I Crédit An versois!
Het Familiehoekje
HET YPERSCHE VOL»
Ypersche Kroniek.
Dixinudestraat, 18, YPER
Een Eeuuu geleden
W1NTERUÜR
Het vertrek
van den Heer Carl Verwilghen,
Kerkelijk Nieuws
Gothieke Kerkstoelen in eik.
Schoone Plechtigheid.
Benoeming
j Dat bekwaam gemaakt zijn is het recht
van het kind een onvervreemdbaar recht
Idoor God zelf hem geven en door nie
mand af te nemen.
I
Vlaggescheurders.
Wij laten dat daar. Alle mensch die
treffelijk is moet geeerbiedigd zijn en de
krisren mensch ziet in alle bijzonderlijk
de ziel en 't goed hert.
.Maar naar de gewone sprake van de
menschen Daar en was niets grootsch
en als men er lange zal van spreken 't en
zal niet zijn om er hoog mee op te loopen
't Is waar 't weder wilde niet mêe
Dat was voorzeker een tegenslag alzoo
een tegenslag op de goeste van den groo-
ten historischen stoet te Brussel en waai-
over Wiens Moens toch zoo geestig, toch
zoo fijn en toch zoo slim en verstandig
gezongen heeft Maar zoo als het weder
was, kon dat wel een reden zijn om vuri
ge Vlaamsche Nationalisten toch zoo
erbarmlijk tegen te houden
'k En geloof het niet 'k Geloof eer de
reden die 't Westland aangeeft op
een ander kwestie, de moed is weg
't vuur verflauwtJa de sterre gaan 't
dalen... en de menschen beginnen er moe
van te worden
Hoe meer ze zullen klaar zien hoe meer
zij er zullen de beu van krijgen.
Toch daar is een dingen die mij doet
vreezen
De Nationalisten zijn nu al tegen al
wat waal is tegen al wat katholieke
Vlaming-istegen al de Staatskathoüe-
ken, tegen de Ministers, tegen de Kroon
prins, tegen den Koning, tegen Belgie,
tegen de Priesters,tegen de Bisschoppen,
tegen den Aartsbisschop, tegen den Paus,
zullen ze maar niet tegen God zijn
Was dat nu wel een weder dat God
liet over komen op zulken dag dat de
Vlaamsche Nationalisten de grootsche
betooging vierden van een volk, het
kristelijkste Het meeste ingenomen van
gezag het onderdanigste aan wereld
lijk en geestelijk overheid en het eer-
biedigste dat bestaat
-aantal ■mmumwnaatfwraw
H. v. rarawaaEKH
BANK
BEURS
W I S S E LS
In de tegenwoordige spanning, die
door den VTaamschen taalstrijd is ont
staan. worden meestal de gebeurte
nissen vergeten, die de Belgische re
volutie van 1830 hebben doen uitbre
ken. Het is nuttig deze nog eens in
korte woorden aan te halende ge
schiedenis kan immers veel leeren. en
werpt een helder licht op den toe
stand.
Over den huidigen taalstrijd weten
onze lezers wat wij erover denken, en
hoe wij de billijkheid ervan ten volle
erkennen. Wij zijn uitgesproken
Ylaamschgezinden, en als dusdanig
zijn wij zonder vaar of vrees, van den
beginne, opgetreden. In de eerste da
gen stonden wij schier alleen om te
verkondigen dat Vlaamsch en Vla
mingen in Belgie juist hetzelfde recht
hadden als Fransch en Walen; en het
is niet zonder de spreekwoordelijke
volharding, die aan de Vlaamsche kei
koppen eigen is. dat wij. steeds op
denzelfden weg, stap voor stap zijn
vooruitgegaan. Wij staan nu onzen
eindtriomf nabij, en afgeven zullen wij
niet, vooraleer ons katholiek Vlaamsch
programma in AL zijne punten ver
wezenlijkt te hebben.
Wij zeggen ons KATHOLIEK
Vlaamsche programma, want buiten
onze taalrechten, zijn er nog andere
levensbelangen, die wij evenmin van
kant zullen schuiven. Onze godsdienst
vrijheid. die nog zoo hevig aangeval
len wordt, staat bij ons ook op den
voorgrond. Het sociaal welzijn van
ons volk is eveneens' ten zeerste ge
wichtig. en nooit mogen wij vergeten
dat de taalkwestie, hoe ernstig ook,
niet alles is in het even. Onder geen
even. Q
zij ons <1
voorwendsel mag zij ons fle hoogere
geestes- en zielsbelangen uit het oog
doen verliezen.
