Handelsbank
BANK - UNIE
KERSTDAG
HET KIND
Tragische Duiking
WEET GE WAT
100.000.000 franken.
'Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
T
N. V.
Kalanderberg, 1, GENT
betrokken bij de
Het Kapitaal en de Reserven
der bij deze UNIE aangesloten
Ranken overtreffen de
Zaterdag 20 December 1930.
CINEMA COüISEDM
Zaierday 20 Decevriber te Sr
Zondag 21 December te 4 en 8
Maandag 2 2 Decam'yer te 8 u.
DE
De GlEB van dsn RANCH
Postzegels met godsdienstige beel
tenissen In 1860 was er een postzegel
der eilanden lies Vierges (Midden
Amerika) meteen Maria-beeld 't zelfde
voor Letland (ten jare 1918), alsook voor
Beieren en Hongarie. Voor deze laatsten,
waren er de spreuken bijgevoegd Pa-
trona Bavarioeen Patrona Hungarioe. Een
Sarre-timber, weerde 10 fr. nu nog in
omloop, is versierd met een pieta-beeld
d. i. O. L. Vrouw der 7 weedommen en
een timber van Chili, stelt den vermaar
den Christus van het Andes-gebergte
voor, weerde 25 centiemen.
Scheeve waken. Met 1" De
cember begonnen de zes donkere weken,
die eindigen met lln Januari.
Een Woordeken Uitleg
MIJN GEDACHT
Dr BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen
Te POPERINGHE, in zijn haia,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den 1' en 3' Zaterdag der
maand.^ van 9 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2* Zaterdag der
maand, van 9 *4 tot 12 uur, in Het
Kapitel
ABQNNEMEXTPEIJS
1 Jaas ;15 fr. 6 nüanden 9 fr. 3 maanden 5 £r
Men abonneert ia alle 5 ostkantoren ei in het Gpstelbure» 1
AS'0 N N E M E NT VOOR *T BUÜTENLLND
25 frat-k. Op het Opstelbureel a'lteen te ivragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckr-ekening 40.201
(j - ".ASjEltj
waarof alle v.-ekedae;en inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot tö uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeren tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden woraen.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
iHANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
k 't Christen Volkshuis
Si Jacobsi'aat, 30 7J[ER
en
Ontroerend Zeedrama in 7 deden,
met aangepast muziek.
Spel ranChaflis Vane; en Jackie Morpier
en
Kluchtige Cotn-Boy in 5 deelen.
Prijzen (Balcon) 5 fr. - (Benedenzaal)
3.50 fr. en 2 fr. - Kinders (Balcon) 2 fr. -
(Benedenzaal) 1 fr.
Kinderen toegelaten.Goed verwarm
de en modern ingerichte zaal, Koste-
looze kleerkanrer. Verfrisschingen in
den café te bekomen.
VREDE
Kerstmis is het christen feest hij
uitmuntendheid; men kan toch niets
christelijkers uitdenken dan de ge
boorte, de aankomst van Christus zelf.
En wat zongen de engelen bij zijne
wieg, hij zijne krib? Vrede, zongen
ze, vrede voor al wie 't goed willen.
Vrede is dus een Christen produkt en
hij die ze bracht op aarde is een vrede-
koning. Niets lijkt mij liefelijker in
geheel de christene liturgie dan de vre-
cledag, de feestdag van Kerstmis. Mij
dunkt dat op dien dag alle veete, alle
twist, alle oneenigheid van zelfs moet
stilvallen en zwijgen, zwijgen voor
goed. Mij dunkt dat ik op dien dag
de roode blofwrn van vf de ine
.bloeien op de sneeuw der wereldsche
koudheid. De Engelschen drukken dat
goed uit met hunne Hollx of Hulste.
Op Kerstdag hangen ze geheel het huis
ermee vol en een hulstetakje zit ge
jukt op den brandenden plum-pudding
wanneer hij op tafel komt. Roode bes
sen heeft de hulste en altijd groene
blaren, beteekend het bloeien van cle
liefde op het groenen van de hoop.
