Handelsbank NA OPSLORPING VAN ANDERE BANKEN Gezagvolle Woord WEET GE WAT de eerste Vlaamsche Bank boekt, 25 millioen Fr. Kapitaal 15 millioen Fr. Reserves TEN STRIJDE MIJN GEDACHT 53' Jaar. - Nummer 7. 35 Centiemen. Zaterdag 14 Februari 1931 Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper N. V. Hoofdzetel GENT, Kalanderberg, 1. Bijhuizen ANTWERPEN, Lange Nieuwstraat, 17. BRUSSEL, Wetstraat, 84, enz. 253 Agentschappen en Kantoren in Oost- en West-Vlaanderen en Brabant. t)Ct llpCVödyC ■b ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 18 fir. 6 maanden 10 £r. 3 maanden 6' fr Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel ABONNEMENT VOOR T BUITENLAND 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j. casier) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 11 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden woraen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. Misschien nooit heeft er in de geesten meer verwarring bestaan. Elk wilt zijn meester zijn en heeft het gedacht dat hij de zaken beter verstaat dan iemand, dat hij klaarder ziet dan wie ook en beter alleen wegen kan Eilaas 't zijn dikwijls zulke kleine pot jes waarin dat verstand in geleid is... en 't is dikwijls zoo vermuft als het er uit komt Geen kleiner geesten dan die meenen verst te zien... hun gezichteinder is maar een steenworp diep en omdat hunne oogen niet verder dragen, meenen zij zonder grens te zien. Hier geven wij 't begin van dat woord eens mans die overal gekend en geprezen is om zijn schrander gedacht, zijne klare kijk, zijne groote ziel, zijne edelmoedige werkzaamheid en terzelvertijd zijne ge paste matigheid en zekerheid. Zijne Hei ligheid heeft Hem om zijne rede geprezen. DE NIEUWJAARSBOODSCHAP VAN KARDINAAL BERTRAM NATIONALISME Er is een gewettigd nationalisme, wiens kenmerken zijnliefde voor de moedertaal, verknochtheid aan het eigen volk, aan de voorvaderlijke ge bruiken, dankbaarheid jegens God om al de geërfde weldaden. Dat alles is gewettigd, zoolang de waarheid en de liefde niet gekrenkt worden, 't Is ech ter ongewettigd wanneer de blik door zelfzuchtige overdrijvers beneveld wordt, 't Is gewettigd, zoolang die getrouwheid jegens het vaderland overheerscht, waarin een gevoel van samenhoorigheid de broeders die een verschillende taal spreken, samen houdt. 't Is gewettigd wanneer men niet tot zelfaanbidding overgaat, maar een open oog houdt vo?>r de verdien sten van andere rassen en natiën, wan neer men ook eerbied blijft koesteren voor andermans eigenaardigheden wanneer men vooral God erkent als schepper en uitdeeler van al de ga ven van de natuur, van den geest, van 't gemoed, in al hun veelvoudige ver scheidenheidwanneer men de sporen van Gods werk volgt in de ontwikke ling en den vooruitgang der onder- scheitden rassen en natiën. Het redelijk nationalisme heeft bin dende verzoenende krachthet dweep zuchtig nationalisme is daarentegen een bron van wederzijdsch misprijzen en van haat onder de volkeren; 't is bovendien de verscheuring van den bo vennatuurlijken band, die ons allen moet vereenigen als kinderen der zelf de Kerk, als broeders in Christus, als erfgenamen en scheppers der christe lijke beschaving. Wie dezen heiligen band verzwakt, werpt de toorts der tweedracht in ons volk, op een tijdstip van zoodanigen nood, gelijk er de vervlogen eeuwen nooit een hebben gezien. De ellende der tijden gebiedt dringend alles te vermijden wat den vrede onder het volk en den vrede onder de volkeren in gevaar brengt. Dat is de houding der Kerk. Heilig is voor ons de offervaardige liefde je gens ons volk en ons vaderland. Ont wijdend en weerzinwekkend zijn inte gendeel voor ons