CréditAnversois
Het Familiehoekje
Ypersche Kroniek.
Virgo del Pilar d. i. De Maagd
op de Kolon. Dit is een standbeeldeken
in wit albaster-steen, staande op een be
trekkelijk hooge slanke kolon en herin
nerende aan de legende, die beweert dat
O. L. Vrouw alzoo verscheen aan den H.
Jacobus-de-meedere, dewelke aanzien
wordt als de apostel van Spanje. Jn den
schat dier kerk zijn er bij duizenden dia
manten en edelgesteenten, geschonken in
den loop der eeuwen door Koningen en
Spanjaarden van allen rang. En als men
aan bevoegden, naar de weerde van dien
schat vraagt, is het antwpord Kolo
saal en gering d. i. in zijn eigen is de
weerde onschatbaar, maar moeste men
die edelgesteenten te koop stellen, inge
zien hunne massa, zoude de commerciale
weerde gering worden.
Uit Ulatou
Evangelie van den Zondag
Plechtigheid v Driekoningen.
Ver.oren Maandag
Gekend Huis
L. Jacquar-Conneer en Zoon
BRUGGE.
Depot bij Maria Deciercq
/onda^riist.
Godsdienst regel.
Kerkelijk Nieuws
Katholieke Kring.
TE KOOP.
Bericht.
Studentenjeugd van Vaanderen.
Zederegel.
Gezond heidsr egel
Levenswijsheid.
Openbaren Onderstand.
Dixmudestraat, 18, YPER
BANK
Aanstelling van Z.E.H. Van Qheluwe
Eenige Recetten.
chineesche Kerkvergadering in Shangai.
3) Het stichten "van eene chineesche ka
tholieke Hoogschool in Peking In
China zijn er nu 13 inlandsche Bisschop
pen verders 20Ü0 europeaansche pries
ters en 135o chineesche. 5000 chineeshhe
seminaristen en 3500 kloosterzusters.
Hun leus is Hopen tegen alle hoop in>.
Te Saragossa in Spanje herstelt men
de basiliek van O. L. Vrpuw, genoemd
Een zelfde phenomeen deed zich voor
bij de vernieling der stad en tempel
van Jerusalem, door Titus. In den tempel
was er zoo een overvloed van goud, dat
bij die ramp, in Palestina en omliggende
landen, het goud op de helft van zijn
weerde daalde.
Ten jare 1930, voor de elf eerste maan
den, waren er in Italië 478,347 meer
geboorten dan sterfgevallen.
In November 1930 staakten 236 ban
ken der Vereeriigde Staten hunne
betalingen.
In 't portugeesch klooster van
Marfa is er een carillon van 200 klokken
te jare 1700 opgericht door koning Josef
V. Geestelijke en wereldlijke overheden
doen het nu herstellen, door een belgi-
schen klokkengieter.
Hoe Meester Butoye zijn volk leert en
africht.
Toen Meester zijne uitnoodiging ont
ving voor de laatste vergadering van den
gemeenteraad, vastgesteld op Woensdag
31 December, viel den man plots in eene
groote verontweerdiging, zeggende voor
mij moest de vergadering plaats hebben
een dag vroeger, Dinsdag 30 December,
maar wacht ik zal daarvoor den Heer
Toen Jesus twaalf jaar oud geworden
was, en zij, navolgens de gewoonte van
de feest,naar Jerusalem opgegaan waren;
en de dagen voleind hebbende, terug
keerden, bleef het kind Jesqs te Jerusa
lem achter en zijne ouders wisten het
niet doch vermoedende dat Hij onder
het gezelschap was, gingen zij eene dag-
reize ver en zochten Hem onder de
bloedverwanten en kennissen. En daar
zij Hem niet vonden, zoo keerden zij
naar Jerusalem weder, Hem opzoekende.
