fiM i [Zekerheid voordeelige VOORWAARDEN FOliSENBAfH I HAIIDELSSS!IK HANDELSBANK III BANK - UNIE SchooUproblema Soldatenleven CDeet ge uzat Prachtig Turnfeest wiian de Kap. Res. 100.000.000 if. cverireiien. ERNSTIGE, DEGELIJKE LEIDING AANLEIDING! 52 Jaar. - Nummer 6. 30 Centiemen. Zaterdag 8 Februari 1930. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper Uit een herderlijken brief van Mgr. Van Roey, Zondag 2 Februari gelezen in de Kerken der Kempen. EEN GEWETTIGD PROTEST De Bonden van het H. Hart Eucharistisch Congres van Carthago. Hst ypeps^he Qol-h Op Zondag 9 Februari 1930 zijn versmolten onder de benaming HANDELSBxANK is aangesloten bij de l)d t)jMTöd)C Doll i ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel. ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND 25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 0- CASIER) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden worden. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. ZITDAGEN. Dr BRUTSAERT, Kamerlid, is spre- kelijk voor iedereen: Te FOPERINGHE, in zijn hui*, 's morgens, den Maandag en Vrijdag. Te YPER, den le en 3* Zaterdag der maand, van 9 J4 tot 12 uur, in dea Katholieke» Kring. Te WERVICK, den 2* Zaterdag der maand, van 9 tot 12 uur, in Het Kapitel HANDELAARS vraagt eene aankondiging in «HET YPERSCHE VOLK Die het Bisschoppelijk gezag niet eer biedigt, stelt zich tegen Christus en zijne kerk. Gij kent het woord van den ZaligmakerWie u aanhoort, aanhoort mij. En wie u versmaadt, versmaadt Mij; doch wie Mij vesmaadt, versmaadt Hem Die Mij gezonden heeft. Zoodat de groote bloedgetuige uit het begin van 't Christendom, de Heilige bisschop Igna tius van Antiochië, terecht mocht schrij ven Allen die van God en van Jesus- Christus zijn, die zijn met den bisschop;» en Paus Benedictus XV Hij is niet met de Kerk die niet met den bisschop is.» En als zij durven te beweren dat, zoo de bisschoppen tegen hen zijn, het Hoog ste Kerkelijk gezag toch het Vlaamsche Nationalisme goedkeurt, dat de Alge- meene Vader der Christenheid aan hunne zijde staat, dan aarzelen wij niet te zeg gen, en wij weten wat wij zeggen, dat zij liegen. Aanvallen als deze, welken wij hier openlijk brandmerken, zullen ons niet beletten onzen herdelijken plicht te kwij ten, telkens wij het noodig achten. Vervult gij ook, Z. L. B., uw christe lijker! plichtKeert u af van degenen, die uwillen misleiden... Vermijdt het lezen en ondersteunen van. alle nationalistische dag- en week bladen... De Gemeentelijke Katholieke Vereeni- ging van Schaerbeek, den 30 Januari, in algemeene vergadering bijeengeroepen, heeft de volgende dagorde gestemd Overwegende dat de stemming der Wetgevende Kamers waarbij opvolgënt- lijk op 42.000 en op 28.000 fr. de ver goeding aan de volksvertegenwoordigers en de senators gebracht wordt, in gansch het land eene groote en gewettigde op schudding verwekt heeft; overwegende dat de vergoedingen aan de Parlements leden door de Grondwet vastgesteld wer den; dat, bijgevolg, de toegekende ver- hongingen door eene eenvoudige stem ming der Kamers, zonder dat de noodige formaliteiten voor debezieningderGrond- wet nageleefd werden, ongrondwettelijk zijn; overwegende dat deze verhoogingen die de Staatsbegrooting erg zullen ver zwaren, ongepast zijn op een oogenblik dat het land door eene ekonomische krisis bedreigd wordt, en dat de eenvoudige burgers, reeds zoo zwaar door het duur leven beproefd, met belastingen van allen aard overstelpt wordenprotesteert de Gemeentelijke Katholieke Vereenigihg van Schaerbeek tegen de verhooging van de parlementaire vergoedingen en gaat over tot de dagorde J Veronderstel, voor een oogenblik, dat er geen scholen bestaan, noch lagere, noch middelbare, noch hoogere. Een kind wordt geboren. Wie zal zijne opvoeding moeten bezorgen en er van