Bloed-dao
of van Haaoem
Handelsbank
BANK - UNIE
In de Kamers
Het IXd<i Gouwfeest
100.000.000 franken.
CÜeet ge cüot
Kalanderberg, 1, GENT
betrokken bij de
Het Kapitaal en de Reserven
der bij deze UNIE aangesloten
Banken overtreffen de
52e Jaar. - Nummer 18.
30 Centiemen.
Zaterdag 3 Mei 1930,
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Hst Consacreeren tener Kerk
te YPER.
in.
Nog de redevoering van M. Leuridan
SNIPPERINGEN
Op ZONDAG II MEI 1930
Kath.
Turners v. West=Vlaanderen
ZONDAG 1 JUNI 1930
Wedstrijden -- Optocht
Feestelijkheden.
Bananen zijn kloek en goed. De
eerste die naar Europa afkwamen, lagen
op het dek van koophandelschepen en
rotten onderweg. Nu gebruikt men voor
hun vervoer bijzonderingerichteschepen.
De bananen worden groen geplukt en
omwonden met katoen en papierdaar
na, geplaatst in kisten, worden zij op:
ranggezet in het schipruim, dat gedurig'
wel verlucht wordt. Dagelijks slaat men
al de kisten na en waar bananen beginnen
te bederven worden die kisten aanstonds
verwijderd. In 1884 kwamen er 10.000
trossen bananen binnen in England zij
kwamen uit de Canarië-eilanden en ieder
tros volde eene mand. In 't jaar 1927
voerde men in England 14 miljoen trossen
binnen.
Keizerin Helena, die van Pales-
tina naar Rome den nagel der kruisiging
overbracht, alsook het planksken met het
opschrift /esus Nazarenus Rex /udeorum
en het H. Kruis Christi (ten minsten een
zeergroot deel ervan)... stelde alles in
de Basiliek, die ze bouwde van haar pa
leis bij Lateranen. Van die basiliek was
destijds paster Mgr Goosens, aartsbis
schop van Mechelen en in die hoedanig
heid Kardinaal-priester, ten titel der H.
Graaf de Sa Vaulx, vlieger van
beroep, is verongelukt in Amerika en op
den grond ten pletter'gevallen. Meer dan
200.000 Km. legde hij af in zijne talrijke
vluchten door het luchtruim, 't Was nu
de eerste maal dat hij een onheil onder
ging, maar 't was doorslaande
Pier de leugen a re an 'i word.
N. V.
£)d tjpcrofljc ilolk
ZITDAGEN.
D' BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn hui*,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den l6 en 3* Zaterdag der
maand, van 9 l/2 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2* Zaterdag der
maand, van 9 x/2 tot 12 uur, in Het
Kapitel
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maan en 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in bet Ops elbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op bet Opstelbureel alleen te v: agen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, xo5, YPER
Postcheckrekening 40.201
0- casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
Na het begraven der Relikwien in het
grai des altaars, de bisschop plaatst wie
rook in 't wierookvat, zegent hem en na
het gezang ingezet te hebben Daar stond
nevens het altaar des tempels een Engel,
houdende een gulden wierookvat in de
hand reukwerken werden Hem gegeven
en welriekende rook steeg tot voor Gods
troon Hij bewierookt het altaar als
onder de mis.
Na miterloos, het gebed gezongen te
hebben Dat onze bede, o Heer, even als
de wierook stijge tot voor uw aanschijn
de Bisschop herneemt den miter en gaat
nederzitten in den zetel, staande langs
der. epistelkant. Twee dienaars overva-
gen zorgvuldig het altaarblad, waarna
de Bisschop hetzelfde kruisgewijze komt
bewierooken, d. i. eerst boven het mid
den en opvolgentlijk in de richting der
vier hoeken. Daarna, bewierookende,
doet de Bisschop drie maal den toer van
het altaar weggaande al den epistelkant.
