De Nationalisten De Bonden van het H.Hart
en onze Scholen
HÉT YPERSCHE VOLK
WEET GE WAT"?
de eerste Vlaamsche Bank
boekt,
PA OPSLORPING ANDERE BANKrN
40 millioen Frank
Kapitaal en Reserven
53' Jaar. - Nummer 38.
35 Centiemen.
Zaterdag 19 September 1931
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Eucharistisch Congres
Uit de Pers
N. V.
Hoofdzetel GENT, Kalanderberg, 1.
BANK BEURS WISSEL
ABONNEMEN'TPRIJS
1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 fr. 3 maanden 6 fr
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postchec rekening 40.201
0 CASIER)
waar op alle wekecLgrï alle inlichtingen te bekomer. zijn
van 11 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
den WOENSDAG
Aile Aankondigingen moeten tegen
ten laatste ingezonden v.oraen.
Kleine berichten en nieuws ten
WOENSDAG avond.
laatste tegen den
Die bierton van het Vlaamsch
Huis moet wel een wonderlijk vocht
bevatten, te oordeelen naar de nieu
we aanvallen die in 't nationalistisch
weekblad weerom tegen de nonne-
kens worden gedaan. De stijl der bij
dragen blijft steeds dezelfde, steeds
meesterlijken dichterlijk, om
niet te spreken van de menigvuldige
dwaasheden welke hem omhult.
«De meisjes die in de Ypersche
pensionnaten ter school gaan zullen
onvatbaar blijven voor een ernstige
levensgedachte! 't Zullen Brullerige
fransche romanlezeresjes worden,
pronkerige meisjes die hunne katho
lieke en sociale plichten niet zullen
hegrijpen. Dit is de korte inhoud
van die aanvallen.
Schrijvelaarke uit 't Westland, het
is gij niet die moet spreken van ern
stige levensgedachte! Gij die niets
anders betracht dan haat te zaaien,
gij die geen ander doel hebt dan men
schen tegen menschen op te jagen,
gij die geen andere levensgedachte
hebt dan de uitroeiing van alle gezag,
alle tucht, alle orde! Gij weet niet
wat een ernstige levensgedachte is!
Wees maar getroost, schrijvelaarke,
als de meisjes die op zulke kostscho
len gaan studeeren romanlezeresjes
worden, het zal noch aan de nonne^
kens liegen noch aan het onderwijs
dat daar wordt gegeven!
Van sociale en katholieke plichten
moet gij niet spreken, want gij en
uwe maatjes uit het Vlaamsch Huis,
doet niets anders dan degene die
rechtzinnig en oprecht hunne gods
dienstige en maatschappelijke plich
ten kwijten, te trachten in den grond
te borenen gij zelf kent uwe eerste
sociale plicht niet, de gehoorzaam
heid, noch uwe eerste katholieke
plicht, den eerbied voor het godsdien
stig gezag! Houd maar op te kraai
en van levensgedachten en plichten
voor anderen en zoek naar de juiste
levensweg voor u zelf 't zal wel meer
van pas komen.
Moest ge niet zoo diep het glas
hebben ingekeken, moest uw verstand
niet zoo erg door haat verblind zijn,
gij zoudt ingezien hebben dat gansch
dit betoog geen steek houdt en dat
uw dwaze bijdragen in 't dwaze
Westland bespottelijk zijn.
Uwe maatjes zouden eens moeten
beproeven de koppen bijeen te ste
ken en de centen ook, om nationalis
tische scholen op te richten. Dan wa
re het een hemeltje Maar dat is een
werkje dat met de nationalistische
geest niet overeenstemtAfbreken, ja
zooveel als 't maar kanMaar opbou
wen, neen! 't Is veel gemakkelijker
in college's en pensionnaten verdoken
en gemaskerd binnen te dringen om
langzamerhand geheel de geest natio
nalistisch te maken! Dat gij nu de
menschen aanraadt hunne kinderen
naar Roeselaere of Kortrijk naar
school te zenden, wat kan het ons
maken, als het onderwijs daar maar
kristelijk en vaderlandsch is. Wat
kan het ons maken dat de voertaal
Vlaamsch of Fransch weze, als beide
er worden aangeleerd.
