MUZIKALE K "DE KLUCHT DER VERGISSINGtM., van Shakespeare Handelsbank BANK - UNIE OVERWEGINGEN WEET GE WAT 100.000.000 franken. Ypersche Kroniek. N. V. Kalanderberg, 1, GENT betrokken bij de Het Kapitaal en de Reserven der bij deze UNIE aangesloten Banken overtreffen de 52e Jaar. - Nummer 44. 30 Centiemen. Zaterdag 1 November 1930 Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper Opgepast voop de Spaarpenningen door het vlaamsche volkstoon EEL Kerkelijk Nieuws ijd IJpcrscljc Uoll» ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 fr Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND 25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j. casieb) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den V/OENSDAG ten laatste ingezonden woraen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen Sen WOENSDAG avond. ZITDAGEN. Dr BRUTSAERT, Kamerlid, is spre- kelijk voor iedereen: Te POPERINGHE, in zijn huU, 's morgens, den Maandag en Vrijdag. Te YPER, den 1* en 3° Zaterdag der maand,van 9 tot 12 uur, in den Katholieken Kring. Te WERVICK, den 2* Zaterdag der maand, van 9 tot 12 uur, in Het Kapitel HANDELAARS vraagt eene aankondiging in «HET YPERSCHE VOLK IK GELOOF IN DE GEMEENSCHAP DER HEILIGEN! Dat zegt dagelijks alle christen mensch. in zijn gebeden doch. op eersten en tweeden November, bij liet vieren van Allerheiligen en het her denker van Allerzielen, dient hij dat I.id uit de Belijdenis van otis Geloof met meer overtuigde en werkdadige aandacht op te zeggen en te overwe gen. Denken wij er allen genoegzaam aan dat wij van bet Maagschap zijn der juichende Heiligen in den hemel en der boetende Heiligen in het vage vuur En nochtans welk een troost, welk een aanmoediging kunnen wij daar in vinden,, welke waarschuwing voor de toekomst, welk een les voor ons dagelijksch leven Wij zijn de broeders en de zusters der Heiligen d'e hier op aarde, te midden van beproevingen, lijden, vaak vervolgingen, zooals wij het te doen hebben, hun zaligheid, hun verheer lijking. htm eeuwig geluk bewerkt hebben en nu. aan zonde en dood ont vochten, met God heerschen in den hemel. De breeders en de zusters zijn wij nog van de Zielen die. ofschoon van den zondendood bevrijd, in de beroo- ving van God en 't lijden van aller hande smarten, de schulden uit te boeten hebben welke zij, wellicht zon der er veel na om te zien, gedurende hun aardsch leven op zich 'geladen hadden. De eersieivbewonderen wij; we ver eeren ze en roepen ze te onzer hulp in tijdelijken en geestelijken nood; maar denken wij er aan deze Heiligen na te volgen, al ware 't maar van heel verre: De "Zielen ook aanröëpên wij. eti we bidden voor hen dat ze spoedig mogen verlost worden en God gaan zien en genietenmaar valt het ons ooit te binnen dat wij ook, evenals zij, zullen schulden uit te hoeten en af te leggen hebben, indien wij hier op aarde er niet om voldoen? Wilden wij maar wat meer, niet alleen naar hun smee- kende, maar ook naar hun vermanen de stem luisteren Deze zijn echter niet de eenige ge dachten en gevoelens welke het vie ren van de Gemeenschap der Heiligen in hart en geest doen ontstaan. We zijn Katholieken, zeggen wij, en rots vast gelooven wij wat God veropen baard heeft en de heilige Kerk ons te gelooven voorhoudtmaar zoo lichte lijk verliezen wij uit het oog, dat wij allen, wij nog levende menschen, die eens het eeuwig heil hopen te bezitten, of het althans kunnen bezitten, tot de gemeenschap der Heiligen behooren, en dus onder elkander broeders en zusters zijn. Ja, om het even in wel ken staat of stand wij leven en om gaan, één maagschap maken wij uit in Christus en de Kerk. Mochten alle christenmenschen dat nimmer verge ten. Wat ons ook verdeelt of verdee- len