Bovendien willen wij, als KATHO
LIEK, en als onderdanige kinderen
van Bisschoppen en Paus, die daarover
uitspraak hebben gedaan, de taalkwes
tie BINNEN het raam der Belgische
eenheid opgelost zien. Belgie is het
gemeenschappelijk vaderland van Vla
Evangelie
16 Zondag na Sinksen.
Te dien tijde 't geschiedde als Jesus op
een Sabbathdag in het huis van een
overste der Pharizeers kwam om brood
te eten dat zij Hem daar gadesloegen. En
zie, zeker waterzuchtige mensch was daar
vóór Hem staande. En Jesus nam het
woord en sprak tot de wetgeleerden en
Pharizeers, zeggende Is het geoorloofd
op den Sabbathdag te genezen Maar zij
zwegen. Doch Hij hein aanvattende ge
nas hem en liet hem gaan. En Hij sprak
tot hen en zei van wien uwer zal een
ezel of een os in een put vallen, er. hij
niet terstond hem daaruit trekken op den
Sabbathdag
En zij konden Hem hier op geen weder
antwoord geven.
En Hij sprak ook tot de genoodigden
eene gelijkenis opmerkend hoe zij de
eerste plaats uitkozen en Hij zei tot hen;
Als gij ter bruiloft uitgenoodigd zijt, ga
dan niet op de eerste plaats bijzitten er
mocht misschien een aanzienlijker dan gij
door hem genoodigd zijn, en degene die
u en hem genoodigd heelt gekomen zijn
de, konde tot u zeggenMaak voor dezen
plaats en alsdan zoudt gij met bescha
ming de laatste plaats gaan bezetten.
Maar wanneer gij genoodigd zijt. ga en
zit bij op de laatste plaats, opdat als hij,
mingen en Walen, en wij kennen er
geen ander. Van politieke kuiperijen,
om Belgie kapot te krijgen, gelijk
eenige revolutionaire scheurmakers
zeggen, willen wij hoegenaamd NIET
weten. En men gelieve op te merken
dat die getrouwe gehechtheid aan land
en vorst in niets onzen ijver in den
wettigen taalstrijd verzwakken zal.
Eens te raeer verklaren wij dat wij
nooit rusten zullen vooraleer de AL-
GEHEELE gelijkheid in rechte en in
feite verworven te hebben. Lang zal
het niet meer duren, en In Vlaande
ren Vlaamsch l moet een werkelijk
heid worden.
Dit weze gezegd om alle misver
stand te voorkomen. De beste
Ylaamschgezinden zijn niet altijd de
zen die het luidst roepen en schreeu
wen. maar wel dezen die op het gepas
te oogenblik krachtdadig weten te
handelen. En in dien taalstrijd zelf
zullen wij nooit de katholieke princie
pen over het hoofd zien.
Welke zijn nu de historische feiten,
die aanleiding gegeven hebben tot de
scheiding, welke in 1830 Belgie en
Holland voor goed heeft uiteenge
rukt? Hoe komt het dat de zeventien
vereenigde provinciën, die tot in de
zestiende eeuw nauw samenhingen,
verscheurd werden in twee onver-
eenigbare Staten
Ten tijde van keizer Karei waren
zij nog broederlijk vereenigd, zonder
dat er onderscheid gemaakt werd tus-
schen Noord en Zuid. of tusschen Vla
mingen en Walen. En alles scheen te
voorspellen dat er daar een eenige
Staat aan het worden was. die Noord
en Zuid omvatten zou. en bestemd
was om in Europa een grooten invloed
uit te oefenen.
Welke is de gebeurtenis, die deze
natuurlijke ontwikkeling en dien ver-
heugenden vooruitgang heeft tegen
gehouden
Indien deze hoop geen werkelijkheid
werd. dan is het omdat in de zestiende
eeuw de protestantsche godsdienstbe
roerten dit volk verdeeld hebben, en
kalvinisten en katholieken tegenover
elkander stelden als TWEE verschil
lende volkeren door een verschil, dat
de menschen in het diepste des harten
treftdoor het verschil van GODS
DIENST.
