Handelsbank
NA OPSLORPING VAN ANDERE BANKEN
SINT ANTONIUS
de eerste "Vlaamsche Bank
boekt,
25 millioen Fr. Kapitaal
15 millioen Fr. Reserves
53' Jaar. - Nummer 24.
35 Centiemen.
Zaterdag 13 Juni 1931
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
PROV. KATHOLIEK CONGRES
10 jaap vrijstelling
Van grondlasten
Handelaars
"HET YPERSCHE VOLK,,
N. V.
Hoofdzetel GENT, Kalanderberg, 1.
Bijhuizen ANTWERPEN, Lange Nieuwstraat, 17:
BRUSSEL, Wetstraat, 84, enz.
ABONNEMENTI-RIJS
1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 fr. 3 maanden 6 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE S'I EENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste-ingezonden woraen.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond
TE BRUGGE
op ZATERDAG 4 en ZONDAG 5 JULI 1931
Op 5 Juli aanstaande zullen al de katho
lieken van West-Vlaanderen in Congres te
Brugge vergaderen.
Het doel van een congres is tweeerlei.
Vooreerst dienen de vraagstukken van ac-
tueelen aard bestudeerd. De ontworpene bij
eenkomst heeft diensaangaande een uitge
breid programma opgesteld.
Familiepolitiek. Wat voor de kroostrijke
gezinnen in het verleden gedaan werd; welke
wenschen nog moeten vervuld worden; het
princiep van de familie in de verordening
over het algemeen stemrecht doen inlas-
schen: dit zijn allen punten die stof zullen
leveren aan de beraadslagingen eener af-
deeling.
De krisis ontreddert ons ekonomisch leven
landbouw, handel, nijverheid worden geteis
terd; het getal der werkloozen blijft groot,
begrootingen van staat, provincie en stad
zien hun evenwicht in gevaar. Hoe zouden
naar geen middelen uitgezien worden om de
krisis te keer te gaan? Eene tweede afdeeling'
zal trachten klaar te zien in dezen benarden
toestand.
De algemeene katholieke politiek verdient
ook ons aller belangstelling. Hoe moet buiten
den krisistijd propaganda gevoerd worden
om het getal katholieke georganiseerden te
doen aangroeien; eene politieke partij die
immers niet vooruitgaat is tot den onder
gang gedoemd. Voegt daarbij het zoo drin
gend vraagstuk der jeugd. Onbetwistbaar is
het dat op onze dagen vele jonge lieden af
zijdig blijven van de politiek; en wanneer zij
zich door de politieke bekommernis laten be
zielen, zal het nog dikwijls in de rangen dei-
extremistische partijen zijn, dat zij zich laten
inschrijven. De jeugd is de toekomst; uit
hare scharen zullen de leiders van morgen
opstaan. Daarom is het noodzakelijk alles in
het werk te stellen wat mogelijk is om ze te
veroveren; en ze bij ons te behouden. Dit
punt zal aanleiding geven tot belangrijke
besprekingen.
De pers zal het middenpunt zijn der be
langstelling. Immers in congressen en ver
gaderingen zijn maar een zeker getal men-
schen die het goed meenen en veelai bij
voorbaat overtuigd ziin van de noodzakelijk -
heid eener katholieke politiek. Maar de pers,
het dagblad, het weekblad wordt in alle hui
zen verspreid; het vindt lezers van allen
ouderdom, van alle denkwijze. Het geschre
ven woord blijft het bijzonderste middel om
gezonde gedachten te verspreiden, zooals het
ook eilaas een wapen is om het kwaad vooruit
te helpen. Daarom zal eene bijzondere af
deeling de persbelangen bespreken; daarna
zal eene tentoonstelling geopend worden,
waarin alle katholieke bladen en tijdschriften
zullen aangeduid worden. Het vlaamsche
vraagstuk ook zal opnieuw toegelicht worden.
Eene groote algemeene vergadering zal het
Congres sluiten, waarin gezaghebbende lei
ders der katholieke partij den weg zullen
aanduiden, welke dient gevolgd te worden.
Het eerste doel van een congres: de studie
der actueele vraagstukken zal dus op schit
terende wijze verwezentlijkt worden.
