UIT "YPRIANA
WEET GE WAT
Het Familiehoekje
Slecht weder
leimsiijü Eusnartsiisoii congres
van Riecneiea
Ypersche Kroniek.
Gestrafte Heiligschennis
Kerkeiijk Nieuws
Wettelijke bekendmaking.
Schotsche Bedevaart.
van dit edel land overmakende, neem ik met
genoegen deze gelegenheid te baat om aan
üw; Eminentie nogmaals de verzekering te
geven van den diepen eerbied waarmee ik.
Hem de handen kussende, de eer heb mij
te noemen
van Uwe Eminentie
de zeer nederige en zeer
gehoorzame dienaar
E. Card. Pacelli.
N. V. D. R Waarschijnlijk zal men nu
het oud liedeken van alle scheurmakers te
hooren krijgen: De Paus is slecht ingelicht!
heid was van Lodewijk XVI, die schrikte
voor het vergieten van menschenbloed,
indien ooit in Belgie wanorde moet heer-
schen gelijk nu in Rusland, 't zal min
wezen door de macht der boozen dan door
de misplaatste benauwdheid der goeden.
Op het graf van een geneesheer in
Vlaanderen had men eene brandende
toorts verbeeld met deze woorden als uit
leg ALUS IXSERVIE.NDO CONSU-
MOR Anderen helpende, verslijt ik.
Tt Bruaire bij Bourges is een kruis
punt, van waar uit vier eindelooze banen
uitgaan, de vier windgewesten heen, en
dat men noemt het center van Frankrijk.
Daar staat een hooge steen, met mos be
groeid, gelijkende aan een oeroude Men
hir. Een belgische almoezenier, langs daar
op ronde, bewonderde en onderzocht
dien steen met zijn mes rakelde hij wat
mos weg, vond eerst eenige letters en
daarna geheei het volgende opschrift
Wie sou kunnen vergeten
Dat llius Kaisar eens
Voor deese steens
Is blijven staen
Om te weten
Alwaer dat hij moeste gaen
Een joodsche stad Er bestaat ievers
in Oostenrijk eene uitsiuitelijk joodsche
stad, misschien de eenige op gansch den
aardbol is de stad Unteroerg, die
het uiterlijke van eene middeleeuwsche
ghetto d. i. joodsche wijk, bewaard
heeft. Joden die in 1670 uit Weenen ver
jaagd werden, stichtten deze stad, wier
in- en uitgang gesloten is met groote ijze
ren poorten, die men vastlegt inet ijzeren
ketens. De oude joodsche traditiën zijn
daar ongeschonden bewaard, 's Avonds
doorloopt een wachter de straten, roepen
de Kinderen van Israël, het is 9 uren
zorgt wel alle lichten uit te dooven het
is slapenstijd Des middernachts, gaat
hij op de deuren kloppen met een houten
hamer. Te 5 ure ontwaakt hij de bevol
king roepende Kinderen van Israël,
staat op. Men wascht den drempel der
Synagoog.
Ziedaar eene streek waar de verkoo-
pers van wekkers geen fortuin zullen
maken
In Savoië, bergstreek gelegen in'
Zuid-Oost-Frankrijk, waren twee Alpen-
beklimmers, geboortig van Modane, ver
dwenen. Men heeft hunne lijken terug
gevonden en zij hongen te slingeren aan
dekoord, waarmede de twee klimmers
aan elkander op afstand vastgebonden
waren en die aan een hobbeligheid van
de rotse is blijven haperen, als die twee
ongelukkigen in een afgrond gletsten.
In Soviet-Rusland is er schaars
heid aan rund-vleesch en men legt nu
vleesch in van walvisschen en dolphy-
nen. 't Zal even smakelijk wezen zegt
de Staat, als smaakvolle beafstukken
V
Bolciievisten jn ons land zijn nog
weinig talrijk. Maar moeste het volk in
gisting komen, ze zouden in state wezen
eene omwenteling te kunnen verwekken.
Defransche omwenteling van 1793
was het werk van eenige Jacobijnen...
hun naam komt voort van dit feit, dat zij
vergaarden in de gebouwen van het ver
maarde St Jacobskiooster der Dominika-
nen, waar eertijds veel geleerden verble
ven o. m. St Thomas van Aquiniën.
De Commune van Parijs in 1871,
met al hare gruwelen, moorden en bran
den, was het werk van eenige bandieten.
