God mmi dee
Handelsbank
NA OPSLORPING VAN ANDERE BANKEN
Uit de Pers
de eerste Vlaamsche Bank
boekt,
40 millioen Frank
Kapitaal en Reserven
53' Jaar. - Nummer 43.
35 Centiemen.
Zaterdag 24 October 1931
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Herziening
der Kiezerslijsten
De Gemeentebesturen hebben
ihans vorloopig de kiezerlijsten vast-
gesteld dewelke in voege treden met
1 Mei 1932.
Alle opmerkingen tegen deze lijs
ten moeten ingediend worden tegen
20 November aanstaande.
Alwie 1° op 1 Mei 1932 den vollen
ouderdom van 21 jaar zal
bereikt hebben
2° op 1 Juli 1931 6 maanden
verblijf had op zijn ge-
mente.
Dat iedereen zidh dus verzekere
op de nieuwe kiezerslijsten inge
schreven te zijn.
Da nieuwe kiezerslijsten zijn ter
inzage van eenieder op het Sekreta-
riaat der Katholieke Vereeniging
van Yper, Katholieke Kring, Yper,
Rij sselstraat.
De Werkman
ten tijde van Christus
V/ij die leven 'van het werk onzer
handen en ons brood verdienen in
het zweet onzer aanschijns, zijn wij
min gelukkig dan de rijken, of liever
zijn de rijken gelukkiger uan wij?
Noen, want er wordt hun wel ge
vraagd, in name der christelijke
naadenliefde, dat zij wel door hun
nen overvloed van stoffelijke ellende
van sommigen zouden verzachten,
maar niet dat zij aan de bedroefden
him te veelgeluk zouden mede
deel en.
V/ij staan ons eigen man; wij zijn
begaafd als geljijik wie volgens de
male van Gods wijsheid; wij, zijn
Vlijwij hebben gelijke rechten in
den Staat; wij hebben vrouw en kin
deren en zijn meester in ons huisge
zin; wij leiden onze kinders op zoo
als wij willen; wij hangen alleen af
van onze christelijke plichten.
Poe was het vroeger? Zijn wij het
niet vergeten dat er een tijd bestond
dat de negen tienden van het mensch-
doiri gebukt gingen onder de slaver
nij? De slaven mieken deel uit van
het goed van hunnen meester; zij
behaorden den meester toe als eene
zaak. Zoo was het bij de Grieken,
over wier beschaving men zooveel
gewaagtalsook bij de Romeinen
(dat dagteekent dus van vóór Chris
tus tijd). De slaaf bezat noch huis,
noch huisgezin. Hij behoorde den
meester toe zelfs met zijne kinderen;
d(ze werden op de markt verkocht.
Ee meester had het recht de slaven
te s'aan en te verkoopen, ze te mis
handelen en ze te dooden, zonder er
aan eenige ovenheid rekenschap van
te nieten geven. De senator Vedius
Pollio deed alle dagen twaalf tot vijf
tien diaven tei\ pnooi werpen aan
zijn.e moeralen, omdat hij vond dat
die visschen fijner smaak hadden
wanneer zij met menschenvleesch
gevoed waren.
In de cirken deed men duizenden
menschen sterVen om de vrije lieden
te virlustigen. Suétone (een latijnsch
schrijver) verhaalt dat er in één en-
kek maand aldus twintig duizend
slaven omkwamen in de cirken van
Rome. Zij moesten, om de toeschou
wers te verstrooien, tegen malkander
ofwel tegen de wilde dieren vechten.
Zoo bij voorbeeldtwee honderd man
tegen twee honderd. Soms wilde men
zeegevecht: dan werd het strijd-
p* rk overstroomd met de wateren
won den Tiber en booten voerden de
strijders aan. Nooit verhief iemand,
<t>or medelijden of rechtveerdigheid
bewogen, de stem tegen die afschu
welijkheden.