Nadat de Bisschop het gezang ingezet
heelt: Jacob richtte een steen op als
gedenkteeken met H. Olie der
dooplsngen, zalft Hij het altaar
blad kruisgewijze op vijf plaatsen d. i.
in het midden en op de vier hoeken,
telkens zeggende Dat deze steen ge
heiligd v en geconsacreerd f worde. In
den naam des Vaders t en des Zoons f
en desH. Geestes t, ter eere van God,
van de Glorievolle Maagd Maria, van
alle Heiligen en ter herdenking van den
H. Marlinus. Vrede met u., De Bis
schop [doet bewierookend den toer des
.altaars, en daarna eene tweede zal
ving van het altaarblad, nogmaals met
H: Olie der doopelingen, terwijl gezon
gen wordt 's Morgens opstaande,
richtte Jacob een steen op als gedenk
teeken. Na opnieuw al wierookende den
loer van hei altaar gedaan te hebben, de
Bisschop zalft voor de derde
maal het altaarblad, maar dit maal met
H, Chrisma-olie en wierookende
doet Hij nogmaals den toer van het altaar,
beginnende niet al den epistelkant gelijk
I de twee eerste zalvingen maar al deze
van 't Evangelie.
Eindelijk na het gezang ingezet te
hebben De Heer heiligde zijn taber
nakel, d. i. zijne woonplaats de Bis
schop giet bp het altaarblad den inhoud
mn twee fleschjes, bevattende het een
H. Chrisma en het ander H. Olie der
dn pelingen en met de piatfe hand
strijkt Hij de H. Oliën uit, op
geheel de oppervlakte van 't blad.
Nu volgt de zalving der Kerkmuren. De
H. Joannes beschrijvende het hemelsch
Jtrusaiern dat hij op het eiland Patinos in
een vizioen ontwaardde, zegt dat Hij 12
grondvesten telde, gelijkende aan edelge
steenten en dragende den naam der twalf
apostelen. Daarom in de Kerkgebouwen,
schildert of kapt men op de muren twalf
(ruisen, rond dewelke men de naam
der twalf apostelen mag aanbrengen, en
op die plaatsen wordt de muur gezalfd
met H. Chrisma, onder de woorden
Dat deze tempel geheiligd "I" en gecon
sacreerd f worde, in den naam des
Vaders i en des Zoons t en des
H. Geest f... ter eere van God, van de
glorievolle Maagd Maria, van alle Heili
gen en ter herdenking aan St Maarten.
Vrede met u.
Na ieder zalving, bij hef afstappen van
den trapladder, bewierookt de Bisschop
het gezalfde kruis, het groetende vóór
en na.
Weder gekomen zijnde bij het altaar
«ordt dit opnieuw door den Bisschop
bewierookt. Dan plaatst de Bisschop
in het midden van 't altaarblad en op de
'.ier hoeken een kruis gemaakt
met twee eindetjes lament en
op hetwelk vastgemaakt zijn
vijf korrels wierook. De vier
hoeken der vijf kruiskens zijn omhoog
gedraaid en wordeui aansteken en terwijl
die vijf kruiskens met hunne wierook-
sorreis uitbranden zingt de Bisschop be
deden het altaar verschillige gebeden,
«aarvan een deel, met uitgestrekte han.
den en op prefatie-toon. Al deze gebeden
«orden ingezet met een plechtig Alleluia,
uitgegalmd terwijl iedereen knielende is.
Nu wordt met H. Chrisma het aitaar
Sezalfd 1°) langs vóór en aan de
dosis 2")op de vier hoeken, daar
-v rhetblad op de basis steunt.
De Bisschop wijdt de altaar-dwalen en
v/orden op het altaar geplaatst en als
er eene laatste bewieroo-
p'ng van het altaar. De Bisschop
'rekt met het rookend vat een
*ruis boven het blad. Hij herhaalt dit
drie maal toe gedurende hetwelk
zangers drie inaal hetzelfde gezang
galmen Dat geheel de aarde U aan-
en love, o Heer.