een man maken De Otsders van wie 't na tuurlijk leven houdt en wier naam het dragen zal de H. Kerk, van wie het 't bovennatuurlijk leven bekwam en die als ambt heeft de zielen ten hemel te leitien. Dus de opvoeders, als dusdanig gebo ren, zijn de familië en de H. Kerk en is het noodig te doen bemerken dat Familië en Kerk zich opperbest zullen verstaan, om aan het kind de noodige opvoeding te bezorgen Niemand heeft recht zich met hunne beslissingen te bemoeien, want de genen die de eersten er toe verplicht zijn, hebben ook de eersten ervan het recht. Tegen over de wet zijn de ouders ver- antwoordlijk voor hun kind tot dat het man is en tegen over God zij zijn er voor verantwoordlijk geheel hun leven, alhoe wel op verschillige wijzen, 't Zijn dus de ouders die mogen de school en de mees ters uitkiezen, dewelke zij de beste oor- deelen om hun kind te onderwijzen en op te voeden. Geen eene burgerlijke maat schappij kan hun dit onloochenbaar recht ontnemen. Voor wat de Kerk betreft, 't is van God dat zij rechtstreeks de zending ont ving van te onderwijzen en de zielen te vormen. Niemand kan Haar wettiglijk die zen ding ontkennen-, noch Haar vervangen in .het bovennatuurlijk deel er van. En de staat, zult ge vragen De staat heeft ongenaamd geen vaderschap te gen over het kind, maar als steuner van het algemeen goed, moet hij Ouders en Kerk helpen, in het uitvoeren van hun ambt. Veel wordt er gesproken en nu vooral ter gelegenheid van de behandeling van de Vervlaamsching der Hoogeschool van Genten de Kamers, over die spreuk» de vrijheid der huisvaders in zake van opvoeding en onderwijs. Het is in zijn eigen een kapitale kwestie en ook veel wordt er geschermd en ge kaatst. Laat ons die zaak zonder vooringeno menheid zakelijk en grondiglijk wikken en wegen. NAAR HET Wij ontvingen dezer dagen een sierlijk geillustreerd prospectus van de groote reis welke de Bonden van H. Hart onder nemen van 2 tot 19 Mei naar het Interna tionaal Eucharistisch Congres van Car thago. De sierlijke platen van den prospectus geven ons een gedacht van de heerlijke reis en de bijzonder goedkoope voor waarden zullen zonder twijfel veel deel nemers lokken. De heenreis gaat langs Pa ray-le-Monial Ars, Lyon, Marseille. De terugreis langs Avignon, Grenoble, de groote Chartreuse, Reims. Wat vooral aantrekkelijk zal zijn is het verblijf van 10 dagen in Afrika, met zeer interessante uitstappen door de streek. Wij kunnen onze lezers niet genoeg aanraden deze schoone geïllustreerde prospectus aanstonds aan te vragen aan het Sekretariaat der Bonden van het H. Hart, 16, Korte Schipstraat, Mechelen, het wordt hun kosteloos gestuurd. Vooreerst wat verstaat men door" vrijheid Door vrijheid verstaat men gewoonlijk: wille-keur t.t.z. de keur of het vermogen van handelen navolgens men wil of be geert en dus hier in deze kwestie verstaat men de keus of het vermogen, het recht van den huisvader van, in zake van de opvoeding met zijn kinders te handelen naar zijne wille, zijn gedacht, zijn geest, zijn welbehagen, Is de huisvader vrij in zake van opvoe ding van zijn kind 1/ Is hij vrij van dat kind te voeden en op te voeden of niet te voeden en op te voeden t. t. z. is het kind in het huis iets waarmee de vader doet wat dat hij wil gelijk bijv. met een meubel of een dier. 