kan, gesteld op de weegschaal te genover wat ons vereenigt, de belijde nis-van ons geloof, is toch van zoo geringe waarde; het is toevallige te genover noodzakelijke, bijzaak tegen over hoofdzaak, tijdelijke tegenover eeuwige. Hoe droevig is het dus te zien. dat menschen. die broeders zijn in het ware geloof, in de eenige hoop. in de eeuwige liefde, die broeders zijn aan 's Heeren Altaar en gezamenlijk, als broeders, zijn Heilig Lichaam nutten op den Communiebank, dat alles, om bijzaken, in hun gedrag laten varen, en elkander aanvallen en verscheuren vaak niet meer grimmigheid dan zij andersdenkenden, j€, vijanden van Cod en Kerk. te woorde en te were staanEn wijl zij zich aldus onder eikander doodvechten, bestormen Gods vijanden de wallen en de poor ten van Gods Kerk Indien allen wilden handelen vol gens de liefde, de onderlinge liefde die een gevolg is uit de gemeenschap der heiligen, indien allen, in alle moei- ijklieden. deze liefde wilden raadple gen. veel zou dat bijdragen tot den Cede. de overeenkomst welke lieer- Khen moet onder broeders, onder bin ders van denzeltden Vader die geen '•ndersclleid maakt, uit hoofde van Oorsprong, tusschen Joden en Heide- »ea. In de stad Bonn woonde er een ka pelmeester. met zijne vrouw en drie zoontjes. Twee van deze laatsten wa ren speelziek en luinig :de derde. Bo dewijk bij name. kort en dik, met zwarten haarbos en kleine grijsde oögen, was noch snei. noch aange naam van aardEen droomer. Daar hij begaafdheid voor de muziek ver toonde hield zijn vader zich met hem bezig maar was er ruw op. zoodanig dat het kind geern wegvluchtte naar een zolderkamer, waar een oude piano stond en eé#ie viool lag. Daar geheel alleen wa Loqfcwijk in zijn element en al zijn droom en en zijn leed en zijp barsch zijn -omvormden zich in zoetvolle melodiën. Met die twee speel- instrumenten kon hij per dage al zijnen vrijen tijd overbrengen en nog een deel van den nacht er bij voe gen. Later, daar hij verscliillige malen met bijval in het openhaar gespeeld had, begon men van hem te spreken als van een toekomenden artist. Zoo kwam het dat de Vorst van Bonn eens den kapelmeester uitnoodigde, met zijn zoontje. Het kind was vol ver wondering en verlegenheid, hij het inkomen in 't vorstlijk paleis. Veel hoorde ik spreken over,uw zoon», zegde de Vorst aan den kapelmeester. Ik begeer hem eens te hooren en hier is Neefe, de hof-organist en heer Jumker, componist, die het kind be- oordeelen zullen. Lodewijk nam het muziek niet aan, dat men hem aanbood, zette zich voor het klavier en speelde vlug en behen dig. De Vorst en toehoorders waren er van verrukt. Dat stuk ken ik triet, zegde Neefe. toen Lodewijk ein digde. het is zeer voldoende en het kind speelt het, men kan niet beter, van huiten. Wie heeft dat stuk ge maakt, vriendje?» «Ik», zegde de jonge artist. Gij dan opper de de Vorst, zijt gij reeds compo nist En zoudet gij een muzikaal ge dacht kunnei( uiteenzetten, dat wij u zouden aanbieden?» «Waarom niet?» klonk eenvoudig het ant woord. Daarop gaf men hem een thema en de knaap speelde op zoo een verba zende wijs, dat al de aanwezigen, va der inbegrepen, verstomd stonden. Eenige jaren later werd Lodewijk naar Weenen gezonden, om zich ver der op te werken en zijne musikale genie verwonderde de gansche wereld. Hij werd immers de vermaarde Lo dewijk Beethoven (1770-1827). onderstellen dat Mad. Hanau in Frankrijk te moeilijk nog melkkoeien kon vinden, want ze heeft de ooghn gewend naar Belgie en er de handen naar uit gestoken. Er is alzoo thans in ons land eene soort van maatschappij gesticht «Jm Mad. Hanau er boven op te helpen. Een Franschschrijvend blad uit Ant» I werpen heeft zijn steun toegezes'd. Ze gingen onze menschen goufféliT^r- gen