Handelsbank EZKIOGA NA OPSLORPING VAN ANDER- BA KrN Aan al zijne geachte Lezers HET YPERSCHE VOLK de eerste Vlaamsche Bank boekt, 40 millioen Frank Kapitaal en Reserven Dood van Zijne Exc. Mgr. WAFFELAERT 53' Jaar. - Nummer 52. 35 Centiemen Zaterdag 26 December 1931. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper XXIh Bisschop van Brugge biedt Het Ypersche Voik zijne beste wenschen aan van gelukkig, voorspoedig en zalig Nieuwjaar De nieuwjaarsgift voor 0. L. Heer N. V. Hoofdzetel GENT, Kalanderberg, 1. BANK BEURS WISSEL tjd i)pcrscljc ito! ABONNEMENTPRIjS 1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 fr. 3 maanden 6 fr Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j. casihr) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden woraen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. ken eigen aan de aartsbisschoppen en die bij uitzondering toegekend wordt aan bisschoppen. Met Mgr Van Susteren (1716-1742) en Mgr Faict (1864-1894) was hij de derde bisschop van Brugge die deze onder scheiding bekwam. Verleden jaar vierde Mgr Waffe- laert zijnen jubilé van 60 jaar pries ter, alsook van 35 jaar Bisschop. En nadat Hij met heiligen iever en on verdroten werkkracht zijn uitge strekt bisdom, gedurende 36 jaar, bestuurd had, is Hij den 18 dezer, ten 10 uur 's avonds zachtjes in den Heer ontslapen in het hospitaal te Brugge, waar Hij een heelkundige bewerking onderstaan had. De lijkplechtigheden werden in Brugge gecelebreerd, onder de lei ding van Zijne Eminencie den Kar dinaal Aartsbisschop van Mechelen, Mgr Van Roey en met bijwezen van den Nuncius uit Brusel en der Bis schoppen van Belgie. Zijne Majes teit de Koning en het Ministerie wa ren er op vertegenwoordigdde Heer Gouverneur van West-Vlaanderen en veel hooge ambtenaren, zoo militai re als burgerlijke, waren er aanwe zig en veel volk van alle standen en van allen ouderdom nam innig deel aan deze grootsche rouwplechtigheid. Zijne Doorluchtige Hoogweerdig- heid, die gedurende 36 jaar het bis dom Brugge bestuurde, werd gebo ren te Rolleghem-aan-Leie, den 27 Augustus 1847. Te Yper, samen met zijn broeder, die later Generaal werd in 't belgisch leger, deed Hij de stu diën der Humaniora en Hij verliet het bisschoplijk College, als eerste van rhetorica. Zijne hoogere studiën deed Hij in 't Klein Seminarie te Roeselare en in 't Groot Seminarie te Brugge. Den 17 December 1870 ontving Hij de priesterlijke wijding er. vervolgens deed Hij parochialen dienst, eevsi als coadjutor te St Mi- chiels bij Brugge en daarna als on derpastoor te Blankenberghe. Met October 1875, werd Hij naar de Hoogeschool van Leuven gezon den, om zijne studiën in de Godsge leerdheid te voltooiën en den 20 Juli 1880 werd Hij er gepromoveerd tot Dokter en Magister. Gedurende 10 jaren doceerde Hij in 't Groot Se minarie te Brugge en door zijne ge schriften werd Hij wereldberoemd. In 1890 noemde Hem Mgr Faict zijn Vicaris-generaal en nadat Hij, bij het afsterven van Mgr Debrabande- re, als Vicaris-Capitalarius het bis dom Brugge, eenige maanden be stuurd had, werd Hij er Bisschop van benoemd door Zijne Heiligheid Leo XIII. 't Was de Kardinaal-aarts bisschop van Mechelen, Mgr Goo- sens, die den nieuwen bisschop zalf de in de Kathedraal te Brugge. In 1920 vierde Mgr Waffelaert zijnen jubilé van 25 jaar Bisschop en ter die gelegenheid zond Hem de Paus van Rome de Pallium, een eeretee- (Getrokken uit La Croix). Begin Juni 1931 de inwoners van de streek Guipuzcoa, in Spaanseh Baskenland, werden erg aangedaan door geheimzinnige feiten, die dage lijks aldaar voorvielen. Den 30 Mei, twee kinders, broer en zuster, Antonia en André Bere- ziarta, oud 11 en 7 jaar, droegen melk ten huize, alswanneer zij, bij het luiden van den Angelus, op den top van een heuvel eene buitengewo ne verschijning ontwaarden: Zij za ten eene Vrouw, in 't zwart gekleed en dragende op den linkeren arm een Kindeken in 't wit gekleed. Daar de ze Vrouw aan de beeltenissen der H. Maagd geleek, de kinders knielden en baden een Wees Gegroet. De Ver schijning werd duidelijker en broer en zuster bestatigden dat de Vrouw- een witten sluier op het hoofd had, alsook een gouden kroon, waaruit lichtstralen