'k Geloof wel dat er niemand zal ge vonden zijn om aan den huisvader die vrijheid toe te kennen. Dat is de barbaar- sche stelling der Heidenen en Chjneezen? die een kind Opnemen Of Véfwetpéri, voeden of véfkoopen volgens dat het hun aanstaat ofte niet. Daarin is de huisvader hoegenaamd niet vrij. Integendeel hij is verplicht, ten strengste verplicht zijn kind te voeden en op te voeden. Geen natuurwet, die on middellijker en naarder en klaarder spreekt Het bewijs is alzoo eenvoudig als dui delijk Dat kind heeft niet gevraagd om op de wereld te komen, de vader en moeder hebben het op de wereld gebracht, zij zijn de werktuigelijke oorzaak van zijn leven, dat kind kan uit zijn eigen niet voort, het kan noch zijn zeiven voeden en onderhouden, noch zijn zeiven ontwikke len Wie moet er voor zorgen 't Spreekt van 't zelfs dat dezen het moeten onder houden, voeden en opvoeden die oorzaak zijn, dat dit kind bestaat! Ten anderen dat ligt zoo klaar en innig in elks herte... dat een verwaarloozing van die zaak ten geweldigste tegen de borst stoot en de hoogste verontweerdiging verwekt Dus de huisvader is niet vrij van zijn kind te voeden en op te voeden of niet hij heeft daarin de vrijheid niet hij is ten hoogste en dringendsten verplicht. geen onderwijs geven, ik ben daar mees ter en vrij van Ik en geloof ook niet dat er iemand zou gevonden zijn die hert en ziel heeft, die deze vrijheid zou teekenen Neen de huisvader is niet vrij van aan zijn kind de opvoeding te geven zoo als hij wil o verkiest Welke moet dus die opvoeding zijn en wie wijst het aan. God is de Schepper van dat kind Hij is de bron van dat Leven en de ouders zijn anders niets dan de aardsche werktuigen Gods om dat kind op aarde te brengen Daartoe gaf God hun de gadigherd, de krachten en de machten. God is dus de Meester van dat kind, de eigenlijk eenigen Meester. Dewijl God er de Meester van is welke moet de opleiding en opvoeding van dat kind zijn Deze die God wit f En de ouders wat hebben zijn er te doen Gelijk zij de werktuigen Gods zijn tot het schenken van dat leven, zoo ook zijn zij enkel de werktuigen Gods tot de op voeding van dat leven Gods wil moeten zij dus daarin vol brengen. Bijgevolg geen vrijheid maar plicht Strenge plicht waarvoor zij voor God zullen verantwoorden Ten anderen het kind zelf, is een eigen wezen, een persoonlijk wezen van God bestemd voor een persoonlijk doel, voor een persoonlijk leven, eene persoonlijke taak en zending die het niet van zijne oudei-s maar van God ontvangen heeft. Dat kind zal voor God voor zijn teven, voor zijn werk, voor 't volbrengen var; zijne taak en zijne zending persoonlijk verantwoorden daartoe kreeg het ver stand en wil en vrijheid, juist, gelijk de ouders het voor bun zeiven ontvangen hebben. Hoe staan de ouders ten opzichte van het leven en van de taak van dat kind Zijn zij vrij Neen, zij zijn verplicht dat kind be kwaam te maken om zijn persoon lijk leven, zijn taak en zijn zending te leiden en te volbrengen. Dus nog geen vrijheid maar plicht. die uw geloof uw zeden en. uw karak ter zal treffen. En daar. is middel, om door zorgeloosheid en onvoorzichtig heid in schuldige diepten te vergaan... Ik zal u in deze korte uiteenzetting geen zedenpreek voorhouden, maar u éénvoudig en onbewimpeld de werke lijkheid toonen, als onmiddellijke voor- Bereiding tot uw soldatenleven.. Het BESTE en ZEKERSTE middel om r.gdmatig het blad te ontvangen, is een aboaie-nent vragen ia de post op 2 Is de huisvader vrij van aan zijn kind de opvoeding te geven die hij wil Nog onlangs lazen wij in de gazette dat ouders hun kind jaren in den kelder gehouden en gekweekt hadden, 't wierd gevonden op 'een hoop van afkeerige vuiligheid als een geraamte zoo mager, schier zonder zin of tale, en bedekt met een korste van slordigheid dat men het tot driemaal moest wasschen om er wat klaarte of grond in te krijgen. Mocht die huisvader zeggen dat is mijn kind, ik ben er meester van en ik voed het op zoo als het mij belieft. Wil ik het in de keuken opbrengen, of in het stal, of in de kelder, wil ik het naar jschool zenden of zelf onderwijzen, of Onze Max moet soldaat worden. Verleden maand moest onze Max naar het wervingsbureel ofte konzul. Hij en zijn vier gezworene maten kwa men er verblijd van terug, omdat ze binnen eenige maanden ook mochten soldaat worden... Ze zouden