de verblindheid en de kortzichtigheid, welke uit een dweepzuchtige zelfverheerlij king voortspruiten. Uit het edel en rechtmatig nationa lisme ontspringt het plichtbesef om, langs vreedzame overeenkomsten on der de partijen en met vertrouwen jegens het gezag, de redelijke wegen te zoeken en om met zelfverlooche ning de middelen aan te wenden welke een diep vernederd en geteisterd volk langzaam naar een betere toekomst kunnen leiden. Dit plichtbesei moet des te dieper wortelen, naarmate het tafereel droeviger is van de geeste- lijke en zedelijke verwarring, waarin zoovele ontelbare misleidde personen vallen. Wij weten .dat de misnoegd heid over de huidige politieke en eco nomische toestanden en de toenemen de op een ramp uitloopende werkloos heid van de grootste nijverheidslan- den der wereld hebben teweegge bracht dat miliioenen menschen de ooren spitsen, wanneer met hoogklin kende zinnen wordt kond gemaakt dat de bestaande orde moet vernield wor den om een nieuwe betere orde te kun nen opbouwen. 't Is verklaarbaar dat. in zulken ge latingen honderden en duizenden vol gelingen hebben gevondende diepe ellende heeft de massa tot verbittering en wanhoop gevoerd. De zielzorgers zijn meest van allen in staat om de smart en het leed te begrijpen welke het hart van miliioenen personen tref fen ten gevolge van zoovele ontberin gen, ontgoochelingen en ellenden. 't Is .verklarbaar dat, in zulken ge moedstoestand van het volk, de jon geren. met hun onstuimige inborst, zich gemakkelijk door verleiders laten meeslepen om tegen de bestaande or de in opstand te komen. Ten overstaan van dezen koorts- 'achtigen drang is 't ons een zware plicht aan allen te herinneren dat het gemakkelijk is af te breken, maar dat het uiterst moeilijk is uit het puin een nieuwe orde op te bouwen Hoedt u dus voor de valsche prophe- ten wier voornaamste wapens ophit sende. slagwoorden zijn. Staat veree- nigd als een stevige muur, tot verde diging van de heiligste schatten wel ke wij geërfd hebben. Weest u bewust van uw verantwoordelijkheid. Stelt vertrouwen in de Staatsorde, welke aan ervaren en stevige handen is toe vertrouwd. Wijst diegenen af welke tot gewelddaden aansporen, maar wel ke geenszins de-ondervinding, het be leid, de zelfverloochening bezitten, die noodig zijn om de kwalen van den tijd te verhelpen». Vervolgens waarschuwt de Kardi naal de geloovigen tegen de stelsels van 't socialisme en 't communisme, vermits het steeds waar blijft dat de hoofden zelf van deze scholen bekend hebben dat socialisme en christen dom onverzoenbaar zijn als water en vuur». Socialisme en communisme staan beide in den dienst der godde loosheid. re, is organisatie noodig, sterke organisa tie. Cf zo t de samenwerking voor een werk van znlk overwegend belang een hersen schim zijn Laten we wat min vitten en zagen over zaken van minder aangelegenheid en front maken tegen den gemeenschappelij- ken vijand van binnen en van buiten, den gevaarlijksten voor godsdienst en zeden en huisgezin. Schrikwekkend In drie jaar tijds zijn 5500 geïllustreer de boekwerken, 1500 niet geillustreerde, door het Assisenhof voorafgaandelijk veroordeeld, aangeslagen geweest, even als 25000 schuinige fotos, 2300 clichés, 15 films, 15 bijzondere artikels, 't Nieuws komt uit Parijs la ville lumière En zooveel andere uitgaven en films nog die ongestoord verspreid worden Een groot deel ervan dringen in ons land binnen en men laat begaan, 't Is on verstaanbaar Welnu, indien de openbare macht meent dat 't niet kan of moet optreden, wij, weldenkende burgers, zullen ons we ren en uit ons kot springen, bassen en bij ten als 't noodig is om onze kinders te be hoeden voor al die