I Crédit An versois! Het Familiehoekje HET YPERSCHE VOL» Ypersche Kroniek. Dixinudestraat, 18, YPER Een Eeuuu geleden W1NTERUÜR Het vertrek van den Heer Carl Verwilghen, Kerkelijk Nieuws Gothieke Kerkstoelen in eik. Schoone Plechtigheid. Benoeming j Dat bekwaam gemaakt zijn is het recht van het kind een onvervreemdbaar recht Idoor God zelf hem geven en door nie mand af te nemen. I Vlaggescheurders. Wij laten dat daar. Alle mensch die treffelijk is moet geeerbiedigd zijn en de krisren mensch ziet in alle bijzonderlijk de ziel en 't goed hert. .Maar naar de gewone sprake van de menschen Daar en was niets grootsch en als men er lange zal van spreken 't en zal niet zijn om er hoog mee op te loopen 't Is waar 't weder wilde niet mêe Dat was voorzeker een tegenslag alzoo een tegenslag op de goeste van den groo- ten historischen stoet te Brussel en waai- over Wiens Moens toch zoo geestig, toch zoo fijn en toch zoo slim en verstandig gezongen heeft Maar zoo als het weder was, kon dat wel een reden zijn om vuri ge Vlaamsche Nationalisten toch zoo erbarmlijk tegen te houden 'k En geloof het niet 'k Geloof eer de reden die 't Westland aangeeft op een ander kwestie, de moed is weg 't vuur verflauwtJa de sterre gaan 't dalen... en de menschen beginnen er moe van te worden Hoe meer ze zullen klaar zien hoe meer zij er zullen de beu van krijgen. Toch daar is een dingen die mij doet vreezen De Nationalisten zijn nu al tegen al wat waal is tegen al wat katholieke Vlaming-istegen al de Staatskathoüe- ken, tegen de Ministers, tegen de Kroon prins, tegen den Koning, tegen Belgie, tegen de Priesters,tegen de Bisschoppen, tegen den Aartsbisschop, tegen den Paus, zullen ze maar niet tegen God zijn Was dat nu wel een weder dat God liet over komen op zulken dag dat de Vlaamsche Nationalisten de grootsche betooging vierden van een volk, het kristelijkste Het meeste ingenomen van gezag het onderdanigste aan wereld lijk en geestelijk overheid en het eer- biedigste dat bestaat -aantal ■mmumwnaatfwraw H. v. rarawaaEKH BANK BEURS W I S S E LS In de tegenwoordige spanning, die door den VTaamschen taalstrijd is ont staan. worden meestal de gebeurte nissen vergeten, die de Belgische re volutie van 1830 hebben doen uitbre ken. Het is nuttig deze nog eens in korte woorden aan te halende ge schiedenis kan immers veel leeren. en werpt een helder licht op den toe stand. Over den huidigen taalstrijd weten onze lezers wat wij erover denken, en hoe wij de billijkheid ervan ten volle erkennen. Wij zijn uitgesproken Ylaamschgezinden, en als dusdanig zijn wij zonder vaar of vrees, van den beginne, opgetreden. In de eerste da gen stonden wij schier alleen om te verkondigen dat Vlaamsch en Vla mingen in Belgie juist hetzelfde recht hadden als Fransch en Walen; en het is niet zonder de spreekwoordelijke volharding, die aan de Vlaamsche kei koppen eigen is. dat wij. steeds op denzelfden weg, stap voor stap zijn vooruitgegaan. Wij staan nu onzen eindtriomf nabij, en afgeven zullen wij niet, vooraleer ons katholiek Vlaamsch programma in AL zijne punten ver wezenlijkt te hebben. Wij zeggen ons KATHOLIEK Vlaamsche programma, want buiten onze taalrechten, zijn er nog andere levensbelangen, die wij evenmin van kant zullen schuiven. Onze godsdienst vrijheid. die nog zoo hevig aangeval len wordt, staat bij ons ook op den voorgrond. Het sociaal welzijn van ons volk is eveneens' ten zeerste ge wichtig. en nooit mogen wij vergeten dat de taalkwestie, hoe ernstig ook, niet alles is in het even. Onder geen even. Q zij ons <1 