Handelsbank
BANK - UNIE
PASCHEN
BEZOEKT
PRLtJVI-ZONDflG TE YPER
100.000.000 franken.
ZOEKT UW PROFIJT
mH
Kalanderberg, 1, GENT
betrokken bij de
Het Kapitaal en de Reserven
der bij deze TJNIE aangesloten
Banken overtreffen de
52e Jaar. - Nummer 16.
30 Centiemen.
Zaterdag 19 April 1930
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Het Consacreeren eener Kerk
eerste hand,
waar ze geslepen zijn,
VAN NESTE
op 13 Apriï 1930.
ONZE
De Nieuwe Kathedraal. -- Binnenzicht.
I
17-22 APRIL
N. V.
t)prro(l)( ilolli
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 fr.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casibr)
waar op alle wekedagen a'le inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
ZITDAGEN.
D' BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den le en 3" Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2* Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
-:aat Europa bij de lijkbaar der
- .-lelijke beschaving
Met 't bekende gezegdeDe toe
last behoort aan God laten wij
antwoord veilig over aan de Voor-
jer.igheid.
li 't besef echter onzer levenswaar-
verantwoordelijkheid als Kntho-
üfc volk denken wij met Paschen on-
,j|:ekeurig aan 't schrikbarend groei-
«d getal dergenen, die niet meer ge-
pfiven aan een verrijzenis na den
lood.
De vraag dringt zich op den voor-
pjond: «Waarom dat groeiend onge-
5,h' Hebben 't gezond verstand, de
fetenschap of betere stelsels van le-
f!:.wijsheid het geloof in een Verrij-
enis tot 'n waan bestempeld Is 't de
[<r. moderne zielkunde, gelukt een
met 'n persoonlijke onsterfelijk
heid weg te redeneeren of weg te
Jiantaseeren Neen, integendeel-, zegt
je mensch, die vrij durft te denken
n vrij d. i. zonder vooroordeel en re-
(le'rk durft onderzoeken! En toch...
'niveef ongeloofIn Europa't Be
schaafde Europa
Dat verschijnsel eischt een verkla-
ingDoch. wij zijn er verzekerd van
anneer de pers daaromtrent een
undvraag zou stellen, dan zouden de
ntwoorden zóó verschillend en el
anden tegensprekend zijn, dat boek-
rleelen zouden noodig zijn, om al het
toodige te weerleggeij of recht te
tten
Toch werpen de Evangeliën, helaas,
kor Katholieken te weinig gelezen,
cel eenig licht op dat verschijnsel
Herinneren wij ons hier het tafe
reel door den Evangelist Johannes (II)
geschetst, hetwelk zoo duidelijk
spreekt over de verrijzenis der doo
ien niet en door Christus!
Lazarus, de geliefde broeder van
Martha en Maria is doodelijk ziek.
De bedroefde zusters berichten den
HeilandZie, dien Gij liefhebt, is
hekKalm antwoordt de Christus
Die .ziekte is niet ten dood, maar ter
wSeefTijking Góds Berst-twee da-
p later reist cle Heiland naar Betha-
st. Martha, zonder over dat onbe
grijpelijk toeven te klagen, snikt haar
'muw over Lazarus' dood uit en tevens
Ltr betrouwen Heer, als Gij hier
waart geweest, mijn broeder zou niet
gestorven zijn, maar ook nu weet ik,
dat alles wat Gij van God verlangt,
God het U zal geven Dan betuigt
zich de Christus als beslisser over le
en en dood Ik ben de Verrijzenis
en het leven, wie in Mij gelooft, ook
il ware hij dood, zal leven
Jezus vraagt slechts geloof in dat
getuigenisGelooft gij dat?
Kn, na Martha's bevestigend ant-
'Ci'ord, gaat de Christus naar Lazarus'
;raf. Hij weent over zóóveel leed!
