E
nze Katholieke Senators
Handelsbank
NA OPSLORPING IAM ANDEÜE BANKEN
WEET GE WAT
de eerste Vlaamsche Bank
boekt,
25 millioen Fr. Kapitaal
15 millioen Fr. Reserves
53* Jaar. - Nummer 14.
35 Centiemen.
Zaterdag 4 April 1931
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Uitgifte van Obiigatiën
Soeiété Commereiale de Belgique
La Danublenne
6 °lo netto, voorwaarden en inlichtingen
te bekomen in de
CRÉDIT ANVERSOIS
N. V.
Hoofdzetel GENT, Kalanderberg, 1.
Bijhuizen ANTWERPEN, Lange Nieuwstraat, 17.
BRUSSEL, Wetstraat, 84, enz.
In
253 Agentschappen en Kantoren
Oost- en West-Vlaanderen en Brabant.
i)ct X)\>et&che tioh
ABONNEMEN'TPRIJS
1 Jaar 18 fr, 6 maanden 10 £r. S maanden 6 fr
Men abonneert ln alle Postkantoren en in het Opstelbureel
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j- CASIEJt)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden woraen.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
Er staat maar één vast puntje op
het programma van den H. Herte-
bond en 't is de maandelijksche ge
zamenlijke communie, die gewoonlijk
geschiedt den eersten Zondag der
maand.
Men mag ervan denken wat men
wil, maar wij durven zeggen dat het
geen goede, diepgeloovige christen is,
die maar eens te jare te com
munie gaat.
Als iemand rechtzinnig is en durft
redeneeren en zich voor zijn geweten
eenige vragen stellen, als hij gelooft
aan God, en aan zijne kerk, en zich
vergenoegt als godsdienst-beoefening
te doen wat absoluut verplichtend is,
mogen we dan niet veronderstellen
dat zulk een geloovige in den grond
handelt uit vrees? Als men God dient,
omdat men Hem moet dienen, onder
houdt men dan het gebod van God:
Gij zult uwen God beminnen uit
geheel uw hart?
De liefde, de eenige bronne van
geluk, wat vraagt zij Van den
mensch? Zich geven aan degenen die
men bemint, 't Is die wederzijdsche
offervaardigheid die het geluk uit
maakt van moeder en kind, van
broeders en zusters, van verloofden
en echtgnooten, van vrienden onder
malkaar. En wat vraagt het liefdege
bod van God van den christen
mensch? Zich geven, vrijwillig, zoo
als fïod zich geeft aan ons voor ons
geluk en daC bij bundel lij K lil Uk H.
Communie.
Die met Paschen te communie
gaat en verstaat dat hij, hoewel on-
weerdig, aldus beantwoordt aan het
verlangen van de H. Kerk, en recht
streeks aan de liefde van God, dat
hij aldus God behaagt (wat doet men
al niet en hoe gaarne voor zijne
naastbestaandenwaarom zou hij
geen tweede maal ter H. Tafel nade
ren met Pinksteren, en nog eens op
Kerstdag en aldus op de groote feest
dagen van het jaar? Zou dat niet het
ware katholiek leven zijn?
De Kerk en de Pauzen der laatste
eeuw steunen met reden op de nood
zakelijkheid het Sakrament der Lief
de te gebruiken om een echt katho
liek leven te leiden. Die niet enkel
katholiek is in een verborgen hoekske
van zijn privaat leven, maar die zich
katholiek durft noemen en toonen,
en dus waarlijk katholiek is, dlb doet
gaarne zijn Paaschplicht en niet om
dat de Kerk het voorschrijft; hij
vindt er ook niet het minste bezwaar
in, wel integendeel, eenmaal te maan
de, twaalf keer en op een geheel jaar
te Communie te gaan. Ten anderen
hoe aangenaam is het niet op dien
eersten Zondag der maand aan het
banket der Liefde te gaan nederknie
len met zooveel anderen, mannen en
jongelingen van dezelfde diepe over
tuiging! Daarom is het dat de H
Hertebonders, als ware katholieken
dat puntje der maandelijksche geza
menlijke communie op hun program,
ma hebben; daarom is het dat de
ware katholieken lid worden van den
H. Hertebond, op het algemeen ver
langen der geestelijke overheid.
