Handelsbank NA OPSLORPING VAN ANDERE BANKEN In Weenen...en hier WEET GE WAT de eerste Vlaamsehe Bank 5 boekt, 25 millioen Fr. Kapitaal 15 millioen Fr. Reserves 53' Jaar. - Nummer 9. 35 Centiemen. Zaterdag 28 Februari 1931 Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper EERW. VADER VAN DALE I N. V. Hoofdzetel GENT, Kalanderberg, 1. Bijhuizen ANTWERPEN, Lange Nieuwstraat, 17. BRUSSEL, Wetstraat, 84, enz. 253 Agentschappen en Kantoren in Oost- en West-Vlaanderen en Brabant. ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 £r. 3 maanden 6 £r Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel- ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND: 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL ro5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 0- casier) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden woroen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. EEN VLAAMSCH PRIESTER EN KLOOSTER-STICHTER Op 31 Juli 1716 tverd te Kortrijk, in het huisgezin van den heer Jan-Bap tist Van Dale, gehuwd met Maria- Theresia Causse. een kind geboren dat den volgenden dag in St Maartens kerk werd gedoopt onder den naam van Jozef-Igantius-Michaël. Zijn ouders. deftige handelaars gaven aan hun kind een grondig godsdienstige opvoeding, legden in zijn hart de kiem van echt kristelijke deugdenen hadden het geluk den jongen Jozef reeds in zijn kinderjaren den weg der kristelijke volmaaktheid te zien bewandelen. Toen hij nog een kleine schooljon gen was, verzamelde hij, na de klas, dee arme kinderen rond zich. ten ein de hun de godsdienstige kennissen me de te deelen welke hij zelf in de school had opgedaanen toonde ateoo reeds van kindsgebeente af aanleg om ande ren te onderwijzen. Op den ouderdom van 12 jaren in het College der Eerw. Paters Jezuïe ten, op de Area, te Kortrijk, was de jonge student daar ook een voorbeeld voor de andere leerlingen, en toonde veel aanleg en genegenheid om pries ter te worden. Zijn vader bschikte er anders over: hij deed den 15-jarige zijn studiën staken, ten einde hem in zijn handel te gebruiken. Voorzeker was zulks voor den leer gierigen Jozef een hard bevel; doch hij onderwierp er zich aan met over geving an den Wil des Heeren. over tuigd dat hij het priesterlijk ambt on- weerdig was. En toch. hoe wonder zijn Gods we gen De Goddelijke Voorzienigheid welke hem tot het priesterschap be stemde, gegeerde hem eerst tot voor beeld te stellen aan de jongelingen van zijn stand, en dan ook nog aan alle kristene kooplieden, vooraleer hem de trappen van het altaar te laten beklim men. Na gedurende vier jaren door zijn vader in den handel te zijn onderwe zen, werd deze door God ten hemel geroepen, en vier maanden later volg de ook zijn deugdzame moeder. De jeugdige koopman stond dus, op 19-jarigen ouderdom aan het hoofd van een handelshuis, terwijl hij ook nog zorg moest dragen voor zijn jon gere zuster Jeanne. Innig overtuigd van de vergankelijk heid der aardsche zaken, en op de eer ste plaats bezogrd om de zaligheid zij ner ziel. nam Jozef Van Dale het be sluit als een oprecht kristen koopman te leven, en in alles zeer rechtvaardig te handelen. Onder het bestuur van den E. H. Hiers. koorpastor in de kerk van O. L. V.y en gesteund door twee andere deftige jongelingen. Petrus Keste- loot en Jan Cools, begon koopman Van Dale op eigen kosten een Zon dagschool voor arme jongens, in het gebouw De Roeland, op de Groote Markt, te Kortrijk, den feestdag van den H. Martinus, 11 November 1749. Daar gebruikte hij al zijn kennis en beschikbaren tijd om de arme jeugd zoo goed mogelijk te onderrichten in de kristelijke leering en andere we tenschappen. en zorgde er ook voor de jonkheid an te