En het geschiedde, na drie dagen, dat zij
Hem in den Tempel vonden zittende te
midden de leeraars, hen hoorende en hen
vragende. En allen die Hem hoorden
waren verbaasd over zijn verstand en
zijne antwoorden
En toen zij Hem zagen, stonden zij
verbaasd. En zijne Moeder zei tot Hem
Kind Waarom deedt gij ons alzoo Zie
uw Vader en ik zochten U met smerte.
En Hij zei tot hen Waarom zoekt gij
mij Wist gij niet dat ik in de dingen
mijns Vaders moest wezen En zij begre
pen het woord niet.dat Hij tot hen sprak.
En Hij is met hun lieden nederwaarts
gegaan, en kwam te Nazareth. En Hij
was hun onderdanig.
En zijne Moeder bewaarde al deze
dingen in haar hert. En Jesus nam toe in
wijsheid en jaren, en in genade bij God
en de menschen. Luc. II, 41-52.
Deze gebeurtenis was iets dat, eene
korte tijd, het verborgen leven van den
Verlosser te Nazareth onderbrak, en dat
van diepzinnige beteekenis was en van
hoog gewicht.
Zij toont ons den Zaligmaker in zijn
betrekkingen tot zijnen Hemelschen Va
der en wijst daarin aan wat de betrek
kingen moeten zijn van alle oprechte
Christenen ten opzichte van God De
mensch is het schepsel Gods en dus moet
Burgemeester eens streng ondervragen,
hem op zijne plaats stellen, wee hem, in
dien een mijner tegenstrevers het zal dur
ven wagen mij tegen te spreken, want
k heb mijne mannen aan mijne zijde, die
door mijn op voorhand gegeven bevel,
mij zullen verdedigen door alle middels
't zij goê of slechte, eerlijke of oneerlijke.
Op gestelden dag komen de raadsleden
bijeen, zoohaast de vergadering geopend
is, begint Butaye zijne belangrijke onder
vraging hij die altijd de belangen der
gemeente zoodanig ter harte neemt, zoo
veel moed toont, dat hij omtrent bij iede
re beslissing over gelijk welk punt ant
woordt wij onthouden ons, wij trekken
ons daarvan niets aan. Hij heeft immers
de specialiteit altijd te zeggen wij (in
naam zijner groep), den man weet zelfs
niet dat hij maar over zijne stem alleen te
beschikken heeft.
Daar de betreurde eerste schepen be
graven werd Woensdag 31 December, wil
den Heer Burgemeester hem doen ver
staan dat het in alle geval hoffelijker is de
vergadering te houden en een nieuwen
schepen te kiezen na de begraving liever
dan te vergaderen den Dinsdag, 't is te
zeggen daags vóór de begraving.
Aangezien Butaye's beknibbelingen
meer dan kinderachtig zijn, gebeurt het
onvermijdelijke, een der raadsleden uit
de meerderheid doet het belachelijke van
zijne ondervraging uitschijnen, toen al
met eens, een van meesters luitenanten
begint te schelden, te lasteren, ja zelfs te
vloeken, met het kleingeestig doel eene
eervolle melding te bekomen van zijn ka
pitein en aanhangers, door met alle moge
lijke middels dat lid in minachting te
brengen, 't geen heel eenvoudig door een
schouder ophalen beantwoord werd, wel
wetende dat men toch uit een azijnvat
geen wijn kan tappen. Ik zelf ken persoon
lijk dat lid, het moet voorzeker tenminste
25 jaar zijn dat hij de gemeente bewoont,
hij is er dus reeds genoeg gekend, doet
alles wat in uwe macht is, Butaye, gij en
heel uwe bende om zijnen naam te veran
deren, gij zult er niet in lukken, den las
ter welke gij door alle geweld op hem wilt
leggen, kan anders niet dan op u en dezen
uwer bende die vloeken en schelden te
recht komen, ten anderen naar men mij
inlicht, is dat lid 10 jaren vroeger in den
gemeenteraad dan gij zelf, gedurende de
10 jaren, zijn alle vergaderingen in de
meeste vei standhouding, kalmte en met
de beste inzichten voor 't goed bestuur
der gemeente afgeloopen gaat bij alle
vredelievende burgers van Watou (in ge
val gij er den moed en durf toe hebt
vraagt hen wat zij oordeelen over dien
kleingeestigen strijd op de gemeente?...
over 't verschil in de vergaderingen der
gemeenteraad vóór den oorlog en nu, men
zal u voorzeker nog al rap bescheed ge
ven, wie daarin van de groote plichtige is.