De Unie van Utrecht die te Ut
recht op 23 Januari 1579 gesloten
werd tusschen de protestantsche pro
vincies van de Nederlanden, was een
verbond tegen de katholieken van
Brabant en Vlaanderen, welke opge
offerd werden aan de kooplieden van
Amsterdam en Rotterdam. Het was
de prins van Oranje, die zich ingespan
nen had om een nauweren band te
smeden tusschen de provincies van
het Noorden ,en zulks als antwoord
op het «Verbond van Atrechtdat
kort daarvoor tot stand gekomen was
tusschen de katholieken der Neder
landen. als verzet tegen de kalvinis-
tische overweldiging.
Sinds dien zijn Noord en Zuid een
verschillenden weg opgegaan na drie
eeuwen gaapt er tusschen beiden een
afgrond, die niet kan overbrugd wor
den. Beider aard is dezelfde niet meer.
Vlamingen en Hollanders spreken wel
is waar dezelfde taal, ofschoon onze
gewestspraken die door Guido Gezelle
zoo hoog geschat werden, hemelsbreed
verschillen van het Noord-Neder-
landsch. En gelijk zij nu zijn, blijken
zij volstrekt niet aangelegd om over
een te komen.
Klaarziende Hollanders geven het
alleszins toe. En kort na den oorlog
werd die tegenstrijdigheid door een
Rotterdamsch dagblad in een bijtende
taal uiteengezet als volgtBuiten
de politieke grens, is er nog een an
dere grens, die ons van de Vlamingen
scheidt, waarom wij NIET bij elkaar
behooren. Om het heel sterk te zeg
gen. wij staan dichter bij CALVTJN,
en zij bij Uilenspiegel Toen de
Belgische vluchtelingen, meest Vla
mingen. hier binnenstroomden, hadden
we veel medelijden, en hebben we
flink geholpen. Maar men was bijna
overal blij, dat onze broeders, de Bel
gen weer heengingen. Ze' waren het
niet minder, maar wel ANDERS dan
wij
De Belgische vluchtelingen voelden
er zich niet te huis en waren bewust
dat zij in een vreemd verkeerden.
Eigen aard, eigen ziel en eigen gods
dienstgevoel scheidden hen af van de
Hollanders, en juist dat is het, wat
sedert de 16'' eeuw elke vereeniging
met Holland volstrekt onmogelijk j niet af te leeren van onze Noorder
maakt. In 1815 werd de proef nog eens
genomen, en na 15 jaar bleek ze vol
strekt mislukt te zijn.
s
Wanneer de groote mogendheden
in 1815. na het instorten van Napo-
len's keizerrijk, beslisten Belgie en
Holland te vereenigen in een groof
koninkrijk onder den schepter van
koning Willem I. scheen alles een
voorspoedig leven aan den nieuwen
Staat te voorspellen. De zeventien
provincies, welke er samen kwamen
waren immers door een nauwe ge
meenschap van belangen verbonden,
en zeker is het dat de maatregelen,
welke door Willem I voor handel en
nijverheid getroffen werden een tijd
van welvaart konden inluiden.
Doch op zekere punten, die voor de
Belgen meer belang hadden dan geld
kwesties, ontstond er weldra een diepe
oneenigheidhoofdzakelijk was zij
van godsdienstigen aard. En men
niet wachten tot dat Willem bij ons
openlijk werkte tot het vestigen
eener schismatieke kerk om te zien"j'£ '^^"möe'ten' wij Verkrijgen, "zon-
riot r»£»t yrr»r* warier li t Lr L'atnAiipl' rrr» ri i
der onze duurgewonnen onafhanke
lijkheid prijs te geven! Wij zijn wat
wij zijn: ONS ZÉLF! En binnen Bel-
trouwe
burenOnze Hollandsche geloofsge-
nooten staan er nu voorzeker beter
voor, dan ten tijde van Willem Idoch
ondank- hun tamelijk groot getal,
blijven zij steeds in een minderwaar
digen toestand tegenover de prote
stanten. Tot vóór enkele jaren be
stond er zelfs geen katholieke L'ni-
versiteit
Daaruit volgt nog dat de revolutie
Van 1830 in den vollen zin des woords
nationaal was, en uitging van het
gansche volk, welk zich in zijne innig
ste gevoelens gekrenkt voelde. Wij
zijn de eerste om te zeggen dat men
dan het groot ongelijk heeft gehad
uit afkeer voor al wat naar Hol
land zweemde onze Vlaamsche taal-J
rechten te miskennendie dwaling
moest noodzakelijk, vroeg of laat. een
hevig protest verwekken en een taal
strijd doen ontbranden. Zoo is het ge-
beurd, en de viktorie op dit gebied
moeten en zullen wij behalenEen
volle eeuw hebben wij reeds gestre
den tegen een ondulbare verfran-
sching. en wij willen wat is recht, en
wij zullen winnen wat wij willen. Maar
dat het voorvaderlijk katholiek ge
loof in gevaar verkeerde.