Pline, in een zijner brieven aan
den zachten keizer Trajanus, prees
hem omdat hij jaarlijks op 156 da
gen zulke barbaarsche spelen had
kunnen geven.
Zelfs in de vrije familiën was het
leven van het kind niet geëerbiedigd.
Te Sparte waren de ouders verplicht
de nieuwgeboren die niet kloek ge
noeg schenen van boven op den Tay-
getesberg in den afgrond te werpen.
Te Rome moest de vader terstond een
misvormd geboren kind dooden.
Zelfs wanneer de kindermoord niet
verplichtend was, was hij altijd toe
gelaten. Men bedreef die misdaad
nog op een andere wijze met de kin
deren zooals het te Rome op de Vela-
berplaats geschiedde, met honderden
ten toon te stellen, ze overlatende
aan wie ze wilde nemen en opvoeden
om later als slaaf te gebruiken of te
verkoopen. De keizer Claudius stelde
aldus zijn dochtertje, Claudia, reeds
vijf maanden oud, ten toon.
De vader behield op zijne meerder
jarige kinderen recht op leven en
dood.
En hoe was het met het lot van de
vrouw? En hoeveel menschenoffers
(vooral kindertjes) werden niet ge
bracht voor valséhe goden? Nergens
had men te dien tijde eene school ge
vonden voor de werkmanskinderen,
noch een hospitaal, noch een ongeluk-
kigen- of weezengesticht.
Wanneer wij de feiten lezen, dan
denken wij aan een sprookjesver-
haal; en nochtans, de geschiedenis
is daar om de aanhalingen te bevesti
gen met de meest onweerlegbare be
wijzen.
En nu nog, wat zien wij bij de hei
denen? Daar vindt men geen werk
lieden, maar slaven, waarover men
beschikt als over een kudde dieren.
Er is verandering gekomen in dien
toestand. Door wien? Door Christus,
de Zoon Gods. Hij die gekend was
als een timmerman en de zoon van
een timmerman, veredelde den werk
man, en miek van hem een vrij man.
Het slavendom heeft hij omverge
worpen door dë leer van het Evange
lie en de beoefening van de naasten
liefde.
Vanaf de eerste eeuw zien wij rij
ken die uit liefde voor Jezus Christus
aan hunne slaven de vrijheid geven,
met hen hunne goederen deëlen, hen
vragende als eenige belooning de eer
te hebben ze te mogen dienen in hun
ne ziekte en in hunnen ouden dag.
Aldus ontstonden het publiek on
derricht en het beoefenen der naas
tenliefde, de hospitalen en de scho
len, de ouderlings- en weezengestich-
fcen, de colleges en hoogescholen.
Haasten wij ons er bij te voegen
dat er in het christendom mannen,
gedoopten gevonden werden, die niets
van een christen mensch hadden ten
zij den naam en zelfs misbruiken en
onrechtveerdigheid inbrachten die
rechtstreeks strijden met dë christ-
lijke leer.
Die zulke feiten zou ten laste leg
gen van den katholieken godsdienst,
zou alle begrip van rechtveerdigheid
en goede trouw moeten verloren heb
ben.
De ware verantwoordelijken van
vele sociale kwalen zijn degene die
trachten bij de werkliedenmassa het
misprijzen of den haat van den ka
tholieken godsdienst in te boezemen.
Die massa werkt tegen haar eigen
geluk en elke maal dat zij een anti
katholieke beweging bijstaat en men
vraagt zich waarlijk af hoe zij zich
daartoe kan latten misleiden. Die mis
stap zou nog eenigszins verstaanbaar
zijn van wege de rijken, want, in
dien zij evenwel als de armen, aan
Christus de genaden der vrijmaking
en zaligheid verschuldigd zijn, het
Evangelie herinnert hen dikwijls met
harde woorden hun groote plichten.
Maar rit ,ien die het Evangelie
zegenten troo.t, de werklieden en de
kleinen die Jezus getrokken heeft uit
den droevigen staat dien wij hooger
vermeldden, zouden, zoonist uit er
kentelijkheid en godsdienstigen
plicht, toch nog door het geVoel van
hun belang en maatschappelijke
waardigheid, voor altijd aan het
christendom gehecht blijven.
