Voor SIOECKS ALIUUCH
1. OUDERS. PAST OP
Handelsbank
BANK UNIE
Mn en van
Vlaamsch Huis
St Emericus'ieesten
in
Uil tiet leusn van fïif euiaye
WEET QE WAT
100.000.000 franken.
ALS EEN DROOM.
Kalanderberg, 1, GENT
betrokken bij de
Het Kapitaal en de Reservön
der bij deze UNIE aangesloten
Banken overtreffen de
52e Jaar. - Nummer 38.
30 Centiemen.
Zaterdag 20 September 1930.
Katholiek Wreekblad van het Arrondissement Yper
(j- casier)
INHULDIGING VAN HET
TE YPER.
De stad scheen doodsch en veria
ën... eenzame straten...
N. V.
i)d ijpcrscljc ilolli
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
waar op alle wekedagen alie inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden woraen.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
ZITDAGEN.
D' BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn buis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den 1* en 3* Zaterdag der
maand; van 9 ]/2 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2* Zaterdag der
maand, van 9 y2 tot 12 uur, in He*
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK»
'k Ben overtuigd dat de Ypersche
Nationalisten den Zondag 14 Septem
ber met geen wit steentje gekenmerkt
hebben.
Ze hadden nochtans hun uiterste
beste gedaan om oneindig veel volk
op te trommelen, hunne mobilisatie
goed te doen lukken en zoodoende aan
he Ypersche bevolking eens het bewijs
te geven van hunne onmetelijke macht
en de massa hunner legerscharen.
N'och omzendbrieven, noch plakkaten,
noch strooibriefjes waren gespaard
geweest. Het ging iets eenigs zijn
zoo luidden de strooibriefjes, iets
eenigs in de stad van onzen heerlijken
voorman adv. Leuridan (die wel te
verstaan van Oostvleteren geboortig
is en daarbij nog volksvertegenwoor
iliger van Veurne-Oostende
Het Vlaams Huis was reeds sedert
weken in geel en zwart artistiek her
schilderd en met eene kolossale massa
van tonnen bier volgestopt. En zelfs
een hulppost van het Vlaams Kruis
was in het VI. Huis opgericht... want
eene onmetelijke menigte van tiendui
zenden en tienduizenden, betoogers
waren ze verwachtend.
Hunne teleurstelling moet groot zijn
geweest... 't was inderdaad iets eenigs
als... fiasco. Want voor 'ne fiasco was
'iet 'ne fiasco. Volksvertegenwoordi
ger Vandenbulcke reikte 's morgens
aan de welbekende VI. Harmonie eene
vlag over. Zijne prachtige rede werd
ook met geestdrift toegejuicht.
't Is met genoegen, sprak hij, dat
ik de eer heb aan de Vlaamsche Har
monie deze mooie nieuwe vlag te over
handigen. 't Doet me genoegen, een
aar genoegen... want de beteekenis
van dezen dag en de beteekenis die ik
in,deze daad stel is diep... en 'k heb
etH— gelooft me het volle besef
van."Ts liet debelOonuig niét. VTaarri-'
■che Harmonisten, van uw onveqioosd
(reven, van uw onverpoosd streven
saar immer meer en meer volmaakt
heid in de edele muziekkunst. Pijnlijk
was uw ontstaan en beschaamd was
uwen oorsprong, oude Vlaamsche Ka
tholieken, maar mooi en tintelend van
zuivere glorie is nu uw leven. Voetje
voor voetje zijt gij met geestdrift
voort gesukkeld... Een voor een hebt
gij de etappen naar de volmaaktheid
aigelegd... Veel, zeer veel blijft er nog
te doen maar, ik ben er overtuigd van,
e zult niet achteruit blijven. Die vlag
zal u allen 'ne spoorslag zijn naar de
olmaaktheid.
