CréditAnversois WEET GE WAT Boetsiraiieliike Rechtbank Het Familiehoekje mmmmmmm N. V. Het Vlaamsche Volkstoo- neel in de feestzaal van 't Christen Volkshuis te Yper. Pensioenen. Hunne Verdraagzaamheid 1. - ARIZONA, Cow-boy drama in 5 deelen met TOM TYLER, uit het huis Hendrickx Evangelie van Sexagesima. Een broodnoodig voedsel. Nuchter Chauffeurs. Levenswijsheid. men hebben wij nooit voor Evangelie gehouden. Binnen kort komt er zeker wel eene inschrijvingslijst uit om door degenen die ze zoo cyniek rond den tuin leiden de gebroken po ten te laten betalen. Want de durf van die voorname Heercn gazetschrijvers is in even redigheid met de onnoozelheid van hunne lezers en lezeresjes. i Dixmndestraat, 18, YPER dag en er bijVoege drie of vier ka- pitels uit den bisschoplijken Cate chismus. Eindig de oefennig met het zingen van den Credo! Op ons Front, na den wapenstil stand. in de streek van den Yzer, gaf men volgende raad aan men- schen die daar in barakken vertoef den en moeilijk konden ter kerk gaan: Gedurende de hoogmis van de ontoegangbare kerk, zet de deur uwer barak open en u houdende in de richting van 't huis Gods, bidt. BANK BEURS WISSEL voor slagen tot 26 fr. of 8 dagen ge vang. de moeder B... voor beleedigin- gen 10 fr. boete of 2 dagen gevang; al deze straffen zijn niet voorwaardelijk. Yanl... Omer, die aan een per soon. waarmede hij twist had een mes steek toegebracht had. wordt tot 4 maanden gevang veroordeeld, niet voorwaardelijk. De burgerlijke partij bekomt de som van 1594 fr. 90, door haar als schadevergoeding gevraagd en de rechtbank aanveerdt het voorbe houd door de burgerlijke partij, voor wat aangaat de toekomst, gemaakt. i De lijfsdwang wordt op een maand Wij hebben de bidweek gehad voor bepaald In 1900 was een vertegenwoordi ger van Duitschland in China ver moord en Keizer Willem zond er een leger naar toe voor eene straf- expeditië In de geschriften van Bulow, dezer tijden verschenen, staat er te lezen, dat hij zich in Juni 1900 te Bremers- haiven bevond, vanwaar de soldaten naar China zouden weg-zeilen, en dat hij daar een overgroot stelling te zien kreeg. Van daar op, als van op een preekgestoelte, sprak de Kei zer aan zijne soldaten: Geen ge nade! Geen krijgsgevangenen! Vóór 1000 jaar de Hunnen van Attila heb ben hier een geweldigen naam ver worven, die in de overlevering en in de legenden voortleeft. Maakt dat uw naam ook beroemd blijvie in ge heel China en dat voor duizend jaar!» Als, met den avond, Bulow aan den Keizer de ongepastheid dier woor den deed bemerken: «Wat wilt ge antwoordde de gekroonde zot, ik ben alzoo gemaakt en kan er niets aan doen De tsar Alexander zegde van Wil lem, dat hij een kwade jongen was, slecht opgevoed en de bemerkin gen, die Willem neerpende op d(e rapporten van zijne ministers ver- rechtveerdigen die benaming. Oro- deelt: Die hond liegt... smerig kra- puul... Lage phariseër... smeerlap... bandiet, enz. Dit laatste staat te lezen in de geschriften van Kaut- sky. de «Vereeniging der Kerken»; daar mede wordt o.m. de bekeering be doeld der Oostersche Schismatieken In Rome bestaat een leergesticht, I het Pauslijk Instituut voor Ooster sche studiës, en verleden jaar I werd er het eerste doctoraat toege kend aan een belgischen priester, E. H. Vanhoutte, van 't Bisdom Brugge. Dees jaar een belgische monnik, van het benedictijner prio raat van Amay (Bisdom Luik) E. P. Dumont, heeft, er op schitte rende manier den titel van Dokter bekomen, met een uiteenzetting no pens den Kloosterregel van Christ- dulus monnik van het einde der IX'' eeuw. Februari te 5 uur is gesteld. Dit turn- het Breughel en de primitieven hadden feest is kosteloos voor alle huisgezinnen gedroomd. die een