trekken door een jaar- lijksche kostelijke en nuttige prijsuit- deeling. Nadat zijn zuster Joanna in 't huwe lijk was getreden met den heer Jan- Baptiste Bethune, aan welke hij zijn handel had overgelaten, kwam bij den dertigen koopman de gedachte weder om boven zijn priester-studiën te her nemen, ofschoon hij 37 jaar oud was. Ten einde niets zonder rijpen raad te ondernemen, begaf hij zich bij zijn biechtvader, Z. E. H. Van Roo, Ka nunnik te IJper, bij wien hij eerst acht dagen in geestelijke afzondering door bracht, om daarop naar Dowaai te ver trekken, en zijn studiën te hernemen in het Seminarie van O. L. V. tot Vort- planting des Geloofs. Daar ook was Jozef een waar toon beeld van godsvrucht en deugd voor de andere studentendoch vergat in- tusschen zijn medehelpers der Zon dagschool niet, die hij door brieven aanmoedigde om het begonnen werk vlijtig voort te zetten. Nadat hij zijn studiën in die stad geëindigd had, ging hij zijn opleiding voltrekken in het Groot Seminarie van Doornijk, onder welk Bisdom, Kortrijk toen gelegen was. In de hoofdkerk van Doornijk werd hij subdiaken en diaken gewijd, en eindelijk door zijn eigen bisschop priester gezalfd den Zaterdag 17 De cember 1757. Hij was dan 42 jaren oud. Zijn eerste H. Mis droeg hij op den 3 Januari 1758, in het nederig kerkje der eerw. Paters Capucienen, op den Broei, te Kortrijk. met een gods vrucht en ingetogenheid welke alle aanwezigen roerde. Korte jaren na zijn priesterwijding begon hij te zien dat het hem onmoge lijk was in zulken grooten nood gansch alleen te voorzien; en na daar over den raad van zijn biechtvader te hebben ingewonnen, besloot hij op eigen kosten een Vereeniging in te stellen van twaalf broeders, welke met hem 'efi onder zijn leiding zouden medewerken om dat aan God zoo aan gename werk te behartigen. Op O. L. V. Lichtmis 1761. begon hij het opgevat plan uit te werken, en ging met zijn twee eerste medehel pers, Petrus Kestéloot en Jacobus Del- voye, een huis in Buda bewonen, genaamd De Zevensterre. Na de noodigë toelatingen bekomen te hebben, bouwde Vader Van Dale, in 1766, op eigen kosten, een huis in de Steenstraat, dicht de kerk van Sint Maarten, en voegde er de noodige lo kalen bij voor de klassendaar hij buiten de reeds bestaande Zondag school, nog een dagschool voor jon gens bij zijn werk wilde voegen. Tevens werden de armen niet ver geten, en buiten dat er in zijn Ver eeniging verscheidene malen per week soep werd uitgedeeld, vroeg Vader Van Dale eiken Vrijdag twee arme mannen om bij hem het noenmaal te nemen. Op Witten Donderdag noo- digde hij twaalf arme mannen aan ta fel, diende hen zelf en bewees hun de nederigste diensten. Van Vader Van Dale mocht men dus zeggen, hetgeen men getuigde van den H. Vincentius-a-Paulo, dat hij zich zeiven wel had willen in brood veranderen om genoeg armen te kun nen spijzen en het moet niemand ver wonderen dat zijn tijdgenooten hem noemdenden Vincentius van Kor trijk Twintig jaren lang heeft hij te mid den zijner Broeders geleefd, dagelijks de kinderen onderwijzend, de zieken bezoekend, en daarbij aan zijn omge ving een levend voorbeeld gevend van alle kristelijke deugden en stipte on derhouding der regeltucht tot hij zelf aangetast door een ziekte, bij het bed der arme kranken opgedaan, verplicht was te bed te blijven. De bijgeroepen geneesheer oordeel de de ziekte gevaarlijk, en toen men aan den kranke zegde hoe zorgwek kend zijn toestand was, vroeg hij als een gunst om. gekleed met zijn pries terkleederen in een zetel geplaatst te worden, en alzoo de laatste Heilige Sakramenten te ontvangen. Op het oogenblik nu dat de priester met het Heilig.Sakrament de zieken kamer betrad) knielde de zieke oot moedig