't Is Kerstdag!
neen 't en valt geen sneeuw
zong Guido Gezelle en inderdaad is
het dubbel Kerstdag wanneer het Go-
deskind oj> den sneeuw kan ter wereld
komen. Want merk wel wat wij,
Christenen, .voor hebben bij andere
menschenWij vieren niet slechts
onze feesten, wij beleven ze, wij her
leven ze en op Kerstmis wordt we
zenlijk voor ons het Christuskind ge-
horen in de nachtmis.
Wij hooren de Engelen zingen, wij
zien de herdertjes gaan en wij gaan
mede en vallen geknield op den grond
van de krochtwij hooren het stroo
zuchten en kraken onder den teede-
ren last van het lijf des Vredekonings.
Wij ontvangen Hem en dragen Hem
onze giften op gelijk Melchior, Bal-
thasar en Gasjiar. de drie Oostersche
koningenden wierook offeren wij den
God. het goud bieden wij den koning
en de myrrhe dragen wij op aan den
mensch, dankbaar als we zijn omdat
Hij gekomen is en telken jare weer
komt en ons den vrede brengt, den
stillen zoeten vrede.
Hij heeft het met zijn eigen mond
gezegd dat hij ons den vrede gaf,
zijnen vrede, niet eene zooals er de
wereld geven kan. Achwat kan de
wereld al veel geven in opzicht van
vrede? Ze bezit hem zelf niet en ze
poogt en ze pijnt vruchteloos om hem
te brengen en om hem te herstellen
waar hij geschonden is. Meer dan tien
jaar heeft ze gezwoegd en gewerkt
aan den vrede na den grooten wereld-
krijg. Meer dan tien jaar en hoever
is ze nu Heeft men nog ooit iets ge
zien dat zoo kreupel was als die zoo
genaamde vrede volgens de beginse
len der wereld verwerkt.
't Was zonneklaar dat het aldus zou
uitkomen. Had men niet begonnen met
den afgezant, den plaatsvervanger van
den Yredekoning buiten te sluiten uit
de vredesonderhandelingen?
Z. H. de Paus werd zorgvuldig bui
tengehouden. buiten de bijeenkomsten
en de besprekingen der mogendheden.
En 't is gegaan gelijk vertelt wordt in
Het Evangelie: de eene blinde heeft
den anderen blinde willen geleiden en
ze zijn beide gestort in den put, den
put dien zij zelf hebben gegraven.
De wereld wil van Christus' vrede
niet, zij weigert de vrede van Kerst
dag. En nochtans is zij er niet te be
ter om.
Indien immers allen eens leefden
volgens de leer van Christus Vrede-
jkoorag en volgens i !e voorschriften
van hvt Evangelie hoe zou er die arme
sloore van er* wereld anders wt zien.
(leen tronen zouden gelijk nu staan
beven op hunne grondvesten. Geen
staten z.otrden ^cheurett vaneen ge-
wreteo door we lerzijdsche haat en
staatkundige verf» -eklhek.
Geen faviilie. dt Staat in de kimt.
I zou uiteengv'smetefj staan, ouders z<m-
den hun kbrlers beu innen met wijs
heid en vastberadenheid, kinders zou
den hunne ouders liefhebben
broom en ej rbied. i*inurs lang
te mogen leve. op Ie aardt. Onder
elkander zouden ze. gelijk Paulus
zegt, malkander*. lasten dragep. lijd
zaam en verduldig zijn.
•Genu menschen zouden tegenover
elkander staan met gloeiende oogcn.
met gebalde vuisten en gespannen tan
den. gereed om den een en den ande
ren te verslinden lijk hongerige wol
ven- Leefden de volkeren volgens het,
Evangelie, dan ware het uit met het
militarisme, het vraagstuk der ont
wapening zou vanzelfs zijne oplossing
vinden en men zou 't niet meer bele
ven dat duizenden jonge levens in
hunne bloei gemaaid wordendat
stroouieu van menschenbloed gelijk
een ziedende zee over den aardbol
spoelen dat nijllioenen lichamen ge
schonden worden en gekwetst, gru
welijk uiteengeschoten en dat alles
omdat de wereld vruchteloos zoekt
naar den vrede van Christus, den vrede
dien hij ons brengt op Kerstnacht met
zijne kinderhand.