voorwendsel mag zij ons fle hoogere geestes- en zielsbelangen uit het oog doen verliezen. Bovendien willen wij, als KATHO LIEK, en als onderdanige kinderen van Bisschoppen en Paus, die daarover uitspraak hebben gedaan, de taalkwes tie BINNEN het raam der Belgische eenheid opgelost zien. Belgie is het gemeenschappelijk vaderland van Vla Evangelie 16 Zondag na Sinksen. Te dien tijde 't geschiedde als Jesus op een Sabbathdag in het huis van een overste der Pharizeers kwam om brood te eten dat zij Hem daar gadesloegen. En zie, zeker waterzuchtige mensch was daar vóór Hem staande. En Jesus nam het woord en sprak tot de wetgeleerden en Pharizeers, zeggende Is het geoorloofd op den Sabbathdag te genezen Maar zij zwegen. Doch Hij hein aanvattende ge nas hem en liet hem gaan. En Hij sprak tot hen en zei van wien uwer zal een ezel of een os in een put vallen, er. hij niet terstond hem daaruit trekken op den Sabbathdag En zij konden Hem hier op geen weder antwoord geven. En Hij sprak ook tot de genoodigden eene gelijkenis opmerkend hoe zij de eerste plaats uitkozen en Hij zei tot hen; Als gij ter bruiloft uitgenoodigd zijt, ga dan niet op de eerste plaats bijzitten er mocht misschien een aanzienlijker dan gij door hem genoodigd zijn, en degene die u en hem genoodigd heelt gekomen zijn de, konde tot u zeggenMaak voor dezen plaats en alsdan zoudt gij met bescha ming de laatste plaats gaan bezetten. Maar wanneer gij genoodigd zijt. ga en zit bij op de laatste plaats, opdat als hij, mingen en Walen, en wij kennen er geen ander. Van politieke kuiperijen, om Belgie kapot te krijgen, gelijk eenige revolutionaire scheurmakers zeggen, willen wij hoegenaamd NIET weten. En men gelieve op te merken dat die getrouwe gehechtheid aan land en vorst in niets onzen ijver in den wettigen taalstrijd verzwakken zal. Eens te raeer verklaren wij dat wij nooit rusten zullen vooraleer de AL- GEHEELE gelijkheid in rechte en in feite verworven te hebben. Lang zal het niet meer duren, en In Vlaande ren Vlaamsch l moet een werkelijk heid worden. Dit weze gezegd om alle misver stand te voorkomen. De beste Ylaamschgezinden zijn niet altijd de zen die het luidst roepen en schreeu wen. maar wel dezen die op het gepas te oogenblik krachtdadig weten te handelen. En in dien taalstrijd zelf zullen wij nooit de katholieke princie pen over het hoofd zien. Welke zijn nu de historische feiten, die aanleiding gegeven hebben tot de scheiding, welke in 1830 Belgie en Holland voor goed heeft uiteenge rukt? Hoe komt het dat de zeventien vereenigde provinciën, die tot in de zestiende eeuw nauw samenhingen, verscheurd werden in twee onver- eenigbare Staten Ten tijde van keizer Karei waren zij nog broederlijk vereenigd, zonder dat er onderscheid gemaakt werd tus- schen Noord en Zuid. of tusschen Vla mingen en Walen. En alles scheen te voorspellen dat er daar een eenige Staat aan het worden was. die Noord en Zuid omvatten zou. en bestemd was om in Europa een grooten invloed uit te oefenen. Welke is de gebeurtenis, die deze natuurlijke ontwikkeling en dien ver- heugenden vooruitgang heeft tegen gehouden Indien deze hoop geen werkelijkheid werd. dan is het omdat in de zestiende eeuw de protestantsche godsdienstbe roerten dit volk verdeeld hebben, en kalvinisten en katholieken tegenover elkander stelden als TWEE verschil lende volkeren door een verschil, dat de menschen in het diepste des harten treftdoor het verschil van GODS DIENST. De Unie van Utrecht die te Ut recht op 23 Januari 1579 gesloten werd tusschen de protestantsche