In de grondwet, die aan de Belgi
sche kiezers voorgelegd werd. stonden «Ve bïijven wij wat wij zijn
er reeds eenige kwetsende artikels Vaderlanders, fiere Wamingen en op-
voor onze godsdienstige gevoelens>rechte Katholieken!
met een groote meerderheid werd zij
dan ook door ons volk verworpen
wat niet belette dat de koning ze met
die u genoodigd heeft, gekomen is, hij tot
u zegge Vriend ga hooger op Dan zal
u eer geworden in tegenwoordigheid van
hen die mede-bijzitten.
Want al wie zich verheft, zal verne
derd en wie zich vemedere, zal verhe
ven worden. Luc. XIV, 1-12.
Dit H. Evangelie heeft het over de
nederigheid en sluit met die groote zede
spreuk Al wie zich verheft zal verne
derd en wie zich vernederd, zal verheven
worden. Die spreuk is een Godswoord en
de uitdrukking van eene algemeene
waarheid en.wezentlijkheid
In het kristen leven wordt er veel op
die deugd gesteund. Eilaas voor velen is
zij aanstootelijk... zij strijdt met de inner
lijke hooveerdigheid van den mensch die
in zijne eigenliefde zoekt naar vooruit
staan. Nogthans niets dat redelijker
is en heilzamer en meer verheffend dan de
nederigheid.
Vooreerst, indien wij begaafdheden
hebben van waar hebben wij zij gekre
gen Komt ons niet alles van God en
niets van ons zeiven Dus verhooveerdi-
gen wij ons er niet over maar in nede
righeid en waarheid bedanken wij er God,
den Gever, over.
Bovendien de nederigheid is de zeker
ste weg naar de verhefiing, zoo als Jesus-
Christus het toont in zijne gelijkenis.
Inderdaad.
1 De nederige kent zijn zeiven en
voelt de kleinheid en geringheid van zijn
wezen
geweld opdrong.
In de laatste tijden is er beweerd
dat de weerstand voornamelijk uit het
Walenland kwam, en dat de Vlaam
sche provincies Holland gunstig wa
ren. Dit is een leugen. Een overzicht
der cijfers van de kiezing over de
grondwet getuigt dat slechts 12 ar
rondissementen ze goedkeurden. Over
al elders stemde men ertegen, het is te
zeggen in zes Waalsche en in ELF"
Vlaamsche arrondissementen. Dezelf
de verhouding der cijfers bleef be
houden in de petities eenige maanden
voor de revolutie van 1830.
Onder 15 jaar van het Hollandsch
bestuur was het voor de geestelijk
heid een echte tijd van vervolging,
waarvan vooral Vlaanderen te lijden
had.
In 1816 ontbond de koning het ge
sticht van godsdienstige opvoeding te
Destelbergen. Te Brugge werden de
Colettinen weggejaagd met een ruwe
woestheid, die wij onder den oorlog
nogmaals van wege de Duitschers be
leefd hebben.
In 1817 werd de bisschop van Gent.
die tegen den koning de onderrichtin
gen van den Paus gevolgd had, ver
oordeeld tot verbanning, en zijn naam
werd, in volle markt, op den schand
paal gespijkerd tusschen twee dieven.
In 1820 werden 21 pastoors van
Vlaanderen uit hun ambt opgeheven.
De seminaristen van Gent werden tot
den soldatendienst gedwongenen ten
slotte werden al de seminaries geslo
tenKoning'Willem verving ze door
een Staatsseminarie te Leuven, waar
officieele, soms ongeloóvige leeraars
onze toekomstige priesters moesten
opleiden
Is het dan te verwonderen dat onze
bisschoppen, op het einde van de Hol
landsche overheersching, slechts 4, 5
of 6 priesters elk jaar konden wijden?