Maar de H. Hertebond verlangt als
leden te tellen al de katholieke man
nen en jongelingen.Het gaat hier niet
om politiek, maar om godsdienst, om
het bewaren in ons en rondom ons
van het innig christelijk leven.
Als men U mag vragen: Zijt gij
katholiek (van godsdienst) en
dat gij antwoordt: JA, weze het nog
met flauwe stem of met gebogen
hoofd, omdat gij gevoelt dat alles
niet om ter best was in uw leven on
der godsdienstig oogpunt of omdat
het zou kunnen beter zijn, van zoo
dat gij antwoordt: Ja, ik ben ka
tholiek, waarom zoudt gij weigeren
lid te worden van den H. Hertebond?
Als men katholiek is, dan is er
toch geen reden om het maar half te
zijn, nietwaar? Men gelooft of men
gelooft niet. De katholiek die lid
wordt van den H. Hertebond zal too
nen dat hij een ware katholieke is;
die zal zich niet moeten schamen
voor Christus zijnen Heer, voor het
H. Hert aan wiens liefdegebod hij
zal beantwoord hebben.
Die voor den Heer zal geleefd heb
ben zal niet teleurgesteld worden op
het uur des doodshij zal niet te ver
geefs de christelijke princiepen toe
gepast hebben; hij weet dat het
eeuwig geluk in de liefde Gods hem
zullen te beurt vallen.
en
Kijk, een sermoen in Het Yper-
sche Volk
Welnu, ja, neem het alzoo als ge
wilt, vriend lezer. Wij, H. Herte
bonders, willen met onze overtuiging
Vooruit komen, nieuwe apostels zijn
van Christus, anderen den weg van
de ware vrede aantoonen.
Moeten de leerlingen zich schamen
voor hunnen Meester? In zooveel
bladen wordt de Meester, worden zijn
Kerk en hare instellingen en zijn
priesters dag aan dag aangevallen,
bezwadderd, bespot, verdacht ge
maakt; in zooveel andere wordt de
godsdienst onder den mantel der on
zijdigheid dood geduwd, worden de
i^fPTlP oroTTrvrwlr>v»a r.r\ do '/nrl nlr^rvv*
de herten versmacht?... En we
zouden ons moeten koes houden, als
suffers en minderweerdigheden?
Ja, we spreken eens ons hert uit,
en we zullen 't nog doen, omdat wij
op onze vlaggen en in onze zielen de
leuze dragen: «Wij willen God! Dat
Hij heersche!
Een die meedoet.
Rede van den Heer Senator Gus-
tave BRUNEEL DE LA WARAN
DE tijdens de bespreking der begroo
ting van het Ministerie van Arbeid
en Nijverheid.
Waarover men het ook moge heb
ben, altijd hoort men over crisis
spreken. Men is het eens om aan die
crisis, die overal heerscht, drie oor
zaken toe te schrijven: overproduc
tie, minder verbruik en ongunstige
verdeeling der producten. In ver
scheidene landen werd getracht dit
te verhelpen door het verhoogen van
de beschermde rechten. Daaruit
vloeien voordeelen voort, waartegen
over nadeelen komen te staan. Ande
ren hebben hun toevlucht genomen
tot loonsverlaging, tot verlaging der
belastingen, to een nieuwe aanpas
sing der vervoertarieven. Dat zijn
lapmiddelen die bestemd zijn om
nieuwen moed te geven.
Bij de hier aangehaalde oorzaken
dienen er andere gevoegd. De oorza
ken die ik heb aangewezen zijn feite
lijk maar gevolgen. Een onzer colle
ga's, de heer Hannicq, heeft gezegd
dat de vroegere crisissen het gevolg
waren van strenge winters, van den
stilstand van het vervoer, maar dat
de huidige crisis te wijten is aan de
ontwikkeling van het menschelijk
verstand dat erin geslaagd is de pro
ductiemiddelen te vermenigvuldigen.