ook wel licht alle vijf samen, in dezelfde gar- tiizoenstad hunne plaats vinden. Een blij verlangen naar het kakhikostuum bekruipt van nu reeds, hun onervaren jonge harten. Dan zullen ze ook meer man zijn, en bij de grooten gerekend worden. Beste jongens, een uitgediend sol daat deelt in uw zoogenoemde vreug de, En uit kommer eenerzijds, en uit tnedevoelen anderzijds, wil hij u wat vertellen over soldaat worden en u binnenleiden in den nieuwen kring van uw aanstaand kazerneleven. Wan hierdoor wil ik u waarschuwen en u sterk maken, tegen de verderfelijke invloeden, die gij, ver van den ouderlij ken haard, noodgedwongen zult on dergaan. En wat tien of twaalf maanden sol datenleven, op uw innig leven zijn zal. zult ge eerst weten na het aan lijf en ziel gevoeld te hebben. Hier zeg ik vlakaf en niet klem, aan alle toekom stige milicianen: «de gevaren in en rond de kazerne zijn menigvuldig en de ellenden van dat ruw soldatenleven zijn talrijk!... Daar wees ik vroeger met nadruk op in een paar voorgaande artikels over soldatenleven. (Zie Nieuws van den Dagvan 21 en 29-11-29.) Nog enkele maanden, Max, en ge staat met uw maten volop in 't geda ver van dat geheimzinnig kazernege- doe. Daar komt ge in aanraking met jongens van allen aard en stand. Ver schil in karakter en politieke meening, zullen u aleens in botsing doen komen. De sterkte uwer opvoeding en de kracht uwer zedelijkheid, zullen op de proef gesteld wordenWant daar zult ge genoegzaam ondervinden, dat de wereld slecht is! In de kazerne bestaat er gevaar voor treurige verleiding, ge vaar voor vermindering van uw hoo- ger levengevaar ten slotte voor to tale verdwijning van heel uw christe lijke levensopvatting zoo ge niet op uw hoede zijt Doch stand houden weze van in den beginne uw fiere kerelsleuze On gebroken Onverminderd! Blijf den ouden Ylaamschen aard. En de christene zeden trouw be- waard En vooreerst zeg ik ui Max. en dit moet ge ook voort zsggen a-arr uw («ledematen doe zonder fout een ernstige en edelmoedige retraite voor dienstplichtigen. Daarvan zult ge naar huis terugkeeren, gesterkt en ver nieuwd. met den vasten wil van. dur- vers te worden voor het goede en kerels j> dié voor geen klein gerucht terugschrikken. Een paar maanden: voor uw vertrek naar de kazerne, zali er in uw dorp of stad. zooals overal' elders, een alge meene vergadering plaats hebben voor alle toekomstige-mdfrianen. Twee ern stige menschen,ee-ia ervaren priester en een bekwaam geneesheer, die ten volle het sokkfi.teagedoe, tot in zijn diepste vertakkingen kennen, zullen u allerlei dingen. zeggen, cliiie ge moet weten en. doen. opdat ge.- volledig eiv juist zoudt, ingelicht zijn, en zegevnl de gevaren zoudt kunnen te boven kr uien, dié, it: ginder bedreigen. Ten un- dere, ge? verlangt zoozeer, dat onbe kende, Juistere kazerneteven wat van naderbij te kennen. Ga dan wat Tater ook eens aanbellen bij uw E. H.Pas toor of bij een der heeren oivjerpas- t,er>,, en; vraag hen beleefd, een,- aaribe- velingsbriefje, dat ge aan desi. E. H. teegeratmoezenier uwer garr.<tzoenst.;«l .hij uw aankomst afgeeft, ca waar ge niet moogt nalaten regelmatig den sol- d&tenkring te bezoeken. En als de dag van opkomst zal aan gebroken zijn, ga dan maar... nog een kruiske van moeder, e.« een handdruk van vader en familieledennog een laatste vaarwel aa.