Wij laten hier van kant de kneve
larijen en allerlei geldafpersingen
waaronder Belgie te lijden had! Hol
land werd op alle wijze bevoordeeld,
en de Hollandsche beambten waren
overal met een tergende en schier vol
strekte uitsluiting der Belgen.
Het is tegen die onduldbare ver
drukking dat Belgie in 1930 is opge
staan. Het duurde niet lang of ons
land kon wederom vrij ademenhet
voelde zich herleven. En weldra stond
het nogmaals aan de spits der katho
lieke naties om zijn vurig geloof en
om zijne godsdienstige vrijheid. Vrij
lijk in Belgie!» werd de droom van
al de katholieken in Europaen het
moet gezegd worden dat men nu nog
overal onze breede en onbeperkte ge
wetensrechten benijdt.
Wat valt daaruit te besluiten?
Daaruit volgt dat Belgie zich in 1830
vrij gevochten heeft, eerst en vooral
onder den drang eener ontembare be
geerte naar katholieke godsdienst
vrijheid. Die waarheid mag door nie
mand vergeten worden, en voorwaar
nu nog hebben wij ons katholiek-zijn
ST-JOZEFS BEROEPSSCHOOL
TE YPER
Kostelooze DAGLEERGANGEN
(alle werkedagen van 8 tot 18 uur)
voor alle ambacht van hout- en ijzer
bewerking: teekenen, meubelmaken,
schrijnwerk, timmeren, modelmaken,
draaien, paswerk. mekaniek, electri-
citeit. enz. (theoretisch en praktisch).
Kostelooze ZONDAGLEERGAN
GEN (van 8 tot 13 u.) voor alles wat
den kleermakersstiel aangaatmaat-
nemen, patroonteekenen, snijden, con
fectie en aanpassen.
Begin van 't schooljaar MAAN
DAG 15 SEPTEMBER.
Inschrijvingen en inlichtingen bij
den Bestuurder (5, St Jacobstraat,
Yper) best 't Zaterdags of 's Zondags
voormiddags.
2/ Daardoor houdt hij hem klein en legt
hem vlijtig en met zorg toe op zijn werk
en plicht ten einde hem te bekwamen,
zonder jaloerschheid op te wekken.
3 Door zijne aanhoudende werkzaam
heid wordt hij bedreven.
4 Vandaar, terwijl de hooveerdige
pronkt met zijne ijdelheid, legt de nede-
rigen de vaste grond van de ware kennis,
en wordt in vak of beroep bekwaam.
5/ Als dusdanige wordt hij gekend,
geacht en vooruit gesteken en hij beklimt
stillekens aan de trappen der verheffing.
6 Eens daar gekomen met zijn nede
righeid en zijn werkzaamheid, begint hij
indruk te maken en goed te doen.
7 Zijn bekroning is de genegenheid,
het aanzien en de verheffing Wie
hem vernederd, zal verheven worden.
Zoo als Ons Heer zegt.
Over 'i Zwijgen
Die kan zwijgen en hooren
Groote rust is hem geboren
Die kan hooren en zwijgen
Groote zaken zal hij krijgen
Zwijgt, hoort en ziet
Muysten miauwt niet
Gaat er iets naar uwe wil
Sluit uw mond en houdt u stil.
In den nacht van Zaterdag 4-op Zon
dag 5 October komen wij terug tot het
normale uur. Het is best, den Zaterdag
avond vooraleer slapen te gaan, alle uur
werkenéén uur achteruit te zetten.
Van den Zondag morgen af wordt alles
geregeld op den nieuwen tijd Goddelijke
diensten, scholen, trams treins, auto
bussen, bureelen enz...
Wij vernemen dat M. Carl Verwilghen
Afgevaardigde Bestuurder van het Minis
terie van Finantien, die hier ter stede se
dert 1924 het ambt van Hoog-Kommissa-
ris waarnam, binnen kort onze stad zal
verlaten tot eene andere bediening geroe
pen zijnde.
Het Ypersche Volk houdt eraan den
Heer Verwilghen, die zeker hier niets dan
Vrienden telt, geluk te wenschen en hem
te bedanken voor de heerlijke taak, door
hem in onze geliefde stad, sedert om
streeks zeven jaar vervuld.