Maar gij poogt weer eens het volk
te verwarren; gij wilt niet een
vlaamsch maar wel een door natio
nalistisch onderwijs, en dat krijgt
gij nooit in de vrije scholenten
ware gij er zelf wistet te stichten!
Anders moet gij voorts uwe kin
deren sturen naar de scholen waar
men de driekleurige bandjes in twee
kleurige verandert.
naar het
van DUBLIN Juni 1952.
De Bonden van het H. Hart die
nooit onverschillig zijn aan gebeur
tenissen die de hulde aan Christus-
Koning betreffen, zullen vanzelf be
lang stellen in den reuzentriomf die
toekomend jaar te Dublin, in Ier
land voor het H. Hart wordt voorbe
reid.
Er bestaan zooveel vaanknoopings-
punten tuschen Ierland en ons vlaam-
sche volk.
Ierland is ons zoo sympathiek en
we voelen ons aangetrokken voor dit
land en zijn volk.
Daarenboven biedt het Eucharis
tisch Congres ons een buitenkansje
om nadere kennis te maken met het
groene Erin, ons minder bekend tot
nogtoe en zoo rijk aan afwisselend
natuurschoon.
De bedevaart der Bonden zal met
een bijzondere mailboot uit Oostende
vertrekken op Zondag 19 Juni 1932.
Langs Dover bereiken wij Londen,
waar men anderhalve dag blijft voor
het bezoek der engelsche hoofdstad.
De reis wordt voortgezet langs Ox
ford, de beroemde universiteitsstad
met talrijke herinneringen van gods-
dienstigen aard. Zoo komen wij te
Dublin aan op Woensdag 22 Juni voor
de opening van het Congres en zullen
wij al de plechtigheden kunnen bij
wonen, vooral de slotvergadering op
Zondag 26 Juni in Phoenixpark.
Daarop volgt een uitstap van 3
dagen (ongeveer 800 km.) per auto
car, door de schoonste streken van
Ierland. Op Donderdag 30 Juni kee-
ren wij terug langs Londen en Can
terbury tot Dover en Oostende, waar
we rond den avond aankomen.
De prijs voor de geheele bedevaart
is (alles inbegrepen) 2950 fr. Onge
lukkig, gezien de overgroote massa
verwachte congressisten die reeds
hun plaatsen sinds maanden hebben
besproken, zijn er maar 150 plaat
sen beschikbaar. Spoedige inschrij
ving is dus noodzakelijk.
(Het uitgebreid prospectus Is te
verkrijgen op het Sekretariaat voor
de Bonden van het H. Hart, 16, Korte
Schipstraat, Mechelen.
Het Westland trekt opnieuw te
velde tegen de tweetalige straatnaam
borden. 't Artikelke begint met wat
gemeene spotternijen naar 't hopfd
van onzen achtbaren heer burge
meester te slingeren en 't eindigt met
te zeggen dat de zaak opnieuw te
berde zal komen in den gemeente
raad, en er tusschen staat er niets.
Hun voorstel staven dat kunnen ze
niet, maar den spot drijven met al
die eergevoel heeft; met al die hen
durft in den weg staan, dat ja; en
hoe meer hoe liever... en hoe hooger
den tegenstrever is, hoe grover de
uitdagingen zijn... zij eerbiedigen
niets en niemand; tot zelfs de prin
sen der heilige kerk niet; hoe diep
zijn ze gedaald
Abonneert u op
Uit goede bron vernemen wij dat
de aanvraag vanwege de Vlaamsche
Nationalisten voor het veranderen
van de straatnaamborden maar een
begin is van een grootsch plan, op
gevat en dat zou eindigen met het
veranderen van naam van een aan
tal straten; zoo onder meer zoude:
de Boterstraat, de Margarinestraat
worden
de Moscoustraat wordt Leningrad
straat;
de Rijsselstraat wordt de Slafkou
sestraat.
Verders zouden de Steurstraat,
de Cartonstraa de Surmont de Vols-
berghestraat en de AMerghel.vnck-
straat de namen dragen van elk esn
van de vier nationalistische gemeen
teraadsleden.