Aangezien dat eene groote oorzaak der
fransche omwenteling de te groote goed
De hellende toren van Pisa zoude in
gevaar verkeeren, omdat de grond waar
op hij steunt schijnt te begeven. Men ver
hoopt zijne basis te verstevigen met den
grond er rond te doorweeken bij middel
van water, overvoorzien van aluminium
sulfaat en soda-siiicaat.
In de Kathedraal van Straatsburg
van 1902 tot 1926, een groot deel rond
den eersten pilaar \an den noordelijken
beuk zat besloten in een houten gebouw,
I gaande tot aan het gewelf. Die pilaar
ondersteunende den toren, begaf, omdat
de menigvuldige piloten die dienden als
grondvest aan 't rotten waren. Men heeft
den zieken pilaar, en hij droeg een ge-
wichte van 8 tot 10 miljoen kilos met
ijzeren banden versterktmen heeft ver
volgens het gewelf, steunende op de twee
eerste pilaren, totaal geschraagd en doen
rusten op voorloopige nieuwe pilaren
men heeft eindelijk de grondvesten van
oen eersten pilaar, deel per deel, vervan
gen door gewapend beton. En nu is alles
wederom in orde.
De statie van Kortrijk heeft geheel
lang geweest zonder onderaardsche gan
gen onder de sporen en de reden was dat
de grond, gestadig inkelderende, niet toe
liet van metselwerk aan te brengen, zon
der het verkeer der treinen te moeten stop
zetten. Eindelijk heeft men het gedacht
opgevat van te doen gelijk in de koolput-
ten en men heeft den grond, rond en tot
op zekeren afstand der werken, op kunst
matige wijze in bevrozenen toestand ge
houden. 't Ging dan als een lier
Omdat wij van kindsgebeente af te veel
den rechteren arm gebruikten en
te weinig den linkeren, is deze min ont
wikkeld. 't Schijnt, voor alwie veel moet
telefoneeren, het best is niet gedurig met
dezelfde oor te luisteren, wil men vermij
den dat de andere oor, bij gemis aan ge
lijkstaande oefening, harder wordt.
De gazetten melden regelmatig aan
hoeveel goud de mijnen van Kilo-Mo
to in Congo geleverd hebben. Ware het
niet beter van meer te steunen op dit feit,
dat men in Congo veel graan en allerlei
vruchten kan opdoen, hetwelk meer goud
of goud-franks zoude voortbrengen dan
die mijnen.
Voor het Eucharistisch Con
gres te Mechelen zijn er voor den Don
derdag, dag der kinderen, meer dan
40.000 kruistochtertjes verwacht, die zul
len aankomen per bijzondere treinen,
trams en autobussen.
Voor den Zondag voorziet men meer
dan 100.000 deelnemers zij zullen ge
schaard worden in zes verschillige stoe
ten, om dan, na het zien voorbijtrekken
van den geestelijken stoet, gezamentlijk
langs zes kanten op te dagen in het plein,
waar de slotceremonie zal plaats hebben.
Evangelie
Elfde Zondag na Sinksen.
Te dien tijde ging Jesus de grensstre
ken van Cyrus wederom uit en kwam
door Sidon aan het Meer van Galilea,
midden door de streken van Dekapolis.
En zij brengen tot Hem iemand die
doof en stom was, en zij verzochten
Hem dat Hij op hem de hand zou leg
gen. En Hij nam hem van de menigte
weg afzonderlijk bij Hem en Hij stak
zijne vingers in diens ooren en spuwse!
nemend, raakte hij zijne tong aan. En,
naar den Hemel opziende, verzuchtte Hij,
en sprak tot hem Ephpheta dat is
wordt geopend. En terstond gingen zijne
ooren open en de band zijner tong ging
los, en hij sprak recht.
En Hij gebood hun dat zij het aan
niemand zouden zeggen. Doch hoezeer
Hij het hun ook gebood, zij mieken het
te meer bekend en des te meer waren zij
in bewonderingen zeiden Hij heeft alles
wel gedaan en de dooven heeft Hij doen
hooren, en de stommen heeft Hij doen
spreken. Marc. VII, 31-37.
De daadzaak is dees Een doofstomme
wordt genezen
En hoe
Jesus steekt zijne vingers in zijn oo
ren... Jesus legt spuwsel op zijne tong...
en spreekt Ephpheta t.t.z. gaat open
en zie op staande voet de ooren gaan
open de tong wordt los en den doofstom
me spreekt recht.