pro vincies van de Nederlanden, was een verbond tegen de katholieken van Brabant en Vlaanderen, welke opge offerd werden aan de kooplieden van Amsterdam en Rotterdam. Het was de prins van Oranje, die zich ingespan nen had om een nauweren band te smeden tusschen de provincies van het Noorden ,en zulks als antwoord op het «Verbond van Atrechtdat kort daarvoor tot stand gekomen was tusschen de katholieken der Neder landen. als verzet tegen de kalvinis- tische overweldiging. Sinds dien zijn Noord en Zuid een verschillenden weg opgegaan na drie eeuwen gaapt er tusschen beiden een afgrond, die niet kan overbrugd wor den. Beider aard is dezelfde niet meer. Vlamingen en Hollanders spreken wel is waar dezelfde taal, ofschoon onze gewestspraken die door Guido Gezelle zoo hoog geschat werden, hemelsbreed verschillen van het Noord-Neder- landsch. En gelijk zij nu zijn, blijken zij volstrekt niet aangelegd om over een te komen. Klaarziende Hollanders geven het alleszins toe. En kort na den oorlog werd die tegenstrijdigheid door een Rotterdamsch dagblad in een bijtende taal uiteengezet als volgtBuiten de politieke grens, is er nog een an dere grens, die ons van de Vlamingen scheidt, waarom wij NIET bij elkaar behooren. Om het heel sterk te zeg gen. wij staan dichter bij CALVTJN, en zij bij Uilenspiegel Toen de Belgische vluchtelingen, meest Vla mingen. hier binnenstroomden, hadden we veel medelijden, en hebben we flink geholpen. Maar men was bijna overal blij, dat onze broeders, de Bel gen weer heengingen. Ze' waren het niet minder, maar wel ANDERS dan wij De Belgische vluchtelingen voelden er zich niet te huis en waren bewust dat zij in een vreemd verkeerden. Eigen aard, eigen ziel en eigen gods dienstgevoel scheidden hen af van de Hollanders, en juist dat is het, wat sedert de 16'' eeuw elke vereeniging met Holland volstrekt onmogelijk j niet af te leeren van onze Noorder maakt. In 1815 werd de proef nog eens genomen, en na 15 jaar bleek ze vol strekt mislukt te zijn. s Wanneer de groote mogendheden in 1815. na het instorten van Napo- len's keizerrijk, beslisten Belgie en Holland te vereenigen in een groof koninkrijk onder den schepter van koning Willem I. scheen alles een voorspoedig leven aan den nieuwen Staat te voorspellen. De zeventien provincies, welke er samen kwamen waren immers door een nauwe ge meenschap van belangen verbonden, en zeker is het dat de maatregelen, welke door Willem I voor handel en nijverheid getroffen werden een tijd van welvaart konden inluiden. Doch op zekere punten, die voor de Belgen meer belang hadden dan geld kwesties, ontstond er weldra een diepe oneenigheidhoofdzakelijk was zij van godsdienstigen aard. En men niet wachten tot dat Willem bij ons openlijk werkte tot het vestigen eener schismatieke kerk om te zien"j'£ '^^"möe'ten' wij Verkrijgen, "zon- riot r»£»t yrr»r* warier li t Lr L'atnAiipl' rrr» ri i der onze duurgewonnen onafhanke lijkheid prijs te geven! Wij zijn wat wij zijn: ONS ZÉLF! En binnen Bel- trouwe burenOnze Hollandsche geloofsge- nooten staan er nu voorzeker beter voor, dan ten tijde van Willem Idoch ondank- hun tamelijk groot getal, blijven zij steeds in een minderwaar digen toestand tegenover de prote stanten. Tot vóór enkele jaren be stond er zelfs geen katholieke L'ni- versiteit Daaruit volgt nog dat de revolutie Van 1830 in den vollen zin des woords nationaal was, en uitging van het gansche volk, welk zich in zijne innig ste gevoelens gekrenkt voelde. Wij zijn de eerste om te zeggen dat men dan het groot ongelijk heeft