Handelsbank NA OPSLORPING VAN ANDERE BANKEN SINT ANTONIUS de eerste "Vlaamsche Bank boekt, 25 millioen Fr. Kapitaal 15 millioen Fr. Reserves 53' Jaar. - Nummer 24. 35 Centiemen. Zaterdag 13 Juni 1931 Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper PROV. KATHOLIEK CONGRES 10 jaap vrijstelling Van grondlasten Handelaars "HET YPERSCHE VOLK,, N. V. Hoofdzetel GENT, Kalanderberg, 1. Bijhuizen ANTWERPEN, Lange Nieuwstraat, 17: BRUSSEL, Wetstraat, 84, enz. ABONNEMENTI-RIJS 1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 fr. 3 maanden 6 £r. Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND: 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE S'I EENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j. casier) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste-ingezonden woraen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond TE BRUGGE op ZATERDAG 4 en ZONDAG 5 JULI 1931 Op 5 Juli aanstaande zullen al de katho lieken van West-Vlaanderen in Congres te Brugge vergaderen. Het doel van een congres is tweeerlei. Vooreerst dienen de vraagstukken van ac- tueelen aard bestudeerd. De ontworpene bij eenkomst heeft diensaangaande een uitge breid programma opgesteld. Familiepolitiek. Wat voor de kroostrijke gezinnen in het verleden gedaan werd; welke wenschen nog moeten vervuld worden; het princiep van de familie in de verordening over het algemeen stemrecht doen inlas- schen: dit zijn allen punten die stof zullen leveren aan de beraadslagingen eener af- deeling. De krisis ontreddert ons ekonomisch leven landbouw, handel, nijverheid worden geteis terd; het getal der werkloozen blijft groot, begrootingen van staat, provincie en stad zien hun evenwicht in gevaar. Hoe zouden naar geen middelen uitgezien worden om de krisis te keer te gaan? Eene tweede afdeeling' zal trachten klaar te zien in dezen benarden toestand. De algemeene katholieke politiek verdient ook ons aller belangstelling. Hoe moet buiten den krisistijd propaganda gevoerd worden om het getal katholieke georganiseerden te doen aangroeien; eene politieke partij die immers niet vooruitgaat is tot den onder gang gedoemd. Voegt daarbij het zoo drin gend vraagstuk der jeugd. Onbetwistbaar is het dat op onze dagen vele jonge lieden af zijdig blijven van de politiek; en wanneer zij zich door de politieke bekommernis laten be zielen, zal het nog dikwijls in de rangen dei- extremistische partijen zijn, dat zij zich laten inschrijven. De jeugd is de toekomst; uit hare scharen zullen de leiders van morgen opstaan. Daarom is het noodzakelijk alles in het werk te stellen wat mogelijk is om ze te veroveren; en ze bij ons te behouden. Dit punt zal aanleiding geven tot belangrijke besprekingen. De pers zal het middenpunt zijn der be langstelling. Immers in congressen en ver gaderingen zijn maar een zeker getal men- schen die het goed meenen en veelai bij voorbaat overtuigd ziin van de noodzakelijk - heid eener katholieke politiek. Maar de pers, het dagblad, het weekblad wordt in alle hui zen verspreid; het vindt lezers van allen ouderdom, van alle denkwijze. Het geschre ven woord blijft het bijzonderste middel om gezonde gedachten te verspreiden, zooals het ook eilaas een wapen is om het kwaad vooruit te helpen. Daarom zal eene bijzondere af deeling de persbelangen bespreken; daarna zal eene tentoonstelling geopend worden, waarin alle katholieke bladen en tijdschriften zullen aangeduid worden. Het vlaamsche vraagstuk ook zal opnieuw toegelicht worden. Eene groote algemeene