Deze factor komt voor een groot
deel tusschen bij de crisis maar het
ware te veel eer bewijzen aan het
menschelijk vernuft te zeggen dat
hij de eenige oorzaak van de crisis
is.
Verschillende feiten hebben het
hunne tot de crisis bijgedragen.
De eerste oorzaak is de oorlog.
In 1914 waren voortbrengst
verbruik in evenwicht.
Zoodra de oorlog was verklaard
werd de wet van vraag en aanbod
verstoord. Men bevond zich tegenover
een ontzaglijke aanvraag en een nieu
we factor is ingetreden: de vernie
ling.
Men heeft aan deze toeneming
van de aanvraag moeten beantwoor
den. De inkomsten waren onvoldoen
de. Men heeft beroep gedaan op al
dezen die konden voortbrengen. De
prijzen zijn gesteven. De landen aan
dewelke wij leverden zijn onze leve
ranciers geworden en zelfs de vrou
wen hebben zich aan de voortbrengst
gewijd. Het evenwicht moest her
steld worden.
Toen er overdreven verbruik was,
heeft de arbeid toegenomen. Deze
toestand heeft ir ons land voortge
duurd na den ooi-log. Toen moest
voorzien worden in de behoeften van
den herbouw. De:e heeft plaats ge
had en de voortb engst is nog over
vloediger geworden, ingevolge de
demobilisatie, die talrijke mannen
aan de fabrieken en werkhuizen heeft
teruggeschonken.
Aan den anderen kant hebben een
gansche reeks parasieten, zooals de
renteniers, die Verbruikten zondeir
voort te brengen, hun behoeften moe
ten inkrimpen. Zij zijn zelf voort
brengers of tusschenpersonen ge
worden.
Terwijl het v(; bruik dus afnam,"
nomen. Het verbruik is vooral ge
slonken sinds de voltooiing van den
herbouw van het land.
En deze toestand verergert met
den dag. Groote voorraden zijn opge
slagen. De groothandelsprijzen slin
ken, maar de kleinhandelsprijzen
dalen niet, en in de meeste platteland-
sche gemeenten ziet men de kleine
winkels toenemen.
Waar vroeger vijf winkels waren,
zijn er nu vijftien.
De hoofdoorzaken van de crisis ge
kend zijnde, kan men ook de midde
len zoeken om ze te keer te gaan.
Er bestaat een internationale eco
nomische commissie. Zij zou dienen
een beperking of althans een regeling
van de voortbrengst te bestudeeren.
Ik zie de mogelijkheid niet in het
verbruik te vermeerderen. Men moet
nieuwe uitvoergebieden vinden of de
koopkracht van de verbruikers ver
hoogen.
Zou men, gezien het groot aantal
werkloozen de vrouwen die werken
niet kunnen aanzetten in huis te blij
ven? De mannen zouden hun plaats
innemen in de fabriek.
De heer Volckaert. Zeer wel!
De heer Bruneel de la Warande.
k meen dat zulks de goede verstand-
ïouding in de gezinnen zou bevorde
ren. Hetzelfde geldt voor de kinde
ren van 14 jaar die naar de fabriek
moeten en geen leertijd meer door
maken.
Indien wij de vrouw naar huis
<unnen terugzenden, zullen wij een
goede zaak hebben gedaan en het
aantal werkloozen verminderen.
(Zeer wel op al de banken).
In het paleis der Voorplanting van
het Geloof te Rome heeft een Musul-
maan, die christen en priester ge
worden is, een voordracht gehouden,
met veel wetenschap en bescheiden
heid, nopens de handelwijze die de
christenen en bijzonderlijk hunne
leiders moeten handhaven ten op
zichte der volgelingen van Mahomet.