Er was opspraak voor een van de
vier; opspraak vanwege den gemis-
ten beheerder van den openbaren on
derstand, maar alles is in orde. De
Maloulaan za^-in 't vervolg zijn naam
dragen
En... 't Pat%legat wordt de Borms-
kuil...
Woonde ik in 't paddegat 'k zou
verhuizen.
Wij lezen in 't Ypersche dat het
vlaamsch nationalistisch gemeente
raadslid Leuridan in de vergadering
van 1 Sept. zegde dat hij mfef leede
oogen zooveel oude gebruiken ziet
verdwijnen. - Dat zijn nu wel kro-
kodieltranen, want wie meer dan de
Vlaamsche Nationalisten komen op
tegen al wat oud en folklorisch is?
Maar ja 't ging er hier om het ver-
leenen van eene toelage aan eene
kaartersfederatie, en in die federatie
zijn veel, geheel veel stemmers, en
't was eene goede gelegenheid om po
litieke reklaani te maken en dat mist
hij nooit... toelagen aan kaartersfe-
deratisn, ja!!! hoe meer hoe beter...
maar toelagen voor feesten aan het
Heilig Hart... dit is een ander paar
mouwen.
Nog uit 't Ypersche.
De opcentiemen door Schepen
Missiaen op de radios voorgesteld zijn
niet wettig zoo beslist de Heer Gou
verneur der provincie.
Gij ziet daaraan Mijnheer de
Schepen dat het niet genoeg is van
volksvertegenwoordiger geweest te
zijn, om de wetten te kennen. En
't en is ook niet genoeg van nieuwe
lasten te leggen om goede schepen van
geldwezen te zijn.
Het zelfde blad meldt ons dat het
vlaamsch nationalistisch gemeente
raadslid Laton, in de laatste raads
vergadering, na de lezing van het
verslag eene kleine wijziging er aan
verlangde.
Tijdens de stemming over een
punt stemde hij door verstrooidheid
of onachtzaamheid neen in plaats
van ja.
Dat noemt het vlaamsch nationalis
tisch gemeenteraadslid eene kleijpe
verandering van neen... naar ja...
Dat noemen wij eene groote veran
dering, en dat is wel het toppunt van
de verstrooidheid.
Misschien was hij ook verstrooid
toen hij vlaamsch nationalistisch kan
didaat werd
Altijd volgens 't Ypersche.
De minister... of beter de schepen
der nieuwe taksen heeft eene vondst
gedaan... hij heeft ondervonden dat
een voorwerp eensr waarde van 80
centiemen, aan de stad aangerekend
wierd aan 3,50 fr.... 't zij dus eene
winst voor de stad van 2,70 fr.
Mocht hij nog eenige zulke misbrui
ken ontdekken, de financiën der stad
zouden algauw gered zijn. Of wij
hem in het schepenkollegie noodig
hebben! en of hij daar nuttig werk
verricht
rederechter gedagvaard, met gevolg
clat de vrederechter de betichte vrij-
sprak, en het gemeentebestuur tot
le onkosten van het proces veroor-
i deelde.
Wat zou cr ons te wachten staan
noesten wij bij ongelukke een libe-
al of socialistisch bestuur krijgen?
Was ik Minister Dens ik ant
woordde aan den open brief van
leestere Butave dat de rijkswacht
voor plicht heeft de wetten te doen
eerbiedigen, en dat de velobanen niet
gemaakt zijn voor de automobielen.
De Belgen die per velo rijden heb
ben zooveel recht als de andere om
goede banen te hebben. Meestere
heeft zeker wel 't een of 't ander
maatje dat per auto rijdt, maar 't is
niet schoon daarom de velorijders
hun weg te laten afnemen.
JAN JECK
't Was in de middeleeuwen en te
Kortrijk in de Begijnhofstraat woon
de een groote Brouwer Jan Jeck,
bij name. Groote Brouwers moch
ten bier verkoopen en bij tonne en
bij kanne. In die Begijnhofstraat
stierf eene weduwe, nalatende eeni
ge weeskinderen, waarvan een knech
tje, 10 jaar oud, door Jan Jeck op
genomen werd. Het manneke mocht
de lessen volgen, die Jan aan zijne
kinderen geven deed en daar het rap
van geest was, hst leerde zoo wel dat
het, pas de kinderjaren ontgroeid,
de comptabiliteit der brouwerij kon
gade slaan.