Hier ter stede weet iedereen dat den
heropbouw onzer kunstgebouwen en in
zonderheid van onze prachtige kathedraal
grootendeels aan de tusschenkomst van
den Heer Verwilghen te danken is, ook
zullen de Yperlingen steeds de beste ge
dachtenis van hem bewaren.
Daags voor zijn vertrek heeft de Heer
Verwilghen in eene heel intieme bijeen
komst in het Hotel du Sultan -> afscheid
van zijn personeel genomen. Hij heeft hen
bedankt voor hunne verdienstelijke mede
werking in het Hoogkommissariaat.
In naam van Zijne Majesteiten met de
goedkeuring van de hoogere overheid
heeft hij eraan gehouden hun allen geluk
te wenschen en aan eenige der oudsten,
medewerkers van af het eerste uur, de
medalie van het Nationaal Herstel te
overhandigen.
Het Ypersche Volk biedt aan de
nieuwe gedecoreerden, de HH. Bamelis,
Depoortere, Podevijn en Rossel zijne
hertelijkste gelukwenschen.
Zondagru§t.
De apotheek van M. Houiekier,
Meenenstraat, zal alleen open zijn op
Zondag 28 September 1930.
In St MAARTENS:
OP DONDERDAG 2 OCTOBER 1930.
Om 6 u. 'savonds, wordt de godvruch
tige oefening van het Heilig Uur ge
houden, in verband met de devotie tot de
H. Kleine Theresia van het Kind Jesus.
OP VRIJDAG 3 OCTOBER 1930.
's Morgens, te 7 u., Solemn. Mis ter
eere van het H. Hart van Jesus, met alg.
Communie en Akte van Toewijding.
's Avonds, te 7 u., plechtig Lof, Akte
van Eereboet en Sermoen.
OP ZATERDAG 4 OCTOBER 1930.
Feestdag van den H. Franciscus van
Assisië
Onder al de H. Missen, wordt de gene
rale absolutie met vollen aflaat gegeven
aan de Derde-Ordelingen.
Ter gelegenheid der
HEROPENING DER KATHEDRALE
van Yper
kan men verkrijgen in de Mekanieke
Schrijn- en Meubelmakerij,
bij Camiel D'Haene - Bonduwe
Beluikstraat, 5, YPER
alle slag van
Vlaginhutdiging v. d. «Poilus de France
Zondag 21 Sept., had te Yper de
inhuldiging plaats van de vlag' der
Ypersche afdeeling' Les Poilus de
France en Belgique Ten 10 ure
vergaderden in het lokaal Aux Ar-
mes de Francede deelnemende
maatschappijen; Fransche, Belgische,
Engelsche. Ten 10 J/2 ure werd de vlag
overhandigd door kapitein Duriez, die
het passend woord er wist aan toe te
voegen. Een officier van den staf van
het eerste legerkorps zat het feest
voor. Daarna trok de stoet met 't mu
ziek aan 't hoofd langs de Diksmude-
straat al over de markt naar de Mee-
nenpoort, waar aan het Engelsch me
moriaal een prachtige kroon werd
neergelegd. Wederkeerende al over
de Groote Markt werd er recht op het
gedenkteeken der Ypersche gesneu
velden gegaan, alwaar insgelijks en
met hetzelfde ceremoniaal een rijke
bloemengarve werd geplaatst. Voort
trok de stoet naar de Sint-Maartens
kerk, die vol liep lijk op de groote
dagen. De vaandels werden opgesteld
aan het hoogkoor en ojn, 11 §2 ure
werd de FI. Mis opgedragen tot ziele-
lafenis der Fransche gesneuvelden en
van hunnen hoofdman maarschalk
Foch. Mgr Regent, bisschop van Rijs-
sel, beklom na het Evangelie den kan
sel en hield een meesterlijke aanspraak
over de onsterfelijkheid der ziel. Zijn
kloeke stem droeg tot in de verste
hoeken der weidsche kerk en menig
een werd tot tranen toe bewogen
door de droevige oorlogservaringen,
waarmede zijn deugddoende preek
doorkneed was. Zienlijk was het volk
bewogen en met meer vufigheid dan
ooit werd er gebeden voor dezen die
in den bloeitijd des levens gesneuveld
waren om ons de vrijheid te geven.
Een vriendenmaal in een gasthof op
gediend. besloot de plechtigheid.
Zijne Doorluchtige Hoogwaardigkeid
Mgr Waffelaert, komtE. H. Beel, onder
pastoor op St Niklaais alhier tot Leeraar
van H. Schrift in het Groot Seminarie te
Brugge te benoemen.