gehad uit afkeer voor al wat naar Hol land zweemde onze Vlaamsche taal-J rechten te miskennendie dwaling moest noodzakelijk, vroeg of laat. een hevig protest verwekken en een taal strijd doen ontbranden. Zoo is het ge- beurd, en de viktorie op dit gebied moeten en zullen wij behalenEen volle eeuw hebben wij reeds gestre den tegen een ondulbare verfran- sching. en wij willen wat is recht, en wij zullen winnen wat wij willen. Maar dat het voorvaderlijk katholiek ge loof in gevaar verkeerde. In de grondwet, die aan de Belgi sche kiezers voorgelegd werd. stonden «Ve bïijven wij wat wij zijn er reeds eenige kwetsende artikels Vaderlanders, fiere Wamingen en op- voor onze godsdienstige gevoelens>rechte Katholieken! met een groote meerderheid werd zij dan ook door ons volk verworpen wat niet belette dat de koning ze met die u genoodigd heeft, gekomen is, hij tot u zegge Vriend ga hooger op Dan zal u eer geworden in tegenwoordigheid van hen die mede-bijzitten. Want al wie zich verheft, zal verne derd en wie zich vemedere, zal verhe ven worden. Luc. XIV, 1-12. Dit H. Evangelie heeft het over de nederigheid en sluit met die groote zede spreuk Al wie zich verheft zal verne derd en wie zich vernederd, zal verheven worden. Die spreuk is een Godswoord en de uitdrukking van eene algemeene waarheid en.wezentlijkheid In het kristen leven wordt er veel op die deugd gesteund. Eilaas voor velen is zij aanstootelijk... zij strijdt met de inner lijke hooveerdigheid van den mensch die in zijne eigenliefde zoekt naar vooruit staan. Nogthans niets dat redelijker is en heilzamer en meer verheffend dan de nederigheid. Vooreerst, indien wij begaafdheden hebben van waar hebben wij zij gekre gen Komt ons niet alles van God en niets van ons zeiven Dus verhooveerdi- gen wij ons er niet over maar in nede righeid en waarheid bedanken wij er God, den Gever, over. Bovendien de nederigheid is de zeker ste weg naar de verhefiing, zoo als Jesus- Christus het toont in zijne gelijkenis. Inderdaad. 1 De nederige kent zijn zeiven en voelt de kleinheid en geringheid van zijn wezen geweld opdrong. In de laatste tijden is er beweerd dat de weerstand voornamelijk uit het Walenland kwam, en dat de Vlaam sche provincies Holland gunstig wa ren. Dit is een leugen. Een overzicht der cijfers van de kiezing over de grondwet getuigt dat slechts 12 ar rondissementen ze goedkeurden. Over al elders stemde men ertegen, het is te zeggen in zes Waalsche en in ELF" Vlaamsche arrondissementen. Dezelf de verhouding der cijfers bleef be houden in de petities eenige maanden voor de revolutie van 1830. Onder 15 jaar van het Hollandsch bestuur was het voor de geestelijk heid een echte tijd van vervolging, waarvan vooral Vlaanderen te lijden had. In 1816 ontbond de koning het ge sticht van godsdienstige opvoeding te Destelbergen. Te Brugge werden de Colettinen weggejaagd met een ruwe woestheid, die wij onder den oorlog nogmaals van wege de Duitschers be leefd hebben. In 1817 werd de bisschop van Gent. die tegen den koning de onderrichtin gen van den Paus gevolgd had, ver oordeeld tot verbanning, en zijn naam werd, in volle markt, op den schand paal gespijkerd tusschen twee dieven. In 1820 werden 21 pastoors van Vlaanderen uit hun ambt opgeheven. De seminaristen van Gent werden tot den soldatendienst gedwongenen ten slotte werden al de seminaries geslo tenKoning'Willem verving ze door een Staatsseminarie te Leuven, waar officieele, soms ongeloóvige leeraars onze toekomstige priesters moesten opleiden Is het dan te verwonderen dat onze