Maar het tweede en misschien wel het bij
zonderste doel van een congres is de toena
dering tusschen al de katholieke krachten
bewerken.
Wij leven in een stelsel van standenverte
genwoordiging. Deze organisatie is nuttig, in
dien zin dat zij de bijzondere belangen van
iedere stand behartigt en verdedigt. Maar
wordt niet somtijds het algemeen belang uit
het oog verloren? En nochtans eene doel
treffende organisatie bestaat alleen wanneer
hiërarchie bestaat tusschen de verschillende
belangen: wanneer zedelijke princiepen stof
felijke factoren beheerschen. Het congres zal
aan onze leden herinneren dat indien zij
landbouwers, werklieden of burgers zijn, ieder
bekommerd met persoonlijke voordeelen, zij
vooruit en vooral katholieken zijn, die hun
ne godsdienstige en hunne zedelijke belan
gen moeten verdedigen en daarom in ver
standhouding en eenheid de macht moeten
vinden om deze taak te vervullen.
Indien het wenschelijk is dat voor standen
vraagstukken iedere stand afzonderlijk zijne
belangen verdedige, is het wenschelijk dat
van tijd tot tijd zij met de leden van andere
standen verbroederen, al ware het maar om
eene eensgezinde katholieke overtuiging te
vertolken.
Daarbij het algemeen belang treedt zoo
beter op den voorgrondalgemeen belang dat
het opperste doel blijft van alle politiek, en
dat aan alle standen oplegt, zoowel in de
verkiezing der kandidaten als in het opstel
len van eigen programma nooit de opperste
princiepen te verkrachten.
Meer dan ooit hebben wij de katholieke
samenhoorigheid noodig. In tijden van kri
sis, zooals deze die wij voor het oogenblik
beleven, is het niet moeilijk menschen die
mistevreden en ongeduldig zijn op te ruien.
De oppositie, die alles mag beloven, vermits
zij de verantwoordelijkheid van het bestuur
niet heeft, zal eenen geweldigen kamp voeren
tegen de te vormen regeering. Deze moet dus
kunnen rekenen op den steun van alle ka
tholieke eensgezinde krachten.
Daarbij in 1932 zullen de gemeenteverkie
zingen plaats grijpen en in 1933 de alge
meene verkiezingen. Wie zou betwisten dat
verkiezingen alleen gunstig zijn, wanneer de
voorbereidende maatregelen op doelmatige
wijze werden uitgevoerd. Zeker mogen wij
zijn dat de strijd hevig zal zijn. De socia
listen kondigen reeds aan dat zij de verkie
zingen aanschouwen als de bekrachtiging
hunner politiek; als de dageraad van een
nieuw tijdstip. Om deze pogingen te verijde
len, moeten wij van nu af allen zonder uit
zondering, den eed afleggen onverpoosd te
ijveren voor de zegepraal onzer grondbegin
selen. Het kongres moet al onze vrienden
wakker schudden; de verkiezingsperiode
openen; de veroveringswil in onze rangen
öoen laaien.
Wij. katholieken, weten dat alleen onze
Princiepen de samenleving kunnen redden,
omdat zij rekening houden met de bijzon
derste factoren der beschaving, zooals ze
het kristendom tot stand heeft gebracht en
omdat zij terzelfdertijde allen waren voor
uitgang bevorderen. Daarom vragen wij aan
al onze vrienden van West-Vlaanderen op
5 Juli naar Brugge te komen, ten einde
hier eene grootsche betooging te houden die
eén nieuw vruchtbaar tijdstip opene ten
bate van Kerk en vaderland.
PROGRAMMA:
Zaterdag 4 Juli
Te 15 uur: Opening der tentoonstelling dei-
drukpers in de feestzaal van het St Lode-
wijkscollege, Dweerstraat.
Zondag 5 Juli
Te 9 uur: Gelezene Mis in O. L. V. Kerk.
Te 10 uur: Vergaderingen der afdeelingen
in de lokalen van het Middenstandshuis,
Gavenmarkt, 17.
1« Afdeeling: ALGEMEENE KATHO
LIEKE BELANGEN.
Voorzitter: H. A. Claeys, advokaat-ge-
meenteraadslid, Brugge; Secretaris: H. J.