De mis, die daarna gecelebreerd wordt
en te Ypertzal Z. E. H. Kanonik De-
laeredit plegen noemt men de Kerk-
wijdingmis.
Telken jare moet die kerkwijdingmis
herhaald worden en in de volkstaal werd
ze in den loop der tijden betiteld als
ker-mis.
't Is bemerkensweerdig welke voorna
me relikwien der Passie in 't Bisdom
Brugge berusten H. Doorn in Wevel-
ghem groot deel van 't Christi-Kruis in
Veurne H. Haar in Kortrijk H. Bloed
in Voormzeele en in Brugge.
Dit feit is te danken aan den helden
moed en den godsdiensts-zin der vlaam-
sche edellieden, dewelke als belooning
hunner diensten, die Relikwien in Pales
tina verkregen en ze naar hun vaderland
overbrachten.
De H.Doorn van Wcvelghem en het H.
Bloed van Voormezeele berustten eerst in
de abdijen dier plaatsen en, met het uit
sterven er van, gingen zij over tot de
parochiale kerk.
O. L. Vrouw kerk van Kortrijk werd
door de Graven als schrijne gebouwd voor
het H. Haar en de Basile-Kapel van Brug
ge werd uitverkoren a's rustplaats voor
het H. Bloed.
De Ridders die de Relikwie van Veurne
mede brachten kwamen huiswaarts al
over zee. In het Nauw van Kales hadden
zij een erg tempeest te verduren en deden
de belofte hunnen schatte bestellen in de
kerk, die zij het eerste zouden ontwaren.
Wat zij eerstin het oog kregen was het
hoog dak der kerke-choor van St Wal-
burga in Veurne en zoo is die Relikwie
daar aangeland.
Welken eeredienst mag men aan het
H. Bloed van Brugge toekennen Dat
Bloed miek eertijds deel uit van het duur
bare Lichaam Christi en dan was het in
den persoon van Gods Zoon vereenigd
met de Godheid. Nu is Het gescheiden
van dat aanbidlijk Lichaam en zal er nooit
meer deel van maken. Het is dus niet
meer vereenigd met de Godheid en mag
vervolgens, op zich zelf beschouwd, niet
aanbeden worden. Maar aangezien het de
uitstekendste Relikwie is, die bestaat,
verdient Het onder alle relikwien de uit
stekendste vereering. Een vereering die
ten slotte gericht is tot den aanbiddelijken
persoon van den God-Mensch. Het eind-
voorwerp van onze devotie is Jezus zelf.
Indien zin alleen, in dien betrekkelijken
zin, kan gesproken worden van aanbid
ding der kostbare Relikwie van het H.
Bloed des Heeren. Ziet Voor dat de
priester het H. Bloed bewierookt doet hij
een knieval maar 't is rechtstaande dat
hij de Relikwie bewierookt en dit om te
erkennen dat die kostbare schat, op zijn
eigen beschouwd, niet mag aanbeden
worden.
De H' Bloedprocessie eertijds duurde
vrij lang. Men verliet de stad al de Bou-
verie-poort, men deed geheel den toer van
de stad en men kwam er wederom binnen
langs de zelfde poort. Vooraanstaande
vreemdelingen, gekomen naar Brugge
om deel te nemen aan die processie, gin
gen binnen in St Juliaans Gesticht, bij het
verlaten der stad, en verbleven er tot den
terugtocht van den stoet. In het gesticht
waren ze ten gasteen Kanonik Vanhaecke
in zijnen boek over het H. Bloed meldt,
dat men voor die omstandigheid in boven
gemeld gesticht overgroote koekebrooden
bakte Zij waren groot als een- wagen
wiel en ieder brood bevatte 24 pond
corinthe-druiven
Navolgens 't beknopt verslag lezen wij
van M. Leuridan de volgende woorden
En nu een woord over den toestand
der onderwijzers en het vrij onderwijs van
het Bisdom van Brugge... Buiten deze
Kamer meer dan hier nog zal er vlam
mend protest opgaan. Maar ai katholiek.