En vlak, voor dat 't wonder geschiedt
Ier verrijzenis uit den dood. luiden de
neeningen over den Heiland zoo ver
schillend. Sommigen zeggen: Hij
teeft Lazarus lief Anderen Maar
iad Hij hem dan niet in 't leven kun-
len laten, Hij, die den blindgeboor'-
ien kon genezen?
Is die gebeurtenis niet de uitbeel-
üng der verhouding van de moderne
nenschheid ten opzichte van het Chris
tendom met zijn Verrijzenis-belofte
/.iet, God laat dagelijks toe. dat
djiie schepselen, ondanks alle men
selijk berekening en ondanks bidden
'tri levensbehoud en lichamelijk wei
aren. vele liefgeworden dingen als
'dierbare dooden ten grave moeten
tragen, zooals de zusters van Lazarus
hun éénigen broeder.
Dan roepen velen en dat getal
.'roeit schrikbarend Maar, als
■od den mensch liefheeft, waarom
jan Hij dat alles dan toelaten. Als
Hij 't brood wonderbaar kan verme-
figvuldigen, waarom laat Hij dan ve
en van gebrek vergaan Als Hij den
dood kan weren, waarom laat Hij dan
Mllioenen onschuldigen sterven in
n wereldoorlog? Als Hij zoo goed is.
aat Hij dan alvast wat geven van al
goede, wat Hij voor hiernamaals
'estemd heeft. Wanneer Hij dood
steken kan genezen, waarom laat Hij
tan juist de meest onmisbare» ster
ren
Aldus klinkt, ondanks Jezus won
derwerken, in allerlei klachten, dezelf
de ■•tem. die weleer sprak bij "t Laza-
graf: «Ken Hij die de oogen van
den blinde opendeed niet maken, dat
"ok deze niet stierf» (To. 11.37).
Maar terwijl dezulken, ondanks [e-
?us' voortlevend bevrijdingswoord en
reddingswerk. ziende toch niet zien
hoorende toch niet verstaan, valt
jaarlijks vooral "t Paaschfeest een
/'■nderbaar licht van Gods heerlijk-
■cid over rouw en doocl in de zielen
s?.n allen, die waarlijk gelooven in
hristus, de Verrijzenis en het Leven,
overwinnaar van zonden en dood
terwijl de kinderen der wereld
T Paaschfeest ontwijden tot *n dag
ader zin of zielsverheffing en den
•Vmelvader aanklagen, omdat Zijne
('-«'rzieuigheid niet beantwoordt aan
van den modernen aardschen va-"
V dan viert de onsterfelijke orga
stic van Christus, de Katholieke
Kerk. den Yerrijzenisdag. den dag.
waarop haar Stichter en onzichtbaar
Opperhoofd de waarheid bewees zij
ner woorden Zoozeer heeft God de
wereld bemint, dat Hij Zijn Eenigge-
boren Zoon gegeven beeft, opdat al-
wie in Hem gelooft niet zou omko
men, maar eeuwig leven hebben
(Je). 3. 16.)
Op den jaarlijkschen herdenkings
dag van 's Heeren Verrijzenis, het
Paschen. de vrijwaring van den eeuwi
gen dood, legt de Katholieke Kerk den
Bijbel open, 't onsterfelijk boek haar
ter bewaring en verklaring toever
trouwd. Zij beroept zich op de over
levering en bestrijding der eeuwen,
zij herinnert nog aan Jezus' woord:
Ik ben de Verrijzenis en het Leven,
en al wij leeft en in Mij gelooft zal
in eeuwigheid niet sterven» (Jo. 11.
26)). Zij vraagt in Jezus' naam: Ge
looft ge dat?» (Jo. 11.27). Wanneer
wij tobbende en lijdende Martha-zie-
len dan aan 't hart van Jezus,den ziele-
bruidegom, de bron van alle wijsheid
en wetenschap hebben gezegd, met
't onbetwistbaar feit der Verrijzenis
voor den geest: «Ja Heer; ik geloof
dat Gi< de Christus zijt, de Zoon van
God, die in de wereld gekomen zijt
(Jo 11.27), dan ontsteekt de Kath.