Dat is het mirakel
Maar in dat mirakel, zoo leert ons de
H. Gregorius, ligt er eene groote beieeke-
nis verscholen
Die beteekenis is van onmeetbare
wijdte en dracht Door de vinger Gods
ST-JOZEFS BEROEPSSCHOOL
TE YPER
Kostelooze DAG LEE R( TANGEN
(alle werkedagen van 8 tot 18 uur)
voor alle ambacht van hout- en ijzsr-
bewerking: teekenen, meubelmaken,
schrijnwerk, timmeren, modelmaken,
draaien, paswerk, mekaniek,electri-
citeit, enz. (theoretisch en praktisch).
Kostelooze ZONDAGLEERGAN-
GEN (van 8 tot 13 u.) voor alles wat
den kleermakersstiel aangaatmaat-
nemen, patroonteekenen. snijden, con
fectie en aanpassen.
Begin van 't schooljaar: MAAN
DAG 15 SEPTEMBER.
Inschrijvingen en inlichtingen bij
den Bestuurder (5. St Jacobstraat.
Yper) best 't Zaterdags of 's Zondags
voormiddags.
De 70 jaarweken dus 70 x 7 490
[jaar door den propheet Daniel voor
speld, als tijdspanne tusschen het einde
van het Babvlonische-Ballingschap en de
verlossing der wereld door den Zaligma
ker, waren verstreken. De komst des
Heitands was zelfs geen geheim voor de
heidenen en geschiedschrijver Joseph als
vuige hoveling, dreef de vleierij zoo ver
dat hij Keizer Vespasianus roemde als den
Messias door de propheten aangekondigd
Deze eenige gebeurtenis, Christus' Ge
boorte, werd van het begin onzer tijdre
kening als Kerst-dag of Christus'-dag ge
vierd. De stoffelijke verbeelding er van
dagteekent nogthans maar van de jaren
1200, alswanneer H. Franciscus van Assi-
sië voor de eerste maal de Krib verbeelden
deed in de spelonk van Greccio, omringd
van standbeelden, die Maria, Joseph, de
Herders en de drie Koningen voorstelden.
De Franciskanen, naar het voorbeeld
van hunnen stichter, plaatsten met Kerst
dag KribbeKens in hunne kerken en in het
museum van Munich bewaart men een
verzameling Kerstkribbegens, eenig in de
wereld. Alhoewel verschillend van kunst-
weerde, al die voorstellingen met beelden
zijn altijd belangwekkend, onder opzicht
van volksoverlevering en folklore.
In St Pieters kerk alhier, onder de stu
ren Romaanschen toren, staat een rotsach
tige calvarieberg, met spelonken, verwelf
de bogen en zuilengangen in keiën en
schelpen. Het volk noemt hem Beth-
leëntalhoewel geheel het leven van
Christus er op verbeeld staat. Geheel de
spelonk op het vóórplan is ingenomen
door de verbeelding der Geboorte van den
Zaligmaker er boven ontwaart men de
verschillige tooneelen der bittere Passië
en alles is bekroond door den Kruisdood
en de Verrijzenis. In geheel dit Kinderlijk-
spel vindt men den eenvoudiger! eere-
dienst weder onzer voorvaderen, herinne
ringen aan mysterië-spelen en aan vlaam-'
sche en waalsche Kerstliederen nu nog'
hedendaags gezongen. In een dezer laat-
sten, zingt men dat Maria het ijs van de
Leie breken moest om water te putten.
Zulke eenvoudige beweringen en die tijd
verplaatsingen op gebied van kunst win-l
nen in aantrekkelijkheid, naarmate de'
geschiedenis meer gekend is.
Bethleem van St Pieters is een eigen
aardigheid, zoo als de Processie van
Veurneer een is. Geen een reisgids
maakt er melding van en nogthans is zijn
gehalte of innerlijke weerde klein, de ge-
gebeeldhouwde afsluiting, in eiken hout,
die er vóór staat is allerschoonst. Dit ge
wrocht, dat schijnt te dagteekenen van de
XVI eeuw en van het begin der Renais
sance, is een der schoonste in dien aard
van onze streken. Overdekt met verwe,
die het een bronzen uitzicht geeft, moet
het voor veel liefhebbeis doorgegaan zijn
als iets in gegoten ijzerAlzoo kan men
verstaan dat tot heden geen kenners van
dit kunstgewrocht gesproken hebben.
St Pieters Kerk bezit met dien Calva
rieberg en zijne rijke omsluiting eene
merkweerdigheid van eerste gehalte en
die men moet doen kennen.
Dit Bethleem is uitgewrocht ge
weest door een capucijn, die verbleef in
't Franciskaner-Klooster, dat stond waar
nu de bewaarschool is van St Pieters.
is bedied de macht Gods, de gratie, de
H. Geest door het spuwsel die uit het
hoofd komt, wordt beteekend de wijsheid
Gods. de macht en gratie Gods geeft het
vermogen te hooren en de wijsheid Gods
heeft het vermogen naar wijsheid te
sprekend, i. wat recht is.