cineinakaart recht gevend op ver- En 't gebeurde in ons land. Ik kon niet minderde prijzen, hebben. anders, al was ik er duidelijk van bewust De volgende films worden in Maart dat het zoo niet gebeurd was. Ik ver- afgerold langde het in ons land gebeurd te zien, le Week Robijn der Bosschen Robin alleen uit liefde voor mijn land. Ik heb er des Bois. met Douglas Fairbanks. zelfs geen oogenblik aan gedacht het 2« Week De ontbladerde Roos La verhaal in Palestina te laten verloopen. rose effeuillée, over de Kleine H. The- Ik schreef niet wat ik wist, maar wat ik resia. droomde. Zoo ontstond Het Kindeke 3e Week Barbara, dochter der Woes- Jezus in Vlaanderen tijn Barbara, fille du désert. Kaarten aan 10 fr. (voorbehouden 2 fr. 4e Week Het ijzeren maskerLe mas- opleg)8 en 5 fr. (voorbehouden 1 fr. que de fer, met Douglas Fairbanks. opleg). Men bespreke zoohaast mogelijk zijn plaatsen in 't Christen Volkshuis of Zaak Bogaerts. Dinsdag 3 Februari heeft de boet straffelijke rechtbank uitspraak ge daan in de zaak Bogaerts. Vier feiten werden ten laste weer houden. voor elk dier feiten veroor deelt de rechtbank Bogaerts tot eene boete van 1000 fr., niet voorwaarde lijk; dit maakt met de deciemen eene totale som uit van 28.000 fr.; daarbij wordt hem het recht ontzegd nog ooit openbare ambten te bekleeden. Huyg..- Martha wordt voor sla gen tot 26 fr. boete of 8 dagen gevang veroordeeld, voor beleedigingen tot 10 fr. of 2 dagen, voorw. gedurende 1 jaar; deze en Der... Maria voor we- derzijdsche beleedigingen elk 10 fr. of 2 dagen. Cal... Marcel van Hollebeke, lóópt volgende straffen op: voor sla gen aan zijne vrouw, 15 dagen gevang, voor bedreigingen aan zijne dochter, 10 dagen gevang, voor een ander feit van slagen aan zijne vrouw, 8 dagen gevang, voor bedreigingen aan zijn neef, 10 dagen gevang; al deze straf- Ad... had te Gheluwe met zijnen auto ongeval veroorzaakt. Het slacht offer. een tolbeambte, had zich als burgerlijke partij aangesteld en vroeg, benevens eene som van 1557.20 fr. voor zijne smerten en geneeskundige zorgen, eene som van 10.000 fr. ten ti tel van schadevergoeding, voor eene bestendige onbekwaamheid op 15 geschat. De rechtbank veroordeelde Ad... tot 100 fr. boete, voorwaardelijk gedurende 5 jaar- kende eene som toe van 1557.20 fr. en wees den eisch af voor wat de som van 10.000 fr. betreft- Ook de lijfsdwang werd afgewezen. Delb... van Gheluwe, in twist had aan zijn tegenstrever een messteek toegebracht, was dan in opstand tegen den vladwachter gekomen en had de ze ten slotte willen omkoopen. Gezien de betichte nooit gestraft wierd, wordt hij voor het le feit tot 2 maanden ge vang, voor het 2e feit tot 1 maand ge vang, voor het 3e feit tot 8 dagen en 26 fr, boete of 8 dagen veroordeeld, voorwaardelijk gedurende 5 jaren. Ypersche Kroniek De Apotheek van Mr Snoeck, Groote Marktzal alleen open zijn op Zondag 8 Februari 1931. CINEMA COUISEÜM Christen Volkshuis, Sint Jacobsstraat, 30, YPER. in den Katholieken Kring te Yper. 5e Week Het zusterke der armen La petite sceur des pauvres. Prijzen 5 fr. (Balcon)3,50 en 2 fr. (Benedenzaal). - Kinders 2 fr. (Balcon) 1 I fr. (Benedenzaal). Benoeming. Kinderen toegelaten. - Goed verwarm- J Bij Koninklijk Besluit van 30 Januari de en modern ingerichte zaal. - Koste- 1931, wordt M. P. Vander Ghote, boven- looze kleerkamer. Verfrisschingen ir. den tallig bijgevoegd griffier, ten persoonlij café te bekomen. Op Dinsdag 24 Februari te 8 uur op voering van Het Kindeken Jezus in ken titel, tot griffier bij de Rechtbank van Eersten Aanleg te Yper benoemd. Onze hartelijkste gelukwenschen. De heer ontvanger der belastingen Vlaanderen door Feiix Timmermans heeft de eer ter kennis van de belang- verteld, in tien tafereeltjes; aanschou- j hebbenden te brengen, dat de pensioenen welijk gemaakt door Neel Doff en Henri B rochet. Indeeling der Tafereeltjes 1. De Boodschap aan Maria; 2. He rodes' bevel voor de Volkstelling3. Volkstelling te Bethlehem 4. Engelen- boodschap aan de Herders 5. 