vergadering zal het Congres sluiten, waarin gezaghebbende lei ders der katholieke partij den weg zullen aanduiden, welke dient gevolgd te worden. Het eerste doel van een congres: de studie der actueele vraagstukken zal dus op schit terende wijze verwezentlijkt worden. Maar het tweede en misschien wel het bij zonderste doel van een congres is de toena dering tusschen al de katholieke krachten bewerken. Wij leven in een stelsel van standenverte genwoordiging. Deze organisatie is nuttig, in dien zin dat zij de bijzondere belangen van iedere stand behartigt en verdedigt. Maar wordt niet somtijds het algemeen belang uit het oog verloren? En nochtans eene doel treffende organisatie bestaat alleen wanneer hiërarchie bestaat tusschen de verschillende belangen: wanneer zedelijke princiepen stof felijke factoren beheerschen. Het congres zal aan onze leden herinneren dat indien zij landbouwers, werklieden of burgers zijn, ieder bekommerd met persoonlijke voordeelen, zij vooruit en vooral katholieken zijn, die hun ne godsdienstige en hunne zedelijke belan gen moeten verdedigen en daarom in ver standhouding en eenheid de macht moeten vinden om deze taak te vervullen. Indien het wenschelijk is dat voor standen vraagstukken iedere stand afzonderlijk zijne belangen verdedige, is het wenschelijk dat van tijd tot tijd zij met de leden van andere standen verbroederen, al ware het maar om eene eensgezinde katholieke overtuiging te vertolken. Daarbij het algemeen belang treedt zoo beter op den voorgrondalgemeen belang dat het opperste doel blijft van alle politiek, en dat aan alle standen oplegt, zoowel in de verkiezing der kandidaten als in het opstel len van eigen programma nooit de opperste princiepen te verkrachten. Meer dan ooit hebben wij de katholieke samenhoorigheid noodig. In tijden van kri sis, zooals deze die wij voor het oogenblik beleven, is het niet moeilijk menschen die mistevreden en ongeduldig zijn op te ruien. De oppositie, die alles mag beloven, vermits zij de verantwoordelijkheid van het bestuur niet heeft, zal eenen geweldigen kamp voeren tegen de te vormen regeering. Deze moet dus kunnen rekenen op den steun van alle ka tholieke eensgezinde krachten. Daarbij in 1932 zullen de gemeenteverkie zingen plaats grijpen en in 1933 de alge meene verkiezingen. Wie zou betwisten dat verkiezingen alleen gunstig zijn, wanneer de voorbereidende maatregelen op doelmatige wijze werden uitgevoerd. Zeker mogen wij zijn dat de strijd hevig zal zijn. De socia listen kondigen reeds aan dat zij de verkie zingen aanschouwen als de bekrachtiging hunner politiek; als de dageraad van een nieuw tijdstip. Om deze pogingen te verijde len, moeten wij van nu af allen zonder uit zondering, den eed afleggen onverpoosd te ijveren voor de zegepraal onzer grondbegin selen. Het kongres moet al onze vrienden wakker schudden; de verkiezingsperiode openen; de veroveringswil in onze rangen öoen laaien. Wij. katholieken, weten dat alleen onze Princiepen de samenleving kunnen redden, omdat zij rekening houden met de bijzon derste factoren der beschaving, zooals ze het kristendom tot stand heeft gebracht en omdat zij terzelfdertijde allen waren voor uitgang bevorderen. Daarom vragen wij aan al onze vrienden van West-Vlaanderen op 5 Juli naar Brugge te komen, ten einde hier eene grootsche betooging te houden die eén nieuw vruchtbaar tijdstip opene ten bate van Kerk en vaderland. PROGRAMMA: Zaterdag 4 Juli Te 15 uur: Opening der tentoonstelling dei- drukpers in de feestzaal van het St Lode- wijkscollege, Dweerstraat. Zondag 5 Juli Te 9 uur: Gelezene Mis in O. L. V. Kerk. Te 10 uur: Vergaderingen der afdeelingen in de lokalen van het Middenstandshuis, Gavenmarkt, 17. 