Welkeen ontzaglijk geheim die Gods
Geest en Wijsheid heeft deze spreekt
wat recht en juist is maar die Gods gratie
niet heeft, deze blijft doof en is zonder
vermogen van te hooren en te verstaan.
Die Gods wijsheid niet heeft deze spreekt
niet wat recht is. Waar Gods macht de
H. Geest niet bijkomt hij blijft doof waar
Gods wijsheid, de gratie, niet in komt,
hij spreekt niet wat recht is.
Daarin ligt de bron en oorsprong van
alle beroerten, van alle scheefzinnigheid,
van alle ketterijen.
Daar zijn menschen wier ooren niet
open staan naar de leering en de verma
ningen van dezen die van God aangesteld
zijn om ze te leiden, zij zijn doof.
Daar zijn menschen die de wijsheid
niet ontvangen, deze des Heeren zij
kunnen niet zeggen wat recht is en juist
Dat zijn de doofstommen en ze blij
ven het zoolang ze niet gedwee zijn tot
God.
Schrikkelijk oordeel God geeft den
ootmoedige gratie en weerstaat den hoo-
veerdige.
Waarom wacht uw Goede God van.
ons schoon weder te verleenen Wij heb
ben het broodnoodig voor den oogst
Zoo sprak dezer dagen een godloos
landbouwer uit Frankrijk en er werd hem
geantwoord Hij wacht waarschijnlijk
op uw gebed
Is dit volgende immers niet verkeerd.
Velen beweren in God niet te gelooven,
als er sprake is van bidden en beoefenen
van plichten... maarzij duiden het Hem
te kwade, als zij gevoelen dat zij Hem
noodig hebben en dat Hij ze niet ter hul-
pekomt... hetgeen meestal gebeurt, om
dat zij niet meer smeeken Geef ons he
den ons dagelijks brood
Met het inhuldigen van den Tempel
door Salomon, zegde God aan den Koning
Als Ik den hemel zal gesloten hebben
Zuren Azijn.
Weet gij wat zuren azijn is
Moeder Hooghe van Walle zei het aan
haar kind Jongen zei ze, dien azijn is
zoo zuur en hij bijt zoo op mijn tonge
dat de nagels ervan op mijne teenen staan
te dansen
Dat is 2uren azijn
Levenswijsheid.
Wie peist er op verantwoordelijkheid
'k En wil hier niet spreken over de
verantwoordelijkheid die een vak of een
beroep bij brengt, zoo als bijv. die van
eenen bouwmeester... nopens toezicht
over de gedane werken, of die van eenen
aannemer nopens de hoedanigheid der
waren, de deugdelijkheid van 't werk en
het onderhoud der voorwaarden maar
ik spreek hier over de verantwoordelijk
heid in 't algemeen, deze die op alle
mensch valt van zoo dat hij verstand of
oordeel heeft.
Wie peist op zijne verantwoordelijk
heid
Men klapt en lacht, men knipoogt en
maakt gebaren, men doet zinspeling of
geeft oordeel, men handelt en mishan
delt
Wie peist op 't gevolg ervan en dus op
de rekening die op ons weegt?
Rijp en groen, schoon en leelijk. grof
en fijn, opwekkend of bedervend... alles
wordt dooreen gezeid... en zonder pink-
oogen De verderfelijkste woorden wor
den uitgesproken gelijk de onschuldigste.
'k Heb van eene zoo gezeide kristelijke
vrouw die veel naar kerk en Heilige
Communie ging hooren redenen uit kra
men over huwelijk en groote menagies...
die waarlijk hemeltergend waren... en dat
wierd gezeid met een gerustheid van
spreken als of het een zegen was of het
onverschilligste dingen der wereld
En nogthans
Elk woord heeft zijn zin en maakt dus
indruk op gedacht en gemoed.
Elk gebaar of zinspeling heeft zijn be
teekenis en heeft dus zijn indruk op ge
voelen of neiging of inbeelding 1
Hoevele woorden zijn er eigentlijk
uitgesproken die gansch onbeduidend
zijn en onverschillig
En men spreekt... en men handelt...
den dag door
zoodanig dat het niet meer regene... be
keert zich het volk, komt het bidden in
dezen tempel en doet het boete voor zijne
euveldaden... Ik zal het aanhooren, zijne
zonden vergeven en zijne landerijen
vruchtbaar maken God veropenbaarde
dus alsdan dat het beste middel om goe
den oogst te bekomen isDeugdzaam
leven en het Hem vragen.