't Stalle ken van Bethlehem De aanbidding der trokken uit een liberaal weekblad, De Herders; 6. Aanbidding der Koningen Vrijheid en in dit blad verschenen 7. Herodes en de moorti der onnoozele on(^er rubriek Yper Katholieke vrien- zullen uitbetaald worden ten stadhuize op Donderdag 12 en Vrijdag 13 dezer, telkens van 2 tot 4 1/2 uren. Hier volgen een paar uittreksels, ge- kinderen 8. De Vlucht9. Herodes ge kastijd 10. Terug te Nazareth. Gespeeld door de gezellen van Het den leest ze aandachtig en onthoudt ze. Laat U niet verontweerdigen door den aangenomen toon, en denk aan die padde Vlaamsche Volkstooneel, onder de leiding ^'e 200 worden als den os en... k:; Deelen van Frankrijk zijn mis sielanden geworden, ingezien het ge brek aan priesters. Parochiën heb ben maar op zeldzame Zondagen de mis en Mgrj Gonou, bisschop van Moulins, heeft volgend geschrifte laten geworden, aan de ingezetene dier strekenOm den dag des Hee- ren te huldigen, raad ik U het vol gende aan. Dat men op de best ge schikte uur luide als voor de mis en alswanneer de geloovigen in de kerk samen zijn, bidt het rozenhoedje... zingt daarna den Gloria. Dat dan iemand het Evangelë leze van den fen voorwaardelijk gedurende 5 jaar voor twee feiten wegens dronken schap wordt hij voor ieder feit tot 15 fr. boete of 3 dagen veroordeeld, voorwaardelijk gedurende 1 jaar Br... Omer, voor overtreding van een gemeentereglement der stad Komen aangaande het grazen der koeien, wordt tot 1 fr. boete veroor deeld, voorwaardelijk gedurende 5 jaar. De Gebroeders Theof. en Marcel Ben.... voor slagen aan hun vader- worden elk tot 52 fr- boete of 15 da gen gevang veroordeeld, de vader B... ZATERDAG 7 FEBRUARI te 8 uur ZONDAG 8 FEBRUARI te 4 en te 8 u. PROGRAMMA 2. MIJNHEERen MEJUFFER (Monsieur et Mademoiselle) prachtige comedie in 7 deelen met BÉBÉ DA NIELS, uit het huis Paramount 3 LEFRFJLMEN - NIEUWS BERICHTEN. Toekomende week Dwalende ziel: Ame errante De Held der groote wegen: Héros des grands chemins. Den 22 Februari, laatsten Zondag der maand, zullen de vertooningen Het Kruis op de Rots,,: «La Croix sur le rocher plaats grijpen niet te uur, maar te 2 en te 8 uur. Dit om reden van het Winterfeest der Katholieke Turners dat op 22 Te dien tijde, toen er nu een groote menigte bijeen kwam, en men uit de steden naar Jezus, toeliep, sprak Hij door een gelijkenis Een zaaier ging uit om zijn zaad te zaaien. En, terwijl hij zaaide, viel een deel langs den weg en het werd vertreden en de vogels des Hemels aten het op. En een ander deel viel op steenachtigengrond en opgekomen zijnde verdroogde het, de wijl het geen vochtigheid had. Een deel viel onder de doornen en de doornen schoten mede op en Verstikten het. En een ander deel viel in de goede aarde en het kwam op en bracht honderdvoudige vruchten voort. Dit zeggende, riep Hijwie ooren heeft om te hooren die hoore Niemand is er die Gods woord het woord der waarheid, het woord des Ge loofs, het woord der gratie en des levens niet hoort Dat woord spreekt op duizende wijzen tot den mensch De godsdienst omringt ze en spreekt tot hun geest en tot hun herte zij hooren er van spreken, zij zien de kerken, de kerkelijke plechtigheden de processiën, de begravingen, zij hooren de klokken zij lezen ervan in de nieuws bladen zij zien zijne dienaren de pries ters. Daarbij, Gods gratie spreekt in hunne ziel door verlichting, beroering en door 't geweten. Niemand mag dus