Men zegt dat het beknopt verslag de
trouwste en duidelijkste uitdrukking
weergeeft van den geestontoestand der
sprekers en men kan dat aanveerden,
trouwens de snelschrijvers kunnen wel
een woord verliezen... Maar zij zuigen
de bewoording uit hunnen duim niet, zij
geven aan wat zij gehoord hebben.
Nu wat er van zij, de Heer Leuridan
heeft goed geoordeeld dat in andere
woorden in 't algemeen verslag neer te
schrijven ik zal geen scherper woorden
gebruiken dan noodzakelijk zijn buiten
deze Kamer, méér dan in deze Kamer,
zal ik een vliemend protest doen opgaan
om hetgeen ik hier in wel overwogen
woorden zal uiteenzetten
'k Zag, overtijd, in eene illustratie,eene
caricature waarin eene jongedochter
verbeeld was behagelijk staande voor
eenen spiegel en haar zeiven bewonde
rende... Haar neus was geschonden en
aan een vleugel geknobbeld, zij was
scheel en had schromelijk diep van de
pokken geweten daaronder stond te
lezen oü la vanité va se nicher
Dat beeld sloeg mij in als ik die woot-
den las van M. Leuridan Buiten deze
Kamer, meer dan in deze Kamer, zal ik
een viiemend protest doen opgaan
Och arme Neen M' de Volksvertegen
woordiger, gij moet dat zoo hoog niet
wanen dat is zoo erg niet;'ten zijn zoo
veel de woorden niet die treffen dan de
persoon die ze uitspreekt. Men neemt ddt
van waar het komt.
Waren zij uitgesproken door een man
van gezag of van takt en fijn gevoeligheid
of van hoffelijkheid en hooger opvoe
ding 'k en zeg niet dat zij niet zeker
indruk zouden gemaakt hebber.Maar van
zulke mannen hoort men geen zulke
redens
Kwamen zij uit den mond van een ware
katholiek, 'k en zeg ook niet dat men
daaraan zou ongevoelig zijn, maar kq-
men ze zoo als hij het zoo wei veranderd
heeft in het algemeen verslag, van ei
Katholieke Vlaamsche Nationalist, dat
wat anders.
Hadden zij gezeid geweest van een
bezadigd en open geest of van een
schrander Staatsman, dat zou misschien
wat geroerd hebben, maar komende van
een man waarvan wij het gehalte en
'tgewichte kennen, dat verliest veel van
zijne bediedenis Wij vinden daarin
slechts de erbarmlijke uitdrukking vain
een verbitterde geest die, te passe of ten
onpasse zijne gal uitspuwt 't Vat geeft
uit wat het in heeft, is het geen goeden
drank of fijne en klare wijn, 't is troebel
en verschaald bier of nog slechter.
Dat toont ten andere die reden
't En is zoolange niet geleden dat de
Ypersche Bodein een art. over 't
gezag dat in eene maatschappij noodig
is, zonder pinkoogen drukte... dat zij de
beste onderdanen waren van 't geestelijk
gezag en van Zijne Hoogweerdigheid den
Bisschop dus zuiver uit slaan met een
peurperse in 't water, enke 11 ijk om ie
pletsen.