Vanden Bussche, bediende-gemeenteraads
lid, Brugge; Inleiders: E. H. A. Desmet, On
derpastoor, Iseghem, H. X. Smeesters, bank-
toezichter, Kortrijk, H. J. Vanden Berghe,
bestendig afgevaardigde, Rousselare.
2" Afdeeling: FAMILIEPOLITIEK.
Voorzitter: H. A. Vancoillie, Senator, Rous
selare; Secretaris: H. A. Kempynck, advo
kaat, Brugge; Inleiders: H. A. Allewaert,
volksvertegenwoordiger, Iseghem, H. C. Du-
rein, handelaar-schepen, St Andries, H. M.
Geüens, advokaat-schepen, Brugge.
3P Afdeeling: DRUKPERS.
Voorzitter: H. A. Mayeur, Voorzitter van
den Provincialen Raad van West-Vlaande
ren, Kortrijk; Secretaris: H. Joz. Verbeke,
hoogstudent, Brugge; Inleiders: H. R. De-
man, stadssecretaris, Rousselare, H. L. De-
schodt, Poperinghe.
4" Afdeeling: ECONOMISCHE BELAN
GEN.
Voorzitter: H. Bekaert, nijveraar-burge-
meester, Sweveghem; Secretaris: H. A. Maer-
tens, lie. in handelswetenschappen, Brugge:
Inieide.s: H. A. Lommez, advokaat-bestendig
afgevaardigde, Yper, H. Mullie, senator, Dot-
A. ievnaeve nijverair-schepen,
Oost-Roosebeke, H. C. Staes, nijveraar-bur-
gemeester, Iseghem.
Te 14 uur: Algemeene vergadering in de
feestzaal van het Christen Werkersverbond,
Oudenburgstraat, 19.
Zullen er het woord voeren: H. H. Baels,
Oostende; H. V. Van Hoestenberghe, burge
meester, senator, Brugge; H. R. De Bruyne,
volksvertegenwoordiger, Brugge; E. P. Van
Gestel, Dominikaan, Leuven; H. J. Vanden
Berghe, Bestendig' afgevaardigde, Rousselare.
Bouwt een huis en bewoont het
vóór 31 December aanstaande om
10 jaar vrijstelling van grondlasten
er voor te bekomen.
De wet van 10 Juni 1928 moedig
de het bouwen van nieuwe huizen
aan door het toestaan ivan 10 jaar
vrijstelling van grondlasten op nieu
we woonhuizen, wier eigenaars be
wezen dat zij den bouw begonnen na
31 December 1927, en 't huis be
woond wierd vóór 1 Januari 1931,
op voorwaarde
1°) dat 't huis gezond en bewoon
baar bevonden wierd dpor de Be-
schermingscomiteiten der goedkoope
woningen.
2") dat het kadastraal inkomen niet
meer bedroeg dan
1500 fr. in de gemeenten van min
dan 5000 zielen
2000 fr. in de gemeenten van 5000
tot 15.000 zielen;
2500 fr. in de gemeenten van
15.000 tot 60.000 zielen;
3000 fr. in de gemeenten van
60.000 of meer zielen.
Het Staatsblad van 4 Juni 11. blz.
3180 meldt dat voornoemde wet voor
een tijdvak van één jaar verlengt
wordt te rekenen van 1 Januari 1931.
Voormelde wetten ontzeggen de
tienjarige vrijstelling aan de reeds
bevoordeeligde woonhuizen van
bouwmaatschappijen gelijk Ons
Onderdak aan de reeds verkochte
huizen zulker maatschappijenaan
de huizen waarvoor de Staat eene
bouwpremie schonk, en aan de hui
zen gebouwd met de vergoeding voor
oorlogsschade.
vraagt eene aankondiging in
Heden Zaterdag 13 Juni, is het
700 jaar dat da H Antonius overleed
in Padoua en dat zijne ziel den he
mel binnenvaarde.
De H. Antonius heeft een be
trekkelijk kort leven gehad: 36 jaar.
Van af 15 jaar tot aan zijn nagen-
twintigste heeft hij zich bereid in
het gebed en de studie, om daarna
als wereldberoemde missionaris en
wonderdoener, gedurende 7 jaren,
Italië en Frankrijk te doorreizen.