Is er eene zitting waar Butaye in de on
hij aan God alle onderdanigheid geven.
Het kan dus gebeuren, als God het
vraagt, dat de mensch door verzaking en
zelfsverloochening, zelfs wat hem het
dierbaarst is of lastigst schijnt moet over
't hoofd zien om aan Gods wil te voldoen.
Zonder voorafgaande waarschuwing,
onttrekt Jesus hem aan het toezicht zijner
ouders en laat ze ten prooi aan lijden en
leed drie dagen lang.
Waarom liet Jesus dat gebeuren Hij
beminde zijn Vader en zijne Moeder met
eene voorbeeldige en vurige liefde en
wilde hen hoegenaamd geen leed doen.
Maar het gold hier de glorie Gods
aan de Schriftgeleerden en de Oppersten
der Joden... moest blijk gegeven zijn van
't geen dat Jesus was en moest zijn de
leer aar der Volkeren en dat deed Hij zoo
treffend dat die oude Schriftgeleerden
verbaasd stonden over zijne wijsheid en
over de verhevenheid zijner antwoorden...
en zei gelijk Simeon wat zal dat kind
geworden
Hij moest zijn het Licht der wereld
en de Schifter van het Menschdom.
Deze Zondag viert de H. Kerk de
Plechtigheid van Driekoningen. In de
kerken waar er processie gehouden
wordt...wordt de toer averechts begonnen
bij andere keeren... en dat om der wille
der Driekoningen die zoo als het schrift
het aanwijst per aliam viam reversi sunc
in regionem suam al een anderen weg
naar hunne streek wedergekeerd... ver
licht als ze waren door eene veropenba
ring.
Daags na de Plechtigheid is het Verlo
ren Maandag gekend en gevierd om
reden van het verloren Kind Jesus.
Vroeger tijd was dat godvruchtiglijk
gevierd.
mogelijkheid is deze bij te wonen, seffens
verbiedt hij aan zijne mannen de aanwe
zigheid, zij zijn allen vermaand thuis te
blijven, omdat de andere raadsleden en de
toehoorders seffens zouden opmerken dat
zijne afwezigheid alleen genoeg is, om
gansch de vergadering oprecht aangenaam
en kalm te doen verloopen.
Terloops herinner ik aan Meester een
uittreksel uit Het Ypersche Volk eeni-
gen tijd geleden, waarin onder andere te
lezen stondWilf gij dat den waren vre
de op Watou terugkeert, welke gij sedert
1919 gansch vernietigd hebt wilt gij dat
alle maatschappijen herleven, de een
dracht en broederlijkheid onder hunne le
den herstellen wilt gij dat de winkeliers
herbergiers, bakkers, beenhouwers, alle
neringdoeners stielmannen enzgerust
hunne klienteel kunnen bezorgen zonder
vrees van gedurig iemand te misdoen
toont dan tenminste dat uw gebaar van
Dierbare Watounaren» geen ijdel woord
is, toont dat het niet al comedie is welke
gij speelt, het volledig welzijn van heel
de gemeente kunt gij verweientlijken,
indien gij de gemeente wildet
verlaten, wij verzekeren U, mochtet
gij twee jaren na uw vertrek uit nieuws
gierigheid eens de gemeente komen be
zoeken, dat U dezelfde zult terugvinden
in oprechten vrede zooals ze vóór den
oorlog was, gij kunt dus wel Uzelf afvra
gen ben ik een nuttig man in de samen
leving ofwel ben ik een der onnuttigste
die er ooit in de streek bestaan hebben
Hebt gij reeds zoo menigmaal (doch al
tijd op eerlijke manier) harde waarheden
moeten hooren, niemand anders dan U
zelf moet er zijn mea culpa voordoen,
gedenk hoeveel neringdoeners er zijn op
Watou die schade lijden door uwen ge-
durigen strijd sedert 12 jaren strijd,
waarvoor gij alleen op de gemeente meer
dan vet betaald zijt, gedenk dat de kruik
zoolang te water gaat tot dat zij breekt,
gedenk dat eerlijk duurt het langst
Surmont de Volsberghestraat, 16
YPER
alwaar men alle slag van schoone
beelden er. godsdienstige ar
tikelen aan de genadigste prijzen
zal kunnen verkrijgen.