Voegt nu daarbij eenige staaltjes van
de wonderbare scherpzinnigheid en klaar
ziende rechtgeleerdheid van M' den Ad-
vokaat
Sprekende van de handeling der gees
telijke overheid, noemt Advokaat Leuri
dan 1die handeling onwettelijk t.t.z.
strijdig met de wet en drie reken
verder van die zelfde handeling spreken
de, zegt hij In afwachting dat er eene
wettelijke regeling getroffen wordt
M' de Advokaat, als er nog geen wette
lijke regeling is 't is niet onwettelijk van
anders te doen en als het onwettelijk is
hetgeen de Overheid gedaan heeft, 't is
dat er een wet is en daar en moet dus
geen wet meer getroffen zijn. Is het zoo
niet
2) Hij beroept den Minister van op te
komen tegen de handeling van den Bis
schop, krachtens art. 25, het is onver
geeflijk van wege het Ministerie dat er
tegen de overtredingen van art. 25 geen
maatregelen getroffen zijn En voegt er
dan voor 't geen zijn eigen persoon aan
gaat Het zou me genoegen doen dat
een vrijzinnigen Minister op dit gebied
zou ingrijpen tegen de Bisschoppelijke
Overheid.
Eerst de klaarziende rechtgeleerdheid
Hij spreekt over het vrij onderwijs van
't Bisdom Brugge en hij verwijt als
onvergeeflijk van wegens het Ministerie
dat er tegen de overtredingen van art. 25
geen maatregels getroffen zijn en vraagt
die aangaande 's Ministers ingrijpen.
Mr den Advokaat laat mij toe te zeg
gen dat gij uitnemende kort of mis gezien
hebt. Art. 25 spreekt uitsluitelijk voor de
Gemeentescholen. Het vrij onderwijs en
de Gemeentescholen zijn toch het zelfde
niet. Wilt .ge dus een art. die voor die
scholen niet bestaat,daarop toepassen als
iemand onderdaan is en bijzonderlijk
beste onderdaan >- hij eerbiedigt zijnen
Bisschop, hij gehoorzaamt aan zijnen
Bisschop, hij bemint en helpt hem als
zijnen Overste en vindt hij iets te zeggen
men maakt eerbiedige bemerking aan
Zijne Hoogweerdigheid zelf.
Waar vindt men dat hier
De Ypersche Bode haalt geern eens
Kardinaal Newman aan. Hewel terwijl
John Newman nog protestant was en
twijfels had over het Geloof door zijnen
Bisschop gepredikt en hij dus stond tus-
schen zijn geweten en de orders van zijne
Overheid. John ging niet in gazetten, of
in zijne tract of in de vergadering, zijnen
Bisschop klein maken... maar hij schreef
een brief aan zijnen Bisschop waar hij in
de nederigste bewoording, zijn ongemak
uitdrukte van te moeten zijne gedachten
en gevoelens te kennen geven die anders
waren dan deze van zijn Overste er bij
voegende dat hij dat deed uit eerbied en
onderdanigheid, 't was waarlijk aandoen
lijk om lezen. Maar hier wat zien... Niet
schrijven aan Zijne Hoogweerdigheid om
de reden en gevoelen uiteen te doen.Maar
ze Zoeken naar de breedste en hoogste
vergadering, om daar in onhebbeiijke
woorden zijn Bisschop aante klagen,hem.
Bisschop als een onmensch voor te stellen
en om daar te vragen dat een vrijzinnige
Minister hem dwinge tot christene liefde
Dat is onderdaan zijn en een der
beste onderdanen
En had het nog tot iets kunnen baten
Maar neen. Zoo als de wet vraagt, heeft j
Zijne Hoogweerdigheid er een raad tot'
Beroep. Jos. Devos, is er verschenen.
Hij heeft er geen een woord of uitleg van
goede trouw of verontschuldiging voren-
gebracht hij heeft daar eer. kwart ge
sproken over Nationalismus en geëindigd
met te zeggen... ik kan verstaan dat gij
mij afdankt... maar ik zal van gedacht
niet veranderen.
Dus de Minister kan daar niets aan
doen. Dat was dus een art. inroepen
tot verdediging of bestraffing van iets
waarvoor het hoegenaamd niets telt noch
toepasselijk is, en dat is alzoo veel als
voor 't gerecht de toepassing inroepen
van een art. of een wet die niet bestaat.
Dusganschmis en nutteloos.