Kerk het licht van Christus in hare
tempels, hare huizen van offer en ge
bed. Zij siert zich als een uitverkoren
bruid op haar hoogtij met lentebloe
men van herleving, zij kleedt zich in
de witte koorkleederen der hemelsche
vreugde, zij zingt jubelend en her
haaldelijk: ««Alleluia». Looft den
Heer! want Hij is goed, want Zijne
barmhartigheid duurt eeuwig» (Ps.
117). Zij noodigt al hare kinderen uit
met de genadekracht van Christus'
zegepraal over de dood, alle handen
des doods en alle gevangenschap dei-
ziel te verbreken. Zij wijst op de nut
teloosheid van s menschen geboorte
zonder het geloof aan den vrijkoopen
den offerdood van Christus. Zij noo
digt uit, ja, zij verplicht hare kin
deren, door 't nuttigen der offerspijze,
de H. Communie, de Verrijzeniskracht
van C'k*is*B>:..u\ zich ,<>p. te nemen en
hare levens wijsheid te gedenken
eeuwig gaat voor oogenblik En
wanneer krachtens Christus' woord:
doet dit ter Mijner gedachtenis de
priester in naam van den Drieëenigen
God, Christus' Avondmaal's daad gaat
herhalen als tegenwoordigstelling een
toepassing van Christus offerdood,
waaruit het leven groeide als de halm
uit den graankorrel, o dan zingt hij
met vuur de samenvatting der Róom-
sche Paaschvreugde uit met de ziel
verheffende woorden Waarlijk,
passend en billijk is 't, redelijk en heil
zaam u. Heer, wel is waar ten allen
tijde, maar vooral op dezen dag ju-
helend lof te zingen, nu óns I'aasch-
lam geslachtofferd is, Christus. Want
Hij is het ware Lam, dat heeft wegge
nomen de zonden der wereld. Hij, die
onzen dood door Zijn sterven heeft
vernietigd en ons leven door Zijne ver
rijzenis hersteld heeft (Prefatie van
Paschen.) SPERANS.
Het gebouw moet gewijd en gezalfd
worden en ook het hoogaltaar. Voor dit
laatste heeft men relikwien van marte
laars noodig, dewelke in het altaar be
graven worden.
Die relikwien worden in bewaring
geplaatst buiten de Kerk in eene afgezon
derde Kapel of onder eene tent. Daar is
ook bij de hand eene draagbaar, van vier
draagstokken voorzien, waarop men de
relikwien plaatsen zal voor het overbren
gen naar de Kerk en die zal gedregen
worden op de schouderen, door twee of
vier priesters. Vóór het altaar staat een
witten zetel voor den Bisschop en ligt een
knielkussen, en er staan ook twee zit
stoelen voor den diaken en den onder
diaken, die den Bisschop helpen zullen.
In den vóóravond der wijding komt de
geestelijkheid naar de tent, om er de
Metten en Lauden te bidden der martela
ren en in de gebeden ervan noemt men
de martelaren, waarvan de relikwien
aanwezig zijn. De Kerk moet men ledig
maken en op het middenpunt der beuken
een witten zetel plaatsen, meter vóór een
knielkussen. Op de kerkmuren (-binnen-)
moeten twalf kruisen gekapt of geschil
derd en er onder twalf licht-arms met
eene keers vastgemaakt worden.
Met het aanvangen der ceremonie, de
diaken en de onderdiaken kleeden zich in
de tent en nemen plaats op hunne zit
stoelen. De andere geestelijken zijn in de
Kerk en wachten er op den Bisschop.
Deze komt aan, dragende het purperen
koórmanteltje, en zet zich in bovenge-
melden witten zetel, het aangezicht ge
keerd naar de ingangdeur. Hij geeft bevel
de twalf keersen der kruisen te aansteken
en na te hebben doen zien indien er nie
mand, buiten den diaken-bewaarder in de
Kerk gebleven is, verlaat Hij met de
geestelijkheid het gebouw, waarvan men
de deur dicht 'maakt en Hij gaat naar de
tent. Daar wordt Hij begroet door diaken
en onderdiaken JJij doet een knieval
voor de relikwien. staat recht en zet de
zeven boetpsalmen in.