Nochtans wezen wij niet verwon
derd als wij, niet alleen bij de socia
listische werklieden, die gehechtheid
aan de katholieke kerk zien vermin
deren, want het Evangelie is niet
genoeg gekend bij het volk. Indien
Jezus zei tot zijn apostelen: «Gaat
en leert het E vangelie aan dan is
is het wel omdat het onmogelijk is de
liefde tot God n den naaste te oog
sten elders dan in de zielen die het
goddelijk zaad ontvangen hebben.
Dat wij werklieden vooral over
tuigd wezen dat hetgeen ons meest
ontbreekt om gelukkig te zijn, 't is
een deftiger en liefdevoller leven vol
gens het voorbeeld van onzen Ver
losser, Meester en goddelijken Ko
ning. Werker.
Hulp aan Gebrekkelijken
en Verminkten
De Wet van 1 Dec. 1928 richtte
ten bate van behoeftige, gebrekke-
lijke of verminkte, in België verblij
vende Belgen van ten minste 14
jaar oud, en die minstens 30 werk-
bekwaamheid ontberen, eene hulpkas
in die Staat, Provincie en Gemeenten
jaarlijks verplicht zijn te spijzen,
ten einde aan ieder rechthebbenden
eene toelage te kunnen betalen van
2.250 fr. 's jaars voor volledige werk
onbekwaamheid, verminderbaar in
evenredigheid van mindere onbe
kwaamheid.
De Wet van 5 Mei 1929 besliste
dat vorige wet zou ten uitvoer ge
bracht worden den 1 Juli die zou
volgen op de bekendmaking van het
Koninklijk uitvoeringsbesluit.
Een uitvoeringsbesluit verscheen
den 22 April 1929, maar wierd ge
wijzigd den 10 Juni 1929, zoodat de
rechthebbenden mogen rekenen op
hulp van sedert 1 Juli 1929. De Ge
meenten zenden de vragen hunner
ingezetenen met een doctor's bewijs
hooger op.
Te Yper, hebben 99 gebrekkelijke
of verminkte rechthebbende samen
62.275 fr. getrokken voor 't half jaar
1929.
De rechthebbende zullen voortaan
alle drie maanden 1/4 ontvangen van
de jaarlijksche hulp hun toegekend.
Ja Westlandwij deelen uwe
gedachten media aangaande de eer
die te bewijzen valt aan de godsdien
stige Vlaamsche schoolmeesters
maar wij zijn zoo uitsluitend niet
als gij, en wij eeran en loven niet al
leenlijk de Vlaamsche schoolmeesters
zooals gij (omdat gij door uwen ar
tikel niets anders betracht dan ze
naar uw zijde te trekken of te be
houden) maar wij hebben denzelf
den eerbied voor alle schoolmeesters
en ook voor alle schoolmeesteresen,
en wij sluiten daaruit alleenlijk
deze die, en geestelijke en wereld
lijke overheid aanvallen
deze die de door de geestelijke
overheid verboden dagbladen, helpen
opstellen en verspreiden;
deze die zulke dagbladen aan de
hun toevertrouwde kinderen durven
aanprijzen;
deze die het gedacht van eergevoel
zoover verloren hebben dat ze zich
niet schamen met verraders zooals
uwen Borrns te begeven en zich er
mede in 't openbaar te laten zien;
deze die tegen den wil van de
ouders de kinderen opleiden in val-
sche gedachten en die haat en nijd in
hun kinderlijk harte aankweeken in
plaats van liefde en eerbied voor al
wat schoon en grootsch is
deze waarvan de eigen ouders zich
schamen bij 't aanzien van den weg
welke hunne kinderen afgelegd heb
ben op de baan van geweld en op
roer.