bisschoppen, op het einde van de Hol landsche overheersching, slechts 4, 5 of 6 priesters elk jaar konden wijden? Wij laten hier van kant de kneve larijen en allerlei geldafpersingen waaronder Belgie te lijden had! Hol land werd op alle wijze bevoordeeld, en de Hollandsche beambten waren overal met een tergende en schier vol strekte uitsluiting der Belgen. Het is tegen die onduldbare ver drukking dat Belgie in 1930 is opge staan. Het duurde niet lang of ons land kon wederom vrij ademenhet voelde zich herleven. En weldra stond het nogmaals aan de spits der katho lieke naties om zijn vurig geloof en om zijne godsdienstige vrijheid. Vrij lijk in Belgie!» werd de droom van al de katholieken in Europaen het moet gezegd worden dat men nu nog overal onze breede en onbeperkte ge wetensrechten benijdt. Wat valt daaruit te besluiten? Daaruit volgt dat Belgie zich in 1830 vrij gevochten heeft, eerst en vooral onder den drang eener ontembare be geerte naar katholieke godsdienst vrijheid. Die waarheid mag door nie mand vergeten worden, en voorwaar nu nog hebben wij ons katholiek-zijn ST-JOZEFS BEROEPSSCHOOL TE YPER Kostelooze DAGLEERGANGEN (alle werkedagen van 8 tot 18 uur) voor alle ambacht van hout- en ijzer bewerking: teekenen, meubelmaken, schrijnwerk, timmeren, modelmaken, draaien, paswerk. mekaniek, electri- citeit. enz. (theoretisch en praktisch). Kostelooze ZONDAGLEERGAN GEN (van 8 tot 13 u.) voor alles wat den kleermakersstiel aangaatmaat- nemen, patroonteekenen, snijden, con fectie en aanpassen. Begin van 't schooljaar MAAN DAG 15 SEPTEMBER. Inschrijvingen en inlichtingen bij den Bestuurder (5, St Jacobstraat, Yper) best 't Zaterdags of 's Zondags voormiddags. 2/ Daardoor houdt hij hem klein en legt hem vlijtig en met zorg toe op zijn werk en plicht ten einde hem te bekwamen, zonder jaloerschheid op te wekken. 3 Door zijne aanhoudende werkzaam heid wordt hij bedreven. 4 Vandaar, terwijl de hooveerdige pronkt met zijne ijdelheid, legt de nede- rigen de vaste grond van de ware kennis, en wordt in vak of beroep bekwaam. 5/ Als dusdanige wordt hij gekend, geacht en vooruit gesteken en hij beklimt stillekens aan de trappen der verheffing. 6 Eens daar gekomen met zijn nede righeid en zijn werkzaamheid, begint hij indruk te maken en goed te doen. 7 Zijn bekroning is de genegenheid, het aanzien en de verheffing Wie hem vernederd, zal verheven worden. Zoo als Ons Heer zegt. Over 'i Zwijgen Die kan zwijgen en hooren Groote rust is hem geboren Die kan hooren en zwijgen Groote zaken zal hij krijgen Zwijgt, hoort en ziet Muysten miauwt niet Gaat er iets naar uwe wil Sluit uw mond en houdt u stil. In den nacht van Zaterdag 4-op Zon dag 5 October komen wij terug tot het normale uur. Het is best, den Zaterdag avond vooraleer slapen te gaan, alle uur werkenéén uur achteruit te zetten. Van den Zondag morgen af wordt alles geregeld op den nieuwen tijd Goddelijke diensten, scholen, trams treins, auto bussen, bureelen enz... Wij vernemen dat M. Carl Verwilghen Afgevaardigde Bestuurder van het Minis terie van Finantien, die hier ter stede se dert 1924 het ambt van Hoog-Kommissa- ris waarnam, binnen kort onze stad zal verlaten tot eene andere bediening geroe pen zijnde. Het Ypersche Volk houdt eraan den Heer Verwilghen, die zeker hier niets dan Vrienden telt, geluk te wenschen en hem te bedanken voor de heerlijke taak, door hem in onze geliefde stad, sedert om streeks zeven jaar vervuld. Hier ter stede weet iedereen dat den heropbouw onzer kunstgebouwen en in zonderheid van onze prachtige