Terwijl de geestelijken de psalmen
voortzingen, zet de Bisschop zich neder
en men doet Hem de pontificale gewaden
aan.
Daarna, met miter en staf, gaat de
Bisschop met al de aanwezigen processie-
wijs naar de ingangdeur der Kerk. Vóór
de poort staat Hij stil en miterloos zingt
Hij een gebed Dat de Heer ons helpe,
opdat alle wensch en daad van Hem uitga
en door Hem voleindigd worde Daarna
herneemt hij den miter, knielt op een
kussen vóór een witten zetel en men
zingt de Litanie van alle Heiligen.
Op een tafel, rechts van de poort,wijdt
de Bisschop vervolgens het water, dat
dienen zal voor het eerste besprenkelen.
De bezweringen over zout en water doet
Hij met den miter op het hoofd en de
wijding-gebeden er van miterloos.
Asperges-me Dit zeggende,stuikt
Hij met den kwispel op zijn voorhoofd,
besprenkelt de aanwezigen en terwijl
deze den zang zingen Het huis Gods
is gevestigd op de kruin der bergen...»
doet de Bisschop den buitentoer der kerk,
rechts beginnende, voorafgegaan door
kruis- en kandelaardragers en bijgestaan
door diaken en onderdiaken. Gedurig
werpt hij gewijd-water naar het boven
gedeelte der kerkmuren. Vóór den
ingang terug zingt de Bisschop miterloos
het gebed Heer wees de Beschermer van
dit gebouw, dat Gij liet optrekken...
Daarna, met miter op het hoofd, nadert
Hij de poort, en stuikt er tegen met
zijnen staf, zeggendePrinsen opent de
deuren en de Glorie-Koning zal binnen
treden waarop de Diaken bewaar
der van binnen toeroept Wie is die
Glorie-Koning? en de Bisschop De
Moedige en Machtige Heer
Terwijl nu de zangers het gezang
voortzetten door den Bisschop ingezet
Zegen, o Heer, deze woonst de Bis
schop doet een tweede maal den buiten-
toer der Kerke, nogmaals rechts beginnen
de, en besprenkelt het onderste der
muren met gewijd water. Vóór den ingang
terug zingt de Bisschop, miterloos, een
tweede gebed, waarin Hij vraagt dat de
Heer, die als Hoeksteen de rechtveerdi-
gen van Oud* en Nieuwverbond verèenig-,
de in ééne kudde, alle geloovigen zoude
samen brengen in innige liefde. Daarna
herneemt Hij miter en staf en gaat een
tweede maal aankloppen aan de poort
met hetzelfde bevel Prinsen opent de
poorten en de Glorie-Koning zal binnen
treden Na de samenspraak met den
diaken-bewaarder, en terwijl de zangers
zingen Heer bewaar vlekloos dit huis,
dat Ge als huis van gebed uitverkoren
hebt de Bisschop doet een derde maal
den buitentoer der Kerk, maar dit maal
beginnende links en Hij besprenkelt het
middelste der muren d. i. op mannen-
hoogte.Vóór den ingang terug zingt
de Bisschop miterloos een derde gebed,
om te vragen dat God zegene... al wat
Hij zegenen zal en dat zijn intreden de
booze geesten verjage en de vredevolle
Engelen binnen brenge. Eindelijk her
neemt de Bisschop miter en staf en voor
de derde maal klopt Hij aan de deur. Op
het vragen van den diaken-bewaarder
Wie is die Glorië-Koning antwoordt
de Bisschop samen met al de geestelij
ken De Hoog-Machtige Heer. Opent!
