God mmi dee Handelsbank NA OPSLORPING VAN ANDERE BANKEN Uit de Pers de eerste Vlaamsche Bank boekt, 40 millioen Frank Kapitaal en Reserven 53' Jaar. - Nummer 43. 35 Centiemen. Zaterdag 24 October 1931 Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper Herziening der Kiezerslijsten De Gemeentebesturen hebben ihans vorloopig de kiezerlijsten vast- gesteld dewelke in voege treden met 1 Mei 1932. Alle opmerkingen tegen deze lijs ten moeten ingediend worden tegen 20 November aanstaande. Alwie 1° op 1 Mei 1932 den vollen ouderdom van 21 jaar zal bereikt hebben 2° op 1 Juli 1931 6 maanden verblijf had op zijn ge- mente. Dat iedereen zidh dus verzekere op de nieuwe kiezerslijsten inge schreven te zijn. Da nieuwe kiezerslijsten zijn ter inzage van eenieder op het Sekreta- riaat der Katholieke Vereeniging van Yper, Katholieke Kring, Yper, Rij sselstraat. De Werkman ten tijde van Christus V/ij die leven 'van het werk onzer handen en ons brood verdienen in het zweet onzer aanschijns, zijn wij min gelukkig dan de rijken, of liever zijn de rijken gelukkiger uan wij? Noen, want er wordt hun wel ge vraagd, in name der christelijke naadenliefde, dat zij wel door hun nen overvloed van stoffelijke ellende van sommigen zouden verzachten, maar niet dat zij aan de bedroefden him te veelgeluk zouden mede deel en. V/ij staan ons eigen man; wij zijn begaafd als geljijik wie volgens de male van Gods wijsheid; wij, zijn Vlijwij hebben gelijke rechten in den Staat; wij hebben vrouw en kin deren en zijn meester in ons huisge zin; wij leiden onze kinders op zoo als wij willen; wij hangen alleen af van onze christelijke plichten. Poe was het vroeger? Zijn wij het niet vergeten dat er een tijd bestond dat de negen tienden van het mensch- doiri gebukt gingen onder de slaver nij? De slaven mieken deel uit van het goed van hunnen meester; zij behaorden den meester toe als eene zaak. Zoo was het bij de Grieken, over wier beschaving men zooveel gewaagtalsook bij de Romeinen (dat dagteekent dus van vóór Chris tus tijd). De slaaf bezat noch huis, noch huisgezin. Hij behoorde den meester toe zelfs met zijne kinderen; d(ze werden op de markt verkocht. Ee meester had het recht de slaven te s'aan en te verkoopen, ze te mis handelen en ze te dooden, zonder er aan eenige ovenheid rekenschap van te nieten geven. De senator Vedius Pollio deed alle dagen twaalf tot vijf tien diaven tei\ pnooi werpen aan zijn.e moeralen, omdat hij vond dat die visschen fijner smaak hadden wanneer zij met menschenvleesch gevoed waren. In de cirken deed men duizenden menschen sterVen om de vrije lieden te virlustigen. Suétone (een latijnsch schrijver) verhaalt dat er in één en- kek maand aldus twintig duizend slaven omkwamen in de cirken van Rome. Zij moesten, om de toeschou wers te verstrooien, tegen malkander ofwel tegen de wilde dieren vechten. Zoo bij voorbeeldtwee honderd man tegen twee honderd. Soms wilde men zeegevecht: dan werd het strijd- p* rk overstroomd met de wateren won den Tiber en booten voerden de strijders aan. Nooit verhief iemand, <t>or medelijden of rechtveerdigheid bewogen, de stem tegen die afschu welijkheden. Pline, in een zijner brieven aan den zachten keizer Trajanus, prees hem omdat hij jaarlijks op 156 da gen zulke barbaarsche spelen had kunnen geven. Zelfs in de vrije familiën was het leven van het kind niet geëerbiedigd. Te Sparte waren de ouders verplicht de nieuwgeboren die niet kloek ge noeg schenen van boven op den Tay- getesberg in den afgrond te werpen. Te Rome moest de vader terstond een misvormd geboren kind dooden. Zelfs wanneer de kindermoord niet verplichtend was, was hij altijd toe gelaten. Men bedreef die misdaad nog op een andere wijze met de kin deren zooals het te Rome op de Vela- berplaats geschiedde, met honderden ten toon te stellen, ze overlatende aan wie ze wilde nemen en opvoeden om later als slaaf te gebruiken of te verkoopen. De keizer Claudius stelde aldus zijn dochtertje, Claudia, reeds vijf maanden oud, ten toon. De vader behield op zijne meerder jarige kinderen recht op leven en dood. En hoe was het met het lot van de vrouw? En hoeveel menschenoffers (vooral kindertjes) werden niet ge bracht voor valséhe goden? Nergens had men te dien tijde eene school ge vonden voor de werkmanskinderen, noch een hospitaal, noch een ongeluk- kigen- of weezengesticht. Wanneer wij de