Bij 20 jarigen ouderdom, liep hij
eene verkeerde baan op, had geld
noodig voor zijne slimperijen en be-
stool de kas. Als nu Jan dit gewaar
was, 't was een Zondagachter-
de beslissing van den nietweerd door
noen, hij nam op staanden voet
te zenden en 's avonds bij zijn te huis
komen, na eene ferme ranseling,
wierp hij hem buiten.
De jongeling verdween en Jan
Jeck, vreezende dat de schelm zich
verdronken had, bekloeg zijne daad,
werd erg ongerust en zelfs ontroost
baar. Zijne vrienden aan wie hij het
voorgevallen meêdeelde, trachten
hem gerust te stellen, met hem te
doen bemerken dat hij ten eerste veel
gedaan had voor dien jongen en ten
tweede goed genoeg had geweest met
h:m niet aan te klagen bij het ge
recht, want voor zulk misbruik van
vertrouwen werd men opgeknoopt
aan de galge.
De tijd vervloog, die kommer sleet,
tot dat Jan Jeck, op gevorderden
ouderdom, opnieuw buitengewoon
ongerust werd, bij het nadenken aan
die oude geschiedenis. Zijne vrien
den, die ditmaal Jan niet meer kon
den troosten, gaven hem eindelijk
den raad een pelgrimagië te doen
naar het heilig Land, ten einde ont-
slegen te worden van al die benauwd
heden... en Jan vertrok uit Kortrijk
in 't begin van den Octobermaand.
Hij reisde naar Genua, nam daar
plaats op een schip varende naar den
Oost en weinige weken later, landde
in Palestina aan. Met een taaisman
begaf hij zich bij den Pacha der
streek, om een pas te vragen voor
Jerusalem. De taaisman zegde aan
den Pacha, dat een arme pelgrim
van Kortrijk, uit Vlaanderen, een
pas begeerde om te reizen naar de
heilige stad. De Pacha zegde eenige
woorden in het Turksch en allen, die
in de zaal waren, de taaisman uitge
nomen, gingen heen. De taaisman
kreeg dan ook bevel van het af te
stappen en daar stond Jan Jeck, ge
heel verlegen, alleen met den Pa
cha... die zegde: «Heer Jan Jeck.
ge zijt geen arme pelgrim uit Vlaar.-
dren, want ge hebt te Kortrijk eigen
dommen in zulke en zulke straat!
Jan Jeck was om in den grond te
zinken en de Pacha voegde er bij
Verkent ge mij niet? Ik ben de
wees, dien gij opgenomen hebt en als
ik die groote dommigheid beging van
u te bestelen, hebt gij nog goed ge
noeg geweest mij niet aan te klagen.
Daar ik vreesde dat de zaak algelijk
zoude uitlekken en dat ik zoude op
geknoopt worden, ben ik gevlucht en
van land tot land, kwam ik in Tur-
keye. Daar werd ik soldaat, heb veel
gevochten en dit zeggende toon
de de Pacha de lidteekens, die zijn
aangezicht doorploegden en als
belooning miek men mij hier Pacha
der stad. Zoo Heer Jan Jeck, welge
komen bij uwen beschermeling. Pas
en soldaten-geleide krijgt gij zeker
lijk en na uw pelgrimstocht keer
gj
u
253 Agentschappan en Kantoren
in Oost- en West-Vla anderen en Brabant.
Het antiklerikaal gemeentebestuur
van Arlon had eene verordening ge
nomen verbiedende de lijken der af-1
gestorvenen in de kerk te brengen i
tijdens den lijkdienst.
Mevrouw Pierard Gillet wierd voor j
overtreding aan deze verordering
door het gemeentebestuur voor den j
Agentschappen te leper, Poperinge, Nieuwpoort, Komen, Wervik,
Wijtschate, West-Nieuwkerke, Proven.
Kantoren te Alveringem, Beselare, Beveren-IJzer, Krombeke, Geluveld,
Kemmel, Leysele, Loo, Merkem, Passchendale, Pervijze, Poellapelle,
Stavele, Vlamertinge, Westouter, Westvleteren, enz.