1« Afdeeling: ALGEMEENE KATHO LIEKE BELANGEN. Voorzitter: H. A. Claeys, advokaat-ge- meenteraadslid, Brugge; Secretaris: H. J. Vanden Bussche, bediende-gemeenteraads lid, Brugge; Inleiders: E. H. A. Desmet, On derpastoor, Iseghem, H. X. Smeesters, bank- toezichter, Kortrijk, H. J. Vanden Berghe, bestendig afgevaardigde, Rousselare. 2" Afdeeling: FAMILIEPOLITIEK. Voorzitter: H. A. Vancoillie, Senator, Rous selare; Secretaris: H. A. Kempynck, advo kaat, Brugge; Inleiders: H. A. Allewaert, volksvertegenwoordiger, Iseghem, H. C. Du- rein, handelaar-schepen, St Andries, H. M. Geüens, advokaat-schepen, Brugge. 3P Afdeeling: DRUKPERS. Voorzitter: H. A. Mayeur, Voorzitter van den Provincialen Raad van West-Vlaande ren, Kortrijk; Secretaris: H. Joz. Verbeke, hoogstudent, Brugge; Inleiders: H. R. De- man, stadssecretaris, Rousselare, H. L. De- schodt, Poperinghe. 4" Afdeeling: ECONOMISCHE BELAN GEN. Voorzitter: H. Bekaert, nijveraar-burge- meester, Sweveghem; Secretaris: H. A. Maer- tens, lie. in handelswetenschappen, Brugge: Inieide.s: H. A. Lommez, advokaat-bestendig afgevaardigde, Yper, H. Mullie, senator, Dot- A. ievnaeve nijverair-schepen, Oost-Roosebeke, H. C. Staes, nijveraar-bur- gemeester, Iseghem. Te 14 uur: Algemeene vergadering in de feestzaal van het Christen Werkersverbond, Oudenburgstraat, 19. Zullen er het woord voeren: H. H. Baels, Oostende; H. V. Van Hoestenberghe, burge meester, senator, Brugge; H. R. De Bruyne, volksvertegenwoordiger, Brugge; E. P. Van Gestel, Dominikaan, Leuven; H. J. Vanden Berghe, Bestendig' afgevaardigde, Rousselare. Bouwt een huis en bewoont het vóór 31 December aanstaande om 10 jaar vrijstelling van grondlasten er voor te bekomen. De wet van 10 Juni 1928 moedig de het bouwen van nieuwe huizen aan door het toestaan ivan 10 jaar vrijstelling van grondlasten op nieu we woonhuizen, wier eigenaars be wezen dat zij den bouw begonnen na 31 December 1927, en 't huis be woond wierd vóór 1 Januari 1931, op voorwaarde 1°) dat 't huis gezond en bewoon baar bevonden wierd dpor de Be- schermingscomiteiten der goedkoope woningen. 2") dat het kadastraal inkomen niet meer bedroeg dan 1500 fr. in de gemeenten van min dan 5000 zielen 2000 fr. in de gemeenten van 5000 tot 15.000 zielen; 2500 fr. in de gemeenten van 15.000 tot 60.000 zielen; 3000 fr. in de gemeenten van 60.000 of meer zielen. Het Staatsblad van 4 Juni 11. blz. 3180 meldt dat voornoemde wet voor een tijdvak van één jaar verlengt wordt te rekenen van 1 Januari 1931. Voormelde wetten ontzeggen de tienjarige vrijstelling aan de reeds bevoordeeligde woonhuizen van bouwmaatschappijen gelijk Ons Onderdak aan de reeds verkochte huizen zulker maatschappijenaan de huizen waarvoor de Staat eene bouwpremie schonk, en aan de hui zen gebouwd met de vergoeding voor oorlogsschade. vraagt eene aankondiging in Heden Zaterdag 13 Juni, is het 700 jaar dat da H Antonius overleed in Padoua en dat zijne ziel den he mel binnenvaarde. De H. Antonius heeft een be trekkelijk kort leven gehad: 36 jaar. Van af 15 jaar tot aan zijn nagen- twintigste heeft hij zich bereid in het gebed en de studie, om daarna als wereldberoemde missionaris en wonderdoener, gedurende 7 jaren, Italië en Frankrijk te doorreizen. Eén jaar na zijnen dood werd hij Heilig verklaard en de Paus steunde zijn oordeel op 