feiten lezen, dan denken wij aan een sprookjesver- haal; en nochtans, de geschiedenis is daar om de aanhalingen te bevesti gen met de meest onweerlegbare be wijzen. En nu nog, wat zien wij bij de hei denen? Daar vindt men geen werk lieden, maar slaven, waarover men beschikt als over een kudde dieren. Er is verandering gekomen in dien toestand. Door wien? Door Christus, de Zoon Gods. Hij die gekend was als een timmerman en de zoon van een timmerman, veredelde den werk man, en miek van hem een vrij man. Het slavendom heeft hij omverge worpen door dë leer van het Evange lie en de beoefening van de naasten liefde. Vanaf de eerste eeuw zien wij rij ken die uit liefde voor Jezus Christus aan hunne slaven de vrijheid geven, met hen hunne goederen deëlen, hen vragende als eenige belooning de eer te hebben ze te mogen dienen in hun ne ziekte en in hunnen ouden dag. Aldus ontstonden het publiek on derricht en het beoefenen der naas tenliefde, de hospitalen en de scho len, de ouderlings- en weezengestich- fcen, de colleges en hoogescholen. Haasten wij ons er bij te voegen dat er in het christendom mannen, gedoopten gevonden werden, die niets van een christen mensch hadden ten zij den naam en zelfs misbruiken en onrechtveerdigheid inbrachten die rechtstreeks strijden met dë christ- lijke leer. Die zulke feiten zou ten laste leg gen van den katholieken godsdienst, zou alle begrip van rechtveerdigheid en goede trouw moeten verloren heb ben. De ware verantwoordelijken van vele sociale kwalen zijn degene die trachten bij de werkliedenmassa het misprijzen of den haat van den ka tholieken godsdienst in te boezemen. Die massa werkt tegen haar eigen geluk en elke maal dat zij een anti katholieke beweging bijstaat en men vraagt zich waarlijk af hoe zij zich daartoe kan latten misleiden. Die mis stap zou nog eenigszins verstaanbaar zijn van wege de rijken, want, in dien zij evenwel als de armen, aan Christus de genaden der vrijmaking en zaligheid verschuldigd zijn, het Evangelie herinnert hen dikwijls met harde woorden hun groote plichten. Maar rit ,ien die het Evangelie zegenten troo.t, de werklieden en de kleinen die Jezus getrokken heeft uit den droevigen staat dien wij hooger vermeldden, zouden, zoonist uit er kentelijkheid en godsdienstigen plicht, toch nog door het geVoel van hun belang en maatschappelijke waardigheid, voor altijd aan het christendom gehecht blijven. Nochtans wezen wij niet verwon derd als wij, niet alleen bij de socia listische werklieden, die gehechtheid aan de katholieke kerk zien vermin deren, want het Evangelie is niet genoeg gekend bij het volk. Indien Jezus zei tot zijn apostelen: «Gaat en leert het E vangelie aan dan is is het wel omdat het onmogelijk is de liefde tot God n den naaste te oog sten elders dan in de zielen die het goddelijk zaad ontvangen hebben. Dat wij werklieden vooral over tuigd wezen dat hetgeen ons meest ontbreekt om gelukkig te zijn, 't is een deftiger en liefdevoller leven vol gens het voorbeeld van onzen Ver losser, Meester en goddelijken Ko ning. Werker. Hulp aan Gebrekkelijken en Verminkten De Wet van 1 Dec. 1928 richtte ten bate van behoeftige, gebrekke- lijke of verminkte, in België verblij vende Belgen van ten minste 14 jaar oud, en die minstens 30 werk- bekwaamheid ontberen, eene hulpkas in die Staat, Provincie en Gemeenten jaarlijks verplicht zijn te spijzen, ten einde aan ieder rechthebbenden eene toelage te kunnen betalen van 2.250 fr. 's jaars voor volledige werk onbekwaamheid, verminderbaar in evenredigheid van mindere onbe kwaamheid. De Wet van 5 Mei 1929 besliste dat vorige wet zou ten uitvoer ge bracht worden den 1 Juli die zou volgen op de bekendmaking van het Koninklijk uitvoeringsbesluit. Een uitvoeringsbesluit verscheen den 22 April 1929, maar wierd ge wijzigd den 10 Juni 1929, zoodat de rechthebbenden mogen rekenen op hulp van sedert 1 Juli 1929. De Ge meenten zenden de vragen hunner ingezetenen met een doctor's bewijs hooger op. Te Yper, hebben 99 gebrekkelijke of verminkte rechthebbende samen 62.275 fr. getrokken voor 't half jaar 1929. De rechthebbende zullen voortaan alle drie maanden 1/4 ontvangen van de jaarlijksche hulp hun toegekend. Ja Westlandwij deelen uwe gedachten media aangaande de eer die te bewijzen valt aan de godsdien stige Vlaamsche schoolmeesters maar wij zijn zoo uitsluitend niet als gij, en wij