Komt, Christenen, laten wij fier zijn
op onzen godsdienst, fier oji den won
deren kring van feesten om het kerke
lijk jaar, fier op onzen Advent, fier op
onzen Kerstdag.
Waar is er nog een ander volk door
zijn goden alzoo benaderd? Vier we
ken lang hebben wij hem zien komen
den grooten dag, de groote nacht, de
dag. de nacht van zijn geboorte. Vier
weken lang hebben wij de messiani-
sche profeten van langs om luider, van
langs om harder Hem- hooren voor
zeggen en voorsjiellen. En eindelijk
hij is daar. Emmanuel, God met ons,
hij komt met in zijn kleine kleuter
hand den schat waar de wereld te ver
geefs naar zoekt, om welken te vinden
zij hare voeten ten bloede loojjt, dien
ze najaagt uit al heur kranke krach
ten. Hij, het kind! de minste en de
kleinste der menschen, hij brengt hem
mede uit den schoot zijns eeuwigen
Vaders en Hij legt hem voor onze
voeten den grooten schat
Ik geef u mijnen vrede.
En dit is slechts eene der beteeke-
nissen van dien grooten heerlijken
dag. Maar het is genoeg, het is vol
doende voor een christen hart dat het
wete waar gaan om den vrede te vin
den, den tooversteen, den talisman
van het geluk.
Onrustig, onvredig, zegt Augusti-
nus, is mijn arme menschenhart zoo
lang het geen rust gevonden heeft in
U. Dat zouden duizenden, millioenen
menschen dagelijks kunnen roejjen als
ze neergedwongen worden door de
looden vuist van de wereldlijke ellen
de. Maar eenmaal deiT vrede in Chris
tus gevonden, daar is noch wereld,
hel noch duivel die ze weer storen
mag. Want indien Hij met ons is wie
kans ons tegen en waar Hij verschijnt
al woedde er de storm nog zoo fel, al
sloeg er de wind nog zoo dof in de
zeilen, al dreigde ook de levensboot
te kantelen en water te scheppenHij
die slajrend lag aan 't roer zal oj)staan
en gebieden aan de ontbonden elemen
ten,
tot hier. zegt Hij,
en geen duimbreed verder.
En leggen doen zich de baren, stil
len de winden, zwijgen de lucht en de
zee
et facta est tranquilitas magna
en er werd een groote vrede.
voftnen, zijn het de kinders niet van over
29, 3", 40jaar?
Men wil het verv. in ,'gn alles op den
oorlog leggen De regen en doet geen
steen f ielten maar mas&t van aarde
slijk
Uiterlyke „oorzaken vermogen niets
tegen innerlijke sterkte.
Onder en sedert de oorlog-antbreekt
de deugde, jke en sterke opvoeding en
metjdat is de oorzaak van verval.
Ja Het ku.id is de toekomst -e<: dan
'e (óekonst goed "zijn Waaneer «ft
opv.oec. ig van het kind goed is daa
zal de toekomst grondig godsdienstig zijn
wanneer de vorming van 't kind grondig
godsdienstig is. Dan zal de toekomst
eerlijk zijn en eerkaar als de vorming
eerlijk en eerbaar is
De mensch, en het huisgezin en de
samenleving krijgen loon naar werken
i
Het kind is de toekomst
Dat weten wij dat aanveerden wij
Dat is eene dier waarheden die de oogen
uitsteken en zelfs een blinde slaan.
Maar wat wierd er voor die toekomst
gedaan
Welk is de gang en den uitzet der
maatschappij nu
'k En spreek niet van den stoffelijken
kant
Maar wat is het maatschappelijk leven
nu onder zedelijk en godsdienstig op
zicht Wat is de samenleving gezien in
de betrekkingen die de menschen onder
malkander hebben
Waar is nu de godsdienstigheid, de
eerlijkheid, de naastenliefde en behulp
zaamheid, den eerbied voor 't leven en
voor de deugd van weleer Waar is die
verslaafdheid aan plicht, dat gedacht van
verantwoordelijkheid, dat hoog aanzien
van eerbaarheid en zedigheid
en pogen
En dat is recht en redelijk
Die wel doet zal wel varen Maar
die zijn taak verzuimt zal er de gevolgen
van dragen.