Het vertrek van dezen ieverigen pries
ter zal, door al de Yperlingen, die hem
tijdens zijn kort verblijf van tien maanden
hadden leeren kenn-en, zeer betreurd
worden.
E. H. Beel nam niet alleen deel aan
het geestelijk bestuur van St Niklaaspa-
roc'nie, doch nam ook de maatschappelij
ke werken te Yper en omliggende ter
harte.Hij was de medewerker van den
E. H. Socquet, arrondissementsproostctr
christene werkersvereeniging en had een
groot deel in de uitbreiding door deze in
de laatste tijden genomen. E. H. Beel
hield zich bijzonderlijk bezig met het
werk der K. A. J. stersen kwam pas tot
algemeenen proost voor West-Vlaanderen
van dit verdienstelijk werk benoemd te
worden.
E. H. Beel was niet alleen een heel
ijverig priester, altijd ten dienste van
zijnen naaste, doch ook een groot geleer
de, want na schitterende studies werd hij
tot Doktor in de Godheid en in Wijsbe
geerte uitgeroepen.
Het Ypersche Volk betreurt het ver
trek uit Yper van E. H. Beel, doch biedt
hem, om zijne benoeming als leeraar aan
het Groot Seminarie te Brugge, zijne
hertelijkste gelukwenschen aan.
en wordt door zijne ouders op de wereld
gebracht.
Dat is de daadzaak en de wezentlijk
heid.
Daaruit vloeien alle rechten en plichten.
In 't krijgen van zijn bestaan krijgt het
kind van God ook zijne bestemming het
krijgt het leven tot een doel.
Om dat doel te bereiken moet dat
wezen zijne taak vervullen en zijne zen
ding volbrengen
Ten einde die taak en die zending te
volbrengen krijgt het kind zijne gadig-
heid.
Dat al zijn doei bereiken, zijne taak
vervullen en zijne zending volbrengen...
vormt de plicht van dat wezen.
Alleenlijk dat wezen kan dit uit zijn
'eigen niet, het moet daartoe bekwaam
[gemaakt zijn.
Wij weten reeds aan wien dit toekomt
van dat kind bekwaam te maken.
Dat is de ontzaglijke taak en de dwin
gende plicht van de ouders \oor zooveel
het van hen afhangt.
3/ De ontwikkeling van de gadigheid
van het kind t.t.z. van zijn verstand,
van zijne wille, van zijn kracht en ver
mogens.
De ouders, die, voor zooveel het van
hen afhangt, dat doen, volbrengen ten
opzichte van God en van het kind hunne
plicht. Zij geven aan hun kind eene
weldaad waarover dat kind, zijn leven
lang en gansch zijn eeuwigheid, zijn
ouders zal mogen en moeten dank wijten
en doen voor God een werk waarover
zijook en in dit leven en in de Eeuwigheid
de schromelijke rekening over geven.
Wereidsphilosophte
't Geld dat stom is
Maakt recht dat krom is
Maakt zotten, wijzen
En jongengrijzen
Al zijt ge schelm, al zijt ge dief
Hebt gij maar geld, ge zijt mij lief.
Levenswijsheid.
Het onvervreemdbaar recht van het kind.
Het kind krijgt van God het bestaan
Wat bevat dat recht van 't kind
1 De kennis van 't doel en van al wat
moet tot dat doel leiden
2 De kennis van de taak en van de
zending van 't kind op de wereld.
Werkzaamheden in October.
Bereid in uw groenselhof, het plekje
dat best beschut is van regen en wind en
meest aan de zon blootgesteld, om daar
winterlatuw en rouseine te planten.
Maak ook de noodige grond gereed
van nu af uwe eerste lentezaaierijen
daartoe diep grond dat deel en delft er
BERICHT.
De Burgemeester der stad Yper heeft
de eer te laten weten dat de lessen der
Nijverheidsschool zullen hernomen wor
den op Maandag 13 October
aanstaande.
Inschrijving in de school Onze Lieve
Vrouwstraat, op Zondag 12 October van
10 tot 12 uur.
De Burgemeester,
H. Sobry.
Maandag 22 11., bestatigde de Politie
van Yper dat het roodgekleurd stuk van
Belgie's driekleurig vaandel dat aan den
gevel hing van staats middelbare school,
door kwaaddoeners afgetrokken was ge-
weest.