eeran en loven niet al leenlijk de Vlaamsche schoolmeesters zooals gij (omdat gij door uwen ar tikel niets anders betracht dan ze naar uw zijde te trekken of te be houden) maar wij hebben denzelf den eerbied voor alle schoolmeesters en ook voor alle schoolmeesteresen, en wij sluiten daaruit alleenlijk deze die, en geestelijke en wereld lijke overheid aanvallen deze die de door de geestelijke overheid verboden dagbladen, helpen opstellen en verspreiden; deze die zulke dagbladen aan de hun toevertrouwde kinderen durven aanprijzen; deze die het gedacht van eergevoel zoover verloren hebben dat ze zich niet schamen met verraders zooals uwen Borrns te begeven en zich er mede in 't openbaar te laten zien; deze die tegen den wil van de ouders de kinderen opleiden in val- sche gedachten en die haat en nijd in hun kinderlijk harte aankweeken in plaats van liefde en eerbied voor al wat schoon en grootsch is deze waarvan de eigen ouders zich schamen bij 't aanzien van den weg welke hunne kinderen afgelegd heb ben op de baan van geweld en op roer. Deze uitgesloten, Westland wij deelen uwe gedachten mede, en ver breiden ze zelfs. Men verwacht in Engeland een groote zege voor het huidig staats bestuur. «De Werkman» is tegen den Gods dienst niet, maar hij kan niet nala ten den laatsten wereldbrief van Z. H. den Paus te beknibbelen. Hadden wij een bewijs noodig dat dezen we reldbrief op 't gepaste oogenblik kwam en dat hij door de geheele we reld goedgekeurd wierd, 't ware ge leverd door De Werkman die uit louter vuile politiek en ophitsing al- Handelsbalans Daar België gewoon is veel meer te koopen aan Engeland, dan Enge land koopt aan België, behooren wij 't Lands handelsbalans in evenwicht te brengen, met, namelijk meer die ren, eiers, melk en boter, meer land- voortbrengselen, zooals fruit en groensels, en meer bevrochte dia- mantsteenen in Engeland te verkoo pen. Hedendaags verkoopen wij aan Engeland meer vetten en phosfaten en meer leeren handschoenen en be- wrochte dierenvellen dan Engeland ons ruwe vellen verkoopt, maar wij moeten trachten er nog meer te ver koopen om de wederlandsche han delsbalans in evenwicht te krijgen. Handelaars vraagt eene aankondiging in "HET YPERSCHE VOLK,, Donderdag 29 October Kunstvoorsteliing Ls De Vriendt - Poldi Sorel met liefdadige, godsdienstige en cul- tureele doelstrekking, dezelfde kun stenaars van het prachtig stuk LourdesThans in hun nieuw groot sukses i Een stuk waarin de noodlottige ge volgen der echtscheiding op kiesche en pakkende wijze worden aange toond. Tevens medewerking van Mevrouw Parie Potharst, eerste dramatische hoofdrol van de Kon. Vlaamschen Schouwburg van Brussel. Prijzen der Plaatsen: 10 - 8 - 5 fr. Plaatsen verkrijgbaar in het lo kaal Katholieken Kring Rijsel- straat, Yper. les aanvalt wat voor 't algemeene- best gedaan wordt. IN SPANJE. Te Burgos wierden Katholieke dagbladverkoopers deerlijk mishan deld. Te Vera Crus wierd eene kerk ge plunderd. Te Grenade wierd eene bom ge legd bij den ingang der kerk en bij de ontploffing wierd de kerk erg be schadigd. Dat noemt eene vreedzame revo lutie. AL CAPONE, den beruchten ban diet van New-York is veroordeeld tot 17 jaren gevangenis en 50.000 dol lars boete wegens vervalschte opga ven van zijn inkomsten. Voor de duizend mloorden welke hij op zijn geweten heeft wordt hij niet lastig gevallen. N. V. Hoofdzetel GENT, Kalanderberg, 1. 253 Agentschappen en Kantoren in Oost- en West-Vlaanderen en Brabant. Agentschappen te leper, Poperinge, Nieuwpoort, Komen, Wervik, Wijtschate, West-Nieuwkerke, Proven. Kantoren te Alveringem, Beselare, Beveren-IJzer, Krombeke, Geiuveld, Kemmei, Leysele, Loo, Merkem, Passchendale, Pervijze, Poelkapelle, Stavele, Vlamertinge, Westouter, Westvleteren, enz. BANK BEURS WISSEL £)t\ IJpcrocljc llolk ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 £r. 3 maanden 6 £r Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 0- casikr) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden women. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. Algemeene regel: heeft recht om op de nieuwe kiezerslijsten zijner gemeente geschreven te zijn: Katholieken Kring Transformatie-Volksdrama in 3 bedr. van Willem Putman en Louis De Vriendt, gebaseerd op de jongste encycliek van Z. H. den Paus.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1931 | | pagina 1