op den grond. Korten tijd daarop begon hij te ver zwakken. en ,op 5 Februari 1781, 's morgens om 4 uur, gaf de eerbied waardige priester zijn schoone ziel te rug in de han^feti van haren Schepper. Vóór 'n jaar stonden ze in Weenen nog met het hoofd vol zwarte gedachten vóór het vraagstuk der goede pers dat zich tegenwoordig ook bij ons scherper stelt dan ooit te voren slechte bladen, of al niet veel beter, hebben hooger oplagen en meer aftrek dan katholieke onder de mooie mom van banale onzijdigheid, om de verlokking van prikkelende nieuwsjes, om 't rake van een juiste zegging en de jacht van 'n wilden avonturenroman, drin gen ze binnen tot in de beste huisgezin nen, en brengen er mee 'n ontzettende on verschilligheid en verwatering der heilig ste beginselen. Daar zijn echter ginder mannen gevon den met opofferingsgeest, praktisch ver stand en aanpassingsvermogen zonder daarom fabelachtige sommen te besteden aan schreeuwerige reklaam, hebben ze 't middel gevonden om het volk te be geesteren voor hun nieuw blad door al lerhande kleiné middeltjes, prijskampen en voordrachten kwamen ze er toe op en kele weken tijds de noodige som te ver zamelen het volk werd zelf aandeelhou der en 19.000 acties werden in 'n express tempo geplaatst. En nu wordt Das Kleine Volksblatt na een enkel jaar werking getrokken op een oplaag van 92.000 nummers per dag 1 Daar kennen ze nog de spreuk, ziet ge Willen is kunnen, en doordrijven blijft de leus. Is gestorven in de Antillen (Midden- Amerikaansche eilanden) Sir Charles Parsons, de uitvinder der turbine stoomtuigen. In de eerste stoomtuigen de stoom drukte rekewijs boven en onder den piston of zuiger, die, weg en weer ge- dowen, een wiel in beweging stelde. Eene groote verbetering was het ge bruik van twee, drie en vier zuigers, van langs om grooter in oppervlakte en schuivende in evenveel cylinders. De stoom werkt rekewijs op den kleinsten zuiger; dan op den tweeden in opper vlakte, daarna op den derden en op den vierden, waarna hij de luchtruimte in vliegt. Tuigen met twee cylinders, een kleine en een groote, vindt men in de zwar^ locomotiven tuigen met drie en vier cylinders zijn staande machienen der groote fabrieken. Die stelsels noemt men Compound (engelsch woord dat beteekent samengesteldof wel stoomtuigen met twee-drie- of viervoudige uitzetting, om dat de stoom in de rekewijsvolgende cylinders, die van langs om breeder zijn, zich van langs om meer uitzet. Op het einde van de verledene eeuw een Noordsche werktuigkundige «Laval» deed de stoom blazen op kleine vlakken, die schuinsch aangebracht waren op de buitenrand van een wieltje, een hand groot. Dat wieltje droei verschillige dui- zende toeren per minuut en bracht eenige peerdekrachten voort. De turbine is eene overgroote koperen trommel en de buitenkant er van is voor zien van lange smalle roeden, die aan den trommel het uitzicht geven van een tandenwiel. Een zijde der roeden is een schuinsch-vlak, zoo als het vlak der vlerken van een windmolen, en daarop blaast de stoom. De turbine mag men dus noemen irommelvormig stoomtuig. In 1929 stierf admiraal Floucaud in den ouderdom van 99 jaar. Zijn nu nog in leven onder-admiraals Bellanger be levende zijn 94e jaar, Goddin 88, Four- nier en Servan 89, Borel en Besson 87 en de Leon 83. Zoude die hooge ouder dom een uitwerksel zijn van den frisschen zuiveren zeelucht Den 6 September 1923, te Lourdes, in den namiddag, lagen de zieken gerang schikt op het voorplein der Basiliek voor de H. Sakraments-processie. Onder hen was Jufvrouw Julienne Hasard, van Reims, die in den morgen door vijf dok ters onderzocht geweest was en bevonden als hebbende de Pott-kwaat met absessen aan 't worden. Achter deze zieke