vuiligheid. En tot de jonkheden die een ideaal heb ben, die vrij en los kunnen blijven van genot- en gemakzucht, die kunnen begrij pen dat het hier gaat om de toekomst van ons ras en het bewaren der christen vlaamsche zeden, roepen wij: Helpt! Jon ge wachten, Kajotters, H. Hertebonders) daar is werk op de plank Tegen dien vloed van verrotting die een deel onzer jeugd dreigt te doen stikken in de zede loosheid. moeten wij den dam der goede drukpers, van den deftigen cinema, van verheffend tooneel opwerpen. Opdat de strijd goede uitslagen opleve- Alle Vlamingen hebben de vervlaam- sching der Staatshoogeschool van Gent met vreugde begioet. Voor de Katholieke Vlamingen zal de voldoening eerst dan onvermengd zijn, als ook Leuven, bene vens fransche leergangen, een onderwijs zal bezorgen, vlaamsch van taal en vlaamsch van geest. Zoolang dit niet ge daan is, blijft de vervlaamsching van Gent half en in godsdienstig opzicht, ge vaarlijk werk. Wat baat het dat wij een hoogeschool hebben die geleerden en leiders vormt welke, nader staande bij hun eigen volk, het beter zullen begrijpen en er beter zul len door begrepen worden, als van een anderen kant, deze geleerden en leiders hun geloof komen te verliezen. Dat ge beurt. 't Is immers geweten hoe sommige ongeloovige leeraars, onder den dek mantel der zoogezeide neutraliteit, met het godsdienstig ideaal der studenten we ten om te springen, dat ideaal in den grond boren, alle Qodsgedachte looche nen. Daarin ligt hef gevaar. Voor ons, katholieken, is dat hoofdzaak omdat wij onze godsdienstige grondbe ginselen boven alles stellen. 't Is met het volle besef van dezen toe stand dat het Comiteit voor de Vlaam sche leergangen te Leuven een nieuwe propaganda heeft ingezet voor het beko men van hulpgelden van wege de gemeen tebesturen en voor het aanwerven van ge wone en van beschermende leden. Leuven is immers een vrije hoogeschool die moet leven met toelagen en steungeld. Ontdubbeling van leergangen is voor on ze Alma Mater een groote last. Ze moet er komen, en hoe vroeger hoe beter. Het belang der spoedige hervorming staat klaar vóór de oogen van al wie meent dat de ontwikkeling van den vlaamschen volksaard op christen geest moet ge schoeid blijven en met ons van gedacht is dat de plaats van katholieke studenten te Leuven is en niet te Gent. Thor. N. B. Stortingen voor Vlaamsche Leergangen te Leuven worden gedaan voor inschrijvers uit West-Vlaanderen op postcheckrekening n. 2104.60, Ph. Maer- tens, Molenmeersch, te Brugge. Ludendorff, van rampzalige me- morië, die tijden lang over oorlog sprak op aanhitsende manier, ver andert nu van gedacht. In een boeksken Onder de bedreiging van een nieuwen wereldoorlog ver schenen in Munich, zegt hij o. m. «De inval zal geschieden in Duitsch- land en Duitschland zal me; puinen Overdekt worden. Steden en dorpen zullen vernield worden, door lucht aanvallen, gevechten en branden... de velden zullen verwoest wezen en met loopgrachten doorzaaid. De fa brieken die aan uitges.rekte streken drijfkracht en licht verschaffen, zul le» vernietigd worden. De nood van 't volk zal schrikkelijk zijn. Vele inwoners zullen verdwijnen en de kinders zullen sterven... Het einde van het treurspel zal he verplette ren zijn van Duitschland en van Ita lië... het ten ondergaan van geheel Euijev^ - van hare beschaving en van harv»o n^orspoed. In 'plaats van die zwartgallige ge dachten te deelen, laat ons met de Paus het beste verhopen en herhalen wij dikwijls het smeekgebed der li tanie van Alle HeiligenHeer, van d - n gruwel des oorlogs, behoed ons, wij smeeken er U om. Op her kasteel van Steenockerzeel bij Brussel verblijft prins Otto, zoon van