Deze uitgesloten, Westland wij
deelen uwe gedachten mede, en ver
breiden ze zelfs.
Men verwacht in Engeland een
groote zege voor het huidig staats
bestuur.
«De Werkman» is tegen den Gods
dienst niet, maar hij kan niet nala
ten den laatsten wereldbrief van Z.
H. den Paus te beknibbelen. Hadden
wij een bewijs noodig dat dezen we
reldbrief op 't gepaste oogenblik
kwam en dat hij door de geheele we
reld goedgekeurd wierd, 't ware ge
leverd door De Werkman die uit
louter vuile politiek en ophitsing al-
Handelsbalans
Daar België gewoon is veel meer
te koopen aan Engeland, dan Enge
land koopt aan België, behooren wij
't Lands handelsbalans in evenwicht
te brengen, met, namelijk meer die
ren, eiers, melk en boter, meer land-
voortbrengselen, zooals fruit en
groensels, en meer bevrochte dia-
mantsteenen in Engeland te verkoo
pen.
Hedendaags verkoopen wij aan
Engeland meer vetten en phosfaten
en meer leeren handschoenen en be-
wrochte dierenvellen dan Engeland
ons ruwe vellen verkoopt, maar wij
moeten trachten er nog meer te ver
koopen om de wederlandsche han
delsbalans in evenwicht te krijgen.
Handelaars
vraagt eene aankondiging in
"HET YPERSCHE VOLK,,
Donderdag 29 October
Kunstvoorsteliing
Ls De Vriendt - Poldi Sorel
met liefdadige, godsdienstige en cul-
tureele doelstrekking, dezelfde kun
stenaars van het prachtig stuk
LourdesThans in hun nieuw
groot sukses
i
Een stuk waarin de noodlottige ge
volgen der echtscheiding op kiesche
en pakkende wijze worden aange
toond.
Tevens medewerking van Mevrouw
Parie Potharst, eerste dramatische
hoofdrol van de Kon. Vlaamschen
Schouwburg van Brussel.
Prijzen der Plaatsen: 10 - 8 - 5 fr.
Plaatsen verkrijgbaar in het lo
kaal Katholieken Kring Rijsel-
straat, Yper.
les aanvalt wat voor 't algemeene-
best gedaan wordt.
IN SPANJE.
Te Burgos wierden Katholieke
dagbladverkoopers deerlijk mishan
deld.
Te Vera Crus wierd eene kerk ge
plunderd.
Te Grenade wierd eene bom ge
legd bij den ingang der kerk en bij
de ontploffing wierd de kerk erg be
schadigd.
Dat noemt eene vreedzame revo
lutie.
AL CAPONE, den beruchten ban
diet van New-York is veroordeeld tot
17 jaren gevangenis en 50.000 dol
lars boete wegens vervalschte opga
ven van zijn inkomsten.
Voor de duizend mloorden welke
hij op zijn geweten heeft wordt hij
niet lastig gevallen.
N. V.
Hoofdzetel GENT, Kalanderberg, 1.
253 Agentschappen en Kantoren
in Oost- en West-Vlaanderen en Brabant.
Agentschappen te leper, Poperinge, Nieuwpoort, Komen, Wervik,
Wijtschate, West-Nieuwkerke, Proven.
Kantoren te Alveringem, Beselare, Beveren-IJzer, Krombeke, Geiuveld,
Kemmei, Leysele, Loo, Merkem, Passchendale, Pervijze, Poelkapelle,
Stavele, Vlamertinge, Westouter, Westvleteren, enz.
BANK BEURS WISSEL
£)t\ IJpcrocljc llolk
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 £r. 3 maanden 6 £r
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
0- casikr)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden women.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
Algemeene regel: heeft recht om
op de nieuwe kiezerslijsten zijner
gemeente geschreven te zijn:
Katholieken Kring
Transformatie-Volksdrama in 3 bedr.
van Willem Putman en Louis De
Vriendt, gebaseerd op de jongste
encycliek van Z. H. den Paus.