De Apotheek van M. Van Walle-
ghem, Statiestraat, zal alleen ope»
zijn op Zondag 11 Januari 1931.
In de Zestiende Eeuw woonde te Yper
een aanzienlijk man... Heer Cornelis
Cornette. Den 28 Juli 1521, was in zijn
huis eene groote brand ontstaan veroor
zaakt door eene rat die eene brandende
keers meegesleept had en weg gevlucht
tusschen hooi en strooi.
Korts na die brand viel de Heer Cor
nette een groot erfdeel te ontvangen van
787 Carolinsche gulden, doch hij vond
de stukken niet die moesten van zijn
recht bewijs geven... Hij dacht dat ze
met den brand vergaan waren.
Doch de Abt van St MaertenS, een
familielid van Heer Cornette raadde hem
aan, om deze verloren geschriften weder
te vinden... drie dagen lang aan twaalf
arme weduwen elk een Carolinsche gul
den te geven en dat ter eere van het
Kindeken Jesus, dat twaalf jaren oud
zijnde, en in den Tempel verloren zijnde,
door den H. Joseph en zijne Moeder
wedergevonden was.
De Heer Cornette deed dat en zie de
schoenlapper van het gebuurte deed mare
aan M. Cornette dat er bij hem een kof
fertje gevonden was die zeker, voor hem
was.
Dat koffertje wierd gehaald, open ge
daan en men vond er geheel de familie
boom van de Heer Cornette... in 't
Spaansch opgesteld (1) en het bewijs van
zijn erfrecht De Heer Cornette ontving
de 787 Carolinsche gulden en uit
dankbaarheid liet hij die twaalf weduwen
in een huis te zamen wonen en onder
hield ze tot dat de laatste gestorven was.
(1) Daarin zag hij dat hij van een
hooge edele familie was met zestien
quartieren.
De wegen des Heeren zijn volmaakt
de woorden des Eeuwigens zijn gelouterd
goud en ze zijn een schild voor al dezen
die op God hun betrouwen slelt.
Uit den Boek van Samuel XXII, 31.
Van af 16 Januari tot 25 wordt in alle
kerken de jaarlijksche octaaf des gebeds
gehouden voor de vereeniging der kerken
die voor de bekeering onzer afgescheurde
broeders, Ketters en Schismatieken.
IN ST PIETERS
Zondag 11 januari ten 8 1 2 u gez.
mis voor Henri Bailleul.
Zaterdag 10n dezer, maandelijksche
prijsspeling voor de leden der Boldersaf-
deebng.
De insehrijving wordt om 6 u. gesloten.
Eenieder weze bij tijds tegenwoordig.
Het Bestuur.
Jonge hond, C 1KER gewaarborgd
van het zuiverste ras, oud 6 maan
den. Adres ten bureele van 't blad.