Nogthans daar is een wet die over
't vrij onderwijs spreekt, 't is art. 26 die
klaar onderscheid maakt over gemeente
lijke scholen en vrije scholen, trouwens
in de lste alinea van dat art. spreekt het
van de gemeentescholen, enz. en in de 2e
alinea voegt hij er dan bij wat nu de
aangenomen of aanneembare scholen be
treft ten geheele of ten deele bediend door
andere personen (als deze in gemeente
scholen) voor hem moet er een of meer
raden van beroep zijn, en de bevoegdheid
van die raden zoo wel de wijze van
't benoemen hunner leden zijn door de
akt zelf geregeld van inrichting der raden
geregeld.
't Dunkt mij dat een advokaat die over
de zaken wil spreken en spreekt, dat niet
mag onwetende zijn.
Maar nu wat volgt daaruit als conclu
sie 1) dat uw beroep tot den minister,
geheel in 't water valt. Krachtens art. 25
heeft hij in die zake niets te zeggen en
krachtens art. 26 2e alinea heeft hij niets
in te zien.
2) Dat uw armzalig beroep op die vrij
zinnige Minister een zweepslag in de
wind is, en juist maar een onkristene
daad is om de hatelijkheid over zijn eigen
Bisschop te trekken.
'1< En geloof niet dat dit zeer' Jereere
spreekt
We vernemen dat in Rusland de
Soviets de beroemde Domkerk St Sophia
van Kiew gesloten hebben en het gebouw
ter beschikking van een kongres godde-
ioozen gesteld hebben. Tijdens dit kon
gres werd besloten deze domkerk in eene
anti-goddienstige cinema in te richten en
900 ploegen van drie goddeloozen op voet
te stellen met de zending in al de dorpen
van het land de kerken te sluiten en de
heilige beelden te verbranden.
Daartoe leidt het logisch uitwerken
van de theorie van Marx, de vader van
het socialism... tot barbaarschheid.
We hebben reeds meermalen her
haald dat de Vlaamsche Nationalisten
hier in stad baas zijn in de verwarrings
politiek die zij tot nu toe geleid hebben.
Hunne veroordeeling door de Bisschop
pelijke Overheid weegt hen weinig op de
lever... en velen, zelfs menschen en over
heden die anders denken of anders zou
den moeten denken, houden van deze
veroordeeling geen de minste rekening.
Een voorbeeld
Zooals eenieder weet nestelt de Vlaam
sche Studiekring die zoogezegd buiten
alle politiek staat, in het lokaal der
Vlaamsche Nationalisten, <- Het Vlaams
of Viaamsch Huis», gekocht, ingericht
en uitgebaat door eene samenwerkende
maatschappij die volgens hare statuten
ook buiten alle politiek staat. (Hoe men
dat aaneen kan knoopen, is de Heere
wijs
Welnu gedurende het laatste winter
seizoen kwam, op aanvraag van de zoo
gezegde neutrale studiekring, het Vlaam
sche Volkstooneel het stuk van Timmer
mans Waar de ster bleef stille staan
voordragen.
Naar men ons verzekert zou op het
tooneel het beeld van het kind Jesus te
zien en enkele scène's met begeleiding
van harmonium gespeeld zijn geweest.
Volgens ingewonnen inlichtingen heeft
de Studiekring geen tooneelmagazijn en
het Vlaamsche Volkstooneel brengt
geene benoodigheden mee. Die moeten
ter plaats door de inrichters bezorgd
worden.
We vragen ons dan met verlegenheid
af: Van waar kwam dat beeld van het
Kind Jesus? Van waar kwam die har
monium
Kan en mag de Ypersche Bode ons
daarop, uit Aalst, een klein bescheid
geven
En zou dit Ypersch weekbladje dat
durven
De Vlaamsche Nationalisten doen
aan verwarringspolitiek. Ze doen ook
aan bluff.