kathedraal grootendeels aan de tusschenkomst van den Heer Verwilghen te danken is, ook zullen de Yperlingen steeds de beste ge dachtenis van hem bewaren. Daags voor zijn vertrek heeft de Heer Verwilghen in eene heel intieme bijeen komst in het Hotel du Sultan -> afscheid van zijn personeel genomen. Hij heeft hen bedankt voor hunne verdienstelijke mede werking in het Hoogkommissariaat. In naam van Zijne Majesteiten met de goedkeuring van de hoogere overheid heeft hij eraan gehouden hun allen geluk te wenschen en aan eenige der oudsten, medewerkers van af het eerste uur, de medalie van het Nationaal Herstel te overhandigen. Het Ypersche Volk biedt aan de nieuwe gedecoreerden, de HH. Bamelis, Depoortere, Podevijn en Rossel zijne hertelijkste gelukwenschen. Zondagru§t. De apotheek van M. Houiekier, Meenenstraat, zal alleen open zijn op Zondag 28 September 1930. In St MAARTENS: OP DONDERDAG 2 OCTOBER 1930. Om 6 u. 'savonds, wordt de godvruch tige oefening van het Heilig Uur ge houden, in verband met de devotie tot de H. Kleine Theresia van het Kind Jesus. OP VRIJDAG 3 OCTOBER 1930. 's Morgens, te 7 u., Solemn. Mis ter eere van het H. Hart van Jesus, met alg. Communie en Akte van Toewijding. 's Avonds, te 7 u., plechtig Lof, Akte van Eereboet en Sermoen. OP ZATERDAG 4 OCTOBER 1930. Feestdag van den H. Franciscus van Assisië Onder al de H. Missen, wordt de gene rale absolutie met vollen aflaat gegeven aan de Derde-Ordelingen. Ter gelegenheid der HEROPENING DER KATHEDRALE van Yper kan men verkrijgen in de Mekanieke Schrijn- en Meubelmakerij, bij Camiel D'Haene - Bonduwe Beluikstraat, 5, YPER alle slag van Vlaginhutdiging v. d. «Poilus de France Zondag 21 Sept., had te Yper de inhuldiging plaats van de vlag' der Ypersche afdeeling' Les Poilus de France en Belgique Ten 10 ure vergaderden in het lokaal Aux Ar- mes de Francede deelnemende maatschappijen; Fransche, Belgische, Engelsche. Ten 10 J/2 ure werd de vlag overhandigd door kapitein Duriez, die het passend woord er wist aan toe te voegen. Een officier van den staf van het eerste legerkorps zat het feest voor. Daarna trok de stoet met 't mu ziek aan 't hoofd langs de Diksmude- straat al over de markt naar de Mee- nenpoort, waar aan het Engelsch me moriaal een prachtige kroon werd neergelegd. Wederkeerende al over de Groote Markt werd er recht op het gedenkteeken der Ypersche gesneu velden gegaan, alwaar insgelijks en met hetzelfde ceremoniaal een rijke bloemengarve werd geplaatst. Voort trok de stoet naar de Sint-Maartens kerk, die vol liep lijk op de groote dagen. De vaandels werden opgesteld aan het hoogkoor en ojn, 11 §2 ure werd de FI. Mis opgedragen tot ziele- lafenis der Fransche gesneuvelden en van hunnen hoofdman maarschalk Foch. Mgr Regent, bisschop van Rijs- sel, beklom na het Evangelie den kan sel en hield een meesterlijke aanspraak over de onsterfelijkheid der ziel. Zijn kloeke stem droeg tot in de verste hoeken der weidsche kerk en menig een werd tot tranen toe bewogen door de droevige oorlogservaringen, waarmede zijn deugddoende preek doorkneed was. Zienlijk was het volk bewogen en met meer vufigheid dan ooit werd er gebeden voor dezen die in den bloeitijd des levens gesneuveld waren om ons de vrijheid te geven. Een vriendenmaal in een gasthof op gediend. besloot de plechtigheid. Zijne Doorluchtige Hoogwaardigkeid Mgr Waffelaert, komtE. H. Beel, onder pastoor op St Niklaais alhier tot Leeraar van H. Schrift in het Groot Seminarie te Brugge te benoemen. Het vertrek van dezen ieverigen pries ter zal, door al de