« uw meisje, en vooruit!,,, de baan op, recht naar uw ♦garnizoenplaats. Xet. eei.1 klak pp en doe toch uit zorg en netheid uw besté kleederen NIET aan; ge zult later wel begrijpen waarom. Neem een valies, mee, doch steek er niet te veel in, want toekomende Zaterdag zijt ge reeds thuis! Bij uw aankomst krijgt ge da delijk uw kleederen, alsmede het hoofdzakelijk gerief, dat ge noodig hebt. Het kan nochtans geen kwaad, Max, een brok eten mee te doen, waar ge af en toe eens kunt aan peuzelen, want daar zult ge de eerste dagen vrijen tijd genoeg hebben en zal er Den 13 Juni 1,231 stierf SI Antoni- us te Padoua. Er wetd meermalen reeds beweerd dat men. den 70t>" ver jaardag van dat feit herdenken zou één jaar lang, aan te vangen met Juni 1930. Paus Pius XI. heeft beslist, dat de feestlijkheden zullen beginnen met 1 Ja nuari 1931. en in. Padoua koestert men de hoop, dat. de Paus, in. den loop van 't jaar, naar. dit Heilig Oord bedevaarten zal. tea; 6 tut zal de St-MICH1ELSG1LDE een geven in dazaal van 't Christen Volkshuis, St-JpcobsLraat. gen (Wurtemberg). Zw.itsersche gazetten melden dat zij 153 maal,bedevaarten naar O. L. Vrouw, van Einsiedeln en alzoo te voet 1 ft.000 kilometers \ueg_ aflegde Vóór 30'jaam., in Amerika, een man dis op kop en lichaam wiet behaard was en die op dertigjarigen. ouderdom in nood verkeerde, kreeg volgend gedacht en voerde het uit Hij ging op hetbureel van een veel. gelezen, dagblad en deed er be- statigen,dat hij een behaard lichaam bad. Aan de verwonderde schrijvers vertelde hij, dat hij'destijds kale van hoofde was enjhij ee a-, welgekende firma een praduct aankocht, voor het s-Chreisn van haaïx» Daarmede- wiesch hij zijn Dop en o zulke- mafte da>t het vocht hena over ft lijf liep. 't Gevolg er van was dat kop pn lijf; behiaiiid werden en alle middels (waren; onbekwaam geweest om het haa.r Van. zij,n lijf te doen verdwijnen. Hij ba- weerde dat de firma, die hem hgt product leverde ia schuld was, daar dg prospec tus her» niet tot voorzichtigheid gewaar schuwd had en vroeg wat er hem te t/pen stond. Dien eene klacht bij heb, ge- i.irecht.zegde men hem 351 vraag, scha deloosstelling De volgende dager», spraken ai de. gazetten van dpry Aatp-. Mensch en van het aanstaande, proces, bij hetwelk deze man, 100.00G, dollars schadeloosstelling vroeg aan bovengemel de firma. Al de kaalkoppen van Ame rika gerochten in de war en, velen koch ten het wonderdoende prodrgt, waarmede zij met groote voorzichtigheid alleenlijk hunne volle magn bestreken. Op gestelden dag YQCU* het proces, de menigvuldige nieuwsgierigendie samen gestroomd w^ren in het gerechtshof, waren fel te leur gesteld, bijfaetvernemen dat de klaqbf ingetrokken was, daar de firmareeds.de 1OQ.0GQ dollars betaald had. Dezer, dagen (s die vermaarde aap- mensch gestorven en in zijne papieren heeft men het bewijs gevonden, dat alles comedie geweest is en eene reclaam voor de firma, die er door goud-zaken vetx richtte. Max, jongen, gedurende uw leger- dienst zult ge vera'- Ieren. Onder dienst zult ge een ernstige krisis doormaken. middel tot luie verveling bestaan. E11 daarom, steek een leesboek op zak, waar ge van tijd wat in leest. Wat is eigenlijk de kazerne? vroeg Max mij op de laatste stekke. Kom, jongen, we gaan: onderweg vertel ik u overige. Benevens het groot steenen bedoelt de kazerin^ uet ium0effg le ren, fteldcr vier dikke muren: kakhi- kostumen en oefeningen, kard'eien en wachten, getoet en geroep van a..,en aard. Dat alles zal u in den beginne zoo vreemd doen Max. Ge zult zoo schielijk voor heel dat aardig gedoe staan, waar ge geen sikkepit van ver staat. Ge zult er nieuwe gezellen zien daar krijgt ge een hard bedeten dat alles behalve goed en smakelijk is; die onvriendelijke officieren die u onbe kommerd voorkomen, en dat onhebbe lijk gedrag en grove handelwijze van sommige onderofficieren, die 11 zullen toevloeken en ruw behandelen. En dan, die ongezonde gesprekken, die onbeschaamde zedeloosheid en heel dien ziekelijk aangetasten kazerne geest!... Max, daar zult ge zooveel jongens ontmoeten, die niet deugen. Spijtig, dat ge uw vier maten niet bij u hebt, want een ware vriend is een schat zegt het spreekwoord, doch een goede vriend, is een bescher mer!... En daar vindt ge stellig een goeden vriend die pastten andere, -Max, de