Verge!'ik ook eens bovengemeld gezeg
devan dien goddeloozen boer, met de taal
van den burgmeester van Chicago, ten
jare 1871, als die stad, die 300.000 inwo
ners telde, bijna totaal -'erwoest werd
door een weergaloozen brand. Het vol
gende deed hij ruchtbaar maken Aan
gezien de Goddelijke Voorzienigheid, aan
wier Wil wij ons geheel en gansch onder
werpen, toeliet dat dit schrikkelijk onge
luk ons overkwam... ongeluk dat al onze
wilskracht vergt om de orde te handhgven
en de'ongelukkigen te helpen, wij laten'
weten dat de stad borge is voor den her
opbouw. Met Gods huip de vrede en ie-
dereens goed zal geëerbiedigd worden.
Men denkt dat de brand in hevigheid af
neemt en dat welhaast alles zal wel gaan
De soviet van Tzaritzin, eene belang
rijke stad van Rusland, op de oevers van
de Volga, had besloten de kathedraal af
te breken. De kommunistischejeugd kreeg
de eer het kerkgebouw te doen in de
lucht vliegen.
De heiligschennis gaf aanleiding tot een
groot feest. Op de plaats werden tribunen
opgetimmerd, ten einde de genoodigden
getuigen te laten zijn van het schouw
spel. Eene groote hoeveelheid springstof
fen werd bijeen gebracht, ruim genoeg
om geen enkelen steen op een andere te
laten. De jonge kommunisten legden de
springstoffen gereed, maar in hunne on
handigheid plaatsten ze die niet zooals
het behoorde. Het vuur werd aan de lon
ten gestoken, men hoorde de eene ont
ploffing na de andere, maar men hoorde
ook nog wat anders, namelijk het smart
gehuil van menschen. Wanneer de rook
opgetrokken was stond de kathedraal
daar nog juist lijk te voren ze had in het
minst niet geleden. Maar de tribunen la
gen vol dooden en gekwetsten.
van Gent: Z. E. H. Kan. Cruysberghs; de
Heer De Schryver, Advokaat te Gent.
Te 20 uur iir St Pieterskerk Heilig Uur.
onder leiding van E. P. Lammertyn, Re
demptorist. i
Te 21 uur Beiaardconcert.
ZONDAG 31 AUGUSTUS: .'Mannen- en
Jongelingendas:.
Te 7 uur in al de kerken der stad H. Com-
muniemissen door Hunne Hoogwaardighe
den de Bisschoppen.
Te 9 uur Sectievergaderingen.
Te 11 uur op de Groote Markt Pontificale
Hoogmis door Z. Em. den Cardinaal Aarts-
schop. Toewijding der stad Mechelen aan
het H. Hart.
Te 13 uur Beiaardconcert.
Te 14.30 uur Groote Eucharistische Be
tooging, gevolgd door het Te Deum en den
zegen met het Allerheiligste op de Wilson-
laan.
WOENSDAG 27 AUGUSTUS: Plechtige
opening van het Congres.
Om 20 uur in de Metropolitane Kerk Pon
tificaal Lof door Z. Eminentie. Sermoen door
den Z. E. Pater Rutten, Predikheer. De
gezangen worden uitgevoerd door het Sint
Rombautskoor.
DONDERDAG 28 AUGUSTUS: Kinderdag.
Te 9,30 uur Pontificale Hoogmissen, waar
onder toespraak.
Te 11 uur Algemeene vergadering in het
Klein Seminarie. Zullen er het woord voe
ren: Z. Em. de Kardinaal Aartsbisschop;
Z. E. H. Kan. Mahieu, Sekretaris van het
Bisdom Brugge; den Heer Vandervelden,
Hoofdonderwijzer te St. Huybrechts-Lille.
Te 14 uur Processie van den Euch. Kruis
tocht, waarna op de Groote Markt Pontifi-
kaal Lof door Z. Eminentie den Cardinaal-
Aartsbisschop.
Te 17 uur: Priestervergaderingen in het
Klein Seminarie.
VRIJDAG 29 AUGUSTUS: Dag der vrou
wen en meisjes.
Te 9.30 uur: Pontifikale Hoogmis in de
Metropolitane Kerk. Toespraak door E. Pa
ter Odoricus, Minderbroeder.
Te 11 uur: Sectievergaderingen.
