan desi. E. H.
teegeratmoezenier uwer garr.<tzoenst.;«l
.hij uw aankomst afgeeft, ca waar ge
niet moogt nalaten regelmatig den sol-
d&tenkring te bezoeken.
En als de dag van opkomst zal aan
gebroken zijn, ga dan maar... nog een
kruiske van moeder, e.« een handdruk
van vader en familieledennog een
laatste vaarwel aa.« uw meisje, en
vooruit!,,, de baan op, recht naar uw
♦garnizoenplaats. Xet. eei.1 klak pp en
doe toch uit zorg en netheid uw besté
kleederen NIET aan; ge zult later wel
begrijpen waarom. Neem een valies,
mee, doch steek er niet te veel in, want
toekomende Zaterdag zijt ge reeds
thuis! Bij uw aankomst krijgt ge da
delijk uw kleederen, alsmede het
hoofdzakelijk gerief, dat ge noodig
hebt. Het kan nochtans geen kwaad,
Max, een brok eten mee te doen, waar
ge af en toe eens kunt aan peuzelen,
want daar zult ge de eerste dagen
vrijen tijd genoeg hebben en zal er
Den 13 Juni 1,231 stierf SI Antoni-
us te Padoua. Er wetd meermalen
reeds beweerd dat men. den 70t>" ver
jaardag van dat feit herdenken zou één
jaar lang, aan te vangen met Juni 1930.
Paus Pius XI. heeft beslist, dat de
feestlijkheden zullen beginnen met 1 Ja
nuari 1931. en in. Padoua koestert men de
hoop, dat. de Paus, in. den loop van 't
jaar, naar. dit Heilig Oord bedevaarten
zal.
tea; 6 tut
zal de St-MICH1ELSG1LDE een
geven in dazaal van 't Christen Volkshuis,
St-JpcobsLraat.
gen (Wurtemberg). Zw.itsersche gazetten
melden dat zij 153 maal,bedevaarten naar
O. L. Vrouw, van Einsiedeln en alzoo te
voet 1 ft.000 kilometers \ueg_ aflegde
Vóór 30'jaam., in Amerika, een man dis
op kop en lichaam wiet behaard was en
die op dertigjarigen. ouderdom in nood
verkeerde, kreeg volgend gedacht en
voerde het uit Hij ging op hetbureel van
een veel. gelezen, dagblad en deed er be-
statigen,dat hij een behaard lichaam bad.
Aan de verwonderde schrijvers vertelde
hij, dat hij'destijds kale van hoofde was
enjhij ee a-, welgekende firma een praduct
aankocht, voor het s-Chreisn van
haaïx» Daarmede- wiesch hij zijn Dop en
o zulke- mafte da>t het vocht hena over
ft lijf liep. 't Gevolg er van was dat kop
pn lijf; behiaiiid werden en alle middels
(waren; onbekwaam geweest om het haa.r
Van. zij,n lijf te doen verdwijnen. Hij ba-
weerde dat de firma, die hem hgt product
leverde ia schuld was, daar dg prospec
tus her» niet tot voorzichtigheid gewaar
schuwd had en vroeg wat er hem te t/pen
stond. Dien eene klacht bij heb, ge-
i.irecht.zegde men hem 351 vraag, scha
deloosstelling De volgende dager»,
spraken ai de. gazetten van dpry Aatp-.
Mensch en van het aanstaande, proces,
bij hetwelk deze man, 100.00G, dollars
schadeloosstelling vroeg aan bovengemel
de firma. Al de kaalkoppen van Ame
rika gerochten in de war en, velen koch
ten het wonderdoende prodrgt, waarmede
zij met groote voorzichtigheid alleenlijk
hunne volle magn bestreken.
Op gestelden dag YQCU* het proces, de
menigvuldige nieuwsgierigendie samen
gestroomd w^ren in het gerechtshof,
waren fel te leur gesteld, bijfaetvernemen
dat de klaqbf ingetrokken was, daar de
firmareeds.de 1OQ.0GQ dollars betaald
had.
Dezer, dagen (s die vermaarde aap-
mensch gestorven en in zijne papieren
heeft men het bewijs gevonden, dat alles
comedie geweest is en eene reclaam voor
de firma, die er door goud-zaken vetx
richtte.
Max, jongen, gedurende uw leger-
dienst zult ge vera'- Ieren. Onder dienst
zult ge een ernstige krisis doormaken.
middel tot luie verveling bestaan. E11
daarom, steek een leesboek op zak,
waar ge van tijd wat in leest.
Wat is eigenlijk de kazerne? vroeg
Max mij op de laatste stekke. Kom,
jongen, we gaan: onderweg vertel ik
u overige.
Benevens het groot steenen
bedoelt de kazerin^ uet ium0effg le
ren, fteldcr vier dikke muren: kakhi-
kostumen en oefeningen, kard'eien en
wachten, getoet en geroep van a..,en
aard. Dat alles zal u in den beginne
zoo vreemd doen Max. Ge zult zoo
schielijk voor heel dat aardig gedoe
staan, waar ge geen sikkepit van ver
staat. Ge zult er nieuwe gezellen zien
daar krijgt ge een hard bedeten dat
alles behalve goed en smakelijk is; die
onvriendelijke officieren die u onbe
kommerd voorkomen, en dat onhebbe
lijk gedrag en grove handelwijze van
sommige onderofficieren, die 11 zullen
toevloeken en ruw behandelen.