Gerechtigheid beheerscht alles en alle
kwaad of verzuimenis 'sleept zijne straf
mee.
Welke zijn de grondslagen van eene
goede en deugdelijke opvoeding
Eerst moet men den staat van zaken
beschouwen en daar in de waarheid en
echtheid zien
Alle kind is eene eigen persoonlijk
wezen
't En is niet als een tak van eenen boom
die zijn leven vindt in en aan den stam,
daar zijn zeeveren zocht moet halen,zijn
ontwikkeling krijgen, en dus den stuw en
den drang der natuur van dien boom
moet volgen
Neen het kind heeft zijn eigen leven,
het heeft zijn eigen lichaam met zijne
krachten en zintuigen ep lidmaten.
Het heeft zijne eigene ziel met z:;ne
vermogens en begaafdheden.
Het heeft zijn eigen doel en einde te
verwezen tl ij ken door zijne eigene hande
ling
Het heeft zijne eigene taak en zending
te vervullen door eigeti werk en onder
eigene verantwoordelijkheid
Dat kind is dus wel een eigen persoon
lijk wezen. Zoo wel als zijne oudere
broeders of zusters, zoo wel als zijne
ouders (die ook klein geweest zijn) zoo
wel als alle menseh.
Het eenige dat het kind nog niet heeft
het is het volkomene en ontwikkelde
gebruik van zijn wezen, van zijne lidma
ten en krachten, van zijne vermogens en
begaafdheden.
Maar dat neemt zijne persoonlijkheid
niet weg
De landbouwer moet het graan opdoen
dat wij eten. De molenaar moet het ma
len maar dat neemt de persoonlijkheid
niet weg van dezen die het koopende
krijgen en veroberd 't is enkel eene hulp
tot gebruik.
Zoo ook de hulp die 't kind noodig
heeft, neemt zijne persoonlijkheid niet
weg
En men zegge niet, dat kind heeft zijn
wezen gekregen van zijn ouders
Neen
Dat kind heeft zijn wezen van God
gekregen Hij is de Schepper van alle
wezen en de ouders zijn alleenlijk de
werktuigen die God gebruikt, de hulpen
om dat kind op de wereld te brengen.
Gelijk ten andere die ouders zelf hun
wezen van God gekregen hebben.
Het kind is dus een schepsel God, dat
van God zijn wezen gekregen heeft en
van God zijne eigene persoonlijkheid
ontving
Dat kind is dus een persoonlijk wezen!
Dat is de daadzaak dat is de waar
heid.
Iemand in een spijshuis geerde het
gerecht niet, dat de dier.er hem aanbevool
namelijk koeitong met tomatten gereed
gemaakt. En hij meende als spitsvondig
en geleerd door te gaan met te antwoor
den Ik neem niet wat uit anderens
mond komt». Opperbest, Mijnheer».
En wat hebt ge nog zegde hij ver
ders meteen zingend toontje. Eiers,
Mijnheer
Aan iemand, die beweerde 3 broe-
En de menschen dienu de maatschappij 'ders te hebben in leven alsook 2 zusters,
en 4 zusters gehad te hebben die gestor
ven waren en 5 broeders insgelijks over
leden, een rekenkunde zegde
Schrijf het getal uwer levende broeders
(3), vermenigvuldig het door 2... (3 X 2
6), voeg er 3 bij 6 3 9), verme
nigvuldig de som door 5 (9 X 5 45),
voeg bij deze laatste uitkomst het getal
uwer levende zusters (45 2 47),
vermenigvuldig nu door 10 (47 X 10
470) voeg er bij het getal uwer afgestor
vene broeders en zusters (470 5 -4
479) en trek er 150 van af (479 150
329). In de uitkomst, de cijfer rechts
is het getal overledenen, de cijfer links
dit uwer broeders in leven en de cijfer in
het midden dit uwer levende zusters.
Bovenstaande is toepasbaar op alle
gevallen waar het getal levende broeders
of zusters min is dan 10 en de som der
overledenen samen insgelijks.