Yperlingen, die hem tijdens zijn kort verblijf van tien maanden hadden leeren kenn-en, zeer betreurd worden. E. H. Beel nam niet alleen deel aan het geestelijk bestuur van St Niklaaspa- roc'nie, doch nam ook de maatschappelij ke werken te Yper en omliggende ter harte.Hij was de medewerker van den E. H. Socquet, arrondissementsproostctr christene werkersvereeniging en had een groot deel in de uitbreiding door deze in de laatste tijden genomen. E. H. Beel hield zich bijzonderlijk bezig met het werk der K. A. J. stersen kwam pas tot algemeenen proost voor West-Vlaanderen van dit verdienstelijk werk benoemd te worden. E. H. Beel was niet alleen een heel ijverig priester, altijd ten dienste van zijnen naaste, doch ook een groot geleer de, want na schitterende studies werd hij tot Doktor in de Godheid en in Wijsbe geerte uitgeroepen. Het Ypersche Volk betreurt het ver trek uit Yper van E. H. Beel, doch biedt hem, om zijne benoeming als leeraar aan het Groot Seminarie te Brugge, zijne hertelijkste gelukwenschen aan. en wordt door zijne ouders op de wereld gebracht. Dat is de daadzaak en de wezentlijk heid. Daaruit vloeien alle rechten en plichten. In 't krijgen van zijn bestaan krijgt het kind van God ook zijne bestemming het krijgt het leven tot een doel. Om dat doel te bereiken moet dat wezen zijne taak vervullen en zijne zen ding volbrengen Ten einde die taak en die zending te volbrengen krijgt het kind zijne gadig- heid. Dat al zijn doei bereiken, zijne taak vervullen en zijne zending volbrengen... vormt de plicht van dat wezen. Alleenlijk dat wezen kan dit uit zijn 'eigen niet, het moet daartoe bekwaam [gemaakt zijn. Wij weten reeds aan wien dit toekomt van dat kind bekwaam te maken. Dat is de ontzaglijke taak en de dwin gende plicht van de ouders \oor zooveel het van hen afhangt. 3/ De ontwikkeling van de gadigheid van het kind t.t.z. van zijn verstand, van zijne wille, van zijn kracht en ver mogens. De ouders, die, voor zooveel het van hen afhangt, dat doen, volbrengen ten opzichte van God en van het kind hunne plicht. Zij geven aan hun kind eene weldaad waarover dat kind, zijn leven lang en gansch zijn eeuwigheid, zijn ouders zal mogen en moeten dank wijten en doen voor God een werk waarover zijook en in dit leven en in de Eeuwigheid de schromelijke rekening over geven. Wereidsphilosophte 't Geld dat stom is Maakt recht dat krom is Maakt zotten, wijzen En jongengrijzen Al zijt ge schelm, al zijt ge dief Hebt gij maar geld, ge zijt mij lief. Levenswijsheid. Het onvervreemdbaar recht van het kind. Het kind krijgt van God het bestaan Wat bevat dat recht van 't kind 1 De kennis van 't doel en van al wat moet tot dat doel leiden 2 De kennis van de taak en van de zending van 't kind op de wereld. Werkzaamheden in October. Bereid in uw groenselhof, het plekje dat best beschut is van regen en wind en meest aan de zon blootgesteld, om daar winterlatuw en rouseine te planten. Maak ook de noodige grond gereed van nu af uwe eerste lentezaaierijen daartoe diep grond dat deel en delft er BERICHT. De Burgemeester der stad Yper heeft de eer te laten weten dat de lessen der Nijverheidsschool zullen hernomen wor den op Maandag 13 October aanstaande. Inschrijving in de school Onze Lieve Vrouwstraat, op Zondag 12 October van 10 tot 12 uur. De Burgemeester, H. Sobry. Maandag 22 11., bestatigde de Politie van Yper dat het roodgekleurd stuk van Belgie's driekleurig vaandel dat aan den gevel hing van staats middelbare school, door kwaaddoeners afgetrokken was ge- weest. 