En dan, die ongezonde gesprekken,
die onbeschaamde zedeloosheid en heel
dien ziekelijk aangetasten kazerne
geest!... Max, daar zult ge zooveel
jongens ontmoeten, die niet deugen.
Spijtig, dat ge uw vier maten niet bij
u hebt, want een ware vriend is een
schat zegt het spreekwoord, doch
een goede vriend, is een bescher
mer!... En daar vindt ge stellig een
goeden vriend die pastten andere,
-Max, de kazerne moet niet noodzake
lijk slecht zijn! «De kazerne is, wat
onze jongens zijn en w&tr zij er van
maken schreef M. Verheven in der
waarheid, in zijn vlugschrift over sol
datenleven.
In de statie van aankomst, wachten
enkele militairen 11 op. Ze hebben een
plankje bij zich. dat het opschrift van
uw eenheid draagt. Die mannen zullen
u in rang en in orde ter bestemming
brengen. Weldra krijgt ge uw kleede
ren. die ge met uw burgerpak moet
verwisselen. En als de fotograaf des
anderendaags op den binnenkoer der
kaz«rne komt. kunt ge met uw maten
een eerste tronie laten trekken, die ge
onmiddellijk, met een langen brief,
naar huis zult ops'uren. want thuis
verlangen ze allen naar nieuws, van
hunnen Max. die nu ook soldaat is!
P. S. Te raadplegenhet aangehaal
de werkje van M. Verheven, alsmede j
een vlugschrift vo >r E. K. M.
Een katholiek onderwijzer.
In Belgie, op een tribunaal van oor
logsschade, zoude ook volgende
feit voorgevallen zijn. Iemand, op de
schadenlijst, die hij bij het tribunaal in
diende, vermelde Verlies van mijnen
haarbos. Daar hij nu wptenschapüjk heeft
kunnen bewijzen dat de oorlog schuld 0
aan '.".ad, heeft de president hem dj
'noofde schadeloosstelling
eenitm - -^gekend,
.wuuerden iranken maar zon
der herbeleg.
ni J929, werden 20.500 personen ge
dood in de Vereenigde Staten van Ame
rika door aulo-l^ngevallen
Op negentigjarigen ouderdom is vrouw
Ludovica John gestorven in Munderkin-
ScHrijver. Retbé, na zijne bekeedng,
verbleef in "t klocatarvan.lügugéen miek
er zip gedacht kanbaar, vaat te bedevaar
ten naar O L. Vtouw van. lourdes„ om de
H. Maagd.te bedanken:voor het bekomen
zijlui bei teering.. Ga er te voet naar
toe*-» zegde man, hei.ii et* de volgende da-
ge.n.« eiHraine«rda hi| zich in d.s nabij-
g'ffegen-n bossehen0p npvolge rie dagen
dèed hij4, 5,.Sen. Tuur te voet. -—7 uren
q! 35 kilometers '«erd ten alles Jijde aan
zien, als eene dagreize en ais de H.
/Schriftuur meldA dat Ninive -^ne door
snede hadi vara drse dagreizen, dat wil
zeggen 21. aren. Vóór zijn afreizen
zegge rruyi; bei® 00k Draag slappe
schoen gedurende: uwe rijs- en doe geen
kuisen aan., want als de 'muis geen zweet
meer opslorpen kan, dan verheet de
voet»,. En eindelijk voegde er eenderde
bij Wilt ge de voffein gïdurig frisch
beween en alle gezwellen, ontgaan, giet
iedfèrr morgen, in ellpn schge, een lepel
olte,. waarin een ei geklutst is Inden
boek. nu dien hij uajierfiaad schreef orn
zijne-reisvoorvallen, te. verbalen, beweert
feijdat hij dat alias. stiptLljk onderhield,
dat hij in zijne lnpge rei-s geen het minste
letsel aan voete t, gevoelde maar dat hij
waarachtiglijk gehee)den weg aftegde op
ma'fonaise saus.
Uit Tiripva i» Tcheco-Slow-akie zond
men den Paus roozelaa.rs ten ge
schenk^ Gravin Chotek zond 400 der
schoonste strui.ken van de QP.000, die ze
bezit. Mftn moet daar reeds in eene
streek zijn, waar geheele velden met roo-
zetears beplant worden,, om met de gedi
stilleerde bladeren er van 't kostbaar
roze-w-ater temaken. Het land,, dat
'voor d>e nijverheid meest befaamd is, is
Bulgaffe.
Om de kaart van esn land te
maken duidt men op het papier de h'
ten er van aan, met hunne i'-; ..uóg-
tegen over elkander j-iste ligging
7P scheiden ~n de afstanden die
rekend -"e afstanden worden be-
met hoekmeters, van in de verte,
01 tot op een decimeter naar. Dat was het
oud stelsel.
nfen gaat nu de kaarte maken van de
Rhodeslê C.2 den Soudan, in Afrika. Met
het oud stelsel ware dat een werk va_n
minstens 15 jaar ên daar men het zal
doorvoeren met 15.000 photos, genomen
uit een vliegmachien,- zaJ alles klaar we
zen in 18 maanden.
In Tricoli woonde een domine
met zijne dochter en een jood begeerde
deze dochter te trouwen. 't Is wel
zegde de vader, indien hij wil protestant
DOÜH