Het Beschermingscomiteit der Werk
manswoningen en Voorzorgsvereenigin-
gen van het Bestuurlijk Arrondissement
Yper, laat weten
A. Dat de Staat nog bouwpremiën komt
te beloven tot einde 1932 aan de weinig
bemiddelde personen die eene goedkoope
woning bouwen
B. Dat de bouwpremie moet aange
vraagd worden bij aanbevolen brief aan
het Ministerie van Nijverheid en Arbeid
te Brussel hetwelk dan stukken en voor
schriften afzendt
C. Dat de bouwers, vooraleer
hand aan 't werk te slaan,
bouwplannen bestekken moeten zen
den naar het Beschermingscomiteit, aan
gesteld om ze goed- of af te keuren, en
D. Dat het Comiteit reeds sedert 1928
beslist en uitgeplakt heeft dat het geene
bouwplans meer zou goedkeuren van
huizen waarvan de kamers, gelijkvloers,
niet ten minste 2 m. 75 hoog zijn tot aan
de roostering, en de slaapkamers boven,
ten minste 2 m. 25.
De Schrijver, De Voorzitter,
H. SOBRY. A. DE BUSSCHERE.
Maandag avond gaven de Studenten
in de Wijsbegeerte aan het Klein Semina
rie te Rousselare een opvoering van het
treurspel Merodatesin het Kristen
Volkshuis. Den bijval, dien ze in het
verleden Paaschverlof hier te Yper had
den geoogst, hebben ze door hun kunst
vol spel, nog vermeerderd. En het doet
ons dubbelaangenaam aan, als we ver-
Gehoorzamen is iets, maar met een
blijd hert gehoorzamen is eene verdienste
erbij. (Girardin).
Vermijd onmiddellijk na eten,alle werk
dat wat zwaar of lastig valt.
Men spreekt veel van wetenschap,
uitvinding en vooruitgang
Dat is niet te betwijfelen en onze
ouders, moesten zij uit hun graf opstaan,
zouden verbluft staan kijken op al die
nieuwigheden, op de krachten en de fijn
heid onzer werktuigen en op de wonder
baarheden van onze licht- en zicht- en
hoorstelsels.
Op stoffelijk gebied zijn wij ontegen
sprekelijk met reuzentreden vooruitge
gaan.
Maar al de vooruitgang is van buiten
is rond den mensch, is voor den mensch
Al binnen in de gedachten, in dege-
gevoelens en de levenswijze heeft de
vooruitgang en vooral de wijsheid en
edelheid geen tred gehouden met het
uiterlijke
Overtijd deden de menschen godsdien
stige en zedelijke bedenkingen... zij
overlegden de waarheden door Gods
woord of door de ondervinding bewezen,
doordrongen ze, zij trokken er de gevolg
trekken uit en leefden er na zoo heet
ten zij stelen een kwaad en een zwadde-
raar een vuilpot en dat vermeden zij.
Nu en begrijpt men zelfs niet meer wat
het is een eerlijk, een deugdzaam, een
edel, een schoon leven zegt hun met
onze ouders Eerlijk duurt langstzij
bekijken u met medelijden en roepen
Hebben is hebben en krijgen is de
kunst Zegt hun een aap blijft een
aap al zat hij op een stoel.
Zij peizen 't geld dat stom is —maakt
recht dat krom is en wijs wat dom is
nemen dat het de Studenten zelf zijn die
het stuk aanleeren, het décor ontwerpen
en alles regelen tot het lichteffekt toe,
dat zoo wel de schoonste passages van
het drama deed uitkomen.
Tevreden zijn ze van Yper weggegaan
hun besten dank nalatend aan allen die
hen hebben gesteund, bijzonderlijk aan
den Eerw. Heer Soquet om de herberg
zaamheid waarmede hij de Vlaamsche
Studenten in de Wijsbegeerte heeft ont
haald.
IN DIENS T TREDING
Vrijdag 2 Januari 1931, ten elf ure
's morgens, kwamen de nieuwgekozene
beheerders van den openbaren onder
stand van Yper, Mijnheeren Henri De-
sagher, E. H. Louis Socquet en Remi
Bouquet, aangesteld door de Katholieken,
M. Raymond Ommeslagh, aangewezen
door de Liberalen, M. Rudolf Claeys,
uitverkoren door de Nationalisten, en M.