schoten, de eene langer dan de andere en voorzien van drie sterren, eene langs voren en twee op zijden. In de rechtere hand hield de Vrouw een doekje. De kinderen In de kerken van Yper zal Maan dag morgen eene mis gecelebreerd worden ter zielelafenis van Mgr Waffelaert, waartoe al de parochia nen uitgenoodigd worden, met bede, indien mogelijk, van gedurende de nis te communiceeren. Ten 9 uur zal namens geheel de stad een plechtige rouwdienst plaats hebben in de Kathedraal van Sint Maartens en de Yperlingen zullen er aan houden een gebed te komen stor ten voor den doorluchtigen Kerk voogd, die, ingezien zijne studiën min of meer Yperling was en die Yper steeds zeer genegen bleef. R. I. P. Aangezien Mgr Lamiroy hulpbis schop van Brugge genoemd werd met recht van opvolging, is de bisschop- lijke Stoel van West-Vlaanderen bij dit droevig afsterven niet gebleven zonder titularis en van af Zaterdag 19 dezer, is onze Zeer Eerweerde oud-deken in ambt getredën. konnen het wezen der H. Maagd niet ontwaren, omdat het hoofddeken van 't Kind naar haar aangezicht helde. De verschijning gaf eene ver beelding weder van O. L. Vrouw van Smerten en duurde eene halve uur. Te huis gekomen vertelden Anto nia en André wat ze gezien hadden en man gaf ze uit voor droomers. Hun verhaal nogthans deed den toer van 't dorp en daar de kinderen 's an derdaags wederom naar den heuvel gingen, er trok volk mede. Men bad den rozenkrans en schielijk, op het zelfde uur van daags er voren, de kleinen zagen opnieuw de H. Maagd: De Vrouw was gekleed als de eerste maal maar had haar Kindeken niet meer mede. Sedert dien, alle dage, rond 8 J u. is die Verschijning zichtbaar, niet alleen voor de twee bovengemelde kinderen maar ook voor veel perso nen. Tot zestig duizend geloovigen stroomden soms bij den heuvel sa men: De bewoners, die de H. Maagd gezien hebben, beschreven Ze even als de kinderen het gedaan hadden, 't Is altijd O. L. Vrouw van Smerten die zich vertoont, maar het wit doek je dat Zij, de eerste maal, in de rechtere hand droeg, draagt ze nu in de linkere. Men ziet steeds de drie sterren, maar gewoonlijk niet op de kroon. Nu eens glimlacht de H. Maagd, een andere maal ziet Zij er zeer droefgeestig uit. Men heeft ze gezien met bloemen in de handen, en op zekeren dag zag men ze een groot zweerd zwaaien, in de richting dei- vier winclgewesten. en dat met zeer streng gelaat. Voor wat de gestalte aangaat, voor een man van jaren scheen zij een kind van 11 tot 12 jaar en voor een klein meisje, die ze tamelijk hoog in de lucht ontwaarde, scheen ze een vrouw van meer da n middelbare grootte. Dit zelfde kind, 9 jaar oud, gaf beschrijving van hare gelaats trekken: Het voorhoofd blijft gedo ken onder den sluier; de wenkbrau wen zijn boogvormig en zwart; de oogen noch groot1 noch klein maar de blikken er van zijn zacht; de mond, klein, glimlachte; de vorm van 't wezen is ovaal'met puntachtigen kin en bleek van kleur; de gslaats- f trexken op hun geheel zijn aange naam om zien en 1 aantrekkelijk. Men haalt geen woorden aan door da Verschijning uitgesproken, uitge nomen de vraag van Rozenkrans en Litanie te bidden, die ze op zekeren dag tot een jongeling richtte, daar als ongeloovige met zijne kameraden mede gekomen. Nauwelijks had men de gebeden begux.vien en hij zag de H. Maagd op een meter van hem, te midden glansrijk licht, wonderbaar van schoonheid en jeugddom. Dien dag droeg zij geen gouden maar een doornen kroon met één ster en op de borst, hartwaarts, een crucifix. De personen die de Maagd van Ezkioga zagen, zijn van alle stan den en van allen ouderdom: Kinders, zoo meisjes als knechten, mannen en vrouwen, Basken en vreemdelingen. Wat nog verteld wordt: Een jon geling, die gedurende de verschij ning misplaatste woorden uitte, viel in onmacht en werd ziek naar huis gebracht. Een autovoerder, ook spotziek, kon bij den terugtocht, zijn tuig niet meer mennen. Een Madrileen ontwaardde bij de H. Maagd zijn eenig kind, dat omkwam in een treinongeluk en hij viel in be zwijming. Ziedaar eene samenvatting van wat te Ezkioga gebeurde. Wij ge ven het zaaklijk weder, volgens de verslagen verschenen in de gazetten van St Sebastiaan. De geestelijke overheid