beloven, maar men weet wat let isveel beloven en weinig geven. Het fameus zaakje is intusschen uitgelfkt en aan 't klokzeel gehangen. Opgepast voor de spaarpenhingengeen rootle duit aan de werken van Mad. Hanau Het schijnt dat de vrouw en haar rechterarm, zekere Arnaud, van zin waren eens naar Belgie over te ste ken om op een vergadering hun plan nen uiteen te zetten en de toehoorders te verblinden. De Minister van Jusji- cie heeft gelukkig tijdig een stoksken in het wiel gestoken en bevel gege ven, dat Mad. Hanau en Arnauld on middellijk uit Belgisch gebied moeten gezet worden in geval zij er in geluk ten op Belgischen grond te komen. Die maatregel van den Minister wordt door alle weldenkende lieden volko men goedgekeurd. (Uit Het Nieuws v. d. Dag Mad. Hanau zoekt Belgisch geld, doch mag in ons land niet binnen. De geschiedenis van Mad. Hanau is nog niet uit. Men weet dat die vrouw te Parijs aan het hoofd stond eener onderneming, waaraan honder den menschen hun spaarpenningen hadden toevertrouwd. Zekeren dag stak 't gerecht zijn neus in hare za ken en 't blij leventje was gedaan. Mad. Hanau werd aangehouden en opgesloten. Ze bleef zich verweren met hand en tand, en ze beschikte nog steeds over een groote financieele macht. Eenige personen die in hare bedrijven waren betrokken, werden veroordeeld. Zij zelf weigerde in de gevangenis nog voedsel in te nemen, en dat maakte veel opgang in de Fransche hoofdstad. Hare vlucht uit de gevangenis deed er velen eens har telijk lachen. Mits storting eener hoo- ge borgsom herkreeg zij voorloopig hare vrijheid. Meer was er niet vandoen om Mad. Hanau hare bedrijvigheid te doen her nemen. Zij verklaarde dat zij al de schuklvorderaars schadeloos zou stel len. Daarvoor heeft zij eenige jaren tijd noodig. Die tijd werd haar toege staan door talrijke personen, die geld staken in haar ondernemingen en die hopen de banknoten met den interest terug te zien. Elk zijn gedacht en die gaarne in de doeken gelegd wordt, moet het weten. Het is echter te ver Generaal Koutepoff zoude begraven zijn, gesneden in brokken en stukken, op een hondenkerkhof tusschen Cli che en Genvilliers. 't Schijnt dat deze gazetten-aankondiging eene grap is; maar wat geen grap is, 't is dat op voormeld hondenkerkhof 15.000 zerk jes zijn, opgericht ter gedachtenis van zooveel honden!! Waar gaat dat schip tïri'af toe?! De Osservatore Romano, blad uit gegeven in de Vaticaatische Stad, dus orgaan van den H. Stoel, schrijft ter gelegenheid van het proces De Rosa, die te Brussel poogde Prins Humber- to te vermoorden1°/ Getuige Turati heeft het geheel averechts op, als hij De Rosa vergelijkt met een Christen Martelaar. 2°/ Politieke moord is zoo wel verboden door 't vijfde gebod als gewone moord. 3°/ Politieke moord is niet minder kwaad maar meerder kwaad dan gewone moord, omdat deze den enkeling aanvalt en gene de maatschappij. Fransche Banken hebben 20 milliard uitgeleend aan Duitsche Banken. De ze. rechtstreeks of onrechtstreeks steunen Hitler en Hitler is de ge zworen vijand van Frankrijk. Hoe rijmt men dat te gaar, ten zie met de Sacra auri fames of ramp zalige goud-lust. De Logië-Gazetten van Frankrijk spuwen vier en vlam tegen Mussolini en het fascisme en hiaten om vrede tegenover Duitschland. Ze veront schuldigen ook de Bolchivisten. die zich plichtig mieken aan verraad, gru welen en wreedheid. Ze handelen nu, zoo als ze handel den ten tijde van Napoleon III. Dan vielen ze gestadig het Katholiek Oos tenrijk aan en heulden met het libe rale en vooruitstrevende Pruisen En 't is dat Pruisen, dat hun den klop gaf in 1870. Tweede Zomer in Polen Daar bloeien nu, voor de tweede maal in 1930. hoornen en struiken. Ylierhoo- men, appelboomen en