47 mirakelen. Voor de hedendaagsche heiligverklaringen eischt de Paus er maar twee of drie. De Heilige is geboren in Portugal en noemde Fernando. Dat hij af stamde van de familie van Godfried van Bouillon is legendarisch en kan wetenschaplijk met bewezen worden. Op 15 jarigen ouderdom nam hij zijn intrek als kloosterling bij de paters Augustijnen en verbleef 2 jaar in hun klooster bijLisboa en 8 in hun klooster van Coïmbre. Hier deed hij grondige studiën en hij was bijzonder ervaren in de kennis van het H. Schrift. Vijf Franciskanen hadden gemarteld geweest in den Maroc en hunne lichamen werden zegepralend overgebracht naar Coïmbre. Daar hier de verblijfplaats en het kerkje of kapelleken der Franciskanen wier familie nacrivelijks gesticht was en nog niet als kloosterorde herkend te gering waren om de martelaars- schrijnen op behoorlijke manier te herbergen, droeg en plaatste men de ze in de kloosterkerk der Augustij nen. - Dat werd de oorzaak waarom Fer nando begeerde over te gaan naar de Franciskanen, met het doel ook te Ivertrekken naan Maroco en er de martelaarspalm te plukken. Hij be kwam de noodige toelating, werd Franciskaan en nam dén naam van Antonius aan, ging naar Maroco, maar werd er niet gemarteld. Hij werd er ziek, was geheel den winter bedlegerig en besloot naar Portugal terug te keeren. Het schip, waarop hij zich bevond, werd door een tem peest van zijnen weg af geslegen en landde in Sicilië. Bij zijne klooster broeders te Messina, vernam hij dat de H. Franciscus al de broeders uit- noodigde op een algemeen kapitel, te houden met Sinxen (30 Mei 1221) in Assisië. Antonius trok er naar toe, maar was onbekend en onopgemerkt tusschen de 3000 Franciskanen, die daar samen stroomden en als de pro vinciale oversten, elk hunne helpers aangevraagd hadden en toegezegd geweest waren, bleef Antonius, dien niemand besproken had, daar alleen staan. Broeder Gratianus, provin ciaal der Romagnen, nam Antonius, deels uit medelijden, mede, en liet hem zijn intrek nemen in het ermij- ten-verblijf op den berg Paolo. Op den vóóravond der priesterwijdingen te Forli, waar Antonius per geval zich bevond, werd hij door den loka len overste uitgenoodigd eenige woorden aan de Broeders toe te stu- re... en hij deed er een sermoen, die eenieder met verwondering sloeg en zoo ontdekte men wie hij was: Een geleerde en een Heilige. Korts nadien werd Antonius belast met missië- werk in de streek der Romagnen en hij begon zijn reuzenwerk. Daar wa ren veel ketters, die het bijzonder ge munt hadden op de H. Eucharistie en door woord, gebed en wonderen heeft er Antonius een groot getal be keerd. In eene stad (Rimini) waar men niet luisteren wilde, ging de Heilige gaan preken aan de visschen, die veelvuldig kwamen toegezwom- men en schenen eerbiedig te luiste ren, terwijl Antonius hun sprak van hunnen Schepper en van al het goed dat ze Hem verschuldigd waren. Dit wonder bracht een geheelen omme keer bij de bevolking. 't Is ook te Rimini dat het mirakel van den muil ezel geschiedde. Antonius had aan een ketter gezegd dat zijn lastdier beter gesteld was dan hij en eerbied zoude betoonen aan den Christus, Denwelken hij ketter loochende te genwoordig te zijn in het Allerhei ligste. Daarop, volgens overeen komst, gaf de ketter in geen twee da gen eten aan zijnen muilezel en den derden dag bracht hij hem ter markt, bij een krib wel gevold met haver. Op het oogenblik dat St Antonius de markt dweerschte dragende het Al lerheiligste, de ketter liet zijn last dier los