zeggen dat hij Gods woord niet hoort. Maar in allen brengt het geen vrucht of evenveel vrucht voort Waaraan liegt het O. L. Heer heeft het zelf verklaard het liegt aan de inwendige gesteltenis van hun hert en ziel. Der zijn er met kwaden geest bezield en willen er niet achter loopen... en de duivel van hooveerdigheid of van ikzucht of van wulpschheid rooft het en pikt dat goede zaad op Zij zelf genieten er niets van. Der zijn er anderen die dat woord hoo ren, doch het dringt niet in, en schiet niet op tot goede voornemen en werk.Dat woord valt op steenachtigen grond en daar het geen wortel kan schieten, geloo- ven zij voor een tijd, maar met de eerste bekoring vallen zij af. Der zijn er die het ontvangen en voe len en verstaan Ah Zij weten zoowel wat Gods woord eischt en vraagt van hen en wat hun leven zou moeten zijn om goed en deugdelijk te zijn maar eilaas de dagelijksche bekommeringen en be slommeringen of de weelde, of de ver maken, of het genot, de zinnelijke vol doening slaan bovenal. Zij hebben de kracht en den moed en zoo gezeid den tijd niet om het in werk te stellen... het goede zaad verstikt en brengt niets voort Nochtans één zaak is noodig en wat is al het andere in vergelijking van de redding en de weerde hunner ziel 1 Eindelijk daar zijn er die dat woorc hooren. Dat woord roert ze ze overwe van Anton Van de Velde. Tijdens het spel worden oude Kerst liederen gezongen. Poos tusschen het 3' en 4e en tusschen het 6e en 7e tooneel. Felix Timmermans vertelt Voor elke weesgegroet zei de moeder van mijn vrouw een tafereeltje uit de goddelijke mysteriën. Zoo in de vijf blijde mysteriën, die ik het liefst hoorde Ma ria huppelde over de bergen naar hare nicht Elizabeth «De drie Koningen zagen de ster en knielden neder ter aarde Ik herinnerde mij terug de vertellingen en verbeeldingen van mijn vader. Oude liederen zongen om mijn ooren, vergeten kleuren glansden weer op. Ik was weer het verbeeldingskind in mijn binnenste en stilaan borduurde ik al de tafereelen in gedachten aan elkaar. Die bezigheid kwam als een fontein van genade over mijn treurig hart gespreid. De afgrijse lijke oorlogsvizioenen schoven op zij. 'k Zag weer oneindige sneeuwlandschap pen waarin de herders bij 't vuur waak ten, de drie koningen, en de vlucht naar Egypte ik zag weer geurige lentedreven waarin het van God verloren Maagde ken, door den Engel de boodschap hoor de zingen. En 'k zag het in ons land, in het vette Brabant, in de weemoedige Kempen, en het zachte Vlaanderen 'k Zag het in ons land, zooals het mijn vader mij had laten zien, zooals ik het op oude tellooren had benaderd, zooals gen het, brengen het in 't leven en het doet duizenden van goede gedachten, woorden, werken voortbrengen. Het zijn deze waarvan O. L. Heer zegt En wat in goede aarde valt, dat zijn ze die het goede woord gehoord hebbende, hetzelve in een goed en braaf herte be houden en vruchten voortbrengen en lijdzaamheid Luc. VIII 4-17. Tegenwoordig wordt veel gesproken over suiker. En wel met reden. Want suiker is niet alleen een eerste-rang- voedsel door haar rijkdom aan calorieën, maar ook door het feit dat niets ervan verloren gaat. Haar totale voedingswaar de wordt benuttigd (99. 