's Anderdaags 23 11., bestatigde dezelf
de Politie dat het roodgekleurdstuk van
het nationaal vaandel, dat uithing aan
stads lagere meisjesschool in St Jan's
straat ook door kwaaddoeners van het
geel afgescheurd was geweest.
Zulks moet den Zondagnacht en den
Maandagnacht gebeurd zijn, vermoede
lijk door twee of meer personen die wis
ten dat, als men een knip geeft in goed
en trekt, het goed scheurt in rechte lijn.
Die dat gedaan hebben, zijn dom, laf,
boos en strafbaar.
Zij zijn dom, want wat voordeel, of
wat nut hebben zij van die vlaggenscheu-
ring genoten Wat hebben zij daarmee
gewonnen In wat is hun geld en goed
of hun naam en faam daarmeê verbeterd?
Zij zijn laf, want zij durven zich niet
laten kennen, zij verduiken zich, zij han
delden 's nachts,toen de weinige geburen
der Mondstraat en der St Jansstraat
sliepen, om niet gezien en betrapt te zijn.
Zij zijn boos, want zij pleegden wat
kwaad en verboden is zij beschadigden
de stad, aan wie de vlaggen toebehoor
den, zonder recht noch reden, zij over
treden de wet moedwillig en met kwaad
inzicht.
Zij zijn strafbaar en vallen onder de
toepassing van artikel 526 der strafwet,
luiden als volgt Zal gestraft worden met
eene gevangzitting van 8 dagen tot een
jaar en met eene boete, van 26 tot 500 fr.,
al wie voo'rwerpeh, be'stemd voor open
baar nut of versiering, gebruikt door de
bevoegde overheid of met hare toelating,
zal mismaakt of geschonden hebben al-
leminstens vallen zij onder de toepas
sing van artikel 559 der strafwet uit
hoofde van vrijwillig stads roerend goed
beschadigd te hebben.
Mochten de boomschenders en de vlag
gescheurders van ons vroeger platge
schoten Yper tot inkeer komen.
BERICHT
Die begeeren Engelsch te leeren, moe
ten het vóór 6 October 1930 laten weten,
de mannen aan M. Denaegel, Bestuurder
der stadsjcngensschool, en de vrouwen
aan Mej. Waeles, Bestuurster der stads
meisjesschool der Rijselstraat, en een in-
schrijvingsrecht betalen van vijftig frank
voor honderd uren avondles.
Yper, den 24 September 1930.
De Burgemeester,
H. Sobry.
PRIESTERLIJKE BENOEMINGEN.
E. H. Alf. Beel, dokter in de Godheid
en in Wijsbegeerte, onderpastor opSt
Niklaas te Yper, wordt tot leeraar van
H. Schrift benoemd in het Groot Semi
narie te Brugge.
E. H. Alf. Debusschere, leeraar aan de
lagere afdeeling van St Lodewijksgestichr
te Brugge, wordt tot onderpastor op Si
Niklaas te Yper benoemd.
koeimest in op de lichte gronden, ei
peerdemest op de zwaardere gronden.
Maakt er ook geulen om de natte gros-
den gezond te maken.
Snoei de stekken der aspergen en deki
de bedde met een goede lage van rijke
vette, waar bij gij vetten voegt die traag
ontbinden.
In 't begin der maand zaait, in land die
schoon in de zan ligt spinazie, kervel e"
radijzen. Plant uit de kooien en salade
in September gezaaid, als ook iook.eclra-
lotten en de laatste freinzen.
Aard verder de selderij aan die ingeleid
is. Brengt in de kelderde chicorei.
In FruithofDelft de putten om de
boomen te planten op een meter breeu.
en volgens uwe grond op 40 a 60 on
diep. Een vrije boom van twee meiers
hoogte moet ten minste op twee meiers
a'stand van een muur geplant zijn.
Pluk het fruit. Op een of twee soorte"
na mogen de appels en peren in cere
maand getrokken zijn.
In Bloemhof. Kuischt en plant uwe
borduren en perken.
Plant ook om in de lente te bloeien
de Aubsetia, Giroflées. Myosotis e;; r
bloemen die uit knollen of kliesters
groeien.
Vergadertjde zaden van de kiimplame*
Capucinsen reukerwten.
Abonneert u op