aardbezie-strui ken zijn in vollen bloei Jean Dumoulin (1913-1930). Er zullen Heiligen zijn onder de Kinderenzei Paus Pius X. Dit woord wordt weeral bewaarheid door het schoon leven en heiligen dood van den zestienjarigen Jean Dumoulin. Ge boortig uit Russeignies. op de taal grens in Oost-Ylaandren, leerling in de derde aan 't College van Ronse. is de kleine Jean in allen eenvoad maar in ale waarheid geweest: een engel achtige knaap, een blijde en opgeruim de geest, wien de glimlach nooit heeft verlaten, zelfs niet in den dood. Ik glimlach altijd, zegde hij, enkel in de Kapel nooit!...» Engel van het huis gezin, en, op 't College kleine ieveraar van alle apostolaat. Ik wil nu lijden voor al de anderen zuchtte hij, toen hij gevoelde dat de Heer hem alles zou vragen. Op 't College was hij ge last met de zorg voor altaar en sa- cristihij communiceerde alle dagen met overtuiging en liefde, koesterde de zoete hoop eens priester en missio naris te zijn... «Ge zult geen priester zijn. maar slachtoffer zoo als Ik scheen de Meester Jean toe te fluiste ren. En Jean heeft andermaal geglim lacht en. zonder de minste klacht maar anderen opbeurend en zijne goede moeder bedankend, zijn schromelijk lijden en dood aanveerd. Jean is gestorven als een kleine Heilige: luidop biddend, tot Jesus hartroerende smeekingen richtend, zingend Een leliëblanke ziel... een waalsche heilige broer voor de vlaamsche studenten onzer Colleges. (Uit Uenteweelde Aan halve Christenen, die kloegen over de rampzalige tijden en over de algemeene tuchtloosheid zegde iemand; «Moesten al de ministers, senatoren, volksvertegenwoordigers, gouverneurs, burgmeesters, enz... wel leven en een waar christelijk leven leiden, zoude alles niet heter gaan? Ja wel; maar hoe ze er toe ge bracht Bidt voor hen en geef hun het voorbeeld... daarmee zult gij heter po litiek doen dan met al uw klagen. Wat schrijver Chesterston zegde den vertegenwoordiger van een spaansch bladAls ik kind was, wa ren er in England weinig Katholie ken. Op ons dorp was er geen Ka tholieke Kerk en geen ééne op tien uren in 't ronde. Nu zijn er overal, 't Katholicisme in England is eene bloeiperiode ingetreden. Japonië telt nu 320 inwoners per vierkanten kilometer en in liet totaal 42.364.626. De Bisschop van Mainz, antwoor dende op eene vraag, indien het waar is dat het aan Katholieken verboden is, deel te maken van de partij Hitier, eindigt zijne lange bewijsvoering met deze woordenDus, mag een Katho liek ingeschreven zijn bij de partij Hitier? Mag een Katholieke pastei- dulden dat Hitlerianen in groep ker kelijke begravenissen hijwonen of andere geestelijke ceremoniën? Ken Katholiek, die de stelsels van die partij aankleeft, mag men hem de sakramenten toe dienen Wij moe ten antwoorden Neen. In de Yereenigde Staten is al alco hol verboden. Yeel wordt er inge- smokkeld en veel slechten gemaakt in den duik. De officieele scheikundige van Aurora, Harold W. Tinker, heeft hekend. dat 95 pro cent van de sterke dranken, die hij te ontleden had, ver giften behelzen. S Het aardsch Paradijs in Rusland: Werklieden en kinders, dewelke men begunstigen wil bekomen 200 grammen boter per maand, vijf of zes eiers en een vierendeel gezouten vleesch. Fruit, groensel, melk. zeep nievers te vinden. Weinig kleederen en weinig schoeisels. In de winkels is er bijna niets te koopen en de prij zen klemmen gedurig! Vlieg-visschen treft men aan in de middellandsche zee en kunnen spron gen doen van dertig tot veertig me ters huiten het water. Snelbootjes, kunnende meer dan 100 kim. per uur afleggen, zijn lepel- Op Dinsdag 25 November 1930, te 8 1/4 uur, wordt de Feestzaal van het CHRISTEN VOLKSHUIS, plechtig heropend met de opvoering van dit prachtig tooneelspel. Te Brussel en ook te Thielt werd het met bui tengewonen bijval opgevoerd. De Zaal zal goed verwarmd worden, want de centrale verwarming is aangelegd. vormig d. i. scherp aan den top en afgerond aan den achtersteven. In volle jacht het vorenste deel is hoven water en een klein deel is nog zwem mend. 