Gij hebt ook, en dat is nog uwe
teste verdienste, de Harmonie die bui
ten alle politiek moest blijven, losge
rukt uit de schandalige boeien van het
«elgicist gekonkelfoes, verlost van
knechtschap, verbastering, verknech
ting, en de slavernij die Haar bedreig
den in hare schoonheid en vrijheid. En
daarom breng ik u, ik. Nationalistisch
Volksvertegenwoordiger, U, Vlaam-
>che Harmonisten, hulde aan uw stre-
en... Wees gegroet... Pardon... Wees
gegroet, Vlaamsche kunstenaar, kam
pioenen van de zuivere Vlaamsche mu
ziekkunst... De eere zij met u.. de
eere die ik u doe u te brengen op
dezen heerlijken Vlaamschen Hoog-
in deze stad, bakermat van het
iaamsch Nationalism is het bijzon
der en van de Ypersche Vlaamsche
Harmonie in 't algemeen. Vliegt de
Blauwvoet... Storm op zee.»
Door deze kernachtige en pittige
'ede getroffen hefte de Vlaamsche
Harmonie, met tranen in de oogen.
de Vlaamsche Leeuw aan. Na uit-
j door de Vlaamsche Meisjes
koren getrokken uit Hoogcr
°p»: We drinken geerne cn Van
"oeren geborenter eere van den
spreker, ging de vergadering uiteen.
Intusschen waren van alle kanten
u van uit alle gewesten de betoogers
ijeengestroomd.
Enkele ploegjes Jonge Wachters
amen deze eenzaamheid te baat om.
'P zeer militaire wijze, den knuppel
•ader de linkerarm, en onder het kom-
ando hunner bevelhebbers, wat aan
J;arche-oefeningen te doen door stad...
•\at van wege deze overtuigde anti
militaristen nogal leuk voorkwam.
Om 3 ure 's namiddags trok de stoet
r de eenzame straten. Onaange
naam weer... koude en kille smokre-
12 Leeuwenvlaggen aan de
els... 1600 betoogers, kinders en
'touwen medegerekend... waaron-
'r een honderdtal Ypersche V.O.S-
18 Vlaamsche Turnerkens, 20
'aamsche Meisjes... en het duch-
Ypersch Verweerkorps elf man-
p sterk
Ye ware mobilisatie...
van op de Kiosk, Groote Markt,
,rT1 onzen August deze tegenover
•tf zeer onverschillige menigte in
'kenschouw en een ruiker in ont-
'"ngst. Een honderdtal nieuwsgieri-
V!
gen stonden rond de kiosk om de tro
nie van den Ongekroonden Kó eens te
zien.
Daarna feestvergadering ter gele
genheid van de inhuldiging van het
Vlaamsch Huis-Bierhuis.
Ward Hermans handelde over ons
militair verbond met Vrankrijk... ad
vocaat Leuridan over de hopcultuur
waarin hij specialist is geworden.
Daarna kwam Borms aan liet woord.
Na zijne bewondering uitgesproken
te hebben over de machtige manifes
tfitie en zijn genoegen geuit te hebben
dat alles kalmpjes van stapel liep
(want ik ben een zeer vreedzaam
mensch, zei hij. getuige mijne strate-
gieke retraite langs het koolkeldergat
gedurende den veldslag van Malper
tuis) zegde hij zijn genot Yper bij
klaren dage eens terug te zien.
'k Herinner mij met fierhei.d zei
hij, en gij, Ypersche Y.O.S-sen, die
zooveel in de loopgrachten geleden
hebt, zult die fierheid weten te waar-
deeren, den dag waarop ik in 1917,
midden de Duitsche stafofficieren, de
stad Yper door het üuitsch geschut
tot puinen zag besteken en plat schie
ten. Als de armen van eene gemartel
de vrouw zag ik de vlammen hoog den
hemel oplaaien en om hulp schreeu
wen... Dezen dag bracht Yper aan
Vlaanderen het grootsch offer van
hare vernieling... de Vlaamsche Zaak
ten beste. Maar deze dagen zijn
heen... en heden heb ik het geluk de
stad die zooveel geleden heeft terug
te zien groot en prachtig, wel is waar
zonder de instellingen die voor den
oorlog hare rijkdom waren maar met
een Vlaamsch Huis. En dat juich ik
toeEn 't is met genoegen dat ik
vandaag dat Vlaamsch Huis, uw
Vlaamsch Huis, mijn Vlaamsch Huis,
kom inhuldigen. Een Vlaamsch Huis...
o, heerlijkheid van die woorden die
zingen en spelen in mijne ooren even
zoet als de Vlaamsche Harmonie...