OpentOpentDe deuren slaan
open. De Bisschop met zijn staf trekt
een kruis op den dorpel zeggende Ziet
hier het teeken des kruises, dat alle
kwaadwillende geesten op de vlucht ge
dreven worden en Hij stapt binnen met
de woorden Vrede aan deze woonst
waarop de diaken-bewaarder antwoordt
«Bij uw binnenkomen» en de geestelijken
voegen er bij «Amen», het weze zoo
De bisschop met zijne dienaars trekt
zich op kant, om de processie der geeste
lijken te laten voorbijgaan dan volgt Hij
achterna tot in het midden der Kerk,
blijft staan vóór den witten zetel, het
aangezicht gekeerd naar het altaarals
de zangers uitgezongen hebben Za-
cheus, haast u, daal neder, want in uw
huis begeer Ik te verblijven de Bisschop
miterloos knielt op het knielkussen en zet
de Veni Creator in.
fntusschen werd wederom de Kerke-
deur langs binnen gesloten en buiten de
geestelijken mag niemand binnen, tenzij
een metser, die den Bisschop zal bijstaan
in het inmetselen der Relikwien.
Koopt uwe diamanten-brillanten uit
zoodoende hebt gij uwe steenen
25 a 30 °/o goedkooper
dan in gelijk welk huis.
Altijd in magazijn honderde on
gezette steenen.
Bijouterie Orfevrerie
29. Groote Markt, YPER.
Diamantslijperij 48, Hondstraat.
Leest en verspreidt
HET YPERSCHE VOLK
l MffimmBËm
Onnoodig uitgebreide beschrijving te
geven van wat op dien heugelijken dag
te Yper geschiedde, ledereen heeft het
gezien of breedvoerig hooren vertellen.
ft Weder wilde mede Schoone lente
dag. 't Volk wilde mede Ontelbare
massa's van binnen en van buiten de stad
samen gestroomd, ledereen was luimig
gestemd en iedereen had veel te bewon
deren Indrukwekkende palmprocessië
P'echtige intrede in de KathedraalHet
bewonderen en het herbewonderen van
St Maartens praalgebouw met zijne
slanke kolonnen, zijne hooge en breede
gewelven, zijne sierlijke vensters, zijn
prachtig altaarHet bijwonen der plech
tige hoogmis, gecelebreerd door Z. E.
Heer Deken, omringd van eene talrijke
priesters-schaar Het hooren van het in-
druklatend gezang der Passie, alsook
van het talrijk en goedbeoefend zangers-
choorEn eindelijk aan het sermoen van
Z'. E. Heer Deken, die de gevoelens van
eenieder zoo wel wist te vertolken en die
in name der Yperlingen al degenen be
dankte, van af den Bouwmeester en on-
uLinemer tot de vakmannen en den-ge-
hngen werkman, die ieder het zijne
bijbrachten om 't heerlijk juweel van
St Maartenskerk te scheppen.
De zegestoet van 's namiddags, waarin
het beeld van O. L. Vrouw van Thuyne,
patrones der stad, de heerlijke remon-
trans voorafging die als troon diende voor
Christus-Onze-Koning zeiven, bekroonde
de feestlijkheden van den dag... en Pater
de Clippele, met zijne stem als eene klok,
wist den geestdrift van een ieder tot het
hoogste toppunt te doen stijgen.
Dank aan den Allerhoogsten, Die aan
Yper dien schoonen dag bezorgde... en
dat onze Kathedraal dikwijls nog zulke
scharen, zoo talrijk en zoo innig gods
dienstig moge zien aanstroomen Ad
muitos annos
Hieronder geven wij het sermoen door
E. H. Deken bij deze gelegenheid uitge
sproken
«Vandaag hebben wij niette prediken.
Vandaag predikt gij zelf, gij allen die
hier zijt.
Gij predikt door uw zangen die juich
ten, door uwe palmen die wuifden, Chris
tus ter eere Hosanna den Liefde-Ko
ning
Gij predikt door de vreugde en de
geestdrift die uw harten vervult, om de
groote gebeurtenis die we vieren onzen
blijden terugkeer in Yper's oude, dierba
re, prachtig-heropgebouwde Kathedraal.