Iemand verkochte hazen-paté aan
een prijs buiten alle concurrencie. Maar,
zegde hem iemand, om aan dien prijs te
kunnen zaken doen, uw paté is geen zui
ver hazenvleesch... daar is wat zwijne-
vleesch bij Ja zeker, antwoordde de
beenhouwer, maar in verhouding... één
haze tegen één zwijn.
Washington Luis, afgezette en verban
nen president der Braziliaansche
Republiek is te Parijs toegekomen.
Zal hij ook na zijnen dood wederom
r.aar Brazilië reizen, zooals Dom Pedro
II, de laatste keizer van dat land
Eertijds was Brazilië (ene colonie van
Portugal. In 1807, tijdens de overrompe
ling van Portugal door de fransche solda
ten, vluchtte de portugeesche Koning
Jan VI naar Brazilië met zijnen zoon Dom
Pedro. Deze werd de eerste grondwette
lijke Keizer van Brazilië, ten jare 1822
zijn zoon Dom Pedro II volgde hem op in
1831 en werd afgezet, bij het uitroepen
eener Republiek, in 1889. Hij werd ver
bannen en stierf in Europa ten jare 1891.
Na zijnen dood heeft Brazilië zijn lichaam
plechtig wedergevoerd naar zijn vader
land en daar heeft het in een praalgraf de
lichamen zijner twee keizers, die de
eersten het onafhankelijk Vaderland be
stuurden, vereenigd.
Met 21" December, die de kortste dag
is van 't jaar, beginnen de twee scheeve
weken, d. i. alhoewel de dagen er van
steeds langer worden beschouwd in hun
geheel, zij KORTEN VOORT 'S MOR
GENS maar min dat wat zij 'S AVONDS
LANGEN... Alzoo den 21n December
staat de zon op ten 7 u. 43, den 22" en
23" ten 7 u. 44 en seconden, den24",25",
26" en 27" ten 7 u. 45 en seconden, den
28", 29", 30" en 31" ten 7 u. 46 en secon
den. Met den 1" Januari staat de zon we
derom op ten 7 u. 45, dus van dan af
langen de dagen 's morgens even als
's avonds en het scheef loopen is gedaan.
Cijfers. In de staats-spaarkas be
rustte met het aanvangen van den oorlog
één milliard frank en nu boven de tien
milliard.
Den 14 April 1.1. openbaarde volksver
tegenwoordiger Feullien in de Kamers
volgende gegevens, verleend door het
ministerie van Kunsten en Wetenschap
pen De vrije scholen kosten aan 't land
212 millioen, het zij 541 fr. per leerling en
de officieele scholen 346 million, hetzij
820 fr. per leerling. Voor de bewaar
scholen is de uitgave per leerling 244 in
de vrije scholen en 480 in de officieele.
Volgens het budget van 1931 zal de
Kamer der volksvertegenwoordigers 15
millioen 173.890 frank kosten aan 't land,
dat is 85.OOG fr. per député
en 't Senaat 9 millioen 480.000 fr. Hier in
is begrepen 700.000 frank voor het druk-
Ken der Annalen en 900.000 frank voor
ander drukwerk, De Staat, zoo als altijd,
is goede uitbater
Amerikaanders vinden volgende kleu
ren de beste voor de opschriften langs
d j baan. Voor de kruispunten tus-
schen baan en ijzerweg Zwarte letters
op WITTEN grond Voor liet kenbaar
maken dat men zulk een kruispunt na
dert Zwarte letters op GELUWEN
grond Om Halt uit te drukken ROO
DE letters op geluwen grond Om «ver
traging» aan te bevelen ZWARTE let
ters op geluwen grond om «eenigen weg»
kenbaar te maken zwarte ietters op wit
te pijlen om uit te drukken dat daar het
stil houden en wachten verboden is
roode letters op witten grond of dat men
daar een bepaalden tijd mag stil houden
GROENE letters op witten grond. Einde
lijk om den weg aan te wijzen aan voet
gangers voorbehouden BLAUWE let
ters op witten grond.
Een Italiaansche kunst en grap schilder
miek het portret van een vriend en stelde
hem voor, gezien rugwaarts. Hij was
verkenbaar, maar zegde men hem
waarom niet het aangezicht afgemaald
Omdat ik anti-fascite ben antwoord
de hij.