Eén jaar na zijnen dood werd hij
Heilig verklaard en de Paus steunde
zijn oordeel op 47 mirakelen. Voor
de hedendaagsche heiligverklaringen
eischt de Paus er maar twee of drie.
De Heilige is geboren in Portugal
en noemde Fernando. Dat hij af
stamde van de familie van Godfried
van Bouillon is legendarisch en kan
wetenschaplijk met bewezen worden.
Op 15 jarigen ouderdom nam hij zijn
intrek als kloosterling bij de paters
Augustijnen en verbleef 2 jaar in
hun klooster bijLisboa en 8 in hun
klooster van Coïmbre. Hier deed hij
grondige studiën en hij was bijzonder
ervaren in de kennis van het H.
Schrift. Vijf Franciskanen hadden
gemarteld geweest in den Maroc en
hunne lichamen werden zegepralend
overgebracht naar Coïmbre. Daar
hier de verblijfplaats en het kerkje
of kapelleken der Franciskanen
wier familie nacrivelijks gesticht was
en nog niet als kloosterorde herkend
te gering waren om de martelaars-
schrijnen op behoorlijke manier te
herbergen, droeg en plaatste men de
ze in de kloosterkerk der Augustij
nen. -
Dat werd de oorzaak waarom Fer
nando begeerde over te gaan naar de
Franciskanen, met het doel ook te
Ivertrekken naan Maroco en er de
martelaarspalm te plukken. Hij be
kwam de noodige toelating, werd
Franciskaan en nam dén naam van
Antonius aan, ging naar Maroco,
maar werd er niet gemarteld. Hij
werd er ziek, was geheel den winter
bedlegerig en besloot naar Portugal
terug te keeren. Het schip, waarop
hij zich bevond, werd door een tem
peest van zijnen weg af geslegen en
landde in Sicilië. Bij zijne klooster
broeders te Messina, vernam hij dat
de H. Franciscus al de broeders uit-
noodigde op een algemeen kapitel, te
houden met Sinxen (30 Mei 1221) in
Assisië. Antonius trok er naar toe,
maar was onbekend en onopgemerkt
tusschen de 3000 Franciskanen, die
daar samen stroomden en als de pro
vinciale oversten, elk hunne helpers
aangevraagd hadden en toegezegd
geweest waren, bleef Antonius, dien
niemand besproken had, daar alleen
staan. Broeder Gratianus, provin
ciaal der Romagnen, nam Antonius,
deels uit medelijden, mede, en liet
hem zijn intrek nemen in het ermij-
ten-verblijf op den berg Paolo. Op
den vóóravond der priesterwijdingen
te Forli, waar Antonius per geval
zich bevond, werd hij door den loka
len overste uitgenoodigd eenige
woorden aan de Broeders toe te stu-
re... en hij deed er een sermoen, die
eenieder met verwondering sloeg en
zoo ontdekte men wie hij was: Een
geleerde en een Heilige. Korts nadien
werd Antonius belast met missië-
werk in de streek der Romagnen en
hij begon zijn reuzenwerk. Daar wa
ren veel ketters, die het bijzonder ge
munt hadden op de H. Eucharistie
en door woord, gebed en wonderen
heeft er Antonius een groot getal be
keerd. In eene stad (Rimini) waar
men niet luisteren wilde, ging de
Heilige gaan preken aan de visschen,
die veelvuldig kwamen toegezwom-
men en schenen eerbiedig te luiste
ren, terwijl Antonius hun sprak van
hunnen Schepper en van al het goed
dat ze Hem verschuldigd waren. Dit
wonder bracht een geheelen omme
keer bij de bevolking. 't Is ook te
Rimini dat het mirakel van den muil
ezel geschiedde. Antonius had aan
een ketter gezegd dat zijn lastdier
beter gesteld was dan hij en eerbied
zoude betoonen aan den Christus,
Denwelken hij ketter loochende te
genwoordig te zijn in het Allerhei
ligste. Daarop, volgens overeen
komst, gaf de ketter in geen twee da
gen eten aan zijnen muilezel en den
derden dag bracht hij hem ter markt,
bij een krib wel gevold met haver.