Een Vlaamsch Huis, veste tegen het
franskiljonism, het liberalism, het Ca
tholicism die Vlaanderen's dood wen-
fïitcti C n «toeken... vlw '•1«i - «1 *•<*-.
gen broodrooverij. verknecliting, ver
bastering en verdrukking... eene
school van vrede, gematigheid en ge-
doogzaamheid... een huis van hoogere
cultuur, een bierhuis waar Vlaamsch
Bier gezopen wordt met volle teugen,
waar Vlaamsche Leute heerscht... Ge
denkt dat, eindigde hij, en zijt en blijft
bewust, waarde strijdmakkers, dat
iederen pot dat gij hier komt pakken
een onweerstaanbare duw is voor
Vlaanderen's verlossing.
Daarop hief de begeesterde verga
dering voor de honderdste maal de
Vlaamsche Leeuwaan en het ge
mengd koor vergastte het gezelschap
met het meesterwerkDe Hemel
drinkt...
Daarna kwam de ontbinding.
Daar er niet veel te ontbinden was,
ging deze operatie vlug door en in
enkele miunten was alles afgeloopen.
Snoeck II, de weêrkenner van 't West-
land die in Karamelverzen wist te ver
tellen waarom het regende op de uit
gangsdagen van den nationalen stoet te
Brussel...
O Heer, gij spreekt tegen
Hieruw Kardinaal...
Wat gij niet beregent
Gij zegent 't totaal...
En die flaminganten
Die Belgische plaag
Die hieldtg'op 11 Juli
Gansch vrij van gevlaag
zoude hij niet kunnen zeggen waarom
het te Yper regende, den 14 September,
als de 5000 nationalisten hunnen
ommegang deden
Wij begeeren geen verzen, proza is
voldoende.
In het morgenl va' den tweeden dag
werd in alle Kerken ,oe tapest,alsook
op de Algemeene Weide». waar
reeds den eersten dag een pontificale mis
in de open lucht door den Kardinaal
legaat werd opgedragen, eene alge
meene Communie gehouden Als kost
baar feestgeschenk den H. Vader aange
boden.
Op den voormiddag trok evenals ieder
jaar de wereldberoemde his'orische om
megang, met de reliquieën vanSt Stepha-
nus, door de feestelijk versierde stad
Die reliquie is de rechter hand van den
heilige, nog bevleescht, in toegevouwen
houding cn donkergrijsd van kleur.
Ditmaal werden ook reliquieën van
St Emericus meegedragen, welke te Aken
worden bewaard in de Hongaarsche
Kapel In dezen stoet buiten de veel
kleurige gewaden van Kerkelijke en
Burgerlijke Overheden, is ook nog de
schilderachtige kleerdracht der troepen
te bewonderen en de gewestelijke der
menigvt. cige bedevaarders, uit alle hoe
ken des lands.
Voor wat de processie der H. Eucha
ristie betreft zij was een stoet-te-water,
zooals in Malta, in Genua en in Sydney.
Boedapest zelf telt met hare verschil
lende voorsteden 1.200.000 inwoners,
waarvan ongeveer drie kwart katholiek
zijn Uit het overige Hongarië rekende
men op ettelijke honderdduizenden be
zoekers, zoo dat dit Eucharistisch Con
gres in grooten stijl onder den blooten
hemel circa een millioen toeschouwers
trok, die dan langs den Donau-oevers de
eerewacht vormden voor den Christus-
Koning.
Het Allerheiligste werd gedragen door
den pauslijken legaat, knielend op het
hooge dek van het gala-schip, dat in
pauselijke kleuren, goud en zilver, prijk
te, omgeven van Kardinalen en Bisschop
pen, overvlogen door bloemen- en licht
strooiende vliegtuigen. Het gala-schip
werd vergezeld door eene groote vloot
van andere vaartuigen, vertegenwoordi
gend de Hongaarsche Regeering, het
Stadsbestuur, de verschillige Hongaar
sche Komitaten (-provinciën-) en de
onderscheidene grootere steden, elk met
een schip in eigen kleuren. Ook de
huitenlandsche groenen, van, eenigen
omvang, zoo ae Belgen sloten zich
met een afzonderlijken boot bij de pro
cessie aan.