heeft nog geen uitspraak gedaan en een geneesheer der streek doet opsporingen nopens de feiten en de getuigen. Velen dezer laatsten zijn zeer gezonds menschen en hebbende een gezond verstand. Wat er ook van weze het volk van Guipuzcoa is te bewonderen, omdat het dagelijks naar Ezkioga trekt, om daar, de armen kruisgewijze in de hoogte gehouden, te bidden voor de redding van zijn vaderland. Op Nieuwjaarsdag gaan, in ver scheidene streken van ons land, groe pen kinderen van huis tot huis een liedje zingen, om gebak of'centen te krijgen. Zoo zingen deze van het land van Waas: Wij komen hier getreden Ons vieren bij elkaar, En wenschen U op heden Een zalig nieuwe jaar: Opdat gij lang moogt leven, Vele jaren na dezen tijd, En wilt gij ons wat geven, Dan zijn wij gauw verblijd! Vrienden, geeft ons iets of wat, Eer dat we gaan van hier. Lustig brood en geld op zak, Dat doet ons veel pleizier! Reinsberg zegt: dat te Luik de ar me kinderen op Nieuwjaarsdag hos ties gaan aanbieden. De keukenmeid plakt de eerste boven de keuken deur. De jonge dochters van het huisgezin vragen den voornaam van het eerste knaapje, dat aan de deur komt. Zij meenen dat het de naam van hunnen toekomenden echtge noot draagt. Gewoonlijk ontvangen de kinde ren koeken; want op Nieuwjaar wor den er bijna overal gebakken. Ze dragen hier en daar een bijzonderen naam, zooals Nieuwjaarkes (Oost- Vlaanderen), «lukken», «liefkoe ken», strijve of strene (West- Vlaanderen) Het woord strene komt voort van Etrennes dat zelf afgeleid is van Strense, Strena was de Sabbijnsche godin des geluks, die te Rome haar tempel had en een bosch, dat aan haar toe gewijd was. Van de takken uit dit bosch maakte men een ruiker, welke men Tatius, koning der Sabbijnen aanbood. Hij liet toe, dat men hem alle jaren op tit tijdstip zoo eenige gewijde takken, als goed voorteeken voor het nieuw jaar, gaf, en noemde dat geschenk Strense De eerste dag van 't jaar gaan de kinderen bij peter en meter, om door middel van den nieuwjaarsbrief hun beste wenschen aan te bieden. Ze ontvangen als. Vergelding een koe- kebrood, dat in W.-Vlaanderen een bijzonderen vorm heeft, en nu eens volaard dan eens engelkoek of kokieltje wordt geheeten. Deze is langwerpig en in den bovenkant voorzien van een kalkenschijf, ook volaard, kokieltje of schijf genoemd. Volgens Gezelle is de naam vol daan».,.^ volaard ontleend aan den afgod Vol, aan wien men van deeg nagemaakte dieren offerde. Abonneert u op Er ontbreken enkele honderd dui zend franken om de bouwonkosten te dekkenen anderzij ds is er nog een te kort aan de meest onmisbare be- noodigheden voor den eeredienst, zoo als gewijde vaten, klokken, stoelen, doopvont, enz. De parochie, die grootendeels uit werkvolk bestaat, heeft de noodige inkomsten niet. Daarom doen wij tij dens deze kerstmis- en nieuwjaars dagen een betrouwvollen en dringen den oproep tot de lezers van dit dag- Iblad, opdat zij ons ter hulp komen. Zij zullen hun nieuwjaarsgift aan Onzen Lieven Heer geven, ten voor- deele van de kerk van Grand Manil, opdat deze, na de armoede van Beth- leem gekend te hebben, gerake tot den nederigen voetstand van Naza reth. Wekelijks wordt het H. Misoffer opgedragen ten voordeele van de weldoeners. Stort uw aalmoes op de P. C. R. 4877 van de Zeer Eerwaarden Heer J. Delchambre, pastoor te Grand Manil. De gemeente Grand Manil (Gem- bloers), heeft eindelijk haar kerk en haar parochie. Heden is er, dank zij de toewijding en de vrijgevigheid van de katholieken, een kerk geopend voor den eeredienst. Zij bevindt zich te midden van het dorp en is toege-1 wijd aan de heilige Théresia van het Kindje Jezus. Ongelukkiglijk heeft de groote en voortdurende handelscrisis niet toe gelaten het zoo moedig ondernomen werk te voleindigen. 253 Agentschappen en Kantoren in Oost- en West-Vlaanderen en Brabant. Agentschappen te leper, Poperinge, Nieuwpoort, Komen, Wervik, Wijtschate. West-Nieuwkerke, Proven. Kantoren te Alveringem, Beselare, Beveren-IJzer, Krombeke, Geluveld, Kerrtmel, Leysele, Loo, Merkem, Passchendale, Pervijze, Poelkapelle, Sta vele, Vlamertinge, Westouter, Westvleteren. enz.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1931 | | pagina 1