Vandaag immers mochten wij de blijde
boodschap der H. Schrift vernemen
Laetatus sum in his quae dicta sunt
mihi in domum Domini ibimus Ik
verheug mij erover dat me gezeid wordt
Het huis des Heeren zullen wij binnen
treden (Ps. 1211).
Wat hebben wij allen verlangd naar
dien heerlijken dag En de ouderen van
jaren vroegen zich af of ze wel ooit dat
geluk zouden beleven Wat heeft hij er
naar verlangd, de brave, heilige man die
uw geliefde deken was vóór en ook binst
den oorlog, Z. Eerw. H. Kanunnik De
Brouwer... Hoe was hij verkleefd aan zijn
kerk en aan zijn volk En vandaag, me
dunkt, van uit het hemelsch Jerusalem,
jubelt hij met ons mee, om het groote
wonder dat geschied is:.de platgescho
ten neergebrande Kathedraal die herrijst
vóór onze oogen in al de pracht en de
glorie van weleer. Meer nog zij prijkt en
zij schittert, met de lentefrischheid van
een nieuwe leven
Dat is, met Gods genade, het werk van
velen onder u.
En 't is voor mij een plicht, ja, maar
tevens een innig genoegen, hier openlijk
hulde te brongen, een welgemeende
hulde van dankbaarheid en van hartelijk
ste gelükwenschen aan al degenen die
dit meesterstuk tot stand hieipen bren
gen
aan den vernuftigen bouwmeester;
aan de flinke aannemers en werkge-
leidersaan onze vlijtige metsers en
timmermans, steenkappers en beeld-
houwers.ambachtslieden allerhande;
hulde aan allen, geestes of hand-
arbeiders die meegewerkt hebben om
dit wonder te doen oprijzen
Men had gevreesd en gezegd dat onze
kerk te groot zoude zijn... Maar zietde
opgetogen massa volks die zich hier ver
dringt, de ontelbare menigte die alle beu
ken en plaatsen bezet, spreekt luider dan
alles en toont dat gij de hooge betee-
kenis verstaat en waardeert van onze
St Maartenskerk.
Zij is de Moederkerk van Yper
zij is en blijft de hoofdkerk, de
Kathedraal, waar achttien bisschop
pen, in vroegere dagen, luisterrijk
fungeerden en gezag voerden over
heel de kudde
Geen enkele Yperüng, hoe gehecht hij
ook weze aan zijn eigen parochie, die
niet voelt dat hij hier thuis is het is en
blijft zijn Kathedraal.
Hier klopt steeds het hart van onze
christene bevolking bier wordt steeds
de zege gevierd van onze eeuwenoude
verkleefdheid aan God en Godsdienst
hier prijkt het beeld van het H. Hart, in
brons en in goud, het schitterend H.
Hartebeeld dat wij te danken hebben aan
de vrijgevigheid en devotie van heel de
Ypersche bevolking
Veel schoons hebben wij te bewonde
ren in onze Kathedraal. Maar het schoon
ste sieraad, Beminde Christen, dat zijt
gij zelfde schoonste versiering van een
Kerk is het biddende volk.
En daarom vraag ik aan Onzen Lieven
Heer dat deze heuglijke dag moge betee-
kenen een vernieuwing, een heropbloei
van het christelijk leven in onze dierbare
stad Yperdat deze heuglijke dag moge
zijn als het gouden opschrift van nieuwe
tijden, waarin Onze Heer Jezus-Christus,
hoe langer hoe meer, moge gekend ge
diend en bemind worden.
God gave 'tGod gave 't, door de
machtige voorspraak van Onze Lieve
Vrouw van Thuyne, patrones der stad
Yper
O. L.
Vr. van Thuyne, gevolgd van het H. Sacrament, gedragen door E. H. Vermant,
Deken van Yper, die plechtig de nieuwe Kathedraal binnen gaan.
u rz~\
RX