Ter weerszijden langsde Donau-oevers,
stonden een koor van honderdduizend
zangers en niet minder dan 100 muziek
korpsen opgesteld, ter begroeting van
den God-met-ons op zijn zegetocht naar
het St Margaretha's - eiland, waar de
plechtigheid met een kort lof cn pauslij
ken zegen werd gesloten.
De waterstoet nam aanvang aan den
voet van den heuvel, waarop 't Koninklijk
Paleis en de Kerk der Kroning staat. Van
uit deze Kerk bracht men het Allerheilig
ste ten schepe. De stoet deed een weg en
weer varen op den breeden Donau, al
onder de machtige en grootsche hang
bruggen, om te eindigen aan het eiland,
omklemd door twee armen van den
Donau hierop treft men de puinen aan
van een klooster, waar eene Koninklijke
Prinses zich aan God toewijdde, heilig
leefde en nu vereerd is onder den naam
van H. Margareta.
Inmiddels had de feeststad zich met
haar schitterendsten opschik getooid. De
processie werd n. 1. tegen den avond
gehouden en wat het zeggen wil als
Boedapest illumineert kan alleen hij
begrijpen, die de verlichting van het
stadsbeeld der schoone metropool ooit
meemaakte. Men stelle zich voor Heel
de rivier langs de Kaden met lichtlijnen
afgeteekend, de vier bruggen tegen den
avondhemel haar breede bogen in vurige
lijnen over den Donau spannend de
prachtgebouwen links en rechts badend
in een zee van licht vooral ook het spel
der lichteffecten tegen de berghellingen,
dat reeds aan Boedapest van allen nacht
zijn eigenaardige bekoorlijkheid verleent.
Op den Blocksberg (Szent Gellert,
noemen hem de Hongaren, naar den H.
Gerhardus, bisschop, opvoeder van St
Emericus, die van dezen berg af door de
heidensche Magyaren in den Donau werd
geworpen en aldus den marteldood stierf)
werd dan bovendien nog tot besluit der
grootsche plechtigheden een vuurwerk
ontstoken.
Werkelijk hebben de Hongaren de
kunst van feestvieren op haar best ver
staan. Wat niet alleen geldt voor de
hoogere kringen in dit op zoo menig
opzicht interessante land, maar gerust
ook mag getuigd worden van het gemeene
volk. Op hun feestvieren ligt de stem
pel gedrukt van den grooten godsdienst
zin, die in het Regnum Marianum
heerscht, de stempel van orde, die tot
God voert.
Uit Lente-weetde,
orgaan voor Katholieke Studenten-Akti'é.
't Was in de sombere dagen van 1918,
Armentières was reeds ingenomen en de
Kemmelberg was van alle zijden be
stormd.
Er lagen nog eenige zieken in 't hospi
taal van 't Couthof
Wat ging er nu gebeuren Zou er een
redder opdagen
Meestere Butaye die toen ziekenver
zorger was in 't hospitaal, was bij 't val
len van den avond, in diepe gedachten
verslonden vertrokken naar Watou en
Zoëtje... en den Toebak.
's Morgens vroeg, bij 't krieken van
den dag kwam Meestere terug Quantum
mutatus ab illo. Zijn aangezicht straalde
van blijdschap, zijne oogen vonkelden
van geestdrift
Vive la France, riep Meestere uit, al
binnentreden. Vive la France, herhaalde
Meestere meermaals. j
Maar wat is er toch gebeurd, Mees
tere riep Masoeur die aangeloopen
kwam, terwijl de zieken allen wakker
schoten.
Vive la France, nous sommes sauvés,
le Xe Corps a débarqué a Watou hier
soirzegde Meestere aan de zieken en
zich dan tot Masceur wendend Ja, Ma-
sceurtje en hier is een pak chokola van
Zoëtje, en de franschen zijn aangekomen
en we zijn gered... en ze hebben al mijn
toebak opgekocht. VERITAS.
De goddelooze bladen, namelijk Volks
recht, dat van den eersten leugen niet
dood is, willen bij iederen verloftijd aan
hun lezers wijs maken dat de officieele
leugens van Volksrecht te wederleggen,
stellen wij de volgende waarheden vast.