Edgard Missiaen, aangeduid door de So
cialisten van den Gemeenteraad, bijeen
ten stadhuize van Yper, waar zij, een
voor een, den voorgeschreven eed afleg
den, van getrouwiglijk de plichten van
hun eerambt te vervullen.
Van 's namiddags reeds, ten 14 ure,
hielden zij hunne eerste zitting in 't Belle
Godshuis, en kozen er Mijnheer Henri
Desagher als hun voorzitter, aan wien
wij onze beste gelukwenschen toesturen
I
iHSHsnnHi no y, onHü
BEURS
WISSEL
ST JAN BIJ YPER.
ALS PASTOOR
OP ZONDAG 11 JANUARI 1931.
ORDE VAN DEN STOET:
1. Drie Wapenknechten; 2. Ruiters; o. dbj
venwagen; 4. Wielrijders; 5. Muziek van
Langemarck; 6. Wagen der Ambachten; 7.
Rookersgilde; 8. Wagen der Bolders; 9.
Kaartersgilde; 10. St Xsidoor (te peerde);
11. Wagen der Boeren; 12. De Gravin van
Vlaanderen op bezoek; 13. Wagen Hooge
Ziekep 14. Schoolkinderen.
Geestelijke Stoet: 1. St Jan den Dooper;
2. De Vlucht naar Egypte; 3. Het Balling
schap; 4. De Terugkeer naar Nazareth; 5.
H. Bartholomeus; 6. Kruistochters; 7. H.
Hilarius, Bisschop; 8. H. Kindsheid; 9. H.
Brigitta; 10. De drie Goddelijke Deugden;
11. O. L. Vr. ter Engelen; 12. Congragatie;
13. Herders en Herderinnetjes; 14 Goede
Herder; 15. E. H. Pastoor. Z. E. H. Deken,
E. H. Getuigen, Burgerlijke Overheid.
De stoet vormt zich om 2 u. zeer stipt op
den Bruggesteenweg, bij de herberg De
Koe
Men vat en voelt de kracht der waar
heid niet meer nog zelfde schoonheid der
deugd
Dat is een slaande achteruitgang en
eene bittere tegenstrijdigheid met den
tijd.
In plaats van 't menschelijk geluk en
ruste te dienste te staan strekt alles naar
onrust en onvrede en men is er niet
gelukkiger om.
1/ Voor 't kuischen van tin
Wilt ge tin doen glanzen als zilver...
wrijft het met een wollen doek waarop gij
eenige druppels petrol hebt laten leken.
2/ Voor 't kuischen van blik
Neemt asschen dat ge fijn gezicht hebt
opdat er geen harde of scherpe grijzeling-
jes meer in zijn die schreven en striepen
maken, mengelt dat met gewone olie
zoodanig dat het half-dun en half-dik is
en wrijft daar mee uw blik. En dan doet
het blinken met een zachten doek.
3/ Voor 't kuischen van Nickel
Maakt een pSte van alcoolen Spaansch
wit of krijt, wrijft daarmee de voorwer
pen, droogt af met eenen zeer drogen
schoteldoek en doet het dan glanzen met
een zeemvel.
Zijn er vlekken of plekken die niet
geheel weg zijn, maakt ze gedurende
eenige seconden, met eene mengeling van
25 deelen alcool en een deel zwavelzuur,
dan droogt de voorweapen in zaagmeel
en polijst daarna.
Indien de Nickel beroest is.
De beroeste deelen invetten, dat eenige
dagen alzoo laten liggen en dan wrijven
met eenen doek van ammoniak doordat]
gen.
Zijn de vlekken nog niet geheel weg.
overgaan met eenen doek die gedoopt is
in uitgelangde Chloorzuur, terstond af
vagen of afdrogen. Daarna met zuiver
water wasschen en doen glanzen of blin
ken met tripoli.