Van bevoegde zijde schrijft men ons
Uwe, Snipperingen van verleden
week hebben een zekere opschudding
verwekt bij de vele vrienden van Sint-
Vincentiuscollege.
Gij hadt daar een paar incidenten
vermeld, er bij voegende Naar het
schijnt
Welnu, we zijn op inlichtingen uitge
weest, en thans kunnen wij met zekerheid
de juiste toedracht der feiten vaststellen.
Het weze dan gezeid, ter eere van ons
Katholiek College
1/ Dat de student dien gij bedoeld
hebt al had hij ook niet gedaan aan
antinationale grootsprekerij en propa
ganda niettemin tegen het verbod
van zijn Ieeraar,verzen had voorgedragen
van A. Rodenbach, die in de tegenwoor
dige omstandigheden konden aanstoot
geven. En daarom werd hij streng ge
straften door alle leeraars afgekeurd.
2/ Dat alles in het werk gesteld wordt
om eerbied te eischen voor onze geeste
lijke overheid en haar onderrichtingen te
doen naleven.
3/ Dat de Ieeraar in de Rhetorika een
goe traditie volgt wanneer hij aan zijn
studenten, bij gelegenheid, iets voorleest
uit dagblad of tijdschrift, dat hun kan
nuttig zijn
Nota van Redactie Geern nemen wij
akt van deze terrechtwijzing.
't Eerste dat mij moeder vragen
leerde in lang vervlogen dagen...
't was te gader
bei mijn handjes doende Vader,
geef me een kruisken, als 't u belieft
Zoo schreef onze zoetgevooisde dichter
Gezelle toen hij, op laten leeftijd, nog
met vreugde terug dacht aan die schoone
gewoonte zijner jeugd.
Schoone gewoonte, eenvoudig maar
beteekenisvol gebruik, betuiging van
christen gevoel en eerbiedige onder
werping.
Vaders en moeders die verstand heb
ben van kinders op te voeden want de
opvoeding is een kunst houden dat
gebruik in eere. Zij gevoelen zoo wel dat
er daar een geheimvolle band in zit die
ouders en kinders dichter bij elkander
brengt en in dezelfde gevoe'ens vereenigt.
'k Weet het nog zoo goed. Zekeren dag
'k was al een groote jongen van 15 tot
16 jaar had ik iets uitgemeten waar
over moeder zeer mistevreden was. Toen
ik haar voor het slapen gaan een kruiske
ging vragen, werd het mij geweigerd.
Dat was erg. 't Was nog nooit gebeurd.
Ik kon van heel den nacht geen oog toe
doen, zoo geweldig was ik ervan aange
daan. 's Anderendaags ging ik moeder
op de knieën vergiffenis vragen. En later,
man geworden, heb ik haar rheermaais
bedankt omdat ze dien avond zoo hard
geweest is hare strengheid is de waar
borg geweest van mijn geluk, en van dat
mijner eigen kinderen.
Ongeloovige spotters zullen misschien
om dat eenvoudig verhaal glimlachen. Ik
durf hun stellig verzekeren dat het fami
lieleven, tegenwoordig zoo ontredderd,
er veel zou bij winnen, ware die schoone
gewoonte overal aangenomen. Eene daad
die steunt op het geloof en de liefde kan
niet anders dan zegen en geluk bijbren
gen, zedelijk en ook stoffe. geluk.
Wereldberoemde mannen hebben ons
hierin het voorbeeld gegeven.
Johannes Gerson, die een befaamde
geleerde werd aan de hoogeschool van
Parijs, de groote Engelsehe staatsman
Thomas Morus, Franciscus van Sales, en
anderen, bogen iederen dag nederig het
hoofd om den ouderlijken zegen te ont
vangen, zelfs wanneer zij reeds lang de
kinderjaren voorbij waren.
De eenvoudigheid is het teeken der
grootmoedige zielen. En het heeft nooit
iemand berouwd in allen eerbied en on
derdanigheid een kruiske te vragen aan
vader en moeder, die toch ten slotte
Gods plaatsvervangers zijn tegenover
hun kinderen.
God zegene en beware al de huisge
zinnen die dat kruiske in eere houden
THOR.
Leest en verspreidt
HET YPERSCHE VOLK