Vooreerstonzijdig onderwijs is een
onmogelijkheid en slechts een masker,
om de lezers van Volksrecht te foppen.
Reeds vroeger schreef Jules Simon, minis
ter van onderwijs in Frankrijk Fen
meester die onzijdig is, kan maar een
meester zijn zonder waarde. In 1890
schreef Vooruit in een opwelling van
rechtzinnigheid In onze gemeentescho
len hebben wij leeren den godsdienst ha
ten en leeren verzaken aan het gedacht
van een bovennatuurlijk geluk. Daarbij
voegt de Flandre Libérale De onzijdig
heid in onderwijs is het rationalisme in
school... na de les van den priester, men
verlucht de klas en alles is gelijk ie voor.
Ook Volksrecht zelf in 't slot van zijn ar
tikel steekt den tip van 't ezeloor uit en
belijdt dom weg dat indien zij willen de
omverwerping van de tegenwoordige
maatschappij bespoedigen (sic), zij hun
kinders moeten naar onzijdige scholen
zenden. Aardige onzijdigheid die moet
zulke vruchten voortbrengen.
Wij beperken ons voor't oogenblik bij
die onverdachte getuigenissen om de on
mogelijkheid te bevestigen der onzijdig
heid in het onderwijs, alhoewel wij nog
zouden kunnen daar den innerlijken reden
van geven en aantoonen hoe een meester
noodzakelijk zijn godsdienstige of wijs-
geerige overtuiging moet mededeelen aan
zijne leerlingen. Dus «onzijdig onder
wijs is goddeloos onderwijs.
Welnu, zegt Emile Faguet Tot nu toe
heeft het menschdom nog het middel niet
gevonden om godsdienstig te zijn zonder
goede zeden en om een degelijke goede
zedeleer op te bouwen zonder godsdienst.
Wel kunnen gemeentescholen in katho
lieke gemeenten of dorpen, met katholie
ke meesters, aan die goddeloosheid ont
snappen, op voorwaarde dat er geen één
leerling zich doe ontslagen van gods
dienstleer want zoohaast er één enkel
leerling ontslagen is, moet de meester,
spijts zijn godsdienstige overtuiging zijn
bek in zijn pluimen houden en om dien
enkelen in zijn overtuiging niette krenken
mag hij door zijn onzijdig onderwijs de
overtuiging kwetsen van al de overigen.
Maar in goddelooze steden en gemeen
ten, zooals Meenen, Moskroen, enz. en
in Staatsscholen, daar zijn de leerlingen
nooit zeker van niet te botsen op mees
ters die zich openlijk toonen als godde-
loozen, zelfs communisten en bolchevis-
ten, en die onbewimpeld pogen hun denk
wijze aan hun leerlingen mede te deelen,
zooals het van langs om meer het geval is
in Frankrijk. Dus de officieele scholen zijn
De Nationale Bedevaart naar Lourdes,
6000 deelnemers had het geluk twee
wonderbare genezingen te boeken. Eene
vandf LWuiSftPe,.Wi nilf}
de eerste in de bron en de andere tijdens
de processie. Het volk riep natuur lijk
mirakel, maar de geleerden van het be-
statigingsbureel, die traagzaam en zeker
handelen, onderzochten en onderzoeken
alles nauwkeurig en zullen maar later
uitspraak doen.
doorgaans de scholen der goddelooze po- York de vliegers onthaalde en midden het
litieke partijen, waar de goddelooze pro- gejubel hoorden ze den Amerikaanschen
pagandisten worden gevormd, waar de speaker d. i. den spreker die eerst
kinders worden stelselmatig afgekeerd in't engelsch, daarna in't fransch zegde:
van katholieke godsdienst en zedenleer.Wij moeten God bedanken, omdat de
En daarom zenden zelfs vele liberale en
socialiste ouders hun kinders naar de ka
tholieke vrije scholen daarom ook trom
melt Volksrecht zoo geweldig om de
jongens van zijn lezers binnen te lokken
in zijne barak, pardon, in zijn (jfficieele
school.