Te 15 uur: algemeene vergadering in het
Klein Seminarie. Zullen er het woord «voe
ren: Z. D. H. Mgr. Kerkhofs, Bisschop van
Luik; Z. D. H. Kan. De Baets, Groot Vicaris
te Gent; Eerw. Heer Engelen; Jufïr. Maria
Baers.
Te 17 uur in de Metropolitane kerk Pon-
tifikaal Lof door Z. Eminentie den Cardi
naal. De gezangen worden uitgevoerd door
het St Rombautskoor.
ZATERDAG 30 AUGUSTUS: Mannen- en
Jongelingendag.
Te 10 uur in St Pieterskerk gelezen Mis,
waaronder toespraak door Z. H. Mgr La-
miroy. Hulpbisschop van Brugge.
Te 11 uur Openingszitting in het Klein
Seminarie.
Te 15 uur Sectievergaderingen.
Te 17,50 uur Algemeene Vergadering in
het Klein Seminarie. Zullen er het woord
voeren: Z. D. H. Mgr. Coppieters, Bisschop
De apotheek van M. Houtekier,
Meenenstraat, zal alleen open zijn op
Zondag 24 Oogst 1930.
Zondag 24n, St Barthof omeus-
dag, begint in St-Jan-bij-Yper de jaar-
lijksche noveen ter eere van dezen Apos
tel. Daar deze geloofsbode in de Indiën,
waar hij de christelijke leering verkondig
de, levend het vel afgerukt werd en zoo
den marteldood stiert, wordt Hij bijzon
derlijk aanroepen door kranken die lijden
aan velziekten.
Donderdag 28", Si Augusfirtus-
dag, plechtige Hoogmis ten 9 uren in
de Kapel der Zwarte Zusters en 's avonds
ten 6 uren Lof.
In de oude handschriften der Zwarte
Zusters alhier, staat er te lezen Reeds
in de jaren 900 waren er kloosterzusters
genoemd, Alsxianan of Celliten in
Belgie, Frankrijk en Duitschland, hebben
de belofte van zuiverheid. Als kloosterlin
gen werden zij erkend door Pius II ten ja-
re 1400. Van die kloosterlingen vestigden
zich er in Yper in 'I Jaar 1493 en
hunne privilegiën werden bekrachtigd
door Paus Julius II in 't jaar 1506. Ten
jare 1519 splitste zich dat orde in twee
afdeelingen De eene volgden den re
gel van St Franciscus en werden
genoemd Grijsde Zusters de an
dere namen den regel aan van St
August in us en werden genoemd
Zwarte Zusters Deze laatste
wijdden zich toe aan het verzorgen der
zieken.de pestlijdenden niet uitgesloten,
't Waren van onze Zwarte Zusters die
Bisschop Jansenius verzorgden, dewelke
leed aan pest. Korte stonden voor zijnen
dood zegde de prelaat aan de zuster die
Hem oppaste Zuster, ga in mijne boe-
kenzaal, neem er den boek Augustinus
en verbrand hem De zuster kon dit be
vel niet uitvoeren, daar een onbekende
hem reeds weggenomen had. Na den dood
van den bisschop werd die boek uitgege
ven en aanstonds werden vijf grondbe
ginselen, die er in te lezen stonden, ge
doemd door de H. Kerk. Die grondbegin
selenwaren de samenvatting van de heil-
looze en rampspoedige leer der Jansenis
ten.
In St MAARTENS:
OP ZONDAG 24 AUGUSTUS 1930.
Te 8 1/2 uur, Solemneele zielmis voor
M. Gaston DeConinck, Lange Thourout-
straat.
's Namiddags is er Congregatie.
OP MAANDAG 25 AUGUSTUS 1930.
Gen. Absolutie voor de Derde-Ordelin-
gen (feestdag van den H. Lodewijk).
OP DONDERDAG 28AUGUSTUS 1930
Onder de H. mis van 7 uur, algemeene
Communie voor de schoolkinderen, naar
aanleiding van het Congres der Eucharis
tische Kruistochters, dat op dien dag te
Mechelen gehouden wordt.
Ten 11 ure, zielmis voor M. André
Vergracht, Dixmude Steenweg.
OP ZONDAG 31 AUGUSTUS 1930.