's Anderdaags 23 11., bestatigde dezelf de Politie dat het roodgekleurdstuk van het nationaal vaandel, dat uithing aan stads lagere meisjesschool in St Jan's straat ook door kwaaddoeners van het geel afgescheurd was geweest. Zulks moet den Zondagnacht en den Maandagnacht gebeurd zijn, vermoede lijk door twee of meer personen die wis ten dat, als men een knip geeft in goed en trekt, het goed scheurt in rechte lijn. Die dat gedaan hebben, zijn dom, laf, boos en strafbaar. Zij zijn dom, want wat voordeel, of wat nut hebben zij van die vlaggenscheu- ring genoten Wat hebben zij daarmee gewonnen In wat is hun geld en goed of hun naam en faam daarmeê verbeterd? Zij zijn laf, want zij durven zich niet laten kennen, zij verduiken zich, zij han delden 's nachts,toen de weinige geburen der Mondstraat en der St Jansstraat sliepen, om niet gezien en betrapt te zijn. Zij zijn boos, want zij pleegden wat kwaad en verboden is zij beschadigden de stad, aan wie de vlaggen toebehoor den, zonder recht noch reden, zij over treden de wet moedwillig en met kwaad inzicht. Zij zijn strafbaar en vallen onder de toepassing van artikel 526 der strafwet, luiden als volgt Zal gestraft worden met eene gevangzitting van 8 dagen tot een jaar en met eene boete, van 26 tot 500 fr., al wie voo'rwerpeh, be'stemd voor open baar nut of versiering, gebruikt door de bevoegde overheid of met hare toelating, zal mismaakt of geschonden hebben al- leminstens vallen zij onder de toepas sing van artikel 559 der strafwet uit hoofde van vrijwillig stads roerend goed beschadigd te hebben. Mochten de boomschenders en de vlag gescheurders van ons vroeger platge schoten Yper tot inkeer komen. BERICHT Die begeeren Engelsch te leeren, moe ten het vóór 6 October 1930 laten weten, de mannen aan M. Denaegel, Bestuurder der stadsjcngensschool, en de vrouwen aan Mej. Waeles, Bestuurster der stads meisjesschool der Rijselstraat, en een in- schrijvingsrecht betalen van vijftig frank voor honderd uren avondles. Yper, den 24 September 1930. De Burgemeester, H. Sobry. PRIESTERLIJKE BENOEMINGEN. E. H. Alf. Beel, dokter in de Godheid en in Wijsbegeerte, onderpastor opSt Niklaas te Yper, wordt tot leeraar van H. Schrift benoemd in het Groot Semi narie te Brugge. E. H. Alf. Debusschere, leeraar aan de lagere afdeeling van St Lodewijksgestichr te Brugge, wordt tot onderpastor op Si Niklaas te Yper benoemd. koeimest in op de lichte gronden, ei peerdemest op de zwaardere gronden. Maakt er ook geulen om de natte gros- den gezond te maken. Snoei de stekken der aspergen en deki de bedde met een goede lage van rijke vette, waar bij gij vetten voegt die traag ontbinden. In 't begin der maand zaait, in land die schoon in de zan ligt spinazie, kervel e" radijzen. Plant uit de kooien en salade in September gezaaid, als ook iook.eclra- lotten en de laatste freinzen. Aard verder de selderij aan die ingeleid is. Brengt in de kelderde chicorei. In FruithofDelft de putten om de boomen te planten op een meter breeu. en volgens uwe grond op 40 a 60 on diep. Een vrije boom van twee meiers hoogte moet ten minste op twee meiers a'stand van een muur geplant zijn. Pluk het fruit. Op een of twee soorte" na mogen de appels en peren in cere maand getrokken zijn. In Bloemhof. Kuischt en plant uwe borduren en perken. Plant ook om in de lente te bloeien de Aubsetia, Giroflées. Myosotis e;; r bloemen die uit knollen of kliesters groeien. Vergadertjde zaden van de kiimplame* Capucinsen reukerwten. Abonneert u op

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1930 | | pagina 2