Karei V en Keizerin Zita. Hij studeert aan de Hoogeschool van Leuven en werd in November 1.1. meerderjarig. Ter dier gelegenheid is uit Hongarië, de reis afleggende te peerde, een jonge Magijar afge komen, die aan zijnen prins wat aarde bracht van het verre vader land. In 1931 is het tachtig jaar dat de eerste openbare telegraaph ingehul digd werd Brussel-Parijs, namenlijk den 16 April 1851't was reeds vijf jaar nogthans dat de telegraaph gebezigd was tusschen Brussel en Antwerpen. Vóór het bestaan van dë electrieke telegraaph, bezigde men de Sema phore; dat waren soorte groote kruisen, geplant op heuvels boven eene cabien, van ver bij dage zicht baar en waarvan de armen verschil- lige houdingen konden nemen, om de verschillige letters te beteekenen. Zoo een stelsel ö'Jond nog vóór den oorlog in de fransche duinen, wat verder dan onze Ter Panne. Als Dumouriez den slag van Jemap- pes gewonnen had in 1792, het werd naar Parijs met de Semaphore overgeseind in twintig minuten tijds. In 1931 is het ook 80 jaar dat de Staatsbank van België tot stand kwam. Zondag 8 Februari wordt de nieu we Katholieke Kathedraal van New- York ingezegend, 't Is een namaak sel van deze van Mechelen, maar op grootere schaal, met versieringen ontleend aan dë kunstgebouwen van Reims, Chartres, enz. De toren is 135 m. hoog, deze van Mechelen 97, en zijn carillon bestaat uit 72 klok ken, dit van Mechelen uit 45; de grootste klok weegt 20.000 kgr. en de grootste te Mechelen 8.884. Het carillon zal ingehuldigd worden door Heer Cam. Lefevere, leeraar te Mechelen. Vandaag, Zaterdag 14 Februari, wordt het lijk van den hertog van Vendome, schoonbroeder van Koning Albert, bijgezet in den grafkelder der prinsen van Orleans te Dreux. De Koningen van Frankrijk, die se dert Hendrik IV, den bijnatne droe gen van Bourbon, zij stamden af van Robert de Clermont, zesden zoon van den H- Lodewijk en die Beatrix de Bourbon huwde hadden hunne begraafplaats in St Denys bij Parijs. In 1830, bij het verjagen van Koning Karei X. laatsten Bourbon die regeer de, Louis-Philippe, afstammeling van Philippe, hertog van Orleans en broe der van Lodewijk XIV, beklom den troon van Frankrijk als grondwette lijke vorst, verzaakte aan het wit vaandel met blauwe leliën bezaaid en nam het driekleur aan. Zijne voorza ten waren Koningen van Frankrijk en hij was Koning der Franschen. Hier mede wilde men beduiden dat hij zijne macht en weerdigheid hield van het volk en niet van God, zoo als de oude spreuk luiddeRoi par la grace de Dieu. Hij is de eenige van zijn huis, die tot nu toe geregeerd heeft en in 1848, moest hij- ook de vlucht nemen en nam zijnen uitwijk naar England. Eene van zijne dochters was onze eerste Koningin, Maria L'udovika. Na zijnen dood heeft men in het kasteel van Dreux (Kure et Loin voor hem en zijne familieleden eene ko ninklijke grafzale gemaakt: Uitge strekt praalgebomv, in wit steen opge trokken en overwelfd met koepel, die bekroond is met eene koninklijke kroon. Op de eereplaats is het graf van Louis-Philippe en hij is verbeeld, in wit marmer, rechtstaande op het graf. Al de andere prinsen en prinses sen, die daar den laatsten slaap slui meren. zijn voorgesteld liggende. On der hen is de Due de Nemours, zoon van den Koning, die den troon van Bel- gie weigerde, alsook de prinses d'Or- leans, die omkwam in den brand van den Bazar de la Charité te Parijs. In dit praalgebouw zijn overprachtige brandvensters, niet te groot, en voor stellende den doodangst van Christus in den Oliefhof, zijne gevangneming en andere tafereelen uit de bittere Passie. In Amerika waar hongersnood

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1931 | | pagina 1