Daarbij beweren wij dat het vrij onder
wijs (ten minste) zoo degelijk is als het
officieel onderwijs, ook, indien sedert den
oorlog de algemeene prijskamp tusschen
Atheneums en vrije College's werd weg
gecijferd, 't was enkel omdat in dien wed
strijd het Staatsonderwijs er te kaal van
afkwam. N'ogtans zulke wedstrijd was
de doelmatigste controol van den Staat
over de degelijkheid van het vrij onder
wijs. Ten andere, de vrije scholen, zoo
haast zij gesubsidieerd zijn (hetgeen allen
vragen), die regelmatig zijn opzieners
zendt. Dus, daarin nogeens liegt moed
willig Volksrecht benevens nog veel
andere leugens en ongerijmdheden, te ta
melijk en te dwaas om ze in een artikel
te weerleggen.
Voorloopig besluiten wij Ouders, past
open laat u niet beet nemen door de
leugens van Volksrecht dat getrouw
den raad volgt van Voltaire, vader der
leugenaars
Liegt maar altijd voort, er zal toch
altijd iets van overblijven
proef zoo wel slaagde
Een watervliegtuig viel in de Garonne,
zeeboezem die het uiteinde vormt van de
Gironde, den stroom op wiens oevers
Bordeaux gebouwd staat. Het vliegtuig
zakte langzaam den dieperik in en een
onderzeeër de Romazotti, die in de nabij
heid was, vaarde er naar toe, dook onder
het vliegtuig dat zich op zijnen rug
plaatste en kwam wederom boven met
zijnen kostelijken schat. Van daar voerde
hij het naar de zee-haven van Toulon.
Klimop langs de muren beschut dezen
in plaats van ze wak te maken, zoo het
gemeenlijk aanveerd wordt. De regen,
die er op kletst raakt den muur niet aan,
valt aan den voet van den muur en is
grootendeels opgeslorpt door de klimop
wortelen. Daarbij de bijkomende wortel
tjes van den stam, die zich binnenwrin-
gen in de geborstene moortel, zuigen er
de wakte uit. Eindelijk in den zomer de
woonplaatsen zijn beschut door den klim
op tegen de warmte en in den winter te
gen de koude.
In 1908 vond men in Zuiden-Madagas-
careen ei, metende 74 en 86 centimeters
doorsnede. Het heeft een omvang van
8 liters of 16 demis bevatte zooveel
voedsel nu totaal verdroogd als 150
henne-eieren. Dat is een ei van den vóór-
historischen en overgrooten vogel Epi-
ornis Het museum van New-York heeft
«nor dat ei 75.000 frank geboden
Op en vooruit zegde een cipier to
een gevangene, gij zijt vrij Als
het u belieft antwoordde de gevangene
laat mij hier, 't schijnt dat het buiten
zoo geweldig regent en ik ben liever in
het drooge
Mode. Met de Kruistochten brak in
West-Europa eigenlijk het eerste mode
tijdperk aan. De kruisvaarders importeer
den toen namelijk de Byzarstynsche
kleeding, d. i.deze van Constanti-
Den 31 Augusti 1930 heeft bovengemeld
bestatigingsbureel als mirakuleuse ge
nezingen afgekondigd deze van Paula
Margerie uit Cannes, voorgevallen den
27 Juli 1929... van Maria Chauvin uit Pa-!
rijs, voorgevallen den 24 Augusti 1929... 'nopel die spoedig de stijve linnenklee-
van Maria Trolong uit Rysel, voorgeval-'dij van dien tijd verdrong,
len den 24 Augusti 1929 en van Alice' Een tweede mode zag het licht, tijdens
Guillamin uit Valigny, voorgevallen ook het verblijf der Franschen in Italië, onder
in 1929. Karei VIII en Lodewijk XII. Ook het ver
blijf van vreemdelingen in Frankrijk, zoo
als bij voorbeeld Catharina de Med.icis
droeg bij tot de verspreiding der Itali-
aansche mode.
Het huwelijk van Anna van Oostenrijk,
de dochter van den Spaanschen koning
Philips III met den franschen vorst Lode"
Als Costes en Bellonte, komende uit
Parijs aanlandden in New-York, het volk
staande Place de la Concorde >- te Pa
rijs, hoorden door draadlooze thelepho-
nie het geroep der menigte, die in New-