Onder de H. mis van 6- en van 7 uur,
Hoevele woorden en gebaren en zin
spelingen op éénen dag en dat doet men
dagen en dat doet men weken en maan
den en jaren
En elk woord heeft zijn gevolgen
Daar was een man, waarlijk een ge
wetensvol man in een oogenblik van
opgeruimdheid en haast had hij een ge
vaarlijk oordeel gestreken Dat viel
hem in wanneer hij alleen was... Zijn
leven lang kon hij niet meer vergeten...
hij overdacht het uitwerksel over eene
ziel!... Hij bad God, hij weende... Hij
deed boete en gaf de stichtenste voor
beelden en nog vervolgde hem 't gedacht
van dat verderflijk woord
Hoevelen die zielen kwetsen
De verantwoordelijkheid is dat wat
schrikkeüjkst op een mensch weegt
Men mag er den grond er van niet be-!
j peizen of men staat er voren verveerd en
verward
Zij wordt zoo lichtelijk gedregen
en nogthans zij weegt zoo hemelijk
[zwaar.
Moest een mensch iotin 't diepste diep
zien, van dat bedied hij zou beven van
angsten droog worden van schrik.
wien gij spreekt heeft niets te beteeke-
nen. Ik kee hem... Ik ben het zelf.
Na het eerste bedrijf ging hij heen en
begaf zich naar een café, waar hij in een
hoek in slaap viel.
Een vriend van hem kwam binnen en
riep verwonderd uit
Hoe, zijt gij hier, en niet bij de uit
voering van uw opera
De schrijver zag op en antwoordde
geeuwend
Ik heb het eerste bedrijf gezien,
maar het is me zoo slecht bevallen, dat
ik er genoeg van heb. Ik bewonder het
geduld der Parijzenaars 1
Weel Ge
...dat Lafontaine zijn leven lang een
opgewekt mensch was, zonder zorg voor
den dag van morgen en, naar het scheen,
ontdaan van alle ijdelheid
Bij de eerste uitvoering zijner opera
Daphne bevond hij zich in eene loge
achter eenige dames, die hem onbekend
waren. Bij de meeste tooneelen riep
Lafontaine
Dat is erbarmlijk
De dames, die zich over die uitroepen
ergerden, voegden hem toe
Houd toch op, het is goed werk
trouwens het is van Lafontaine.
Dat beduidt niets Lafontaine van
Kaas.
Van kaas wordt eens en anders gezeid,
onder opzicht van voedsel en ook onder
opzicht van aangenaamheid
't Is dus te zien waarvan en hoe hij
gemaakt wordt en wat gij er van ver
wacht
Kaas en is geen koekebrood en die van
kaas die smaak en deugdelijkheid zou
verwachten, deze zou voor ten minste
den helft bedrogen zijn, maar kaas is
een goed voedsel, smaakt goed en is zeer
deugdelijk
Daar is zelfs eene spreuk die zegt
een nagerecht zonder kaas is een schoon
vrouwenwezen met één oog.
Wilt ge kaas oordeelen... zie na
zoo als voor melk en boter 1.1. z. haar
samenstel en hare bezorgde bewerking...
.Kaas gemaakt van koude melk die
wrongelt, deze mag nog zoo goed zijn...
zal nooit maar magere kaas zijn en dus
ook maar magere voldoening geven. De
reden is eenvoudig in dit geval de room
scheidt af van de melk... en daar en blijft
voor de kaas... maar wei meer over en
kaasstof...
't Is iets maar 't is toch maar weinig.
alg. Communie voor den H. Har;--...,
der christene vrouwen en jonge cioch;^,
Opdien dag zal het Allerheiligste, 's®,*,
gens van 6- tot 8 uur, ter aar bidding
gesteld worden. Alle geloovigeChristel
worden verzocht ter H. Tafel te nado,
ter intentie van het groot Euchamiiy
Congres van Mechelen.
In St PIETERS:
Z. E. Heer F. B. Macnutt. engelss,
priester, legerahnoezenier gedurende
oorlog, overhandigde Woensdag
Eerw. Heer Pastoor van St Pieters,;^
misboeken, in 1915 van uit de puinen^
kerk medegenomen Een boek der pt
puem-missen, gebruiktin 1776. Eenb<-,
groot formaat, 55x40, met lederen omA
de gezongene gebeden der mis van
H. Geest en der gewone Requiem-::
bevattende alle noten en woorden -
groote schaal met de hand gevori?,;
liet handteeken van dit gewrocht Im
als volgt
Ten voordeele der Heerenleden va,
de zeer oude en vermaarde confrérie
den H. Geest drukte Bonte-Kaproen. j
vestigd in Yper, dit misboek
D. Robertus Vast, kloosterling van S
Jansabdij. Yper, 28 Juli17C9.