Op het oogenblik dat St Antonius de
markt dweerschte dragende het Al
lerheiligste, de ketter liet zijn last
dier los en in plaats van ter kribbe
te gaan om te eten, het ging zich op
de vorenste knieën zetten vlak vóór
Antonius, tot dat de Heilige het weg
stuurde.
Na de Romagnen doorreisd te heb
ben ging Antonius naar Frankrijk
en was werkzaam in Montpellier,
Toulouse, Pury, den Berry, Limoges
en Brive. Te Limoges, waar An
tonius Custos van 't klooster was, in
den nacht tusschen Witten Donder
dag en Goeden Vrijdag, prak de
Heilige in St Pieterskerk, geduren
de de nacht-waak. En op het oogen
blik dat Hij in zijn klooster als
custos een deel van het nacht-
officië zingen mioest, de aanïïoórdërs
in de kerk zagen hem, als verdiept
in zijne gedachten, stilzwijgend in
den kansel staan. Op het zelfde
oogenblik zagen en hoorden Hem zij
ne medebroeders in hunne kapel het
bepaalde deel van 't oificië zingen.
Te Aries in Provence, prak Anto
nius in eene vergadering van min
derbroeders over het lijden Christi,
en men ontwaarde den H. Francis
cus, die nog leefde en in Italië ver
bleef, staande in dé lucht, de armen
kruiswijze uitgestrekt en luisterende
naar het sermoen van zijnen geeste
lijken zoon. Hij verdween na de sa-
mengekomene broeders met het
kruisteeken gezegend te hebben.
Te Brive viert men nu nog jaar
lijks, einde Juli, de herdenking aan
een mirakel van den H. Antonius,
met meer algemeenheid en meer lui
ster, dan het naamfeest zelf van den
Heilige, 't Is het feest der ajuinen!
De Heilige woonde in eene spelonk
buiten de stad. Eene goede ziel had
hare dienstmeid belast groensels te
plukken in den hof en ze te dragen
naar den Ermyt. Alles geschiedde bij
een geweldig onweder en ongehoorde
stortvlage en de meid deed het bevo-
lene en kwam tot bij den Heilige,
zonder dat een druppel water ze
stoorde.
Met het jaar 1229 is Antonius in
Padoua, dus wederom in Italië, waar
hij reeds menige plaatsen bezocht
haL sedert zijn weer keeren uit
Frankrijk en waar hij tot aan zijnen
dood veel prak en veel wonderen ver
richtte.
Met het naderen van zijnen dood,
deed hij even als de H. Franciscus en
in de eenzaamheid bereidde hij zich
tot de groote reis. In het begin van
den vasten van 't jaar 1231, werd hij
op een nacht bijna verwurgd door
Satan en het maken d'es kruisteekens
en het aanroepen van Maria hadden
hem van het gevaar verlost. Met het
ingaan van den zomer betrok hij eene
kleine cel, gebouwd tusschen zes dik
ke stammen, die uit de wortels van
een notelaar opgeschoten waren, in
de eenzame streek van Camposan-
piero. Er nevens stonden twee hut
ten voor zijne medebroeders. Den
13 Juni, uit 'zijne cel nedergedaald
om te komen noenmalen, werd hij
onpasselijk en wetende dat zijn ein
de nakende was, ivroeg hij dat men
hem naar het klooster St Maria in
Padoua zoude overbrengen, Tot
daar gerocht men niet en Antonius
liet zich binnendragen in het Arcel-
la-kloosterken, gelegen in de voor
stad Capo di Ponte. Daar stierf hij
Eerst was hij benauwddaarna werd
hij kalm; verders staarde hij ver
wonderd voor zich, zeggende: Ik zie
mijnen Heer en eindelijk na met zij
ne broeders de boetpsalmen gezongen
te hebben, gaf hij den geest.
Na zijnen dood, alswanneer de
Broeders van het St Maria-klooster
kwamen om het lijk weg te nemen,
was er opstand in den wijk Capo di
Ponte en de bewoners van den wijk,
voorzien van wap'eris én stokken heb
ben het belet, en 't is maar later,
na eene eerste voorloopige ter aar-
debestelling, dat de Bisschop volgens
253 Agentschappen en Kantoren
in Oost- en West-Vlaanderen en Brabant.