kazerne moet niet noodzake lijk slecht zijn! «De kazerne is, wat onze jongens zijn en w&tr zij er van maken schreef M. Verheven in der waarheid, in zijn vlugschrift over sol datenleven. In de statie van aankomst, wachten enkele militairen 11 op. Ze hebben een plankje bij zich. dat het opschrift van uw eenheid draagt. Die mannen zullen u in rang en in orde ter bestemming brengen. Weldra krijgt ge uw kleede ren. die ge met uw burgerpak moet verwisselen. En als de fotograaf des anderendaags op den binnenkoer der kaz«rne komt. kunt ge met uw maten een eerste tronie laten trekken, die ge onmiddellijk, met een langen brief, naar huis zult ops'uren. want thuis verlangen ze allen naar nieuws, van hunnen Max. die nu ook soldaat is! P. S. Te raadplegenhet aangehaal de werkje van M. Verheven, alsmede j een vlugschrift vo >r E. K. M. Een katholiek onderwijzer. In Belgie, op een tribunaal van oor logsschade, zoude ook volgende feit voorgevallen zijn. Iemand, op de schadenlijst, die hij bij het tribunaal in diende, vermelde Verlies van mijnen haarbos. Daar hij nu wptenschapüjk heeft kunnen bewijzen dat de oorlog schuld 0 aan '.".ad, heeft de president hem dj 'noofde schadeloosstelling eenitm - -^gekend, .wuuerden iranken maar zon der herbeleg. ni J929, werden 20.500 personen ge dood in de Vereenigde Staten van Ame rika door aulo-l^ngevallen Op negentigjarigen ouderdom is vrouw Ludovica John gestorven in Munderkin- ScHrijver. Retbé, na zijne bekeedng, verbleef in "t klocatarvan.lügugéen miek er zip gedacht kanbaar, vaat te bedevaar ten naar O L. Vtouw van. lourdes„ om de H. Maagd.te bedanken:voor het bekomen zijlui bei teering.. Ga er te voet naar toe*-» zegde man, hei.ii et* de volgende da- ge.n.« eiHraine«rda hi| zich in d.s nabij- g'ffegen-n bossehen0p npvolge rie dagen dèed hij4, 5,.Sen. Tuur te voet. -—7 uren q! 35 kilometers '«erd ten alles Jijde aan zien, als eene dagreize en ais de H. /Schriftuur meldA dat Ninive -^ne door snede hadi vara drse dagreizen, dat wil zeggen 21. aren. Vóór zijn afreizen zegge rruyi; bei® 00k Draag slappe schoen gedurende: uwe rijs- en doe geen kuisen aan., want als de 'muis geen zweet meer opslorpen kan, dan verheet de voet»,. En eindelijk voegde er eenderde bij Wilt ge de voffein gïdurig frisch beween en alle gezwellen, ontgaan, giet iedfèrr morgen, in ellpn schge, een lepel olte,. waarin een ei geklutst is Inden boek. nu dien hij uajierfiaad schreef orn zijne-reisvoorvallen, te. verbalen, beweert feijdat hij dat alias. stiptLljk onderhield, dat hij in zijne lnpge rei-s geen het minste letsel aan voete t, gevoelde maar dat hij waarachtiglijk gehee)den weg aftegde op ma'fonaise saus. Uit Tiripva i» Tcheco-Slow-akie zond men den Paus roozelaa.rs ten ge schenk^ Gravin Chotek zond 400 der schoonste strui.ken van de QP.000, die ze bezit. Mftn moet daar reeds in eene streek zijn, waar geheele velden met roo- zetears beplant worden,, om met de gedi stilleerde bladeren er van 't kostbaar roze-w-ater temaken. Het land,, dat 'voor d>e nijverheid meest befaamd is, is Bulgaffe. Om de kaart van esn land te maken duidt men op het papier de h' ten er van aan, met hunne i'-; ..uóg- tegen over elkander j-iste ligging 7P scheiden ~n de afstanden die rekend -"e afstanden worden be- met hoekmeters, van in de verte, 01 tot op een decimeter naar. Dat was het oud stelsel. nfen gaat nu de kaarte maken van de Rhodeslê C.2 den Soudan, in Afrika. Met het oud stelsel ware dat een werk va_n minstens 15 jaar ên daar men het zal doorvoeren met 15.000 photos, genomen uit een vliegmachien,- zaJ alles klaar we zen in 18 maanden. In Tricoli woonde een domine met zijne dochter en een jood begeerde deze dochter te trouwen. 't Is wel zegde de vader, indien hij wil protestant DOÜH

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1930 | | pagina 1