stond, te midden de toeschouwers, een vrijden ker gekomen om te laten zien dat hij van het vrij gedacht was, met den hoed op het hoofd, eene cigaret in den mond en zijne handen in den zak. Hij had langen tijd de zieke beschouwd,die uitgemergeld op haar bed lag en bij de minste bewe ging smert-schreeuwen slaakte. Onmo gelijk dat deze genezing veinst zoo dacht hij, zekerlijk zal zij blijven lig gen Het Heilig Sacrament nadert en een brankardier ziende dat de hoed ge schroefd bleef op den kop van die geleerde bolle, zegt stil en geheel beleefd Mijnheer 't is de gewoonte en het betaamt den hoed af te nemen... Dat gaat u niet aan 1 klonk het ant woord, mijn hoed is op mijn kop en hij blijft er De brankardier knielt eenvou dig neer... de priester staande vóór de zieke maakt in haf? richting een zegend kruis met het Hoogweerdig... De zieke, als door eene veer bewogen, recht haar op, slaakt een schreeuw en valt op haar knien om Christus den Wonderdoener te bedanken voor hare schielijke genezing. Ter zelvertijde de vrijdenker ligt geveld De hoed is van zijn hoofd en snikkende is hij daar geknield om ook Jesus te be danken, die zijne ziel genezen heeft, 's Anderdaags hebben 23 geneesheeren Julienne Hasard onderzocht en verklaard dat het schielijk en buitengewoon gene zen dier zieke tegen alle gekende regels der wetenschap indruischte. Jufvrouw Hasard was dus geenszins genezen bij toeval en op hetzelfde oogenblik had Maria, Middelares, aller genaden, de genezing bekomen én van een lichaam én van eene ziel. ZijneH.de Bisschop van Gent heeft een schrijven gericht tot zijne pries ters en klooster-oversten, hun aanbeve lende werken te doen uitvoeren aan kerken, pastorijen, kloosters, scholen en kapellen waar het nuttig en mogelijk is, zonder te wachten op den mogelijken afslag der prijzen... dit om werk te bezorgen aan werkloozen. De geloo- vigen worden dringend tot het zelfde liefdewerk aangezet. Met Vasten-avond was er, even als alle jaar, stoet en feeste te Binche. Veel volk aanwezig, gekomen van ver en bij, uit (Je provincië, uit Brussel, uit het Noorden van Frankrijk. De Gilles dat zijn de jongelieden die deel nemen aan stoet en dans, dragen op hun hoofd zeer kostelijke torens, gemaakt met witte struisvogel-vederen en om zich die te kunnen verschaffen, zijn er die één jaar lang sparen en zelfs bij het naderen van den heuglijken dag hun velo verkoopen, indien noodig. Maskers ziet men niet, maar alwie op straat, komt moet min of meer veelkleurig verkleed zijn, anders wordt ge aangevallen met confettis en opgevolde blazen... tot dat ge het hazen pad kiezet. Die carnaval is geheel deftig en zedig en de katholieken doen vol op medé. Daags er vóór doorkruist het muziek van den Katholieken Kring al de stiaten van. stad en speelt opwekkende deuntjes, ter wijl jonge lieden geld inzamelen voor de Katholieke scholen. Dit is 't gebruik in zwang sedert meer dan 30 jaar. De Rijksvlag van Duitschland is zwart, rood,geluw, even als de belgische kleuren, maar geplaatst horizontaal en niet rechtstaande als de onze. Dit is de vlag der voorstaanders van de Duitsche Republiek. Te Chemnitz, de leider der republiekaansche groep zegde o. m. in eene redevoering De Republiekanen willen geen bur geroorlog. Maar indien de vijanden onzer Republiek ze aanvallen en meenen te moeten burgeroorlog ontketenen, wij zul len ze bekampen met de zelfde wapens en ze uitroeiën tot den laatsten man, indien het noodig is voor het welzijn der Repu bliek en van het Duitsche Volk Daarmede zijn de Duitsche sociale- nationalisten verwittigd. De fransche vloot mag roemen op bevelhebbers van hoogen ouder dom. •Y

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1931 | | pagina 1