De voordracht-gever was Mgr. Mui-
la, die zich tot onzen godsdienst be
keerde, tijdens zijne studiën in de
hoogschool van Aix.
De citroen-appel, wiens ware naam
limon-vrucht is, (van daar limonade
en limonadier), was eertijds veel ge
bruikt door de zeelieden om den scor-
but te voorkomen of te genezen. Het
zuur sap er van is nuttig om wonden
te bezorgen en zeere kelen.
De olie getrokken uit de pel dient
voor het maken van Keulensch-wa-
ter en eau des Carmes.
Staatsman Karl Huszeer hield in
Budapest een ophefmakende voor
dracht, waarin hij sprak nopens de
plagerijen, die de Katholieken vóór
40 jaar te verduren hadden en no
pens de beternis, die in godsdiensti
ge zaken zich ten allen kante voor
doet. In alle bisdommen stijgt het
getal der jongelingen die de godge-
tihsf^aïïóti^è.Tfe7-zijnaeT 061' odruc
van het vöoroorlogsch, zijn er drie
maal méér kloosterlingen dan geheel
het rijk telde vóór den oorlog. Voor
drachten en sermoenen, als deze Van
schrijver Tihamer en Pater Bangha
doen ontzaglijke menigten samen-
stroomen; onlangs 33 volksvertegen
woordigers, met onder hen de minis
ter van Rechtswezen, Dokter Zsit-
vay, woonden eene geestelijke af
zondering bij en in het leger officie
ren en soldaten communiceeren in
groep.
De visschersboot Olivier van
La Rochelle is binnengevaren met
een visch, gelijkende op een haai,
die 7 meters lang is en 3000 kilos
weegt.
In den vreemde ondersteunt
Frankrijk zijne broeders-scholen,
maar niet evenveel of zijne leeke-
scholen. Deze geven onderwijs aan
10.000 inboorlingen en trekken 34
millioen frank, terwijl Frankrijk
maar 7 millioen betaalt aan de Broe
ders, die 500.000 leerlingen vooruit
helpen.
Te Kiskoras in Hongarië op de
witte muren en op 't wit goed, dat
buiten te droogen hing, vond men
veel roode tikkeltjes en men sprak
van een bloedregen. Nu de weten
schappelijke uitleg is, dat de bieën,
bij het verlaten hunner winterkar-
tieren, een roodachtig sap uitwerpen.
Veel liefhebberij voor hazenwin-
den bestaat er in England en veel
wedrennen worden er mede gemaakt.
In 1930 hebbep 7.119.120 liefhebbers
die wedrennen bijgewoond en betaal
den voor de toegangsbewijzen: 48
millioen 850 duizend frank aan de
eigenaars, plus 86 millioen frank
aan den fiscus, plus 2.374.000 frank
aan liefdadigheidswerken.
In 1331 ontstond de edele confré
rie van het H. Bloed te Brugge. Dit
jaar wordt dit jubeleum herdacht,
door eene hervorming der H. Bloed-
tvnooessie. TTpt eerste deel zal fci-
Het verjagen "van Adam en Eva uit
het aardsparadijs gepaard met het
aankondigen van den toekomenden
Verlosser; het sacrificie van Abel en
dit van Abraham; het eten van het
Paaschlamde personen die den Mes
sias voorspelden of voorafbeelden.
Het tweede deel zal het leven des
Heeren wedergegeven van af de Krib
tot aan Calvarie en het Graf en het
derde deel het bewaren en vereeren
van 't Bloed Christi in Jerusalem: als
ook zijn overbrengen naar Brugge.
Om te sluiten de eerlijke Relikwie
met de Geestelijkheid en de edele
Confrérie.
Met Paschen wandelen twee vrien
den geheel in 't nieuw gekleed op de
I
van de
interest 5 1/2 netto, aan 970 fr.
de Werkhuizen Boël
51/2 °\o netto aan 982.50 fr.
van de Sucreries et Raffineries
Diksmudesiraat, 22, YPER.
van