en in plaats van ter kribbe te gaan om te eten, het ging zich op de vorenste knieën zetten vlak vóór Antonius, tot dat de Heilige het weg stuurde. Na de Romagnen doorreisd te heb ben ging Antonius naar Frankrijk en was werkzaam in Montpellier, Toulouse, Pury, den Berry, Limoges en Brive. Te Limoges, waar An tonius Custos van 't klooster was, in den nacht tusschen Witten Donder dag en Goeden Vrijdag, prak de Heilige in St Pieterskerk, geduren de de nacht-waak. En op het oogen blik dat Hij in zijn klooster als custos een deel van het nacht- officië zingen mioest, de aanïïoórdërs in de kerk zagen hem, als verdiept in zijne gedachten, stilzwijgend in den kansel staan. Op het zelfde oogenblik zagen en hoorden Hem zij ne medebroeders in hunne kapel het bepaalde deel van 't oificië zingen. Te Aries in Provence, prak Anto nius in eene vergadering van min derbroeders over het lijden Christi, en men ontwaarde den H. Francis cus, die nog leefde en in Italië ver bleef, staande in dé lucht, de armen kruiswijze uitgestrekt en luisterende naar het sermoen van zijnen geeste lijken zoon. Hij verdween na de sa- mengekomene broeders met het kruisteeken gezegend te hebben. Te Brive viert men nu nog jaar lijks, einde Juli, de herdenking aan een mirakel van den H. Antonius, met meer algemeenheid en meer lui ster, dan het naamfeest zelf van den Heilige, 't Is het feest der ajuinen! De Heilige woonde in eene spelonk buiten de stad. Eene goede ziel had hare dienstmeid belast groensels te plukken in den hof en ze te dragen naar den Ermyt. Alles geschiedde bij een geweldig onweder en ongehoorde stortvlage en de meid deed het bevo- lene en kwam tot bij den Heilige, zonder dat een druppel water ze stoorde. Met het jaar 1229 is Antonius in Padoua, dus wederom in Italië, waar hij reeds menige plaatsen bezocht haL sedert zijn weer keeren uit Frankrijk en waar hij tot aan zijnen dood veel prak en veel wonderen ver richtte. Met het naderen van zijnen dood, deed hij even als de H. Franciscus en in de eenzaamheid bereidde hij zich tot de groote reis. In het begin van den vasten van 't jaar 1231, werd hij op een nacht bijna verwurgd door Satan en het maken d'es kruisteekens en het aanroepen van Maria hadden hem van het gevaar verlost. Met het ingaan van den zomer betrok hij eene kleine cel, gebouwd tusschen zes dik ke stammen, die uit de wortels van een notelaar opgeschoten waren, in de eenzame streek van Camposan- piero. Er nevens stonden twee hut ten voor zijne medebroeders. Den 13 Juni, uit 'zijne cel nedergedaald om te komen noenmalen, werd hij onpasselijk en wetende dat zijn ein de nakende was, ivroeg hij dat men hem naar het klooster St Maria in Padoua zoude overbrengen, Tot daar gerocht men niet en Antonius liet zich binnendragen in het Arcel- la-kloosterken, gelegen in de voor stad Capo di Ponte. Daar stierf hij Eerst was hij benauwddaarna werd hij kalm; verders staarde hij ver wonderd voor zich, zeggende: Ik zie mijnen Heer en eindelijk na met zij ne broeders de boetpsalmen gezongen te hebben, gaf hij den geest. Na zijnen dood, alswanneer de Broeders van het St Maria-klooster kwamen om het lijk weg te nemen, was er opstand in den wijk Capo di Ponte en de bewoners van den wijk, voorzien van wap'eris én stokken heb ben het belet, en 't is maar later, na eene eerste voorloopige ter aar- debestelling, dat de Bisschop volgens 253 Agentschappen en Kantoren in Oost- en West-Vlaanderen en Brabant.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1931 | | pagina 1