75 zonder dat men voor afval te vreezen heeft. Suiker is droog koopt gij integendeel vleesch, dan krijgt gij voor uw geld 50 tot 70 °/0 water. Suiker wordt geheel en gansch door ons lichaam «verbrand», terwijl bij meest alle andere spijzen vezelen en cellulose slechts door onze ingewanden gaan zon der voedsel te geven. Suiker draagt zelfs bij tot de verteer baarheid van andere spijzen, en verge makkelijkt de afscheiding van de spijs verteringssappen. Laat dus de suiker een grooten rol spelen in uwe voeding weest niet bang een zoet tusschengerecht op te dienen, en eet een flinke portie confituur na uw maaltijd dat is geen weelde, verre van daar, het zijn broodnoodige, gezonde voedingsmiddelen, die ver weg de goed koopste zijn, hetgeen zeker ook niet te versmaden is. ontplofte. Maar leert eruit dat bij die mannen niets veranderd is, dat hun reden van bestaan altijd is en blijft antiklerika lisme, schooloorlog, enz... en verders dat die aloude strekking die ons daar naartoe wil leiden weer naar omhoog komt. Leest nu Paus Pius heeft van uit Rome naar de reste van de wereld een langen brief geschreven in 't latijn, waarbij hij de prt- tentie heeft aan de getrouwde mansraad te geven. Boerken Dries van Rupelmonde, aan wie den onderpastoor over den inhoud van dien brief sprak, antwoordde een voudig weg Zeg aan 'uwen Pius, van mijn paart, in 't Vlaamsch, dat hij hem best zou bezig houden met zaken die hij kent en hem niet moeien in een huwelijk, en dat er al genoeg familiedrama's ge beuren uit jaloezie, zonder dat Pius dat nog 'n beetje theorie komt veur doen. Wij vinden dat 't boerke gelijk had Het koppel schikt een reisje te onderne men tot Rome, en heeft gevraagd den paus zijn ring te mogen kussen. Pius heeft in zijn schuive al een exemplair van zijn brief over 't huwelijk gereed om aan 't koppel afgegeven te worden. De wereldbrief van Paus Pius XI die door sommige liberale weekbladen goed gekeurd werd, en valt dus niet in de smaak van onze Ypersche blauwtjes. Is zulks te verwonderen als we weten dat sedert eenigen tijd de extremisten, anders Vroeger deden ook wel menschen Zich aan borreltjes te goed Die bewogen zich zig-zag Maar ten minste nog te voet. Tegenwoordig is dit anders En het blijken juist chauffeurs Die ter wille van een borrel Gaarne tasten in hun beurs. Lees maar dagelijks de verslagen Van de rechtbank in de krant Dan zie je dat die lieden Dikwijls springen uit den band. Ja, de motor vraagt benzine En de motor krijgt zijn zin, Maar dan nemen de bestuurders, En passant iets anders in. Voor de motor is de olie, Een gezonde medecijn, Maar moet daarom de stuurder Ook al in de olie zijn Dat de motor goed kan draaien Is voorautos wel een eisch, Maar moet daarom de stuurder Raken doorgaans van de wijs. Neen chauffeurs,ge kunt slechts sturen Nuchter en bij vol verstand. Neem het stuurrad van je auto, Maar geen borrel in je hand. Wijs zijn beteekent niet scherp van geest zijn, in- en doordringend van oor deel of vele kennissen bezitten. Zoo wordt het somtijds genoemd doch velen die deze begaafdheden hebben zijn verre van wijs te zijn Wijs zijn dat is klaar zien en weten wat er wel is, wat gepast is, behoorlijk, mogelijk, enz., in een woord wat er redelijk is... Wijs zijn is dus verstandig zijn en verstandiglijk handelen en dat is veel meer het deellot van een bezorgd en goede geweten dan dit van een geleerde. 't Is een wijze moeder die klaar ziet en weet wat zij moet doen met haren man, met hare kinders, met haar huishouden. I 't Is eene wijze mensch die klaar ziet en weet wat hij te doen heeft ten opzichte van God, van zijn zeiven, van zijnen evenmensch, wat en hoe hij te handelen in zulke of zulke omstandigheden of ge varen van het leven. Dat is de ware wijsheid de kristene wijsheid. Een wijs mensch is dus een mensch die verstandig is en verstandiglijk handelt. De levenswijsheid is de regeling van 't leven naar 't geen recht en redelijk is. naar't geen past en mogelijk is, naar't geen behoorlijk en goed is. Dat is de groote gave van den H.Geest en het deellot van eene schoone ziel. Zedeles. Laat geen dag voorbij gaan zonder ten minsten eene goede daad.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1931 | | pagina 2