't Gebeurt dat zulke bootjes waren sprongen doen huiten water, effen af als een vliegvisch. De D. O. X. is een duitsch schip, met cahinen, rookzaal, eetzaal en salons, voor 150 passagiers, gebouwd op de boorden van 't Constansa-meer (Zwit serland) voorzien van machtige dikke vleugels, metende 48 nieters lengte, hebbende 400 meters opper vlakte. Zes motoren van 600 peerden- kracht kunnen het de lucht insturen en den 3 November e. k. vliegt het van Friederichshafen naar New-York, via Lishona en de Arqoren- eilanden. Lukt die vlucht, dan is het nieuw bewijs van het verstand van den mensch, den Koning der Schepping. De mensch nogthans mag nooit ver geten dat er nog Iemand hoven hem isDe mensch mikt en God be schikt. Schroeven van vliegtuigen werden reeds aangepast aan rivier-vaartuigen en gebruikt op kanalen, waar het om roeren van 't water door waterschroe- éen schadelijk isr Sleden op liet ijs werden ook reeds vooruitgeholpen met schroeven draai ende in de lucht. Nu heeft men, op den ijzerweg bij Hanovre. locomotieven vooruitge- stuwd met lucht-schroeven, hebbende vier armen en de wagen eigenaardig van vorm holde met een snelheid van 150 kim. per uur. Een fransche auto viel stil langs de haan. Een allerprachtigste auto kwam langs daar voorbij, stopte en de gelei der, die er van afstapte bood zijne diensten aan. In min dan een kwart- uurs, had hij de machien opengesla gen, den niagneto afgevezen, de feil ontdekt en alles hersteld. Hij aan- veerde eene uitnoodiging tot het avondmaal in eene restauratië te Pa rijs. En wie 's avonds met den gehol pen heer zijtip voeten onder tafel kwam schuiven was Boris, tsar van Bulgarië, die verledene week in 't hu welijk trad met Joanne van Savoië. Zoiida^rws! De apotheek van M. Van Ro- baeys, Boterstraat, zal alleen open •zijn op Zaterdag 1 November (Allerhei ligen) en op Zondag 2 November zal alleen open zijn de apotheek van IV?. Weckesser, Diksmudestraat. Donderdag laatst, ten 8 uren, werd de Kapel van het Gesticht Nazareth in gezegend door Zeer Eerw. Heer Deken Vermaut. Daarna werd een plechtige Mis gecelebreerd door Zeer Eerw. Deken, bijgestaan door de Eerw. Heeren Bonte en Socquet, Pastor en Kapelaan van St Pieters. Heden Zaterdag, Hoogdag van Aller heiligen. De diensten zoo als op de gewone Hoogdagen. Zondag 2, met den avond, Officie der Overledenen in de Kerken. Van af Zondag noen tot Maandag avond, kan men in al de Kerken en openbare bidplaatsen een vollen aflaat voor de zieltjes winnen, bij elk bezoek. In St MAARTENS: Op Allerheiligen 1 November wordt de Plechtige Hoogmis gezongen te 9 1/2 uur. 's Namiddags te 3 uur, Solemneele Verspers en Lof, waaronder Sermoen door E. Heer Bouteca, Bestuur der van de Vakschool. Op Zondag 2 November, te 3 uur, Vespers en Lof te 5 uur, plech tig Officie der Overledenen. Op Allerzielendag 3 November te 9 uur, Solemneelen Dienst voor de afgestorven parochianen aan de offeran de worden gedachtenissen uitgedeeld, vermeldende al de parochianen die over leden zijn sedert Allerheiligen 1929. 's avonds, te 5 uur, plechtig Lof en Sol. Kruisweg ter intentie van de zieltjes in 't Vagevuur. Op Dinsdag 4 November, wordt, kwart vóór 7 uur, wijding van het Sint Hubrechtsbrood. Te 9 uur, Jaar getijde voor M. Leopold Meerseman (fundatie). Op Donderdag 6 November, te 7 uur, Jaargetijde voor de overledene

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1930 | | pagina 1