Het Staatsblad van 8 11. vermeldt cj
de Schiftingscommissie van het Fonds
meestbegaafden, voor het tijdperk 19:J
1933, voor 't Arrondissemenfsfonds vai
Yper bestaat uit M.M. Brutsaert, genees
heer te Poperinghe, Hoorens, burgemees
ter te Gheluvelt, A. Vervaecke, besluci
der der aangenomene school teGheluwe
alle drie benoemd door de Bestendig
Afveerdiging van West-Vlaanderen;
Missiaen, gewezen Volksvertegenwon-
ger te Yper, Tordeur, opziener van 't!
ger onderwijs voor 't kanton Yper, bero
benoemd door Kon. Besluit.
Vrijdag kwam Peasly Festival Choisi
uit Schotland, ten getalle van 180led
naai Yper om de Britsche gesneuvelde
te gedenken en te vereeren. Zij hadi
gevraagd eenen Dienst te mogen-di
aan de Meenenpoort, en den Heer Burg
meester uitgenoodigd. Ten 2 uur nami
dag begonnen zij burinnen Dienst -
Belgie's nationaal lied te zingen, waa
iets gelezen wierd uit de Schriftuur, eei
psalm gezongen wierd, eene vaderlani
sche aanspraak gehouden wierd, eer;
krans bloemen aan de gesneuvelden nj
gedregen wierd en eene poos gezweg;
en in stilte gebeden wierd. Vriendeii;
uitgenoodigd om de bedevaarders aani
spreken, sprak M1 de Burgemeester Si
bry als volgt
Damen en Heeren,
Als Burgemeester van Yper en Cu
mandeur van het Britsch Keizerrijk,
ik gelukkig en preusch u de hulde air n
bieden van mijnen eerbied en van
erkentelijkheid, en, met u, mijnen te'
dankbaarheid te betalen aan uwe
Dooden, die Yper verdedigden tot t
dood.
Het Britsch leger vocht en leed ens:
velde voor Vorst en Vaderland en voor
vrede in de wereld.
Toen Duitschland wanhoopte Parijs
kunnen innemen, voornamelijk dt
Frankrijk beschermd, en den Yzer ii
overkon, bewaakt door Koning Alben
zijne Belgen, zoo stormde het zeewar
naar Kales toe, al over Yper, dat d
door de Britten verdedigd wierd.
vergaderden vier jaar lang a! de weer:
mannen van Duitschland tegen al
weerbare mannen van het Britsch
zerrijk Yper wierd omsingeld en
stormd, beschotenen vergiftigd,veil'
zeld en verbrand, 't Was rond hetvt
uitspringende Yper dat het wereldberoe
slagveld lag, waar Duitschland deneö
laag leed en England de zege behas
en zich zelf, te samen met Belgie
Frankrijk, de verlossing brachtYr-
gewijde grond dronk het bloed en beg:
in 180 rondom gelegene kerkhoq
250.000 Britsche helden Yper was
Zegestad waar't Britsch Keizerrijke
Integendeel kaas gemaakt van
melk t. t. z. van melk tusschen 25a
met bijvoeging van stremsel, dat is ge»
trouwens daar dan de room bij de
en dus in de wrongels blijft is zij
lijk. 't Is vette kaas.
Volgens destreken dan, daar zij A
samenstellingen bevat, andere bewe
gen ondergaat krijgt een anderesmA
heeft een ander uitwerksel.
Zoo is er zachte en versche kaas
is de Neufchatel... de CamemN
Deze is zeer goed en aangenaam..
moet nog al haastig geëten zijnE:
verkocht in blokjes van 4centimeier'
biek.
Dan is zacht, maar gezouten W
Zoo is de kaas van Brie en de M'r
kaas. Deze bewaart langer en hee"
smaak die van velen gegeerd is.
Daar is kaas die vast en gepref
Zoo is de Hollandsche kaas en deze
Chester dat is toch wel goede en de
lijke kaas en die lang bewaari
Daar hebt gij ook de Bruyère kü'
eigenaardige smaak heeft, eige".
hoedanigheden en zeer goed in bere -
van andere spijzen.
Daar is kaas van koeimelk, es-
kaas van schapenmelk, daar ;s-e-
geitenmelk. Daar is kaas van gen
de melk koei- en schapenmelk s.'
en geitenmelk der is zelfs var o
soorten van melk te gare kee- -
en schapenmelk dat geeft n'
eigenaardige smaken maar toch
goed voedsel.
Daarbij heeft kaas nog een
eigenschap de kaas wekt het "-
op en helpt de vertering. Der
neesheeren die kaas doen raspr
melk van zekere gebrekkige L"-;
bekomen er meer goede i
vertering, voeding en verkloek
Leest en verspreidt
HET YPERSCHE VOLS'