De «Ypersche Bode», hun orgaan, is
in Aalst gedrukt en in een nationalistisch
weekblad van algemeen belang (dus geen
lokaal weekblad meer) omgewrocht...
met toevoeging van een los bladje voor
het Ypersch nieuws en de Ypersche aan
kondigingen.
Wat moeten die Nationalisten rijk en
sterk zijn zeggen de eenvoudige zielen,
om zulk een dik en zwaar weekblad te
kunnen uitgeven En de wereld loopt
vol van menschen waarop rijkdom en
macht nog eenen zekeren indruk maken.
En ze bespeuren de doorzichtige list der
Na ionalisten niet... Eene echte men-
schenfopperij.
Die menschen zijn rijk en machtig
zeggen ze nog en ze weten niet dat het
liefdadigheidsbal onlangs in het «Viaamsch
Huis ingericht werd om wat zaad in het
bakske van de VI. Nat. Ziekentroost en
misschien wel ook van het Viaamsch
Huis te krijgen.
Bluff, bluff en altijd bluff...
om 4 uur
.1
II
Operette in 3 bedrijven.
Kaarten van heden af te bekomen in
't Christen Volkshuis.
Naar het schijnt werd er over en
kele dagen te Yper een kongres gehou
den. Enkele verslagen werden voorge
dragen en-alles liep goed van stapel tot
eenieders voldoening totdat een piepjong
ventje... een zekere Mynas... aan het
woord kwam en een verslag voorbracht
doorweekt en doorspekt van zuivere na
tionalistische geest en theorie. Maar vol
gens het schijnt kreeg dat Syman...netje
duchtig op de vingers en in plaats van
Alleluia te mogen zingen en lof te
oogsten werd alles duister rondom hem.
STAD YPER.
der
wordt op
ZATERDAG 31 MEI
ingericht door de
ST-MICHIELS TURNERS van YPER
Het bosch van O. L. Vrouw
kerk te Parijs is geen bosch van groei
ende hoornen rond het praalgebouw
maar van oude doode hoornen op het
dak. Vreemdelingen hebben alleenlijk toe
gang op den noordelijker toren der kerk.
Begunstelingen, met bijzondere toelating
van 't ministerie van schoone kunsten ge
raken ook op de zolderingen en daar hebt
ge het bosch. De zolder is 130 meters
lang, 30 breed en 12 hoog. Het dak is
gedekt met 1236 bladen in zwaar lood,
wegende 900.000 kgr. en 't is een geheel
bosch van eiken balken en verbindingen,
dat dit gewichte onderschraagt.
Kruis-Kerk Nu is de paster er van
Kardinaal Van Rossum.
Dezer dagen heeft de Kardinaal in die
kerk de nieuwe kapel ingezegend bestemd
voor die Kelikwien en waarin Hij ze ook
inbracht. Aan den bouwmeester overhan
digde hij namens den Paus, het kruis en
het brevet van Commandeur in de orde
van Gregorius-den-Groote. Deze hooge
onderscheiding werd aan den bouwmees
ter toegekend omdat hij al de ontwerpen
en plans voor den bouw kosteloos gele
verd had.
Portugaal doet mede inde tentoonstel
lingvan Antwerpen en bij het gezondene,
voegt het er een kistje bij, voor onzen
Koning, met 12 flesschen Madeira en 12
flesschen Porto, wijn dagteekenende van
1830. 't Is nu te zien of die wijn niet
kindsch geworden is van ouderdom
Er bij steekt er ook een zilveren
koffertje met chocolade uit de
VII eeuw.
ik
't Wos ten tiede dat Oes Heere nog
up de wereld wos.Up zekeren dag, d'r ga'
ne Jode naar hem die zegt mag ek je
kee' entwodde vragen, ostjebliefOes
Heere
Jaa'g toch.
In joen oogen, duust jaar, wuk es
da' wel
E nrenuutji.
En 10.000 fran
E satiemki.
Ja dê Keu je me daa' geen bittji
10.000 fr. leen'
Wacht e inenuutji, zei Oes Heere.
Z-